Shadow0 schreef:Muurp schreef:Wat ik ook aangeef in mijn vorige post is dat de geluiden sterker worden, dat gaat breder dan 5 man die vooraan staat te schreeuwen (weer heel zwart-wit gezien). Het gaat om een steeds grotere groep gebruikers die z'n onvrede uit.
Ik heb eigenlijk niet de indruk dat het een 'steeds grotere' groep is, ik heb wel spannendere tijden meegemaakt. Wel heb ik inderdaad de indruk dat het een stuk rustiger is geworden op Bokt, waar dit topic ook mee begon. Maar om te weten waarom mensen weggaan is het zinvoller om niet te snel aannames te doen.
Ik geef in mijn posts duidelijk aan dat dat is hoe ik het zie, anderen zijn vrij om daar een andere mening over te hebben. Het lijkt me zeker zinvol om weer eens Bokt-breed te kijken wat er speelt en welke behoefte er is
Maar dan wel met de voorwaarde dat er ook daadwerkelijk concrete punten uit komen welke ook worden opgevolgd.
Shadow0 schreef:Muurp schreef:Als de ‘zichtbare’ gebruikers al niet dat gevoel hebben, waarom zou die groep dat wel voelen?
Zo werkt dat dus niet per se: de gebruikers die hier op FZ reageren zijn niet representatief voor actieve gebruikers die niet op FZ reageren. Het kan dus zo zijn en was in het verleden aantoonbaar zo dat de gebruikers die niet op FZ reageren zich wel voldoende gehoord voelen, of zich op andere vlakken niet gehoord voelt, dan wat er in de topics op FZ aan de orde komt.
Omdat ik geen recente gegevens heb, een voorbeeldje van een tijd terug, toen er erg veel te doen was over modingrijpen: daar zag je bv duidelijk dat die twee erg uit elkaar liepen. Veel gebruikers op FZ hadden kritiek op de mods die te streng waren, veel te vaak ingrepen, dat je niets meer mocht zeggen, enfin, je kent het riedeltje vast nog wel.
Maar een aanzienlijk deel van de overige gebruikers, die wel actief zijn maar niet op FZ, gaven aan dat ze juist moeite hadden met de sfeer, dat topics veel te lang uit de hand konden lopen, dat probleemgebruikers te lang door mochten gaan...
En dat waren dus niet gelijkwaardige groepen. Op FZ ging het toen om enkele tientallen gebruikers of minder, de enquete werd volgens mij door (toen) richting 2000 gebruikers ingevuld. Dat was geen 50-50 situatie.
Maar we moeten toch ergens beginnen? Als een groep die zichtbaar is op FZ al weinig tot niks meekrijgen van de dingen die achter de schermen worden gedaan, hoe is dat dan voor de gebruikers die zich meer op de achtergrond houden? Wat overigens niet meteen betekent dat ze niet geïnteresseerd zijn. 
Ik ben het zeker met je eens dat het een utopie is om iedereen tevreden te houden en dat het antwoord wat op FZ gegeven wordt de waarheid is, integendeel! Maar hoe ga je ermee om als Bokt-team en wát communiceer je vervolgens richting je gebruikers als je er wel mee bezig gaat?
BartVB schreef:Technisch loopt Bokt daar op het moment inderdaad achter. Het is moeilijker te gebruiken op je mobiele telefoon, het is ook minder gericht op foto's, er is geen app (op zich geen ramp) maar dus ook geen push messages (wel erg onhandig).
Om een groot deel van die technische issues op te lossen zijn we 2 jaar geleden voortvarend begonnen met de overstap naar Flarum, onder andere om de site veel beter bruikbaar te maken op de telefoon. Daarbij hebben we een aantal forse tegenvallers gehad waarbij we flink hebben moeten investeren om te zorgen dat Flarum overeind bleef. Open Source software is een heel mooi iets, maar ook relatief fragiel als het draait op een vrij kleine club vrijwilligers. Dat is nu allemaal weer een stuk meer op orde waardoor we eindelijk weer verder kunnen met het overzetten van Bokt.nl naar de toekomst.
Flarum is daarbij zowel een vloek als een zegen. Het lost een hoop problemen op, maar dit duurt allemaal inderdaad heel veel langer dan we zouden willen en een groot deel van de zaken die hier wordt genoemd is afhankelijk van Flarum. Het aanpassen van die zaken in phpBB is echter veel dubbel werk en verloren tijd als we phpBB uitfaseren. Het goede nieuws is dat we, na een aardige pauze, recent de testversie van Flarum op Bokt weer open hebben gezet voor teamleden. Zij gaan druk aan het testen, die problemen lossen we op en de bedoeling is dat we daarna zo snel mogelijk door gaan naar een test met gebruikers en het bouwen van zaken die nodig zijn voor we helemaal over kunnen.
