Monddood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:49

Wel even zomaar een vraagje he. Dit soort 'problemen' komen toch eigenlijk alleen bij de discussies voor? Zie het zelden ergens anders gebeuren dan bij foto's en discussies. Er zijn nog zoveel andere delen op Bokt waar het wél gezellig is en wel goed gaat, waarom dan van een mug een olifant maken?

We zijn hier toch in de eerste plaats omdat we allemaal dezelfde passie delen? Waarom moeten er dan 'partijen' worden gevormd? Waarom niet gewoon reageren in de topics waar het wél leuk is, i.p.v. expres de heftige discussies opzoeken. Natuurlijk, een kritische reactie, fris idee en pittige discussie op z'n tijd hoort er bij en is ook gewoon nodig om een discussieforum, maar waarom moet het dan altijd zo 'uit de hand lopen'?

Bokt kan hartstikke gezellig zijn maar dan moet zowel van de kant van de Bokkers en de kant van de mods de muggenzifterij wat indammen. En, lieve Bokkers en mods. Het is het INTERNET. Een INTERNETFORUM. Waar maak je je druk om :')

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:49

Ik heb in het echte leven al een paar jaar te maken met een wat oudere stugge man, kan nauwelijks de moeite nemen een normale zin te maken, kan alleen maar brommen en commentaar geven.

Heb een tijdje een hekel aan hem gehad en hem genegeerd, eens een keertje lelijk terug gedaan.
Maar op een gegeven moment z'n gedrag negerend doorgevraagd als ie weer eens commentaar had en de beste man had eigenlijk gewoon gelijk.
Inmiddels loopt de communicatie wat soepeler en respect is er zeker.

Ik denk dat het per persoon verschillend is wat als respectloos wordt ervaren en ook daar kun je op veel manieren omgaan zonder dat daar het ingrijpen van een mod nodig is.

En natuurlijk zijn er mensen die dat niet kunnen en kan een topic flink ontsporen, maar dan is het aan de rest van de posters in het topic om daar mee om te gaan.
Je spreekt elkaar er eens op aan of negeert het verder.

In plaats van dat 1 iemand roept 'ik heb getemt!' en de rest met ingehouden adem wacht op de reactie van een mod.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:50

delerium schreef:
Ja, het speelt al jaren. Dat is het deel dat ik met je eens ben. Met de rest van het bericht kan ik gewoon echt helemaal niets.

.

Nee idd, maar de posten waar ik wel serieuze vragen stel,die beantwoord je niet....

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:50

Ik ben er toch ook al een poosje bij, geef altijd mijn mening zoals ik dat in het echt ook zou doen. Ik verwoord het wel vriendelijk omdat ik hier niet ben om mensen af te kraken, maar om te leren van elkaar. Ik heb nog nooit last gehad van de mods.. Ik denk altijd even na voordat ik iets zeg of type, dat vind ik normaal. Nadenken doe ik dus niet omdat ik bang ben voor de mods.

Als het inderdaad om kleine dingen gaat, taalgebruik smiley en een grapje wat ik hierboven lees, dan vind ik dat wel storend. Ik vraag mij ook af of dat erg vaak gebeurt of dat het slordigheidjes van de mods zijn die incidenteel gebeuren.

Verder vraag ik mij af waarom je mod zou worden, ik zie zoveel negatieve berichten, het lijkt mij dan toch niet leuk om te doen. :?

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:51

De verwijzing naar het 'echte leven' zoals dat hier enkele keren wordt genoemd gaat naar mijn mening niet op. In het echte leven bestaat communicatie uit meerdere onderdelen dan alleen getypte platte tekst. In gesprekken zie je wat er gebeurt, je luistert, je ziet emoties, je kunt nuances aanbrengen. In getypte woorden valt dat soms niet mee, en kunnen woorden harder overkomen dan jij ze misschien bedoelt. Ook hier zie ik voorbeelden die voor een niet insider niet te volgen zijn, met halve verhalen, situaties die uit de context gehaald worden, en moeilijk te begrijpen zijn omdat er inmiddels veel emotie bij komt kijken. Daarom vind ik het wel goed dat moderators hier juist op letten.

Flaxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:54

saskiakefie schreef:
Dat is niet waar; aantal keren gezien is gebaseerd op hoe vaak het topic aan geklikt wordt. Als je een topic actief volgt en een reactie erin hebt gezet, loopt dat snel op...

