Afscheid van Lovely als moderator

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 15:59

Ik voel me pas aangesproken als IK er over aangesproken wordt en nu zijn het in mijn ogen alleen maar halve verdachtmakingen.

Je mag van Moddies een zekere wijsheid en neutraliteit verwachten, maar is dat wel reëel, wij zijn tenslotte ook mensen met meningen. Over de manier waarop we die mening uitten moeten we misschien iets langer nadenken dan de meeste Bokkers doen.
Des te belangrijker dus dat wij daar over aangesproken worden mocht iets eens niet gaan zoals het misschien hoort. En wie is de beste persoon om ons erop te wijzen: Bart dus.

Als je niet wilt klikken moet je dus ook niet klagen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:04

Meningen zijn niet erg, maar werd er niet gesproken over persoonlijke vetes?

Btw, ik heb al geklaagd, maar misschien niet bij de juiste mod Knipoog

*Edit* Het ging overigens om het feit dat er door Bart een aantal criteria genoemd werden waaraan een moderator moet voldoen en er vervolgens iemand moderator af wordt, die voor mij als bokker juist wel leek te voldoen aan deze criteria.
En daar ben ik dan verbaasd over.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 20-09-03 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:07

Ik ben verbaast.
Naar mijn mening als gebruiker was Lov echt een goede moddi. Ik kan wel andere moddi's bedenken die ik een stuk minder goed vind, en waar ik het vertrek heel wat minder erg van zal vinden.

Jammer. Het zal een verlies zijn.

En ook vind ik dat geen van de gebruikers (ook flair niet dus) objectief kan oordelen omdat alles tussen de moddi's zich achter gesloten deuren afspeelt.

Lov, ik hoop dat je hier blijft.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:59

sarabande schreef:
Dat bedoel ik ook het eeuwige stemming proberen te maken met opmerkingen als:
sommige mensen die
bepaalde mensen
En dat door diverse posters onder elkaar gezet, creert een bepaalt idee over iemand.
Dan gedraagt er een zich als het kleine broertje dat zijn oudere broer steeds tegen de benen schopt
Op een gegeven ogenblik heeft oudere broer er genoeg van en geeft klein broertje een klap
Klein broertje loopt huilend naar mama en die geeft oudere broer straf, want hij had wijzer moeten zijn omdat hij de oudste is etc
Klein broertje staat het gniffelend te bekijken, weer gewonnen OK dan! *LOL*

Hier bedoelde ik dat deja-vu gevoel mee. Een bepaald persoon (de grote broer) is geband terwijl het kleinere broertje lekker kan doorschoppen en schopknechtjes heeft.

Maar dit terzijde denk ik dat Bart en Heike er goed over na gedacht hebben en ik sta ook achter hun beslissing omdat ik aanneem dat zij ervan uit zijn gegaan wat het beste voor bokt is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:14

promptertje schreef:
Hoi Lov, ik denk dat jij als "gewone" Bokker heel goed tot je recht zal komen, nu kun je helemaal voor je eigen mening gaan, zonder aan het moderaterschap te hoeven denken. Ik hoop nog veel van je te lezen Lachen!

Woorden naar mijn hart OK dan!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:24

Cody"]
[quote="sarabande schreef:
Maar een moddy die een discussie volgt en puur op de reacties in die discussie reageert (dus niet op eventuele priveproblemen) zal een neutrale ingreep plegen.

En dat is juist de bedoeling, vind ik dan.
Dan ga je dus niet in op wat zich eerder heeft afgespeeld en dat is imo tegenstrijdig met wat je eerst zei. Niet rot bedoelt, totaal niet, maar ben benieuwd wat je precies bedoelt.

Moet een moddie wèl alle achtergronden weten of zich beperken tot de reacties in een topic?

Want als je handelt naar wat er gezegd wordt ipv hoe het gezegd wordt, handel je weer niet neutraal...
[/quote]

Ik zit dit topic toch met enige toenemende verbazing te lezen. Nog afgezien van het feit dat ik Lovely een fijne en eerlijke moderator vind/vond, is de discussie rond neutraliteit er een die ik niet begrijp.

