regel: niet te formeel schrijven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Re: regel: niet te formeel schrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 01:49

Recalcitrant! Daar heb je je moeilijke woord al! :)) Trusten!

Vraagje voor de wat ouderen onder ons: zijn jullie beledigd als iemand je/jij zegt? Zo ja, geldt dat ook op Bokt?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 01:49

Appelmoes, zeg ik dat dan. Internet is ook echt en niet leeftijdsgebonden.

Vraagje, nee nooit :D
Laatst bijgewerkt door setteke op 16-03-12 01:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 01:50

Dat is waar, maar ik vind een forum toch wel een ander verhaal dan op straat. In de kroeg spreek ik ook nooit iemand met u aan... :P

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 01:53

Nee??? Wat flauw. Dus je hebt nu een uitlaatklep, Bokt.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 01:58

Hahaha, vind je dat ik dat zou moeten doen dan? "Meneer de barman, zou ik vijf bier van u mogen?" :')

Enneh, ik zoek Bokt niet op als een excuus om mensen niet met u te hoeven aanspreken hoor := vind jij het wel nodig?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 02:00

Wel ja, gewoon doen, wie weet wat het je oplevert :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 02:02

Hahaha, nu je het zegt... dit ga ik dus echt een keer proberen _O-

Maar we gaan off-topic. Wil je misschien antwoord geven op mijn laatste vraag? :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 02:07

[quote="Appelmoes_11"]Vraagje voor de wat ouderen onder ons: zijn jullie beledigd als iemand je/jij zegt? Zo ja, geldt dat ook op Bokt?[/quote

Nee, ik niet :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 02:09

Ik bedoelde eigenlijk of jij het nodig vindt om mensen op Bokt met u aan te spreken :')

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 02:10

Nee. Het zal me verder niet uitmaken.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 02:14

Dus eigenlijk zijn we het gewoon met elkaar eens... :=

Misschien dat ik er over 20 jaar anders over denk, wie weet.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 02:35

Daar is niets op tegen zolang ik maar niet verplicht wordt u met je of jij aan te spreken. Dan is er toch niets aan de hand

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:29

Appelmoes_11 schreef:
Hahaha, vind je dat ik dat zou moeten doen dan? "Meneer de barman, zou ik vijf bier van u mogen?" :')

Enneh, ik zoek Bokt niet op als een excuus om mensen niet met u te hoeven aanspreken hoor := vind jij het wel nodig?

Dat zou hier in belgië een heel normale zin zijn. :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:41

Ja, maar ik woon in Arnhem. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:43

Ja maar op bokt zitten ook veel Belgen. :) Voor "ons" is "u" veel normaler, het past vaak beter. Ik moet er hier echt op letten om geen "u" te gebruiken. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:46

Jaaaa laten we vooral een eenheidsworst worden. Not.

Ik vind het makkelijk, vaak pik je de belgen er zo uit, makkelijk als ze een vraag stellen die landgebonden is.
En ach dan vind je eens een woord dat je niet kent, google het even, en voila wat leuk je woordenschat is weer uitgebreid. Neehoor ik houd wel van een beetje hoog niveau. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:03

Nies_ schreef:
Ben het er mee eens dat bokt voor de lol is. Mijn schrijfwijze is op bokt best rampzalig, zeker mijn spelling is vaak om van te janken, maar heb weinig zin om op bokt daar moeite voor te doen.

Maar, wanneer als gevolg van een "rampzalige spelling omdat je geen zin hebt er moeite voor te doen" je niet wordt begrepen, of je boodschap niet over komt, is dat dan handig?
Wat voegt dat dan toe? Aan bokt (de gebruiker die je topic niet begrijpt of serieus neemt)? Aan je eigen kennis (want je vraag wordt niet beantwoord omdat je niet serieus wordt genomen)? Of aan je eigen plezier, in het geval dat je niet begrepen wordt en er dús off topic gegaan wordt in de meeste gevallen? Al is het maar door een taalfreak die spelfouten wil en zal en moet verbeteren...

Dan sla je toch de plank volkomen mis?

En precies datzelfde geldt voor de schrijvers die zúlk duur taalgebruik (en heel vaak ook nog eens foutief) gebruiken dat ze ook niet begrepen worden of niet serieus genomen worden (of als arrogant worden afgedaan omdat men zich beledigd voelt omdat het inderdaad heel denigrerend over kan komen).

In beide gevallen (geen zin hebben om een beetje netjes te schrijven of duur doen om indruk te maken) komt je boodschap niet aan, en heeft het in feite geen enkele zin iets te posten. En je mag toch aannemen dat iemand hier iets post om iets te leren of iets uit te dragen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:08

Ibbel, _/-\o_

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:29

Geen moeilijke woorden? Leuk idee, en ben het er mee eens dat je uitleg altijd zo moet proberen te formuleren dat het voor het gross van de mensen te begrijpen is, maar.....

