Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:43

Ninx schreef:
Er zijn echt wel onderwerpen waarop dusdanig veel onderzoek is gedaan dat de uitkomsten wel sluitend genoemd mogen worden .

Dat zijn er maar weinig..... ik heb er niet zomaar een aantal paraat......

Klimaatverandering is slecht voor de aarde (dank secrible, mag erbij in het lijstje!), vaccinaties werken en voorkomen ziekte en veroorzaken geen autisme, de aarde is rond en niet plat, ooit zijn fossiele brandstoffen op en daar moeten we wat mee, in Afrika zijn statistisch gezien de minst economisch ontwikkelde landen, mazelen is 1 van de belangrijkste oorzaken van kindersterfte wereldwijd, Nederlanders zijn relatief gelukkig (we staan op plek 5), in Amerika zijn er in 2019 meer mass shootings geweest dan dagen in het jaar... 2 minuutjes.

We weten heel veel niet, maar heel veel ook wel. Er zijn massa's maar dan ook massa's data beschikbaar. Gelukkig weten we redelijk goed wat we wel weten. De hele wetenschap afschrijven omdat we dingen ook niet weten vind ik erg onverstandig.

pmarena

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:56

Je blind staren op die massa's en massa's data is ook onverstandig :)

Het is wèl altijd verstandig om een slag om de arm te houden over hoe betrouwbaar bepaalde informatie nu eigenlijk is, en je af te vragen of er een goede kans bestaat dat je informatie niet noodzakelijkerwijs 100% correct hoeft te zijn....ook al komt hij van een "betrouwbare" bron.

We leven immers wel in een wereld waarin het grote geld heel veel data kan manipuleren - en dat ook doet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:58

secricible schreef:
Ik heb persoonlijk geen moeite met meer controversiele discussies. Ik denk ook niet dat discussies op bokt echt een hele grote bijdrage bieden aan mensen om een controversielere mening aan te gaan hangen.

Tegen de tijd dat dat wel gebeurt hebben we al een aantal dingen gemist. Natuurlijk moet Bokt niet de plek zijn waar een hele grote bijdrage geleverd wordt aan de radicalisatie van gebruikers. Dat lijkt me echt een heel bescheiden, nuttig uitgangspunt. Het is een paardenforum! Met een boel andere dingen, zeker, maar dan nog. Die hoeven niet centraal te staan en als het te extreem wordt hoeft Bokt daar geen plek aan te geven.

Citaat:
Wel vind ik het belangrijk dat er op de bal gespeeld blijft worden en daar is forse moderering voor nodig als een onderwerp emoties oproept.

Als mensen discussieren vanuit het idee dat de waarheid / werkelijkheid er niet toe doet, dan is er helemaal geen bal. Dat vond ik ook wel prima geillustreerd in het topic: er is helemaal geen grond voor gezamelijke discussie. Dat heeft overigens niet veel met emotie te maken. Dat gat zit daar al voor.

Citaat:
Ik denk dat ervaren moderators wel redelijk een idee hebben welke onderwerpen een risico zijn. Wellicht kan er voor die onderwerpen gewoon een specifieke moderator aangewezen worden die actief meeleest?

Waarom zou Bokt zin hebben om daar tijd en moeite in te investeren?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:59

pmarena schreef:

Het is wèl altijd verstandig om een slag om de arm te houden over hoe betrouwbaar bepaalde informatie nu eigenlijk is, en je af te vragen of er een goede kans bestaat dat je informatie niet noodzakelijkerwijs 100% correct hoeft te zijn....ook al komt hij van een "betrouwbare" bron.

We leven immers wel in een wereld waarin het grote geld heel veel data kan manipuleren - en dat ook doet.