Sinds wanneer bestaat dat neutraliteit? We hebben het een tijdje gedacht, maar zelfs in de wetenschap heeft men al lang geleden de witte laboratoriumjas van de neutraliteit uitgetrokken.

Immers, de interpretatie van de neutrale persoon aan de andere kant van het glas wordt voor een belangrijk deel bepaald door de eigen intrinsieke waarden en normen die die persoon (deels vanuit zijn maatschappelijke omgeving, deels vanuit hemzelf en opvoeding en deels door discussie) zich heeft eigen gemaakt. Het is nu juist die discussie die het mogelijk maakt om de eigen visie en beelden over de waarheid/werkelijkheid steeds bij te stellen.

En een goede moddie is in mijn optiek dus immer tot discussie en het daarbij horende bijstellen van die werkelijkheid bereid. Het vergt ook een immer afgewogen wijs oordeel over de intrinsieke waarden en normen van een ander.. En de bereidheid ook daar over na te denken.

Neutraliteit? ik dacht het dus niet. Dit forum is niet neutraal. Denk aan Banketstafig e.d. Een forum hoeft ook niet neutraal te zijn en een moddie ook niet. Wel flexibel, en belangstellend, en tot op zekere hoogte wijs (niet aan leeftijd gekoppeld).

In mijn optiek beantwoorde Lovely aan die definitie. OK dan!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:45

Even ingaan op dat Lov nu beter aan discussies zal kunnen deelnemen....
Gaat niet altijd op...
Ik ben zelf voor ruim een jaar moddie geweest op bokt (was ik in het begin van bokt voor gevraagd, en ik had zoiets van prima, ik zie wel waar het schip strand). Ik heb een jaar lang met veel plezier mijn "werk" gedaan, maar na een jaar kon ik het om persoonlijke redenen (die trouwens volledig buiten bokt stonden) even niet meer opbrengen, en heb bart toen verzocht iemand anders te zoeken.
Enige tijd later maakte ik ergens een opmerking die niet zo heel erg lief was, en werdt vervolgens gelijk op mijn vingers getikt. Ik moest toch beter weten, aangezien ik zelf ook mod was geweest..... Dus je kan je nog steeds geen enkel foutje permiteren.
Nogmaals ik heb mijn moddiewerk met veel plezier gedaan, maar als ze me nu terugzouden vragen, nu ik weer wel tijd ervoor heb, weet ik niet of ik het aan zou nemen eerlijk gezegd....

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:20

Een paar dingen:

Jullie vinden het banketstaaf dat het mod en beheerteam zo negatief benaderd wordt. Misschien wel eens aan gedacht WAAROM? En misschien wel eens bij nagedacht dat dit soort dingen al vaker gebeuren en de druppel een keer valt?

Verder:

Een mod of beheerder hoort geen partij te trekken. Ik herinner me nog wel dat iemand iets bij EA aanbood wat niet met paarden te maken had. Werd er af gegooid. Toen hij of zij het weer plaatste werd deze persoon gebanned. En dat terwijl er zelfs auto's worden aangeboden. Wat heeft dat met het hippische te maken?

Verder vind ik dat er ontzettend gegeild wordt op macht hier. Dat druipt er soms gewoon van af. Zoals ik al zei, dictatuur. En dan kan je zeggen het is meer een bedrijf dan een land. Ook in een bedrijf HOORT DEMOCRATIE EN GEEN ACHTERBAKSE ACHTERKAMERTJESPOLITIEK.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:34

Wijze woorden van een vriend van me:

"Het oneens zijn met het beleid van de Admins is net zo iets als het oneens zijn met de zwaartekracht. Je kunt banketstaaf wat je wil, vallen doe je toch."

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:37

Alleen de zwaartekracht heb je te accepteren. Admins hoef je niet te accepteren. Kan je ook gewoon weggaan.

