Doneeracties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:35

Ik heb geen bezwaar tegen het aanbieden van producten of diensten, daar staat iets tegenover de investering. Maar vragen om donaties (ook als het in een onderschrift staat) vind ik persoonlijk niet thuishoren op een forum.
Als leden het zelf aanbieden; prima. Maar regel het dan buiten Bokt om zou ik zeggen.

MyWishMax

Re: Doneeracties

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 20:41

Het is echt in meerdere topics al voorgekomen dat je juist NIET meer jouw mening mag geven of vragen mag stellen zodra er een doneeractie gestart is. Net als dat er hier in het topic meteen geroepen wordt dat mensen vast jaloers zullen zijn en noem maar op, omdat zij een andere mening hebben.

Het telkens weer naar 1 topic verwijzen of trekken vind ik eigenlijk heel storend. Dan mis je dus al dat er heel erg vaak door veel verschillende mensen aangegeven is dat het niet om 1 situatie draait en ook al veel langer speelt.

En over de 'community' die er nu volgens sommige niet meer is en vroeger wel. Vroeger mochten die kritische vragen wel gewoon en was het veel harder in topics. Dus als je weer terug wilt naar hoe het vroeger was moet je ook stoppen met mensen met een andere mening weg te willen sturen en zo persoonlijk te worden, omdat hun mening jou niet bevalt.

Helemaal afschaffen hoeft van mij niet. In de onderschriften vind ik gewoon een mooie optie. Zo kan iedereen het vinden als ze willen en blijven de topics over het onderwerp gaan waarvoor ze geopend zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:05

prompter schreef:
Nee Pien, van mij is het totaal niet persoonlijk. En ik heb - buiten bokt om - ook regelmatig gedoneerd voor mensen die financieel moeilijk zaten :). Maar voor niet noodzakelijke zaken voelt het voor mij gewoon niet ok.

Al eerder heb ik aangegeven dat ik het niet over jou heb. Ik vind jou een keurige bokker!

Later vroeg ik me af, stel dat dit niet in het onderschrift meer mag, dan vind ik, dat je consequent moet zijn en we gewoon het onderschrift verwijderen. Dus geen eigen website, Instagram, huisverkoop of andere advertenties, Facebook etc etc kan via het onderschrift gedeeld worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 23:03

In veel topics komen altijd Bokkers die zichzelf heel politiek correct vinden en dan behoorlijk afgeven op mensen met een andere mening. Maar imo ben je dan niet zo correct als je zelf denkt, want je kan dus niet begrip opbrengen voor een ander zijn mening die anders is dan de jouwe. Daar begint het, voor iedereen.
Maar dit is wel in heel veel topics over verschillende onderwerpen een probleem. Daarom reageren mensen minder of niet en worden discussies doodgeslagen.

Ik ben zoals ik al aangaf niet voor of tegen en beoordeel per situatie en verhaal. De meeste topics lees ik niet en als de titel me niet interesseert klik ik het niet aan. Klik ik iets aan en vind ik het niks, ben je ook weer zo weg.

Iedereen weet zo ongeveer wel om welk topic het gaat en ik vind het eigenlijk super hypocriet dat het niet gezegd mag worden en in zo ene topic er ook niet meer over gesproken mag worden. Misschien is het juist wel goed dat niet iedereen alleen maar meekletst. Een tegengeluid hoort bij het leven en zet mensen ook tot denken.

Maar goed, ik vind heel veel regels echt onzinnig.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 00:39

Zogenaamde politiek correcte bokkers vind ik ook vervelend. Degenen die met een vingertje wijzen want zij zijn zo oké en anderen dus blijkbaar niet.

Ik wil een tweedehands doorloopwagen zodat ik ook weer voorop kan komen en zelf een stukje kan mennen. Daar ben ik voor aan het sparen geweest maar mankementen aan de auto gooiden roet in het eten en nu moet ik opnieuw beginnen. Geen haar op mijn hoofd die daar geld voor in wil zamelen. Ik wil dat en dan moet ik zelf voor de middelen zorgen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 07:56

Vaak word er in zo'n topic al eerder (financiele) hulp aan geboden. Dan neem iemand dat aan, is het niet oke. Dan denk ik, je volgt een topic omdat je interesse hebt. Je hoeft niks te geven he, je kunt gewoon verder lezen in het topic toch?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 07:58

Mij ergert het vaak als er iemand in een zielig topic weer ineens met het idee aankomt om geld in te zamelen. Dan denk ik vaak: Gaan we weer. Waarom moet er altijd met geld worden gezwaaid als iemand zielig is?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:39

Ik heb vorig jaar gedoneerd aan een bokker die haar paard omgekomen was bij een stalbrand.
Ik ben nu best nieuwschierig wat ze hebben opgehaald met hun actie en waarvoor het geld gebruikt is bijvoorbeeld.
Dat heb ik nooit meer ergens gelezen (of ik moet het niet gezien of gemist hebben!?)
Weet ook niet meer wie het was.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:48

Popstra schreef:
Ik heb vorig jaar gedoneerd aan een bokker die haar paard omgekomen was bij een stalbrand.
Ik ben nu best nieuwschierig wat ze hebben opgehaald met hun actie en waarvoor het geld gebruikt is bijvoorbeeld.
Dat heb ik nooit meer ergens gelezen (of ik moet het niet gezien of gemist hebben!?)

