Waar is de kennis gebleven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:03

Als je ziet hoe in dit topic, dat daar eigenlijk niets mee te maken heeft, toch al meteen de NH-mensjes even door de mangel gehaald worden, durf ik er niet zomaar vanuit gaan dat die oprechtheid die jij hebt zich over het hele forum verspreid, Koper.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:04

[***] schreef:
hmmm. heb het doorgelezen en volg dit topic, maar ik vrees dat dit niets oplost. inderdaad zoals gini zegt, ben ik bang dat je toch een soort van populairiteitswedstrijd gaat krijgen. wanneer iemand dus geen kudo's heeft en die zegt wel iets wat waar is en wat goed onderbouwd is, wordt dat straks niet aangenomen want 'diegene heeft geen kudo's'. ik weet niet of ik duidelijk mijn mening verkondig maar ik ben geen voorstander... ik vrees dat het niet veel goeds gaat brengen op lange termijn :\

Je bent toch zelf slim genoeg om even te kijken hoe actief iemand post?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:04

Koper schreef:
Gini schreef:
Je kijkt ernaar vanuit je eigen perspectief, als je een grote Parelli-fanaat ben zal je een post over grondwerk sneller kudo'en dan wanneer je een doorwinterde boer bent die zijn paarden nog in stands houdt.
Je kijkt altijd vanuit je eigen perspectief naar een bepaalde situatie, dat is dan absoluut geen objectieve graadmeter voor de waarde van kennis.

Even dit als voorbeeld. Ik ben pertinent anti-parelli. Ik realiseer mij dat dat heel onflexibel klinkt maar ik vind het een afschuwelijke methode. Dat is mijn mening. Ik vind het niet nodig dat mensen mij hier PB's over sturen :Y)

Dat neemt niet weg dat ik wel waardering kan hebben voor een pro-parellimensje die een nuchtere, fijne post plaatst.

Natuurlijk heb je je eigen aanpak. Dat neemt toch niet weg dat een fijne post van iemand met een heel andere visie geen waardering verdient?

Ik denk niet dat er veel bokkers dat zouden doen.. Ik zou ook niet zo snel een post, hoe goed geschreven dan ook, een kudo geven terwijl ik het er helemaal mee oneens ben en niet wil dat iemand dat bij zijn paard gaat doen. Anderen denken misschien wel dat ik met die kuddo aangeef dat ik het ermee eens ben.

Ymor

Re: Waar is de kennis gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:05

Wat nou als moderators de kudo's uitdelen. Die zijn objectief toch?

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:06

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Ook modjes zijn maar mensen met een eigen kijk op de dingen en een eigen mening.

Koper

Gini schreef:
Als je ziet hoe in dit topic, dat daar eigenlijk niets mee te maken heeft, toch al meteen de NH-mensjes even door de mangel gehaald worden, durf ik er niet zomaar vanuit gaan dat die oprechtheid die jij hebt zich over het hele forum verspreid, Koper.

Er wordt niemand bij naam gemangeld. Volgens mij zijn het steeds voorbeelden? En waarom de NH-mensjes? Tja. Dat is nou eenmaal een groep met (soms te pas en te onpas) nogal uitgesproken teksten.

Maar we hadden net zo goed springruiters als voorbeeld kunnen nemen.

Kudos door moderators lijkt me een heel eng idee. Juist doordat dan de mods een inhoudelijk stempel zouden gaan drukken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:07

Ibbel schreef:
Het is een systeem dat op heel veel fora gebruikelijk is en werkt. Dan vraag ik me wel af wat er dan zo vreselijk bijzonder aan bokt zou zijn dat het hier niet zou werken :D

Je kunt allerlei beperkingen opleggen:
- een post moet minimaal 5x een 'thumbs up' krijgen wil de schrijver ervan een kudo krijgen.
- iemand met minder dan 200 eigen posts kan geen kudo's uitdelen.
- kudo's alleen op de informatieve paardenfora, en zichtbaar maken of ze op dat forum verdiend zijn. Dus bokker X heeft 80 kudo's: 30 kudo's op BEH en 50 op VS, dan is er "30" zichtbaar op BEH en "50" op VS
- pas kudo's zichtbaar maken als iemand er in totaal 30 heeft.

