Motie tegen beslissingvrijheid inperkende bemoeizucht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:27

Huertecilla schreef:
Sleeper schreef:
Laat iedereen lekker zeggen wat ze willen zeggen, met respect, op bokt: Vrijheid Blijheid.

Euh, het tweede deel legt het eerste een beperking op. Dáár gaat dit topic nu net over.

Respect voor de vrijheid van een ieder mbt de cap houdt in dat je daar dus niet ongevraagd alles over kan ventileren :)*

HC, ik respecteer je mening. Hoe belerend hij ook overkomt, dat is jouw manier van doen. Prima, maar mogen anderen mensen ook hetzelfde van jou verwachten? Een discussie met je aangaan doe ik niet, onbegonnen werk. Lijkt me heel frusterend om op bokt te posten en vooral niet begrepen te worden. :)*

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:30

Heb nog nooit meer risico genomen omdat ik een cap op had. Rij nooit zonder..
Wel twee keer in mijn leven zo een flinke stuiter gemaakt (van brave paarden, ongelukje zit in een klein hoekje als je met levende wezend en vluchtdieren te maken hebt), dat het heel anders afgelopen zou zijn met mijn hoofd als ik geen cap op had gehad.
Vind het al een raar topic, maar de laatste meningen van ts gaan naar mijn idee nergens over.
Nog even en je zegt dat mensen beter geen cap op kunnen zetten en dan veiliger zijn (komt het nu al bijna op neer).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 20:31

quera schreef:
Maar HC dan heeft het toch 2 kanten. De ts heeft de vrijheid om geen cap op te zetten en de bokkers die reageren hebben de vrijheid om daar op te reageren.

Nee, bepaald niet.
Ten eerste houdt een opmerking maken het niet respecteren van de beslissing van de ts in en ten tweede is het off-topic als de topic oppener niet over cap dragen gaat.
Op beide verwante topics hierover blijkt keer op keer het respect het probleem.
De cappers hebben geen respect voor de beslissing geen cap te dragen. Indien ze dit wel zouden respecteren hield het daarbij op namelijk.
Ook Bokt-bestuur respecteert het niet dragen van een cap niet. Het ontmoedigingsbeleid is een bewijs.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:34

Dat het soms niet respectvol gezegd word ben ik het met je eens. Maar als iemand een goed onderbouwde post plaatst met als opmerking dat een cap misschien verstandig is dan is dat toch niet erg. Je maakt als ts dan zelf de keus om je daar iets van aan te trekken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 20:35

amsterdam_30 schreef:
Nog even en je zegt dat mensen beter geen cap op kunnen zetten en dan veiliger zijn (komt het nu al bijna op neer).

Daar kán het inderdaad op neerkomen. Dat klopt.

Echter net zo min in het algemeen als cap = veilig.

Daarom is het niet dom om een cap wel/niet op te zetten en is één mening daarover een ander opleggen het enige domme.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:36

Je snapt het niet he, jij mag zonder cap rijden en ik mag daar iets van zeggen, vrijheid van meningsuiting heet dat. Daar kan het boktbeheer toch moeilijk tegen in gaan?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:37

Een ander een mening opleggen is altijd dom.
Maar wat een geleuter in dit topic haha (of mag ik dat niet zeggen?)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:38

Huertecilla schreef:
Daar kán het inderdaad op neerkomen. Dat klopt.

Echter net zo min in het algemeen als cap = veilig.

Daarom is het niet dom om een cap wel/niet op te zetten en is één mening daarover een ander opleggen het enige domme.

Ik heb sterk het gevoel dat je daar zelf mee bezig bent. Want het is je mening maar je verteld het als een feit.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:41

JPS schreef:
Een ander een mening opleggen is altijd dom.
Maar wat een geleuter in dit topic haha (of mag ik dat niet zeggen?)

:')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 20:42

quera schreef:
Dat het soms niet respectvol gezegd word ben ik het met je eens. Maar als iemand een goed onderbouwde post plaatst met als opmerking dat een cap misschien verstandig is dan is dat toch niet erg. Je maakt als ts dan zelf de keus om je daar iets van aan te trekken.

Je mist volstrekt dat het hele beginnen over een cap al gelijk de keuze van een ander niet respecteert.
Een ander heeft simpel het recht een eigen keuze te maken.
Wat jij ervan vindt is irrelevant en jouw mening tóch publiceren is inherent disrespect.
Dat Bokt-beleid dit defacto aanmoedigt is beleidsmatig niet respecteren van de individuele vrijheid in deze.
Vrijheid van meninsguiting is het alibi maar geen excuus :)* voor het niet repecteren van de keuze om geen cap op te zetten.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:44

Huertecilla schreef:
quera schreef:

Je mist volstrekt dat het hele beginnen over een cap al gelijk de keuze van een ander niet respecteert.
Een ander heeft simpel het recht een eigen keuze te maken.
Wat jij ervan vindt is irrelevant en jouw mening tóch publiceren is inherent disrespect.
Dat Bokt-beleid dit defacto aanmoedigt is beleidsmatig niet respecteren van de individuele vrijheid in deze.
Vrijheid van meninsguiting is het alibi maar geen excuus :)* voor het niet repecteren van de keuze om geen cap op te zetten.

