Kritiek op team nieuwe reden voor een ban?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:25

Dat werkt 2 kanten op. Berichten die naar gebruikers gestuurd worden over het algemeen in overleg opgesteld en op zo'n manier dat duidelijk is waarom iemand een maatregel krijgt en wat dat verder betekent.
Als ik (spreek hier even voor mezelf) op dergelijk bericht een antwoord krijg dat alleen maar een scheldpartij is met een heleboel uitroeptekens en dergelijke, ben ik niet heel erg geneigd om die persoon een antwoord te sturen om nogmaals uit te proberen te leggen waarom het eerdere bericht gestuurd is.
Maar als ik een antwoord krijg als "ik ben het er totaal niet mee eens en wel daar-en-daar om" dan is dat een bericht waar ik wat mee kan, waar ik op kan proberen te reageren met meer uitleg of net wat er gevraagd wordt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:31

Jasper schreef:
Wat dacht je van respectvol blijven :D (flauw). Maar heb je wel mijn voorgaande post gelezen? Sancties, geen problemen mee zolang ze eerlijk, transparant en voorspelbaar zijn.

Ik ben nog nooit onrespectvol naar een mede-Bokker geweest. Maar tussen geen respect en een andere zienswijze hebben, zitten nog een boel nuances. Ja, ik heb je posts gelezen. Ik ben het met je eens over dat er respect moet zijn, maar ik wil slechts benadrukken dat dit van twee kanten moet komen. Ik wil met iedereen praten, naar iedereen luisteren en doe altijd, als mod, mijn uiterste best. Maar die uiterste best hoeft nog niet te betekenen dat de uitkomst altijd is wat degeen die iets aan mij vraagt, verwacht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:31

chevax schreef:
En hoe werkt het dan andersom? Dus als een mod zich honds behandeld voelt?

Tja, dat is de functie die je uit oefent. banketstaaf maar waar.
Als een klant mij voor oud vuil uitmaakt (en geloof me, ik ben vaak zat voor oud vuil uit gemaakt) zal ik nooit en te nimmer op een dergelijke manier terug reageren naar de klant, maar altijd respectvol proberen te blijven, empathie tonen, begrip tonen in het waarom de klant zo ontzettend boos is. Ik zal de klant wel vragen of hij zijn taalgebruik aan wil passen :j maar ik zal niet terug gaan schelden oid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:34

Het grootste probleem op dit moment - in mijn ogen - is dat er een groep gebruikers is die, al dan niet op basis van eigen ervaringen, er van uit gaat dat wat ze ook doen en zeggen, er niet geluisterd wordt. Deze groep ventileert die ongenoegens luid en duidelijk, maar, door de houding 'been there done that', is de neiging van het team daar constructief op in te gaan niet bijzonder groot. Hetgeen misschien niet wenselijk is, maar wel menselijk.

Je krijgt daardoor wél een patstelling: de klagers gaan er bij voorbaat van uit dat ze toch niet gehoord worden, en het team gaat er bij voorbaat van uit dat wat ze ook doen, het wantrouwen en de complottheorieën toch niet verdwijnen.
Al dat openlijk geklaag en geschop tegen het team heeft echter óók tot gevolg dat er een grote groep volgers is ontstaan die, niet gebaseerd op eigen ervaring, óók denkt dat discussie geen zin heeft.

De 'klagers' roepen om transparantie, maar, zeg eens eerlijk, hoe hard geloof je 'transparantie' op het moment dat je al een diepgeworteld wantrouwen hebt? Stel dat de argumenten voor het geven van één of andere ban openbaar worden gemaakt, deugen die argumenten dan opeens? Is er dan opeens wél begrip? Gelóven jullie dan uberhaupt dat het díe argumenten waren? Of zeggen jullie dan nog steeds: ja, maar er spelen vást ook persoonlijke gevoelens een rol, want ík vind het een kulreden ook al is-ie nu transparant gemaakt.

Met andere woorden, als er zoveel diepgeworteld wantrouwen is, hoe kun je dat ooit nog wegnemen? Dat is toch bij voorbaat onbegonnen werk?

