Zwarte piet smiley

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:00

loriene schreef:
daantjuhhh schreef:
Jaah. Jaren en jaren terug was slavernij ook doodnormaal. Dat ook maar weer terug halen omdat het toen een traditie was.
Oh doe meteen de vrouwen maar weer achter het fornuis waar ze horen.

Ik bedoel meer dat er nu over wordt gezeurt dat zwarte piet racistisch is.
Dat is gewoon niet zo

Hoezo bepaal jij wat racistisch is?
Ik bepaal dat zelf ook niet.

Ik ben een witte vrouw, het enige waar ik racisme over kan voelen is mijn geslacht.

Maar mijn donkere vriendin die vroeger zich vaak huilend in slaap suste rond Sinterklaas wel!

Als wit meisje kon mij het echt niet schelen als piet paars was. Als ik mijn cadeautjes maar kreeg.
Voor mij was het een leuke tijd. Voor haar niet

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:01

daantjuhhh schreef:
Onali schreef:
En de mensen die gekwetst worden zonder Zwarte Piet?

Dan werkt dat 2 kanten op ;)

En hoe wordt jij dan gekwetst als piet paars is?
Wat voor invloed heeft dat op jouw volwassen leven?

Jij bent wit/ blank/ Kaukasische/ Europide, hoe word jij gediscrimeerd door een Zwarte Piet?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:02

Persoonlijk vind ik de bruine pietensmiley op bokt wel ok omdat deze geen traditionele blackface is. Geen grote rode lippen, geen gouden oorbellen.

Maar prima dat je hier over na denkt. :j

daantjuhhh

Onali schreef:
daantjuhhh schreef:

En hoe wordt jij dan gekwetst als piet paars is?
Wat voor invloed heeft dat op jouw volwassen leven?

Jij bent wit/ blank/ Kaukasische/ Europide, hoe word jij gediscrimeerd door een Zwarte Piet?

Ik heb nergens aangegeven dat mij het iets doet.
Maar het doet mij wel wat als ik hoor dat mijn vriendin altijd verdrietig was.

Gwahir

ruitje schreef:
^&+ Waarom is dit man en vrouw?
:o? Waarom is dit een dom blondje?
:)F Waarom alleen NL vlag?

#whataboutism :(
Dat deze smileys misschien ook niet optimaal zijn wil niet zeggen dat de zwarte piet smiley dan maar oké is. Jammer dat dit non-argument zo veel gequote wordt :(

Eens met TS, niet meer van deze tijd
Laatst bijgewerkt door Gwahir op 13-11-21 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:03

daantjuhhh schreef:

Ik ben een witte vrouw, het enige waar ik racisme over kan voelen is mijn geslacht.

Maar mijn donkere vriendin die vroeger zich vaak huilend in slaap suste rond Sinterklaas wel!

Als wit meisje kon mij het echt niet schelen als piet paars was. Als ik mijn cadeautjes maar kreeg.

Als witte vrouw kan je ook racisme ervaren.
Als het over je geslacht gaat is het seksime

Maar bon, heeft er niets mee te zien

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 20:03

Welke traditie dan?

Zwarte piet is altijd al een veranderend iets geweest. Vroeger was het maar 1 Piet en ook had hij vroeger een roe.

Maar terug naar 1 Piet met een roe dan? Want zo was de traditie die ons afgepakt is door al die vrolijke pieten!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:04

loriene schreef:
Het gaat er meer om dat een traditie gewoon wordt weg gedaan doordat een klein groepje mensen zitten te zeuren dat het racistisch is.

Ja maar die groep word dus steeds groter.
In 2019 was 70% vòòr zwarte piet, in 2020 was dat nog maar 55%
Langzaam maar zeker gaat iedereen zich realiseren dat zwarte piet wel degelijk racistisch is.
Je er dan wanhopig aan blijven vastklampen heeft geen zin.
Vooral omdat een traditie per definitie aan verandering onderhevig is.
En gekwetst worden omdat een traditie veranderd is wel een beetje aanstellerij he, vergeleken met racisme.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:04

The_Cat schreef:
daantjuhhh schreef:

Als witte vrouw kan je ook racisme ervaren.
Als het over je geslacht gaat is het seksime

Maar bon, heeft er niets mee te zien
uhm. Dat zei ik toch ook?

The_Cat

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:06

Toch niet. Als witte persoon kan jij ook racisme ervaren omdat je wit bent. Kans is minder maar goed
Als persoon kan jij seksime ervaren omdat je vrouw bent.

Maar Racisme en seksisme is niet hetzelfde.

Onali

Mijn vriendin (en haar familie) uit de Antillen vinden dat Zwarte Piet zwart is en moet blijven.

Maw het maakt geen zak uit, de één vind het racistisch, de ander niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

ik denk eerder dat niet meer vinden dat het racistisch is maar het gezeik beu zijn en wel kerst gaan vieren.