Ik noem maar wat.

Ik ben wat narrow-minded, maar de verschillen die ik kan opnoemen: met paarden kun je op heel veel verschillende manieren omgaan. Veel goede, veel twijfelachtige. Er zijn gewoon ontzettend veel kampen en veel wegen die naar Rome leiden. Helaas gaan we niet alleen naar Rome, ook Berlijn, Amsterdam, Vladivostok of Beijing. Want wil je onder je knol ijzers of niet, welke ijzers dan, of voldoet rechtrichten volgens AdB al? Of moet je hem laten inspuiten met diamantpoeder of gouden hoefschoentjes gebruiken? Of misschien alleen maar bidden tot God/Alla/Zeus/Minerva/Neptunus?

Als ik op een forum vraag hoe ik (noem eens een dwarsstraat) candy crush kan krijgen op een telefoon die een bpeelad besturingsprogramma niet ondersteunt of heeft, dan krijgen we een handleiding. Probeer x, y of z. Staat CC op mijn tlefoon? Ja? Mooi, dan was de uitleg goed, duidelijk en afdoende.

De meeste fora gaan over levenloze dingen. Of apparaten die door onzelf worden aangestuurd. Dan zoek je het goede knopje en kan het ineens heel simpels zijn. Maar laat ik die knopjes op mijn pard nou niet zo snel vinden. :+

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:07

Ja maar die moeten wel objectief kunnen beoordelen of een antwoord goed onderbouwd is. Hun mening moet los staan van hun taak.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:08

Nee... de meeste moderatoren zijn 'gewone' mensen, bepaald niet objectiever dan de gemiddelde bokker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:08

[***] schreef:
dat klopt inderdaad, maar daar denk ik niet altijd bij na :+ dan kun je blijven kijken. net zoals mensen bij fel reageren niet altijd kijken naar de leeftijd van iemand. zo worden ook wel eens 11 jarigen afgebrand omdat men vergeet te kijken waarmee ze te maken hebben. (even een random voorbeeld hoor, ik weet niet of dit ergens op slaat ;) )

Ik snap wat je bedoelt. Toch denk ik dat een puntensysteem juist zou werken in de bewustwording. Dat je juist meer gaat letten op van wie je een post leest. Misschien zou in plaats van ergens een puntenteller een systeem met kleuren ook wel een idee zijn. Dus gebruikersnamen in roze voor mensen die stelselmatig constructieve bijdragen leveren ofzo. Ik noem maar wat :+
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-05-14 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:09

.. en dan degene die geen kudo's heeft overslaan?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:10

Koper schreef:
Gini schreef:

Er wordt niemand bij naam gemangeld. Volgens mij zijn het steeds voorbeelden? En waarom de NH-mensjes? Tja. Dat is nou eenmaal een groep met (soms te pas en te onpas) nogal uitgesproken teksten.

Maar we hadden net zo goed springruiters als voorbeeld kunnen nemen.

Kudos door moderators lijkt me een heel eng idee. Juist doordat dan de mods een inhoudelijk stempel zouden gaan drukken.

Ik bedoel ermee te zeggen dat we onze eigen voorkeuren moeilijk van ons af kunnen zetten. En eigenlijk moeten we dat ook niet doen, we hebben recht op onze eigen voorkeur en eigen mening. Maar ik ga een mening die 100% haaks op die van mij staat nooit kudo'en. Hoe onderbouwd die mening ook is en hoeveel kennis die persoon ook bezit.
Je kan er dus hoogstens een 'vind ik leuk'-knop van maken of een 'hier ben ik het mee eens'-knop, maar echt een knop om, nogmaals, de waarde van kennis te bepalen, nee, dat mogen we gewoon echt niet doen, want dat kunnen wij niet bepalen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:12

Gini schreef:
Ik bedoel ermee te zeggen dat we onze eigen voorkeuren moeilijk van ons af kunnen zetten. En eigenlijk moeten we dat ook niet doen, we hebben recht op onze eigen voorkeur en eigen mening. Maar ik ga een mening die 100% haaks op die van mij staat nooit kudo'en. Hoe onderbouwd die mening ook is en hoeveel kennis die persoon ook bezit.

