[Dienstmededeling] Vanaf maandag nieuwe forumindeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: [Dienstmededeling] Vanaf maandag nieuwe forumindeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:39

Totaal onlogisch ja.
Huisdieren nog apart, vakantiebestemmingen apart…
Maar paarden onderwerpen veelal op een grote hoop.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:54

Hoeveel actieve gebruikers zijn er nog (als in minimaal 2x per week inloggen, lezen, en minimaal eens per 2 weken reageren)

Hoeveel daarvan zit exclusief op de paardgerelateerde delen,
Hoeveel op zowel paard als niet paard
Hoeveel op puur níet paard gerelateerde?

Hoeveel nieuwe topics komen er per dag bij?
En hoeveel daarvan zijn paard, hoeveel niet paard?

Begin me dat wat af te vragen door dit topic.

De eigenlijke échte onderliggende vragen zijn misschien nog wat anders,

________Echte Kern_____

Hoe actief is dit forum nog, en hoe hard gaat de terugloop?

Hoe ziet het boktteam de toekomst van bokt?

_

Ik denk namelijk dat deze grote verandering volgt op de (wellicht niet expliciet gemaakte) antwoorden op die twee vragen.

Maar tegelijkertijd denk ik wel dat het wat unfair is om dit soort dingen niet te delen met de groep vaste users.

Die zien nu ineens, voor hen volkomen out of the blue, gróóóte veranderingen die zeker door een deel als onprettig ervaren worden, zónder dat er een duidelijke reden voor lijkt te zijn.

En voor een forum dat achteruit loopt zijn de vaste users toch écht erg belangrijk.
Probeer de binding daar niet mee te verliezen, zeg maar ;)

Deniseee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:13

Annick75 schreef:
Ik vraag me af of het technisch mogelijk is en voor de gebruikers fijn als topic een tag krijgen, bv TI, HA etc en dat er dan een filter functie komt binnen een forumdeel, zoals je dat ook wel bij webshops ziet. Alleen dan ipv prijs oplopend, prijs aflopend, meest recent ect op de tags, zodat we specifiek voor een bepaald ras of oud forumdeel op Bokt komt, daar op kan filteren. Zeker op de fora waar nu veel onderwerpen bij elkaar zijn gezet, zou dat wellicht kunnen helpen.

Dit zou idd een goeie oplossing kunnen zijn! Zou het zoeken ook makkelijker maken denk ik, met of zonder filtersysteem.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:17

Ik zal het even proberen te verduidelijken waar voor mij problemen zitten. Ik heb even twee paardstukken eruit gehaald en rood gestreept huiskamer/verzamel topics en stickys en zo. Topics waar de meeste gebruikers alleen zeer specifiek naar kijken maar voor veel minder interessant.

Ik ben eigenlijk gek dat ik er energie in steek maar het zit me echt dwars. Alsof je als gebruiker er niet meer toe doet als je niet 100% fit bent of niet binnen het "standaard" gebruikerspatroon valt. En dan alleen het zo vaak gehoorde dan moeten we het beter uitleggen. 8)7 daar zit het probleem niet. Voor veel mensen is bokt de bezigheid als al het andere niet meer lukt kwa energie of wat ook. Het zou ontspanning moeten zijn en geen bron van ergernis, frustratie of energie vretend. -O-

Per pagina op bokt zijn het voor mij 4 keer schermhoogte.

Ik begin met haw. De eerste bladzijde voor mij is alleen stickys. Doorscrollen levert een halve pagina op met stickys. Daarna beginnen de topics waar veel voorheen hk was lijkt het. Hier verzuip je toch als je een nieuw topic wilt openen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze is rassen ook veel verzamelings en voorheen hk topics
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:20

je bent helemaal niet gek en wij vinden dit alleen maar heel fijn, we zijn er achter de schermen druk mee bezig om te kijken of we iets kunnen doen om het overzichtelijker te maken, zoals mijn collega Nadja eerder ook schreef

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:22

Die HK-topics waren topics in de oude subfora, die niet meetelden voor de 'punten' maar ook niet naar de HK geschoven werden om allerlei redenen. Want vroegâh werd ieder kletstopic dat langer dan 15 pagina's was eigenlijk automatisch naar de HK gegooid, en daar was soms wat protest tegen omdat het vaak wel 'subforum-inhoudelijk/informatief' geklets was.

