Klachten over moddies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:15

Maar wat is dan precies het discussiepunt?

TS heeft het over de; "eigen interpretering van de regels" van de mods. Het lijkt me ook haast niet mogelijk om dat niet te doen, bij algemene regels. Dan is het mens-afhankelijk van wat men nog wel en nog laakbaar acht.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:16

Kwalijke zaak Karuna als dat zo gegaan is. Ik zou dan idd naar een hoofdmod of beheer stappen. Want die kunnen zien wat er gewist is.

nynke55

Re: Klachten over moddies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:20

Slimmerik is me al voor, idd medelen aan een hoofdmod. Ik vind ook, dat als er een vermoeden is van betrokkenheid de mod zo verstandig moet zijn om zich in het betreffende bericht terug te trekken. Dat zou, als het dat al niet is, een regel moeten zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:22

Ik weet dus niet of ze betrokken zijn maar beiden hebben we in dezelfde streek gewoont in dezelfde tijd. Het is dat mijn man me daarop attent maakte of er niet toevallig een betrokkenheid kan zijn. Zelf was ik nog niet op het idee gekomen. Hopelijk heeft ts tussen de berichten door kunnen opmaken dat die plek voor haar een is waar ze niets moet gaan kopen tenzij ze problemen wil hebben of heel erg veel geluk.

Probleem was dat de naam van persoon en product van verkoop gelijk is aan de persoon die voor veel verkoopellende en verdriet heeft gezorgt in de regio. Schijnt dus familie van elkaar te zijn blijkt dus later in het topic omdat iemand beiden kent. Maar dat is dus ook verwijdert. alleen dan in een andere regio, toevallig een beetje in de buurt waar wij nu wonen. Dus kleine moeite voor mij om te gaan kijken.
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-08-12 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

nynke55 schreef:
Maar wat is dan precies het discussiepunt?

TS heeft het over de; "eigen interpretering van de regels" van de mods. Het lijkt me ook haast niet mogelijk om dat niet te doen, bij algemene regels. Dan is het mens-afhankelijk van wat men nog wel en nog laakbaar acht.

De discussie punten die ik zelf uit het topic haal naar aanleiding van de posts van TS:

- Eigen interpretering van de regels door moderators
- Machtsmisbruik door moderators
- Geschiktheid van mensen voor de taak als moderator.
- Partijdigheid/kliekjes/ongelijke behandeling, etc.
- Het klachtenstelsel dit in sommige gevallen blijkbaar niet werkt of geen gehoor geeft.

itsmi

nynke55 schreef:
Slimmerik is me al voor, idd medelen aan een hoofdmod. Ik vind ook, dat als er een vermoeden is van betrokkenheid de mod zo verstandig moet zijn om zich in het betreffende bericht terug te trekken. Dat zou, als het dat al niet is, een regel moeten zijn.

Dat ís ook een regel...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:24

Maar zelfs bij een vermoeden van, zou een mod zich terug moeten trekken. Laat ik het zo zeggen: Als ik mod was en er speelde iets af in mijn omgeving, zelfs al kende ik die mensen niet, dan zou ik daar niet over willen modereren, om alle schijn van belangenverstrengeling te vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:27

Prrrr schreef:
Je hebt nooit met het hele team te maken, altijd met een individu. Beslissingen worden praktisch altijd wel overlegd, maar als je ergens een probleem mee hebt is het de bedoeling dat je de mod die de beslissing heeft gecommuniceerd aanspreekt.

Je spreekt jezelf in deze ene zin wel heel erg tegen. Iedereen weet dat het nooit om een mod draait, omdat het team altijd communiceert dat beslissingen door het team genomen worden. Een stijl van opereren kun je best in zijn algemeenheid bespreken. Dat is ook beter dan om de mod aan te spreken op iets waar de mod zelf niet verantwoordelijk voor is, dat werkt alleen maar in de hand dat de mod zich vervolgens aangevallen voelt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:30

Citaat:
De discussie punten die ik zelf uit het topic haal naar aanleiding van de posts van TS:

- Eigen interpretering van de regels door moderators
- Machtsmisbruik door moderators
- Geschiktheid van mensen voor de taak als moderator.
- Partijdigheid/kliekjes/ongelijke behandeling, etc.
- Het klachtenstelsel dit in sommige gevallen blijkbaar niet werkt of geen gehoor geeft.

