Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Re: Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:22

VeirL schreef:
Ik heb eens een so van iemand moeten na kijken, een soort van opstel. Toen stond er: 'zowiesow'. Oeps? Scheve mond

Haha! Haha! Haha! Prachtig gevonden, zo had ik het nog niet eerder gezien.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:37

Shadow0 schreef:
Maar 'zegde' is verouderd / weinig gebruikt. Ook in België Haha!

Ik neem aan dat jij hier regelmatig komt?
Het wordt hier veel gebruikt.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:47

Shadow0 schreef:
Yvonnelind schreef:
Of het nu dyslectie is, een 'gewoon' spellingsprobleem of dat je gewoon ècht geen inzicht hebt in spelling, bedenk wel: de meeste mensen maken niet met opzet fouten.
Maar de meeste mensen doen ook geen moeite om ze in elk geval een beetje te voorkomen.

Ik schrijf heel netjes, van mezelf, maar ik doe er wel moeite voor. Woorden die ik niet ken zoek ik op in het woordenboek, ik lees mijn berichten na, ik probeer mijn teksten logisch en duidelijk te houden.

Ook iemand met dyslexie kan dat. Ik vind het helemaal niet erg als er hier en daar een foutje staat. Maar hoofdletters, punten, alinea-indeling, dat kan iedereen. En het verschil tussen 'het interesseert me geen moer of mijn berichten slordig zijn' of 'ook al staan er foutjes in, ik probeer er wel op te letten' is vaak wel duidelijk.

Sorry Shadow, maar nu moet ik me dus echt even heel kwaad maken.
Jij doet net of dyslectie te verhelpen is met een woordenboek!!!!
Dit is niet waar, die mensen die dat hebben kunnen nog steeds enorm veel fouten maken met of zonder opzoeken.
Verdomme, iemand met dyslexie kan wel dingen opzoeken, maar niet dingen als bv D, DT of enkel T.
Sorry maar je ben nu echt heel grof bezig.
Ga jij toch even lekker tegen een blinde zeggen dat hij beter uit z'n doppen moet kijken!
Ik vind het dus echt schandalig dat jij doet alsof die mensen het kunnen beteren, want dat kunnen velen niet.
Jij gaat hier even 10 bruggen te ver!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:48

Bas232 schreef:
Shadow0 schreef:

'Zegde' klink toch al heel verkeerd Verward In mijn oren wel tenminste. Net zoals 'wilde' en 'wou'. 'Wou' is fout...dat is toch niet zo moeilijk? Het klinkt al verkeerd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:50

Het was toch een vrij aangename discussie hier.

Waarom nou op deze manier naar elkaar reageren, en zo persoonlijk elkaar aanvallen.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:03

Echwel schreef:
Het was toch een vrij aangename discussie hier.

Waarom nou op deze manier naar elkaar reageren, en zo persoonlijk elkaar aanvallen.

Sorry ik val een ieder aan die loopt te beweren dat iemand met dyslectie het wel goed kan doen middels een woordenboek.
Da's complete onzin....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:06

Bedoel je niet: 'dat is' complete onzin? Knipoog

Just kidding.....Haha!

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:08

Shalimar schreef:

Just kidding.....Haha!

Just kidding? Staat niet in het woordenboek....dus MSN Taal Clown

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:10

Bas232 schreef:
Shalimar schreef:

Just kidding.....Haha!

Just kidding? Staat niet in het woordenboek....dus MSN Taal Clown

Staat wel in het Engelse woordenboek hoor... Schijnheilig En Engels is geen MSN Taal...Tong uitsteken

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:12

Mijn moeder heeft zowel dyslectie als dyscalculie. M'n broer heeft enkel het eerste en ikzelf ben ook getest geweest, maar dat was negatief, dus uiteindelijk positief Lachen .