Soms zijn dit topics met, en soms ook zonder HK tag, wat het ook niet makkelijker maakt om ze er uit te filteren, maar die zouden nu dus wel allemaal, zonder uitzondering, echt naar de HK moeten. Wát de reden ook ooit geweest is om ze op de subfora te laten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:25

Nog een de eerste twee keer scrollen is sticky of huiskamer en verzamel vooral. Pas onderaan de pagina wordt het interessant.

Na een keer denk je laat maar zoveel scrollen is het niet waard
:n

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:26

Vergeet vooral ook niet dat dit ook een stukje 'work in progress' is. We proberen natuurlijk dingen goed voor te bereiden etc., maar er zijn altijd dingen die pas aan het licht komen als het zover is. Zo zijn we bijvoorbeeld al druk bezig om alle mededelingen en sticky's bij langs te gaan om te kijken of ze allemaal nog relevant zijn. Wij begrijpen ook dat het niet fijn en handig is dat er tientallen van dat soort topics bovenaan staan die je eerst allemaal voorbij moet scrollen.

Het heeft overigens niks te maken met wat voor gebruiker je bent, iedereen is welkom op Bokt. Maar tegelijkertijd is het ook moeilijk om het altijd iedereen naar de zin te kunnen maken. Op technisch gebied kan ik niets bieden, maar ik kan wel mijn hulp aanbieden op het moment dat ik het idee heb dat iemand dat nodig heeft.

VeraW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:28

Stille bokker onder een steen wil toch ook wel melden dat dit voor mij heel onoverzichtelijk is. Alles is voor mijn gevoel bij elkaar gepropt. Normaal kon je iets over een ras ergens vinden. En bv beestenboel ow leuk even dieren foto's kijken. Voor mijn gevoel is alles nu kwijt ofzo. Eerst wist ik alles fijnloos te vinden en nu wel echt wel een paar pagina's door om dan het ontwerp te zoeken waar ik in meelas. Snap echt wel dat veranderingen soms nodig zijn maar had dan bv rij foto's ( spring/ dressuur) bij elkaar gedaan of bv koudbloed rassen. Iets meer de kleine subforum's samen gevoegd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:29

Polly schreef:
je bent helemaal niet gek en wij vinden dit alleen maar heel fijn, we zijn er achter de schermen druk mee bezig om te kijken of we iets kunnen doen om het overzichtelijker te maken, zoals mijn collega Nadja eerder ook schreef

Tsja het terugzetten zoals het was en dan terug naar de tekentafel? Dat was duidelijk en overzichtelijk voor veel. Dat zal het vast niet worden vrees ik. En eenmaal gebruikers kwijt, zie ze maar weer terug te halen

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:42

NadjaNadja schreef:
Vergeet vooral ook niet dat dit ook een stukje 'work in progress' is. We proberen natuurlijk dingen goed voor te bereiden etc., maar er zijn altijd dingen die pas aan het licht komen als het zover is.

Ik pik even dit stukje eruit.

In hoeverre is er écht over nagedacht vanuit de gebruikerskant? Dat vraag me af.
Beetje flauw misschien, maar is er een enquête geweest waarin de klantwens bepaald is? Is er een panel of stuurgroep geweest tijdens de bouw? En ja, dat klinkt misschien alsof het allemaal heel groot en officieel is, maar je kunt het zelf zo groot mogelijk maken als je zelf wilt. Ik neem aan dat er echt wel over nagedacht is vanuit de achterkant, maar in hoeverre sluit dit aan bij wat gebruikers fijn vinden en willen? dat had je met een enquête prima kunnen uitzoeken. En ik zie dat het van tevoren al gebouwd is, dus hoe handig zou het zijn geweest om een groepje van 100 (?) actieve gebruikers eens een kijkje te laten nemen en feedback te geven voordat het live zou gaan?
Op die manier waren er een heel aantal dingen misschien al wel opgelost voordat het live ging.

