Met lede ogen...

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:07

Boras schreef:
Nee!

Een echte professional zal daar ook nooit zijn of haar medewerking aan verlenen natuurlijk.

Jawel hoor. In de begindagen van Bokt zat de heer Offereins ook op Bokt en die heeft toen regelmatig adviezen gegeven.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:30

Ik heb het idee dat het steeds meer van de oorspronkelijke vraag van TS wegdrijft en steeds verder op nuances ingaat en ik denk dat dat niet heel verstandig is. Ik heb even de vraag van de TS uit de openingspost geciteerd:
Citaat:
Situaties als deze zijn niet in één regel te ondervangen maar kunnen we aub de afspraak maken om zo’n topic te sluiten en de betreffende TS geen platform te bieden? Of in ieder geval maatwerk te leveren, als modteam tijdig te bekijken of het de moeite is een dergelijk topic open te houden?

De vraag of we een afspraak kunnen maken om zo'n topic te sluiten en de betreffende TS geen platform te bieden, heeft te maken met een subjectief oordeel. Het is dan aan de moderators om te beoordelen of de TS op een juiste manier handelt of niet. En dan komen we wederom bij de vraag terecht: wat is juist en wie bepaalt dat?

Nu is hier een aantal keer geopperd dat het 'voldoende juist' is als er een dierenarts bij betrokken is. Echter heeft de geschiedenis uitgewezen dat er ook dan gebruikers zijn die vinden dat het niet op de juiste manier gaat. Dierenartsen zijn immers ook "maar" mensen, die zaken op verschillende manier kunnen benaderen en die zelfs fouten kunnen maken.

De volgende vraag is of we als modteam kunnen bekijken of het de moeite waard is om een dergelijk topic open te houden. Eigenlijk doen wij dit als modteam al, maar blijkbaar niet op de manier zoals een aantal van jullie zou willen zien. En ook hier komt het terug op een subjectief oordeel: wij moeten dan gaan bepalen of iets de moeite waard is om open te houden. Daarnaast heb je in deze ook te maken met heel veel partijen en kan het dus voor de ene partij (bijvoorbeeld de TS) wel de moeite waard zijn, maar voor een aantal gebruikers niet. Hoe bepalen we dan wat zwaarder weegt? En, is dat wel aan ons?

De vorige pagina's ging het veel over persoonlijke aanvallen, respect hebben voor elkaar, etc. Ik besef dat ik hier zelf ook in zekere zin op aangestuurd heb, maar het was niet mijn bedoeling om daar zo diep op in te gaan. Ik zou dus ook graag terug willen naar de oorspronkelijke vraag van TS en daarnaast zou ik graag aan de rest willen vragen: wat voor aanpak zouden jullie graag willen zien? En hoe zou je dit zo concreet mogelijk maken?

Tieneke

Re: Met lede ogen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:32

Om te bepalen wat 'juist' kan je minstens teruggaan naar de wet op dierenwelzijn. Ik weet niet hoe die in NL is, maar in België is die m.i. redelijk duidelijk.

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:39

Maar kijk maar naar recente gebeurtenissen. Zelfs modjes op een paardenforum vinden dierenleed niet altijd wat wij ook dierenleed vinden. Wat moet je dan doen? Als een modje zelf bijvoorbeeld bewust zorg onthoudt aan een dier? Wie corrigeert wie en wie heeft het eindoordeel? Dat is niet te doen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 06-03-20 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:41

MarlindeRooz schreef:
Maar kijk maar naar recente gebeurtenissen. Zelfs modjes op een paardenforum vinden dierenleed niet altijd wat wij ook dierenleed vinden. Wat moet je dan doen? Als een modje zelf bijvoorbeeld bewust zorg onthoud aan een dier? Wie corrigeert wie en wie heeft het eindoordeel? Dat is niet te doen.

Dan gaat het topic definitief op slot, wanneer mensen niet aardig zijn. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:44

Maar dan krijg je dus weer de hele vraagstelling: als er duidelijk zorg onthouden wordt, of iets gaat de verkeerde kant uit, en aardig zeggen levert niks op, moet je dan aardig blijven tot in den treure?

Pas op, persoonlijke aanvallen zijn nooit goed, maar de grens van aardig/niet aardig is soms moeilijk. Ik heb bij mijn weten nog nooit een 'niet aardige' post geplaatst, maar ik ben wel al directer geweest dan anders en ik kan me voorstellen dat een TS zo'n post helemaal niet aardig vindt ... En dan wat?

Gewoon om even aan te geven hoe gecompliceerd het is. En dat je soms als persoon die reageert ook niet goed weet wat je wel of niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:54

NadjaNadja schreef:
De vorige pagina's ging het veel over persoonlijke aanvallen, respect hebben voor elkaar, etc. Ik besef dat ik hier zelf ook in zekere zin op aangestuurd heb, maar het was niet mijn bedoeling om daar zo diep op in te gaan. Ik zou dus ook graag terug willen naar de oorspronkelijke vraag van TS en daarnaast zou ik graag aan de rest willen vragen: wat voor aanpak zouden jullie graag willen zien? En hoe zou je dit zo concreet mogelijk maken?

