Commentaar op commentaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 19:16

maria1990 schreef:
In het dagelijkse leven zijn er genoeg mensen die het met mij eens zijn plus hetzelfde erover denken als ik

Dat is een drogreden. Het is niet omdat de meerderheid iets vindt dat het ook de waarheid is. Je kunt ook een meerderheid aan idioten hebben, met Facebook als lichtend voorbeeld :+

maria1990 schreef:
Je zou zelf ook eens de moeite kunnen nemen om te vragen: hoe ik iets bedoel maar ja dat is iets teveel gevraagd voor je?

Dat kan. Je kunt ook de moeite nemen je zinnen zorgvuldig te formuleren, zodat er staat wat je bedoelt. Over het algemeen lijkt me dat effectiever, want als je het één zegt, maar het ander bedoelt, wordt het er niet duidelijker op. Plus dat je dan stimuleert dat mensen elkaar woorden in de mond gaan leggen en aannames gaan doen. Persoonlijk vind ik dat ontzettend vervelend. Ik neem de tijd voor mijn posts, lees ze na, zodat wat er staat ook is wat ik zeggen wil.
Ik geloof dat ik vrij regelmatig mensen vraag terug te lezen wat ik gezegd heb, en niet wat ze denken wat er staat of wat ze hebben ingevuld wat er staat, maar wat ik daadwerkelijk heb gezegd.
maria1990 schreef:
Maar er wordt vergeten dat de sfeer er vaak niet beter erop wordt omdat beide partijen op elkaar reageren en hun gelijk willen halen.

Door wie exact wordt dat vergeten dan? Volgens mij is dat het punt van mijn topic.
upendo schreef:
Ik denk dat we met zijn allen hier prima kritische bokkers kunnen spelen zonder dat er overal een rel ontstaat

Ik denk zelfs dat we dat heel goed kunnen, zoals dat in dit topic ook gebeurt :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:18

_Lorette_ schreef:
Iemand afbranden of ongefundeerd commentaar leveren (soms niet expres, maar onhandig geformuleerd) is natuurlijk niet fijn en draagt meestal niet bij aan een verbetering. Toch lees ik vaak voorzichtig/tactvol geformuleerde verbeterpunten naast een leuk compliment en als dát al niet meer kan, dan vind ik dat onredelijk en onrealistisch. Je mag niet verwachten dat iedereen uitsluitend 'oeh, aah, fantastisch en geweldig' zegt. Wat zou het dan saai worden!

Twintig keer dezelfde opmerking door verschillende personen? Dan zou ik daar iets mee willen doen. Is het toegestaan om in een heel topic slechts één keer zo'n opmerking te maken, dan kun je helemaal geen onderscheid maken tussen één mening die uit de toon valt en een vrij algemene mening waar wellicht een kern van waarheid in zit.

Het klopt dat je aan de hand van foto's een vertekend beeld kan geven. Dit kan minder zijn dan het echte beeld, maar ook honderd keer beter. Je kan bij uitsluitend foto's als beeldmateriaal niet anders dan reageren op wat je krijgt voorgeschoteld. Ik vind het daarom flauw dat hier wordt gezegd dat je geen commentaar kan geven aan de hand van de getoonde foto's. Het staat de TS ook vrij om een video te plaatsen voor een beter beeld. :)

Persoonlijk vind ik het niet fijn als ik alleen mag jubelen in een topic, ook al staat het op ITP. Voelt zo censuurachtig... Hoe moeilijker er over wordt gedaan en hoe minder men open staat voor commentaar, hoe meer ik me geneigd voel tot het leveren van commentaar, zelfs al zou ik in eerste instantie een jubelreactie willen plaatsen. Gelukkig kan ik me redelijk beheersen.

Ik sluit me hier wel bij aan. Overigens vind ook dat als iemand in zijn OP al zegt geen commentaar te willen ik ook niet de moeite ga nemen. Want je weet toch al dat iemand daar niets mee gaat doen. Evenmin geef ik dan positief commentaar. Want alleen maar oeh's en aah's zijn dan meestal ook niet terecht.

Anoniem

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:26

Precies Babootje, want waarom je commentaar willen doordrukken als daar toch niets mee gedaan wordt? Dan bespaar je jezelf de moeite en de ergernis en negeer je het topic.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:28

Janine1990 schreef:
upendo schreef:
Dat vind ik nou een mooie zin van je, een betere wereld begint bij jezelf.