Dat is helemaal jouw eigen keuze. En een ander doet het wel. En zo kun je denk ik uiteindelijk toch best een idee krijgen van hoe iemands houding is qua posten. Ik denk dat er genoeg mensen zullen zijn die een goed geformuleerde post ook kunnen waarderen als de poster een andere mening heeft. Dat geloof ik echt. Zo ben ik het nu in deze discussie niet met je eens maar dat is voor mij geen reden om jou geen kudos te geven. Wat wel een reden zou zijn is de inflexibiliteit die uit je post spreekt (nooit iemand met een andere mening kudo'en) terwijl een ander dat misschien juist weer bewonderenswaardig standvastig vindt. En zo krijg jij precies de kudos die de bokkers vinden dat je verdient.
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-05-14 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:15

Mogen er dan ook anti-kudo's uitgedeeld worden? Dat lijkt me wel zo fair.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:16

Jannepauli schreef:
Mogen er dan ook anti-kudo's uitgedeeld worden? Dat lijkt me wel zo fair.

Het lijkt me niet positief of constructief.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:18

En waarom niet? Als iemand baarlijke nonsense verkoopt mag dat toch ook opgemerkt worden? Daar kunnen mensen ook van leren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:20

Jannepauli schreef:
En waarom niet? Als iemand baarlijke nonsense verkoopt mag dat toch ook opgemerkt worden? Daar kunnen mensen ook van leren.

Ik snap wat je bedoelt. Het lijkt mij handig om te focussen op of iemand wél prettig discussieert, en iemand die dat niet doet daar op aan te spreken (waar je dan weer kudos voor kunt krijgen als je het op een respectvolle manier doet)

Een beloningssysteem lijkt mij fijner dan een "straf"systeem.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:25

Hmm... ik ben helemaal niet aardig, kom ook niet op bokt om vriendjes te maken. Maar mijn kennis is enorm en ik zit langer in de paarden dan wie dan ook op bokt.
kudo of anti kudo? :D

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:35

Maar om even op de vraag van ts terug te komen.

Iedereen denk het beter te weten en proberen ieder ander hun visie op te leggen.
Hier in het topic zie ik het ook weer gebeuren van mijn berichten zijn wel goed en van de rest niet en ik geef altijd zinnige antwoorden.

Mensen steek je zelf geen veer in je kont is nergens voor nodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:43

Jannepauli schreef:
Hmm... ik ben helemaal niet aardig, kom ook niet op bokt om vriendjes te maken. Maar mijn kennis is enorm en ik zit langer in de paarden dan wie dan ook op bokt.
kudo of anti kudo? :D

Weet ik niet. Ik zou gaan voor eerlijk en getuigend van zelfkennis. Moeten we daar ook maar een knop voor maken dan? :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:44

ardo_iggy schreef:

Iedereen denk het beter te weten en proberen ieder ander hun visie op te leggen.
Hier in het topic zie ik het ook weer gebeuren van mijn berichten zijn wel goed en van de rest niet en ik geef altijd zinnige antwoorden.

Zulke mensen kun je toch gewoon foeien? Of denk ik nou te simpel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:48

ardo_iggy schreef:

Welke posts bedoel je?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:50

Lees het topic door en je vind er genoeg.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:55

Ik ben van mening dat het in dit topic mee valt. In een discussie kan je elkaar proberen te overtuigen. Echter moet je het accepteren als iemand een andere mening heeft. Dat zie je in dit topic ook gebeuren.