Ik had het denk ik NIET beter kunnen zeggen. De spijker op zijn kop. ( macht corrumpeert, absolute macht corrumpeert absoluut)

Trouwens, ik denk dat het onbegonnen werk is om te gaan modereren, of eigenlijk: censureren op informatie hier op bokt, want waar leg je een grens? Als je een voorbeeld neemt aan “ het geloof” in een God, dan lijkt het me dat iedereen het er over eens is dat men vrij is om ergens in te geloven. Hoe vergezocht het ook voor sommigen zal lijken, voor degene die ergens in gelooft of zelfs overtuigd is, zal dat niet snel veranderen.
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 30-12-19 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:04

tmr001 schreef:
Ninx schreef:
Er zijn echt wel onderwerpen waarop dusdanig veel onderzoek is gedaan dat de uitkomsten wel sluitend genoemd mogen worden .

Dat zijn er maar weinig..... ik heb er niet zomaar een aantal paraat......

Klimaatverandering is slecht voor de aarde klimaatverandering is slecht voor de mens, en voor het huidig leven op aarde. Vermoedelijk flink geaccelereerd door gepruts van mensen. Of het slecht is voor de aarde zelf is wat anders.(dank secrible, mag erbij in het lijstje!), vaccinaties werken en voorkomen ziekte en veroorzaken geen autisme (vaccinaties kunnen inderdaad werken en voorkomen ziekten, of ze dat altijd doen, in deze frequentie en hoeveelheid nodig zijn en wat de bijkomende schade is staat niet vast), de aarde is rond en niet plat (dat vermoed ik ook.... daar lijkt voldoende bewijs voor, maar of het werkelijk zo is?), ooit zijn fossiele brandstoffen op en daar moeten we wat mee (of ze of niet op raken is 1 punt; dat we over andere opties beschikken is een ander punt. Maar daar valt weinig geld aan te verdienen, Nicola Tesla was zijn leven niet zeker toen hij andere energiebronnen (gratis) ontdekte), in Afrika zijn statistisch gezien de minst economisch ontwikkelde landen (zou kunnen, maar we ontdekken ook dat de economische waarde van een land niet correspondeert met het beste onderwijs, gezondheidszorg, geluk, gezondheid, moraal, en goed zorgen voor dieren en natuur... ofwel: alleen welvaart meten in bruto nationaal product is een beetje bleh), mazelen is 1 van de belangrijkste oorzaken van kindersterfte wereldwijd (zou kunnen, ik dacht diarree), Nederlanders zijn relatief gelukkig (we staan op plek 5) (we kunnen wel het hardste zeuren, hihihihi), in Amerika zijn er in 2019 meer mass shootings geweest dan dagen in het jaar. (dat geloof ik zonder meer, hoe zou dat toch komen????!!!!).. 2 minuutjes.

We weten heel veel niet, maar heel veel ook wel. Er zijn massa's maar dan ook massa's data beschikbaar. Gelukkig weten we redelijk goed wat we wel weten. De hele wetenschap afschrijven omdat we dingen ook niet weten vind ik erg onverstandig.

Zonder gekheid: dit zijn leuke Triviant weetjes. Maar het is iets anders dan mensen hun fundamentele recht ontnemen een eigen levensvisie te ontwikkelen en verdedigen.
Zolang ze je niet doodslaan kan het niet direct kwaad. Juist die vrijheid is hetgeen waar Nederland om bekend stond.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:07

Nog een laatste aanvulling: Bokt is toch gewoon primair een gezellig kneuterig ponyforum plus een handjevol andere onderwerpjes...?
Virtueel hobby-geklets buiten het stoffelijke dagelijkse 1 op 1 mensen-verkeer.

Dus niet te serieus :-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:09

Ninx schreef:
Nog een laatste aanvulling: Bokt is toch gewoon primair een gezellig kneuterig ponyforum plus een handjevol andere onderwerpjes...?
Virtueel hobby-geklets buiten het stoffelijke dagelijkse 1 op 1 mensen-verkeer.