Daarbij wil ik ook nog toevoegen: als je niet wil dat het jou geschiedt, doet dat ook een ander niet.

Ik denk dat we met zijn allen hier prima kritische bokkers kunnen spelen zonder dat er overal een rel ontstaat.

Daar is een flinke dosis zelfkennis en reflectievermogen voor nodig. Het zou fijn zijn als je gewoon kritisch je bericht doorleest voor je op plaatsen drukt. En daarbij misschien het idee: als de ander het niet aanneemt of het er niet mee eens is, jammer, maar dan ga ik verder met mijn leven want ik ben niet verantwoordelijk voor het rijden van een ander.

Het zou ook fijn zijn dat plaatsers van fototopics dit ook zouden doen. En dan even kritisch naar hun foto's kijken en bedenken wat ze voelen met rijden en als gevolg daarvan wat het commentaar zou kunnen zijn.
Kunnen ze daarmee dealen? Dan is er niets aan de hand.

En dat is een beetje het punt. De een kan niet dealen met het commentaar op eigen rijden, de ander kan niet dealen met het commentaar van A op B. En iedere persoon die niet tegen welk commentaar van wie dan ook kan heeft medestanders, net als de mensen die het commentaar geven. En dat clasht jonge...

In dat opzicht is het misschien ook een beetje de rol van een TS, om dit soort discussies in de kiem te smoren. Juist door actief te reageren op commentaar. Bedanken voor het commentaar (en eventueel die denkbeeldige middelvinger op te steken), zodat een ander niet meteen er bovenop gaat springen.
Als een TS het kan handelen, dan is er geen vuurtje meer waar olie op gegooid gaat worden.

Het een gaat helaas niet zonder het ander. Hoe mooi dat ook geweest zou zijn.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf/wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet...
Heel leuk... maar er is in de eerste plaats vaak al een verleden waardoor dit vuur oplaait.

Helemaal mee eens, maar ik vind wel dat een TS het recht mag hebben om kort door de bocht te zeggen: 'Bedankt voor je tips, maar ik leg het naast me neer omdat ik het er niet mee eens ben. En wel hier en hierom.'

En dat anderen dan ook het respect op kunnen brengen om daar vrede mee te hebben. Dat mis ik vooral.

Want, kijkend naar mezelf, ik heb topics gehad waar ik óf finaal in de "aanval" ben gegaan óf alle tips probeerde ter harte te nemen en ik werd van beide opties gillend gek.
Mensen denken namelijk dat ze het beter weten, maar na een aantal jaren in de paardenwereld ben ik erachter gekomen dat ik van maar een paar mensen dingen aan moet nemen, omdat ik anders niet meer weet wat nou werkt.

Dus in die zin, ik zou ook wel eens een topic willen openen, maar hoe leuk is dat als ik dingen hoor over stoelzit/les nemen/ligt je zadel wel goed/etc.
Nou ga ik er niet meteen vanuit dat dat het geval zal zijn, maar in mijn ogen is dat wel een beetje de huidige tendens. Het kan nooit 'gewoon' leuk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:34

Wat mij betreft heeft Upendo gelijk. Er móet altijd iets gevonden worden waarover kan worden gebakkeleid, het kan nooit eens 'gewoon' tof, leuk, grappig, lief of fantastisch zijn. En volgens mij kan dat best. Neemt niet weg dat een vriendelijk gebracht commentaar best eens nuttig kan zijn, maar als dat genegeerd of gepareerd wordt dan is dat toch ook prima? Er is geen bokker die een topic start en vervolgens verantwoording dient af te leggen aan de mensen die commentaar geven. Er is genoeg dat ik zie waarover ik me verwonder of erger zelfs, maar heb niet de illusie dat ik de aangewezen persoon ben om diegene dan 'op z'n plek' te zetten en zeker niet wanneer er niet om hulp gevraagd wordt. Nogmaals: daar zijn instructeur/jury/dierenarts/fyso etc etc etc voor, tenzij er expliciet naar meedenken of commentaar gevraagd wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:38

upendo schreef:
Helemaal mee eens, maar ik vind wel dat een TS het recht mag hebben om kort door de bocht te zeggen: 'Bedankt voor je tips, maar ik leg het naast me neer omdat ik het er niet mee eens ben. En wel hier en hierom.'