Maar wijze woorden Arwen:D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:46

Hum... Dan gooi ik er ook wat kretologie in:

"Het is niet de apathie van de massa die tot de macht van de elite voert, maar het is de macht van de elite, die de massa apathisch maakt"

Paolo Freire, sociaal pedagoog Brazilie

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 20:50

Ik denk dat ik door velen toch tot de minder actieve mods gerekend wordt. Of dat terecht is, is niet aan mij. Ik zit wel degelijk urenlang hele paginas in topics door te spitten, maar ik reageer relatief weinig misschien (hoewel ik toch bij de klup met meer dan 10.000 posts hoor, maar dat zegt imo vrij weinig). Ik meng me ook liever niet in discussies aangezien ik helaas niet geboren ben met de gave om dingen netjes te zeggen en nooit een onvertogen woord te schrijven. Sterker nog: ik geloof dat ik aardig wat keren te ver ben gegaan. Achteraf gezien is dat niet zo slim natuurlijk, en achteraf zou ik het ook op die manier niet (meer) doen, maar achteraf kijk je een koe in zijn gat.
Ik voel me dan ook wel degelijk aangesproken door de hier geuite meningen. Iets als 'de andere mods zijn het altijd met Bart eens' vind ik toch behoorlijk pijnlijk. Zelf ben ik het vaak zat niet eens met Bart, ik ben alleen niet zoals Lovely gezegend met een assertieve aard. Ik flap er vanalles uit, maar als ik echt kritiek ga leveren... geloof dat dat nooit voorkomt. Ik ga Lovely ook zeker missen omdat ik het op een aantal punten roerend met haar eens was, maar als er tussen het beheer en Lov geen goede verstandhouding meer is, dan heb ik me daar ook bij neer te leggen (of ja, ik ben niet van plan om er voor wie dan ook een nóg onaangenamere beslissing van te maken).
Ook vind ik het pijnlijk dat het beleid op bokt als een dictatuur wordt ervaren. Ikzelf hoor daar ook bij en voel me daarom zeker aangesproken. Zelf heb ik juist het idee dat op bokt wel heel veel mag, alles is mogelijk en Bart is zeker bereid om over dingen na te denken en goede oplossingen te bedenken. Bart is alleen niet perfect, maar dat zijn wij (en daar bedoel ik alle bokkers mee) geen van allen, toch? Dat er beslissingen genomen worden, of dingen gezegd worden die niet goed opgevat worden, of als te streng, autoritair, machtsgeil of wat dan ook ervaren worden, vind ik persoonlijk pijnlijk. Ik kan me wel een aantal voorvallen herinneren die zeker in die catagorie vallen, maar ik kan me niet indenken dat dat meer wel dan niet gebeurt.
En wat ik ook jammer vind is dat er geen namen genoemd worden. Van mij hoeft het niet openbaar, maar als het mij aangaat zou ik dat toch graag willen lezen. Ik vind kritiek niet het makkelijkste in het leven, maar het hoort er wel bij, iedereen heeft soms wel een corrigerend tikje nodig toch?
En ook wil ik nog heel even kwijt dat ik persoonlijk altijd probeer om klagers niet zondermeer hun zin te geven. Als ik het persoonlijk niet zo'n big deal vind, dan zeg ik dat ook. Wel meld ik altijd dat ik ernaar zal kijken en dat doe ik dan ook. Mocht ik twijfelen dan overleg ik eerst met mijn medemods. Dat dat wellicht anders geïnterpreteerd wordt is uiteraard mogelijk, maar dan hoor ik ook graag man en paard genoemd.

En dan als allerlaatste wil ik er ook nog een levenswijsheid tegenaan gooien: Perception is reality en het moeilijkste is om je in iemand anders perceptie te verplaatsen en die dan ook daadwerkelijk te begrijpen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:04

Laui! schreef:
En dan als allerlaatste wil ik er ook nog een levenswijsheid tegenaan gooien: Perception is reality en het moeilijkste is om je in iemand anders perceptie te verplaatsen en die dan ook daadwerkelijk te begrijpen.