Ik had dat topic over transparantie vergeleken met andere topic's op forumzaken. Verschil was duidelijk.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:55

ShauniBef schreef:
Dat kan nog steeds hoor :) ! Zolang het maar respectvol gebeurd :) .. En dat is soms een probleem.... Het respect hebben voor elkaar :)

Nogmaals nee dat kan niet, het bewijs in mijn inbox...

Heb zelf meerdere mensen er naar laten kijken en ze zeggen allemaal : najaaaa waar had die mod last van
Dus dat...

en dat gebeurd overigens tegenwoordig niet 1 x maar heel regelmatig
niet alleen bij mij, maar bij heel veel mensen die niet alleen maar aaaah en oeehh wat lief roepen
mensen die een pittige discussie aan gaan en durven en durven te spreken worden monddood gemaakt
die mensen trekken zich inmiddels helemaal terug tot HK en wat simpele reactie's
Maakt dat bokt er nou leuker en leerzamer op?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:55

nynke55 schreef:
Ik zie heel wat humor op bokt en doe daar zelf ook volop aan mee, dus dat klopt niet. En duidelijk kan ook op een vriendelijke manier, daar word je ook niet op afgestraft.

wil je bewijs? :Y)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:56

Flaxe schreef:
saskiakefie schreef:
Dat is niet waar; aantal keren gezien is gebaseerd op hoe vaak het topic aan geklikt wordt. Als je een topic actief volgt en een reactie erin hebt gezet, loopt dat snel op...

Ik had dat topic over transparantie vergeleken met andere topic's op forumzaken. Verschil was duidelijk.

Misschien moet je gewoon lekker gaan bokken ipv allemaal onderzoeken te doen.... :)

LBLGypsyCobs

Ninia schreef:
De verwijzing naar het 'echte leven' zoals dat hier enkele keren wordt genoemd gaat naar mijn mening niet op. In het echte leven bestaat communicatie uit meerdere onderdelen dan alleen getypte platte tekst. In gesprekken zie je wat er gebeurt, je luistert, je ziet emoties, je kunt nuances aanbrengen. In getypte woorden valt dat soms niet mee, en kunnen woorden harder overkomen dan jij ze misschien bedoelt. Ook hier zie ik voorbeelden die voor een niet insider niet te volgen zijn, met halve verhalen, situaties die uit de context gehaald worden, en moeilijk te begrijpen zijn omdat er inmiddels veel emotie bij komt kijken. Daarom vind ik het wel goed dat moderators hier juist op letten.

Het feit dat je elkaar niet ziet en hoort kan een reactie wel anders doen overkomen dan deze bedoeld wordt.
Naar mijn idee ook een oorzaak van verkeersruzies, door de auto zie je de ander niet volledig en mis je een stukje lichaamstaal en mimiek.

Ik heb soms wel het idee dat er al snel van de meest negatieve manier van uitleggen van een reactie wordt uitgegaan.
Korreltje zout erbij en nog eens lezen en niet gelijk op de achterste benen.

Het valt mij vaak op er op een scherpe reactie an sich niet gemod wordt, maar eerder op hoe de reactie door de andere posters wordt opgevat.

ShauniBef

Nja, Ojajoh... Misschien ligt het toch wel een klein beetje aan jezelf....? Je hebt ook een erg euh... Leuk profiel.. Respect voor de politie :D ?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:57

Ojajoh schreef:
nynke55 schreef:
Ik zie heel wat humor op bokt en doe daar zelf ook volop aan mee, dus dat klopt niet. En duidelijk kan ook op een vriendelijke manier, daar word je ook niet op afgestraft.

wil je bewijs? :Y)

Jawel, maar dan wel het hele topic, niet alleen jouw reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:59

Ojajoh schreef:
en dat gebeurd overigens tegenwoordig niet 1 x maar heel regelmatig
niet alleen bij mij, maar bij heel veel mensen die niet alleen maar aaaah en oeehh wat lief roepen
mensen die een pittige discussie aan gaan en durven en durven te spreken worden monddood gemaakt
die mensen trekken zich inmiddels helemaal terug tot HK en wat simpele reactie's
Maakt dat bokt er nou leuker en leerzamer op?

Nee, daar wordt bokt zeker niet leuker en leerzamer op. We kunnen zo langzamerhand de vraag gaan stellen of dat nog wel de bedoeling is van dit forum?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:59

ShauniBef schreef:
Nja, Ojajoh... Misschien ligt het toch wel een klein beetje aan jezelf....? Je hebt ook een erg euh... Leuk profiel.. Respect voor de politie :D ?

wat heeft de politie er mee te maken dan :?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:00

Op topics met een slotje voor overleg dat niet verdwijnt kun je overigens gewoon een TEM zetten of de betreffende mod PB-en. Dat is namelijk niet het beleid, integendeel.

