Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:36

Willemke2 schreef:
Keona, de hengsten worden van te voren veterinair gekeurd, voordat ze op de hengstenkeuring verschijnen. Ik neem aan dat dit ook bij Lusitano's het geval is.

nee hoor

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:38

Nou is het topic langzaam overgaan in een topic binnen stamboekverband fokken versus wild dekken.
Lijkt mij meer voor F-AM.

Mijn mening blijft dat als ik dekken niet verstandig vindt dat ik dat best mag melden.

Als ik op itp een foto plaats kan ik misschien ook lk kritische opmerkingen krijgen. Wil ik dat niet moet ik geen topic openen.

Willemke2

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:40

Dan weet ik nu zeker dat ik nooit een Lusitano wil! Heikele toestand dat men niet verder kijkt dan de buitenkant.
Als iemand dekadvies vraagt, wat is er dan mis mee om te zeggen dat je het niet verstandig vindt?

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:45

NatasjavE schreef:
fro schreef:
Ik vind dat je zonder papier best kan fokken mits je een merrie hebt die wel goed inelkaar steekt en een goed karakter heeft.

En de meeste mensen waarvan ik zie dat ze commentaar hebben fokken zelf ook vaak veel paarden. Stop daar dan ook mee.

En als die merrie nu een vader heeft die helemaal niet zo'n goed karakter heeft? En een overbeet had(en daarom niet goedgekeurd ?
Of dat de hengst zelf geen overbeet heeft maar hem wel blijkt te vererven.

Een stamboek houdt zulke zaken bij en houdt daar rekening mee bij de hengstenselectie.
Stamboekkeuringen zijn dan ook niet zomaar een beetje voor de show. Daar wordt gekeken hoe de hengsten vererven.

De meeste kwpners hebben tegenwoordig meestal ook geen leuke karakters. Moeten we dan ook maar mee stoppen om daarmee te fokken? Beetje kort door de bocht. Ook een veulen met geen overbeet in de lijn kan overbeet krijgen of een bokvoetje. Fokken met een goede lijn/merrie verminderd de kans maar dan nog!
Laatst bijgewerkt door fro op 26-11-12 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:49

KWPNers geen leuk karakter? Hoezo niet? Bij de hengsten telt karakter ook zwaar mee bij het verrichtingsonderzoek.

Gebreken zoals overbeten en beengebreken zijn wel degelijk erfelijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:51

Fro, jij vindt het geen fijne karakters.

En nogmaals je hoeft niet perse een sportpaard te fokken. Zelfs binnen het KWPN niet. Maar je kan ook een ander ras/stamboek/type gaan fokken.

Goed voorbeeld vindt ik de Barrockpinto. Die zijn ook gaan kruissen maar wel binnen stamboekverband. Ze regisreren en proberen een nieuw ras te fokken. Ze blijven daarbij selecteren.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:52

Willemke2 schreef:
Dan weet ik nu zeker dat ik nooit een Lusitano wil! Heikele toestand dat men niet verder kijkt dan de buitenkant.
Als iemand dekadvies vraagt, wat is er dan mis mee om te zeggen dat je het niet verstandig vindt?

dat moet je zelf weten.maar er gebeurt nog wel meer bij stamboeken zo ook bij de welsh pony's bij mijn oude baas hadden ze een hengst die ook naar de keuringen ging en die frans stond nou dat werd verdoezeld door of ijzers zonder lip er aan of ze deden de lip verzetten op het ijzer.dus ...er gebeurt overal wel dingen om paarden met gebrekken dooir te laten komen

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:53

Mijn fout de meeste kwpners niet allemaal. Karakter telt zwaar mee maar mensen fokken karakter op karakter en dan worden ze niet leuker van en zeker niet gemakkelijk. En die mensen fokken alleen maar met hengsten die goedgekeurd zijn.

Gebreken zijn inderdaad erfelijk dit snap ik ook. Maar het betekend niet dat als je fokt met een merrie waarvan dit niet in de lijn zit dat het 100% zeker is dat het veulen dit ook niet krijgt.

LadyMadonna

Over en onderbeten zijn idd erfelijk, maar wat zegt dat? Ik heb een onderbijter gehad uit een stamboek merrie en een ggk hengst...

keona

Willemke2 schreef:
KWPNers geen leuk karakter? Hoezo niet? Bij de hengsten telt karakter ook zwaar mee bij het verrichtingsonderzoek.

Gebreken zoals overbeten en beengebreken zijn wel degelijk erfelijk.

een grasvoet(wat dus een bokvoet kan worden) hoeft niet erfelijk te zijn.als men het niet bij houd als ze jong zijn

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:56

NatasjavE schreef:
Fro, jij vindt het geen fijne karakters.

En nogmaals je hoeft niet perse een sportpaard te fokken. Zelfs binnen het KWPN niet. Maar je kan ook een ander ras/stamboek/type gaan fokken.

Goed voorbeeld vindt ik de Barrockpinto. Die zijn ook gaan kruissen maar wel binnen stamboekverband. Ze regisreren en proberen een nieuw ras te fokken. Ze blijven daarbij selecteren.

Ik vind het geen fijne karakters, nee dat niet. Vind ze best leuk. Maar over het algemeen kan een normaal persoon/ruiter niets meer met die paarden.

Inderdaad Barrockpinto die kruizen ook. Maar stel dat jij een leuke haflinger hebt. Goede bouw, goed karakter en je wilt ik zeg maar wat een fries erop. Tuurlijk ga je dan kijken naar een friezehengst die erop past. Maar dit is dus in de meeste gevallen al negatief voor de mensen hier op bokt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:58

NatasjavE schreef:
Nou is het topic langzaam overgaan in een topic binnen stamboekverband fokken versus wild dekken.