En hiermee vat je prachtig samen wat ik ergens terug op dit topic heb geprobeerd te zeggen over verschillende werkelijkheden en niet bestaande neutraliteit!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:08

ik heb altijd geleerd dat het niet zo beleefd is om namen te noemen. als ik zeg dat er nog 2 moderators nu nog enthousiast en betrokken zijn bij het hele forum dan weet iedereen denk ik wel over wie ik het heb. en blijkbaar jij ook, dus zijn namen niet nodig.

als er bij zovele enthousiaste bokkers al zo lang het idee speelt dat er wel dingen zijn als streng, autoritair en machtsgeil , denk ik toch dat er iets aan gedaan moet worden. wij kunnen het probleem aanwijzen, alleen jullie kunnen er iets mee doen. hopelijk gebeurt er dan ook iets mee want uit het verleden kan ik alleen maar zeggen dat het vechten tegen de bierkaai is (en ik ben na 2 pilsjes al blauw), wat de gevoels hierboven alleen maar weer versterkt.

verder kan ik het alleen maar met je eens zijn wat betreft lovely, zij is assertief en dat is 1 van de redenen waarom ik denk dat zij zo'n goed teamlid was.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:29

Pfff wat een lange discussie is het alweer geworden zeg!

Ten eerste: jammer dat Lovely stopt!
Ik waardeerde haar reacties op verschillende onderwerpen zeer.
Verder ben ik zelf niet zo thuis op rijtechnisch simpel omdat ik rijtechnisch niet zo onderlegd ben als sommige mensen hier.

Hoe en waarom dit besluit is genomen is mij niet helemaal duidelijk maar ik ga ervan uit dat het in goed overleg is geweest. De exacte redenen zijn voor mij niet van belang.

Verder kan ik eerlijk gezegd niet zo goed uit de voorgaande reacties opmaken op welke moddies nou wordt gedoeld als het over "niet actief genoeg" gaat?

Ik ben zelf behoorlijk vaak online maar plaats zelden wat, hierdoor zal ik niet zo opvallen en veel mensen zullen mij niet kennen terwijl ik toch ook al twee jaar aanwezig ben. Ik kan me voorstellen dat zoals Laudine hierboven aangeeft, dit ook wel eens het geval kan zijn bij bepaalde moderators.

Ik stoor me persoonlijk niet aan het "beleid" op het forum.

Natuurlijk zie ik ook weleens dingen waarbij ik mijn vraagtekens heb, maar ja ik ga er dan vanuit dat er achter de schermen dingen plaats vinden waar ik geen weet van heb.

Moderators en beheerders hebben een behoorlijk taak aan dit forum en ik ga ervan uit dat iedereen deze taak zo goed mogelijk probeert uit te voeren.
Het waarom van alle beslissingen zal ik niet altijd begrijpen maar ja daar kan ik wel overheen komen!
Misschien dat het er aan ligt dat ik vrijwel nooit een moderator nodig heb en ook nooit in conflict met een van hen ben gekomen maar ik zie het probleem niet zo.

En superpepeijn: ik kan me in sommige dingen die je aangeeft wel vinden maar lang niet in alles.
Je geeft bijvoorbeeld aan dat er dingen zijn als: streng autoritair en machtsgeil, en dat je denkt dat hier iets aan gedaan moet worden.
Maar ja het forum is van degene die het heeft opgericht. Dus ook al zou het een dictatuur op zich zijn (niet dat ik dat vind hoor) dan is dat nog de keuze van die persoon. Daar kun je niets aan doen, het enige wat je kunt doen is aangeven wat je niet bevalt en anders is het denk ik: take it or leave it.