Ik vind het niet raar dat mods dan denken, ik kan m'n tijd beter gebruiken dan tegen dovemansoren praten.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 24-02-11 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:35

Maar dan ga je een stap te ver: dat ik als mod (maar trouwens ook als mens) niet zal terugschelden, is geen vrijbrief om eens flink open te gaan. Maar ik denk dat ik nu eens even een beetje ga werken, voor er straks klanten tegen me gaan roepen ;-).

*edit* is dus in reactie op Stef

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:38

Ibbel schreef:
Het grootste probleem op dit moment - in mijn ogen - is dat er een groep gebruikers is die, al dan niet op basis van eigen ervaringen, er van uit gaat dat wat ze ook doen en zeggen, er niet geluisterd wordt. Deze groep ventileert die ongenoegens luid en duidelijk, maar, door de houding 'been there done that', is de neiging van het team daar constructief op in te gaan niet bijzonder groot. Hetgeen misschien niet wenselijk is, maar wel menselijk.

Je krijgt daardoor wél een patstelling: de klagers gaan er bij voorbaat van uit dat ze toch niet gehoord worden, en het team gaat er bij voorbaat van uit dat wat ze ook doen, het wantrouwen en de complottheorieën toch niet verdwijnen.
Al dat openlijk geklaag en geschop tegen het team heeft echter óók tot gevolg dat er een grote groep volgers is ontstaan die, niet gebaseerd op eigen ervaring, óók denkt dat discussie geen zin heeft.

De 'klagers' roepen om transparantie, maar, zeg eens eerlijk, hoe hard geloof je 'transparantie' op het moment dat je al een diepgeworteld wantrouwen hebt? Stel dat de argumenten voor het geven van één of andere ban openbaar worden gemaakt, deugen die argumenten dan opeens? Is er dan opeens wél begrip? Gelóven jullie dan uberhaupt dat het díe argumenten waren? Of zeggen jullie dan nog steeds: ja, maar er spelen vást ook persoonlijke gevoelens een rol, want ík vind het een kulreden ook al is-ie nu transparant gemaakt.

Met andere woorden, als er zoveel diepgeworteld wantrouwen is, hoe kun je dat ooit nog wegnemen? Dat is toch bij voorbaat onbegonnen werk?

Ik vind het niet raar dat mods dan denken, ik kan m'n tijd beter gebruiken dan tegen dovemansoren praten.

Geweldig neergetypt, je verwoordt nu voor een hoop mensen inderdaad het probleem! :j

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:44

En hoe nu verder? Om uit te gaan van de 'azijnpissers' en daarop beleid te baseren, daarmee doe je heel veel gebruikers tekort.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:45

chevax schreef:
Maar dan ga je een stap te ver: dat ik als mod (maar trouwens ook als mens) niet zal terugschelden, is geen vrijbrief om eens flink open te gaan. Maar ik denk dat ik nu eens even een beetje ga werken, voor er straks klanten tegen me gaan roepen ;-).

*edit* is dus in reactie op Stef

Is ook geen vrijbrief, maar wel een signaal.
Als ik als mod een dergelijke PB zou krijgen, zou ik reageren van joh, ik begrijp uit je bericht dat er nogal wat ergernis zit. Kan je me misschien op een normale manier uitleggen wat er aan de hand is?

Krijg je dan nogmaald een scheld pb kan je wederom verzoeken om op een normale manier uit te leggen wat er aan de hand is, omdat het anders heel lastig wordt om te helpen...

Tuurlijk is het een keer klaar, maar het stuk empathie mis is, en daarom (ja, kom ik weer ;) ) zou een cursus communicatie/klachtafhandeling geen slechte zaak zijn IMO.

Ibbel: Als ik met 1 bepaalde bokker overhoop lig (ik noem maar even wat) ja, dan zou het voor mij (en ik kan alleen voor mezelf spreken) heel veel schelen als ik te horen krijg van goh, we hebben je klacht opgepakt en user x is op zijn gedrag aangesproken, heeft een OW/Ban/Whatever :j

Bij mij zijn het overigens continu kleine dingetjes waar ik tegenaan loop, maarja, heel veel kleine dingetjes maken 1 groot dingetje :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:46

Ik begin steeds meer te geloven dat je op bokt alleen maar pro-bokt propaganda mag spuien. Alles wat het niet is, wordt verwijderd en gesanctioneerd.