De 2e, 3e en 4e stelling zijn volgens mij in het bericht van TS gevolg van de 1e stelling. Het klachtenstelsel kan ik niet over oordelen, heb ik geen ervaring mee.
Ik kan me wel voorstellen, dat als er een klacht ongegrond word verklaard en de klager blijft proberen zijn gelijk te halen, dat er op een gegeven moment niet meer word gereageerd. Maar dit is speculatie van mijn kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:49

Klopt, als je er met de mod niet uit komt en je legt de beslissing van de mod voor aan de bezwaarcommissie, dan is dat het eindstation.
Uitspraak is bindend en je kunt nergens anders meer terecht.

Ik heb zelf al eens mogen ervaren dat de bezwaarcommissie niet altijd onpartijdig/eerlijk/objectief oordeelt in een voorgelegde kwestie (en zich ook niet altijd houdt aan de door hen zelf gestelde termijnen voor het "vonnis" ).
Dan blijf je als bokker inderdaad een zitten met een gevoel van onrecht. Waar je vervolgens helemaal niets meer mee kunt. Want er is een uitspraak gedaan en daarna wil niemand meer reageren op de kwestie.

Ik snap dat er 'ergens' een eindstation moet zijn. Logisch, want je kunt niet oneindig door gaan.
Maar het is daarom wel waanzinnig belangrijk dat 't eindstation dat aangewezen wordt ook echt (vrijwel) perfect functioneert.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:02

Ik erger me ook wel aan sommige mods.. Al vaker PBtjes gehad dat ze een bericht van mij verwijderden omdat het 'off topic' was. Een mod had een berichtje op de nieuwspagina geplaatst van iets wat al meer dan een week geleden gebeurt was. Ik had gereageerd: 'Dit is al een week geleden gebeurd lijkt me niet echt iets voor op de nieuwspagina?' Toen kreeg ik een PB van de mod (die dus ook het topic geopend had) dat mijn bericht verwijderd was omdat het off topic was. 8)7

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:05

Femke schreef:
Klopt, als je er met de mod niet uit komt en je legt de beslissing van de mod voor aan de bezwaarcommissie, dan is dat het eindstation.
Uitspraak is bindend en je kunt nergens anders meer terecht.

Ik heb zelf al eens mogen ervaren dat de bezwaarcommissie niet altijd onpartijdig/eerlijk/objectief oordeelt in een voorgelegde kwestie (en zich ook niet altijd houdt aan de door hen zelf gestelde termijnen voor het "vonnis" ).
Dan blijf je als bokker inderdaad een zitten met een gevoel van onrecht. Waar je vervolgens helemaal niets meer mee kunt. Want er is een uitspraak gedaan en daarna wil niemand meer reageren op de kwestie.

Ik snap dat er 'ergens' een eindstation moet zijn. Logisch, want je kunt niet oneindig door gaan.
Maar het is daarom wel waanzinnig belangrijk dat 't eindstation dat aangewezen wordt ook echt (vrijwel) perfect functioneert.

Inderdaad is het heel erg belangrijk, maar heel veel zaken die hier besproken werden zijn niet zo zwart-wit als ze in eerste instantie lijken. Ik heb het zelf meegemaakt met een zaak die erg duidelijk leek, maar waar ik toch mijn mening compleet moest omdraaien, door 1 pbtje.

