Waar stelt bokt een grens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:30

Ibbel schreef:
In mijn modtijd hebben we hier eens een maand over gemaald. De conclusie is dat toen de helft van de mods het wel mee vond vallen en de andere helft (waaronder ik) zich groen en geel ergerde. Wat door de eerste helft van de mods werd vertaald als: dan kun je niet objectief meer kijken.

En ik denk dat het daar ieder keer op zal uitdraaien.

Maar het gaat toch niet om van een gedeelte van de mods vinden? Het gaat er toch om dat de gebruikers zich prettig voelen?

*dit is geen aanval tegen jou hoor*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:30

Objectief is het hier sowieso al niet omdat iedereen een eigen referentiekader heeft.

Het feit dat zoveel gebruikers problemen hebben met deze persoon zou toch iets moeten uitmaken??

Daarnaast heb ik wel vaker gezegd dat een lange tijd in een team zitten leidt tot collectiviteitsdenken. Helemaal als er alleen maar nieuwe mods aan het team worden toegevoegd die in het straatje passen.

En ja, ik heb ook in het team gezeten en mij daar schuldig aan gemaakt. Want als je met zijn allen veilig achter een schermpje zit dan is het gewoon heel anders bokken dan als gewone gebruiker. Dan lijken bepaalde problemen minder belangrijk en dan lijken bepaalde dingen gewoon duidelijk omdat je daar als kleine groep wel inzicht in hebt.

En dan is er continu de roep van het team richting de gebruikers om maar gewoon te vertrouwen in hun oordeel en goodwill maar als je daar als gebruiker niets van terugziet, hoe kan dat vertrouwen er dan zijn?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:32

love_western schreef:
Ibbel schreef:
In mijn modtijd hebben we hier eens een maand over gemaald. De conclusie is dat toen de helft van de mods het wel mee vond vallen en de andere helft (waaronder ik) zich groen en geel ergerde. Wat door de eerste helft van de mods werd vertaald als: dan kun je niet objectief meer kijken.

En ik denk dat het daar ieder keer op zal uitdraaien.

Maar het gaat toch niet om van een gedeelte van de mods vinden? Het gaat er toch om dat de gebruikers zich prettig voelen?

Klopt, en daar hebben we dus een maand over gel*ld. Deze gebruiker staat bv op eenzame hoogte qua aantallen keren dat-ie gefoeid is. Maar ja, dat is alsnog uiteraard nog geen 0,1% van de (actieve) gebruikers, want bij lange na niet iedereen neemt die moeite. Conclusie: het valt wel mee :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:41

Ibbel schreef:
love_western schreef:

Klopt, en daar hebben we dus een maand over gel*ld. Deze gebruiker staat bv op eenzame hoogte qua aantallen keren dat-ie gefoeid is. Maar ja, dat is alsnog uiteraard nog geen 0,1% van de (actieve) gebruikers, want bij lange na niet iedereen neemt die moeite. Conclusie: het valt wel mee :+

Meeste mensen weten volgens mij niet eens dat er een foeilijst bestaat. Daarnaast is mijn mening dat je niet alleen naar een foeilijst moet kijken. Anders kijken sommige wel heel erg subjectief

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:42

Ik vraag me af of je de foeilijst als referentiekader zou kunnen gebruiken.

Ik heb de foei nog nooit gebruikt. Die optie was er vroeger niet en ik sta daar niet bij stil. Daarnaast kom ik zelden in dezelfde topics als degene waar het hier over gaat en als ik een reactie van hem tegenkom scroll ik door.
Denk dat er wel meer zijn die dat zo doen.

Ergeren kost me te veel energie, veel gemakkelijker om mijn schouders op te halen maar ik kan me goed voorstellen dat dat, bijna, niet te doen is wanneer je actief in een discussie betrokken raakt met deze persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:44

Als hier al eerder een discussie over geweest is achter de schermen dan denk ik dat het een goede is om die te heropenen en de gebruikersmeningen uit dit topic mee te nemen.

Of, nog beter, dat dit gewoon eens hogerop getild wordt en door beheer besproken wordt in plaats van 'zoveel mods, zoveel meningen'.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:45

Een jaar of drie geleden (denk ik, kan ook langer zijn) is er een heel lang topic geweest op FZ. Naar aanleiding van een compleet verpeste sfeer op Bokt en gebruikers die ook toen het idee hadden dat sommigen wel erg makkelijk wegkwamen met opmerkingen en gedrag waar anderen een OW voor kregen. Hieruit ontstond toen het volgende topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=25&t=1399319&&hilit=rondetafelsessie

Er kwam toen ook al aan de orde dat er bokkers waren die stelselmatig de sfeer weten te verzieken. Hetzij door gedrag waar iemand anders wel een OW voor krijgt, hetzij door steeds nét op het randje te blijven waardoor er (volgens de moderators) niet ingegrepen kon worden. Gevolg was het zelfde: een grote groep mensen ergerde zich eraan en zagen geen enkel bewijs dat er überhaupt iets mee gedaan werd door het beheer.