Totdat ook niet meer mag...dierenbeulerij, obestitas kerstman dus die laat de IC vollopen, zijn elven is natuurlijk racistisch voor mensen met dwerggroei.
Laurora schreef:
loriene schreef:
Het gaat er meer om dat een traditie gewoon wordt weg gedaan doordat een klein groepje mensen zitten te zeuren dat het racistisch is.

Ja maar die groep word dus steeds groter.
In 2019 was 70% vòòr zwarte piet, in 2020 was dat nog maar 55%
Langzaam maar zeker gaat iedereen zich realiseren dat zwarte piet wel degelijk racistisch is.
Je er dan wanhopig aan blijven vastklampen heeft geen zin.
Vooral omdat een traditie per definitie aan verandering onderhevig is.
En gekwetst worden omdat een traditie veranderd is wel een beetje aanstellerij he, vergeleken met racisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:07

daantjuhhh schreef:
loriene schreef:

Ik bedoel meer dat er nu over wordt gezeurt dat zwarte piet racistisch is.
Dat is gewoon niet zo

Ik ben een blanke (ja, ik noem me gewoon blank, dat is er ingesleten en ik zie niet wat er mis mee is) vrouw met molukse familie, die zich zwart sminkten om zwarte piet te spelen als de intocht van sint was vroeger. Vooral omdat je anders zo duidelijk herkenbaar was. Ze hebben zich ook nooit gekwetst gevoeld en hebben net als ik een goede herinnering aan zwarte piet.
Het boeit me niet zoveel welke kleur de piet heeft, als ie maar onherkenbaar is voor de kids. De meeste pieten zijn inmiddels roetveegpieten, dus we zijn er toch? Het houdt maar niet op met die ellendige discussies rond deze tijd. Heeft heel nederland de roetveeg piet geaccepteerd, gaan we nu verder discussieren over smileys.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:07

MarlindeRooz schreef:
Heb in dit topic alleen nog “pro zwarte piet” mensen lelijk zien reageren.

Reacties “heb jij je aandacht weer gehad” zijn heel flauw, persoonlijk aanvallend en een teken dat een beter argument niet aanwezig is in het brein van diegene.

Vreemd he als mensen continue uitgescholden worden omdat ze Zwarte Piet een gezellig figuur vinden. Waarom kunnen ze nou niet gewoon blij blijven reageren terwijl je ze beledigd?

Maarre "ik heb er geen moeite mee maar ik wil dat ZP niet meer op Bokt te zien is."
Je hebt er duidelijk heel erg veel moeite mee. En dat mag.

Er zijn smileys voor mensen die ZP leuk vinden en mensen die ZP niet leuk vinden. Leven en laten leven. Niet iedereen ziet het nou eenmaal hetzelfde als jij. Je hoeft ze niet te dwingen andere smileys te gebruiken omdat jij het er niet mee eens bent..

Als we met dit soort dingen aan komen zetten kunnen we straks ook de }:) weg halen om de extreem religieuze niet tegen het verkeerde been te schoppen, of de #) om slachtoffers van zinloos geweld niet te triggeren of de ~~}> want die zouden mensen zomaar als kinky smiley kunnen zien en dat moeten we niet hebben op een forum met jonge gebruikers..

"Ik vind iets niet leuk dus iedereen moet zich maar aanpassen naar wat ik wil" Waar stopt het?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:08

Onali schreef:
En de mensen die gekwetst worden zonder Zwarte Piet?

Dan werkt dat 2 kanten op ;)

Gekwetst zonder Zwarte Piet? :?

Elin_

Azmay schreef:
Persoonlijk vind ik de bruine pietensmiley op bokt wel ok omdat deze geen traditionele blackface is. Geen grote rode lippen, geen gouden oorbellen.

Maar prima dat je hier over na denkt. :j

Nou dit dus. Piet door de schoorsteen geweest.

Dat zwarte piet traditionele vorm niet gewenst is, duidelijk. Ook begrijpelijk. Maar dit gezemel om een bokt smiley die überhaupt al te weinig pixels heeft om vegen te geven en gewoon bruin is.

Dan moeten we maar eens naar alle smileys gaan kijken.

Geryon

Dat er écht mensen zijn die hier aanstoten aan nemen.. dát is wat er mis is met deze wereld.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:10

DuoPenotti schreef:
ik denk eerder dat niet meer vinden dat het racistisch is maar het gezeik beu zijn en wel kerst gaan vieren.

Dat denk ik ook.
Ik heb geen moeite met roetveeg Pieten.
Maar er zijn mensen die dit ook niet goedkeuren.

Zoals iemand anders ook al zei, krijg je straks omgekeerde racisme. Waarom is Piet altijd wit?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 20:11

Piet is helemaal niet altijd wit? Echt dat argument slaat nergens op.