NathalietjeB schreef:
en hier ben ik t dus echt ontzettend mee eens ... zelfs voor het tegenspreken van een mod kan je een ow krijgen zelfs als er geen dreigementen of wat dan ook in gezegd is heel kinderachtig

Voor het uiten van een andere mening dan een mod kun je geen OW krijgen. Gewoon niet. TENZIJ je je daarin ontzettend misdraagt. Maar dan heeft het te maken met hoe je je misdraagt en niet met het tegenspreken van een mod.

Leorah schreef:
dan komt er: definitief slot na overleg.... te staan toch?

Vaak wel, vaak ook gaat het weer open.

Ojajoh schreef:
Ik denk dat ik nu wel begrijp wat er met 'lopen hakken' bedoeld wordt..

waarom? omdat de feiten in een niet fluwelen verpakking,maar in een sarcastische grap op tafel worden gegooid?

het is anders wel hoe het gaat[/quote]
Niets hoeft verpakt in een fluwelen verpakking. Maar in rot fruit is ook niet nodig. Daar zit dan weer een grijs gebied tussen, en nare van dat grijze gebied is dat het uit belachelijk veel variaties kan bestaan.

tringtring_ schreef:
Weer een nieuwe? :+
ben benieuwd hoelang deze open blijft :')

Ik vind t soms wel een beetje jammer hoe mods reageren :x , maar aan de andere kant, er word ook wel weer te veel gezeurd door sommige bokkers..

Hoe lang? Zo lang als mogelijk en haalbaar...
En echt; ik doe m'n best overal op te reageren.

saskiakefie schreef:
Ja dat is netjes, maar dat kunnen ze vergeten zijn, maar dat betekend natuurlijk niet dat er geen overleg is geweest, vind ik wat kort door de bocht. ;)

Nayomie schreef:
IMO is er dan geen overleg geweest. Iig niet te weten voor de bokkers.

Klopt. Maar als er staat overleg dan wordt dat overleg ook gevoerd.

VivaLaVida schreef:
Als iedereen het er mee eens dat er minder streng gemoddereerd moet worden.. Dan is het toch duidelijk? Of zou een poll hier in misschien handig zijn?

Opties waarvan jij/jullie denken "dat zou het modden beter maken" zijn altijd welkom.

Maar om inkoppertjes meteen terug te koppen: transparantie komt er niet, de banlijst komt ook niet terug, het bespreken van anderen ook al niet en anarchie is ook niet de bedoeling.

quera schreef:
Tuurlijk is dat waar.100 mensen 100 meningen.

Maar mis vaak het antwoord van de mod hier in. Vaak staat er: na overleg is er besloten hier niks aan te veranderen. Want de argumenten waren niet goed genoeg. Terwijl er soms(niet altijd) best goede argumenten tussen staan.

En ik vind t vaak zo kinderachtig gaan. In het dagelijks leven mag ik ook m'n mening geven maar hier op bokt moet het precies in het hokje vallen zo niet dan krijg je een pb. En dat vind ik jammer en daar stoor ik me ook aan.

Op bokt moet het inderdaad binnen bepaalde hokjes vallen...
Sowieso de wettelijke kaders, maar ook die van respectvol discussieren. Bijvoorbeeld. En dat is waar het vaak fout gaat. (ter verduidelijking: heb het nu over het bokt-kader. Niet over quera).

Ojajoh schreef:
Dat klopt, er gebeurd idd meer achter de schermen, en dat is geen zoete koek te noemen...
Maar dan komen we terug op het doofpot verhaal en de slapende honden

Klopt. HE-voorbereidingen (inmiddels nabesprekingen) , het traject van de reacties van mensen die moderator willen worden, gesprekken over grijze gebieden om zoveel mogelijk op één lijn te zijn, onder andere. Maar spannender dan dat niet hoor :n

Joolien schreef:
Maar als ik nou opmerk dat er met 2 maten wordt gemeten? En dat niet 1 keer gebeurd? En dat ik niet mag zeggen wanneer omdat ik hier niemand mag bespreken, maar iets wat recent nog is gebeurd? Echter is het geen ervaring uit eerste hand dus ik mag er blijkbaar niks over zeggen...

