Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:15

ruitje schreef:
Waar ' de sport' nu in zit: daar zit ik al jaren in :') . De drafsport is al jaren het minst populaire jongetje van de klas :+

Het enige wat werkt: kwetsbaarheid... en ook laten zien wat er fout gaat.

Ik deel in mijn topics ook de minder mooie dingen, zoals een ongeluk in een koers.

Ook probeer ik de veranderingen op onze pensionstal te laten zien.

Ik schijt in mijn broek als ik dat doe, je stelt jezelf zo kwetsbaar op, zeker in de laatste maatschappelijke tendens waarin je zo online afgemaakt word.

Want: je doet het nooit ' goed genoeg' . Als je sport beoefend met een paard zoek je grenzen op, als je een pensionstal heb moet je geld verdienen.

De ideale wereld bestaat niet :) . In alles niet, van bitloos tot hulpteugel tot stalling: er is niet 1 ideaal.

Dier&Recht heeft wel 1 ideaal: geen paardensport meer.

Ik denk, dat het belangrijk is dat dit topic niet gaat over het zoeken naar het ideaal, daar vinden we namelijk nooit consensus over.

Daarom zouden paardenmensen zich samen sterk moeten maken tegen dit soort organisaties en het voor elkaar op moeten nemen ook al verschillen ze van mening over stalling, tuig en sportbeleving.

ImLucky

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:41

ik reageer even op de OP.
ik denk dat bokt genoeg doet. er typen hier genoeg moraal ridders rond die overal wat van vinden. SEO beetje handig aanpassen zodat wanneer critisie gaan googlen zien dat deze gesprekken leven in de paardensport. Dat wanneer zulke organisaties onderzoek doen zij kunnen zien niet alle paardenmensen slecht zijn. ik zie op bokt sowieso weinig paardonvriendelijke content en denk dat juist het voeren van deze discussies, aan welke kant je ook staat, laat zien dat je in ieder geval open staat voor de mening van een ander. dat is genoeg

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:54

@Elnienjo: precies!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:34

Babootje schreef:
Beter de nacht op stal gaat toch de norm worden in gebieden als De Veluwe, Duitse grens, sommige delen van Gelderland, Brabant en Limburg vanwege...... De Wolf.

Inderdaad.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:36

bettyvn schreef:
ik reageer even op de OP.
ik denk dat bokt genoeg doet. er typen hier genoeg moraal ridders rond die overal wat van vinden. SEO beetje handig aanpassen zodat wanneer critisie gaan googlen zien dat deze gesprekken leven in de paardensport. Dat wanneer zulke organisaties onderzoek doen zij kunnen zien niet alle paardenmensen slecht zijn. ik zie op bokt sowieso weinig paardonvriendelijke content en denk dat juist het voeren van deze discussies, aan welke kant je ook staat, laat zien dat je in ieder geval open staat voor de mening van een ander. dat is genoeg

En mensen die bijvoorbeeld vinden dat uurtje paddock niet genoeg is, of aangesnoerde neusriemen niet normaal vinden, vind jij moraalridders of hoe moet ik dat opvatten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:50

@ superpony: ik nam er gewoon mensen uit van allerhande niveau's en disciplines die misschien graag een kijkje achter de schermen willen geven, zodat men kan zien dat het niet allemaal kommer en kwel is achter de schermen en op wedstrijd. Diegene die ik opsom waren diegene die eerst in me opkwamen.

Jill Huybrechts had hier toch ook zo een meekijk-topic waarin je ook vragen kon stellen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:54

Ik zou heel bokt laten verwijderen dan. Bokt is in de paarden wereld negatief. (Wat je vooral leest op Facebook of als je met mensen er over praat)

Dat komt mede door de honderden topics over ijzerloos bitloos boomloos en 24/7 buiten en de eindeloze discussies de veel te vaak kant noch wal slaan.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 19:33

Ik geloof dat bokt als medium een krachtige invloed heeft op de publieke opinie. Het is blijkbaar lastig om consensus te vinden over paardenwelzijn, maar toch zijn dingen zoals rijden met een strakke slofteugel meer uit het straatbeeld verdwenen en is bijv bitloos meer en meer mainstream; ik denk dat bokt hier zeker een aandeel in heeft. Als ik naar mezelf kijk heeft bokt een grote invloed gehad op hoe ik naar de paardensport kijk.

