Foto’s van dode paarden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:34

Sevke
Nederland heeft dezelfde grap :D

Verder wel met je eens.
Al zou ik het afscheid voor mezelf houden en niet openbaar zetten.
Maar dat ben ik en dat hoeft een ander zo niet te doen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:19

NikkiDeKerf schreef:
Sclimpre schreef:
Wat me opvalt is dat het topic vooral gaat over wat de impact is van die foto's op degene die ze te zien krijgt. Wat mij betreft is dat niet zo belangrijk, het internet staat vol foto's die ik niet wil zien en met een beetje handigheid zijn die grotendeels te vermijden.
Voor mij is er bij het inslapen van een dier maar 1 ding van belang, nl. hoe je dat voor het dier zo comfortabel mogelijk en met zo weinig mogelijk stress kan laten verlopen.
Ik kan wel begrijpen dat iemand na afloop nog gauw een foto maakt, maar er bv. een fotograaf bijhalen vind ik wel heel ver gaan. Ik vraag me af of je dan vooraf al niet bezig bent met hoe de foto's er gaan uitzien ipv enkel te focussen op het welzijn van het dier zelf.
Ook heb ik soms het gevoel dat mensen een stuk van de beleving missen omdat ze bezig zijn met foto's.

Ik wilde hier toch even op in gaan. Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken, maar als ik aanwezig ben als fotograaf om een afscheid vast te leggen, doe ik dat respectvol en vol steun naar mens en dier. En ik denk dat dit opgaat voor elke fotograaf of persoon die zoiets doet. Ik zie niet in hoe een paard meer stress zou ervaren door mijn aanwezigheid, om eerlijk te zijn. Ik vind het zelfs een beetje vervelend/ongepast dat je impliceert dat de aanwezigheid van een fotograaf ten koste zou gaan van het welzijn van een paard. Alsof de paardenmensen die deze zware keuze maken, het welzijn van hun paard níet hoog hebben staan omdat ze een fotograaf bij het afscheid willen... Of dat ze hun prioriteiten verkeerd hebben liggen, en meer geven om de foto's dan om een waardig en vredig afscheid van vaak één van hun beste vrienden.

Je vraagt je dingen af en hebt bepaalde ideeën, en dat mag, maar ik vind het nogal negatieve aannames in plaats van open vragen. Ik kan me voorstellen dat dit best kwetsende woorden zijn voor iemand die een andere keuze wilt maken dan jij zou doen. Ik kan zelf zeggen dat mensen waarbij ik het afscheid van hun paard heb mogen vastleggen, vaak aangeven dat ze op het moment mijn aanwezigheid óf bijna niet opmerkten, óf als steunend ervoeren. En niet dat ze veel bezig waren met de foto's en hun dier stressvol en oncomfortabele laatste minuten had door de aanwezigheid van een fotograaf. :n

Dan probeer ik het met open vragen:
1. wat is de impact van wel/geen foto's maken op het dier?
2. wat is de impact van wel/geen foto's maken op de eigenaar (en bv. familie)?
3. wat is de impact van wel/geen foto's maken op degene die de foto's ziet?

De essentie van mijn post is dat 1. voor mij met voorsprong het belangrijkst is. Gevolgd door 2. En 3. vind ik de minst belangrijke. Het topic gaat echter vooral over 3, een klein beetje over 2. en over 1. lees ik niet zo heel veel.

Geen kritiek of fotografen of op mensen die foto's laten maken. Wel verwondering. Want de keren dat ik een dier heb moeten laten inslapen had ik mijn handen meer dan vol met 1. en een heel klein beetje met 2.

Jessix

Re: Foto’s van dode paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:26

Ik heb ook al zat uitvaarten gezien waarbij er ook gefotografeerd en/of gefilmd werd. 20 jaar terug op de wake van mijn oma al... Ook bij overleden baby's is het iets wat vaker gedaan wordt. Voor mij dus niet vreemd of schokkend. Overigens ook niet mijn keus hoor. Ik herinner me geliefde mensen of dieren het liefst in levend. Maar prima als andere mensen van die momenten wel een tastbaar aandenken willen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:27

Sclimpre schreef:
Dan probeer ik het met open vragen:
1. wat is de impact van wel/geen foto's maken op het dier?
2. wat is de impact van wel/geen foto's maken op de eigenaar (en bv. familie)?
3. wat is de impact van wel/geen foto's maken op degene die de foto's ziet?

De essentie van mijn post is dat 1. voor mij met voorsprong het belangrijkst is. Gevolgd door 2. En 3. vind ik de minst belangrijke. Het topic gaat echter vooral over 3, een klein beetje over 2. en over 1. lees ik niet zo heel veel.