Dit was het topic geloof ik: [VMR] Iemand wakker?

Er wordt hier ook naar het doel van de inzameling gevraagd zie ik, maar daar werd alleen in pb antwoord opgegeven

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 10:00

Popstra schreef:

Deze bedoel je denk ik

https://www.gofundme.com/f/slachtoffers-brand-paardenstalling-bosruiterweg

Op gofundme kun je zien dat de actie gesloten is met ongeveer €19.000. Wat daarmee gebeurd is staat er niet bij, was om in de toekomst een nieuw paard te kunnen kopen toch?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 10:05

Dat is met veel doneren zo, dat je niet exact weet wat er met je donaties gebeurt. Ik ben vaste donateur van 5 natuur- en dierenorganisaties, maar ondanks dat ik daar een blad van krijg met projecten weet ik het ook niet exact. Kwestie van vertrouwen. Als dat er niet is, dan beter niet doneren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 10:42

prompter schreef:
Dat is met veel doneren zo, dat je niet exact weet wat er met je donaties gebeurt. Ik ben vaste donateur van 5 natuur- en dierenorganisaties, maar ondanks dat ik daar een blad van krijg met projecten weet ik het ook niet exact. Kwestie van vertrouwen. Als dat er niet is, dan beter niet doneren.

Klopt. Ik doneer aan een aantal ANBI-stichtingen. Daar komen geregeld berichten van, ook op papier. Zogauw ze een kant opgaan die ik (naar mijn persoonlijke mening) fout vind dan stop ik gewoon met doneren. Er zijn ontzettend veel goede doelen en het is ,als je geen miljardair bent, niet mogelijk om ze allemaal te steunen. Ik kies die waar ik het meeste affiniteit mee heb en die ook eerlijk en transparant zijn.Giften aan ANBI- stichtingen kunnen trouwens onder bepaalde voorwaarden van de belasting worden afgetrokken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:40

Ik heb natuurlijk aan Roby gedoneerd toen, zodat ze nog wat avonturen met haar gezin kon beleven en daar heb ik 0 spijt van. Er zijn ook veel acties waar ik niks aan geef omdat het me niet aanspreekt.

Ik stoor me er niet aan op bokt maar ik vind er soms wel wat van.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 12:36

Ben er inmiddels achter hoe veel ze opgehaald hadden en wat er mee gedaan is en dat is leuk om te weten.

Dat heeft niks met vertrouwen te maken maar gewoon met nieuwschierigheid. En het laat ook zien men echt wel bereid is te geven in zo een geval.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 12:38

Moderatoropmerking:
ik wil jullie nogmaals met klem verzoeken om geen specifieke topics/acties te bespreken, het is heel prima om inzamelacties in het algemeen te bespreken maar als er specifieke zaken besproken blijven worden hebben we geen andere keuze dan dit topic op slot te zetten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 14:27

Percy schreef:
Zogenaamde politiek correcte bokkers vind ik ook vervelend. Degenen die met een vingertje wijzen want zij zijn zo oké en anderen dus blijkbaar niet.

Ik wil een tweedehands doorloopwagen zodat ik ook weer voorop kan komen en zelf een stukje kan mennen. Daar ben ik voor aan het sparen geweest maar mankementen aan de auto gooiden roet in het eten en nu moet ik opnieuw beginnen. Geen haar op mijn hoofd die daar geld voor in wil zamelen. Ik wil dat en dan moet ik zelf voor de middelen zorgen.

Mee eens :j
Als het mij tegen zit ben ik gewend het ook zelf op te lossen, hoe vervelend het ook is, of hoe lang het ook gaat duren.
Dat is de opvoeding die wij van thuis uit meegekregen hebben.

En ja, die politiek correcte bokkers vind ik ook een ergernis.
Kom ik alleen op een duits woord ervoor: "überheblich".
Maar ach, daar scroll ik dan overheen en dat is prima :wave:

En zo doe ik dat ook bij donaties waar ik wel iets van vind, maar niet doneer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 14:36

Polly, doelde je op mij? Zag er zelf niet zoveel kwaad in maar is wel specifiek natuurlijk.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 14:42

Urbanus schreef:
Polly, doelde je op mij? Zag er zelf niet zoveel kwaad in maar is wel specifiek natuurlijk.