Volgens mij is altijd al het punt geweest vanaf het begin. Als je aangeeft mensen een negatief advies te geven vanwege ongezonde merries of onrealistisch eisenpakket gaat het opeens weer over gezonde merries of nu opeens ‘niet elk paard is een sportpaard’, terwijl dat het punt helemaal niet was of is.

Kort maar krachtig mag je mensen adviseren geen hengst te gebruiken. Ja dus.

Krijg het idee dat sommige mensen zichzelf hier een beetje minder vinden omdat ze niet ‘willen sporten’ en dat hun paard dan ook minder is of minder ‘mag’ zijn, maar dat zit dan toch echt bij die mensen in hun eigen hoofd.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:00

Even opletten dat we hier niet teveel in een fokkerij discussie belanden. :) Het blijkt dus een lastig punt te zijn wanneer je iemand moet afraden om met een merrie te fokken of niet.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:03

Nee die reacties zijn juist goed. Steeds meer vreemde kruissingen paarden met slechte afstammingen terwijl er paarden bijna voor niets staan met beter papier die helemaal goed zijn.

Zéker nu belanden er veel papierloze paarden bij de slager omdat ze ze aan de straatstenen niet kwijt raken. De kans dat een goed gefokt paard makkelijk naar de slager gaat is 3kwart zo klein als die van een papierloze/onbekende hengst.

Nu moet er juist alleen met de ''beste'' gefokt worden zodat de goede paarde populatie in stand blijft.

Als je naar Hedel bent geweest bijv dan zie je wel waarom. Allemaal pretveulens gefokt omdat ze graag een veulentje wilde. Veulentje is na een jaar niet leuk meer worden ze lelijk hop de markt op. Moet je er bijna geld op toe geven en dan gaat die alsnog naar Italië.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:03

@Sammie: Natuurlijk mag je mensen adviseren niet te dekken. Maar dan is het niet nodig om opmerkingen te geven. Heel veel mensen willen voor zichzelf wat fokken dat dit geen predicaat merrie is oke. Maar meestal zie ik wel dat er mensen zijn die er veel hebben over nagedacht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:05

Wsw: waarom? Ik zou me geen raad weten met een goed gefokt sportpaard met papier. Geef mij maar mijn haflo!

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:22

Ik vind kruisingen vaak nog leuker ook dan een kwpner of een fries. die friezen zijn een beetje uitgefokt (dat krijg je als je alleen met een goedgekeurde elite gaat fokken, is dus een praktijkvoorbeeld dat het fout kan gaan en dus helemaal niet zo slim is.) heb pas een leukerd te koop zien staan, een kruising fries x ijslander. wat een geweldig beest! <3 bijkomend voordeel in deze crisis is dat kruisingen niet zo duur zijn.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:26

Wat is uitgefokt?
En het kan dan wel een "voordeel" zijn dat een kruising weinig kost. Maar...... algemeen onderhoud, stalling enz. wordt er niet goedkoper op.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:26

stef schreef:
Wsw: waarom? Ik zou me geen raad weten met een goed gefokt sportpaard met papier. Geef mij maar mijn haflo!

Ik ook niet. Daarom heb ik een goedgefokte Gelderse. :)

Een Haflo Arabier kan je ook in stamboekverband fokken. Ik heb een Haflo gehad met zelfs 2 stamboekpapieren. Een van het stamboek waar de haflingers geregistreerd worden en een NRPS papier.
Fijne sportpony was dat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:30

Magiccc schreef:
Ik vind kruisingen vaak nog leuker ook dan een kwpner of een fries. die friezen zijn een beetje uitgefokt (dat krijg je als je alleen met een goedgekeurde elite gaat fokken, is dus een praktijkvoorbeeld dat het fout kan gaan en dus helemaal niet zo slim is.) heb pas een leukerd te koop zien staan, een kruising fries x ijslander. wat een geweldig beest! <3 bijkomend voordeel in deze crisis is dat kruisingen niet zo duur zijn.

Hoezo zijn die uitgefokt?

Echt goed is het ook nooit he. Als de Fries nu uitgestorven zou zijn is het doodzonde. Worden ze gefokt is het nog niet goed.

Ik probeer mijn eigen bijdrage te brengen in het voorkomen van het uitsterven van het Gelderse Paard. (probeer dat maar eens te doen zonder stamboek papier.) maar dat is dus niet goed.

Jaja....

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:37

Incest. en ik zeg niet dat dat allemaal niet goed is. maar kijk eens wat breder er zijn nog wel meer geschikte paarden binnen dat ras! Er worden bij sommige rassen maar 4 hengsten gebruikt in een jaar! ja zo krijg je al gauw incest, als alleen die goed genoeg zijn...

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:42

Hahaha incest :+
Bedoel je inteelt? Ik heb net nog gelezen dat de inteeltpercentages binnen het KFPS nog steeds fors aan het dalen zijn. Ze zijn goed bezig!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:42

Magiccc schreef:
Incest

Incest???

Weet je waar ze vandaan komen? Van bijna uitgestorven tot een florerend stamboek.

Uit laten sterven was dus beter geweest?

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:45

Inteelt bedoel ik ja. dat had ik ergens gelezen. maar laat maar want jullie mening is een feit ;) ik zeg toch niet dat uitsterven beter was geweest? Je mag alleen wat breder kijken naar hengsten en merries binnen het ras dat heb ik gezegd.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:47

Hoe bedoel je met wat breder kijken?
Of moet het stamboek soepeler worden met goedkeuring en primering?
Juist door het zeer strenge selectiebeleid floreert het stamboek als nooit tevoren.