Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
M_D_H schreef:Fiffill schreef:Haha, die is wel lekker denigrerend. Jij waardeloze doperwt
En ik gebruik hem dus altijd voor de grap bij vrienden, vrienden of tegen de pony
Rocamor schreef:En als aanvulling: Eigenlijk zou je de reactie zodanig moeten geven zonder waardebepalingen aan of over de persoon. Zeggen dat je ‘ iets niets slim vindt ‘ geeft het gevoel weer dat jij slimmer (en slimmer zijn is vaak beter) bent dan de persoon tegen wie je dat zegt. Immers adviseer je eerst die en die zorg te geven, dat wordt geweigerd. Vervolgen verklaar jij ook dat de zorg die jij adviseert de nodige is (maw de zorg die je nu geeft is slecht en dus ben je slecht bezig met je dier) en daarmee ook de juiste is. Dus de persoon is én niet goed bezig én niet slim.Schelden is een no-go, echter wat is schelden. De gemiddelde scheldwoorden zullen we allemaal wel herkennen, maar om jouw voorbeeld aan te houden, stel iemand gaat niet met zijn zieke dier naar een VA. Een reactie als: "Ik vind jou dom bezig, omdat je je dier de nodige medische zorg ontneemt" kan al als schelden of als onvriendelijk worden gezien. Dat kun je dan weer ombouwen naar: "dat je je dier de nodige zorg ontneemt, vind ik niet heel slim", maar een gevoelige ontvanger zal dat nog steeds als denigrerend op kunnen vatten.
Sammie schreef:Rocamor schreef:En als aanvulling: Eigenlijk zou je de reactie zodanig moeten geven zonder waardebepalingen aan of over de persoon. Zeggen dat je ‘ iets niets slim vindt ‘ geeft het gevoel weer dat jij slimmer (en slimmer zijn is vaak beter) bent dan de persoon tegen wie je dat zegt. Immers adviseer je eerst die en die zorg te geven, dat wordt geweigerd. Vervolgen verklaar jij ook dat de zorg die jij adviseert de nodige is (maw de zorg die je nu geeft is slecht en dus ben je slecht bezig met je dier) en daarmee ook de juiste is. Dus de persoon is én niet goed bezig én niet slim.Schelden is een no-go, echter wat is schelden. De gemiddelde scheldwoorden zullen we allemaal wel herkennen, maar om jouw voorbeeld aan te houden, stel iemand gaat niet met zijn zieke dier naar een VA. Een reactie als: "Ik vind jou dom bezig, omdat je je dier de nodige medische zorg ontneemt" kan al als schelden of als onvriendelijk worden gezien. Dat kun je dan weer ombouwen naar: "dat je je dier de nodige zorg ontneemt, vind ik niet heel slim", maar een gevoelige ontvanger zal dat nog steeds als denigrerend op kunnen vatten.
Dus mensen kunnen een dergelijke opmerking persoonlijk opvatten. Maar veel mensen hebben dus niet in de gaten dat ze in hun opmerking al snel verkapt zetten dat hun idee de beste is en als je niet dezelfde zorg heeft je slecht bezig bent. Nu zal het zeker in de meeste gevallen ook niet zo bedoeld zijn, maar afhankelijk van het type persoon dat de ontvanger is (gevoelig, kwetsbaar, bepaalde leeftijd, bepaald niveau van eigenwaarde/onzekerheid etc.) kan het er wel voor zorgen dat die het gevoel krijgt zich te verdedigen.
EvelienKiss schreef:Ik zou graag de volgende spelregel willen invoeren (om het probleem dat topicstarter beschrijft te voorkomen): schrijf alleen iets op bokt wat je in het echt ook durft te zeggen. De veiligheid van de anonieme reactie lokt namelijk soms iets te veel brutaliteit uit. In het menselijke verkeer word ik altijd met zo veel meer respect en beleefdheid benaderd dan soms hier op bokt.
M_D_H schreef:antje_vip schreef:Maar als je geen mening /advies mag geven, dan bestaat bokt niet meer.
Dat heeft niemand gezegd
Citaat:Thanks, mooie eye-opener! Maar hoe pak je het dan aan? Want in dit geval zit vaak een waarde-oordeel:
- ik zou de vee-arts bellen (maar ik ben jou niet)
- het lijkt erop dat dit paard een veearts nodig heeft (en hoe weet ik dat dan?)
- Verstandigste is een veearts (oh wacht weer een waarde-oordeel).
xSlvna schreef:"Ik zou de DA bellen" is gewoon een mening en advies in een, je verteld wat je het beste vind. Zie er zelf niks gemeens in.