Maar goed: Lovely ik heb altijd veel opgestoken van jouw topics en reacties dus ik hoop zeker dat je actief blijft bokken!
En voor de andere moderators: zo slecht doen jullie het in mijn ogen nog niet hoor!
En een nieuwe mod voor RT?? Ik ben persoonlijk nog wel gesteld op de adviezen van Sjuimpje. Niet perse omdat ik het altijd met haar eens ben maar vooral omdat ze altijd helder kan vertellen hoe en waarom ze iets op een bepaalde manier doet. Dat waardeer ik in een persoon!

(mmm hoop dat ik nu niet wordt beschouwd als een zgn meeloper?)

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:36

Ik zou het persoonlijk wel op prijs stellen als iemand tegen mij zei dat ik het niet goed deed. Dat is moeilijk en toen dat een keer gebeurde (waarvoor dank) vond ik dat ook helemaal niet leuk. Het is altijd leuk om te horen dat je het zo goed en leuk doet, maar negatieve berichten zijn niet fijn. Ik vind het daarom ook niet leuk dat jij zegt dat het maar 2 mods zijn, vooral omdat ik de indruk krijg dat je mij daar niet mee bedoelt. Ik ervaar het namelijk heel anders. In het allereerste begin vond ik het op een andere manier leuk, toen kon ik namelijk nog wel alles zeggen zowat. Er waren veel minder gebruikers dan nu, om kort te gaan: het was totaal anders en imo niet te vergelijken. Inmiddels is er ontzettend veel verandert en ik moet eerlijk zeggen dat ook ik dat niet leuk vond. Op dit moment echter probeer ik me juist beter als mod te profileren, rechtvaardig en onafhankelijk te zijn etc. Daarom vind ik het jammer dat jij dat kennelijk niet zo ziet, maar eerder dat ik nauwelijks online ben en al helemaal niet bereikbaar (misschien stel ik het wat overdreven, ik kan immers niet in het hoofd van een ander kijken, maar ik hoop dat het zo duidelijk is). Dat ik me anders inzet dan anderen (zouden) doen lijkt mij ook niet meer dan logisch. Daarom ook hoor ik graag wat anderen graag zouden willen zien en probeer dat dan ook mee te nemen. Misschien is dat wat illusoir, maar ik doe iig mijn best (en je best kan ook altijd beter).
Ik kan me voorstellen dat mensen toch last hebben van een soort van Calimero gevoel (ik is klein en zij zijn groot), zoals ik al gezegd heb zijn er voorvallen te noemen. Aan de andere kant denk ik dat het onmogelijk is om voor alle monden te koken. Ik heb de wijsheid niet in pacht en weet ook niet wat de beste aanpak is, moet je juist heel erg streng zijn (volgens het principe, als je ze een vinger geeft nemen ze je hele arm) of moet je de lieve kleuterjuf zijn die altijd vriendelijk glimlacht? Ik weet het niet, ik zou stemmen voor een gulden middenweg. Duidelijk is dat het huidige 'beleid' niet tot de gewenste resultaten leidt. Daar moet dus wat aan veranderen, zal ik dan met mijn hand op mijn hart beloven dat ik me daarvoor inzet? Daar kopen jullie toch ook niks voor? Zelf vind ik het nogal lastig allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:47

Ik hoop alleen oprecht dat er niet een ja roeper voor terug komt.
Want dat zijn er al verschillende op bokt die dat doen, ook die nog geen moddie zijn.
Van die kleine zeikerdjes met een grote slijmerige bek, yekkie
Maar ook daar zullen we wel geen inspraak in hebben. Verdrietig

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:52

Ik zie heel verschillende reacties van moderators hier.
Van Alles Wat Bart Doet Is Goed tot misschien moet er toch meer geluisterd worden naar steeds terugkerende onvredes .
Ik denk dat jullie daar met elkaar over moeten praten.
Het zou iig niet tolerabel moeten zijn dat een moderator iemand beschermt of afschermt omdat hij of zij persoonlijk bij die persoon betrokken is .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:53

Tsja ik vond bijvoorbeeld de keuze van Joost voor FA een hele goede. Niet iemand uit 'de kliek' en iemand met een zinnige houding. Hoop dat deze lijn van benoeming door zet.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:00

Is er al bekend wie de nieuwe Moderator van RT gaat worden?