Dus niet te serieus :-)

Jep, bij deze post sluit ik me aan. Bokt bestaat al +15 jaar zonder dat er gekke sektes uit voortgekomen zijn of zonder dat de volksgezondheid bedreigd werd, dus zo erg zal het allemaal wel niet zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:10

Ninx schreef:
Het eerste dikgedrukte deel: het lijkt me van de zotte een ponyforum uit te roepen tot objectieve nieuwsgaring. Wie gaat dat journalistiek dicht timmeren?

Ik denk dat dat aan bok zelf is aan sluit aan het feit wat bokt wil met zijn “nieuws”. Voor de wikipagina heeft bokt een duidelijk doel, maar rondom het forum niet. Het klinkt flauw, maar het lijkt me de eerste stap om te beslissen wat je doel is. Meer zeg ik niet. In mijn laatste zin stond niet voor niks dat dat me niet de visie lijkt die bokt zou moeten willen hebben.

Citaat:
Jij noemt al 2 zaken die volgens jou 'vast liggen', en alhoewel zeker het tweede (het eerste wil ik niets over zeggen omdat ik me daarin niet voldoende heb verdiept) mij tamelijk zeker lijkt.... is niets wetenschappelijk vast komen te liggen hoor.
Alles wat vast is, is namelijk geen wetenschap. Dat is een overtuiging.

Volgens mij is er begin dit jaar toch echt door wetenschappers vastgesteld dat de kans dat de invloed niet door de mens is iets van 1 op 5 miljoen was ofzo en heeft het daarmee een “gouden standaard” gekregen. Je kan zeggen dat dat niet vast is, maar voor ons gewone burgerlingen mag je bij zulke getallen toch gewoon zeggen dat het wetenschappelijk onomstotelijk is bewezen. Dat is dus niet iets wat voor mij vastligt, maar gewoon door de wetenschap is vastgelegd.

Citaat:
Tweede deel: het is jou mening dat homeopathie de glijdende schaal is, en jou misconceptie dat dit forum een visie zou hebben dat homeopathie hier geen ruimte mag hebben.
Ofwel: jouw mening, geen feiten, en dus niet ter zake doende.

Ik denk dat ik bij die laatste een beetje onduidelijk was want dat was zeker niet wat ik probeerde te zeggen. Ik zie ook dat ik het knullig omschreven heb en in mijn hoofd al 4 stappen verder was }:0 wat ik bedoelde te zeggen is dat de keerzijde is dat bijvoorbeeld homeopathie ook niet wetenschappelijk bewezen is en dat vanuit die visie ook dat soort berichten niet meer toegestaan zijn en dat je zo half bokt kan opdoeken. Dus dat je dan op een glijdende schaal terecht komt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:12

Karl66 schreef:
Dit topic is naar aanleiding van een discussie over vaccineren. Daarin proberen mensen die tegen vaccineren zijn twijfel te zaaien over vaccineren met leugens en halve waarheden. We hebben al een vrij lage vaccinatiegraad en als mensen er voor kiezen om niet te vaccineren, omdat ze aan het twijfelen zijn gebracht, dan is dat een gevaar voor de volksgezondheid.

Gelukkig zit er een heel aantal bokkers die weliswaar tegen dovemansoren praat, keurig uit te leggen hoe het echt zit, toppers. Zolang je je realiseert dat je vooral voor de weldenkende zwijgende meelezer schrijft die je er wél mee overtuigt, is het vol te houden.

Die overtuigde antivaxxers met nine for news en aanverwante pagina's overtuig je niet, maar de grote groep meelezers wel. Vanuit dat oogpunt zou het zonde zijn als fake nieuws geweerd wordt. Op bokt wordt tenminste nog wél een zinnige discussie buiten de eigen bubbel gevoerd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:14

Shadow0 schreef:
secricible schreef:
Ik heb persoonlijk geen moeite met meer controversiele discussies. Ik denk ook niet dat discussies op bokt echt een hele grote bijdrage bieden aan mensen om een controversielere mening aan te gaan hangen.