En de ander heeft simpelweg het recht om zijn mening er op te geven.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:15

Voor de voorstanders van 'over een cap beginnen' heb ik een vraag. Stel dat een groep bokkers opeens bedenkt dat niet laag diep rond rijden heel slecht is voor een paard. Ze vinden het heel belangrijk dat iedereen dit te weten komt en dus gaan ze in alle topics waar foto's te zien zijn van iemand die niet LDR rijdt met z'n allen roepen dat dit echt niet kan. Je kunt nergens meer een topic plaatsen met rijfoto's zonder dat de eerste 10 reacties over het niet toepassen van LDR gaan.

En dat gaat dan niet op een toon van "goh, kun je niet beter laag diep rond rijden?" maar op een toon van: "Ik vind het echt onverantwoord dat je niet LDR rijdt! Een slecht voorbeeld voor kinderen! Zonder LDR heb je absoluut geen controle en als je hierdoor verongelukt moet je niet bij mij komen klagen als je koppijn hebt!"

Je zet dus voortaan maar bij je topics: 'Niet LDR rijden is eigen keuze'' maar het heeft niet veel zin, mensen blijven erover beginnen. Mogen mods dan ook niet ingrijpen?

dromertje2

Re: Motie tegen beslissingvrijheid inperkende bemoeizucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:18

Wel als het eindeloos herhaald wordt, maar het mag wel gezegd worden.

Ik snap het probleem eigenlijk daarom niet goed, er wordt een modreactie geplaatst als het te veel herhaald wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 21:21

arno8 schreef:
Voor de voorstanders van 'over een cap beginnen' heb ik een vraag. Stel dat een groep bokkers opeens bedenkt dat niet laag diep rond rijden heel slecht is voor een paard. Ze vinden het heel belangrijk dat iedereen dit te weten komt en dus gaan ze in alle topics waar foto's te zien zijn van iemand die niet LDR rijdt met z'n allen roepen dat dit echt niet kan. Je kunt nergens meer een topic plaatsen met rijfoto's zonder dat de eerste 10 reacties over het niet toepassen van LDR gaan.

En dat gaat dan niet op een toon van "goh, kun je niet beter laag diep rond rijden?" maar op een toon van: "Ik vind het echt onverantwoord dat je niet LDR rijdt! Een slecht voorbeeld voor kinderen! Zonder LDR heb je absoluut geen controle en als je hierdoor verongelukt moet je niet bij mij komen klagen als je koppijn hebt!"

Je zet dus voortaan maar bij je topics: 'Niet LDR rijden is eigen keuze'' maar het heeft niet veel zin, mensen blijven erover beginnen. Mogen mods dan ook niet ingrijpen?

Sterker nog Arno. Op ELK topic waar met bit of hoefijzers gereden wordt kan met dit alibi gereageerd worden dat ´je´ dit dierenmishandeling vindt en vervolgens goed onderbouwd beargumenteren.
Je hebt het recht die mening te uiten en je argumentatie kan heel respectvol.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:25

chanel1985 schreef:
Wel als het eindeloos herhaald wordt, maar het mag wel gezegd worden.

Ik snap het probleem eigenlijk daarom niet goed, er wordt een modreactie geplaatst als het te veel herhaald wordt.

Ik snap het probleem wel. Er is denk ik niemand op bokt die nog nooit heeft gehoord wat een cap is en waar het voor dient. Alle berichten die op het belang van een cap wijzen kun je dus zien als spam of pogingen om je berichtenteller op te krikken. Net zoiets als reacties in fototopics als ''leuk!" of bij een IM-topic ''sterkte!"

Of stel dat ik in alle HAW topics ga spammen: "Wist je dat een paard vier benen heeft?" Dat is algemeen bekend en niemand zit op die informatie te wachten.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:38

Ik heb de hele discussie en alle bijdragen gelezen en ik dénk dat ik langzaam de standpunten van beide partijen begrepen heb. Ik kan me in de argumenten van beide partijen ook wel vinden en sluit me er dus bij aan dat ieder voor zich een risico-analyse moet maken en moet beslissen of hij/zij wel of niet een cap draagt.
Maar als ik terug ga naar het uitgangspunt, los van de hele wel-of-geen-cap-discussie, vraag ik me af:
Als je foto's van jezelf te paard in een topic als "rijtechnisch" post, waarin het de bedoeling is dat anderen jouw foto's beoordelen en hun mening geven, wat maakt het dan uiteindelijk uit waar zij hun subjectieve mening over geven?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:16

Abiola schreef:
Je snapt het niet he, jij mag zonder cap rijden en ik mag daar iets van zeggen, vrijheid van meningsuiting heet dat. Daar kan het boktbeheer toch moeilijk tegen in gaan?