Toch denk ik dat het handig is om te vermelden wat het bokt team bedoeld met persoonlijke aanvallen. Wanneer is het 'iemand ergens op ongewenst gedrag aan spreken' en wanneer is het een persoonlijke aanval. Wat de een als persoonlijke aanval ziet, daar haalt de ander de schouders voor op.
Vooral belangrijk in topics waar de gemoederen hoog oplopen.

Een ander dingetje, als jullie topics tijdelijk op slot gooien, waarom duurt dat altijd vrij lang. Ik heb het idee dat jullie wachten tot de storm is gaan liggen en dat vind ik eigenlijk het zelfde als mensen de mond snoeren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:03

Tieneke, in Nederland is die ook vrij duidelijk.

NadjaNadja, ik denk dat dit huidige topic ook geopend is omdat er een beeld is ontstaan over sommige bokkers, of laten we zeggen dat er op dit forum mensen zijn wiens reputatie danig aan diggelen ligt waar het paardenwelzijn betreft. Dat is een moeilijk onderwerp omdat er ook lessen zijn uit het verleden waar een bepaalde gebruiker of een groep wel zijn leven beterde en door ervaring groeide als persoon en zodoende een betere gebruiker werd. Dat moet je, denk ik, altijd in het achterhoofd houden en daarom is het enorm lastig om een gebruiker te beperken. Het moderatorteam zou wel adviserend kunnen zijn naar de gebruiker toe over wat wel en niet te plaatsen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:29

Ik denk niet dat, nu het topic dat de finale aanleiding gaf gesloten werd, dit onderwerp moet wegzinken.

Het topic werd gesloten omdat het niet 'normaal' kon verlopen. Terwijl m.i. de reacties die nog waren gegeven na heropening perfect te verwachten waren. Fel, dat wel, maar niet abnormaal.

Het is ook nogal onhandig dat de mod die zo'n discutabel topic sluit vervolgens meer dan 24u onbereikbaar is. Vrijwilligerswerk ok, maar je weet dat op zo'n slotje ook weer reacties kunnen komen, dus zorg dat iemand dat slot erop gooit en dan ook nog op een redelijke termijn vragen kan beantwoorden.

Mijn vraag blijft: wat is normaal of abnormaal? Wat is persoonlijk, of te persoonlijk en wie bepaalt de grens? Waarom moeten er onder bepaalde gebruikers steeds eieren gelegd worden? Is dat uit schrik voor de eventueel achteraf ingeschakelde bezwaarcommissie?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 07:32

Dat een mod even niet bereikbaar is kan ook door omstandigheden zijn. Inderdaad is het vrijwillig maar buiten dat, we willen het liefst allemaal zo snel als mogelijk reageren op iedereen.
Mocht dat niet lukken is dat natuurlijk erg vervelend maar niet zonder reden.

Mbt waar ligt de grens.
Als ik vanuit mezelf kijk denk ik dat je als forum weinig kan. Want inderdaad waar ligt die grens. De een vind het goed als er een dierenarts bij gehaald is en de ander verwacht kliniek. De een vind het pas goed als een dier een spuitje heeft gekregen en de ander juist dat je zo lang mogelijk moet doorgaan een dier te redden.
Vanachter een beeldscherm is het ontzettend moeilijk en kan ik me de frustraties soms ook wel voorstellen maar wij kunnen niet meer doen dan het topic op een normale manier te laten verlopen of op slot doen.

Persoonlijk zou ik me dan eerder afvragen waarom er vanuit de directe omgeving dan geen stappen worden gezet ?
De verantwoordelijkheid bij een mod leggen die niet weet wat nu de precieze situatie is heeft denk ik minder zin dan iemand die de situatie/ het paard kent.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:26

Goh, mijn pb is een week geleden verstuurd, antwoord hoeft alleszins al niet meer. Nevermind.

Ik zie in een ander topic een heel waardevolle post over persoonlijk worden etc. En dan ineens een groene modopmerking. Geen dialoog voortgaande op een post, geen dialoog hier. Groene hulkjes zijn natuurlijk heel gemakkelijk. Ik zie het eerder als een gebrek aan persoonlijk worden door het team.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:33

Mag ik vragen wat je precies bedoeld ? En of dat met dit topic onderwerp te maken heeft ?
Want ik vind het lastig om je te antwoorden hierin omdat het niet meteen duidelijk is wat je bedoeld.

