Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:16

Shadow0 schreef:
Leo schreef:
Maar is dat niet altijd het geval van enquêtes? Je hebt nooit 100% van een groep te pakken, het blijkt een steekproef, dus hoe representatief is het daadwerkelijk?

Ook bij enquetes speelt dat, maar de vertekening van reacties op FZ is veel groter. Bovendien was de response op de gebruikersenquetes echt wel hoog. Dus ik zou eerder de enquetes als uitgangspunt nemen wat er speelt bij gebruikers.

En in reactie op de laatste paar reacties: ik weet niet meer precies hoe het valideren gedaan werd, maar weet wel dat er geen sprake was van het massaal spammen van de enquetes door niet-betrokkenen of door gebruikers die een bepaalde mening wilden herhalen.
En het gaat ook niet om gebruikers die niet actief zijn - er zijn gewoon een heleboel gebruikers die wel actief zijn op Bokt, maar niet vaak op FZ komen en geen behoefte hebben om zich te mengen in de discussies hier.

En die gebruikers moeten ook gehoord worden, maar gebeurt dit nu?
Als de ‘zichtbare’ gebruikers al niet dat gevoel hebben, waarom zou die groep dat wel voelen?
Laatst bijgewerkt door Muurp op 07-01-22 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:17

Shadow0 schreef:
Leo schreef:
Maar is dat niet altijd het geval van enquêtes? Je hebt nooit 100% van een groep te pakken, het blijkt een steekproef, dus hoe representatief is het daadwerkelijk?

Ook bij enquetes speelt dat, maar de vertekening van reacties op FZ is veel groter. Bovendien was de response op de gebruikersenquetes echt wel hoog. Dus ik zou eerder de enquetes als uitgangspunt nemen wat er speelt bij gebruikers.

En in reactie op de laatste paar reacties: ik weet niet meer precies hoe het valideren gedaan werd, maar weet wel dat er geen sprake was van het massaal spammen van de enquetes door niet-betrokkenen of door gebruikers die een bepaalde mening wilden herhalen.
En het gaat ook niet om gebruikers die niet actief zijn - er zijn gewoon een heleboel gebruikers die wel actief zijn op Bokt, maar niet vaak op FZ komen en geen behoefte hebben om zich te mengen in de discussies hier.

Dit is best wel een drogreden, zeg maar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:18

aniek1985 schreef:
Bij de nieuwsredactie hadden wij een optie om berichten op VN te wijzigen of te verwijderen. Het zou een hele vooruitgang zijn als je deze optie altijd hebt bij je eigen berichten. Ongeacht of dit bericht er 1 uur op staat of al 10 jaar oud is.
Het moeten vragen aan een mod om een bericht of meerdere berichten te laten verwijderen is al een 'drempel' op zich en als je daar dan ook nog een motivatie bij moet geven maakt het niet makkelijker.

En dat is 1 vinkje omzetten voor beheer en iedereen heeft de mogelijkheid dit te doen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:32

Call me stupid maar ik vind dat er, in tegenstelling tot jaren geleden, positiever wordt gereageerd in posts. Bij vragen over gezondheid, stalling, welzijn zie ik vaak opbouwende en betrokken posts. Verder kan ik niet goed zoeken op facebook of tiktok of whatever en zelf gebruik ik bokt ook vaak om allerhande info op te zoeken. Heel handig gebleken!
Qua privacy; ik vroeg me dat laatst ook af. Heb er een vraag over gesteld (geen mod die reageerde overigens). Het vraagt een stukje bewustwording. Vind wel dat bokt dit duidelijker zou moeten communiceren. Met name voor minderjarigen. Van alles zomaar op internet gooien om het er na bepaalde tijd weer af te halen…het is vaak lastig dus denk na voor het plaatsen denk ik dan. Dat lukt volwassenen beter dan kinderen (in het algemeen ;-) ).
En de mogelijkheid om het te verwijderen is er en zie ik ook wel gebeuren in sommige topics. Als er herleidbare gevoelige privezaken in een post staan. Dan attenderen mensen de ts daar veelal op en dan wordt het bijv “anoniem” gemaakt of verwijderd en is het probleem ook opgelost. Verwijderen van topics die je bijv meer dan een jaar geleden hebt gestart en die niet meer actief zijn (bijv al x mnd geen reacties meer) zou je zonder opgaaf van reden moeten kunnen laten doen. Ruimt lekker op.

Ben niet tegen vooruitgang maar bokt hoeft wat mij betreft niet enorm veranderd. Ik heb weer niks met die andere social media. De keuze is reuze!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:33

Muurp schreef:
Wat ik ook aangeef in mijn vorige post is dat de geluiden sterker worden, dat gaat breder dan 5 man die vooraan staat te schreeuwen (weer heel zwart-wit gezien). Het gaat om een steeds grotere groep gebruikers die z'n onvrede uit.

Ik heb eigenlijk niet de indruk dat het een 'steeds grotere' groep is, ik heb wel spannendere tijden meegemaakt. Wel heb ik inderdaad de indruk dat het een stuk rustiger is geworden op Bokt, waar dit topic ook mee begon. Maar om te weten waarom mensen weggaan is het zinvoller om niet te snel aannames te doen.