Ik denk dat een apart subforum om na te denken over welzijn erg leuk kan zijn, maar het belangrijkste is dat de gebruikers in discussie blijven en elkaar blijven aanspreken op dingen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:15

anjali schreef:
Babootje schreef:
Beter de nacht op stal gaat toch de norm worden in gebieden als De Veluwe, Duitse grens, sommige delen van Gelderland, Brabant en Limburg vanwege...... De Wolf.

Inderdaad.

Ook zo een onzin. Alsof die wolf overdag niet kan komen? En al die andere oliebol die kan gebeuren. Er zijn ook andere oplossingen om wolven te weren, maar mensen willen niet investeren.
En het gaat me dan even niet om 24/7 buiten of 2 uurtjes. Het gaat om het idee dat je dier bepaalde tijden wel veilig is buiten en er niks kan gebeuren.
Zelfde geld voor op stal. Daar kan ook van alles gebeuren. Het zijn dieren en daar moet je je bij neerleggen.

Varekaj schreef:
@ superpony: ik nam er gewoon mensen uit van allerhande niveau's en disciplines die misschien graag een kijkje achter de schermen willen geven, zodat men kan zien dat het niet allemaal kommer en kwel is achter de schermen en op wedstrijd. Diegene die ik opsom waren diegene die eerst in me opkwamen.

Jill Huybrechts had hier toch ook zo een meekijk-topic waarin je ook vragen kon stellen?

Ik vind uit elk gebied 1 persoon nemen te persoonlijk worden. Dan geef je mensen de kans om hun mening en theorie erdoor te duwen met ene machtpositie die vaak niet gezond is.

Kabayo schreef:
Ik zou heel bokt laten verwijderen dan. Bokt is in de paarden wereld negatief. (Wat je vooral leest op Facebook of als je met mensen er over praat)

Dat komt mede door de honderden topics over ijzerloos bitloos boomloos en 24/7 buiten en de eindeloze discussies de veel te vaak kant noch wal slaan.

Nee, dat is lekker positief. Als het niet in je straatje past is bokt negatief vanwege 24/7 buiten of ijzerloos door het leven willen. Wat een onzin.

De negativiteit van Bokt buiten gaat om de onkunde die men vaak laat zien en beschrijft. En domme vragen bestaan niet, maar het gaat wel om de vele topics met domme vragen, zoals; Mijn paard zakt door zijn bene, wat moet ik doen..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:38

Niemand zegt dat je er maar 1 moet nemen :) als er meerdere zijn, graag! Zolang het natuurlijk geen voorstanders zijn van de extremen die we juist uit het straatbeeld willen zien verdwijnen.
Maar je kan bijvoorbeeld een topic voorzien: hoe en wat in de draverij en daar dan een info topic over maken, waar zowel anderen kunnen meekijken maar ook kunnen mee vertellen over hun tak van de sport. Dan krijg je alsnog een grote input aan inzicht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 01:50

Varekaj schreef:
Niemand zegt dat je er maar 1 moet nemen :) als er meerdere zijn, graag! Zolang het natuurlijk geen voorstanders zijn van de extremen die we juist uit het straatbeeld willen zien verdwijnen.
Maar je kan bijvoorbeeld een topic voorzien: hoe en wat in de draverij en daar dan een info topic over maken, waar zowel anderen kunnen meekijken maar ook kunnen mee vertellen over hun tak van de sport. Dan krijg je alsnog een grote input aan inzicht.

Ik denk dat als je echt iets wil opzetten om dingen te veranderen, je vooral mensen moet hebben die daar talenten in hebben met wel ervaring en gevoel bij paarden.
En dan steeds per onderwerp ene team mensen uitnodigen. Dus niet 1 hoefsmid, maar 10 en dan ook diverse; hoesfmid, nb'eer etc.
Meerdere over voeding, samen met veeartsen en bijv een fysio.

Ik lees nu al dat mensen iets extreem vinden als ze bijv voor 24/7 buiten, ijzerloos, bitloos staan. Maar daar zo keihard tegenin gaan is minstens zo extreem vaak.