Wat gebruiksvriendelijkheid lost Flarum behoorlijk wat op. Ook is Flarum 'aan de achterkant' een heel stuk moderner waardoor het makkelijker is om zaken bij te bouwen of aan te passen. Een van de gebieden waar we behoorlijk wat plannen hebben is het, hierboven veel aangehaalde, privacy aspect.
Wat ik me dan afvraag; is er een deadline voor Flarum? Is deze er ooit geweest? Of is deze een stille dood gestorven gedurende het traject?
Heel concreet: gaat Flarum er nog komen dit jaar?
Je verhaal klinkt heel mooi, maar daar hebben wij als gebruikers nu natuurlijk niks aan.
Het gaat al een hele tijd over Flarum en wat het ons kan brengen maar we zien hier zo goed als niks van.
Natuurlijk is de wereld om ons heen veranderd, maar het niet meegaan hierin voelt wel alsof Bokt niet meer de aandacht krijgt zoals dat vroeger wel gebeurde, dat er minder (op de voorgrond!!) gebeurt is een voldongen feit.
Ik maak me dan ook serieus zorgen om de toekomst van Bokt. Op deze manier, en op deze snelheid, gaan we er namelijk niet komen.
BartVB schreef:De privacyasapecten staan op de TODO-lijst, maar daar staan nog flink wat items voor, daarop moeten wachten gaat helaas nog best even duren. Ik ga kijken of we niet toch een paar zaken naar phpBB kunnen halen als tussenoplossing zodat jullie hierop een stuk minder lang hoeven wachten. Dat wordt dan niet zo 'luxe' als het in de planning staat voor Flarum, maar met een beetje geluk kunnen we daar iig een deel van de bezwaren mee wegnemen. Kom ik op terug.
Ook hier... Privacy is een belangrijk thema geworden in ons leven, maar dit soort zaken worden op Bokt on hold gezet. Dit zijn volgens mij hele belangrijke dingen die direct wat oplevert voor de gebruikers van Bokt.
Leuk, dat Flarum, maar daar kunnen we nú niks mee.
Bart; Ik hoop dat je me goed genoeg kent om te weten dat ik het niet persoonlijk bedoel
Want dat is uiteraard niet mijn bedoeling.
BartVB schreef:Verder wat sfeer betreft; ik heb zelf het idee dat dit de laatste jaren beter is geworden maar een van de dingen waar we nog wel last van hebben zijn de 'ik leef op het randje' gebruikers. Ze worden hierboven ook al aangehaald, ze zitten altijd op hun stokpaardje, ze halen je het bloed onder de nagels vandaan, maar over het algemeen gaan ze niet echt over de schreef. Ze zijn irritant aanwezig maar schelden niemand de huid vol en blijven (net) binnen de regels. Dat is een ingewikkelde categorie, vooral ook omdat die categorie dicht bij de categorie '(behoorlijk) positiefkritisch maar niet al te genuanceerd' aan zit. Hier harder tegen optreden wordt weer snel als te betuttelend gezien en of een post aanspreekwaardig is, is bijzonder subjectief. Op dat vlak hebben we in de afgelopen 20 jaar ook al behoorlijk wat stappen gezet en wat modereren betreft durf ik wel te stellen dat we heel heel, heel erg veel beter doen dan de grote social media. Maar ruimte voor verbetering is er zeker nog als het gaat om dit soort specifieke gebruikers of sfeer/manier van reageren in het algemeen.
Dit is iets wat al speelt sinds Bokt er is volgens mij. Jullie moeten je niet vergelijken met social media. Waar het allemaal toch een stuk anoniemer is dan hier op het forum.
Persoonlijk zie ik hier ook echt wel verbetering op het beleid, maar ook hier is communicatie the key. Blijf communiceren wat er aangepast is en waarom jullie hier achter staan.
Azijnzeikers heb je altijd, en die blijven er ook
Shadow0 schreef:Wat dat betreft is mijn intentie in elk geval simpel: het inkomen van Bokt interesseert me daarin niets. Ik vind het vooral heel zonde van de samenhang van de community, en het verloren gaan van waardevolle informatie.
Helemaal mee eens.