En qua 'oplossing' heeft meer verwijderen beslist nadelen, die meegenomen mogen worden in de afweging. (En daarbij lijkt het me in elk geval goed om mee te nemen dat het verwijderen van posts - bijvoorbeeld door de TS binnen de bewerktijd, of na overleg met mods - vaak heel slecht geaccepteerd werd.)

Jilletje

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:37

Maar wat ik me dan ook afvraag he, bokker opent een topic. En vrij snel daarna word het topic anoniem gemaakt. Dus het zal altijd een ‘open einde’ hebben. Is het dan niet beter om zo’n topic daarna te sluiten en te verwijderen? Want zo blijft het gespeculeer en mensen die beledigd zijn omdat ts geen behoefte meer heeft aan het topic. TS word eigenlijk een soort van verweten in zulke topic’s.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:42

Marjo schreef:
Leo schreef:

Ik denk persoonlijk dat de mening van degene die de moeite doet om op het forum te reageren, meer waard is dan degene die in de enquête iets aanvinkt. Daarbij, ligt het ook meer dan eens aan de manier waarop iets gevraagd wordt. Meer dan eens heb ik een enquête ingevuld maar verander ik van mening door reacties van anderen :) .

Mee eens :j Als mensen al niet mee willen lezen over waar het echt over gaat, hoe waardevol is die mening dan precies? Laat zeggen... ik reageer hier nu, en volgens mij heb ik in vrijwel elk gerelateerd fz topic ook wel gezeten en dingen gepost, omdat ik niet alleen wil aangeven dát er iets loos is maar ook wát er loos is in mijn ogen, en ook wat die dingen in mijn ogen doen op lange termijn. Dat doe ik niet om mijn zin ergens doorheen te willen duwen, dat doe ik omdat ik het hier naar mijn zin heb en ik mij zorgen maak om het voortbestaan van Bokt. Dat kost iets meer tijd, input en interesse als enkel wat vinkjes aankruisen.

Ik ben er nog, nu nog wel. En met mij ook vele andere users die hier nu ook in dit topic zitten en reageren. Maar hoeveel bokkers hebben bokt al verlaten, met of zonder reden te geven waarom? daarbij hoeveel redenen wil je hebben, wanneer mensen doorgaans toch dezelfde paar redenen geven? de redenen die hier in het topic zijn genoemd, zijn imo echt redenen waarom mensen zich niet (meer) willen aanmelden, geen lid meer willen zijn, geen dingen meer willen of durven posten. Het internet en de technologie van nu is niet het internet en de technologie van 20 jaar geleden, ik denk oprecht dat als bokt stug de poot stijf blijft houden en niet mee beweegt, dat bokt over een aantal jaar zal stoppen met bestaan. Dan kan je je wellicht de vraag stellen: hoeveel inkomen lopen we mis als we mensen dingen laten verwijderen en we gaten krijgen, of als topics verdwijnen. Ik denk echter dat het net zo goed relevant is om óók te gaan kijken naar het verloop van de activiteit op bokt, het dalende aantal actieve users. Ik meen daar tenminste een dalende lijn in te zien, hoe krik je die aantallen weer omhoog?

En tuurlijk, bokt is niet van mij, kies vooral wat je/jullie zelf willen. Maar ik denk dat de leegloop al een tijd aan de gang is, en ik vind het gewoon echt zonde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:43

Muurp schreef:
En die gebruikers moeten ook gehoord worden, maar gebeurt dit nu?

Nou nee, dat denk ik niet, want dat het nogal stil is aan de kant van beheer/beleid dat geef ik zonder meer toe.

Citaat:
Als de ‘zichtbare’ gebruikers al niet dat gevoel hebben, waarom zou die groep dat wel voelen?

Zo werkt dat dus niet per se: de gebruikers die hier op FZ reageren zijn niet representatief voor actieve gebruikers die niet op FZ reageren. Het kan dus zo zijn en was in het verleden aantoonbaar zo dat de gebruikers die niet op FZ reageren zich wel voldoende gehoord voelen, of zich op andere vlakken niet gehoord voelt, dan wat er in de topics op FZ aan de orde komt.

Omdat ik geen recente gegevens heb, een voorbeeldje van een tijd terug, toen er erg veel te doen was over modingrijpen: daar zag je bv duidelijk dat die twee erg uit elkaar liepen. Veel gebruikers op FZ hadden kritiek op de mods die te streng waren, veel te vaak ingrepen, dat je niets meer mocht zeggen, enfin, je kent het riedeltje vast nog wel.
Maar een aanzienlijk deel van de overige gebruikers, die wel actief zijn maar niet op FZ, gaven aan dat ze juist moeite hadden met de sfeer, dat topics veel te lang uit de hand konden lopen, dat probleemgebruikers te lang door mochten gaan...

En dat waren dus niet gelijkwaardige groepen. Op FZ ging het toen om enkele tientallen gebruikers of minder, de enquete werd volgens mij door (toen) richting 2000 gebruikers ingevuld. Dat was geen 50-50 situatie.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:45

Jilletje schreef:
Maar wat ik me dan ook afvraag he, bokker opent een topic. En vrij snel daarna word het topic anoniem gemaakt. Dus het zal altijd een ‘open einde’ hebben. Is het dan niet beter om zo’n topic daarna te sluiten en te verwijderen? Want zo blijft het gespeculeer en mensen die beledigd zijn omdat ts geen behoefte meer heeft aan het topic. TS word eigenlijk een soort van verweten in zulke topic’s.

