Doneren ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilli

Re: Doneren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:00

Voor mijn gevoel heeft dit helemaal niks te maken met (on)betrouwbaarheid van bokkers, levensverhalen, inzamelacties, of wat dan ook, maar alles met de timing van de modactie en daarmee dus de kracht waarmee de sanctie overkomt.

Het was mosterd na de maaltijd -en dat gebeurt het team véél vaker- en dan moet je bijsturen in een topic misschien op een andere manier aanpakken. Als je in een goedlopend topic (waar ook op VN aandacht aan is besteed dus geen wewistenhtechtniet-geklets alsjeblieft) zo laat reageert dan is de enige die zich achter de oren moet krabben het team. Moesten jullie echt zo lang nadenken over die groene opmerking? De traagheid van jullie reactie staat voor mij overigens los van mag wel/mag niet/mag onder voorwaarden, het gaat echt om jullie eigen functioneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:01

Dat het niet mag is bekend, dat dit een andere situatie is oké maar waar trek je dan de grens? Er zijn al meer bokkers overleden en er zijn ook al vaker gevallen geweest waarbij verhalen niet klopten. Ik snap dus best dat ze één lijn trekken en het niet toe kunnen staan. Link kan in het onderschrift en als er gezegd word "er is een actie opgezet omdat ..." Dan wordt dat echt niet meteen weggehaald, mensen kunnen dan gewoon doneren.
Met Spicegirl heb ik een pakketje opgestuurd omdat ik op dat moment aan lekkers kon komen dat met de feestdagen te maken had, daar hebben ze nooit moeilijk om gedaan, het is dus niet zo dat ze er bovenop zitten en alles weghalen, dan zou een link in je onderschrift ook niet mogen.

Ik snap het dus wel, vind het ook niet verkeerd omdat er altijd mensen zullen zijn die ziek zijn/ een ongeluk gehad hebben/ niet meer beter worden, aan de andere kant heb je mensen die een dier hebben die niet meer beter word/ een ongeluk gehad heeft enz. Als de eerste helft wel mag en de andere niet dan krijg je dat mensen daar weer over vallen. Als je dan maar alles toe gaat staan dan struikel je straks over de acties.
Wees blij dat het wat later was en heb een beetje begrip voor de feestdagen, dat alles dan niet meteen geplaatst kan worden lijkt mij iig logisch.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:06

Hilli schreef:
Voor mijn gevoel heeft dit helemaal niks te maken met (on)betrouwbaarheid van bokkers, levensverhalen, inzamelacties, of wat dan ook, maar alles met de timing van de modactie en daarmee dus de kracht waarmee de sanctie overkomt.

Het was mosterd na de maaltijd -en dat gebeurt het team véél vaker- en dan moet je bijsturen in een topic misschien op een andere manier aanpakken. Als je in een goedlopend topic (waar ook op VN aandacht aan is besteed dus geen wewistenhtechtniet-geklets alsjeblieft) zo laat reageert dan is de enige die zich achter de oren moet krabben het team. Moesten jullie echt zo lang nadenken over die groene opmerking? De traagheid van jullie reactie staat voor mij overigens los van mag wel/mag niet/mag onder voorwaarden, het gaat echt om jullie eigen functioneren.

Als je alle mod opmerkingen leest in dit topic leggen ze uit waardoor het kwam dat de opmerking als mosterd na de maaltijd kwam!

Modjes hebben een uitleg gegeven hier en er is aangegeven dat ze hier achter de schermen nog over gaan praten.

Jou opmerking hier is nu dus imo net zo mosterd na de maaltijd.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:08

Dan heb ik niet goed gelezen, daantjuhhh, sorry. Dat is slordig van me (ook al heb ik dus wel gelijk).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:09

Hilli schreef:
Dan heb ik niet goed gelezen, daantjuhhh, sorry. Dat is slordig van me (ook al heb ik dus wel gelijk).

Hahaha. Dat laatste ontken ik niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:21

khirshanta schreef:
Ik denk dat we het punt van discussie over de fout gevallen mening beter kunnen laten voor wat het is, in dit topic.

Het spreekt voor zich dat dit achter de schermen zeer serieus wordt opgepakt!

Olympia; Secret Santa is een erg leuk initiatief onder Bokkers waar geen gevoellige info gegeven wordt zoals bankgegevens. De insteek en uitvoering ervan is ook (heel) anders dan wanneer iemand moedwillig geld probeert af te troggelen en vele Bokkers dupeert.