Ik denk dat het bij de mods/bezwaarcomissie net zo gaat, dat ze afgaan op alle informatie die ze krijgen en op basis daarvan hun beslissing nemen. Mocht dat niet zo zijn, dat er inderdaad sprake is van belangenverstrengeling, dan is dat een kwalijke zaak.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:08

Maartenn schreef:
Ik erger me ook wel aan sommige mods.. Al vaker PBtjes gehad dat ze een bericht van mij verwijderden omdat het 'off topic' was. Een mod had een berichtje op de nieuwspagina geplaatst van iets wat al meer dan een week geleden gebeurt was. Ik had gereageerd: 'Dit is al een week geleden gebeurd lijkt me niet echt iets voor op de nieuwspagina?' Toen kreeg ik een PB van de mod (die dus ook het topic geopend had) dat mijn bericht verwijderd was omdat het off topic was. 8)7

Haha, mod had wel gelijk: het was ook off-topic. :D Maar wel flauwekul om het te verwijderen. Zo zie je maar weer: regels handhaven is niet goed, regels naar eigen goeddunken interpreteren ook niet.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:09

Bye the way, ik lees net dat we ook met onze klachte naar het Klachtenkompas van de consumentenbond kunnen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:15

nynke55 schreef:
Inderdaad is het heel erg belangrijk, maar heel veel zaken die hier besproken werden zijn niet zo zwart-wit als ze in eerste instantie lijken. Ik heb het zelf meegemaakt met een zaak die erg duidelijk leek, maar waar ik toch mijn mening compleet moest omdraaien, door 1 pbtje.

Ik denk dat het bij de mods/bezwaarcomissie net zo gaat, dat ze afgaan op alle informatie die ze krijgen en op basis daarvan hun beslissing nemen. Mocht dat niet zo zijn, dat er inderdaad sprake is van belangenverstrengeling, dan is dat een kwalijke zaak.

Wat ik ervaren heb als probleem is dat het modteam sommige dingen op hun eigen manier heel zwart/wit zien.
Zo ben ik er destijds van "beschuldigd" door het team dat ik vrijwel uitsluitend "nutteloze" berichten plaatste.

In hun ogen nutteloos. Want ik plaats inderdaad vooral heel erg veel in de HK sinds we in 2008 onze paarden hebben moeten verkopen. Dus ik ben wat minder aktief in topics over medische zaken of rijtechnische dingen, omdat dat op dit moment geen deel meer uit maakt van mijn leven.

Wat de mods niet zagen of niet wilden zien, is dat ik in de huiskamer topics waar ik in zit, die voor hun richtlijnen misschien "nutteloos" zijn wel tientallen, tot honderden mensen heb geholpen, geïnspireerd, etc. etc.

Absoluut geen berichten die een normaal persoon als "nutteloos" zou bestempelen.
Maar ja, wellicht in de ogen van een moderator, die een HK topic alleen als slowchat ziet...

Is dat een reden om mijn deelname aan bokt dan maar als geheel "nutteloos" te bestempelen?
Ik vind van niet... Ik help veel mensen, geef veel advies als er vragen zijn, ik deel waanzinnig veel kennis. En vele van die bokkers zijn me daar enorm dankbaar voor (sorry voor de ego/arrogante toon... maar 't is wel de werkelijkheid :P ).

Dat is maar 1 voorbeeld van hoe makkelijk de mening van een modteam anders kan zijn tegenover die van een gebruiker die het forum ook écht als een gebruiker ervaart. Sommige dingen zijn nou eenmaal niet zwart/wit en kunnen ook niet als zodanig behandeld worden.

Het heeft er bij mij uiteindelijk tot geleid dat ik gedurende een aantal maanden maar helemaal weg ben gebleven van bokt. Omdat er op dat moment een team zat, dat op één of andere manier echt absoluut NIETS van me tolereerde. Ik kon geen normale post plaatsen of ik had al een pb of waarschuwing te pakken. Sloeg werkelijk nergens op.
Dus ik heb me toen maar helemaal teruggetrokken en ben echt een aantal maanden weg geweest, met het plan om ook niet meer terug te komen.