Wie heb je een pb gestuurd ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:49

Ik gok dat ze een pb heeft gestuurd naar de mod die het topic waardoor mede dit topic ontstaan is (gok dat het de druppel was) definitief op slot heeft gegooid. Maar als er in een week geen tijd gevonden wordt voor reactie heb ik niet het idee dat die nog gaat komen. Op die manier raak je ook van de discussie af natuurlijk, mensen stoppen vanzelf wel met proberen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:57

Qua pb weet ik niet wie dat is geweest. Misschien die mod nog een berichtje doen ?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:12

Je ziet toch zelf ook wel wie dat topic gesloten heeft? Alweer een flater van het moderatorteam dat enkel dus op hoge poten met hulks en slotjes gooit en vervolgens discussies laat doodbloeden. Jullie leren er niks uit.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:14

Het is ook hier weer de toon die de muziek maakt.

Ik weet niet wat er in die pb heeft gestaan. Dan is het toch makkelijker als degene die dat wel weet vraagt of er een antwoord is ?
Ik reageer juist om het niet dood te laten bloeden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:16

De mod kan natuurlijk ook zelf zijn of haar werk doen :)* Was er niet zoiets ooit als tenminste te antwoorden dat je later met een antwoord komt? In elk geval, dat ik eerder zei: het hoeft al niet meer.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:23

Klopt en dat is wat we allemaal ook zeker proberen te doen.
Echter kan er door omstandigheden altijd iets tussen komen of simpelweg vergeten worden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:28

Ik vind het een beetje een dooddoener worden om iedere keer maar weer te zeggen dat het aan de toon van een user ligt over hoe er opgetreden wordt. :=
Los van dat de toon niet via internet te horen is en ik hier keurige en heldere, duidelijke berichten lees (welliswaar niet met fluwelen doekjes omwonden, maar dat hoeft ook niet), werken mods het zelf in de hand dat men verzuurt als users keer op keer (onterecht) de deksel op de neus krijgen.

Als ik dan lees dat er al een week geen moeite is genomen om een bericht enkel te lezen dan kun je dat niet afdoen met "het is vrijwilligerswerk".
Dat is geen excuus. Vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend. En dat maakt het ook geen vrijbrief voor het ontlopen of niet nakomen van verantwoordelijkheden.
Tuurlijk kan er iets tussenkomen of het erg druk zijn, maar een week is voldoende tijdspanne om dan zaken uit handen te geven aan collega's als blijkt dat om welke reden dan ook een mod niet actief is.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:57

Dat klopt, het is niet netjes als je via PB vragen stelt en daar geen reactie op krijgt. Maar de enige die iets kan zeggen over hoe dat komt is de mod in kwestie, dan is 't handiger/sneller om er bij diegene achteraan te gaan. Wij wisten ook niet aan wie de PB was gericht hè, als A1-mods werken we grotendeels los van de mods op Informatief.

Het is in elk geval duidelijk dat 't niet gegaan is zoals het hoort. Maar het kan altijd een keer voorkomen dat een mod onverwacht afwezig is of iets vergeet, het hoort zeker niet maar we zijn allemaal mensen. Volgens mij krijgen gebruikers in verreweg de meeste gevallen gewoon netjes antwoord op PB's. :j

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:01

Als je een dergelijk topic op slot gooit, kan je best toch wel eventjes bereikbaar zijn. Of laat de post plaatsen door iemand die bereikbaar zal zijn. Het is echt amateuristisch om dit zo te doen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:06

Er bestaat altijd nog iets als het simpelweg vergeten of andere reden waardoor het niet gelukt is.
Dan is toch echt de enige manier daar achter te komen om het even te vragen.
Ja we reageren normaal altijd op een pb en ja soms missen we die.
Uiteraard niet de bedoeling maar kan gebeuren en kan alleen iets aan veranderen als de betreffende weet dat ze nog niet gereageerd heeft.

Kan het topic nu dan weer blijven bij waar het voor geopend was ?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:08

Je moet wel weten wat je wilt, Mondy.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:20

Een Coronavrije wereld denk ik.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:29

Wat een gemiep zeg.

En dat in deze tijden.

De wet is in Nederland ook duidelijk.

Zonder die te bekijken kan ik zeggen dat:

- wetten worden gemaakt en goedgekeurd door de politiek. Niet door bokt en bokkers

- wetten worden gehandhaafd door politie, dierenpolitie en diere bescherming. Niet
door bokt en bokkers

- overtreders worden bestraft door rechters. Niet door bokt en bokkers

Dat is hoe het echt werkt en daar moet je zijn als je een dier dat lijdt daadwerkelijk wilt helpen eraan te ontkomen.

Die schijnoplossingen hier zijn er alleen maar voor gefrustreerde bokkers. Met het hart op de goede plaats. Maar het lost niets op. Onzin.

Over dat verongelijkte gemiep altijd op de vrijwilligers die bok aan de gang houden: klik het kruisje aan als het je niet zin als gast, wordt zelf moderator en probeer het zelf beter te doen of begin je eigen ideale site.

Dat dier waar het om ging, zal nu zo langzamerhand bezweken zijn (bij wijze van).