Bokt-taalverloedering... spellingsbrigade??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:10

sommige afkortingen van de MSN-taal kan ik echt niet ontcijferen. Bvb lol. Wat wil dat eigenlijk zeggen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:11

lol, betekent zoveel als plezier Haha! Haha! Haha!

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:19

lol=laughing out loud
rofl=rolling over the floor laughing

Rainie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:31

MarijeR schreef:
Een vraagje, vinden zij dat breezer-taaltje (of hoe dat dan ook heet) echt makkelijker typen?
Ik kan me er weinig bij voorstellen, dat moet toch heel lastig zijn met iedere keer een hoofdletter Rolleyes

Nee, dat vinden ze niet makkelijker typen, maar in hun ogen is het mooi, speciaal. Misschien iets om trots op te zijn. Als je goed kijkt, heeft iedere (ja, zelfs breezertypers) een eigen (herkenbare) typstijl. Dus los van elkaar is het gewoon een stukje persoonlijkheid die ze in de tekst stoppen.

Dat waren althans mijn motieven Bloos

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:40

nou ik vind het anders ook niet makkelijk typen.. of lezen.. en zeker niet als ze dan ook ngo eens 3 voor de E gaan gebruiken en dat soort zooi!.

lol betekend inderdaad laugh out loud. Maar kan in het Nederlands net zo goed gewoon lol betekenen Knipoog. Het kon ook lots of love betekenen, maar op die manier word het niet zo vaak gebruikt.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:06

Ik moet dit even kwijt. Deze quote is van iemand die idd een BrEeZaH naam heeft en deze zinsopbouw heeft:

Citaat:
Mijn paardje heeft met rechtsom heel erg moeite de galop.

Zo ver gaat het dus...... daar moet toch wat aan gebeuren Verward
Het kan natuurlijk zo maar een foutje zijn, maar in de berichten van deze persoon zie ik vaker van dit soort 'zinsconstructie' fouten en gewoon weg gelaten woorden!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:57

hmm nouja ze is 1 woordje vergeten, iets wat wel meer mensen doen als ze snel typen...lijkt mij... ik heb liever dat ze dat woordje mist dan dat ze net zo typt als haar naam (al heb ik geen idee over wie het gaat Tong uitsteken)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:08

petraaken schreef:
sommige afkortingen van de MSN-taal kan ik echt niet ontcijferen. Bvb lol. Wat wil dat eigenlijk zeggen.

Dat is niet zozeer MSN-taal, dat zijn afkortingen die worden gebruikt sinds mensen met elkaar begonnen te communiceren via de computer. Kan me herinneren dat ik die eind jaren '90 al gebruikte tijdens het chatten en toen was MSN er nog niet eens. Knipoog

Ik heb vrij weinig moeite met afkortingen als 'lol', 'brb', 'ff' of 'idd' in geschreven taal op internet. Die hebben voor mij dezelfde status als 'bijv.' of 'etc.' in de informele schrijftaal. Ik heb wel moeite met woorden als 'w88' of 'me paardjuh', dat soort woorden vind ik gewoon onleesbaar. Maar goed, door mijn werk als redacteur ben ik er inmiddels achter dat 'leesbaar' een heel rekbaar en vooral subjectief begrip is. Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:16

wat ik echt vreselijk vind: egt en mogt !!!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:31

Net gelezen:

Citaat:
Mooi veulentje seg..

Verward Waar gaat het heen met de Nederlandse taal Verward
Laatst bijgewerkt door LuvdaTossa op 17-06-04 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:52

Heb net een bericht gevonden dat sloeg werkelijk alles... meteen op de TeM knop getikt Knipoog.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:56

Lieke schreef:
Maar als ik het goed begrijp betekend dat de moddies in dit topic verklaren dat ze het niet vervelend vinden dat er 1000x op TEM wordt gedrukt om dit soort fouten te melden (ik hoop dat jullie weten waar jullie aan beginnen)?

Dat heb je goed begrepen
Als het om een "storende" schrijfstijl gaat (bijv. MSN / Breezah-taal) dan ondernemen wij ook actie.

Het spreekt waarschijnlijk voor zich dat je niet op de knop hoeft te drukken als iemand een keer een dt-fout maakt oid., of een keer een hoofdletter is vergeten.
Dat kan nu eenmaal gebeuren, iedereen maakt weleens een foutje.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:00

Sypheron schreef:
Heb net een bericht gevonden dat sloeg werkelijk alles... meteen op de TeM knop getikt Knipoog.

Dit was inderdaad een voorbeeld van "taalverloedering", er was geen doorkomen aan.
In zo'n geval is het heel fijn dat je meteen gebruik maakt van de rode knop.
Ik heb ondertussen actie ondernomen richting de plaatser van het bericht.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:18

wat doen jullie dan als de gebruiker de pb-tjes met waarschuwingen blijft negeren?