En dat anderen dan ook het respect op kunnen brengen om daar vrede mee te hebben. Dat mis ik vooral.

Want, kijkend naar mezelf, ik heb topics gehad waar ik óf finaal in de "aanval" ben gegaan óf alle tips probeerde ter harte te nemen en ik werd van beide opties gillend gek.
Mensen denken namelijk dat ze het beter weten, maar na een aantal jaren in de paardenwereld ben ik erachter gekomen dat ik van maar een paar mensen dingen aan moet nemen, omdat ik anders niet meer weet wat nou werkt.

Dus in die zin, ik zou ook wel eens een topic willen openen, maar hoe leuk is dat als ik dingen hoor over stoelzit/les nemen/ligt je zadel wel goed/etc.
Nou ga ik er niet meteen vanuit dat dat het geval zal zijn, maar in mijn ogen is dat wel een beetje de huidige tendens. Het kan nooit 'gewoon' leuk zijn.

Ooh absoluut...
Alleen vraag ik me af of je met zo'n toelichting niet juist olie op het vuur gooit. Ik zou dan eerder gaan voor 'bedankt voor je tips' of zoiets. Lijkt het net alsof er wat mee gedaan gaat worden.

Persoonlijk zie ik best wel vaak inhoudelijke reacties waar je wat mee kan. En van die oneliner reacties met een goed bedoelde tip omdat ze graag wat willen toevoegen, waar je inderdaad niets mee kan.

Nooit gewoon leuk zijn ben ik het niet helemaal met je eens, ik zie genoeg topics waarin veel positieve reacties zijn. Persoonlijk zou ik er al heel gelukkig van worden als ik als reactie kreeg 'leuke combinatie', aangezien ik best lang ben en daar best onzeker over kan worden. Als dit gevolgd wordt door terecht commentaar heb ik er geen problemen over.
Maar goed, ik wil dit eens gaan testen, bij mooi weer en als ik een keer foto's heb haha.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:39

Adelaide71 schreef:
Wat mij betreft heeft Upendo gelijk. Er móet altijd iets gevonden worden waarover kan worden gebakkeleid, het kan nooit eens 'gewoon' tof, leuk, grappig, lief of fantastisch zijn. En volgens mij kan dat best. Neemt niet weg dat een vriendelijk gebracht commentaar best eens nuttig kan zijn, maar als dat genegeerd of gepareerd wordt dan is dat toch ook prima? Er is geen bokker die een topic start en vervolgens verantwoording dient af te leggen aan de mensen die commentaar geven. Er is genoeg dat ik zie waarover ik me verwonder of erger zelfs, maar heb niet de illusie dat ik de aangewezen persoon ben om diegene dan 'op z'n plek' te zetten en zeker niet wanneer er niet om hulp gevraagd wordt. Nogmaals: daar zijn instructeur/jury/dierenarts/fyso etc etc etc voor, tenzij er expliciet naar meedenken of commentaar gevraagd wordt.

Zeker is dat prima, niet overal hoeft op gereageerd te worden.
Dat is misschien wel het punt. Soms wordt commentaar té expliciet weggewuifd, wat dus juist olie op het vuur is. Negeer het commentaar dan liever... Anders krijg je kamp eens en kamp oneens die elkaar weer in de haren vliegen. Niet chique.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:42

Olie op het vuur, ja tuurlijk. :) Maar ik vind -en dat is natuurlijk persoonlijk- dat zelfs dan mensen het respect moeten kunnen opbrengen om het daarbij te laten. En dat is vet moeilijk, maar dat is ook iets wat erbij hoort. Afgelopen weekeind startte ik bijvoorbeeld op wedstrijd en iemand gaf me na wedstrijd de tip dat ik misschien sporen om moet doen omdat ik er hard voor moest werken in de tweede proef. Toen heb ik ook gezegd dat ik dat niet wilde met een aantal redenen. En daar was het mee klaar. Zo moet het toch ook op Bokt kunnen?