Ook toen is er gepraat over een mogelijkheid mensen een ban te geven gewoon voor 'algemeen sfeerverpestend gedrag", dus eigenlijk wat ook in de regels staat die hier al een paar keer gequote zijn. Er zijn meerdere ellenlange topics geweest waarin het toenmalige team zo ontzettend graag wilde weten hoe de gebruikers het dan graag wilde zien en inspraak was zo ontzettend welkom... En daarna ging alles weer gewoon op de oude voet verder. We dronken een glas, we deden een plas en alles bleef zoals het was.

Conclusie van dit verhaal: er wordt nu even flink gepost, mensen zijn boos, het team zegt graag te willen weten wat de gebruikers dan willen, er gebeurt verder niets en betreffende bokker blijft gewoon doorposten, net zoals de bokkers waar het drie jaar geleden om ging.

Anoniem

Re: Waar stelt bokt een grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:47

Dan word het eens tijd dat wij dat niet meer accepteren.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:47

Ik vind het gewoon erg dat ik na een halve pagina gewoon wist over wie het ging. En dan ben ik niet eens zo gek veel actief op bokt.

Vroeger kon ik van de posts van dat heerschap niet echt wakker liggen, want naast al zijn hoogdravendheid zie ik regelmatig een fikse spellingsfout of D/T fout verschijnen. Voor iemand die zichzelf en zijn taal zo serieus neemt! Maar de opmerkingen die nu gemaakt zijn raken kant nog wal, zijn beledigend, denigrerend en zijn imo niet alleen toe te kennen aan het "stamt uit een andere generatie".

Dat alles niet a la minute kan gefixt worden begrijp ik. Maar er wordt zo vaak gegooid met slotjes voor overleg, en in dit geval blijft het betreffende topic gewoon open. Wat nou, interessante discussie waarin niet mag gegumd worden? Een beetje respect voor de medemens mag daarin wel blijken, maar dat is een grens die meneer al veel te vaak gepasseerd is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:49

Lente schreef:
Als hier al eerder een discussie over geweest is achter de schermen dan denk ik dat het een goede is om die te heropenen en de gebruikersmeningen uit dit topic mee te nemen.

Of, nog beter, dat dit gewoon eens hogerop getild wordt en door beheer besproken wordt in plaats van 'zoveel mods, zoveel meningen'.

Beheer wilde toen ook geen knoop doorhakken, en ik betwijfel of daar veel verandering in is gekomen. Bokt is weliswaar Bart z'n feestje en hij kan dus gasten van z'n feestje wegsturen, maar hij heeft er geen last van, dus doet-ie dat niet.

Nee, ik zeg het fout, beheer heeft toen de knoop doorgehakt dat dit géén artikel 5 geval was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:50

Ibbel schreef:
Lente schreef:

Beheer wilde toen ook geen knoop doorhakken, en ik betwijfel of daar veel verandering in is gekomen. Bokt is weliswaar Bart z'n feestje en hij kan dus gasten van z'n feestje wegsturen, maar hij heeft er geen last van, dus doet-ie dat niet.

Als beheerder van een forum of zijn feestje, behoor je er toch voor te zorgen dat je gebruikers/gasten tevreden zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:51

Ibbel schreef:
Lente schreef:

Nee, ik zeg het fout, beheer heeft toen de knoop doorgehakt dat dit géén artikel 5 geval was.

Whut :oo

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:52

love_western schreef:

En hoe had je dat willen doen, dan? Destijds stond ook half bokt op de achterste benen. Je kon het forum bijna hernoemen naar Steigert.nl. Team bleef (en blijft waarschijnlijk nu ook) volhouden dat er niet met twee maten werd gemeten en dat het allemaal tussen onze oortjes zit. Beetje wat een oudmod hier in het topic zelf ook al aangeeft.
Die rondetafelsessie is er trouwens nooit meer gekomen, geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:52

Dat vind ik dan een kwalijke zaak Ibbel...

Afijn, ik zou eigenlijk een powernap doen maar dit topic vond ik veel te interessant. Nu dus zonder powernap toch maar weer over tot de orde van de dag.