Nu voelt het als dweilen met de kraan open, of toch maar doorgaan ondanks dat de klant niet tevreden is ''want er zit zoveel werk in''....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:50

Je had inderdaad best van te voren kunnen bedenken dat fora met 1-2 nieuwe topics met week (bv AR) verzuipt als je dat samenvoegt met fora met 3-5 nieuwe topics per dag (RT-V en dergelijke)
Zelfde voor kleine rassenfora op één hoop gooien met KWPN. Hengstenkeuze voor een klein ras? Vergeet het maar dat je reactie krijgt tussen de rest. Zelfs de quarter-vragen gaan verloren, denk ik.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:55

De paardenfora zijn inderdaad een soort onoverzichtelijk oerwoud geworden :D. Van oorsprong toch de core business van bokt IMO.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 12:38

Moeten nieuwe gebruikers nog steeds 25 nuttige berichten plaatsen? Tellen daarvoor alle paardgerelateerde topics mee? Of ook algemene topics als Boktpraat? Misschien de Help dan ook aanpassen?

Dan nog blijf ik er bij dat ik het kindergedeelte "mis" ik ga echt niet eerst in iemands profiel kijken hoe oud degene is, dat kan je ook zelf expres fout invullen trouwens. Nu paste ik mijn woorden en manier van reageren aan als ik zag dat het op Young Riders stond. Nu zie je geen verschil meer dus kan het zijn dat mensen onduidelijk of hard reageren waar een volwassen iemand wel tegenkan maar vraag me af of dit voor kinderen ook zo werkt.

Maar goed, misschien ook maar goed om het forum wat meer volwassen te maken. Mag dan ook het jeugdjournaalproof eraf? :+

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:01

Jorex schreef:
Mijn probleem is voornamelijk dat ik graag door bepaalde onderdelen sneup zoals bvb MD, LZP of KG en dat gaat nu niet meer omdat ze in een grote hoop zijn gegooid met andere onderwerpen. Niet zozeer omdat ik een specifiek stukje info zoek wat ik zou kunnen opzoeken in de zoekbalk maar meer gewoon even sneupen en dan lezen wat ik interessant vind. En dat kan nu niet meer aangezien de verdelingen te massaal zijn geworden. Oftewel ik beperk me nu ook maar tot alleen de actieve onderwerpen lijst eerste pagina nu qua sneupen.

Dat deed ik dus ook.. En nu is t 1 grote chaos.. En ook kleinere disciplines sneeuwen helemaal onder..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:45

Ik heb sterk de indruk dat dit op de bonnefooi gedaan is, er lijkt totaal niet te zijn gekeken naar de wensen van de gebruikers, en die zijn toch vrij essentieel om een forum aan de gang te houden. Ik vind het ook jammer dat er zo voorbijgegaan wordt aan de klachten van de dames die aangeven dat ze problemen ervaren met de toegankelijkheid van het forum.
Het komt mij vooral heel gehaast en niet heel professioneel over.

Het is een grote onoverzichtelijke brij geworden zonder enige logica erin. Ik merk zelf dat ik nu alleen nog de voorpagina bekijk en niet meer verder klik, je kunt amper nog iets terug vinden.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 17:48

De nieuwe indeling zijn we al een flinke tijd mee bezig, heeft ook eerder al op FZ gestaan en daar kwam weinig feedback op. Je merkt pas hoe het in de praktijk werkt als het er is.

En het is een grote verandering, dat wisten we van te voren ook. De klus is ook zo groot dat we niet alles in één keer kunnen doen. De stickies/mededelingen wordt aan gewerkt, de omschrijvingen van de forums worden veranderd en de regels/charters van de forums zullen de komende tijd ook regelmatig worden bijgewerkt op basis van voortschrijdend inzicht.

Ook zijn er een paar fouten gemaakt. Achteraf past IM idd niet heel goed op PP, het gesuggereerde PW is beter, dat gaan we aanpassen. SPR-ITP is naar VVDD gegaan, mij is ook niet duidelijk waarom :+ Dat is gewoon iets dat in het voortraject niemand is opgevallen, gaan we ook rechttrekken.

Maar in de basis spelen er een aantal zaken:

We hadden tot maandag teveel forums op Bokt. Dit was voor iedereen erg onoverzichtelijk, sommige forums hebben nooit meer dan een paar berichten per maand gehad, die lange lijst met forums werkt ook totaal niet prettig op mobiel en als nieuwe gebruiker heb je geen idee waar je precies terecht moet.

Als je dan het aantal forums gaat verminderen moet je andere afwegingen gaan maken. Het grote voordeel van de oude indeling is dat er voor vrijwel alles wel een apart plekje was. Grote nadeel is dus dat je die plekjes wel moet kunnen vinden.

