Boktbullying

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:55

Palmera schreef:
Ik weet het, het is een maatschappelijk dingetje aan het worden in NL en dat zie je terug op bokt.

Ja, want rekening houden met je medemens is echt een maatschappelijk probleem..

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:57

Herfstdraad schreef:
olijf schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik, door zulke dingen al te zien gebeuren in een ander zijn topic, zelf echt geen topic van mijn rijden en problemen waar ik nu tegen aanloop durf te posten. Kritiek kan ik hebben, maar opbouwend en goed onderbouwde kritiek. Waar ik wat van leren kan.

Ik zou ("ik ook" in het engels zeggen) als het niet ongepast zou zijn.

Hangt er maar net vanaf welke kaders, contexen en ‘other sjabang’ je hebt. In deze context zou het passen wanneer je de # niet gebruikt.

Eigenlijk is deze hele discussie in mijn nederige opinie gestoeld op een enkel probleem;

Het missen van een etikette/ethiek voor online sociale omgangsvormen.
Laatst bijgewerkt door Herfstdraad op 05-12-17 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:57

Of is het een maatschappelijk ding aan het worden dat we ons op internet volledig mogen laten gaan en niet meer zelf kunnen nadenken of dat wat we willen zeggen wel iets bijdraaggt? Ook dit zie je terug op bokt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:59

...ik heb een paar keer in dit topic langs zien komen 'dat temmen gelijk zou staan aan klikken'.

Misschien is dit soms zo - ik neem aan dat de mods dan gewoon de schouders ophalen.

Maar ik ben het er "in principe" niet mee eens.
...ik ben gepokt en gemazeld in de ideeën van Bob van der Meer over pesten. Dat het ten eerste een groepsprobleem is. Gericht op het machteloos maken van 'degene die in de hoek zit waar de klappen vallen'. En dat er in goed Nederlands ;) een conspiracy of silence is, "dat Jantje dom is", of "dat Pietje vlooien heeft" etc. En "uiteraard" hoef je dan niet gezellig tegen iemand te doen, zo iemand ('dat soort mensen') mag je treiteren of waar je maar 'lol' in hebt.

En als deze groepsdynamiek 1x op gang is, werkt ingrijpen van buitenaf het beste om de ellende te stoppen.
Onafhankelijke mods, dus.

En als ik nou heel grof en bot ben: juist pestkoppen hebben er belang bij, om de rol van de onafhankelijke mods in diskrediet te brengen (en/of mensen die temmen in diskrediet te brengen).

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:04

Hiraeth schreef:
Palmera schreef:
Ik weet het, het is een maatschappelijk dingetje aan het worden in NL en dat zie je terug op bokt.

Ja, want rekening houden met je medemens is echt een maatschappelijk probleem..

Onder rekening houden met de medemens versta ik hele andere dingen dan hele bevolkingsgroepen die niets meer mogen zeggen omdat een ander zich beledigd voelt.

Met elkaar rekenig houden betekend niet alleen dat ik nooit meer wat mag zeggen. Het betekend ook dat iemand de kans moet krijgen sorry te zeggen én dat de andere kant ook moet leren eens de schouders op te halen!
Dat is met ELKAAR rekening houden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:06

Eens. Maar dan heb je het niet over pesten... pesten is heel wat anders.

Palmera

Re: Boktbullying

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:23

Nou, het heeft even geduurd, maar het is het talentvolste zoekmachientje van bokt gelukt de betreffende veroorzaker van al dit leed op te snorren. :+

Eerlijk? Heet dat dus ook al pesten? Echt? Dan vind ik de weerbaarheid van de mensheid er nog wat verder op achteruit gegaan.

Ik had echt iets grofs en beledigends verwacht. Dit is gewoon flauw. En daarmee is alles gezegd

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 16:32

Palmera schreef:
Nou, het heeft even geduurd, maar het is het talentvolste zoekmachientje van bokt gelukt de betreffende veroorzaker van al dit leed op te snorren. :+

Eerlijk? Heet dat dus ook al pesten? Echt? Dan vind ik de weerbaarheid van de mensheid er nog wat verder op achteruit gegaan.

Ik had echt iets grofs en beledigends verwacht. Dit is gewoon flauw. En daarmee is alles gezegd

Kan ik daarmee concluderen dat jij dergelijk berekenend gedrag gewoon toejuicht en goedkeurt?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:34

Evi84 schreef:
Palmera schreef:

K

Ik vind dit nou eigenlijk zo'n typische reactie.... wat is er mis met communiceren?

Ah, excuus, er kwam nog wat achteraan :j

@Evi: kom nou, als je dit pesten vind.. dan heb je of geen idee van wat het woord pesten inhoud, of je behoort bij wijze van tot een fanclub en mogen alleen maar goede dingen worden gezegd, of je hebt echt tenen van een paar km lang

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:36

Ik denk te weten waar het over gaat. Het is inderdaad ontzettend flauw en niet aardig om zo te reageren. Maar pesten kan ik het ook niet persé noemen, ik zie geen duidelijk motief. Een beetje stokerig, maar verder hou ik me er buiten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:37

Evi84 schreef:
Palmera schreef:

Kan ik daarmee concluderen dat jij dergelijk berekenend gedrag gewoon toejuicht en goedkeurt?

Dat zegt ze toch niet.
Maar het is gewoon geen pesten. Niet eens een beetje.
Ja de reactie is flauw, had niet gehoeven.
Maar aan de andere kant was het ook een reactie die te verwachten viel. Misschien niet bij het eerste bericht, maar hij zou gemaakt zijn door iemand een keer.
En als je voor een bepaalde titel kiest weet je dat.
Net zo als je een bepaald onderwerp hebt dat je weet wat daar op gaat komen.
En dat een nieuwe bokker dat niet weet oke, maar bokkers die al jaren lid zijn zijn daar echt wel van op de hoogte.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:40

Evi84 schreef:
Palmera schreef:

Je zit nog niet zolang op concluderen? :+

Ik keur het goed noch af. Ik zie hier het pesten niet van in. Ik geef er ook geen aplaus voor. Ik lig er gewoon niet wakker van en vind het oninteressant.
Dit valt nou eenmaal niet onder de definitie 'pesten'. Dus is het dat ook niet.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 16:40

Celiien schreef:
@Evi: kom nou, als je dit pesten vind.. dan heb je of geen idee van wat het woord pesten inhoud, of je behoort bij wijze van tot een fanclub en mogen alleen maar goede dingen worden gezegd, of je hebt echt tenen van een paar km lang

Ik vind dit echt op en top bullying, gezien het het doelbewust laten ontsporen van een topic is dmv een sneer, zonder enige intentie tot inhoudelijk bijdragen op de openingspost (zowel positief dan negatief). Dit is gewoon ziekelijk vermaak in mijn ogen ja.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:43

Palmera schreef:

Maar een enkel geval maakt het ook nog geen pesten natuurlijk. Pesten is stelselmatig en langdurig. Een keertje in de klas met het schrift van een klasgenootje gaan gooien "omdat bah" is voornamelijk nogal flauw, maar wanneer de klas dat jaren en jaren blijft herhalen wordt het toch echt pesten. Althans, da's mijn persoonlijke ervaring dan. Wanneer iemand structureel en keer op keer "flauwe" opmerkingen maakt in topics van één en dezelfde bokker maakt, gaat het voor mij wel echt iets van pesten weg hebben ja.

Hilary schreef:
Neej schreef:
Ik vind dat altijd een onwijs lastige kwestie he. Ik merk dat er sowieso op het internet heel veel "zomaar" en zonder filter geroepen wordt, en dat zie je op bokt ook wel terug. Daarnaast merk ik ook dat ik zélf heel goed kan relativeren (wat hierboven ook al gezegd wordt, het is maar bokt, het is maar een topic.. klik weg, hang op, bel uw bank :') ) dus ik vraag me sowieso vaak een beetje af waarom er op sommige dingen zó heftig gereageerd wordt. En dan heb ik het dus met name over zo'n topic wat finaal ontspoort omdat iemand misschien iets onhandigs zegt of doet waarna er een complete moddergooi-actie ontstaat, iedereen nog even z'n zegje wil doen.. Ik begrijp dat nooit zo goed, dat doe je "in het echt" toch ook niet? Maar op het internet is het ineens schering en inslag.. En dan kan ik zelf wel zeggen "joh, het is maar internet, neem het niet te hoog op" maar dat ben ík, en ik ben niet per se de standaard waartegen we heel bokt moeten houden :P Komt er ook nog eens bij dat geschreven tekst op verschillende mensen ook heel verschillend kan overkomen..

Ik vraag me af in hoeverre het dikgedrukte stukje relatie met elkaar heeft. "In het echt" zie ik (en anderen ongetwijfeld ook, als ik topics lees) dingen die wat mij betreft niet kunnen. Ik wil daar altijd (vaak) heel graag wat van zeggen; ik kan me namelijk voorstellen dat iemand iets doet omdat diegene niet beter weet (onbewust onbekwaam). Je kunt ook niet alles weten. Mijn insteek is dan om iemand iets te leren, zodat ze daarna kunnen overwegen of ze zo doorgaan of toch een andere aanpak kiezen.

Ik heb zo'n vermoeden dat ik daar niet de enige in ben. Maar toch zeg ik vaak niets. Je wordt dan al snel neergezet als een bemoeial, betweter of zeikerd. Maar dat is in het echt, face-to-face. Op bokt (en ander internet) werkt alles een stuk anoniemer. Het is dus ook een stuk makkelijker om ergens iets van te zeggen. Ik vraag me dan af of mensen daar dan soms in doorslaan, juist omdat ze dat "in het echt" niet doen (om wat voor reden dan ook).

Dat kan ik me namelijk best voorstellen. Online typ ik ook sneller een reactie met daarin een opmerking ("ik heb het idee dat je pony niet helemaal rad loopt", "ik denk dat een ander zadel erg kan helpen, want deze ligt om deze redenen niet goed") dan dat ik "in het echt" iemand zou aanspreken. Daar heb ik ook niet zulke goeie ervaringen mee (laatst overigens wel, bij een onregelmatige pony).

Is ook zo, online is het makkelijker reageren, maar is het niet gewoon soms wijzer om even na te denken voordat je (men, algemeen) typt en het in sommige gevallen misschien gewoon te laten? Ik zie overigens in het echt ook regelmatig dingen waarvan ik denk joh, misschien pak je dat niet helemaal handig aan. Ga ik echter (na wat vijven en zessen) over tot het geven van feedback, dan doe ik ook precies dat: feedback geven. En feedback geven is geen moddergooien, dat is wat ik probeerde te duiden.

Voorbeeldje: mijn collega is wat weinig empathisch aan de telefoon. Da's lastig wanneer je, zoals zij, met huurders die overstuur zijn te maken hebt. Daar wil ik graag iets over zeggen, omdat ik denk dat het haar werk ook makkelijker maakt wanneer ze wat meer empathie en emotie toont. Maar dat doe ik niet door een: "jemig wat ben jij voor stuk karton met lippen, ze zouden je echt moeten ontslaan want zoals jij tegen klanten praat kan echt niet" :+ Nee ik denk na over wat ze doet, wat dat met klanten kan doen, en hoe ze dat zou kunnen verbeteren. Daarbij check ik ook nog eens of ze begrijpt wat ik bedoel, en ik probeer haar vooral niet doelbewust een rot gevoel te geven omdat ik haar A. verder een aardige meid vind en B. ik moet nog langer met haar samenwerken _O- En dat is wat online vaak lijkt te missen, we moeten allemaal maar ongefilterd zeggen waar het op staat en wat de ontvanger van de boodschap er van vindt boeit niet, die kennen we toch niet.

Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat ik niet direct kan zijn, maar direct staat niet meteen gelijk aan onbeschoft.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:57

Pff wat kunnen sommige mensen toch dingen moeilijker maken dan dat ze zijn.. Ga niet over ieder woordje, zinnetje of wat dan ook een probleem maken..

Je kan nog geen boe of bah zeggen of je bent al meteen een pester. Nee sommige mensen kunnen nou eenmaal niet veel hebben, maar er zijn er toch wel genoeg bij die toch best snel op hun teentjes zijn getrapt hoor.

Er word ook erg fel gereageerd op veel dingen en dat valt me wel op, word me hier een hoop afgekat.
Vaak ook word kritiek direct als negatief beschouwd, en dat is dus niet de bedoeling. Maar mensen staan voor weinig open deze dagen, maar openen wel topic's waar dan alleen maar "ahh wat leuk" of "knap hoor", reacties mogen worden gegeven. Als je ergens goedbedoelde kritiek bijzet moet daar 9 van de 10 keer iemand een discussie over beginnen. Waarom?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:59

Maar als ik nu een topic had gemaakt met:

Harry macheert als totilas!!

En dan zulke plaatjes post:

Afbeelding

Dan kreeg ik ook reacties. Maar ik ben geen BB en dan is het ineens geen pesten maar gewoon de waarheid

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 17:06

Ik zie de relevantie niet echt. Het gaat toch ook totaal niet om een reactie over de openingspost?

Het gaat over bewust laten ontsporen voor ziekelijk vermaak op de kap van anderen. (Maar dat is mijn mening enkel)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:07

Ik denk dat jij te veel achter dingen zoekt. Mijn mening

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 17:09

Dat kan ook kloppen ja - maar als ik de cascade op die post zie enkele seconden erna - dan ben ik eerlijk gezegd diep bedroefd.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:12

Maar het is meer pestgedrag op koper dan op de ts. Koper maakt een flauwe opmerking en word direct met de grond gelijk gemaakt

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 17:13

Jester_ schreef:
Maar het is meer pestgedrag op koper dan op de ts

Ik heb het ook helemaal niet over Koper haar post...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:14

Jester_ schreef:
Maar als ik nu een topic had gemaakt met:

Harry macheert als totilas!!

En dan zulke plaatjes post:

[ [url=m/h1YiNK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan kreeg ik ook reacties. Maar ik ben geen BB en dan is het ineens geen pesten maar gewoon de waarheid

Harry is een ezel

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:15

Niet pesten san :(

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:16

Er word echt serieus drama gemaakt om helemaal niks!! Waarom moeten mensen elkaar toch altijd zo nodig corrigeren, hou daar toch eens mee op. Heb heel dat topic gezien en het slaat echt nergens op, schaam jullie eigen ff lekker. Iemand plaatst een paar hele mooie foto's, een iemand maakt daar een opmerking op die bij bijna iedereen in het verkeerde keelgat schiet. En we hebben bokt oorlog, om een stomme opmerking die iemand onder een foto staat. En iedereen voelt zich meteen geroepen om met het vingertje te wijzen!! hou toch op joh!

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:16

Evi84 schreef:
Ik zie de relevantie niet echt. Het gaat toch ook totaal niet om een reactie over de openingspost?

Het gaat over bewust laten ontsporen voor ziekelijk vermaak op de kap van anderen. (Maar dat is mijn mening enkel)

Degenen die het laten ontsporen zijn degenen die zo nodig moeten vertellen dat zo'n opmerking echt niet kan.
Als het gewoon was genegeerd dan was het topic echt niet ontspoort.