Ik wacht een reactie van beheer of HM af :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:53

Percy schreef:

Punt is, dat de foeilijst wel de enige objectieve waarde is die aangeeft in hoeverre iemand irritatie oplevert bij gebruikers. Vandaar dat daar toen naar gekeken is - bij gebrek aan beter. Maar dat dat dus van beperkte waarde is, moge duidelijk zijn.

Je kunt moeilijk een volksreferendum gaan houden met de vraag: moet die-en-die weg :D
Hoewel ik vermoed dat velen hier in dit topic dat een grandioos idee zouden vinden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:54

Nezzie schreef:
love_western schreef:

En hoe had je dat willen doen, dan? Destijds stond ook half bokt op de achterste benen. Je kon het forum bijna hernoemen naar Steigert.nl. Team bleef (en blijft waarschijnlijk nu ook) volhouden dat er niet met twee maten werd gemeten en dat het allemaal tussen onze oortjes zit. Beetje wat een oudmod hier in het topic zelf ook al aangeeft.
Die rondetafelsessie is er trouwens nooit meer gekomen, geloof ik.

Gewoon topics blijven openen. En er weer over beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:54

Ibbel schreef:
Percy schreef:

Je kunt moeilijk een volksreferendum gaan houden met de vraag: moet die-en-die weg :D
Hoewel ik vermoed dat velen hier in dit topic dat een grandioos idee zouden vinden :+

Dat weet ik wel zeker.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:55

Hanmar schreef:
Tieneke, jij zult toch ook weten dat 't wel meer voeten in de aarde heeft dan simpelweg gummen om een topic daadwerkelijk grondig te bediscussiëren binnen het modteam. Daarnaast gummen we niet graag in een lopende discussie omdat dit verwarring veroorzaakt en ook (interessante) posts van andere gebruikers bij verloren kunnen gaan of hun inhoud verliezen omdat ze reageren op verdwenen posts.

Het ligt dus niet zo simpel en daarom zeg ik; dit is een complexere situatie.

Juist, want zijn beledigende en denigrerende posts zijn heel interessant en ook erg belangrijk voor het vloeiend lopen van een topic. Wat een onzin argument.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 31-01-14 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:56

Ik was nieuwsgierig en verbaasd dat ik het betreffende topic had gemist... maar zo te lezen heb ik betreffend mannetje al jaren op mijn foei lijst staan... helpt wel hoor... ik erger me echt niet meer en dat is stuk gelukkiger leven.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:02

Nezzie schreef:
Een jaar of drie geleden (denk ik, kan ook langer zijn) is er een heel lang topic geweest op FZ. Naar aanleiding van een compleet verpeste sfeer op Bokt en gebruikers die ook toen het idee hadden dat sommigen wel erg makkelijk wegkwamen met opmerkingen en gedrag waar anderen een OW voor kregen. Hieruit ontstond toen het volgende topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=25&t=1399319&&hilit=rondetafelsessie

Er kwam toen ook al aan de orde dat er bokkers waren die stelselmatig de sfeer weten te verzieken. Hetzij door gedrag waar iemand anders wel een OW voor krijgt, hetzij door steeds nét op het randje te blijven waardoor er (volgens de moderators) niet ingegrepen kon worden. Gevolg was het zelfde: een grote groep mensen ergerde zich eraan en zagen geen enkel bewijs dat er überhaupt iets mee gedaan werd door het beheer.

Ook toen is er gepraat over een mogelijkheid mensen een ban te geven gewoon voor 'algemeen sfeerverpestend gedrag", dus eigenlijk wat ook in de regels staat die hier al een paar keer gequote zijn. Er zijn meerdere ellenlange topics geweest waarin het toenmalige team zo ontzettend graag wilde weten hoe de gebruikers het dan graag wilde zien en inspraak was zo ontzettend welkom... En daarna ging alles weer gewoon op de oude voet verder. We dronken een glas, we deden een plas en alles bleef zoals het was.

Conclusie van dit verhaal: er wordt nu even flink gepost, mensen zijn boos, het team zegt graag te willen weten wat de gebruikers dan willen, er gebeurt verder niets en betreffende bokker blijft gewoon doorposten, net zoals de bokkers waar het drie jaar geleden om ging.

_/-\o_

Toch maar even wat neerzetten, want alleen reageren met een smillie is niet toegestaan. Krijg ik dan misschien wel een waarschuwing voor! Want dat is tegen de regels... En ow zoveel erger dan zeggen dat vrouwen naast de seks geen toegevoegde waarde hebben (voor gezelschap neem je toch een hond!) en iemand voor prostituee uit maken.. Maar dat mag blijkbaar, als je maar genoeg er om heen blijft draaien in je beschrijving. Want letterlijk "Je bent een h*er" zeggen doet meneer niet, maar zijn posts komen uiteindelijk op hetzelfde neer, alleen verhuld over drie posts en twintig zinnen in plaats van één. Gebrek bij intelligentie aan het team, dat ze die Nederlandse taal van hem niet begrijpen? Want ik snap echt niet hoe iemand een prutsmuts noemen kan worden aangemerkt als "Ach, het valt wel mee."