In de praktijk zagen we dat de losse forums voor b.v. rassen en disciplines erg weinig gebruikt werden. Überhaupt worden de forum index en forumlijsten weinig gebruikt. Het grootste deel van de gebruikers werkt vooral met 'Eigen berichten', 'Actieve topics' en 'Nieuwe berichten'. Eigen berichten om de topics te lezen die men al gevonden had, 'Actieve topics' en 'Nieuwe topics' om nieuwe topics te ontdekken. Daarin is door de nieuwe indeling niets veranderd.

Maar eens; het grasduinen in topics over b.v. een discipline, medische onderwerpen of een ras is lastiger geworden. Zeker als je deze topics niet volgt. Dat is de keerzijde van het verminderen van het aantal forums.

Op dit moment zijn we druk bezig met het afronden van het samenvoegen zoals hierboven ook gezegd. Stickies, charters, etc. Ondertussen kijken we wat er niet lekker loopt of wat niet helder is.

De indeling zoals deze nu is, is zeker niet in steen gebeiteld. We gaan evalueren en bijsturen. Een van de zaken waar we nu mee bezig zijn is het uit elkaar proberen te halen van de 'normale' topics en de volg/klets topics. Op Fokkerij en Afstamming is dat probleem goed te zien, daar sneeuwen de normale vragen behoorlijk onder door alle volgtopics. Dat moet anders.

_San87_ schreef:
En ik vraag me af of voorpaginanieuws niet gewoon onder de paardenfora moet vallen, al het nieuws is immers paardgerelateerd.

Goed punt, helemaal waar, maar dit is vooral een moderatie ding. De mensen die de meeste ervaring hebben met het modereren van VN zitten vooral op de 'Algemeen' fora. In het gebruik maakt het niet super veel uit of VN nu in de ene of de andere categorie staat dus zijn we daar voor de pragmatische oplossing gegaan.

@Unwritten; eens dat er behoorlijk wat winst te behalen is op toegankelijkheid/leesbaarheid/WCAG van de site alleen is dat bijzonder voor elkaar te krijgen met phpBB. Alleen al het aanpassen van het lettertype is een drama. Dat is ook de reden dat er een aantal flinke modernisatieslagen nodig zijn.

Later meer. Nu eerst eten :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:53

Waar gewerkt wordt vallen fouten

Maar chapeau voor alle inspanning

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:56

Nu zit ik toch al lang op bokt en gebruik dus idd active onderwerpen en eigen berichten, maar waar kan ik nieuwe berichten vinden? :o?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:59

DuoPenotti schreef:
Nu zit ik toch al lang op bokt en gebruik dus idd active onderwerpen en eigen berichten, maar waar kan ik nieuwe berichten vinden? :o?

Die ken ik ook niet idd.

Verder heb ik nu twee keer (minimaal) een plaatje voorbij zien komen met enorm veel afkortingen, waarbij ik geen idee heb wat al die afkortingen betekenen :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:00

Mobiel zie ik idd 'nieuwe berichten'. Op de laptop kan ik het ook niet vinden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:04

Bellatrix schreef:
Mobiel zie ik idd 'nieuwe berichten'. Op de laptop kan ik het ook niet vinden.

oh ja als ik M.bokt.nl gebruik wel ja. Maar dat gebruik ik ook mobiel niet :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:09

Citaat:
We hadden tot maandag teveel forums op Bokt. Dit was voor iedereen erg onoverzichtelijk, sommige forums hebben nooit meer dan een paar berichten per maand gehad, die lange lijst met forums werkt ook totaal niet prettig op mobiel en als nieuwe gebruiker heb je geen idee waar je precies terecht moet.

Als je dan het aantal forums gaat verminderen moet je andere afwegingen gaan maken. Het grote voordeel van de oude indeling is dat er voor vrijwel alles wel een apart plekje was. Grote nadeel is dus dat je die plekjes wel moet kunnen vinden.

In de praktijk zagen we dat de losse forums voor b.v. rassen en disciplines erg weinig gebruikt werden. Überhaupt worden de forum index en forumlijsten weinig gebruikt. Het grootste deel van de gebruikers werkt vooral met 'Eigen berichten', 'Actieve topics' en 'Nieuwe berichten'. Eigen berichten om de topics te lezen die men al gevonden had, 'Actieve topics' en 'Nieuwe topics' om nieuwe topics te ontdekken. Daarin is door de nieuwe indeling niets veranderd.