Sommige begrippen of mechanismen zijn niet goed en correct uit te leggen zonder "moeilijke woorden". Als mensen mij vragen om iets medisch uit te leggen, dan doe ik dat met liefde, en ik zal altijd proberen om er een gesimplificeerde metafoor bij te zetten. Maar om het echt duidelijk en correct uit te leggen, zal ik toch vaktermen moeten gebruiken her en der. Dat is dan innerent aan het onderwerp. Ik denk als je zegt dat dat niet meer mag, je heel veel kennis niet meer kan overdragen.
Ik denk dat het helemaal geen kwaad kan als ook jonge mensen her en der woorden en begrippen tegenkomen die ze nog niet kennen. Dat stimuleert alleen maar de ontwikkeling van de woordenschat en het intellect. En als je niet de moeite wil doen om moeilijke woorden te begrijpen om een uitleg over iets te begrijpen, dan is mischien de kennis in die uitleg wel gewoon te hoog gegrepen... Niet iedereen hoeft alles te snappen, en er zijn zat mensen die z'n uitleg wel begrijpen en die het wel op prijs stellen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:43

inherent ;) <--- dit is niet bedoeld als een betweterige smiley

Ik ben het verder wel helemaal met Ibbel eens. Echter heb ik absoluut geen moeite met meneer/mevrouw (dat zou mijn moeder ook doen, gewoonweg omdat ze niet zoveel van internet weet) en al helemaal niet met u. Dat vind ik absoluut niet automatisch neerbuigend en ook in Nederland spreek ik iedereen met u aan. Ja, ook de barman.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:48

liedje89 schreef:
Ja maar een kind van 11 of 12 mag nog best wat woorden niet snappen hoor, het gaat me dan ook niet alleen om een paar woorden. Soms word het hele concept niet versimpeld voor een kind terwijl je niet kan verwachten dat een kind bijv een snapt hoe ingewikkeld ziekte werkt als hij/zij nog bijna geen biologie heeft gehad op school of dat een kind van die leeftijd natuurkunde snapt die veel volwassenen nog boven de pet gaat.

Het hoeft echt niet helemaal gejipt te zijn, maar als je het te ingewikkeld maakt verliest een kind ook de motivatie om zo'n post te lezen. Als ik een post van bepaalde posters zie die langer zijn dan 1 alinea sla ik ze ook over gewoon omdat ik daar geen zin in heb. Is ook vaak van dat pseudo wetenschappelijk geneuzel trouwens dat heeft niet perce met taalgebruik te maken :Y)

Sommige discussies gaan idd het petje van kinderen te boven. Maar moeten alle moeilijke termen dan gecensureerd worden? Moet alles verkinderlijkt worden? Moet alles begrijpbaar gemaakt worden voor kinderen? Moeten alle discussies op bokt 100% toegankelijk zijn voor kinderen? Interesseren kinderen zich wel in die discussies? Is er dus nood aan verkinderlijking? Wordt de nood van de jeugd niet genoeg ingevuld met het aparte jeugdforum hier op bokt?

Woorden als 'u' en 'uw' zijn geen teken van arrogantie, maar zijn beleefdheidsvormen. Dat je dit wel aanvoelt als arrogant, is enkel in jouw belevingswereld (negatieve visie). Subjectief, niet objectief.
'je' 'jouw' is in België juist de meer betuttelende vorm. Kleuterleidsters spreken hun kinderen aan met 'je' en 'jouw'. De normale aanspreking is 'ge' en 'gij'. Ik zou dus ook kunnen klagen dat iedere keer als jullie mij met 'je' aanspreken dat ik niet zo betutteld wil worden. Maar dat doe ik niet, want ik weet dat er zoiets is als taalvariatie. Belgisch Nederlands varieert van het Nederlands Nederlands. Als ik op bokt gecensureerd zou worden omwille van mijn Belgisch Nederlands zou dit sterk naar discriminatie ruiken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:49

Het gaat er ook niet om dat je nooit moeilijke woorden mag gebruiken, maar er zijn gewoon bepaalde types hier op bokt die er een sport van maken om alles zo moeilijk mogelijk te formuleren (lijkt wel). En niet alleen woorden, maar ook zinsconstructie en het gebruik van 'u'.

Zulke posts zijn heel vervelend om te lezen.