Op het moment dat je vindt dat er een moderator niet eerlijk bezig is is het altijd goed om die mod een PB te sturen. Heb je daar geen trek in of geen vertrouwen in: PB dan de hoofdmod van diegene, of een willekeurige hoofdmod. In de wiki staat wie dat zijn: Leo, Mars, Oscar, Ods, Neonlight, Nicole288 en Chica.
Het openbaar bespreken is echt zinloos.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:00

Lovely schreef:
Nee, daar wordt bokt zeker niet leuker en leerzamer op. We kunnen zo langzamerhand de vraag gaan stellen of dat nog wel de bedoeling is van dit forum?

maar vroeger dus wel! Ik heb in 2004-2005 ect ontzettend veel geleerd door hier te lezen en te discussiëren

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:01

Het probleem is, ik wil ook wel bewijs aanleveren voor momenten waarop er veel te streng is ingegrepen of momenten waarop er met twee maten word gemeten. Momenten dat er OW's en bans worden uitgedeeld, maar die compleet overtrokken en te streng zijn. Daadwerkelijk bewijs en echte feiten dus. Maar dat betekend het bespreken van OW's en bans en dat mag dus niet.. Dus bewijs voor inadequaat handelen van mods kan niet geleverd worden, want OW's en bans mogen niet besproken worden.

@Delerium: Allemaal leuk en aardig dat je dan naar een hoofdmod kan PB'en, maar vervolgens word er helemaal niets mee gedaan. Daarom dat mensen het maar in het openbaar gaan bespreken, zodat ze bijval krijgen van anderen en misschien op die manier mods kunnen overtuigen.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 17-09-12 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:02

nynke55 schreef:
Jawel, maar dan wel het hele topic, niet alleen jouw reactie.

daar heb je nu dan een pb over ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:02

Ninia schreef:

Afgezien daarvan zal een of andere 16 jarige die een grote mond tegen mij open trekt in het echte leven direct zijn/haar trekken thuis krijgen, maar dat mag hier dus niet omdat we koste wat het kost respect, begrip en geduld moeten hebben voor de jonge bokker, ongeacht of die dat verdient of niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:03

Angela schreef:
Een grap kan imo nog steeds, en elkaar de waarheid vertellen ook. Het is echt HOE je iets zegt. Je kunt heel scherp zijn, zonder iemand persoonlijk onderuit te halen. Dat is het verschil tussen een post die wel kan, en eentje die niet kan. Dan is het hooguit nog dat er een modopmerking voorbij komt waarin wordt aangegeven dat een bepaald commentaar nu wel duidelijk is geworden, en of er doorgegaan kan worden op de andere zaken (het is namelijk niet nodig om TS 10 pagina's lang te vertellen dat veulens niet geschikt zijn om op te rijden als de reden waarom dit is al meerdere keren uitgelegd is).

Ja maar waar leggen jullie de grens dan? En zien jullie niet dat meningen die door meer mensen gedeeld en ook op Bokt geplaatst worden meer impact hebben dan de sporadische oneliner met dezelfde draagkracht en reikwijdte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:03

Ojajoh schreef:
Lovely schreef:

maar vroeger dus wel! Ik heb in 2004-2005 ect ontzettend veel geleerd door hier te lezen en te discussiëren

Het is dus niet meer zo en daarom wil ik het beheer graag de vraag stellen wat nu eigenlijk de doelstelling is van bokt.nl anno 2012?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:04

delerium schreef:
Ojajoh schreef:
Dat klopt, er gebeurd idd meer achter de schermen, en dat is geen zoete koek te noemen...
Maar dan komen we terug op het doofpot verhaal en de slapende honden

Klopt. HE-voorbereidingen (inmiddels nabesprekingen) , het traject van de reacties van mensen die moderator willen worden, gesprekken over grijze gebieden om zoveel mogelijk op één lijn te zijn, onder andere. Maar spannender dan dat niet hoor :n

.

hahaha, ja........
Nou wij weten beide dat dit niet de volledige waarheid is wat jij probeert te verkondigen ;)

BaileyMix

And so the show continues :O Denk dat iedereen inmiddels wel weet, dat er toch geen oplossing komt. Alles gaat imo netjes en correct in dit topic maar heb niet echt een idee dat er ook serieus iets gaat veranderen.

ShauniBef

Ojajoh schreef:
ShauniBef schreef:

wat heeft de politie er mee te maken dan :?

Nou... Probeer even de link te leggen.. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:05

Als je het niet eens bent met een OW of BAN, dan kun je aan de betreffende mod (of de HM) een bericht sturen waarom je er zo over denkt. Daarnaast is er de BZC, die los van de moderators kijken of een OW of BAN in de ogen van de BZC terecht was.