Tegen de tijd dat dat wel gebeurt hebben we al een aantal dingen gemist. Natuurlijk moet Bokt niet de plek zijn waar een hele grote bijdrage geleverd wordt aan de radicalisatie van gebruikers. Dat lijkt me echt een heel bescheiden, nuttig uitgangspunt. Het is een paardenforum! Met een boel andere dingen, zeker, maar dan nog. Die hoeven niet centraal te staan en als het te extreem wordt hoeft Bokt daar geen plek aan te geven.
vergeet niet dat bokt naast een paardenforum ook 1 van de grootste fora van Nederland is. Bokt alleen maar blijven zien als een klein forumpje over paarden lijkt me onszelf dan weer redelijk onderschatten. Maar goed, verder zijn we het eens hier ;)

Citaat:
Wel vind ik het belangrijk dat er op de bal gespeeld blijft worden en daar is forse moderering voor nodig als een onderwerp emoties oproept.

Als mensen discussieren vanuit het idee dat de waarheid / werkelijkheid er niet toe doet, dan is er helemaal geen bal. Dat vond ik ook wel prima geillustreerd in het topic: er is helemaal geen grond voor gezamelijke discussie. Dat heeft overigens niet veel met emotie te maken. Dat gat zit daar al voor.
tuurlijk is er wel een bal. Ik hoef jou toch niet uit te leggen dat er een verschil is tussen “je bent echt een idioot” of “jullie zijn een stel schapen”, en “ik ben het niet eens met dit of dat, want hierom en daarom”. Ik denk dat er in beide partijen een aantal zitten die de regels van netjes discussieren mogen doorlezen en toepassen. M.i. Heeft het wel met emoties te maken, en met frustraties als de ander niet op een nette manier discussieert.
Citaat:
Ik denk dat ervaren moderators wel redelijk een idee hebben welke onderwerpen een risico zijn. Wellicht kan er voor die onderwerpen gewoon een specifieke moderator aangewezen worden die actief meeleest?

Waarom zou Bokt zin hebben om daar tijd en moeite in te investeren?
dat laat ik aan bokt over als je het niet erg vindt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:17

Ik las dat er ergens de vergelijking met Reddit getrokken werd zowel op medisch gebied als qua vote-systeem. Ik wil wel even benadrukken dat er op de medische subs op Reddit dus 0 medisch advies gegeven mag worden door gewone gebruikers en al helemaal geen medicijnadvies. De 'echte' dokters hebben een "flair" (op z'n Bokts: een ondertitel) die alleen op die betreffende sub achter hun naam staat. Zij mogen wel internet diagnoses stellen en over medicijnen praten.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:19

Persoonlijk krijg ik echt kotsneigingen van het zogenaamde “ nieuws” op t.v. Niks onafhankelijks aan, dus dat zou van mij de titel :”99% fake news” verdienen... of, iets genuanceerder; 100% gemanipuleerd, geënsceneerd, en vooràl geselecteerd nieuws.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:20

Doet me een beetje denken aan een ander forum waar voor een aantal onderwerpen een professional mag antwoorden in een eigen subforumpje. Maar daarnaast mogen gebruikers in het algemene “medische” deel ook nog strooien met adviezen en tips.
Een subkopje bij professionals lijkt me ook wel heel ingewikkeld uit te voeren. Moet dan iedereen zijn professie als subkopje krijgen? Immers, een verpleegkundige is geen arts en een chirurg weet niks van voeding...

Overigens doen bepaalde reacties hier me ook wel realiseren: met de plaatselijke dorpsgek probeer ik ook geen redelijke discussie niet voeren. Waarom zou ik er dan hier op bokt wel voor kiezen om te discussieren met iemand die echt totaal een andere waarheid heeft als mij en dat ook nog niet op een manier kan beargumenteren waarin een discussie haalbaar is? Soms maak je juist door te blijven discussieren met iemand, dat je dat podium geeft wat je juist zo bekritiseert.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:49

Ja maar door dit topic te openen hebben jullie het toch weer naar boven gehaald. Jullie vaccinatie topic ligt helemaal stil. En dit moest toch een breder getrokken topic zijn maar elke keer komen jullie weer terug op anti vaxxers. En het noemen van dorpsgekken vind ik persoonlijk zinloos beledigend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:55

Misschien moet je je dan niet door alles aangesproken voelen. Ik vind het beledigend om conclusies te trekken over iemand zonder zelfs maar de moeite te nemen wat diegene schrijft. Zelfs nog als je daar op gewezen wordt.