Als het zover komt dat bijv D&R iets zou doen, zouden ze paarden houden gelijk kunnen trekken met hoe ze willen dat kippen, varkens, koeien etc gehouden worden. En dat is ook niet met teveel in 1 hok.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 06:30

Superpony het is niet dat het niet in mijn straatje past , bokt is in de "buitenwereld" gewoon een negatief paarden platform.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:08

Even op de OP:

Ik denk dat ‘weg met stallen. 24/7 buiten’ in de niet-paardenwereld eerder als zielig wordt ervaren dan andersom. Hoe vaak ik wel niet de vraag krijg of het niet zielig is dat mijn paarden buiten staan in de regen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:16

Kabayo schreef:
Superpony het is niet dat het niet in mijn straatje past , bokt is in de "buitenwereld" gewoon een negatief paarden platform.

Ja, maar het is ook een soort algemene uitdrukking en makkelijk wegwuiven geworden als een discussie verkeerd loopt.
Net zo makkelijk als op Bokt; Dit is typisch bokt. Hoor je buiten bokt; Ga maar op Bokt kletsen. Het is zo algemeen geaccepteerd geworden, dat mensen het klakkeloos overnemen en niet eens meer weten waarom ze dat zeggen volgens mij.

Een heel groot deel van mensen met paarden zitten wel op Bokt en nog meer lezen stiekem mee. Want het is opvallend dat die mensen met hun commentaar op Bokt wel altijd weten wat hier speelt.

En het is gewoon overal zo dat mensen snel reageren uit onwetendheid, vooroordelen etc. En dan kom je bij eigen straatje; Vroeger was het; Ik ga mn paard niet in de regen zetten. Hij staat lekker warm in zijn stalletje etc.
Nu we weten dat zoveel binnen gewoon niet oke is, hoor je; Bij ons kan het niet. Bij ons is het te nat.

Maar zodra mensen een bak hebben die ze hele jaar rond droog en begaanbaar kunnen houden, kan je dus ook iets van paddocks organiseren. Het is alleen investeren.

En laten we even eerlijk zijn; Nu is er corona en heel veel bedrijven hebben op hele korte termijn moeten investeren in aanpassingen. Schermen, alcohol, vestjes voor personeel, stickers. En dat terwijl er minder of geen inkomsten waren.
Als er in de paarden veranderingen moeten komen, kost dat jaren en jaren.

Langzaam aan gebeurt het echt wel hoor. Een pp wordt steeds meer normaal vergeleken bij 10jr terug.

Op het gebied van trainen lopen we echt achter de feiten aan. Er zijn enkele nieuwe trainers die paard vriendelijk lesgeven, willen trainen etc. Maar er is zoveel wildgroei in de sector, dat je nauwelijks weet wie betrouwbaar is.

En wil je het goed doen, loop je altijd weer tegen dingen aan. Ik wilde mn paarden buiten hebben, maar wel trainen. Dat was x jaar geleden echt geen combinatie.
Ik heb een pp, maar verwaarloosde wei en wil nu wel met gif werken. Hebben al enorm veel geinvesteerd en helpt niet afdoende zonder.
Als we buiten rijden en wel een bit hebben, weet ik dat mensen erover vallen. En ik heb ook al tig jaren de sporen gewoon aan mn laarzen hangen, dus dat is helemaal een grote oeps.

Je kan ook zeggen; wat ik doe, doe ik zo goed en vriendelijk mogelijk. Zo hard tegenover elkaar is niet nodig als mensen allemaal ECHT het beste voor hun paard willen. En dat werkt echt beide kanten op.
Want als ik negatief reageer op een trainer die filmpjes plaatst van het inrijden van een 2jr die rodeo doet of al teveel moet stoppen etc, gaan mensen op een hoopje zitten. Zetten de trainer op ene voetstuk en zeggen; Grijze wollen sokken figuren, boomknuffelaars etc.
Ze denken zelf totaal niet na. Snappen helemaal niet wat wel of niet goed is en slikken alles maar.

En als zo iemand dan ook links en rechts een prijsje pakt, is het helemaal dweilen met de kraan open.

_Reneee schreef:
Even op de OP:

Ik denk dat ‘weg met stallen. 24/7 buiten’ in de niet-paardenwereld eerder als zielig wordt ervaren dan andersom. Hoe vaak ik wel niet de vraag krijg of het niet zielig is dat mijn paarden buiten staan in de regen...