Gezien het subforum waar dit topic geplaatst is en de inhoud van topictitel en openingspost, wijst alles erop dat TS een discussie wil over vraag nummer 3. Dan lijkt het me uitermate logisch dat het topic vooral over vraag nummer 3 gaat. :D

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:35

Jessix schreef:
Ik heb ook al zat uitvaarten gezien waarbij er ook gefotografeerd en/of gefilmd werd. 20 jaar terug op de wake van mijn oma al... Ook bij overleden baby's is het iets wat vaker gedaan wordt. Voor mij dus niet vreemd of schokkend. Overigens ook niet mijn keus hoor. Ik herinner me geliefde mensen of dieren het liefst in levend. Maar prima als andere mensen van die momenten wel een tastbaar aandenken willen.

Maar bij het afscheid van het dier (1) is het dier in kwestie nog niet dood. Dat is wel een verschil met uitvaartfotografie. Vaak is er een hele reportage van het afscheid, dus ook voordat een dier overleden is. Al denk ik dat een goede fotograaf vooral afstand houdt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:36

Jessix schreef:

Daar zit wel een klein verschil in.

Ons kindje is dood geboren en toen had het ziekenhuis wegwerp camera's liggen en raadde aan om foto's te maken.
Anders heb je dus echt helemaal niks.

Van mensen en dieren die eerst hebben geleefd, heb je vaak al foto's.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:37

Maar foto's of filmen moeten mensen natuurlijk zelf weten, ts heeft dan de vraag moet dat openbaar op internet staan.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:41

Zelf heb ik niet veel problemen met het zien van dode paarden, niet als ik ze niet heb gekend.

Maar ik vind het eigenlijk wel een interessante discussie, want er was een soortgelijke vraag die bij mij ooit eens is opgekomen. Wel een wat andere situatie, die toch wat meer 'luguber' was: Hele tijd terug had ik voor mijn studie een opdracht over het schieten (bij slacht) van een paard, en zo kwam ik oa enkele bokt topics tegen waar dode paarden opgehangen waren aan de achterbenen. Nu waren de topics heel leerzaam, daar niet van, maar wat vrij snel in me opkwam was.. 'je zal het paard maar herkennen'

De huidige eigenaar zal misschien toestemming geven. Maar stel je voor dat je 5 jaar geleden je paard hebt verkocht, bij toeval eens bij IM komt hier op bokt, en ziet dat het jouw vroegere paard was. Dat is dan misschien al een klap, want ondanks dat hij niet van jou meer is geef je er misschien nog wel om. Als je dan ook meteen een foto ziet van dat het dier dood is, al is het nog zo vredig, kan dat wel een beeld zijn die je komende tijd niet meer uit je hoofd kan krijgen, en dan is het niet meer een gevalletje 'goh, had ik liever niet willen zien, maar ik scroll lekker door!' of 'ach, we moeten leren omgaan met de dood.' Hetzelfde geldt wellicht voor oude bijrijders, verzorgers, leasers of in het geval van het topic dat hier denk ik wordt besproken, (ex)manegeruiters die dat paard nog kende.
Ik kan uiteraard niet voor anderen spreken, maar ik denk dat als ik een paard dat ik wel goed heb gekend in zo'n topic zag liggen, ik me daar heel anders bij zal voelen.

Dan is het alsnog de keuze van de huidige eigenaar natuurlijk, maar deze keuze kan toch nare situaties opleveren voor andere mensen. Wil daarmee niet zeggen dat het maar verboden moet worden, want ik snap echt dat dit sommige eigenaren misschien kan helpen om dit allemaal online te zetten, maar ik denk wel dat de impact op anderen soms iets groter kan zijn als verwacht. Iemand die het paard niet echt kent, kan dat misschien relativeren. Voor iemand die het paard wel iets beter heeft gekend, kan dat lastiger zijn. Als ik ooit een paard zou kopen, en helaas moet laten inslapen, zou dit voor mij wellicht een reden zijn om deze dierbare foto's niet online te zetten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:47

Je hebt het in je eerste alinea over geslachte paarden die opgehangen zijn aan hun achterbenen. Uiteraard is dat schokkender dan de kwestie waar het in dit topic over gaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:50

Het zou een interessant experiment zijn, om eens een reeks foto's van slapende/overleden paarden te plaatsen waarbij iedereen moet aangeven of de betreffende foto van een dood dier is.
Ik durf er wel een flesje wijn op te zetten dat de meeste mensen niet feilloos kunnen aanduiden of het dier overleden is of niet.