Dat zie je nu gebeuren in het topic over dat bijtincident(je) op een school. Die topics kun je veel beter sluiten inderdaad, sommige nieuwsgierige bokkers gaan eindeloos door.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:47

Kanzi schreef:
Ik wilde een post in een ouder topic laten verwijderen, topic was al meer dan zes jaar oud.
De reden die ik opgaf vond bokt niet goed genoeg om de post te verwijderen en die bleef dan ook staan.
Ook de vraag of die post dan geanonimiseerd kon worden kwam er niet door.

Dat is zeker niet hoe het hoort te gaan, heb even gezocht maar ik kan dat verzoek zo snel niet terugvinden. Ik zou je dan ook willen vragen even een mail te sturen naar support zodat dit opgelost kan worden.

Verder spelen er behoorlijk wat dingen hier.
Ja, het is rustiger geworden op Bokt, zeker t.o.v. bijvoorbeeld 2010. Op dat moment waren Facebook en Whatsapp nog niet echt een ding en de iPhone was er nog maar net. Het overgrote deel van de mensen gebruikte internet op een desktop of laptop met een echt toetsenbord.

In die tijd was Bokt een manier om in contact te komen met andere paardenliefhebbers buiten je directe omgeving. Ook een prima plek om te kletsen over van alles dat niet over paarden gaat of om gewoon wat door te scrollen als afleiding bij het schrijven van een saaie scriptie.

In de jaren daarna is er een enorme opkomt geweest van een aantal social media die het gebruik van Bokt ook flink hebben veranderd. Whatsapp voor de stalgenoten, Facebook en Instagram voor het snel plaatsen van een berichtje en voor de afleiding bij de scriptie.

Technisch loopt Bokt daar op het moment inderdaad achter. Het is moeilijker te gebruiken op je mobiele telefoon, het is ook minder gericht op foto's, er is geen app (op zich geen ramp) maar dus ook geen push messages (wel erg onhandig).

Om een groot deel van die technische issues op te lossen zijn we 2 jaar geleden voortvarend begonnen met de overstap naar Flarum, onder andere om de site veel beter bruikbaar te maken op de telefoon. Daarbij hebben we een aantal forse tegenvallers gehad waarbij we flink hebben moeten investeren om te zorgen dat Flarum overeind bleef. Open Source software is een heel mooi iets, maar ook relatief fragiel als het draait op een vrij kleine club vrijwilligers. Dat is nu allemaal weer een stuk meer op orde waardoor we eindelijk weer verder kunnen met het overzetten van Bokt.nl naar de toekomst.

Flarum is daarbij zowel een vloek als een zegen. Het lost een hoop problemen op, maar dit duurt allemaal inderdaad heel veel langer dan we zouden willen en een groot deel van de zaken die hier wordt genoemd is afhankelijk van Flarum. Het aanpassen van die zaken in phpBB is echter veel dubbel werk en verloren tijd als we phpBB uitfaseren. Het goede nieuws is dat we, na een aardige pauze, recent de testversie van Flarum op Bokt weer open hebben gezet voor teamleden. Zij gaan druk aan het testen, die problemen lossen we op en de bedoeling is dat we daarna zo snel mogelijk door gaan naar een test met gebruikers en het bouwen van zaken die nodig zijn voor we helemaal over kunnen.

Wat gebruiksvriendelijkheid lost Flarum behoorlijk wat op. Ook is Flarum 'aan de achterkant' een heel stuk moderner waardoor het makkelijker is om zaken bij te bouwen of aan te passen. Een van de gebieden waar we behoorlijk wat plannen hebben is het, hierboven veel aangehaalde, privacy aspect.

Hier zijn al flink wat discussies geweest. Met het verwijderen en anonimiseren gaan we ook al heel anders om dan een aantal jaar terug maar daar is zeker nog een hoop te verbeteren. Wat wel belangrijk is om daarbij in het oog te houden is dat Bokt geen Facebook of Instagram is. Facebook zal het niet uitmaken wat jij op hun platform verwijderd, zij gebruiken wat jij plaatst en wat jij leest om een profiel op te bouwen en dat profiel verkopen ze. Dat is een heel ander businessmodel.

Een ander belangrijk verschil is dat jou Instagram of Facebook posts jouw posts zijn. Die plaats je op jouw account of pagina en jij beheert je account of pagina. Op Bokt begin je een topic in een forum, daar reageren veel mensen op (en dat zijn niet alleen jouw volgers of vrienden). Bij de eerste is het redelijk logisch dat je zelf berichten kan verwijderen, bij de tweede betekent dit dat je een topic met 2000 reacties waarin honderden mensen tijd en energie hebben gestoken kwijt kan maken. Dat is een van de redenen dat we voorzichtig zijn met een 'verwijder alles' verzoek.

Ook is het zo dat het vanuit privacy oogpunt natuurlijk top is om alle topics waar meer dan een week (of maand, of jaar) niet in gereageerd is te verwijderen. Die worden namelijk een heel stuk minder bekeken dan recente posts. Dat hebben we eerder gedaan maar dan krijgen we een hoop klachten van gebruikers die wel graag terugkijken in een dagboektopic, willen zien hoe het 5 jaar geleden met hun paard ging of terug willen lezen over hun stage in Canada. Er is niet echt een 'one size fits all' op dat vlak.