24/7 buiten is ook echt niet altijd beter. Je moet de omstandigheden wel zo maken dat dit kan en paardvriendelijk is.
Ik zie plekken die ik ook te goor voor woorden vind. Maar zoals nu met regen heb ik ook ene paar mindere plekken waar ik me aan erger.
Wel kijk ik ook altijd even naar de paarden en als die dan verder oke lijken, probeer ik wel te relativeren.

Hoe dat voor de buitenwereld is, kan dus ook heel wisselend zijn. In principe komt hier niemand heel laat langs, dus weten ze helemaal niet dat ze dan nog buiten staan. En wij krijgen alleen maar complimenten en soms mensen die stoppen hoe mooi het wordt.

Maar mensen weten bijv niet dat mijn oudste 27 is en die gaat straks misschien wel wat meer tonen dat ze oud is. Dat kan een verkeerd beeld geven ook.
Maar daar tegenover is wat je op tv ziet alleen een Anky met een glimmend paard dat danst en er voor het beeld sierlijk uitziet. Dan is het contrast een beetje groot.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:18

VogeltjeM schreef:
Ik geloof dat bokt als medium een krachtige invloed heeft op de publieke opinie. Het is blijkbaar lastig om consensus te vinden over paardenwelzijn, maar toch zijn dingen zoals rijden met een strakke slofteugel meer uit het straatbeeld verdwenen en is bijv bitloos meer en meer mainstream; ik denk dat bokt hier zeker een aandeel in heeft. Als ik naar mezelf kijk heeft bokt een grote invloed gehad op hoe ik naar de paardensport kijk.

Ik denk dat een apart subforum om na te denken over welzijn erg leuk kan zijn, maar het belangrijkste is dat de gebruikers in discussie blijven en elkaar blijven aanspreken op dingen.

Ik denk dat we ook gewoon moeten accepteren dat consensus vinden niet gaat lukken. 1 ding waar we wel consensus over hebben is dat uitwassen zoals wat er allemaal op deze wedstrijd gebeurd is niet acceptabel is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:38

Helemaal eens Loretta, Consensus zal er niet zijn, maar als we het starre het moet op mijn manier los laten is er ook veel grijs gebied dat ook best wel oke is. Niet zoals je zelf zou doen, maar best oke.
Maar precies, wat hier in de filmpjes te zien is is denk ik het merendeel van de bokkers het niet mee eens.
En verschillende dingen kunnen met strengere reglementen en controle al voor een groot deel weggenomen worden.
Waarom daar dan tegen schoppen ipv uitvoeren.
En KNHS vertegenwoordigers zijn er ook echt wel op bokt.
Laat die zich dan eens melden, zou fijn zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:11

_Penotti schreef:
Helemaal eens Loretta, Consensus zal er niet zijn, maar als we het starre het moet op mijn manier los laten is er ook veel grijs gebied dat ook best wel oke is. Niet zoals je zelf zou doen, maar best oke.
Maar precies, wat hier in de filmpjes te zien is is denk ik het merendeel van de bokkers het niet mee eens.
En verschillende dingen kunnen met strengere reglementen en controle al voor een groot deel weggenomen worden.
Waarom daar dan tegen schoppen ipv uitvoeren.
En KNHS vertegenwoordigers zijn er ook echt wel op bokt.
Laat die zich dan eens melden, zou fijn zijn.

niet alleen melden maar vooral vertellen wat zij er aan gaan doen om het voor de paarden beter te maken

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:14

Maar wat moet mag dan wel?

Elke keer dat iemand trainings foto's en filmpjes plaatst eerlijk commentaar?

Ten eerste is lang niet iedereen het eens, dus krijgt de ruiter wisselende reacties
Mensen willen liever oe en ahhh
Als je eerlijk bent is het niet altijd leuk om te horen en daarop hebben mensen altijd 100 smoesjes.
Of men zegt; neem een andere trainer. Maar vaak kan of wil iemand die stap nog niet zetten. Toch is het belangrijk om te weten dat je bij de verkeerde trainer zit.