Maw, de 'horreur' van een foto van een dood dier ligt imo in het feit dat je wéét dat het dier net is ingeslapen. Aan de foto kun je het 99 van de 100 keer niet zien.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:52

De discussie loopt nu weer netjes maar willen jullie er op letten dat ook zo te houden. Of je het nu eens bent of niet, hou het respectvol naar elkaar.

Ik vind het mooi om te zien hoe de weg naar het afscheid voor iemand kan zijn. Hoe moeilijk of confronterend het ook kan zijn.
Ik kan me wel voorstellen dat foto's van overleden paarden op ITP minder fijn zijn omdat je daar minder makkelijk ze kan ontwijken als je ze liever niet ziet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:56

superpony schreef:
Jessix schreef:

Daar zit wel een klein verschil in.

Ons kindje is dood geboren en toen had het ziekenhuis wegwerp camera's liggen en raadde aan om foto's te maken.
Anders heb je dus echt helemaal niks.

Van mensen en dieren die eerst hebben geleefd, heb je vaak al foto's.

Ten eerste verschrikkelijk dat jullie dit hebben meegemaakt. Ik snap de wens om foto's te maken. Ik ken het zelf alleen met een oudere baby, van 11 maanden. Maar wat de reden ook is, het is prima. Iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Dat geldt ook voor het delen van het beeldmateriaal. De ene houdt het voor zichzelf en de andere maakt er een Youtube filmpje van. Allebei is prima. Dat is wat ik met mijn post wilde aangeven.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:06

Gini schreef:
Je hebt het in je eerste alinea over geslachte paarden die opgehangen zijn aan hun achterbenen. Uiteraard is dat schokkender dan de kwestie waar het in dit topic over gaat.

Dat zei ik ook, die situatie is anders. Maar als je het puur hebt over de titel van dit topic en wat er in de beginpost staat, vond ik het ergens wel passend het erbij te benoemen. Als je ervoor kiest een paard uit zijn lijden te verlossen, heb je over het algemeen de keuze tussen inslapen of slachten. En ook in die topics werden dus dode paarden getoond, die ik dus een flink aantal jaar later op google kon vinden toen ik informatie zocht over een bepaald aspect vd slacht. Zeker schokkendere beelden (ook wanneer ze nog stilletjes op de grond lagen trouwens, vooral door het idee dat het slacht is gok ik), maar wel de realiteit en ik denk dat je uiteindelijk op dezelfde vraag komt als hier nu wordt besproken.
Ik vond het daarom wel relevant om erbij te noemen.

De rest van mijn post was wel meer gericht voor ingeslapen paarden trouwens. Ook als het zo vredig ligt, alsof ie gewoon aan het slapen is, denk ik dat ik er moeite mee zou hebben als ik het paard plots wel zou herkennen. Het zou wel een extra schok geven bovenop het bericht dat ie nu is overleden.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:08

Ik heb niet alle reacties gelezen maar begrijp de opmerking van TS wel.
Ik zit ook niet op foto's van dode paarden te wachten. Ik kan begrijpen dat je een foto wilt maken als hij dood is. Ik heb dat ooit ook een keer gedaan. Vervolgens wil ik die foto nooit meer zien. Ik herinner mijn paard liever zoals ze levend waren.
Ik zou persoonlijk nooit foto's van mijn overleden dier online zetten.
En ik vind het ook eigenlijk bizar te lezen dat er tijdens het inslapen en na het inslapen een professionele fotograaf bij moet komen. Echt absurd vind ik dat.
Heb je dan geen tijd gehad om mooie foto's bij leven te maken?
Wat ga je met die foto's doen? Het zijn nou niet echt foto's om te delen met vrienden of anderen.
Sorry als ik misschien een andere mening heb.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:11

Jessix schreef:
Ten eerste verschrikkelijk dat jullie dit hebben meegemaakt. Ik snap de wens om foto's te maken. Ik ken het zelf alleen met een oudere baby, van 11 maanden. Maar wat de reden ook is, het is prima. Iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Dat geldt ook voor het delen van het beeldmateriaal. De ene houdt het voor zichzelf en de andere maakt er een Youtube filmpje van. Allebei is prima. Dat is wat ik met mijn post wilde aangeven.

Wij hadden er zelf toen niet aan gedacht, maar achteraf fijn dat het ziekenhuis daar wel over begon en iets klaar had liggen. Net als inkt afdrukken bijv.

Overigens heb ik het nooit op internet gezet en ik geloof dat alleen mijn moeder en zoon de foto's hebben gezien. Verder niemand.
Net als na zijn geboorte er niemand anders bij is geweest. Ik denk dat je dat meer doet om het een ander te besparen. Mijn moeder had het vreselijk naar gevonden.