Misschien dat ik het op een dag ook wel weer een keer probeer, maar even over nadenken. :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 19:48

Ik ben het ook van plan :) helaas heb ik geen rijpaard, mijn dame is namelijk niet zadelmak, dus ik zal eens bij een bokker vragen om een paard dat ik een keer mag rijden. Maar ik doe het met liefde, misschien ook wel erg leuk om een paar topics te hebben waarin mensen laten zien hoe het ook kan. Verwacht geen wonderen :')

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:48

Waarom zou je iemand commentaar geven als die persoon geen commentaar wil??? :+

Er zijn nuttigere manieren om je dag door te komen denk ik? *\o/*

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 19:50

Die vraag is al vele malen, en op vele manieren onderbouwd beantwoord. Het helpt denk ik om het topic door te lezen in dit geval.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:51

upendo schreef:
Olie op het vuur, ja tuurlijk. :) Maar ik vind -en dat is natuurlijk persoonlijk- dat zelfs dan mensen het respect moeten kunnen opbrengen om het daarbij te laten. En dat is vet moeilijk, maar dat is ook iets wat erbij hoort. Afgelopen weekeind startte ik bijvoorbeeld op wedstrijd en iemand gaf me na wedstrijd de tip dat ik misschien sporen om moet doen omdat ik er hard voor moest werken in de tweede proef. Toen heb ik ook gezegd dat ik dat niet wilde met een aantal redenen. En daar was het mee klaar. Zo moet het toch ook op Bokt kunnen?

Misschien dat ik het op een dag ook wel weer een keer probeer, maar even over nadenken. :)

Oh ben ik het helemaal met je eens hoor! Naast dat stukje zelfkritiek zouden mensen dat ook zeker moeten leren :+ Maar zoals je al zegt, dat lijkt op internet VET moeilijk? VET moeilijk? Het lijkt haast ondraaglijk ofzo. En misschien is het wel doordat het op internet is en niet face to face? Ik weet het niet...
Uiteindelijk moet, vind ik, een TS daar dan ook een besluit in nemen wat te zeggen. De regels kunnen niet alles bepalen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:58

Avalanche81 schreef:
Van veel dingen geldt dan ook nog eens dat het uitmaakt hoe ze gebruikt worden. Een pelham kan heel heftig lijken, maar in rustige, vriendelijke ruiterhanden kan het bit stabieler zijn en prettiger dan een trens :)
Een slof kán heel verkeerd gebruikt worden, maar ook juist een heel fijne hulp zijn, en soms zelfs helpen bij een paard dat moeilijk nageeflijk wordt, maar wederom maakt dan de kunde van de ruiter dat uit en niet het middel op zich.
OP zich kan ik vinden in het punt dat je hiermee wil maken, maar tegelijkertijd geven juist deze twee voorbeelden een subjectieve mening weer, en geen objectief feit. Foto's waarin met pelham of slof gereden wordt, op zich geen probleem, ga ik niet negatief op reageren, al helemaal niet als het rijden an sich een vriendelijk beeld geeft. Maar ik ben persoonlijk wel van mening dat zowel een pelham als een slof rijtechnisch absoluut niet nodig zijn en te vaak gebruikt worden om een paard tot nageeflijkheid te dwingen in plaats van uit te nodigen. Dus als iemand advies zou vragen over het gebruik daarvan, dan zou ik navenant reageren.
Dit zeg ik uiteraard niet om hierover een discussie met jou (of anderen) te beginnen maar om aan te geven dat er geen exact ijkpunt is voor wat 'kan' en wat 'niet kan' als het gaat om rijkunst en paardenwelzijn. Uitzonderingen zoals de hierboven ergens als voorbeeld aangehaalde ponypletter daargelaten, daarbij is het zonneklaar dat het welzijn van het dier in het geding is en dat het helemaal niets meer met paardrijden meer te maken heeft.

En juist daarom is het zinnig dat er hier op Bokt inhoudelijk gereageerd en gediscussieerd kan worden; om van elkaar te leren, om de dingen eens vanuit een ander perspectief te zien, om je eigen visie te testen en wellicht aan te scherpen of bij te stellen. Zolang dat maar gebeurt vanuit goede intenties en met wederzijds respect. En daar zit hem juist vaak het probleem, daar hebben sommigen moeite mee.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:58

Janine1990 schreef:
upendo schreef:

Oh ben ik het helemaal met je eens hoor! Naast dat stukje zelfkritiek zouden mensen dat ook zeker moeten leren :+ Maar zoals je al zegt, dat lijkt op internet VET moeilijk? VET moeilijk? Het lijkt haast ondraaglijk ofzo. En misschien is het wel doordat het op internet is en niet face to face? Ik weet het niet...
Uiteindelijk moet, vind ik, een TS daar dan ook een besluit in nemen wat te zeggen. De regels kunnen niet alles bepalen.