En volgens mij is het logisch dat het topic stil ligt, it takes two to tango. Zonder tegenpartij is het lastig discussieren. Er werd door een moderator gevraagd om dit topic te openen zodat het breder getrokken kom worden. Maar de vraag en opmerking komt vanuit het vaccinatietopic dus dat daar naar verwezen wordt is logisch.
Waarbij ik het wel met je eens ben dat dit topic de inhoudelijke discussie over vaccinaties niet gevoerd hoeft te worden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:05

Die eerste twee zinnen kan ik je niet volgen. Over wie trek ik conclusies en op wie wordt ik gewezen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:10

For real? Ik help je even.

secricible schreef:
En toch gebeurt hey wel steeds meer, echte onjuistheden die gecensureerd worden. Ik noem nogmaals nu.nl:
https://www.google.com/amp/s/www.nu.nl/ ... -nujij.amp

Wat vinden we daarvan dan?

Dinopino schreef:
Ik ga even niet naar je link. Weet niet wat er staat maar jij gaat er dus vanuit dat nu.nl altijd gelijk heeft. En is het artikel wetenschappelijk bewezen. Want in feite doe je nu zelf wat je de andere verwijt.

secricible schreef:
Misschien wel even doen voor je conclusies trekt dan... :+

Dinopino schreef:
Nee waarom zou ik. Ik trek geen conclusies. Zie in je link de bron nu.nl staan. Daarvan lees ik gewoon niets. Van mij part staat er dat vaccineren heel slecht is. Dat is voor mij geen bron.

Nirvana_ schreef:
Dat artikel op Nu werd ook niet als bron gebruikt, maar als casus. Want daar werd wordt wel censuur op toegepast, en de vraag was wat we daar dan van vinden :P

secricible schreef:
Het gaat niet over vaccineren en het is geen bron. Er staat dat nu.nl gekozen heeft om wel bepaalde reacties te wissen dus mijn vraag was "Wat vindt men er van dat sommigen websites dat wel doen".

Conclusies trekken over iemand (mij in dit geval) zonder überhaupt re lezen wat ik post vind ik een beetje treurig eigenlijk.

Dit topic is namelijk niet bedoeld rondom vaccinaties maar puur over in hoeverre je discussies moet begrenzen of verbieden.

Het illustreert overigens wel prachtig hoe mensen conclusies over anderen trekken zonder überhaupt te lezen wat de ander zegt. En denken te moeten blaten zonder zelfs maar te lezen wat er staat. Waarvoor dank voor je bijdrage.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:22

Maar waarom heb je een link van nu.nl nodig om het thema fake nieuws naar voren te brengen en waarom beledig ik je wanneer ik nu.nl niet serieus neem. Dat is mijn mening en mijn goed recht hoe kan ik jou daar nou mee beledigen. En omdat duidelijk te maken hoef je toch geen link te sturen. Je had toch gewoon kunnen zeggen dat nu.nl een censuur op een onderwerp legt. Mag ik je even eraan herinneren hoe jullie in dat andere topic geen zin hadden om mijn links te lezen. Dus nu krijg je het terug en ben je beledigd. Ik hoef van een site die ik niet hoog heb staan helemaal niet te weten wat ze doen.

En afsluitend praat je weer over mensen in het algemeen. Ik spreek niet in het algemeen ik spreek vanuit mijn eigen wereld. Dat is mijn mening en ik trek geen conclusies zoals jij nu weer doet over andere mensen.