Van een dood dier heb ik zelf nog nooit foto's gemaakt, dus ook niet gedeeld. Maar het is zo krom dat het ene wel kan en het andere niet. Dood, ziekte, sex horen ook allemaal bij het leven en rust een taboe op waar je U tegen zegt.
Aan de ene kant prima, maar aan de andere kant maakt het dat voor mensen soms moeilijker om over dingen te praten.

Heel eerlijk; wisten tot pas kort amper mensen dat wij een dood geboren kindje hebben gehad bijvoorbeeld. Wij hadden ene zaak, dus klanten kregen het mee, maar reageerden zo heftig, dat ik op slot ging. Je gaat rekening houden met de mensen.

Nog veel meer naasten verloren en pas in 2017 dat mijn broer onverwacht overleed ben ik me gaan uitten na een paar weken. Nog steeds wel beperkt, want je wil niemand lastigvallen.......En echt; ik krijg elke dag wel een fb herinnering met foto's van hem/ons.

Zodra het om een dier gaat, krijgen mensen nog minder of iig korter begrip voor het verdriet. Ik denk wel door het delen je iets laat zien waardoor mensen het gevoel misschien snappen? Je doet het (on)bewust toch met een reden.

Ik vind het dierenleed op fb echt vreselijk en klik dat weg. Maar sws klik ik topics niet aan als ik ze niet wil zien, of ontstip ik als ik er klaar mee ben. Je bent niet verplicht om te kijken.

Maar denk oprecht dat het mensen kan helpen dat ze het wel delen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:19

Persoonlijk heb ik totaal geen moeite met foto's van het inslapen of een ingeslapen dier. Ik word er erg emotioneel van, maar dat word ik ook van alleen het verhaal lezen. Daarom kijk ik ook nooit op IM.
En zodra het in een volgtopic gebeurt ... tja, het hoort bij het leven. Ik persoonlijk vind het verlies voor de personen in kwestie erger dan de "schok" van eventuele foto's voor mij. "Schok" zet ik ook even tussen aanhalingstekens, want het was zeker geen schok voor mij.

Een dier wat geslacht wordt, dood aan een haak hangt of mishandeld is vind ik persoonlijk wel erg om te zien. Maar goed, zodra ik zoiets zie scrol ik snel verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:48

tjiftjaf schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen maar begrijp de opmerking van TS wel.
Ik zit ook niet op foto's van dode paarden te wachten. Ik kan begrijpen dat je een foto wilt maken als hij dood is. Ik heb dat ooit ook een keer gedaan. Vervolgens wil ik die foto nooit meer zien. Ik herinner mijn paard liever zoals ze levend waren.
Ik zou persoonlijk nooit foto's van mijn overleden dier online zetten.
En ik vind het ook eigenlijk bizar te lezen dat er tijdens het inslapen en na het inslapen een professionele fotograaf bij moet komen. Echt absurd vind ik dat.
Heb je dan geen tijd gehad om mooie foto's bij leven te maken?
Wat ga je met die foto's doen? Het zijn nou niet echt foto's om te delen met vrienden of anderen.
Sorry als ik misschien een andere mening heb.

Waarom absurd, als men daar nu steun uit haalt later, dan is dat toch ieders goed recht? En wat maakt het uit wat mensen met die foto's doen, misschien om af en toe nog eens naar te kijken? Ook als het verdriet later wat gezakt is, het gaat namelijk allemaal als een roes aan je voorbij. Kijk wat jij 'normaal' vind en waar jij je fijn bij voelt met jouw dieren, is aan jou. Maar gun een ander dat respect ook ipv hun manier gelijk absurd te noemen of dat men geen tijd heeft gehad foto's bij leven te maken.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:07

Maar ze mag die mening toch hebben om het absurd te vinden? Ik vind het ook wat te ver gaan. Maar als iemand zich er prettig bij voelt, vooral doen. Je kan toch ook een andere mening hebben, zonder respectloos te zijn?

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:08

Ik zou persoonlijk geen foto's van mijn dieren maken als ze dood zijn, waarom weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik ben denk ik bang dat ik teveel ga denken aan het feit dat mijn dier weg is en niet hoe ze juist goed geleefd heeft.
Wel kan ik goed begrijpen dat andere mensen het doen en heb ik daar geen problemen mee. Zolang de foto netjes en respectvol is zie ik geen probleem. De dood hoort er nou eenmaal bij en dit is een paardenforum, en helaas gaan paarden ook dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:17

beert schreef:
Maar ze mag die mening toch hebben om het absurd te vinden? Ik vind het ook wat te ver gaan. Maar als iemand zich er prettig bij voelt, vooral doen. Je kan toch ook een andere mening hebben, zonder respectloos te zijn?

