Zou je niet een cap opdoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:57

stef schreef:
Bigone, sorry, maar ik ben toch écht niet verantwoordelijk voor de kids van een ander. De opvoedkundige taak ligt imo bij de ouders, niet bij mij.

Precies en alsof ze dan niet een keer een ander zonder cap zien rijden op de manege of iets dergelijks..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:50

stef schreef:
Bigone, sorry, maar ik ben toch écht niet verantwoordelijk voor de kids van een ander. De opvoedkundige taak ligt imo bij de ouders, niet bij mij.

Helemaal mee eens, tegenwoordig willen de ouders alleen nog maar de verantwoordelijkheid bij anderen leggen, bij de overheid, bij scholen. Omdat ze zelf blijkbaar niet meer kunnen opvoeden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:55

Ik vind het best om mn mond te houden wanneer iemand de cap niet op wilt zetten. Maar ik houd dan dus níet mn mond wanneer degene van het paard donderd en fikse hoofdpijn heeft ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 20:57

Juut schreef:
Ik vind het best om mn mond te houden wanneer iemand de cap niet op wilt zetten. Maar ik houd dan dus níet mn mond wanneer degene van het paard donderd en fikse hoofdpijn heeft ;)

Als we dat allemaal zouden doen zou dit topic idd niet nodig zijn...:D
Het gaat mij niet om wel of niet zonder cap rijden, ik rij er ook regelmatig niet mee, het gaat mij om het feit waarom Bokt de behoefte voelt iemand daarop aan te spreken....
Ik wil wedden dat als je op straat iemand tegenkomt die bijv veeeeeeeeels te zwaar is (wat ook een duidelijk gezondheidsrisico met zich meebrengt) de ''capschreeuwers'' hier niets tegen deze persoon zeggen....toch?

Collie2008

Re: Zou je niet een cap opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:05

dat is toch anders :')

Iemand te paard op straat spreek je ook niet aan, maar iemand die een ITP topic opent vraagt in zekere zin om commentaar (of kritiek, feedback, hoe je het ook wilt noemen) de persoon op straat vraagt daar niet om

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 21:08

@Colway, neehoor, iemand die bij ITP een topic opent wil graag zijn/haar paard laten zien; bij HAW vraag je om RIJTECHNISCH commentaar. Bij beide subfora vraag je dus niet om kritiek om het feit of je wel of geen cap,roze sokken,sportbh,naaldhakken of whatever draagt ;-)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:09

Ik vind dat iedereen zelf moet bepalen wat hij doet.
Ik geef er ook geen commentaar op als mensen met/zonder cap rijden.
Zelf rij ik op mijn bijrijdpony zonder cap. Ken dat beestje 6jr, weet precies hoe hij op bepaalde dingen reageert en hoe ik dat op moet lossen. Ok, hij kan ook struikelen of vallen maar dat is dan heel jammer. De kans dat hij struikelt is veel kleiner. Ik krijg van mijn cap enorme migraine-aanvallen en
draag hem dus op mijn bijrijdpony niet (ook niet op buitenrit) omdat ik het risico dat ik val doordat hij struikelt niet groot genoeg vind tegenover het feit dat ik 3 dagen met migraine rondloop.
Op andere pony's draag ik hem overigens wel altijd, gezien ik die pony's niet ken ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:33

Colway schreef:

Iemand te paard op straat spreek je ook niet aan, maar iemand die een ITP topic opent vraagt in zekere zin om commentaar (of kritiek, feedback, hoe je het ook wilt noemen) de persoon op straat vraagt daar niet om

Een persoon op itp vraagt daar ook niet om.

Of geef je ook commentaar als iemand met overgewicht een foto plaatst?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:43

Toch wel een beetje vreemd, als ik vind dat oudere ruiters een goede voorbeeldfunctie kunnen uitstalen naar de jeugd dan is het niks maar op het moment dat er een voorpaginabericht komt met een foto van Isabel die met cap op GP rijd dan is het ozo geweldig. Wbt ouders en opvoeding, eerder gingen vaak kinderen van ouders die verstand hadden van de sport ook paardrijden, daar hoorde vaak automatisch goede bescherming bij, tegenwoordig( sorry als ik het zo zeg) huppen er verschrikkelijk veel kids rond waarvan de ouders echt de ballen verstand van paardrijden en de daaraan verbonden risico's hebben. Ze zien op de manege de stoere instructeur rondrijden zonder cap en denken dan dat dat niet zo erg is dat kindlief op de pony van de boer ook zonder cap rondscheurt, nouja het zijn mijn kids niet. Ook het meisje wat hier altijd buitenritten maakte op haar ozo makke verzorgpony,ik heb haar gewaarschuwd,zelfs een cap aangeboden, ook eigenaar van de pony gevraagd er op te letten. Helaas, ze rijd niet meer, hersenletsel belet haar zelfs om een leven op te bouwen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:51