En het is uiteindelijk ook niet het forum of het team geweest waardoor ik terug kwam, maar de mensen, met wie ik het in "ons" HK topic zo goed kan vinden... Ik miste ze... En ik kom ze ook wel op facebook en af en toe IRL tegen, maar het gezellige dagelijkse plekje om te kletsen was echt een gemis.

Wat ik "mis" in het modteam en de bezwaarcommissie?
Een stukje betrokkenheid... Het werkelijk onderzoek doen naar de kwestie.

Dat is in al mijn gevallen van "problemen" met het team namelijk nooit gebeurd.
Er is nooit navraag gedaan naar hoe berichten op de deelnemers in het topic over kwamen, of hoe anderen er over dachten. En of de genoemde personen die besproken werden überhaupt bokkers waren, etc.
Heb ooit een waarschuwing gehad omdat ik een bokker zou hebben besproken op een negatieve manier.
Was niet eens een bokker... En ook niet echt negatief te noemen. Licht cynisch misschien. Niet meer dan dat. En de anderen in het topic vonden de opmerking gewoon leuk, zoals hij ook bedoeld was...
Als ik zeg: "ik vind premier rutte stom" krijg ik daar toch ook geen ban of OW voor? Nou... ik dus in een vergelijkbaar geval toen wel.
Ik kon toen echt NIETS goed doen. M'n mening niet uiten... Niets... Daarom ben ik toen weg gegaan.

Is nooit navraag gedaan over wie het ging. Ze zijn er vanuit gegaan dat het een bokker was, en stuurde me daarvoor een waarschuwing.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:27

nynke55 schreef:
Maartenn schreef:

Haha, mod had wel gelijk: het was ook off-topic. :D Maar wel flauwekul om het te verwijderen. Zo zie je maar weer: regels handhaven is niet goed, regels naar eigen goeddunken interpreteren ook niet.

Ik vind het niet off topic, lijkt me toch belangrijk om te weten (zeker bij een nieuwsbericht) wanneer de gebeurtenis waarover het topic gaat heeft plaatsgevonden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:06

Ik zit eigenlijk nooit op de HK topics, maar het lijkt me dat deze bedoelt zijn om gezellig met elkaar te kletsen en kan er van nutteloze berichten bijna geen sprake zijn, of je moet het wel heel bont maken. Heb je dit met de bezwaarcomissie besproken?

Het nagaan van een verhaal lijkt me een onmogelijke taak, dan zouden de mods als rechercheurs ter plaatse moeten gaan kijken en buurtonderzoeken moeten gaan houden.

Sommige reacties zijn kwetsend, ook al word het misschien door die persoon op dat moment niet zo ervaren, terwijl je als meelezer denkt: dat had je ook vriendelijker kunnen zeggen.

Bijvoorbeeld: Iemand doet iets en een ander zegt: Dat vind ik k*t van je. Ik vind dat kwetsend, terwijl een ander dat een normaal woord vind. Zoals iemand anders al zei: het is de toon die de muziek maakt.

lillir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:27

Iris82 schreef:
lillir: het komt nooit voor dat mods pb's verwijderen.
Wat er wel kan gebeuren is dat je een melding krijgt dat de gebruiker de pb zelf verwijderd heeft al voor dat je m gelezen hebt. Dan krijg je dus wel een melding dat er een pb is, maar je kunt m niet meer lezen.

Ik wil best een pb naar je sturen en deze weer verwijderen zodat je kunt zien hoe dit werkt?

Hoi,

Volgens mij stond er verwijderd door Mod, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik heb de bewuste pbs ook gelijk weggegooid, dus ik kan het niet checken. Het waren twee PB's van dezelfde persoon. De derde die hij stuurde, bleef wel staan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:12

lillir schreef:
Iris82 schreef:
lillir: het komt nooit voor dat mods pb's verwijderen.
Wat er wel kan gebeuren is dat je een melding krijgt dat de gebruiker de pb zelf verwijderd heeft al voor dat je m gelezen hebt. Dan krijg je dus wel een melding dat er een pb is, maar je kunt m niet meer lezen.

