Willemke2 schreef:Keona, de hengsten worden van te voren veterinair gekeurd, voordat ze op de hengstenkeuring verschijnen. Ik neem aan dat dit ook bij Lusitano's het geval is.
nee hoor
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NatasjavE schreef:fro schreef:Ik vind dat je zonder papier best kan fokken mits je een merrie hebt die wel goed inelkaar steekt en een goed karakter heeft.
En de meeste mensen waarvan ik zie dat ze commentaar hebben fokken zelf ook vaak veel paarden. Stop daar dan ook mee.
En als die merrie nu een vader heeft die helemaal niet zo'n goed karakter heeft? En een overbeet had(en daarom niet goedgekeurd ?
Of dat de hengst zelf geen overbeet heeft maar hem wel blijkt te vererven.
Een stamboek houdt zulke zaken bij en houdt daar rekening mee bij de hengstenselectie.
Stamboekkeuringen zijn dan ook niet zomaar een beetje voor de show. Daar wordt gekeken hoe de hengsten vererven.
Willemke2 schreef:Dan weet ik nu zeker dat ik nooit een Lusitano wil! Heikele toestand dat men niet verder kijkt dan de buitenkant.
Als iemand dekadvies vraagt, wat is er dan mis mee om te zeggen dat je het niet verstandig vindt?
Willemke2 schreef:KWPNers geen leuk karakter? Hoezo niet? Bij de hengsten telt karakter ook zwaar mee bij het verrichtingsonderzoek.
Gebreken zoals overbeten en beengebreken zijn wel degelijk erfelijk.
NatasjavE schreef:Fro, jij vindt het geen fijne karakters.
En nogmaals je hoeft niet perse een sportpaard te fokken. Zelfs binnen het KWPN niet. Maar je kan ook een ander ras/stamboek/type gaan fokken.
Goed voorbeeld vindt ik de Barrockpinto. Die zijn ook gaan kruissen maar wel binnen stamboekverband. Ze regisreren en proberen een nieuw ras te fokken. Ze blijven daarbij selecteren.
NatasjavE schreef:Nou is het topic langzaam overgaan in een topic binnen stamboekverband fokken versus wild dekken.
stef schreef:Wsw: waarom? Ik zou me geen raad weten met een goed gefokt sportpaard met papier. Geef mij maar mijn haflo!
Magiccc schreef:Ik vind kruisingen vaak nog leuker ook dan een kwpner of een fries. die friezen zijn een beetje uitgefokt (dat krijg je als je alleen met een goedgekeurde elite gaat fokken, is dus een praktijkvoorbeeld dat het fout kan gaan en dus helemaal niet zo slim is.) heb pas een leukerd te koop zien staan, een kruising fries x ijslander. wat een geweldig beest!bijkomend voordeel in deze crisis is dat kruisingen niet zo duur zijn.