Helemaal mee eens!

Maar als TS zijnde is het dan kiezen tussen twee kwaden: of de opmerking negeren (zie je nou, TS doet of ze gek is) of er wel op in gaan, eventueel met een tegenargument (kun je zeggen maar ik zie het vanaf de foto écht beter dan dat jij het voelt als je op je paard zit)..
En hoe ga je dan verder?

Het valt me sowieso op dat dat overal de laatste tijd steeds vaker gebeurt, het is niet uitsluitend bokt. Maar echt, geef elkaar eens een keer een compliment in plaats van alleen maar verbeterpunten. Iedereen werkt er hard voor (neem ik aan) en iedereen weet dat er altijd iets te verbeteren valt, maar dat hoeft er echt niet altijd in gewreven te worden. Geniet van andermans foto's en blijheid over diens knappe paard en waar ze vandaan zijn gekomen. Ik ben er echt van overtuigd dat je daar aan het eind van de dag een beter gevoel aan overhoudt dan '+*$^(@!!?!!$ ik heb mijn hele lap tekst voor niks geschreven!'

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:00

Adelaide71 schreef:
Als het goed is Janine, hebben mensen daar instructeurs etc voor in het dagelijks leven en weet je iets niet dan vraag je het. En het voorbeeld wat je aanhaalt is redelijk absurd, dus niet de moeite.. moet er echter wel vreselijk om lachen.

Maar als een gp instructeur op concours staat te verkondigen tegen iemand dat ze t paard dat z’n hoofd elke keer omhoog doet maar met een stuk hout tussen z’n oren moet slaan zodat ie z’n kop nooit meer omhoog durft te doen.. dan denk ik van iedere idioot kan instructeur worden tegenwoordig :') dus het zinnetje ik heb les is niet altijd een toevoeging :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:06

upendo schreef:

Mee eens.

Ik heb jouw topics niet gezien, maar ik ken jou ook niet als iemand die niet tegen commentaar of een weerwoord kan dus ik vind het wel echt jammer om te lezen dat je liever geen topics meer opent.

Ik heb nooit iemand die foto's kan maken, maar met mijn ene paard weet ik ook wel dat ik een hele zooi aan goedbedoelde adviezen ga krijgen waar ik (voorlopig) toch niks mee kan. Misschien als hij over een paar weken in zomervacht zit dat ik eens iemand optrommel. Ik vond de topics met goed onderbouwd commentaar zelf namelijk wel interessant om te lezen, juist wanneer daar een eveneens goed onderbouwd weerwoord op kwam.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:09

Avalanche81 schreef:
Die vraag is al vele malen, en op vele manieren onderbouwd beantwoord. Het helpt denk ik om het topic door te lezen in dit geval.
Ik denk dat mensen die vraag aan zichzelf moeten stellen als ze ergens reageren en ze voor zichzelf moeten beantwoorden (daarvoor met je dit topic niet lezen) :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:09

Adelaide71 schreef:

Ik moet wel zeggen dat het wel een soort "bokt-ontwikkeling" is. Ik kan me herinneren dat ik vroeger soms ook nog wel eens fanatieker was _O- _O- (Heel soms kan ik t ook niet laten nog...)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:14

upendo schreef:
Helemaal mee eens!

Maar als TS zijnde is het dan kiezen tussen twee kwaden: of de opmerking negeren (zie je nou, TS doet of ze gek is) of er wel op in gaan, eventueel met een tegenargument (kun je zeggen maar ik zie het vanaf de foto écht beter dan dat jij het voelt als je op je paard zit)..
En hoe ga je dan verder?

Het valt me sowieso op dat dat overal de laatste tijd steeds vaker gebeurt, het is niet uitsluitend bokt. Maar echt, geef elkaar eens een keer een compliment in plaats van alleen maar verbeterpunten. Iedereen werkt er hard voor (neem ik aan) en iedereen weet dat er altijd iets te verbeteren valt, maar dat hoeft er echt niet altijd in gewreven te worden. Geniet van andermans foto's en blijheid over diens knappe paard en waar ze vandaan zijn gekomen. Ik ben er echt van overtuigd dat je daar aan het eind van de dag een beter gevoel aan overhoudt dan '+*$^(@!!?!!$ ik heb mijn hele lap tekst voor niks geschreven!'