DideH: ik begrijp je punt heel goed, de timing had anders gekund. Of dit beter was geweest, weet ik niet- dan hadden we meteen ingegrepen, was er veel minder opgehaald, en was het in verband met de feestdagen denk ik extra cru gevallen.

Idee Berdien vind ik een goede. Zelf zou ik als je toch iets wil plaatsen vanuit het team, gekozen hebben om de moderator opmerking in gewoon zwart te zetten zonder groene hulk tekst.
Nu donder je teveel in een erg gevoelig topic binnen. Ik schrok er echt van en vond het heel jammer. Want de tekst aan zich was goed over nagedacht. Dat was duidelijk. Door de kleur kwam het extra en onnodig hard aan. Misschien iets om na te denken dat in zeer gevoelige onderwerpen vaker gekozen wordt om de moderator opmerking in het zwart te doen. Bij negeren kan het altijd nog in de hulk kleur.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:29

Misplaatste woorden zijn ook in het zwart misplaatst, pien. Of in het paars, blauw, neonroze of donkergeel.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:36

Pien ik snap helemaal wat je zegt, ik was ook wat in shock door de opmerking, en nog steeds door sommige reacties daarna.
Maar als een mod het in zwart gaat neerzetten krijg je weer dat mensen denken dat het van deze bokker persoonlijk komt en komen daar weer verwijten over. Terwijl het als mod is neergezet vanuit de gedachte van de huidige bokt regels.

Ik denk inderdaad dat het wellicht goed was geweest om Quera eerst zelf te benaderen via PB. Alhoewel je dat dus ook weer niet van tevoren weet, een andere TS zou die pb dan misschien weer vervelend vinden.

In deze klote situatie is er eigenlijk geen een goede oplossing -O-

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:42

Quera eerst zelf benaderen hadden we inderdaad beter kunnen doen. Het 'waarom niet' hebben we nu ook met haar persoonlijk besproken.

De mod opmerking is in het groen geplaatst zodat het duidelijk was dat het geen bericht of mening was vanuit de mod als persoon, maar vanuit het team, dus 'in functie'. Zoals MizzMontana inderdaad zegt.

Wellicht was het echter inderdaad beter geweest dit in het zwart te plaatsen, en was dat minder hard over gekomen. Een heel goed punt om over na te denken.

Goed punt, Pien!

Er zijn meerdere goede punten naar voren gekomen vanuit dit topic, en vanuit Bokkers die ons berichten en meldingen hebben gestuurd. Bedankt daarvoor!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:05

Jeetje, wat een pagina`s al. Het leeft blijkbaar wel erg op bokt. Ik ben het ergens wel met Mvandenende eens, alleen had het iets tactvoller gemogen. Ik vind Bokt ook geen plaats om dit soort acties te bespreken en voelde me ook niet zo heel fijn bij wat er in het andere topic gebeurde. Dat er iets ergs is, is heel triest en ik leef ontzettend mee. Maar waarom moet daar geld tegenover staan? Maar goed, als je daar problemen mee hebt kan je ook voor je eigen doel een doneeractie opzetten natuurlijk en de link in je onderschrift zetten. Dat je dat niet doet is een eigen keuze.
Ik begrijp de beslissing van de mods wel. Je moet toch een lijn trekken. Maar ik begrijp Quera ook want ze heeft het niet zelf opgezet dus staat het ook raar als ze het zelf gaat promoten door het in haar onderschrift te zetten. Blijft best moeilijke kwestie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:16

Daar 'moet' geen geld tegenover staan, sommige mensen vinden het gewoon fijn iets te doen. Jammer voor jou dat jij je er niet fijn bij voelt maar het gaat jou toch niks aan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:32

Nou dat is niet helemaal waar Lieveli, als er in een topic steeds benadrukt wordt "ik heb gedoneerd" kan iemand die om wat voor reden dan ook niet doneert (omdat je het je misschien echt niet kan permitteren) zich daar zeer ongemakkelijk bij voelen.
Er ontstaat een sociale druk.
Dat zie je bijvoorbeeld door mensen die zich gaan verantwoorden dat ze niet zo'n groot bedrag hebben gedoneerd, wat in het topic ook gebeurde.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:46

Maar dat leggen mensen zichzelf dan op. Vervelend maar daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:58

Ik vind dat mensen inderdaad zelf verantwoordelijk zijn voor het omgaan met die sociale druk. Als je niks kunt geven zitten daar heus geen ernstige consequenties aan ofzo.