bigone schreef:
Toch wel een beetje vreemd, als ik vind dat oudere ruiters een goede voorbeeldfunctie kunnen uitstalen naar de jeugd dan is het niks maar op het moment dat er een voorpaginabericht komt met een foto van Isabel die met cap op GP rijd dan is het ozo geweldig. Wbt ouders en opvoeding, eerder gingen vaak kinderen van ouders die verstand hadden van de sport ook paardrijden, daar hoorde vaak automatisch goede bescherming bij, tegenwoordig( sorry als ik het zo zeg) huppen er verschrikkelijk veel kids rond waarvan de ouders echt de ballen verstand van paardrijden en de daaraan verbonden risico's hebben. Ze zien op de manege de stoere instructeur rondrijden zonder cap en denken dan dat dat niet zo erg is dat kindlief op de pony van de boer ook zonder cap rondscheurt, nouja het zijn mijn kids niet. Ook het meisje wat hier altijd buitenritten maakte op haar ozo makke verzorgpony,ik heb haar gewaarschuwd,zelfs een cap aangeboden, ook eigenaar van de pony gevraagd er op te letten. Helaas, ze rijd niet meer, hersenletsel belet haar zelfs om een leven op te bouwen.

Ik vind het eerder andersom. Juist in mijn jeugd (jaren 80) had echt niemand een cap op. Nu zie ik ook steeds meer kinderen met een helm op de fiets zitten. Er wordt i.m.o. juist veel meer op bescherming gelet en veiligheid.

Ik vind het je eigen verantwoording. Ik draag nooit een cap. Als iemand er wat van wil zeggen is dat natuurlijk ook eigen keus.

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:57

Kom zelf uit Zuid-Afrika. Rijdt al vanaf ik 3 jaar ben. Heb de eerste hier in Nederland een cap gezien (was toen al 36 jaar).
Ik ben het eens: cap dragen is een persoonlijke keuze en eigen verantwoordelijkheid.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:00

Ik vind cap dragen eigen verantwoordelijkheid, al zie ik ze af en toe gaan op een paard dat niet de braafste is maar wel zonder cap met een peuk in je hand? Imo vragen om problemen maargoed.

Wat ik dan wat minder vind, is hoe bokt altijd een mooie echo heeft. Als 1 iemand gesuggereerd heeft in een topic dat het wel belangrijk is een cap te dragen, is dat niet genoeg, want TS ziet dat vast niet! Dus dan voegt iedereen in de daaropvolgende reacties er ook nog aan toe dat een cap toch wel heel verstandig zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:03

Laraax schreef:
Ik vind cap dragen eigen verantwoordelijkheid, al zie ik ze af en toe gaan op een paard dat niet de braafste is maar wel zonder cap met een peuk in je hand? Imo vragen om problemen maargoed.

Wat ik dan wat minder vind, is hoe bokt altijd een mooie echo heeft. Als 1 iemand gesuggereerd heeft in een topic dat het wel belangrijk is een cap te dragen, is dat niet genoeg, want TS ziet dat vast niet! Dus dan voegt iedereen in de daaropvolgende reacties er ook nog aan toe dat een cap toch wel heel verstandig zou zijn.

Wat is het probleem als iemand met een peuk op het paard zit als ik vragen mag? Je ziet er ook zoveel op het paard met mobieltje...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:21

Snap het ook niet, als het te spannend wordt kun je die peuk zo weggooien, met een mobieltje is dat minder handig. Heeft denk ik meer te maken met de anti-rooklobby.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:42

Bloodymary schreef:
Snap het ook niet, als het te spannend wordt kun je die peuk zo weggooien, met een mobieltje is dat minder handig. Heeft denk ik meer te maken met de anti-rooklobby.

nou ik vind het as best tricky als dat op je paard valt . Maar voor je eigen veiligheid is dat niet zo heel boeiend :p

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:06

Colway schreef:

Niet over de cap :)*
Daarover mauwen is gewoon off-topic :)* :)*
Gebruik gewoon de rode knop :)* :)* :)*
Dat wordt het moderator-team dan vanzelf zat en met een beetje mazzel komt er dan een decreet over ´niet off topic over cap zeuren´ *\o/* *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:10

Bloodymary schreef:
Snap het ook niet, als het te spannend wordt kun je die peuk zo weggooien,

Wel eens van brandgevaar gehoord?!

Wel/geen cap mag je zelf over je eigen lijf beslissen. Zomaar een peuk weggooien is _-:( en dat je dat gewoon als vanzelfsprekend neerzet is voor mij onvoorstelbaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:14

renatemh schreef:
Kom zelf uit Zuid-Afrika. Rijdt al vanaf ik 3 jaar ben. Heb de eerste hier in Nederland een cap gezien (was toen al 36 jaar).
Ik ben het eens: cap dragen is een persoonlijke keuze en eigen verantwoordelijkheid.

..en je daarmee bemoeien treedt de rechten van een ander.

Ik roep een iede op om de persoonlijke beslissingsvrijheid te verdedigen.
Verzet je tegen dit soort bemoeizucht.
Het gaat niet over voor/tegen cap. Het gaat om voor/tegen beslissingvrijheid en bemoeizucht.
Zoals het is, héb je de vrijheid zelf te beslissen hierover.
VERDEDIG DAT RECHT :j

De sector zelf zal maar wat graag een verplichting zien = omzet.
Liefst met verplicht vervangen elke 8 jaar of zo.
De mening van die kant is derhalve niet objectief.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:26

Huertecilla schreef:
Bloodymary schreef:

Wel/geen cap mag je zelf over je eigen lijf beslissen. Zomaar een peuk weggooien is _-:( en dat je dat gewoon als vanzelfsprekend neerzet is voor mij onvoorstelbaar.