Wat we wel graag willen is meer controle bij de gebruikers neerleggen. Er kan al heel veel meer dan een aantal jaar terug, voor vrijwel ieder verzoek is een goede oplossing. Maar op dit moment moet dat nog steeds grotendeels via de moderators of support. Dat willen we graag, voor zowel jullie als ons, zoveel mogelijk bij jullie neerleggen. Dus bijvoorbeeld makkelijker zelf posts kunnen anonimiseren, zorgen dat gebruikers iets krijgen dat meer vergelijkbaar is met het profiel of account op Facebook/Instagram waarbij je zelf kan modereren/verwijderen. Ook willen we iets als de Huiskamer beter bruikbaar maken zodat je makkelijker iets op Bokt kan plaatsen dat niet meteen voor de hele wereld te lezen en te doorzoeken is. In een ideale wereld hadden we dat allemaal al af gehad maar dat kost allemaal meer tijd dan we allemaal willen.

De privacyasapecten staan op de TODO-lijst, maar daar staan nog flink wat items voor, daarop moeten wachten gaat helaas nog best even duren. Ik ga kijken of we niet toch een paar zaken naar phpBB kunnen halen als tussenoplossing zodat jullie hierop een stuk minder lang hoeven wachten. Dat wordt dan niet zo 'luxe' als het in de planning staat voor Flarum, maar met een beetje geluk kunnen we daar iig een deel van de bezwaren mee wegnemen. Kom ik op terug.

Verder wat sfeer betreft; ik heb zelf het idee dat dit de laatste jaren beter is geworden maar een van de dingen waar we nog wel last van hebben zijn de 'ik leef op het randje' gebruikers. Ze worden hierboven ook al aangehaald, ze zitten altijd op hun stokpaardje, ze halen je het bloed onder de nagels vandaan, maar over het algemeen gaan ze niet echt over de schreef. Ze zijn irritant aanwezig maar schelden niemand de huid vol en blijven (net) binnen de regels. Dat is een ingewikkelde categorie, vooral ook omdat die categorie dicht bij de categorie '(behoorlijk) positiefkritisch maar niet al te genuanceerd' aan zit. Hier harder tegen optreden wordt weer snel als te betuttelend gezien en of een post aanspreekwaardig is, is bijzonder subjectief. Op dat vlak hebben we in de afgelopen 20 jaar ook al behoorlijk wat stappen gezet en wat modereren betreft durf ik wel te stellen dat we heel heel, heel erg veel beter doen dan de grote social media. Maar ruimte voor verbetering is er zeker nog als het gaat om dit soort specifieke gebruikers of sfeer/manier van reageren in het algemeen.

Zoals Ods en RianneH ook al aangaven; we zijn aan de slag met een aantal suggesties en ik hoop dat we de komende BBBs ook met meer positief nieuws over Flarum kunnen komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:48

Telpeva schreef:
Mee eens :j Als mensen al niet mee willen lezen over waar het echt over gaat, hoe waardevol is die mening dan precies?

Heel waardevol, want het zijn gebruikers van Bokt. En ook nog actieve gebruikers. Het idee dat alleen de mening telt van mensen die zich op FZ bemoeien met de discussie vind ik echt respectloos naar al die andere leden die deelnemen.

Citaat:
Dan kan je je wellicht de vraag stellen: hoeveel inkomen lopen we mis als we mensen dingen laten verwijderen en we gaten krijgen, of als topics verdwijnen.

Wat dat betreft is mijn intentie in elk geval simpel: het inkomen van Bokt interesseert me daarin niets. Ik vind het vooral heel zonde van de samenhang van de community, en het verloren gaan van waardevolle informatie.

Jilletje

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:57

Ik spreek nu voor mezelf en bedoel het ook niet als aanval. Maar er is een tijd geleden een ontevrede bokker geweest die wat zaken had lopen waar Bart nogal ‘laks’ mee omging. Hier door heb ik ook heel erg de indruk dat er wel ja nee en amen word geroepen maar puntje bij paaltje gebeurd er niks.
Die indruk kreeg ik toen en heb ik nogsteeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:15

Sorry maar wat is Flarum? :o iemand die dit even wil toelichten?

Ik zit op bokt sinds 2002. Toen was er echt nog een heel specifieke sfeer, het is normaal dat die niet meer terugkomt gezien het forum ook ontzettend hard gegroeid is en er steeds heel verschillende soorten mensen bijkwamen. Ook is bokt door de jaren heen veel breder geworden, ik had soms het gevoel dat het echt zoeken was naar interessante paardentopics, terwijl er tig topics waren over relatieproblemen of huiduitslag. In het begin was dat heel anders, toen voelde bokt nog meer als een online kantine op de manege of zoiets :)

Maar inderdaad, de laatste jaren lijkt het alsof bokt weer opnieuw kleiner wordt, met veel dezelfde namen die steeds weer terugkeren, en sommige zijn gewoon echt ronduit negatief of vervelend. Andere bokkers vind ik dan weer erg prettig en altijd fijn in topics. Gelukkig stoor ik mij zelf niet aan de mindere bokkers, en gelukkig bestaan er functies om deze mensen niet meer 'te lezen' mocht het wel storen.