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:00

Jammer lovely, maar welkom onder de bokkers Lachen

Zelf weet ik uit ervaring dat het behoorlijk kan opluchten om even modje af te zijn, ben zelf 2,5 jaar mod geweest bij tweakers en het eist gewoon veel van je en beperkt je ook.
Het is heel mooi werk om te doen maar vaak genoeg ook frustrerend.

En discussies als deze, daar heb ik er al genoeg van gezien over de verschillende fora Knipoog

Ga d'r maar eens aanstaan, modden is niet makkelijk, politiek drijven is niet makkelijk, allen weten we het beter.
Dat is het verschil tussen idealen en werkelijkheid.
En op een forum moet je met zoveel zaken rekening houden, zoveel mensen, dat je een bepaald beleid moet volgen, en een ieder heeft zijn eigen idee over het ideale beleid en dat moet aan elkaar gekoppeld worden en netjes vormgegeven worden.

Alleen 1 ding wil ik wel kwijt, persoonlijk vind ik de manier waarop dit bekend is gemaakt niet netjes.
Als je niet duidelijk kunt zijn om de reden zeg het dan niet, dit geeft erg veel voeding aan mensen die daar maar al te graag gebruik van maken.
Daarnaast vind ik dat de waardering voor lovely als modje geuit had kunnen worden door haar haar eigen afscheidstopic te laten starten.
Een stukje discretie noem ik dat.

Iig veel plezier met het bokken lovely! Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:01

De heftige reacties verbazen me toch wel.... Bokt is voor mij een leuke ontspanning, maar ook niet meer dan dat. Het "beleid" zal me eigenlijk een zorg zijn, ik heb geen klachten over de moddies, en als ik echt iets fouts ergens zie meld ik dat wel, maar dat is dan geen discussie waar ik zelf in betrokken ben, dat los ik zelf wel op.

Maar voor sommige mensen is Bokt kennelijk meer dan tijdverdrijf - die trekken zich dit soort dingen dus persoonlijk aan, lijkt het?

Tsja, Bokt is van Bart en Heike, die hebben het hier voor het zeggen. Bart steekt er enorm veel tijd en geld in, en die neemt dus de beslissingen, eerlijk of niet. Niks "democratie", zo simpel is het. Als het je niet bevalt, ga je toch naar een ander forum? Wanneer je de leiding "machtsgeil" of weet ik het wat vind, dan blijf je toch niet? Niemand is verplicht zijn tijd hier door te brengen.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:02

Nog niet in het openbaar iig.
Ben het helemaal met Apple eens, heb na de benoeming van de laatste 2 mods Cody en Joost toch enige goede hoop....

[edit]Dit was een reactie op Smithgirl, maar het gaat hard in een keer Haha! [/edit]

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:05

runningkawa schreef:
Ik hoop alleen oprecht dat er niet een ja roeper voor terug komt.
Want dat zijn er al verschillende op bokt die dat doen, ook die nog geen moddie zijn.
Van die kleine zeikerdjes met een grote slijmerige bek, yekkie
Maar ook daar zullen we wel geen inspraak in hebben. Verdrietig

Aan echt een ja roeper heb je niet veel als moddie imo.
Je moet wel een beetje tegengas kunnen geven.
En ik denk niet dat Bart ook daarop zit te wachten, want je moet wel mee kunnen denken om de verantwoording van modje zijn op je te kunnen nemen.
Tenzij je alleen slotenmakers in dienst wilt Knipoog Maar moderator zijn is niet enkel slotjes zetten.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:06

Jammer dat Lov stopt ik vond haar goed bezig als mod. Maar ook iemand die inhoudelijk vaak iets bijdraagt, ik hoop dat ze daarom wel hier blijft

Ik ben het verder met Apple eens.