En ook dat ligt er Weel helemaal aan... Brandgevaar in het bos, ja..
Op het strand, nee.
In iemand zijn eigen bak, moet ie zelf weten...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:41

Niet met je eens, Stef (haha komt wel eens vaker voor).

In 3 peuken zitten genoeg giftige stoffen om een peuter te doden of een hond. En helaas eten zowel peuters als honden nog wel eens zaken die ze beter niet zouden kunnen eten.

En niks zo smerig als dat je lekker op het strand zit met je handdoekje en met de voeten door het zand wrijft en overal van die smerige peuken boven komen, omdat mensen te beroerd zijn om ze mee te nemen naar de vuilnisbak.

En dat is echt niet overdreven, want na een drukke stranddag, wil je niet weten hoeveel peuken bij het zeven van het zand boven komen, naast lege blikjes, etc. :r

baseball

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:48

O/T : Ik lees hier al een tijdje mee zonder mij groot in te brengen (ja ik weet, stout hé) en wat me opvalt is dat er vaak van anderen herhaald wordt. dus iemand geeft bij voorbeeld aan dat de ts een cap op moet en dan is iedereen mee eens. als iemand stelt, dat het uit den boze is om iemand op zo iets te wijzen, vindt zich weer een hoop die ermee helemaal eens zijn etc

Bij Kinderen erop wijzen: echt wel, desnoods tot dat hun het bui zijn dat die oude zeur het er weer over heeft en toch maar liever capje op zetten. of een keer doodleuk een meloen van schofthoogte van de pony op het asfalt laten vallen ZONDER helm, en een keer met. de klassieker uithangen dus.
als er ouders zijn die er geen interesse erin tonen, dat hun kind veilig van een ritje naar huis komt is het heel erg triest voor het kind. die van ons krijgt het zeker weten erin gepreekt: geen cap=geen pony

Bij volwassenen: mij best als ze met een schedelbreuk in coma willen liggen en/of de rest van hun leven als kamerplant door willen brengen. die moeten het echt wel beter weten

Peuken op het strand: als ik het zie dat iemand zijn rookstengel gewoon op het strand achterlaat, zeg ik er ook wat van als bemoeizuchtige moeke :D doe je thuis toch ook niet

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:07

Annickkii schreef:
Wat is het probleem als iemand met een peuk op het paard zit als ik vragen mag? Je ziet er ook zoveel op het paard met mobieltje...

Het probeem is niet het roken te paard. Niet anders dan een mobiel inderdaad.
Het potentiële probleem is het gedrag van de roker met as en stompje. Geen bakje voor as/stompje = niet roken. Niet op het strand, niet in het bos, niet waar ook.
Zoals opgemerkt; thuis mik je ook as en stomp normaal gesproken niet op de grond. Dáár moet je dat verder helemaal zelf weten; is net als een cap je eigen beslissingsvriheid. In de openbare ruimte ligt dat anders. Daar hoor je afval in daarvoor bestemde bevatters te mikken of gewoon bij je te houden.

Zie je het verschil?
In de openbare ruimte heb je niets te zeggen over een ander mbt wel/geen cap en alles over een ander wel/geen as/peuk wegmikken.

het verschil is het stukje waar de vrijheid van de één die van de ander betreed.
Dat is ook zo op Bokt met gemauw over de cap.
Bokt is een openbaar prikbord en daar is het wel/geen cap persoonijke vrijheid. Je daarmee bemoeien is de grens van de vrijheid van een ander overschrijdend.
Zet zelf een cap op, verplicht het een ieder op jouw grond en hou je mond over een ander in openbaar domein en op diens grond.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 25-07-12 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:13

Janouk, het ging om brand gevaar ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:18

stef schreef:
Janouk, het ging om brand gevaar ;)

Inderdaad.
Het potentiële brandgevaar van de generieke opmerking over peuken zomaar wegmikken Stef.
Op het strand levert het vervuiling op.
Je behoort as en peuk gewoon niet in de openbare ruimte te dumpen. Ook niet op het strand.
Op verschillende stranden aan de spaanse costas in roken inmiddels verboden. Niet vanwege het roken maar vanwege het onbeschofte dumpen van as en peuken.
Rook gerust te paard als je as en peuken netjes bij je houdt. Anders is het een aso NoNo.
Net als zeuren over wel/geen cap in het openbaar domein.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:29

Huertecilla schreef:
Bloodymary schreef:

Nee hoor, niet in de bossen natuurlijk en zeker niet in de bossen van Spanje. Zo bedoel ik dat zeker niet en dat zou ik ook nooit doen, integendeel.

Haha, soms is het hier ook net het Mister Bean effect, dat je met alles wat je zegt en doet het alleen maar erger maakt.... je moet elk woord op een schaaltje wegen.