Ik ben nog steeds erg fan van bokt :) heb daarentegen weinig meer met facebook en instagram. Ik vind dit forum heerlijk rustig, zonder alle domheid en spam zoals op bijvoorbeeld facebook.

Wat privacy betreft sluit ik me aan bij de rest hier!
Voor mij persoonlijk zou het zelfs zo zijn dat ik net méér paardgerelateerde dingen en leuke foto's zou posten als het makkelijk te verwijderen was.

Het helpt wel dat je de optie hebt je account te laten anonimiseren en dat je dan opnieuw mag/kan beginnen met een ander account. Dan kan je meer gaan letten op het soort reacties dat je plaatst, ook nog altijd een mogelijkheid dus voor wie spijt heeft van het verleden ;)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:22

Shadow0 schreef:
Telpeva schreef:
Mee eens :j Als mensen al niet mee willen lezen over waar het echt over gaat, hoe waardevol is die mening dan precies?

Heel waardevol, want het zijn gebruikers van Bokt. En ook nog actieve gebruikers. Het idee dat alleen de mening telt van mensen die zich op FZ bemoeien met de discussie vind ik echt respectloos naar al die andere leden die deelnemen.

Citaat:
Dan kan je je wellicht de vraag stellen: hoeveel inkomen lopen we mis als we mensen dingen laten verwijderen en we gaten krijgen, of als topics verdwijnen.

Wat dat betreft is mijn intentie in elk geval simpel: het inkomen van Bokt interesseert me daarin niets. Ik vind het vooral heel zonde van de samenhang van de community, en het verloren gaan van waardevolle informatie.

Ik wil niet zeggen dat alleen de mening telt van mensen die actief over dat ene onderwerp meelezen en posten, ik vind dat zo'n mening zwaarder telt, dat vind ik niet hetzelfde. Om een voorbeeld te noemen, wat je hier aan informatie geeft (waarvoor dank!) van die cijfers uit een eerder onderzoek, als jij dat hier niet had gepost en ik het dus niet had gelezen, dan had ik dat ook nooit kunnen weten, ik heb nooit in het team gezeten. Fijn dat ik het nu weet, en ik het dus ook mee kan nemen in hoe ik erover wil denken want dat ik nu A ergens over denk wil niet zeggen dat ik niet open sta voor argumenten, het is best mogelijk dat ik na het lezen van je bericht straks B ga denken. Maar snap je daarom ook wat ik ermee bedoelde te zeggen, mensen die simpel even een vinkje neer kunnen zetten en dan stoppen met lezen, die lezen dus ook niet wat jij net hebt opgeschreven over dat eerdere onderzoek, en die missen dus net zo goed die informatie.

Je 2e stukje ben ik het volledig mee eens, de reden dat ik inkomen noemde is omdat dat naar mijn idee de hoofdreden is dat bokt in zijn huidige vorm bestaat. Maar inderdaad ik vind het ook echt zonde van de community, want er zitten hier ook gewoon hele leuke mensen wiens posts ik altijd wel kan waarderen. Jij bent daar een van trouwens, fijn hoe je altijd netjes en beheerst weet te blijven en inhoudelijk kan reageren met goede argumenten, en zo zijn er nog veel meer leuke bokkers. Ik zou dat echt missen. In de loop van de tijd zijn er al meerdere leuke bokkers vertrokken en dat vind ik erg, ik wil er niet nog meer kwijt

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:55

Shadow0 schreef:
Muurp schreef:
Wat ik ook aangeef in mijn vorige post is dat de geluiden sterker worden, dat gaat breder dan 5 man die vooraan staat te schreeuwen (weer heel zwart-wit gezien). Het gaat om een steeds grotere groep gebruikers die z'n onvrede uit.

Ik heb eigenlijk niet de indruk dat het een 'steeds grotere' groep is, ik heb wel spannendere tijden meegemaakt. Wel heb ik inderdaad de indruk dat het een stuk rustiger is geworden op Bokt, waar dit topic ook mee begon. Maar om te weten waarom mensen weggaan is het zinvoller om niet te snel aannames te doen.

Ik geef in mijn posts duidelijk aan dat dat is hoe ik het zie, anderen zijn vrij om daar een andere mening over te hebben. Het lijkt me zeker zinvol om weer eens Bokt-breed te kijken wat er speelt en welke behoefte er is :j Maar dan wel met de voorwaarde dat er ook daadwerkelijk concrete punten uit komen welke ook worden opgevolgd.

Shadow0 schreef:
Muurp schreef:

Zo werkt dat dus niet per se: de gebruikers die hier op FZ reageren zijn niet representatief voor actieve gebruikers die niet op FZ reageren. Het kan dus zo zijn en was in het verleden aantoonbaar zo dat de gebruikers die niet op FZ reageren zich wel voldoende gehoord voelen, of zich op andere vlakken niet gehoord voelt, dan wat er in de topics op FZ aan de orde komt.

Omdat ik geen recente gegevens heb, een voorbeeldje van een tijd terug, toen er erg veel te doen was over modingrijpen: daar zag je bv duidelijk dat die twee erg uit elkaar liepen. Veel gebruikers op FZ hadden kritiek op de mods die te streng waren, veel te vaak ingrepen, dat je niets meer mocht zeggen, enfin, je kent het riedeltje vast nog wel.
Maar een aanzienlijk deel van de overige gebruikers, die wel actief zijn maar niet op FZ, gaven aan dat ze juist moeite hadden met de sfeer, dat topics veel te lang uit de hand konden lopen, dat probleemgebruikers te lang door mochten gaan...

