vijandige sfeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:15

Moet ook heel eerlijk zeggen dat als ik sommige mensen in een topic zie reageren dat ik dan of uit dat topic weg ga of zelf niet reageer op dat topic...
Gewoon omdat het mijn mensen niet zijn en ik weet dat de discussie dan misschien wel uit de hand zou kunnen lopen omdat 1 van de personen (ik zelf inbegrepen) te fanatiek wordt...

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:17

.... om nog maar niet te spreken van de neiging om een specifie, onwezelijk detail met duizend voorbeelden uit te kauwen, zonder eigenlijk iets toe te voegen aan de eigenlijk discussie ;) :P

je ziet heel veel herhaling, dat is wellicht wel een structuur van het forum an sich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:18

M_D_H schreef:
Fiffill schreef:
Haha, die is wel lekker denigrerend. Jij waardeloze doperwt :')

En ik gebruik hem dus altijd voor de grap bij vrienden, vrienden of tegen de pony :')

Ik noem m'n pony altijd holle bolle geit :')

Fiffill; klopt. Maar daarom vraag ik me dus ook af, moeten we politie agentjes neerzetten om te kijken wat een scheldwoord is? Er werd ook gezegd dat het handiger is als iedereen smileys zou gebruiken, maar hoe bepaal je dan of een smiley correct en terecht gebruikt is.. Wederom, politie agentjes neerzetten denk ik?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:20

Maar dat hou je toch altijd? Meningen verschillen...
Misschien kan het soms wat respect voller, en soms word het ook anders opgevat dan bbedoeld. En je hebt ook mensen die gelijk een sneer geven.

Maar jongens het zou ook saai zijn als we het allemaal met elkaar eens zijn :D

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 16:22

Phoe ik had even een hoop bij te lezen zeg, ik zat zelf even tussen de paarden vandaag! :) ik zie dat er een hoop discussie zijn.gevoerd, en dat is goed ,daar kunnen we allemAl van leren, heb dingen gelezen waar ik het wel mee eens ben en dingen waar ik.het niet mee eens ben, maar dat even daargelaten. Ik heb dit topic natuurlijk geopend met een rede, en ik hoopte dat wijallrmaal onze koppen bij elkaar konden steken om dit probleem enigzins op ye lossen, ik denk persoonlijk dat het daarom ook beter is niet te veel te kijken naar of het wel of niet gebeurt, iedereen ervaart het natuurlijk op zijn eigen manier. Ik vindt dat je mening op een topic geven moet kunnen, daar wordt immers vaak ook maar gevraagd, maar het is wel fijn om even ma te denken hoe je deze opmerking formuleerd, je hebt toch altijd met een vreemdd te maken,en inschatten wat iemand wel of noet kan hebben is dus moeilijk, dus is het misschien handig om bij voobaad netjes te reageren, totdat je ongeveer aan voely wat deze ts kan hebben? alvast excuses voor de typfouten, ik zit op mijn mobiel!

Cajushe

Re: vijandige sfeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 16:28

Overigens vindt ik wel, iets dat eenmaal gezegd is valt niet meer terug te draaien, of deze vervelend en kwetsende woorden nu worden getemd of niet ze blijven.wel.in.je hoofd hangen, maar dat is dan weer even het uiterste

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:33

Vergeet niet dat sommige opmerkingen niet kwetsend bedoeld zijn....maar wel "persoonlijk" opgevat kunnen worden.

Topics over bv dikke mensen moet je echt heel voorzichtig reageren....

Maar het is mens eigen om bv andere mensen te betitelen. Zoals bv zie je die dikke daar? Of die met die blauwe schoenen? Of die met.....

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 16:36

Klopt dat ben ik met je eens, er zijn ook veel mensen die elke opmerking persoonlijk opvatten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:36

Rocamor schreef:
Schelden is een no-go, echter wat is schelden. De gemiddelde scheldwoorden zullen we allemaal wel herkennen :+ , maar om jouw voorbeeld aan te houden, stel iemand gaat niet met zijn zieke dier naar een VA. Een reactie als: "Ik vind jou dom bezig, omdat je je dier de nodige medische zorg ontneemt" kan al als schelden of als onvriendelijk worden gezien. Dat kun je dan weer ombouwen naar: "dat je je dier de nodige zorg ontneemt, vind ik niet heel slim", maar een gevoelige ontvanger zal dat nog steeds als denigrerend op kunnen vatten.
En als aanvulling: Eigenlijk zou je de reactie zodanig moeten geven zonder waardebepalingen aan of over de persoon. Zeggen dat je ‘ iets niets slim vindt ‘ geeft het gevoel weer dat jij slimmer (en slimmer zijn is vaak beter) bent dan de persoon tegen wie je dat zegt. Immers adviseer je eerst die en die zorg te geven, dat wordt geweigerd. Vervolgen verklaar jij ook dat de zorg die jij adviseert de nodige is (maw de zorg die je nu geeft is slecht en dus ben je slecht bezig met je dier) en daarmee ook de juiste is. Dus de persoon is én niet goed bezig én niet slim.