Tuurlijk mag dat, maar vond je de schrijfzwijze in die post dan respectvol?. Ik zeg toch ook dat ze die mening mag hebben, maar geef anderen die het anders doen dan ook dat respect en noem ze niet gelijk absurd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:19

superpony schreef:
Jessix schreef:

Wij hadden er zelf toen niet aan gedacht, maar achteraf fijn dat het ziekenhuis daar wel over begon en iets klaar had liggen. Net als inkt afdrukken bijv.

Overigens heb ik het nooit op internet gezet en ik geloof dat alleen mijn moeder en zoon de foto's hebben gezien. Verder niemand.
Net als na zijn geboorte er niemand anders bij is geweest. Ik denk dat je dat meer doet om het een ander te besparen. Mijn moeder had het vreselijk naar gevonden.

Van een dood dier heb ik zelf nog nooit foto's gemaakt, dus ook niet gedeeld. Maar het is zo krom dat het ene wel kan en het andere niet. Dood, ziekte, sex horen ook allemaal bij het leven en rust een taboe op waar je U tegen zegt.
Aan de ene kant prima, maar aan de andere kant maakt het dat voor mensen soms moeilijker om over dingen te praten.

Heel eerlijk; wisten tot pas kort amper mensen dat wij een dood geboren kindje hebben gehad bijvoorbeeld. Wij hadden ene zaak, dus klanten kregen het mee, maar reageerden zo heftig, dat ik op slot ging. Je gaat rekening houden met de mensen.

Nog veel meer naasten verloren en pas in 2017 dat mijn broer onverwacht overleed ben ik me gaan uitten na een paar weken. Nog steeds wel beperkt, want je wil niemand lastigvallen.......En echt; ik krijg elke dag wel een fb herinnering met foto's van hem/ons.

Zodra het om een dier gaat, krijgen mensen nog minder of iig korter begrip voor het verdriet. Ik denk wel door het delen je iets laat zien waardoor mensen het gevoel misschien snappen? Je doet het (on)bewust toch met een reden.

Ik vind het dierenleed op fb echt vreselijk en klik dat weg. Maar sws klik ik topics niet aan als ik ze niet wil zien, of ontstip ik als ik er klaar mee ben. Je bent niet verplicht om te kijken.

Maar denk oprecht dat het mensen kan helpen dat ze het wel delen.

Wat erg van jullie babies Superpony en Jessix.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:21

Pareltjes schreef:
De dood hoort bij het leven ja dat is waar.

Vertrutting is ook waar. De dood wordt in NL vaak weg gemoffeld. Er wordt nauwelijks openlijk gerouwd.

Maar of je nu op een open forum maar met fotos van dode paarden om de oren moet worden geslagen?
Ik zit er niet op te wachten. Zet het gewoon in de titel dan hebben mensen een keuze. Dan heb ik ZELF de keuze om met iemands anders verdriet geconfronteerd te willen worden. Want er zijn dagen dat je daar gewoon helemaal geen zin in hebt.

Als je niet geconfronteerd wil worden met andermans verdriet is IM misschien gewoon een forum om te ontwijken? :? De IM topics zijn niet in het kader van " *\o/* We zijn der van af! *\o/*" . Moest het je nog niet opgevallen zijn...

Ik vind het absurd om te klagen over mooie taktvolle foto's van een dood dier op een forumdeel dat gaat over dode dieren. (Ergo: je weet dat de kans er is dat je op dat forumdeel geconfronteerd zal worden met een dood dier.) Wanneer je eigen profiel vol staat met gruwelijke foto's waar geen enkele waarschuwing aan vooraf gaat.

Sommige mensen helpt het met verwerken, zulke foto's. :) Net zoals dagboeken bijhouden door de naasten waar veelal ook aangeraden wordt om ook wat foto's te maken, voor coma patiënten. Sommige patiënten helpt dat om naderhand de gebeurtenis beter te kunnen plaatsen. Zo zal het sommige ook helpen bij het afscheid van een dier.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:08

Ayasha _/-\o_

Goed verwoord, zo is het exact.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:19

In de openingspost staat dat de foto’s waar heel dit topic over gaat, niet in IM staat!
Het topic is later ook niet verplaatst naar IM, dit heeft een mod in dit topic bevestigd.

Misschien toch eerst even goed lezen voordat we weer met z’n allen over TS vallen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:21

Dat er mensen zijn die er moeite mee hebben, wilt nog niet zeggen dat er daarom ook iets mee gedaan moet worden. Cru gezegd.