Het punt is gewoon: wil Bokt zwarte piet in stand houden als smiley of niet. Het gaat niet om of het racisme is of niet dat lijkt me nu wel onweerlegbaar. Nee mensen die zwarte piet leuk vinden zijn geen racist. Ja, de herkomst van zwarte piet ligt wel bij de slavernij.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 13-11-21 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:11

MarlindeRooz schreef:
Elin_ schreef:
Je bent zelf echt geen haar beter :+

Ja, waar val ik iemand persoonlijk aan? Sorry maar je verwijten zijn echt nergens op gebaseerd.

MarlineRooz, als ik jou was, zou ik het gesprek met deze mensen stoppen. Daar ga je geen goed gesprek mee kunnen voeren. Ik ben ervan overtuigd dat heel veel mensen je steunen, maar dat niet kenbaar maken om hier niet in verzeild te raken.

Top dat je het bespreekbaar hebt gemaakt. Je intentie was prima. Maar dit levert je niets op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:13

MarlindeRooz schreef:

nog niet....maar als er ook al gedemonstreerd word op grijs....
Dan hebben ze wat ze willen is het nog niet goed....echt tot hoever moet het gaan dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:13

Als je nu nog steeds vast wilt houden aan zwarte piet ben je niet alleen de geschiedenis van iets verder terug aan het negeren, maar vooral ook het actieve geweld en het actieve racisten van een groot deel van de uitgesproken pro-zwarte pieten. Dat zijn geen mensen die zich druk maken om een 'kinderfeest', dat zijn mensen die echt graag racistisch willen zijn en er daarom zo'n punt van maken: alle 'ophef' is een aanleiding om extra racistisch te zijn. En extra beledigend en gewelddadig.

Zo is er hier een school binnen gevallen omdat ze zwarte piet hadden afgeschaft. En er zijn activiteiten afgeschaft omdat er bedreigingen plaatsvonden (door racisten dus, niet door anti-racisme-activisten.)

Nu nog mee blijven gaan in pro-zwarte-piet is ook meegaan in de bedreigingen en geweld die er gedaan zijn, en het in stand houden van de aandacht voor de actieve racisten die dit gebruiken. Dat moet je toch niet meer willen als je daar niet achter staat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 20:15

DuoPenotti schreef:
MarlindeRooz schreef:

nog niet....maar als er ook al gedemonstreerd word op grijs....
Dan hebben ze wat ze willen is het nog niet goed....echt tot hoever moet het gaan dan?

Dit is dezelfde redenatie als dat een corona wappie heeft. Slaat echt nergens op en is niet gegrond.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:17

Shadow0 schreef:
Als je nu nog steeds vast wilt houden aan zwarte piet ben je niet alleen de geschiedenis van iets verder terug aan het negeren, maar vooral ook het actieve geweld en het actieve racisten van een groot deel van de uitgesproken pro-zwarte pieten. Dat zijn geen mensen die zich druk maken om een 'kinderfeest', dat zijn mensen die echt graag racistisch willen zijn en er daarom zo'n punt van maken: alle 'ophef' is een aanleiding om extra racistisch te zijn. En extra beledigend en gewelddadig.

Ja want alle Pro Zwarte Pietmensen zijn agressief en staan 100% achter deze mensen en keuren geweld goed +:)+

Net als dat alle anti Zwarte Pietmensen allemaal achter KOZP staan.
Laatst bijgewerkt door Onali op 13-11-21 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:18

Boras schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ja, waar val ik iemand persoonlijk aan? Sorry maar je verwijten zijn echt nergens op gebaseerd.

MarlineRooz, als ik jou was, zou ik het gesprek met deze mensen stoppen. Daar ga je geen goed gesprek mee kunnen voeren. Ik ben ervan overtuigd dat heel veel mensen je steunen, maar dat niet kenbaar maken om hier niet in verzeild te raken.

Top dat je het bespreekbaar hebt gemaakt. Je intentie was prima. Maar dit levert je niets op.

:')

Het is zo komisch om de reacties te zien van iemand die zelf wat post, mensen aanspreekt, vervolgens gepikeerd reageert dat mensen haar aanvallen en daarop volgend komt iemand even steun geven met de handige tip "stop met reageren" want "die mensen" daar kun je geen goed gesprek mee voeren (bijzonder dat je zoiets kunt weten en benoemen door een topic), dus oftewel waar TS exact hetzelfde doet, is het toch beter niks te zeggen. Een goed gesprek begin met wederzijds respect en openstaan voor andermans mening (oh reminder.. dat was zelfs exact de vraag van TS. Andermans visie). Niet je mening droppen en boos worden wanneer een ander een andere mening heeft en gepikeerd raken, maar dan wel wijzen.

Het kan mij niks schelen welke kleur piet heeft, maar dit eindeloze gezemel. Nogmaals dan kun je allerlei smileys gaan aanpassen. Of beter. Haal ze allemaal weg. Als we niet volwassen genoeg zijn om ze te kunnen gebruiken dan moeten ze maar weg. Net als je met kleine kinderen doet wanneer ze niet lief samen spelen.

Weg smileys. Weg gezemel.