Op het moment dat jij iets zegt over mijn keuze, respecteer je mijn keuze dus niet. Maar ik moet jouw mening wel respecteren?
Maar misschien kan jij mijn vraag beantwoorden waar ik nog steeds geen antwoord op heb.
Waarom denk jij een mening te moeten hebben over MIJN hoofd?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:20

Punt is dat er op bokt in alle topics geroepen wordt dat het veiliger is om een cap te dragen! Ook als er niet om commentaar gevraagd wordt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:21

stef schreef:
Abiola schreef:

Op het moment dat jij iets zegt over mijn keuze, respecteer je mijn keuze dus niet. Maar ik moet jouw mening wel respecteren?
Maar misschien kan jij mijn vraag beantwoorden waar ik nog steeds geen antwoord op heb.

Waarom zouden we dan überhaupt nog een discussieforum hebben? Want waarom zou iemand een mening moeten hebben over mijn manier van rijden, mijn paard, elke manier van rijden dan ook? Dat kun je dan heel ver doortrekken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:23

Dus als er een topic gestart wordt met foto's is het ook ok dat je je mening geeft over de ( wat jij vindt) lelijke sokken die de ruiter draagt? Of hoe iemand eruit ziet? Of dat de kleur van het paard je niet aan staat enz? Is tenslotte allemaal vrije meningsuiting?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:25

Ik mag zelfs zeggen dat ik jou een verrekte mongol vind, wat dat is MIJN MENING...
"zoekt geeuw smiley"

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:30

Er zijn ook nog zoiets als ongeschreven regels. Iemand beledigingen hoort in mijn ogen niet bij de vrijheid van meninguiting. Maar daar kun je ook weer een hele discussie over voeren hoe ver die vrijheid gaat. Persoonlijk vind ik dat iemand kwetsen daar niet onder valt. Maar als je over een cap begint kwets je iemand niet, dat doe je waarschijnlijk om iemand te wijzen op de gevaren.

Verder zal het mij een zorg zijn of iemand een cap op doet of niet, maar in sommige gevallen zeg ik er wel iets van, bijvoorbeeld iemand die voor het eerst sinds jaren op zijn paard klimt en het dier springerig is of voor het eerst op een vreemd paard. Kijk het is altijd een risico, maar als je weet dat er omstandigheden zijn waardoor de kans op hoofdletsel nog groter zijn dan vind ik het erg dom om niet even een cap op te zetten.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 29-07-12 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:30

stef schreef:
Abiola schreef:

Ik heb over van alles een mening, en ik vind het leuk om daar op het forum over te discussieren. Dat kan het niet dragen van een cap, je politieke voorkeur, of de kleur van je behang zijn. En volgens regel 1 van dit forum mag ik die mening ook verkondigen, zolang ik maar niet het topic vervuil, of onnodig grof word. :list:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:36

Als ik leuke foto's plaats van mij met mijn paard, en er komt vervolgens elke keer waar is je cap (want ja, het is zo ongeveer standaard, tenzij je een populaire bokker bent uiteraard, zo hypocriet zijn we dan ook nog, is het dus vervuiling van het topic.
Aks iemand vooraf aangeeft: cap is eigen keuze, hoef ik geen commentaar op, heb je dat imo te respecteren.
Maar nee, het is weer eenrichtings verkeer, as usual.
Want we moeten wel respecteren dat iemand als mening heeft dat iemand een cap op moet, maar we hoeven niet te respecteren dat iemand daar geen commentaar op hoeft

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:41

capopjekop schreef:
Er zijn ook nog zoiets als ongeschreven regels. Iemand beledigingen hoort in mijn ogen niet bij de vrijheid van meninguiting. Maar daar kun je ook weer een hele discussie over voeren hoe ver die vrijheid gaat. Persoonlijk vind ik dat iemand kwetsen daar niet onder valt. Maar als je over een cap begint kwets je iemand niet, dat doe je waarschijnlijk om iemand te wijzen op de gevaren.

Verder zal het mij een zorg zijn of iemand een cap op doet of niet, maar in sommige gevallen zeg ik er wel iets van, bijvoorbeeld iemand die voor het eerst sinds jaren op zijn paard klimt en het dier springerig is of voor het eerst op een vreemd paard. Kijk het is altijd een risico, maar als je weet dat er omstandigheden zijn waardoor de kans op hoofdletsel nog groter zijn dan vind ik het erg dom om niet even een cap op te zetten.

Getuigen van Jehova zijn ook overtuigd van het feit dat ze anderen helpen en op gevaren wijzen enzo. ;)