Over het originele onderwerp waar dit topic over ging: ja, ik erger me mateloos aan het taalgebruik van de jeugd vooral, op dit moment. Als onderwijzeres in spé ben ik bijna verplicht om dat te vinden Lachen . Nu is er wel een verschil in 'niet willen' en 'niet kunnen'. Dyslectie wordt imo nogal onderschat en gebruikt als uitvlucht, het lijkt een rage tegenwoordig om te zeggen: "Ik heb dyslectie", terwijl men zo mensen die het echt hebben, eigenlijk in de kou zet. Zo gaat de 'gewone' bevolking ook stilaan dyslectie beschouwen als 'normaal' en als 'iets dat overgaat', maar zo zit het niet.
Dyslectie heb je ook in verschillende graden, zo heeft mijn broer z'n opleiding compleet moeten stilleggen omdat hij qua taal gewoon niet op basisniveau meekon. Een simpele 'tafel' werd voor hem een 'taafel' en zo kan ik talloze voorbeelden geven. Leestekens, hoofdletters ed, lijken voor ons simpel, maar ik zweer het aan iedereen hier: dat is het voor de mensen met dyslectie niet altijd. Velen onder ons hebben een overzicht op een tekst als ze deze lezen, of kunnen alinea's onderscheiden. Mijn broer zei vroeger vaak: "Alles zweeft door elkaar".

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:32

Beste Bas, ik heb het volgens mij al een paar keer gezegd in dit topic, maar ik wil het best nog even herhalen.
Ik vind het helemaal niet erg als iemand af en toe eens een foutje maakt. Maar wat IEDEREEN kan, is een beetje tekstverzorging. Ook mensen met dyslexie. Hoofdletters, interpunctie, alinea's, iedereen kan het. Ja

Daarbij zijn de meeste spellingsregels prima te leren. Ook voor de meeste mensen met dyslexie. Want dat is een kwestie van hameren en doen, en gewoon uit je hoofd leren.

Wat je dan overhoudt bij dyslexie zijn een paar problemen:
- dat wat je in je hoofd hebt komt er niet helemaal zo uit
- als je je tekst terugleest zie je de fouten niet
- en bepaalde regels en vele uitzonderingen in onze taal weet je niet
- een paar mensen met hele ernstige problemen (en dan bedoel ik echt ernstig!) kunnen het inderdaad niet leren. Dat zijn uitzonderingen, de minderheid, komen dus NIET zo vaak voor.

Dat is allemaal helemaal niet erg. Maar laat zien dat je probeert om je tekst leesbaar te maken. En dat is JUIST ook voor de mensen met dyslexie heel handig! Pling

Maar als je een woord opschrijft, waarvan je weet dat je geen idee hebt hoe je het schrijft - hoe verwacht je dan dat WIJ weten wat je bedoelt? Ik zie op het taalbloopertopic soms dingen voorbij komen
En dan staat er achter: "Ja, ik wist niet hoe je het schrijft". Nee, wij ook niet, want we hebben geen idee waar het over gaat. Niemand hoeft de hele tijd met z'n hoofd in het woordenboek te zitten, maar af en toe een heel moeilijk woord opzoeken kan best.

Tieneke: ik denk dat veel mensen met dyslexie niet automatisch leestekens en alinea's "snappen". En het valt ze misschien ook niet op als ze missen. Maar iedereen die kan typen, kan gewoon aan het begin van een zin de shift-toets indrukken. Dat is namelijk geen situatie waar de terugkoppeling (het geschrevene / getypte weer teruglezen - wat dus bij dyslexie moeilijkheden geeft) aan te pas komt, maar gewoon een mechanische handeling.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:34

Bas232 schreef:
Shadow0 schreef:

Nee, dat zegt de taalunie. De link heb ik al gegeven. Trouwens, in Twente hebben ze het vaak over 'de deur los', en in Rotterdam zeggen mensen "ik doet" en dat reken ik ook niet tot volkomen correct Nederlands. Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:45

Shadow, je wilt niet weten hoeveel dagen en uren mijn broer (die nu tegen de 30 is en het pas op z'n 24ste te horen kreeg dat hij het had) heeft zitten huilen en schreeuwen omdat het niet ging. Jij denk dat het door veel leren en inhameren wel te doen is, maar met alle respect: wie ben jij als je het zelf niet hebt, hoe kan jij dat beslissen voor miljoenen mensen op de wereld? Mijn broer is jarenlang beschouwd als 'dom' omdat het niet ging, ook niet door blijven oefenen, hij werd als 'lui' beschouwd. Dat is ook de reden waarom bij zovelen niet alleen dyslectie een rol speelt, maar ook depressie ed. Het geheugen speelt vb. bij mijn moeder een hele grote rol in die dyslectie. Zij kan niet eens onthouden wat/waar de shifttoets is/staat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:02

Er zijn inderdaad altijd uitzonderingen. Dat zijn er een paar, maar niet veel, en zeker niet zoveel als men op Bokt doet geloven dat het er zijn.