En dat waren dus niet gelijkwaardige groepen. Op FZ ging het toen om enkele tientallen gebruikers of minder, de enquete werd volgens mij door (toen) richting 2000 gebruikers ingevuld. Dat was geen 50-50 situatie.

Maar we moeten toch ergens beginnen? Als een groep die zichtbaar is op FZ al weinig tot niks meekrijgen van de dingen die achter de schermen worden gedaan, hoe is dat dan voor de gebruikers die zich meer op de achtergrond houden? Wat overigens niet meteen betekent dat ze niet geïnteresseerd zijn. :)

Ik ben het zeker met je eens dat het een utopie is om iedereen tevreden te houden en dat het antwoord wat op FZ gegeven wordt de waarheid is, integendeel! Maar hoe ga je ermee om als Bokt-team en wát communiceer je vervolgens richting je gebruikers als je er wel mee bezig gaat?

BartVB schreef:
Technisch loopt Bokt daar op het moment inderdaad achter. Het is moeilijker te gebruiken op je mobiele telefoon, het is ook minder gericht op foto's, er is geen app (op zich geen ramp) maar dus ook geen push messages (wel erg onhandig).

Om een groot deel van die technische issues op te lossen zijn we 2 jaar geleden voortvarend begonnen met de overstap naar Flarum, onder andere om de site veel beter bruikbaar te maken op de telefoon. Daarbij hebben we een aantal forse tegenvallers gehad waarbij we flink hebben moeten investeren om te zorgen dat Flarum overeind bleef. Open Source software is een heel mooi iets, maar ook relatief fragiel als het draait op een vrij kleine club vrijwilligers. Dat is nu allemaal weer een stuk meer op orde waardoor we eindelijk weer verder kunnen met het overzetten van Bokt.nl naar de toekomst.

Flarum is daarbij zowel een vloek als een zegen. Het lost een hoop problemen op, maar dit duurt allemaal inderdaad heel veel langer dan we zouden willen en een groot deel van de zaken die hier wordt genoemd is afhankelijk van Flarum. Het aanpassen van die zaken in phpBB is echter veel dubbel werk en verloren tijd als we phpBB uitfaseren. Het goede nieuws is dat we, na een aardige pauze, recent de testversie van Flarum op Bokt weer open hebben gezet voor teamleden. Zij gaan druk aan het testen, die problemen lossen we op en de bedoeling is dat we daarna zo snel mogelijk door gaan naar een test met gebruikers en het bouwen van zaken die nodig zijn voor we helemaal over kunnen.

Wat gebruiksvriendelijkheid lost Flarum behoorlijk wat op. Ook is Flarum 'aan de achterkant' een heel stuk moderner waardoor het makkelijker is om zaken bij te bouwen of aan te passen. Een van de gebieden waar we behoorlijk wat plannen hebben is het, hierboven veel aangehaalde, privacy aspect.

Wat ik me dan afvraag; is er een deadline voor Flarum? Is deze er ooit geweest? Of is deze een stille dood gestorven gedurende het traject?
Heel concreet: gaat Flarum er nog komen dit jaar?

Je verhaal klinkt heel mooi, maar daar hebben wij als gebruikers nu natuurlijk niks aan.
Het gaat al een hele tijd over Flarum en wat het ons kan brengen maar we zien hier zo goed als niks van.

Natuurlijk is de wereld om ons heen veranderd, maar het niet meegaan hierin voelt wel alsof Bokt niet meer de aandacht krijgt zoals dat vroeger wel gebeurde, dat er minder (op de voorgrond!!) gebeurt is een voldongen feit.
Ik maak me dan ook serieus zorgen om de toekomst van Bokt. Op deze manier, en op deze snelheid, gaan we er namelijk niet komen.

BartVB schreef:
De privacyasapecten staan op de TODO-lijst, maar daar staan nog flink wat items voor, daarop moeten wachten gaat helaas nog best even duren. Ik ga kijken of we niet toch een paar zaken naar phpBB kunnen halen als tussenoplossing zodat jullie hierop een stuk minder lang hoeven wachten. Dat wordt dan niet zo 'luxe' als het in de planning staat voor Flarum, maar met een beetje geluk kunnen we daar iig een deel van de bezwaren mee wegnemen. Kom ik op terug.

Ook hier... Privacy is een belangrijk thema geworden in ons leven, maar dit soort zaken worden op Bokt on hold gezet. Dit zijn volgens mij hele belangrijke dingen die direct wat oplevert voor de gebruikers van Bokt.
Leuk, dat Flarum, maar daar kunnen we nú niks mee.

Bart; Ik hoop dat je me goed genoeg kent om te weten dat ik het niet persoonlijk bedoel :o Want dat is uiteraard niet mijn bedoeling.