Ik wil best een pb naar je sturen en deze weer verwijderen zodat je kunt zien hoe dit werkt?

Hoi,

Volgens mij stond er verwijderd door Mod, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik heb de bewuste pbs ook gelijk weggegooid, dus ik kan het niet checken. Het waren twee PB's van dezelfde persoon. De derde die hij stuurde, bleef wel staan.

Ik hoop niet dat dat echt door een Mod geweest is.. Dat vind ik namelijk écht niet kunnen..
Als die priveberichten lezen hoop ik niet de mijne, die zijn wel erg prive.. :o

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:25

Iris82 schreef:
Dit is wat Eline er over gezegd heeft:

Citaat:
PB’s worden opgeslagen in de database en kunnen dus technisch gezien gelezen worden, Bart is de enige die hier (in theorie) bij kan, ik heb die toegang niet. Dat is iets wat volgens mij ook nooit ontkend is. Alleen wij respecteren het feit dat PB’s priveberichten zijn: deze worden nooit gelezen. Ook aan wie gebruikers pb’s versturen kan alleen door Bart opgezocht worden, en ook hiervoor geldt dat we dit als prive beschouwen.

Het enige wat de moderators kunnen zien is een teller met hoeveel pb’s een bepaalde gebruiker verstuurd/ontvangen heeft. Dit wordt eigenlijk vooral gebruikt om te kunnen controleren of nieuwe gebruikers per pb spammen, voor bestaande gebruikers geeft de teller geen correcte informatie.

Om nog even te herhalen, wij als moderators kunnen geen PB-tjes lezen, daarom wordt daar ook niet op gemod.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:26

We kunnen ze niet lezen en ook niet verwijderen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:27

nynke55 schreef:
Ik zit eigenlijk nooit op de HK topics, maar het lijkt me dat deze bedoelt zijn om gezellig met elkaar te kletsen en kan er van nutteloze berichten bijna geen sprake zijn, of je moet het wel heel bont maken. Heb je dit met de bezwaarcomissie besproken?

Het nagaan van een verhaal lijkt me een onmogelijke taak, dan zouden de mods als rechercheurs ter plaatse moeten gaan kijken en buurtonderzoeken moeten gaan houden.

Sommige reacties zijn kwetsend, ook al word het misschien door die persoon op dat moment niet zo ervaren, terwijl je als meelezer denkt: dat had je ook vriendelijker kunnen zeggen.

Bijvoorbeeld: Iemand doet iets en een ander zegt: Dat vind ik k*t van je. Ik vind dat kwetsend, terwijl een ander dat een normaal woord vind. Zoals iemand anders al zei: het is de toon die de muziek maakt.

Ja, is destijds uitgebreid besproken...

Oh, ik verwacht ook geen compleet onderzoek tot op de bodem.
Maar als er mensen genomineerd worden voor een OW of ban, mag er wel íets meer werk gedaan worden dan alleen de tekst lezen. Vaak zit er nog véél meer achter. En als de ene persoon z'n vriendjes ophitst om massaal de TEM knop tegen de ander te gebruiken (wat volgens mij nog wel 'ns vaak gebeurd), dan is dat geen eerlijke strijd.

Vind jij het kwetsend als ik zeg: "Goh, m'n beste vriendin is weer erg origineel geweest"
Als dat om een persoon gaat die al maandenlang al je creatieve werk tot op de laatste letter toe kopieert...
Niet heel erg toch... Ik noem geen namen, ik scheld niet... Het is slechts een scherpe opmerking.
En de mensen in het topic destijds stonden daar in allemaal aan mijn kant, dus ook daar werd niemand "gekwetst".

Het forum moet inderdaad geen ophoping van uitsluitend negatieve verhalen worden.
Maar zo heel af en toe een keer onder vrienden wat van je af schrijven, dat zou toch geen probleem moeten zijn...
Toch heb ik destijds een sanctie gekregen voor die ene opmerking.