Even terzijde: ik beschouw niemand als *dom*. Ik erger me aan gedrag, en ik denk dat de meeste van de slechtgeschreven berichten voortkomen uit het kiezen van de makkelijkste weg. Daarbij is het vaak wel te zien of iemand probeert de tekst zo leesbaar mogelijk te maken maar daar erg veel moeite mee heeft, of het allemaal maar gezeur vindt en gewoon maar wat doen. "Jullie moeten het maar snappen."

Verder beslis ik niet voor miljoenen mensen ter wereld maar slechts dat wat ik op Bokt (en een paar andere fora op internet) meemaak. Een paarhonderd situaties, hooguit.

Waar ik mijn mening op baseer: onder andere op de leerlingen die door mijn moeder les krijgen, zij is docent Nederlands op het speciaal onderwijs en voorzitter taalbeleid.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:11

Ik ben het zeker met je eens dat er velen zijn die de makkelijkste weg kiezen en geen moeite doen, is absoluut waar. Alleen kan je niet zomaar gaan bepalen en met de vinger wijzen wie wel en wie niet, want dat kan je niet zomaar bepalen achter een pc. Het is vaak te zien wie wel moeite doet, maar niet altijd. De grote meerderheid op Bokt waar dit soort spelfouten bij voorkomt, is zeker de meerderheid die geen moeite doet, maar je kan niemand verplichten een attest hier op internet voor te leggen om zich ze bewijzen.

Ik erger me gewoon blauw aan het feit dat door zovele "mensen-die-zeggen-dat-ze-dyslectisch-zijn-maar-het-niet-zijn" de echte dyslectische mensen in het gedrang komen en zo worden vergeten en aan de kant geschoven, dat het een rage is om jezelf zo te noemen, ... Het wordt zo onderschat en misbruikt, dat is niet normaal.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 01:27

Ik ben niet dyslectisch. Ik heb gewoon geen taalgevoel. Ik maak dan ook heel vaak spelfouten. Ik probeer ze te voorkomen, en dat wil nog wel eens betekenen dat ik een woord moet opzoeken. In Nederlands ben ik altijd heel slecht geweest. Dt of t. Ik weet het gewoon echt niet. Mijn vader is leerkracht en heeft het me duizende keren uitgelegd. Ik heb al mijn boeken van school op zolder liggen. behalve mijn Nederlandse boeken. Ik kijk alle berichten na, en toch blijven er spelfouten staan.

Erg? Nee, vooral lastig. Maar mijn berichten zijn allemaal goed te lezen. En ik doe mijn best. Maar dat doet niet iedereen.

Ik vind het vooral heel erg lastig als mensen gewoon geen hoofdletters gebruiken en punten, komma's enzo. Z'n lap tekst is gewoon niet te lezen. Als iemand eens een spelfoutje schrijft, vind ik dat niet erg. MSN woorden zijn veel erger.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 01:54

Dat heb ik ook Heike.
Ik heb gewoon echt geen gevoel voor spelling!
Ik heb geen dyslectie, maar je kunt het mij 100x uitleggen en nog wil het bij mij niet doordringen.

Mijn ouders daarin tegen zijn echt erg.
Ik kan nog redelijk normaal een nederlands berichtje typen zonder hele erge spelfouten.
Maar mijn ouders..
Die spellen bijvoorbeeld: lopen als loopen.
spellen als speellen of spelen.
Berichtje van mijn moeder vanmorgen.

Ben alweer weg
Oly heefd de deken af en loopt buiten.
Gezelig hoor slaapkop.
Kom laat thuis.

Oly = Olly
Heefd = heeft
Gezelig = gezellig..
En dit is voor haar doen een goed briefje.