Dus mensen kunnen een dergelijke opmerking persoonlijk opvatten. Maar veel mensen hebben dus niet in de gaten dat ze in hun opmerking al snel verkapt zetten dat hun idee de beste is en als je niet dezelfde zorg heeft je slecht bezig bent. Nu zal het zeker in de meeste gevallen ook niet zo bedoeld zijn, maar afhankelijk van het type persoon dat de ontvanger is (gevoelig, kwetsbaar, bepaalde leeftijd, bepaald niveau van eigenwaarde/onzekerheid etc.) kan het er wel voor zorgen dat die het gevoel krijgt zich te verdedigen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:48

Sammie schreef:
Rocamor schreef:
Schelden is een no-go, echter wat is schelden. De gemiddelde scheldwoorden zullen we allemaal wel herkennen :+ , maar om jouw voorbeeld aan te houden, stel iemand gaat niet met zijn zieke dier naar een VA. Een reactie als: "Ik vind jou dom bezig, omdat je je dier de nodige medische zorg ontneemt" kan al als schelden of als onvriendelijk worden gezien. Dat kun je dan weer ombouwen naar: "dat je je dier de nodige zorg ontneemt, vind ik niet heel slim", maar een gevoelige ontvanger zal dat nog steeds als denigrerend op kunnen vatten.
En als aanvulling: Eigenlijk zou je de reactie zodanig moeten geven zonder waardebepalingen aan of over de persoon. Zeggen dat je ‘ iets niets slim vindt ‘ geeft het gevoel weer dat jij slimmer (en slimmer zijn is vaak beter) bent dan de persoon tegen wie je dat zegt. Immers adviseer je eerst die en die zorg te geven, dat wordt geweigerd. Vervolgen verklaar jij ook dat de zorg die jij adviseert de nodige is (maw de zorg die je nu geeft is slecht en dus ben je slecht bezig met je dier) en daarmee ook de juiste is. Dus de persoon is én niet goed bezig én niet slim.

Dus mensen kunnen een dergelijke opmerking persoonlijk opvatten. Maar veel mensen hebben dus niet in de gaten dat ze in hun opmerking al snel verkapt zetten dat hun idee de beste is en als je niet dezelfde zorg heeft je slecht bezig bent. Nu zal het zeker in de meeste gevallen ook niet zo bedoeld zijn, maar afhankelijk van het type persoon dat de ontvanger is (gevoelig, kwetsbaar, bepaalde leeftijd, bepaald niveau van eigenwaarde/onzekerheid etc.) kan het er wel voor zorgen dat die het gevoel krijgt zich te verdedigen.

Thanks, mooie eye-opener! Maar hoe pak je het dan aan? Want in dit geval zit vaak een waarde-oordeel:
- ik zou de vee-arts bellen (maar ik ben jou niet)
- het lijkt erop dat dit paard een veearts nodig heeft (en hoe weet ik dat dan?)
- Verstandigste is een veearts (oh wacht weer een waarde-oordeel).

Kortom, hoe verpak je dit voor de gevoelige en vasthoudende lezer?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:50

Maar als je geen mening /advies mag geven, dan bestaat bokt niet meer.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:52

Ik zou graag de volgende spelregel willen invoeren (om het probleem dat topicstarter beschrijft te voorkomen): schrijf alleen iets op bokt wat je in het echt ook durft te zeggen. De veiligheid van de anonieme reactie lokt namelijk soms iets te veel brutaliteit uit. In het menselijke verkeer word ik altijd met zo veel meer respect en beleefdheid benaderd dan soms hier op bokt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:53

Nog iets...
Als je een punt van kritiek of een tip hebt, plaats dit dan opbouwend.
Ik zie B.v dat mensen wel een tip geven, maar dat ze het opbouwende vergeten.

Bij opbouwende kritiek of tips is het eerste wat je neer zet, dat wat de ts wel goed doet of wat wel mooi is aan de foto.
Het is namelijk het eerste wat je leest en het kan de lezer milder stemmen ook is het eerste wat je leest vaak ook het geen je als eerste terug kunt halen als je er aan denkt... positief beginnen dus.
En daarna pas met de tips komen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:53

antje_vip schreef:

Dat heeft niemand gezegd :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:56

EvelienKiss schreef:
Ik zou graag de volgende spelregel willen invoeren (om het probleem dat topicstarter beschrijft te voorkomen): schrijf alleen iets op bokt wat je in het echt ook durft te zeggen. De veiligheid van de anonieme reactie lokt namelijk soms iets te veel brutaliteit uit. In het menselijke verkeer word ik altijd met zo veel meer respect en beleefdheid benaderd dan soms hier op bokt.

Maar hoe kun jij bepalen wat iemand in het echt ook zou durven zeggen?