Ik zie een derde optie: "Bedankt voor je reactie/tips." En het er bij laten. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Een tegenargument van een TS op een reactie moet ook gewoon op een nette manier en niet richting het agressieve?

Als ik straks weer vol aan het werk ben en mijn (drukke) leventje weer terug heb, dan zal ik ook echt niet meer veel reageren op RIJ-ITP, en dan zal ik ook zeker niet de moeite doen, als ik als een indruk heb van hoe de TS zal reageren op commentaar. Dan is mijn tijd me heilig ja :P Maar op dit moment kan ik me echt niet druk maken om iets voor niets te typen :P Tijd over :P

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:16

Nies_ schreef:
upendo schreef:

Mee eens.

Ik heb jouw topics niet gezien, maar ik ken jou ook niet als iemand die niet tegen commentaar of een weerwoord kan dus ik vind het wel echt jammer om te lezen dat je liever geen topics meer opent.

Ik heb nooit iemand die foto's kan maken, maar met mijn ene paard weet ik ook wel dat ik een hele zooi aan goedbedoelde adviezen ga krijgen waar ik (voorlopig) toch niks mee kan. Misschien als hij over een paar weken in zomervacht zit dat ik eens iemand optrommel. Ik vond de topics met goed onderbouwd commentaar zelf namelijk wel interessant om te lezen, juist wanneer daar een eveneens goed onderbouwd weerwoord op kwam.

Zeker waar, ik vind goed onderbouwd commentaar echt bijdragen en ook goed om eens vanuit een andere invalshoek naar je rijden te kijken.

Maar soms kunnen bokkers ook echt wel hard zijn. Toen ik mijn paard net had bleef ze heel mager, daar een topic over geopend en de semi uitkomst was toch wel dat ik haar dan maar moest 'gunnen' aan iemand die wel in het belang van het paard dacht. Toen brak mijn klomp wel.
Sta je dan, met de tandarts-, dierenarts-, zadelmaker-, osteo- en fouragehandelrekeningen omdat je alles binnen je macht uitprobeert om het dier zich beter te laten voelen.
Uiteindelijk bleek het aan iets heel anders te liggen dan waar 'Bokt' aan dacht.

Dat is wel een avond waarop ik huilend mijn bed in gekropen ben omdat die harde woorden me echt wel veel deden.

Klinkt heel softie misschien, maar het kan óók via internet heel hard binnenkomen wat je zegt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:18

Riel schreef:
Avalanche81 schreef:
Ik denk dat mensen die vraag aan zichzelf moeten stellen als ze ergens reageren en ze voor zichzelf moeten beantwoorden (daarvoor met je dit topic niet lezen) :-)

Of jij wel... dan had je de vraag niet hoeven stellen, want er zijn hele diverse antwoorden op te bedenken.

Als ik voor mezelf spreek, ik lees dat zinnetje wel vaker niet. De intro en de foto's vind ik veel interessanter. Of ik vergeet het gaandeweg weer. :')
Waarom? Mijn enthousiasme.
Als ik zelf les heb, krijg ik tips die mij een gevoel geven die ik graag wil delen.
De kennis die ik dan opdoe, deel ik net zo lief.
Waarom? Ik gun het iedereen om dat te voelen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:18

Janine1990 schreef:
upendo schreef:
Helemaal mee eens!

En hoe ga je dan verder?

Ik zie een derde optie: "Bedankt voor je reactie/tips." En het er bij laten. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Een tegenargument van een TS op een reactie moet ook gewoon op een nette manier en niet richting het agressieve?

Als ik straks weer vol aan het werk ben en mijn (drukke) leventje weer terug heb, dan zal ik ook echt niet meer veel reageren op RIJ-ITP, en dan zal ik ook zeker niet de moeite doen, als ik als een indruk heb van hoe de TS zal reageren op commentaar. Dan is mijn tijd me heilig ja :P Maar op dit moment kan ik me echt niet druk maken om iets voor niets te typen :P Tijd over :P

Het valt me op dat met die optie 3 niet altijd genoegen wordt genomen. Neemt niet weg dat die ook altijd geprobeerd kan worden natuurlijk. :)

Haha, voor- en nadeel ineen op het moment dus. :P Je komt op mij altijd wel over als iemand die een goed gefundeerde mening heeft. :j

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:19

Ik verbaas me er vooral over dat veel mensen denken het veel beter te weten. Waarom? En op basis van wat beeldmateriaal?