Ik vond dit echt een geweldige, lieve, ontroerende en hartverwarmende actie. Maar als het normaal wordt dat mensen in topics geld in gaan zamelen voor allerlei goede en minder goede doelen zou dat mij op een gegeven moment ook wel gaan irriteren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:54

Kijk, de “ik heb gedoneerd “reacties zouden ook niets voor mij zijn (ik zie het nut niet van dergelijke reacties , buiten laten zien dat je meeleeft , of dat je om een schouderklopje bedelt )
Maar als een ander er blijkbaar wel behoefte aan heeft om te delen dat ze gedoneerd hebben, vooral doen

Ik heb daar van echt geen last van sociale druk :n
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 04-01-19 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:54

Natuurlijk zijn mensen zelf verantwoordelijk, dat heeft er weinig mee te maken.
Het gaat erom of je die sociale druk wil op een forum. Ik zeg niet dat ik dat niet wil, het is een overweging die je (de mods in dit geval) kunt maken.
En het was een reactie op de opmerking van Lieveli dat je "er toch geen last van hebt" nou ja dat kan dus voor mensen wel zo zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:56

Ja maar... is het handiger om om te leren gaan met druk
I.p.v. vooral die druk maar te voorkomen?

Je kunt de wereld nu eenmaal niet druk/risico of wat dan ook vrij maken

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:59

Nikass schreef:
Natuurlijk zijn mensen zelf verantwoordelijk, dat heeft er weinig mee te maken.
Het gaat erom of je die sociale druk wil op een forum. Ik zeg niet dat ik dat niet wil, het is een overweging die je (de mods in dit geval) kunt maken.
En het was een reactie op de opmerking van Lieveli dat je "er toch geen last van hebt" nou ja dat kan dus voor mensen wel zo zijn.

Er zijn ook mensen die de feestdagen confronterend vinden omdat ze zelf niet zoveel te besteden hebben. Sneu, maar jammer.

Er waren in dat topic maar een paar mensen die aangaven dat ze doneerden, als men daar al sociale druk van ondervangen moet men maar een beetje weerbaar worden.

Toevoeging:

Sowieso heb je die sociale druk wel op een paardenforum. De een wacht op de kinderbijslag tot ze iets kunnen kopen en het andere kind heeft een eigen pony, om maar iets te noemen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:10

maar waar zit dan de druk? je bent onbekend op bokt als je dit wilt. Je staat er verder vanaf daar het geen vriendin of familie lid is ....lijkt mij dat de druk daardoor juist minder is?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:15

Citaat:
Wat niet (meer) mag is
- benoemen dat je hebt gedoneerd,
- anderen oproepen dat te doen
- verwijzen naar de inzameling met bijvoorbeeld hoeveel geld er al is opgehaald en
- of het op FB of andere kanalen gedeeld mag worden.

Zo ik heb het even puntsgewijs opgeschreven. Ik kan me voorstellen dat je niet hoeft te melden dat je hebt gedoneerd en dat anderen moeten doneren. Vooral dat laatste vind ik onzin, ieder moet dat voor zich bepalen.

Maar dat je niet mag zeggen hoeveel er al is opgehaald vind ik onzin, dat slaat als een tang op een varken. En als mensen vragen of het op Facebook gedeeld mag worden kan ik me niet voorstellen dat mensen daar sociale druk van ervaren of dat ongemakkelijk vinden.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 04-01-19 14:17, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:16

Zelf voel ik ook totaal geen druk. Iedereen moet weten of ze wel of niet meedoen met (deze) actie(s) en als ze meedoen of ze dit anoniem doen of laten weten. Pas soucis → geen probleem.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:58

dito schreef:
maar waar zit dan de druk? je bent onbekend op bokt als je dit wilt. Je staat er verder vanaf daar het geen vriendin of familie lid is ....lijkt mij dat de druk daardoor juist minder is?

We kunnen er een hele discussie aan wijden maar dat lijkt me onnodig. Lieveli zei "je hebt er geen last van" en ik zei "sommige mensen hebben er wel last van"
Dat is het"hele" gesprek, dis zullen we het daarbij laten?

Ik heb meerdere reacties gezien in de trant van "sorry ik heb maar een klein bedrag gedoneerd" waar komt die sorry dan vandaan?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 04-01-19 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:00

Nou dat is lekker makkelijk maar prima.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:01

Nou dan ga je er nog even op door ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 15:02

Dan is het toch aan die mensen die er wel last van hebben om er iets aan te doen.

Als iedereen op stal een nieuw dekje koopt en jij hebt er het geld niet voor of je wilt het er niet aan uitgeven dan is dat toch prima.