B.v. ik heb het hart op de tong liggen, ik zeg wat ik denk en ik ben daardoor heel eerlijk... Sommige noemen het tactloos, brutaal, of gevoelloos... Ik noem het echter eerlijk...

Kan jij bepalen wat ik irl wel zeg en wat niet?
Ik kan je namelijk verzekeren dat Ik hier net zo veel zeg als in het dagelijks leven...
Sterker nog, ik ben hier milder dan in het dagelijks leven, Ik kan n u namelijk Door het typen eerst nadenken over hoe ik iets zeg of breng ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:57

M_D_H schreef:
antje_vip schreef:

Dat heeft niemand gezegd :)

Nee, maar hoe moet je dan je reacties formuleren? Zoals rocamor al zegt :)

Citaat:
Thanks, mooie eye-opener! Maar hoe pak je het dan aan? Want in dit geval zit vaak een waarde-oordeel:
- ik zou de vee-arts bellen (maar ik ben jou niet)
- het lijkt erop dat dit paard een veearts nodig heeft (en hoe weet ik dat dan?)
- Verstandigste is een veearts (oh wacht weer een waarde-oordeel).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:59

Hoi ts,

Vervelende situatie, goed dat je er al zoveel mee gedaan hebt!
Ik weet niet of je er al aan gedacht hebt, maar heeft de dierenarts misschien nog een idee over wat je hiermee aan moet?

Opbouwend, je geeft aan dat je een tip hebt maar je gaat er niet van uit dat iemand daar nog niet aan gedacht heeft...
en je geeft meteen aan dat een dierenarts geen absolute zekerheid is voor je probleem..
je houd het open zeg maar :)
Ik zou het zo plaatsen :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:00

Een beetje roddelen via een topic over iemand die jullie niet kennen, dat is een top sfeer moet ik zeggen. _O-

Lig er gelukkig niet wakker van.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:01

xSlvna schreef:
Een beetje roddelen via een topic over iemand die jullie niet kennen, dat is een top sfeer moet ik zeggen. _O-

Lig er gelukkig niet wakker van.

Ik ben mij van geen kwaad bewust. .
Hebben wij geroddeld?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:04

Nee jij niet, een aantal bladzijdes terug. Vond het wel grappig om te lezen, vijandigheid bespreken met... nog meer vijandigheid?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:04

De eerste twee zouden zeker kunnen als je uitlegt waarom. Helemaal als er advies wordt gevraagd. (wat vinden jullie/ wat zouden jullie doen)

Ik zou de veearts bellen, want het paard heeft een open wond en hier kunnen snel bacteriën inkomen waardoor je kans hebt op een infectie.

Het lijkt erop dat dit paard een veearts nodig heeft, want het paard loop onregelmatig. Dit kun je in de video zien doordat hij rechtsachter sneller neerzet dan linksachter. De bewegingen van het paard zijn dus niet vloeiend, waardoor het paard dus kreupel loopt. Je geeft aan dat dit al twee weken zo is, zonder verbetering. Een veearts kan beoordelen waar deze kreupelheid vandaan komt.

De derde kan idd ‘verkeerd’ worden opgevat.

Het belangrijkste is uitleggen waarom jij iets zou doen. En eigen ervaringen mogen overigens ook best als dat je advies onderbouwd.

Je geeft aan dat je paard kreupel loopt van de een op de andere dag. Meestal duidt dit op een hoefzweer. Een hoefzweer houdt in dat <insert tekst>. Ik laat zelf meestal de hoefsmid komen, want die weet hoe hij de hoef moet betasten om de zweer eruit te snijden. Een dierenarts kan dit trouwens ook, dus dat is ook het overwegen waard. Ik heb <persoonlijk> liever de hoefsmid, omdat <mijn ervaring is dat> hij met hoefzweren meer ervaring heeft.

Iemand zonder enige kennis heeft weinig aan elk: “Ik zou de dierenarts bellen”. :D (en ik zie dat soort opmerkingen vaak voorbij komen en ik vrees dat ik mij er zelf ook wel eens schuldig aan maak).

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:22

Maar....ik zou de DA bellen. Is toch een duidelijke reactie.
Niet gemeen....
Althans ik zie het als direct.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:24

"Ik zou de DA bellen" is gewoon een mening en advies in een, je verteld wat je het beste vind. Zie er zelf niks gemeens in.

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 17:27

xSlvna schreef:
"Ik zou de DA bellen" is gewoon een mening en advies in een, je verteld wat je het beste vind. Zie er zelf niks gemeens in.

Ik denk ook niet dat sammie dat bedoelt, ik denk dat zij bedoeld dat het voor de TS handig zou zijn om te weten Waarom zij/hij de dierenarts zou moeten bellen. ipv dat er alleen wordt gezegd dat de DA gebelt moet worden, maar deze niet weet waarom.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:28

Alsnog is een "Ik zou de DA bellen" niet vijandig bedoeld en zo komt het ook niet over (imo). Uitleg is leuk voor erbij, maar niet iets wat 'verplicht' is.