Ik neem mijzelf even als voorbeeld. Mijn paard eordt gecontroleerd door de ostheopaat. De eerste keer liet ik dat doen omdat heel bokt op mij af gaf dat mijn paard toch wel echt persee lichamelijke ongemakken van mij moest ondervinden.

De ostheopaat kwam. Keek en voelde mijn paard. Vroeg zich af waarom ze moest komen. Ik wist het zelf eigenlijk ook niet, want het paard voelde goed. Maarja. Al dat gezaag van bokt. Laat ik dan toch maar eens iemand komen. Ze heeft hem een beetje gemasseerd voor mij omdat ze er toch al was. Verwen hem maar gewoon was mijn antwoord.

Na de massage zei ze tegen mij. Normaal zie ik liever lichtere ruiters (slik dacht ik bij mijzelf), maar deze is zo mooi los en soepel en happy en helder. Ze heeft mij alom gecomplimenteerd over de conditie zowel geestelijk als lichamelijk, van mijn paard.

Dat heeft mij aan het denken gezet. Wie heeft er gelijk? Heel bokt tav een paar plaatjes? Of de ostheo, zadelmaker, instructie enz. Die mijn paard irl zien en mij complimenteren om mijn paard.

Dus nee. Ik hecht sinds dien geen waarde meer aan de mening van bokt. Wie zijn "jullie" om iets over mij en mijn paard te zeggen als andere mensen irl ook kritisch zijn, maar wel ALTIJD complimenteren.
Laatst bijgewerkt door Dani op 08-03-19 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zin verwijderd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:21

upendo schreef:
Zeker waar, ik vind goed onderbouwd commentaar echt bijdragen en ook goed om eens vanuit een andere invalshoek naar je rijden te kijken.

Maar soms kunnen bokkers ook echt wel hard zijn. Toen ik mijn paard net had bleef ze heel mager, daar een topic over geopend en de semi uitkomst was toch wel dat ik haar dan maar moest 'gunnen' aan iemand die wel in het belang van het paard dacht. Toen brak mijn klomp wel.
Sta je dan, met de tandarts-, dierenarts-, zadelmaker-, osteo- en fouragehandelrekeningen omdat je alles binnen je macht uitprobeert om het dier zich beter te laten voelen.
Uiteindelijk bleek het aan iets heel anders te liggen dan waar 'Bokt' aan dacht.

Dat is wel een avond waarop ik huilend mijn bed in gekropen ben omdat die harde woorden me echt wel veel deden.

Klinkt heel softie misschien, maar het kan óók via internet heel hard binnenkomen wat je zegt.

Wow echt waar?
Ik heb vorig jaar een topic op MD gehad, vond ik zelf heeeeeeeeeeeel erg spannend.
En hoewel er tips kwamen waar ik zelf niet zoveel mee kon (wat die Bokkers trouwens heel erg goed accepteerden), waren er ook minstens zoveel reacties waar ik wel wat mee kon.
Ik heb veel aan het topic gehad, en het is mij toen 100% meegevallen.

Maar ik was wel bang voor zoiets eerlijk gezegd. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:22

MarjanB schreef:
Adelaide71 schreef:
Als het goed is Janine, hebben mensen daar instructeurs etc voor in het dagelijks leven en weet je iets niet dan vraag je het. En het voorbeeld wat je aanhaalt is redelijk absurd, dus niet de moeite.. moet er echter wel vreselijk om lachen.

Maar als een gp instructeur op concours staat te verkondigen tegen iemand dat ze t paard dat z’n hoofd elke keer omhoog doet maar met een stuk hout tussen z’n oren moet slaan zodat ie z’n kop nooit meer omhoog durft te doen.. dan denk ik van iedere idioot kan instructeur worden tegenwoordig :') dus het zinnetje ik heb les is niet altijd een toevoeging :+

Ik snap je punt, maar tenzij dat dus expliciet als oplossing door de instructeur geboden is (gebeurt dat nog echt?), ga ik er vanuit dat een ieder zijn best doet om les te nemen van een gediplomeerd instructeur waarvan je de indruk hebt dat hij/zij weet waar hij over praat. De een ligt mij ook beter dan de ander, maar ik bepaal toch niet voor een ander waar hij/zij moet gaan lessen?