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:50

nickyu schreef:
Okee , ik kan mij heel goed voorstellen dat sommige van jullie zich heel erg kunnen ergeren aan taalfouten.Ik ben zelf ook helaas dislectisch, en doe mijn best om de fouten tot een minimum te beperken.Dit is ruim 20 jaar geleden al vast gesteld dus bespaar me aub het welles nietes spelletje van tegenwoordig zijn 80% van de mensen ...
Het probleem van dislectie is dat je het leeuwendeel van je eigen fouten NIET ziet.En moet eerlijk toegeven als ik moe ben is het een stuk erger dan als ik tip top in orde ben.

Waar ik meer moeite mee heb , is de SMS taal en mensen die trachten in hun dialect iets te typen. Met name sommige belgen die dan ook nog SMS ; MSN en dialect door elkaar gebruiken .Dan is er soms echt geen touw meer aan vast te knopen.Idem door overmatig gebruik van afkortingen.

En ook ik maak me regelmatig schuldig aan het niet gebruiken van hoofdletters;punten;komma's ed. Meestal ben ik dan in zo'n lichamelijke staat dat ik blij ben dat ik uberhaubt nog met enig tempo kan typen.
Mijn excuses voor het plaatsen van mijn persoonlijke mening , maar ik denk dat sommige zich iets te druk maken over dit item.Er zijn nog zoveel ergere dingen in deze wereld om je druk over te maken .

Ik denk dat als we allemaal n beetje coulant zijn , maar wel op zijn minst
trachten al die hippe taalgebruiken zoveel mogelijk te vermijden en mensen die dit iets te overmatig gebruiken hierop wijzen.
En een poging doen tot het plaatsen van een leesbaar bericht , dat we dan toch een heel eind op de juiste weg zijn.

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen maar deze opmerking vind ik erg misplaatst!
Ik denk dat het merendeel van de Belgen die op bokt komen véél duidelijker en véél minder dialect typen dan al de Nederlandse Breezah- meisjes, dat fenomeen ken ik trouwens niet in België...

Het spijt me maar dit moest er toch even uit! Scheve mond

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:59

Nou Rosaly, ik denk dat de meeste Nederlanders daar net iets anders over denken... Er zitten erg veel Belgische woorden in bepaalde topics (dan heb ik het niet over dialect!), en van een aantal Belgische Bokkers is er gewoon geen touw aan vast te knopen... Die praten echt 'Belgs'.

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:01

Ik denk dat er evenveel Nederlanders zijn die "echt Nederlands" typen dan Belgen die "Belgs" typen...
Om daarom de Belgen te viseren?

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:02

Voor de rest ben ik het volledig eens met de rest...
Onze taal verloedert meer en meer...

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:27

Ik ben het er mee eens dat enkele Belgen er geen rekening mee houden dat dit een Nederlands forum is. Ik voel mij door die uitspraak niet geviseerd omdat ik wel beter weet, en vooral weet dat ik niet bij die enkele Belgen hoor.

Mag ik er verder voor de honderdste keer op wijzen dat "Belgs" of "Belgisch" NIET bestaat, Vlaams daarentegen wel!

Rosaly, ook de Belgische jeugd kent MSN taal/turbotaal ed, maar voor zover ik het ervaar, kunnen ze nog wel het onderscheid maken tussen de momenten waarop het wel en niet gepast is, en kunnen ze in het laatste geval wel nog normaal, correct Nederlands gebruiken.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel uren Nederlands er per week op een Nederlandse school gegeven worden, iemand?

Rainie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:34

Ik krijg op dit moment geen "Nederlands", maar "Literatuur".
Verschilt per schoolperiode.
Ik heb normaal 2 uur Nederlands in de week, nu dus 2 uur literatuur.

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:36

Ik had op mijn middelbare school 4 uur Nederlands en 2 uur literatuur per week Lachen. Nu heb ik nog 3 uur Nederlands op het MBO.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:39

Ik heb 2 uur Nederlands per week, of eigenlijk 4 uur per week, maar dan heb ik maar een halve periode Nederlands steeds.
(Ik heb overigens meer lessen Engels per week, 3 uur normaal, met ons rooster dus 6 uur..)
Ik heb door bokt wel een aantal Vlaamse (zo goed? Knipoog) woorden geleerd, die ik niet kende, maar dat vind ik niet eens zo erg eigenlijk.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:45

Ik erger me er dus ook rot aan.
Wat ik tegenwoordig ook heel vaak tegenkom op Bokt is "vossemerrie" in plaats van vosmerrie. Geen idee waar dat vandaan komt Verward

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:46

petraaken schreef:
wat doen jullie dan als de gebruiker de pb-tjes met waarschuwingen blijft negeren?

Dan volgen er andere maatregelen hangt een beetje af van de ernst van de schrijfstijl.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:05

Okay dan, Vlaams Lachen

Wat had ik in de 5e en 6e? Even denken... *pakt oude agende erbij*

3 uur Nederlands en 2 uur Algemene Literatuur per week... Op het HEAO had ik een blok (anderhalf uur) per week.