BartVB schreef:
Verder wat sfeer betreft; ik heb zelf het idee dat dit de laatste jaren beter is geworden maar een van de dingen waar we nog wel last van hebben zijn de 'ik leef op het randje' gebruikers. Ze worden hierboven ook al aangehaald, ze zitten altijd op hun stokpaardje, ze halen je het bloed onder de nagels vandaan, maar over het algemeen gaan ze niet echt over de schreef. Ze zijn irritant aanwezig maar schelden niemand de huid vol en blijven (net) binnen de regels. Dat is een ingewikkelde categorie, vooral ook omdat die categorie dicht bij de categorie '(behoorlijk) positiefkritisch maar niet al te genuanceerd' aan zit. Hier harder tegen optreden wordt weer snel als te betuttelend gezien en of een post aanspreekwaardig is, is bijzonder subjectief. Op dat vlak hebben we in de afgelopen 20 jaar ook al behoorlijk wat stappen gezet en wat modereren betreft durf ik wel te stellen dat we heel heel, heel erg veel beter doen dan de grote social media. Maar ruimte voor verbetering is er zeker nog als het gaat om dit soort specifieke gebruikers of sfeer/manier van reageren in het algemeen.

Dit is iets wat al speelt sinds Bokt er is volgens mij. Jullie moeten je niet vergelijken met social media. Waar het allemaal toch een stuk anoniemer is dan hier op het forum.
Persoonlijk zie ik hier ook echt wel verbetering op het beleid, maar ook hier is communicatie the key. Blijf communiceren wat er aangepast is en waarom jullie hier achter staan.
Azijnzeikers heb je altijd, en die blijven er ook :+

Shadow0 schreef:

Helemaal mee eens. :j

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:01

Muurp schreef:
Jullie moeten je niet vergelijken met social media. Waar het allemaal toch een stuk anoniemer is dan hier op het forum.

Ik pik heel even dit eruit hoor, maar is bokt niet juist véél anoniemer dan social media? Op facebook staat mijn echte naam, sta ik gewoon met gezichtsfoto's op. Legio mensen op Instagram ook die met naam en toenaam staan. Op bokt is niks over mijn privéleven te vinden, ik ben zelfs heel selectief over wie ik mijn naam vertel in PB. Lijkt me sterk dat iemand hier weet wie ik ben (als je het wel weet, niet hier gaan roepen ajb!). Dus als ik iemand een op-het-randje-rotopmerking wil geven, zoals Bart het zo mooi benoemt (sommige bokkers...............die maken daar een sport van!) kan ik dat met veel minder angsten voor repercussies in het echte leven doen dan bijvoorbeeld op Facebook.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:08

VuurVleugels schreef:
Muurp schreef:
Jullie moeten je niet vergelijken met social media. Waar het allemaal toch een stuk anoniemer is dan hier op het forum.

Ik pik heel even dit eruit hoor, maar is bokt niet juist véél anoniemer dan social media? Op facebook staat mijn echte naam, sta ik gewoon met gezichtsfoto's op. Legio mensen op Instagram ook die met naam en toenaam staan. Op bokt is niks over mijn privéleven te vinden, ik ben zelfs heel selectief over wie ik mijn naam vertel in PB. Lijkt me sterk dat iemand hier weet wie ik ben (als je het wel weet, niet hier gaan roepen ajb!). Dus als ik iemand een op-het-randje-rotopmerking wil geven, zoals Bart het zo mooi benoemt (sommige bokkers...............die maken daar een sport van!) kan ik dat met veel minder angsten voor repercussies in het echte leven doen dan bijvoorbeeld op Facebook.

Heb je deels gelijk in, maar dat komt ook doordat jij je bewust bent van jouw postgedrag.
Een voorbeeldje: ik heb informatie in sommige huiskamertopics staan van toen ik 16 was en daar doe ik NIEMAND een plezier mee := ik had toen helemaal geen weet van hoe dat je kan achtervolgen op een langer termijn.
En je bouwt hier toch wel echt een band op met andere gebruikers waardoor je misschien meer deelt dan dat je door hebt. :)
Het gaat twee kanten op denk ik.

Wat ik bedoel met social media en anoniemer is dat iedereen elkaar af fikt zonder enige vorm van schaamte, zonder iemand te kennen en zonder te weten wat er speelt. Dat je dan met naam en toenaam ergens staat interesseert blijkbaar niemand iets :+ Dat gebeurt naar mijn idee hier niet zo extreem als op social media.

En daarbij is dit veel zichtbaarder op bijvoorbeeld Google. Het is makkelijker terug te zoeken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:32

Wat ik me vooral afvraag; waarom bestaat de mogelijkheid om in de berichten van een andere Bokker te zoeken vanuit het profiel? Wat heeft die optie voor meerwaarde?

In het kader van de privacy lijkt het weghalen van de knop “zoek in gebruikers berichten” mij een heel goede eerste stap.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:41