Ik heb het dus niet van een vreemde.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 01:56

Oohja, waar ik mij wel heel erg aan erger is als mensen zij als zei schrijven of andersom.
Zei is zeggen en zij is een persoon.
En als dat dan bijvoorbeeld verkeerd op word geschreven in een zin zoals deze:

Zei zij dat ik het niet goed deed.

Daar erger ik mij wel aan.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 02:16

Ik moet toegeven dat ik niet het gehele topic heb doorgelezen. Ik kan mij persoonlijk ook wel behoorlijk ergeren aan sommige stukjes die op Bokt geschreven worden. Hiermee bedoel ik dan niet mensen met dyslexie. Wat ik persoonlijk zou voorstellen is om je stukje tekst eens in Word te typen. Ik weet héél zeker dat als ik sommige posts zou plakken en knippen in Word, die meteen rood aanslaat van de kronkelende lijntjes. En volgens mij heeft iedereen wel Word of een ander spellingcontroleprogramma op zijn of haar computer staan. Gewoon een tip...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 07:53

Tieneke schreef:
Ik ben het zeker met je eens dat er velen zijn die de makkelijkste weg kiezen en geen moeite doen, is absoluut waar. Alleen kan je niet zomaar gaan bepalen en met de vinger wijzen wie wel en wie niet,

Dat doe ik dan ook niet. Ik kijk vaak helemaal niet zo naar de individuele schrijvers, en onthoud ook lang niet altijd wie wat waarom doet.
Mijn mening geldt de groep als geheel. Weet je zeker dat het op jou niet slaat, of op je broer, je moeder, je vriend of wie dan ook, dan weet je dat toch?

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:05

Tieneke schreef:
Dyslectie heb je ook in verschillende graden, zo heeft mijn broer z'n opleiding compleet moeten stilleggen omdat hij qua taal gewoon niet op basisniveau meekon. Een simpele 'tafel' werd voor hem een 'taafel' en zo kan ik talloze voorbeelden geven. Leestekens, hoofdletters ed, lijken voor ons simpel, maar ik zweer het aan iedereen hier: dat is het voor de mensen met dyslectie niet altijd. Velen onder ons hebben een overzicht op een tekst als ze deze lezen, of kunnen alinea's onderscheiden. Mijn broer zei vroeger vaak: "Alles zweeft door elkaar".

Mijn vriend heeft het ook zo erg. Die schrijft idd dingen als 'loopen' en 'heben' (lopen/hebben) Het is makkelijk zeggen dat iedereen leestekens kan gebruiken, maar mijn vriend weet echt niet wanneer hij een komma of punt moet zetten. Hij ziet gewoon niet, wanneer een zin ophoudt. En geloof me, dat is niet te leren. Dat dacht ik in het begin ook, maar ik ben nu 12 jaar bij hem en weet inmiddels wel beter. Hij wil het wel leren, maar hij kán het gewoon niet. Hij vind het zelf heel erg en weigert zelfs zijn Sinterklaasgedichten voor te lezen, omdat hij daar niet uit komt. Dat doe ik dus ieder jaar voor hem Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:59

Eh, erg off-topic, maarre Shadow0, Kapitein Ortega, was die nou van de Snorkels!?

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 10:14

Ir111 schreef:
Eh, erg off-topic, maarre Shadow0, Kapitein Ortega, was die nou van de Snorkels!?

Afbeelding

Geweldige tekenfilm vond ik dat!! (heel wat beter dan wat de jeugd van tegenwoordig te zien krijgt Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:32

Ja, geweldig!

Ga je mee naar Snorkelland, in de diepe zeeeee? Hihi, daar bleef ik echt voor thuis!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:42

En beleef de avonturen met de snorkels mee.... Muziek!

Ik was groot fan van Toeter...

Ontopic...
Ik zie ook tenenkrommende taalfouten voorbij komen.Wellicht hecht men niet zoveel waarde meer aan het geschreven woord zoals vroeger. Je kan nu immers overal een krabbel achterlaten op het internet.

Misschien een ideetje....een spellingsmoderator....hahahaha... Clown
Die zou dan erg veel werk hebben op Bokt.