Als mensen het aandurven zou je bijv proeven filmpjes kunnen plaatsen en dan op bokt zeggen; beoordeel mijn proef. Daarna kan je bijv 48uur later je protocol ernaast leggen. Dan komt er weer een discussie over de jury, maar ik denk dat je na 100 filmpjes wel een realistisch beeld kan krijgen waar de schoen echt wringt.

EN, het oordeel wordt dan besproken. Dus niet 1 iemand die zichzelf expert noemt en alles afkraakt. Nee, iedereen kan reageren en evt van elkaar leren. Je kan iets zien wat je zelf gemist hebt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:23

Bokt kan niets doen,maar de individuele Bokkers wel,door het goede voorbeeld te geven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:24

Paardenmensen moeten gewoon de ruimte niet bieden aan de tegenpartij door mee te gaan in het vermenselijken van dieren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:33

anjali schreef:
Bokt kan niets doen,maar de individuele Bokkers wel,door het goede voorbeeld te geven.

Niets vind ik ook te kort door de bocht.

Zat mensen die foto's en filmpjes plaatsen of een topic met vragen en daar moet je gewoon eerlijk kunnen zijn.

elnienjo schreef:
Paardenmensen moeten gewoon de ruimte niet bieden aan de tegenpartij door mee te gaan in het vermenselijken van dieren.

Maar dat is heel persoonlijk. De 1 vindt een deken vermenselijken en de ander vindt dat pas met vlechtjes en strikjes.

Dan moet; hij staat lekker in zijn warme stalletje 's nachts ook niet meer een standaard opmerking worden.
En dan kan ik ook wel stoppen met uitmesten of de schuilstal en straat vegen, want het interesseert die paarden geen moer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:45

Superpony,

extreme hulpmiddelen moet je niet nodig hebben, dat is waar het omdraait, scherpe bitten, oordoppen ect., in geen enkele discipline in de paardensport

hulpmiddel is alleen om te kijken of het helpt om iets te verbeteren,

niet als dwangmiddel om iets dwangmatig te bereiken, maar ja als je niet de kennis en kunde hebt grijpen we te makkelijk naar dwangmiddelen om te bereiken wat we willen

het paard "vermenselijken" is als we te groot zijn voor de teddybeer de pop en de barby, gaat ook weer voorbij

paardenmensen weten dat een paard zich heel goed zichzelf op temperatuur kan houden tot een bepaalde temp., weten waarvoor een zweetdeken is ect. paarden moeten uit de wind en tocht staan zo niet dan een deken, mensen met paarden moeten dat allemaal nog onder de knie krijgen,

voor sommige is het handig, hoef je minder te poetsen als we willen rijden

gaan we scheren - ieder heeft zo zijn eigen reden - dan neem je de natuurlijke bescherming weg en dan moet je wel een deken opleggen, daarin verschillen de diktes want we passen makkelijk aan aan onze eigen dikke jassen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-09-20 13:06, in het totaal 3 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:48

superpony schreef:
Maar dat is heel persoonlijk. De 1 vindt een deken vermenselijken en de ander vindt dat pas met vlechtjes en strikjes.

Dan moet; hij staat lekker in zijn warme stalletje 's nachts ook niet meer een standaard opmerking worden.
En dan kan ik ook wel stoppen met uitmesten of de schuilstal en straat vegen, want het interesseert die paarden geen moer.

Het paard staat op dat warme stalletje om kort in z'n haar te blijven en schoon te zijn op het moment dat je komt rijden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:08

rien10 schreef:
@Brokjes Nee, het gaat om "Wat kan Bokt doen....." alles wat genoemd wordt is een valide argument tegen misstanden. Maar de vraag is "Wat kan Bokt doen....."

Bokt kan en moet daar niets aan doen. Neem nu dit topic, hoeveel unieke bezoekers trekt dat?
Afgezet tegen de duizenden bezoekers die over honderden onderwerpen(ook niet paard gerelateerd) met elkaar praten is dit topic maar een klein babbelhoekje.
Voorstellen om foto's te verwijderen etc. vind ik te kort door de bocht.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:12

Wat ook heel grappig is, is dat er ideeen geopperd worden die dan kennelijk van 'bovenaf' moeten worden doorgevoerd, terwijl bokt toch een forum is waar de gebruikers de vorm en inhoud bepalen. Dus: wil je iets anders, of wil je iets opzetten dat inhoud toevoegt, doe het gewoon.