Ik haal er even twee dingen uit. Hoe kunnen j́ullie zien hoe mensen bokt gebruiken? Is daar ooit een onderzoek naar geweest of volgen jullie de kliks van gebruikers?

En juist de weinig gebruikte subfora waren waardevol omdat je dan tenminste in een keer wist waar je moest zijn. In plaats van dat het verdrinkt in de grote massa,

Ik weet nog dat destijds bewust de subfora en de huiskamer melding is ingevoerd omdat het een chaos werd en er veel topics ondersneeuwde. Nu zijn er meer topics en meer gebruikers waardoor je juist meer regeling zou moeten hebben en dan smijten jullie alles weer overhoop en ben je weer terug bij af. Dat is iets wat ik niet snap.

Hebben jullie ooit aan gebruikers gevraagd of het als onoverzichtelijk werd gezien? Je hebt het over iedereen maar wie is iedereen? Mij is niks gevraagd en ik denk best veel bokkers niet. Om dat stellig te zeggen dat iedereen dat vindt is wat eehhhh apart >;)

Of is het een aanname of een klacht van een paar nieuwe gebruikers? Het is dus nu even zoeken waar je iets moet neerzetten voor een paar mensen tegenover iedereen moet nu maar gaan raden en zoeken en scrollen om iets terug te vinden. Ook deze logica ontgaat me :?

Daarnaast ooit werd er aan een handvol gebruikers vooraf gevraagd even de nieuwe structuur te testen(zoals bv marktplaats ipv eea) dat lijkt nu niet gebeurd te zijn. Voor denk ik veel gebruikers lijkt het compeet random, ongetest en we doen maar wat want dat is zo lekker gemakkelijk.

Ik lees ja minder fora is ook dat een beetje rondkijken niet echt meer kan. Jij noemt het een bijzaak van de keuze. Maar daarmee haal je een deel van de forumbeleving weg, namelijk keren van zaken waar je je normaal niet mee bezig houdt. Ipv nu blijven bij wat je kent en de rest tsja die vindt ik niet dus hoef ik er ook niet van te leren :n

Ik zie het nu als een supermarkt waar eerst netjes productgroepen bij elkaar stonden en als je suiker, een banaan en een pot mayonaise nodig had je in ieder geval weet waar je heen moest. En nu is alles in de supermarkt door elkaar gegooid alleen A merken en de aanbiedingen zijn nog goed te zien de rest is succes met zoeken waar het ergens zou kunnen staan.

Nieuwe berichten? Die heb ik nog nooit gezien?

Fijn dat jullie er tijd in gestoken hebben maar mij bekruipt een beetje het gevoel dat daardoor het is jammer dat het niet werkt maar we blijven het toch doen want anders is het zonde van de tijd, soms moet je een fout kunnen toegeven en dingen desnoods terugdraaien ipv koste wat kost vasthouden aan een zo lijkt het foute overhaaste keuze. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-07-24 18:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:10

Bij mij is nieuwe topics op de laptop (in bokt 5) gewoon naast mijn eigen berichten te vinden?
Volgens mij moet je daarvoor wel favoriete forums oid hebben aangeklikt.

Afbeelding

[ik bok in Office 5; ik vind het blauwe bokt te fel.]

edit 2:
de topics die daar komen te staan, zijn van je favoriete forums.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:14

Ik klik echt bijna dagelijks nog op AR bvb. Nu moet ik tussen tientallen aan niet relevante berichten gaan kijken of er iemand een vraag heeft dat AR gerelateerd is en is de kans groot dat dat soort vragen dus niet meer beantwoord worden. Of ruiters proberen dat beantwoorden aangezien aangespannen en onder het zadel op 1 hoop zijn gegooid. Even als voorbeeld dan voor mij specifiek. Nu check ik omdat ik daartoe gedwongen wordt inderdaad alleen de actieve berichten.

Ik heb op mijn mobiel ook geen nieuwe berichten hoor. Geen idee of dat aan mijn versie van bokt ligt, maar ik heb alleen die twee knopjes rechtsboven.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 03-07-24 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt