Laatste tijd veel niet paardenmensen op bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:40

Er zijn nu eenmaal algemene fora en er zijn paardenfora en beide zijn te vinden op Bokt en het grootste deel wordt nog altijd ingenomen door paardgerelateerde fora, dus ik snap niet hoe iemand kan denken dat er minder paardenmensen opzitten. Die kijkt dan wel net op de fora die niets met paarden te doen hebben, lijkt mij.
Verder zijn paardenmensen natuurlijk ook wel in wat anders geinteresseert dan uitsluitend paarden en hebben zij vaak ook andere huisdieren, soms kinderen, school of werk, ziektes en zeertes en problemen waar ook vragen of meningen over kunnen worden geuit. En waarom niet?

Het advertentie gedeelte interesssert me nou echt geen hol. Die zie ik eerlijk gezegd niet eens. Ik ben nu voor de tweede keer op advertenties gewezen via een topic anders wist ik niet eens dat er adverts voorbijkwamen....Het is maar waar je je focus legt.

Daarbij profileert Bokt zich echt als forum voor paardenliefhebbers en mensen die niks met paarden hebben raken niet zomaar hier verzeild.
Mijn zus (ik ben die zus van Ersina) komt er via mij en dan vooral omdat ik zei dat er beter gemodereerd wordt dan op andere fora, zodat de sfeer prettiger is.
Daarin onderscheidt Bokt zich nog steeds en het kan best zijn dat er meer mensen daarom op af komen, maar dat je eerst 50 paardgerelateerde posts moet hebben sorteert wel wat uit. Die regel is ook wel eens bevochten, maar ik denk dat het een goede drempel is.

Overigens heeft mijn zus wel ooit paardrijles gehad en enige interesse en weet meer dan een totale leek.

Anoniem

Re: Laatste tijd veel niet paardenmensen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:04

Ik rij ondertussen 35 jaar, heb zelf een paard en pony, maar ben totaal niet thuis in het paardensport wereldje. Ben gewoon een ordinaire bos/recreatieruiter, schrijf dan maar eens 25 zinnige posts. Als het voor mij als paardenmens al zo moeilijk is, hoe geraakt dan iemand zonder paard ervaring aan die posts, tenzij ze echt wel moeite en energie erin stoppen. Ik kan me echt niet voorstellen dat boze exen en/of trollen daar hun tijd in stoppen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:42

Janine1990 schreef:
In je context vraag ik me heel erg af hoe jij die mensen herkent. Echt pure interesse hoor, want je schrijft het zo leuk.

Overigens zitten er genoeg bekende ruiters op Bokt ;)

Het antwoord is erg offtopic...ik hoop dat de moderators het door de vingers zien. Een paardenmens is meestal heel gefixeerd over alles wat over paarden gaat. Als je een hele brede belangstelling hebt voor vele zaken en open staat voor meningen, leer je te selecteren en wonderlijk genoeg,vaak goed. Een paardenmens steekt zelden de liefde voor het paard onder stoelen of banken. Waar het hart vol van is loopt de mond van over...
Genoeg bekende ruiters op Bokt... ja, in mijn post heb ik gezegd dat ik denk dat 90 % paardenmens is.
Maar zelf zou ik hoogst verbaasd zijn als de mensen die ik noemde erbij zitten. Een paardenmens hoeft niet persé een ruiter te zijn.

@ SandraVerl...Mijn belangstelling gaat ver. Heb wel moeite moeten doen voor zinnige post (nou ja zinnig... :D ) over paarden, want natuurlijk weten eigenaren het beter uit ervaring. Sommige dingen zijn gewoon logisch nadenken. Ik denk gelijk aan een post , dat een paard niet meer in de trailer wil. Soms zie ik auto's met paardentrailers over de weg scheuren en bijna de bocht uitvliegen ...en weet dat een paard geen handen heeft om zich vast te houden, dus een angst rit meemaakt. Kan me dan voorstellen dat een paard eerstvolgende keer niet in een trailer wil stappen. Je kunnen verplaatsen in de gedachte van een paard, lost soms ook problemen op.

Maar om terug te komen op de vraag van TS. Is het waar dat er niet veel paardenmensen zijn op Bokt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:46

Ersina schreef:
Het antwoord is erg offtopic...ik hoop dat de moderators het door de vingers zien. Een paardenmens is meestal heel gefixeerd over alles wat over paarden gaat. Als je een hele brede belangstelling hebt voor vele zaken en open staat voor meningen, leer je te selecteren en wonderlijk genoeg,vaak goed. Een paardenmens steekt zelden de liefde voor het paard onder stoelen of banken. Waar het hart vol van is loopt de mond van over...
Genoeg bekende ruiters op Bokt... ja, in mijn post heb ik gezegd dat ik denk dat 90 % paardenmens is.
Maar zelf zou ik hoogst verbaasd zijn als de mensen die ik noemde erbij zitten. Een paardenmens hoeft niet persé een ruiter te zijn.

Maar om terug te komen op de vraag van TS. Is het waar dat er niet veel paardenmensen zijn op Bokt?

Oké, ja ik was er voor het gemak vanuit gegaan dat jij dan ook niet echt in de paardgerelateerde forums zit. Maar als je het zo bekijkt, ja dan kan ik me voorstellen dat je er als niet-paardenmens wel echt eenvoudig mensen uit kan filteren :D

Met Edward Gal zit je dichtbij, zijn ex-partner en huidige trainer Nicole Werner zit op Bokt. Ze heeft zelfs wel eens iets gepost. Overigen zullen jou waarschijnlijk niet bekend voorkomen, dus daar zal ik je niet mee vervelen :P

Maar naar aanleiding van jouw verklaring hier, kan ik me voorstellen dat wij als paardenmensen dat niet zo zien als jij. Simpelweg omdat het voor ons 'normaal' is en mensen die juist niets/weinig met paarden hebben ons opvallen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:51

liekensancho schreef:
Hoe lang kan ook alles nog besproken worden? Bokt is een bizar groot naslagwerk voor paardeneigenaren ;-)
Ik snap ook nooit de reacties.. ik vraag advies tips iets nieuw te bouwen wat ingestort is, krijg ik tig reacties hoe slecht datgene wel niet was wat ingestort is hahaha... bokt... je moet het durven, fasten your seatbelts etc ;-)

:D
Maar dat niet alleen: ook gebeurde het wel eens dat er werd geantwoord met: "Gebruik de zoekfunctie"...
En als er iets is waarmee je discussies dood mept is het dat...
Want je kunt de zoekfunctie wel gebruiken, maar ja, hoe weet een argeloos persoon dat dat nou net op zijn/haar situatie van toepassing is.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:39

Ik ben wel een paardenmens, maar reageer nog het minst in de paardentopics. Ik zie bokt bepaald niet als een plek om heel veel kennis te vergaren en vraag mijn advies liever in de praktijk aan stalgenoten, instructie of kennissen, of google het inderdaad (en kom dan vaak op bokt). Ik vind een hoop andere topics heel leuk en reageer dus liever en vaker daar.

Post 2 van moonfish13 vat het samen - het plaatje wat de boktmensen zien strookt niet met de realiteit, plus dat boktvolk wat reageert extreem drammerig, vervelend en alleen vanuit eigen perspectief redenerend kan zijn. Het zijn inderdaad voor mijn gevoel dat de Anky's met hun internetkennis de "oudere" paardenmensen met veel ervaring overrulen die niet direct in het niet-realistische bokt plaatje vallen. Ik zou hier zelf van zijn lang zal ze leven nooit een topic plaatsen.

Oplossing is niet zozeer paardenkennis toetsen op voorhand, maar streng modereren op herhalen en drammen, zodat het voor mensen weer wat leuker wordt een topic te plaatsen. Helaas komt hier ook zelfkennis en reflectie van de posters bij kijken (heb ik relevante kennis en ervaring om hierop te kunnen reageren? Kan ik deze beoordeling echt maken aan de hand van een paar foto's) en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:02

We zijn allemaal verantwoordelijk voor hoe een topic waaraan we deelnemen verloopt. Dat modereren doen we met z´n allen. Ik doe het vaak vrijwillig en TEM indien nodig. Dat kan iedereen doen. Je kunt niet van zo´n klein groepje moderators verwachten dat ze een heel forum lezen en in de hand hebben.
En ik heb het al eerder gezet, het modereren gebeurt hier in vergelijking met veel andere fora gewoon TOP.

Alleen maar mekkeren over wat je dwars zit verandert een situatie niet, zelf ingrijpen, wel. Dus als je iemand ziet drammen zeg je gewoon "jouw punt is duidelijk, zelf heb ik een ander idee, nl..."

Ik blijf nog steeds voorstander van de "paardenkennis" drempel. Ik denk dat het toch wat kaf van het koren scheidt.
Ik denk dat toch heel wat trollen tegengehouden worden zo. Dat red je niet met modereren. Er worden nu al onnoemelijk veel mensen "opgeruimd" laat staan als de deur opengaat voor mensen die paardenmensen maar stom vinden ofzo.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:25

Ook zeker waar, niks dan waardering voor de moderators die op vrijwillige basis alles in zo goed mogelijke banen moeten leiden, geen gemakkelijk klusje. Paardenkennisdrempel is niet af te vangen technisch, iedereen kan googelen en je kan alsnog heel veel van paarden weten maar geen interesse hebben in de paardenforums. Als je op de andere topics wil reageren verzin je wel iets om "binnen" te kunnen komen. Grootste winst ligt denk ik toch echt in het leuker maken en houden van het posten van topics. Voor professionals eis bokt geen interessant forum vanwege het grote penny / anky gehalte. De grootste verantwoordelijkheid ligt dan dus nog steeds bij de forummers zelf en het erkennen van kennis, kunde en niet zozeer het eigen referentiekader overal op willen stampen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:12

Ik denk dat je geen paardenkennisdrempel moet gaan opwerpen. (Jonge) mensen komen hier juist om die kennis op te doen.
Het enige dat zinvol kan zijn is de drempel voor ééndagsvliegen/mensen zonder affiniteit met paarden die via google bij toeval op bokt stuiten zo hoog te maken dat ze zich niet registreren. Of bij registratie het zó duidelijk maken dat je niet bij de niet-paardentopics kunt komen zonder veel moeite te doen, dat mensen het nalaten.
Dat is, in dit topic/dit kader, het probleem dat speelt. Toevallige voorbijgangers die geen fluit met paarden hebben die zich toch registreren en dan op verkeerde plekken niet-paardgerelateerde topics gaan openen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:40

Dat paardenkennis staat bij mij dan ook tussenaanhalingstekens.
Ik vind wel dat je paardgerelateerde onderwerpen als start voorop kunt stellen.
Je hoeft niets te weten, je kunt ook dingen vragen... Het is geen eis dat je antwoorden hebt, alleen dat je zinnige posts hebt die paardgerelateerd zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:46

Ibbel schreef:
Ik denk dat je geen paardenkennisdrempel moet gaan opwerpen. (Jonge) mensen komen hier juist om die kennis op te doen.
Het enige dat zinvol kan zijn is de drempel voor ééndagsvliegen/mensen zonder affiniteit met paarden die via google bij toeval op bokt stuiten zo hoog te maken dat ze zich niet registreren. Of bij registratie het zó duidelijk maken dat je niet bij de niet-paardentopics kunt komen zonder veel moeite te doen, dat mensen het nalaten.
Dat is, in dit topic/dit kader, het probleem dat speelt. Toevallige voorbijgangers die geen fluit met paarden hebben die zich toch registreren en dan op verkeerde plekken niet-paardgerelateerde topics gaan openen.

Ik zie het niet echt als een kennisdrempel. Die jonge mensen die hier komen om kennis op te doen weten heus wel hoe een halster er uit ziet. Iemand die hier komt zonder enig verstand van een paard zal vast niet direct weten hoe dat heet. (dus foto van een halster (niet op een paard, maar gewoon plat) en vragen wat dit is, meerkeuze halster, hoofdstel etc.)
Een stuk of drie van dat soort vragen. Gewoon lekker simpel. Een foto van paardenbenen. Meerkeuze: Benen, poten, hoeven en voeten.

Dan heb je niet per se iedereen er uit, want genoeg mensen die dat soort dingen prima kunnen benoemen. Maar daarna moet je ook nog eens 25 nuttige posts plaatsen. En dan inderdaad wel op de juiste plaats.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:00

Maar als je het meerkeuze doet gaan ze gewoon googlen.
Dus kan je beter openvragen doen. Of meerkeuzevragen met een timer van 10 seconden ofz.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:02

Lau schreef:
Maar als je het meerkeuze doet gaan ze gewoon googlen.
Dus kan je beter openvragen doen. Of meerkeuzevragen met een timer van 10 seconden ofz.

Timer is dan inderdaad wel een goed idee ja...

Ik heb er een poos over na moeten denken hoe ze kunnen Googlen :') Voel me even weer heel erg dom!

Of inderdaad open vragen die het systeem zelf herkent. Drie kansen, maar dan moeten de antwoorden wel eenvoudig zijn. Of het systeem moet spelfouten er ook uit kunnen halen, zoals Google kan.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:04

Haha Google halster - afbeeldingen - vergelijken zo juist antwoorden invullen.

Dus ik denk dat open of een timer beter Is. Zo heb je binnen 10 seconden geen tijd om alle antwoorden te googlen. Want je moet de afbeelding bekijken vraag lezen antwoorden en dan beantwoorden. Google red je echt niet tussendoor.
Laatst bijgewerkt door Lau op 23-10-15 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:05

Lau schreef:

Dus ik denk dat open of een timer beter Is.

Ja dat ik daar zolang over na moest denken (want het is meerdere keren tegen me gezegd in dit topic) is echt beschamend _O- :')

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:06

Janine1990 schreef:
Lau schreef:

Dus ik denk dat open of een timer beter Is.

Ja dat ik daar zolang over na moest denken (want het is meerdere keren tegen me gezegd in dit topic) is echt beschamend _O- :')

Hahaha blond?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:16

Lau schreef:
Hahaha blond?

Niet eens ;(

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:24

Janine1990 schreef:
Lau schreef:
Hahaha blond?

Niet eens ;(

Van binnen :o?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:32

Lau schreef:
Van binnen :o?

Ik vrees van wel ja... -O-

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:37

[quote="BartVB"]@Cil_; afhaken lijkt me niet nodig. Naar mijn idee niets vreemds aan dat je niet weet wie er precies achter Bokt.nl zit. Het gros van de gebruikers is daar niet mee bezig, is over het algemeen ook niet heel relevant als je gewoon wat ervaringen/vragen/antwoorden uit wil wisselen.

@BartVB: Is Bokt 40+ een optie? Persoonlijk voel ik me op dit forum soms niet meer thuis.
Trouwens afhaken bleek nog niet zo eenvoudig, ik heb geen mogelijkheid kunnen vinden om mijn account op te heffen, kwam niet verder dan de mogelijkheid van een ban voor één dag.
Oh ja, als het Bokt..+ wordt dan wil ik graag over 5 jaar 10% van de waarde van het forum ontvangen ;-)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:24

De 25 nuttig posts hoeven niet eens reacties te zijn op vragen hè. Ik heb mijn 25 posts (weet ik nu achteraf) gehaald omdat ik een vraag had over leasen. Daarop volgde reacties waar ik weet op antwoorden en zo had ik al 12 nuttige bijdrages door 1 topic.

Cil als je niet meer deel wilt nemen aan bokt is het simpel genoeg om gewoon niet meer in te loggen, daarbij zou je eventueel je profiel leeg kunnen halen en je overige persoonlijke informatie (woonplaats, geboortedatum) kunnen verwijderen.