Denk op mijn bericht met dat linkje?

Is trouwens totaal geen actie waar ik wakker van lig ;) maar iemand was benieuwd hoe dat afgelopen is en ik werd ook nieuwsgierig.

Ik vind wat van de meeste doneeracties met als doel aankoop van een dier moet ik zeggen. Maar als het dus niet mag op bokt dan is het ook wel goed zo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 14:50

Polly schreef:
ik wil jullie nogmaals met klem verzoeken om geen specifieke topics/acties te bespreken, het is heel prima om inzamelacties in het algemeen te bespreken maar als er specifieke zaken besproken blijven worden hebben we geen andere keuze dan dit topic op slot te zetten

Voorbeelden uit een (ver) verleden die allang afgesloten zijn? Waarom zou je die niet kunnen aanhalen als voorbeeld waar je wél iets aan zou geven?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 15:30

Fly_high schreef:
Urbanus schreef:

Denk op mijn bericht met dat linkje?

Is trouwens totaal geen actie waar ik wakker van lig ;) maar iemand was benieuwd hoe dat afgelopen is en ik werd ook nieuwsgierig.

Ik vind wat van de meeste doneeracties met als doel aankoop van een dier moet ik zeggen. Maar als het dus niet mag op bokt dan is het ook wel goed zo.

Het heeft natuurlijk geen zin om iemand ,die zelf de aankoop van een dier niet kan bekostigen, dan geld te gaan geven voor de koop, want de grote onkosten komen pas NA de aankoop, zoals iedereen hier wel weet. Dan moet je dus steeds door blijven gaan met geld aan deze persoon te geven.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 21:24

anjali schreef:
Fly_high schreef:

Het heeft natuurlijk geen zin om iemand ,die zelf de aankoop van een dier niet kan bekostigen, dan geld te gaan geven voor de koop, want de grote onkosten komen pas NA de aankoop, zoals iedereen hier wel weet. Dan moet je dus steeds door blijven gaan met geld aan deze persoon te geven.

Ik vind persoonlijk dan wel een gevoelsmatig verschil zitten tussen ‘sponsor mij geld want ik wil een paard kunnen kopen’ en acties waarbij geld wordt ingezameld om bij te dragen aan aanschaf nieuw paard/toebehoren omdat iemand bijv plots een paard is verloren door medische pech. Of een stal is afgebrand, paard overleden en spullen zijn verloren gegaan oid. Beide voorbeeld situaties natuurlijk ook met evt. allerlei bijkomstige kosten van dien. Ook dan kun je vinden, daar had iemand voor moeten sparen of verzekeren. Dat is ook mijn eigen insteek maar dat betekent niet dat ik persoonlijk iemand niet wil helpen die die buffer niet meer heeft of nooit heeft gehad, of iemand die de buffer wel heeft maar door die situatie gelijk op is. Zou ik zelf ook heel dankbaar voor zijn als het mij overkomt en mensen willen helpen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 23:39

Maar het hebben van een paard ) aankopen is toch luxe waar je dan opnieuw voor spaart en dus voor moet werken en niet om geld moet schooien..... Zo kun je ook auto ongeluk krijgen en nieuwe auto nodig hebben.. ik heb geleerd dan gewoon wat meer te gaan werken en harder te sparen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 00:21

Ik ben het met je eens memories.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 05:44

imaudy schreef:
Ik ben het met je eens memories.

Nou ik ben het dan weer meer met Stalnollie eens. Heb je enig idee hoeveel mensen bijvoorbeeld plotseling hun paard verliezen? Moet je voorstellen dat die allemaal een doneeractie zouden opzetten. Waarom moet ook alles nu en kan er niet eerst gespaard worden? Daarbij vind ik het netter als je dan geld zou lenen van bekenden in plaats van geld aan onbekenden vragen dat je nooit hoeft terug te betalen. Ik geef echt niet aan dit soort acties

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 07:42

StalNollie schreef:
Zo heb ik niet gedoneerd aan mijn zus die hadden een rolstoel bus nodig maar tweedehands super leuke te vinden kosten 8000/10000 euro. Nee er moest een spik splinternieuwe komen van 50000!!! Sorry maar dat vind ik echt not done en daar vind ik wat van. Goed is goed toch

Daar vind ik ook wat van ja. Ik let zelf altijd goed op de centen en ik kan daardoor betalen wat ik nodig heb en ook wat ik echt graag en weloverwogen wil. Als een ander het anders aanpakt, prima, maar inderdaad daar ga ik niet aan meebetalen