En nogmaals welke conclusies trek ik over jou wanneer ik nu.nl niet wil lezen????

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:25

[quote="secricible"]
Overigens doen bepaalde reacties hier me ook wel realiseren: met de plaatselijke dorpsgek probeer ik ook geen redelijke discussie niet voeren. /quote]

Je bent in ieder geval niet bescheiden, dat is bij deze wetenschappelijk vastgesteld door yours truly

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:27

pmarena schreef:

Wetenschappelijke taal en manier van uitdrukken is gewoon anders dan onze dagelijkse taal. Als jij besluit van een 30 verdiepingen hoog flatgebouw af te springen, dan zal iedereen je vertellen dat je dood zal vallen. Met uitzondering van een wetenschapper, die zal zeggen dat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dood zal vallen. Heel lang zijn we er van overtuigd geweest dat zwaartekracht één van de vier natuurkrachten is en dat die op alles van toepassing is. Nu blijkt dat in de quantummechanica deeltjes geen aantrekkende kracht op elkaar uitoefenen en dat we dus toch ergens op de één of andere manier anders naar zwaartekracht moeten gaan kijken. Maar als jij van die flat afspringt, val je nog steeds te pletter, ondanks dat er nu wat vraagtekens zijn hoe we zwaartekracht moeten zien.

Askja schreef:
Karl66 schreef:
Mensen zijn heel gemakkelijk beïnvloedbaar. Daar is alle marketing en reclame juist op gebaseerd. Als je een boodschap goed verpakt en maar vaak genoeg laat horen, dan wordt dat heel gemakkelijk als de waarheid aangenomen.
Heb jij nou serieus de indruk dat dat in/door het vaccinatiediscussietopic gebeurt? Dan geef je de antivaxxers naar mijn idee toch echt te veel credits. Ik zou bijna zeggen: heb je bewijs?
In ieder geval vind ik het een uitermate zwak argument voor het toepasen van censuur. Temeer omdat, iemand zei het al eerder, er hier geen sprake is van fake news (de afzender doet zich immers niet voor als officiële nieuwsbron), zelfs niet van leugens, maar van een overtuiging die grenst aan religie. Daarom ketsen alle zinnige, wetenschappelijk gegronde argumenten en onderbouwingen ook af als op een teflonlaag.
Maar juist dat structureel afwijzen van zinnige argumenten is m.i. voor meelezers verhelderend. Ik ga er tenminste vanuit dat de meerderheid van hen over genoeg gezond verstand beschikken om het kaf van het koren te kunnen scheiden.

De antivax-beweging is een klein percentage van de bevolking, maar het is wel groeiende en dat betekent dat ze toch kans zien om hun boodschap bij mensen binnen te krijgen. Kijk ook maar in dit topic, waarin je mensen hoort zeggen dat autisme door vaccineren niet uit te sluiten is of dat wetenschap maar een stand van zaken van dit moment is en dus niet serieus genomen hoeft te worden. Ook wel bekend als wetenschap is ook maar een mening. Nu is het zo dat er in het vaccinatietopic elke keer direct een tegengeluid komt om die boodschap te ontzenuwen en daar werken dezelfde reclame en marketingstructuren natuurlijk net zo goed.