Bokt is een forum. Dat is een soort levend iets. De inhoud; die bepalen de posters zelf. De sfeer, de toon van de posts, alles hebben de leden zelf in de hand. Be it flarum of phpBB.
Als voorbeeld dat het topic over het b*tende sch**lbeestje kwam (express even zo geschreven tegen zoekstrategietjes). Daar had al veel sneller op kunnen worden ingegrepen. Ik zou veel sneller mods willen (en medeposters) die zeggen: he dit gaat niet de goede kant uit; dit is snel vindbaar dus schrijf met respect en denk aan de privacy. Er zijn ook mensen die posten hele uitgesproken meningen op bokt. Dit IS bla bla of beginnen met “sorry hoor maar dit slaat nergens op”. Vrijheid van meningsuiting hebben we, het mag echter wel respectvol gebeuren. Die horen gewoon naar mijn mening niet op bokt thuis waar ook veel jongeren zijn. Die mogen van mij een waarschuwing krijgen; blijf genuanceerd reageren. Je jaagt anders mensen van bokt af.
Zoeken op gebruikers post vind ik juist handig. Daarmee leer ik een bokker een beetje kennen en kan hun reacties wat beter beoordelen; iets doen met hun mening of juist naast me neerleggen als ze altijd negatief zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:47

paars schreef:
Bokt is een forum. Dat is een soort levend iets. De inhoud; die bepalen de posters zelf. De sfeer, de toon van de posts, alles hebben de leden zelf in de hand. Be it flarum of phpBB.
Als voorbeeld dat het topic over het b*tende sch**lbeestje kwam (express even zo geschreven tegen zoekstrategietjes). Daar had al veel sneller op kunnen worden ingegrepen. Ik zou veel sneller mods willen (en medeposters) die zeggen: he dit gaat niet de goede kant uit; dit is snel vindbaar dus schrijf met respect en denk aan de privacy. Er zijn ook mensen die posten hele uitgesproken meningen op bokt. Dit IS bla bla of beginnen met “sorry hoor maar dit slaat nergens op”. Vrijheid van meningsuiting hebben we, het mag echter wel respectvol gebeuren. Die horen gewoon naar mijn mening niet op bokt thuis waar ook veel jongeren zijn. Die mogen van mij een waarschuwing krijgen; blijf genuanceerd reageren. Je jaagt anders mensen van bokt af.
Zoeken op gebruikers post vind ik juist handig. Daarmee leer ik een bokker een beetje kennen en kan hun reacties wat beter beoordelen; iets doen met hun mening of juist naast me neerleggen als ze altijd negatief zijn.

Heel handig; zo kun je iemand in een discussie aanvallen op zaken die jaren geleden gezegd zijn…. Je leert iemand niet kennen door berichten terug te lezen. Je ziet wat ze ooit gezegd hebben, maar niet onder welke omstandigheden en waarom.

Iedere discussie is een nieuwe. Zodra je je beeld kleurt met eerdere berichten van iemand ga je er anders in. Meestal is dat geen goed begin.

Ik hou er niet van

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:55

996981 schreef:
paars schreef:

Heel handig; zo kun je iemand in een discussie aanvallen op zaken die jaren geleden gezegd zijn…. Je leert iemand niet kennen door berichten terug te lezen. Je ziet wat ze ooit gezegd hebben, maar niet onder welke omstandigheden en waarom.

Iedere discussie is een nieuwe. Zodra je je beeld kleurt met eerdere berichten van iemand ga je er anders in. Meestal is dat geen goed begin.

Ik hou er niet van

Daarbij, ervaring leert dat eerlijkheid en oprechte informatie over jezelf op negatieve manier tegen je gebruikt kan worden. Dat heb ik uit eerste hand ervaren hier op Bokt, maar ook achter de schermen. En dat is níet tof.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:59

Marjo schreef:
996981 schreef:

Ik hou er niet van

Daarbij, ervaring leert dat eerlijkheid en oprechte informatie over jezelf op negatieve manier tegen je gebruikt kan worden. Dat heb ik uit eerste hand ervaren hier op Bokt, maar ook achter de schermen. En dat is níet tof.

Inderdaad. Ik vind het echt onzin dat die optie bestaat.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:03

Bovendien veranderen mensen van mening en inzicht.
Ik heb wel eens jaren geleden iets gezegd, waar ik het nu niet meer mee eens ben.
Het zou jammer zijn als mensen andere gebruikers anders gaan zien omdat ze ooit een bepaalde mening hebben gehad.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:06

Laurora schreef:
Bovendien veranderen mensen van mening en inzicht.
Ik heb wel eens jaren geleden iets gezegd, waar ik het nu niet meer mee eens ben.
Het zou jammer zijn als mensen andere gebruikers anders gaan zien omdat ze ooit een bepaalde mening hebben gehad.

Vind ik ook. In real life heb je ook iedere ontmoeting de kans om de persoon te zijn die je op dat moment bent, met de meningen die je op dat moment hebt. Gelukkig maar. Mensen veranderen continu en dat is heel gezond.

Waarom je op een forum dan tot in den treuren de berichten van een ander moet kunnen terugzoeken is met echt een raadsel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:08

996981 schreef:
Wat ik me vooral afvraag; waarom bestaat de mogelijkheid om in de berichten van een andere Bokker te zoeken vanuit het profiel? Wat heeft die optie voor meerwaarde?

In het kader van de privacy lijkt het weghalen van de knop “zoek in gebruikers berichten” mij een heel goede eerste stap.

Dit vind ik ook een vervelende. Ik weet niet of het nog steeds zo is (zo ja, hoi :roll: ), maar er is een tijd geweest waarin een vriendin uit mijn 'echte' leven al mijn berichten nalas. Dat vond/vind ik erg vervelend. Nu let ik ook wel op wat ik schrijf, maar het is wel gemakkelijk stalken zo.

En inderdaad, dat gehak op iemands eerdere posts kan een topic ook stukmaken.