De regels liggen soms zo ontzettend scheef op bokt. Het is haast niet te begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:04

Jullie mogen geen uitspraken doen, prima maar je kan wel verklaren waarom andere reacties wel verwijderd worden, en zijn reacties gewoon blijven staan lijkt mij? Heeft niks met sancties te maken en als je niet wil gummen doe dat dan helemaal niet, ipv de reacties van de ene gebruiker wel weg te halen en de andere reacties laten staan.
Daarnaast hebben wij het in het topic al aangeven dat we het niet vonden kloppen maar daar werd meteen op gereageerd dat we de mods zwart wilden maken en dat een topic hier op FZ ook alleen maar met dat doel aangemaakt zou worden. Zo onpartijdig was dat dus niet ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:04

Ik erger me niet zo heel erg aan de posts van de bedoelde gebruiker. Ik visualiseer deze gebruiker tot hetgeen ik graag hebben wil en dan kan ik er vaak smakelijk om lachen.

Maar ik kan me de ergernis erg goed voorstellen en verbaas mij telkens erover dat er nog geen permanente ban is geweest.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:08

ElineS schreef:
En ow zoveel erger dan zeggen dat vrouwen naast de seks geen toegevoegde waarde hebben (voor gezelschap neem je toch een hond!) .

Ach, als hij het andersom zegt is het ook niet goed }:0

(Sorry)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:11

Oke, ik ben giga boos na het lezen van de opmerking. Dat een mod hier niets aan doet. Regelrechte discriminatie als je het mij vraagt!

Hier vind ik ook dat er een duidelijke grens ligt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:12

DeHP schreef:
Ik heb het betreffende topic niet gelezen, maar van wat ik hier lees concludeer ik dat er een bokker is die stelselmatig een bepaalde groep beledigd. Hij doet dit alleen op zo'n manier dat het zijn mening is en hij er niemand persoonlijk mee aanvalt.
Dat is dus volgens de bokt regels. Je mag je mening uitspreken zonder mensen persoonlijk aan te vallen.
Daarom mogen zijn posts dus ook blijven staan.
Een grote groep bokkers gaat niet mee in zijn mening en valt hem er persoonlijk op aan. Dat mag volgens de boktregels dan weer niet. Je moet op de bal spelen en niet op de man.
Dit is volgens mij de reden dat de posts van de beledigde bokkers wel verwijderd worden en de post van deze man niet.
Vrij simpel is het dus een kwestie van regels toepassen en geen vorm van de hand boven het hoofd houden.
(al kan ik mij voorstellen dat het voor sommige mensen wel zo voelt. Probeer dan ook in een discussie nooit persoonlijk te worden en zodra je merkt dat het je toch te veel aangrijpt sluit dan gewoon het topic of negeer de onruststoker.)

Maar dat is niet het probleem bij desbetreffende bokker. Probleem is dat hij gewoon net zo goed mensen beledigd, alleen dat in een zo'n verbloemde manier doet met allerlei "moeilijke" (en vaak op totaal niets slaande) woorden zodat het er minder erg uitziet op het eerste zicht. Alleen de hele context is net hetzelfde. Een beetje het idee dat ik tegen jou zou zeggen "stomme oetl*l", of "het is mij in deze discussie toch opgevallen dat de intellectuele vermogens ter mijner zijde zich op een hoger niveau situeren dan uw capaciteiten om deze context te begrijpen ooit zullen zijn". Oftewel "stomme oetl*l" dus :+ . En daar stoort men zich dan aan, mag je wel mensen persoonlijk beledigen en aanvallen als je een mooi strikje rond je woorden trekt? Persoonlijk ga ik daar niet meer akkoord en hoewel ik totaal geen last meer heb van betreffende bokker (grappig dat ik ook adhv de openingspost al van al die duizenden bokkers direct wist over wie het ging), omdat ik de foeiknop al heel lang geleden heb gevonden, kan ik mij wel inbeelden dat mensen het op een gegeven moment beu worden om in bepaalde onderwerpen telkens weer hetzelfde te moeten zien gebeuren. Maar ik zeg ook gewoon niet reageren en niet lezen en de discussie verder zetten met mensen wiens visie je wel interessant vindt :D .