@Hanmar, de opmerking dat we maar een topic moesten openen over modereren in dit soort discussies kwam nadat er gewoon slecht gemodereerd was in dat topic. Er werd al de hele tijd op de man gespeeld en er werd regelmatig uitgelokt en er was geen mod te bekennen. Totdat er opeens een reactie op die manier van reageren kwam, waar blijkbaar op getemd was en toen kwam er opeens een hulk en werden er mensen aangesproken. Je mag van een mod verwachten dat die zijn tabblad kent en weet welke topics controversieel kunnen worden. Je mag van een mod verwachten dat die in zulke topics meeleest en proactief weet hoe de discussie zich aan het ontwikkelen is, in plaats van achteraf te reageren via tems. En natuurlijk hoef je als mod daarvoor niet 24/7 aanwezig te zijn. Op het moment dat jij niet aanwezig bent en de vlam slaat in de pan, dan kan gewoon door de op dat moment aanwezige mods daarop gemodereerd worden. Alleen heb je dan een grote kans dat er al informatie achter de schermen is van de meeleesmod, die een beeld geeft van wat er speelt. En achteraf als er achteraf sancties moeten worden uitgedeeld, berichten worden verwijderd, topics worden gesloten of verzin maar wat voor acties jullie tegenwoordig nog meer uitvoeren, dan is er een mod met kennis van zaken, die weet wat er speelt, wie de hoofdrolspelers zijn, waar het eerder bijna mis ging etc. Maar negen van de tien keer is dat dan niet nodig omdat je al kan ingrijpen voor het escaleert en de angel even uit de discussie halen.
Daar ging de discussie in dat topic in de eerste instantie ook over. Het te late en halfhartige ingrijpen, omdat er alleen op basis van tems in dat topic werd gemod.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:28

Ninx schreef:
secricible schreef:
Overigens doen bepaalde reacties hier me ook wel realiseren: met de plaatselijke dorpsgek probeer ik ook geen redelijke discussie niet voeren. /quote]

Je bent in ieder geval niet bescheiden, dat is bij deze wetenschappelijk vastgesteld door yours truly
:')

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:32

Je verdient een compliment voor je gevoel voor timing Ninx. _/-\o_

Volgens mij zijn we het er in elk geval over eens dat discussies tussen bepaalde personen zinloos zijn. Aan wie dat ligt zullen we maar in het midden laten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:33

Karl66 schreef:
. Kijk ook maar in dit topic, waarin je mensen hoort zeggen dat autisme door vaccineren niet uit te sluiten is of dat wetenschap maar een stand van zaken van dit moment is en dus niet serieus genomen hoeft te worden. Ook wel bekend als wetenschap is ook maar een mening. .

Ho ho ho, wat de gevolgen van vaccineren zijn (buiten ziektepreventie) staat niet vast nee. Je kunt autisme niet uitsluiten, maar ook een kaal hoofd of grote oren niet.
M.a.w.: je stelligheid is gewoon ietwat stuitend.

En wetenschap is JUIST belangrijk serieus te nemen, maar wel te zien voor wat het is: continue in beweging.
Stellen dat iets voor nu en altijd een onbetwist vaststaand feit is en dat alles wat daarbuiten valt geredigeerd dient te worden, is gewoon een beetje 'toet toet'.... en is gewoon dogmatisch geharrewar.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:35

Karl66: Preventief modereren zou ik het willen noemen, en ik ben het absoluut met je eens dat dat altijd de voorkeur heeft. :j Ook hierin blijkt de praktijk soms wat weerbarstiger te zijn dan het ideaalbeeld. Overigens is het niet per sé zo dat er 'alleen op TeMs gemodereerd wordt' - soms kan het ook oprecht zo zijn dat mods eerst nog geen reden ziet tot ingrijpen.

In de loop van de tijd zijn we steeds terughoudender geworden met ingrijpen, met name naar aanleiding van uitgebreide feedback van gebruikers die aangaven het modereren vaak veel te streng en zelfs betuttelend te vinden, en het als storend te ervaren wanneer mods in een vroeg stadium bijsturen, 'want er is helemaal geen sprake van een overtreding'. Keerzijde is dat we daardoor wellicht in sommige situaties te lang afwachten - om te zien of iets zichzelf reguleert, om de ruimte te geven voor hoor en wederhoor. Dat is voor een groot deel ervaring en evalueren wanneer achteraf blijkt dat het toch beter was geweest wél in te grijpen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:35

Het wordt wel lastig voor sommige mensen, wanneer “ de plaatselijke dorpsgek” eigenlijk best zinnige dingen uitkraamt..