Maartje1990 schreef:Betteke schreef:Niet geheel onbelangrijk imo is een goede beheersing van de Nederlandse taal en dan vooral de spelling, dat ontbreekt er nu ook nogal eens aan.

Want? Oke fair enough als je -dt gebruik belabbert is, is dat wellicht iets om aan te werken. Maar dat zou dyslecten uitsluiten? Zelf is mijn -dt etc. gebruik ook ronduit beroert (heb 2 jaar in het buitenland gewoont en sindsdien is mijn Nederlands alleen maar down hill gegaan qua spelling dus).
Electra63 schreef:Ik snap niet dat je in 2 jaar tijd de normale Nederlandse spelregels kan vergeten? ik zit veel op mijn telefoon, ik maak typefouten en dat vind ik weleens lastig om te corrigeren.
Maar een beetje normaal Nederlands, lijkt mij wel noodzakelijk voor een mod.
Op school krijg je dat steeds weer bij Nederlands etc. En staat 't in je boeken die je (hopelijk) wel eens openslaat en inkijkt waar je dit dan weer leest. Verhuis je naar een ander land, een andere taal, geen (Nederlandse)school óf boeken. Dan vergeet je al die regels van ik en je = jij oid achter de persoonsvorm en het langer maken of 't kofschip hoe dat precies allemaal ook weer werkt. Of je moet er zelf voor zorgen dat je die regels blijft onthouden. Maar anders ben je die echt zo vergeten hoor
En daarbij, zelfs op school is spelling belachelijk 'onbelangrijk' althans, toen ik op de middelbare zat was het niet veel behandelt. Mijn Nederlands leraar heeft het in m'n examenjaar behandelt omdat híj dat belangrijk vond (en ik geef 'm groot gelijk), maar verplicht was het niet.