Je ziet in dit topic heel duidelijk welke mensen weten over welke personen (en schrijfstijl) het gaat, en welke mensen niet. Heel grappig. :D
Misschien moeten we toch maar eens wat meer namen gaan noemen, maar ik weet niet of dat mag.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:58

Van mij moeten er geen namen genoemd worden.

Maar TS stelde dit voor:
Maartje1990 schreef:
Ik vroeg me dus af of er geen regel gemaakt kon worden dat zulke posts niet zijn toegestaan. Of

En dat gaat mij toch te ver. Dan vind ik de oplossing van Ayasha (bericht overslaan als je het te 'duur' vind) beter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:05

LindyH schreef:
Het gaat er ook niet om dat je nooit moeilijke woorden mag gebruiken, maar er zijn gewoon bepaalde types hier op bokt die er een sport van maken om alles zo moeilijk mogelijk te formuleren (lijkt wel). En niet alleen woorden, maar ook zinsconstructie en het gebruik van 'u'.

Zulke posts zijn heel vervelend om te lezen.

Je ziet in dit topic heel duidelijk welke mensen weten over welke personen (en schrijfstijl) het gaat, en welke mensen niet. Heel grappig. :D
Misschien moeten we toch maar eens wat meer namen gaan noemen, maar ik weet niet of dat mag.

ik denk dat het een soort van handicap is om dingen niet makkelijk te kunnen opschrijven.
De meest ingewikkelde woorden waar ik zelfs nog ooit heb gehoord(en ik spreek en schrijf drie talen vloeiend...met wat foutjes her en der :o )
Het jammere vindt ik dat dat soort posten hun doel voorbij streven....na drie onbegrijpelijke en vaak onnodig moeilijke woorden haken mensen af.
Dus bereikt de gehele post ze niet.
Het is ook vaak een kwestie van intressant doen(mensen tegen je op laten kijken)....doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg. ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:53

riagr schreef:
Ik heb nergens gezegd dat ik foutloos nederlands type ... ;) .alleen maar dat ik mijn best doe om een leesbare tekst te produceren.

En zie inderdaad dat er in de haast nogal wat storende foutjes in geslopen zijn..
Excuses! :j

Vond het alleen apart dat je je scholing moest vermelden en vond uit je tekst wel blijken dat je zelf vindt dat je taalgebruik zo fantastisch is. Wilde je er verder niet mee beledigen of iets hoor, kan ook goed zijn dat het verkeerd op mij over kwam.
Ibbel schreef:
Nies_ schreef:
Ben het er mee eens dat bokt voor de lol is. Mijn schrijfwijze is op bokt best rampzalig, zeker mijn spelling is vaak om van te janken, maar heb weinig zin om op bokt daar moeite voor te doen.

Maar, wanneer als gevolg van een "rampzalige spelling omdat je geen zin hebt er moeite voor te doen" je niet wordt begrepen, of je boodschap niet over komt, is dat dan handig?
Wat voegt dat dan toe? Aan bokt (de gebruiker die je topic niet begrijpt of serieus neemt)? Aan je eigen kennis (want je vraag wordt niet beantwoord omdat je niet serieus wordt genomen)? Of aan je eigen plezier, in het geval dat je niet begrepen wordt en er dús off topic gegaan wordt in de meeste gevallen? Al is het maar door een taalfreak die spelfouten wil en zal en moet verbeteren...

Dan sla je toch de plank volkomen mis?

En precies datzelfde geldt voor de schrijvers die zúlk duur taalgebruik (en heel vaak ook nog eens foutief) gebruiken dat ze ook niet begrepen worden of niet serieus genomen worden (of als arrogant worden afgedaan omdat men zich beledigd voelt omdat het inderdaad heel denigrerend over kan komen).

In beide gevallen (geen zin hebben om een beetje netjes te schrijven of duur doen om indruk te maken) komt je boodschap niet aan, en heeft het in feite geen enkele zin iets te posten. En je mag toch aannemen dat iemand hier iets post om iets te leren of iets uit te dragen.

Het is echt niet dat ik ga typen als een zwakzinnig malloot hoor.. Mijn berichten hier zijn toch makkelijk te lezen, of niet? Dat ik weinig zin heb om alles helemaal perfect te doen wil nog niet zeggen dat mijn berichten gelijk onleesbaar worden, er is ook nog zoiets als een middenweg.

Ik kom weleens berichten tegen en dan lijkt het of mensen veel moeite doen om er zo veel mogelijk fouten in te krijgen, dat is weer een ander verhaal, ik kan dat ook niet serieus nemen, al zou ik het willen. Het foutieve veel te dure taalgebruik moet ik altijd wel om lachen, leuk dat je zo je best dat om interessant over te komen, maar ook dat kan ik niet serieus nemen.