Niemand in het topic vond het een probleem dat ik die opmerking maakte (is zelfs een protest in het topic tegen de mods ontstaan toen men hoorde dat ik er een sanctie voor kreeg), er werden geen namen genoemd, geen kwetsende opmerkingen, de sfeer in het topic werd er niet door verstoord...
Alleen een iets cynische opmerking van de constatering van een feit over "een persoon".

Maar dat was blijkbaar al genoeg.

Zo heb ik nog een hele waslijst met confrontaties met 't modteam die niet erg objectief waren en waar met íetsje meer onderzoek waarschijnlijk compleet andere conclusies uit getrokken zouden worden.

Je kunt als mod team natuurlijk ook problemen creëren die er helemaal niet zijn. Want die opmerking die ik maakte was binnen het topic geen enkel probleem en overtrad daarmee geen enkele boktregel.

Maar ik werd destijds door een groepje stokers "gevolgd". Zij zaten niet in dat topic, maar kunnen uiteraard wél massaal op de TEM knop gedrukt hebben, gewoon om te klieren. Helaas, maar dat gebeurde destijds bijna dagelijks.
Mensen die je berichten stalken en je steeds opzoeken om maar zoveel mogelijk vuurtjes te stoken. Maar wel zó subtiel dat het bij jóu hard aankomt maar voor een mod niet erg lijkt.
En zo komt zo'n clubje er continu mee weg en lopen de spanningen hoog op.

Als enig advies van mods krijg je dan om ze in de foei lijst te zetten en ze te negeren...
En dat deed ik ook 'braaf'. Ik ben toen zelfs uit verschillende goed lopende topics weggegaan, puur om ontmoetingen/botsingen met die groep te vermijden omdat ze het keer op keer uitlokte.
Maar zelfs in een splinternieuw topic kwamen ze vrolijk "binnenvallen" alleen om te stoken... Verder geen andere of inhoudelijke posts.
Binnenvallen van topics mag niet, maar als ik daar melding van maakte, werd er niets mee gedaan.
Andersom; als ze mij negatief besproken in een topic waar ik niet in zat en ik maakte daar melding van, dan werden mijn berichten direct verwijdert en kreeg ik waarschuwingen _O-

Nogmaals, zo kan ik nog wel even door gaan....
Maar 'k zal het hier bij laten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:27

Dat is fijn om even duidelijk te hebben!

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:41

Het verhaal van Femke komt ook mij nogal bekend voor, niet precies zo maar wel de ON-nauwkeurigheid van moderators. Jammer dat er (nog) geen ander systeem is!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:13

Vergeet niet dat sancties altijd 2 kanten hebben. En als het om een ruzie/meningsverschil/wat dan ook tussen 2 gebruikers gaat, heb je zelfs 3 kanten. 2 gebruikers en het modteam.
Los daarvan is het niet toegestaan om sancties te bespreken, zoals hierboven wordt gedaan.

Modden is mensenwerk. Ik weet uit ervaring dat er veel overleg is achter de schermen en dat het zelden om eenmansacties gaat. Heel veel mensen zullen het met een modactie eens zijn en er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die het er niet mee eens zijn. Je kunt niet iedereen tevreden stellen. Iedereen heeft zijn eigen mening over dingen en vindt ergens iets van. Dat is prima. Maar verwacht niet dat een ander die mening ook deelt.
Daarnaast, mocht je een gegronde klacht tegen een mod hebben, kun je deze melden bij een hoofdmod. De procedure is al vaker aangegeven. En ja, daar wordt echt iets mee gedaan.

Constructief schoppen tegen het beleid is makkelijk, maar hier kunnen we weinig mee.
Opbouwende kritiek is juist zeker welkom. Niets gaat perfect, ook Bokt niet. En van opbouwende kritiek kan geleerd worden :j