Is dat een vergelijk? Nou heb er wel beelden bij.

Wat mij ook opvalt is dat er bokkers zijn die jarenlang ongelovelijk negatief over moddies en beheer is/zijn geweest en nu het hoogste woord heeft/hebben om zich Moderatorachtig Pro-bokt in elk topic op Forumzaken te provileren.

Misschien is er nog hoop en gaan wij straks met zijn allen het licht zien???? :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 17:49

Hee het topic is nog open. Niet veel te lezen extra na het bezoek. Jasper je eerste post is denk ik wel een hele goede. En wat betreft respect verdienen is waar de politie in nederland bv nu ook problemen mee heeft respect eisen ipv verdienen door zelf altijd correct te blijven wat er ook tegen je gezegd wordt zonder meteen met een vingertje omhoog gestoken te gaan zwaaien met een bonnenboekje. Meteen maatregelen nemen zonder openlijke uitleg kan verkeerd vallen.

Misschien is dan een beetje meer uitleg openbaar misschien wat bokt nu nodig heeft. mensen zijn een stuk mondiger dan 10 jaar geleden en eisen in alles, ook het echte leven meer uitleg. Zei vroeger een ouder, leraar, de dominee of een politicus dat iets zo was omdat hij/zij het zei. Tegenwoordig komen ze daar niet meer mee weg en willen mensen een uitleg waarom iets zo is behalve het antwoord om daarom. Soms is het wat doorgeslagen in teveel openheid eisen (al kom je met eisen bij mij al helemaal nergens). maar wie weet is dat de truc.

Geef wat meer openheid in bans als degene die de ban heeft gekregen daarmee accoord gaat, desnoods met het voorbeeld van waarom de ban is gekregen. Dan kunnen er minder vragen komen ook. Het idee van een schandpaal van vroeger was ook geen gek iets, je staat zo voor joker dat je darna wel 3 keer nadenkt voor je het weer een keer gaat doen. Misschien zit daar voor veel mensen wel het probleem, je kaart een pester aan alleen niemand kan verder zien dat die persoon je loopt te treiteren. Open je daar een topic voor of meldt je het krijg je er straf voor. Zet de pesters openlijk voor paal en wie hebben mensen dan meer het gevoel van rechtvaardigheid.

Vroeger werkte de lijfstraffen heel simpel een afgehakte hand betekent stelen, zweepslagen had weer een andere betekenis. Het is allemaal straf maar wel allemaal een andere duidelijke oorzaak. Misschien kan dat principe ook op bokt werken.

Post is misschien wat warrig maar beter kan ik het niet verwoorden.

concetto

Re: Kritiek op team nieuwe reden voor een ban?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:55

He Karuna, ik vond je post eigenlijk niet warrig.
Die schandpaal was inderdaad afdoende vroeger en de meest hardleerse onder de mensen eindigden wel aan de galg...
Maar waarom willen we dan van iedereen weten waarom ze een ban krijgen?
Mij interesseert dat dus echt niet!
Pesters negeer ik, doemdenkers probeer ik overheen te lezen....
En Stef als de mods een cursus communicatievaardigheden zou moeten volgens is het denk ik ook wijs om dat te verplichten aan alle gebruikers! Voordat je mag posten moet je eerst zo'n cursus volgen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:00

Waarom Kyraliam? Mods zijn in functie, users niet... dus niet vergelijkbaar IMO.

Mod is bedrijf (of vertegenwoordiger van een bedrijf), user is klant (tja, zo zie ik het)

En tja, dit vind ik dan weer jammer, ik ben hier heel serieus in en jij wuift het weg als belachelijk.... oh well...

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:01

stef, dat is dan misschien ook jouw probleem, je meet met 2 maten...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:02

Fijn dat in ieder geval 1 persoon hem niet warrig vond :+ zelf vond ik van wel maar fijn.

Ik hoef ook niet zo nodig te weten waarom al is het in het geval van oplichting bij EEA wel nuttig om te weten. Maar kennelijk is er wel behoefte aan om het te weten. Wat ik als je systematisch gepest en geprovoceert wordt het wel fijn is om te weten dat er in ieder geval iets aan gedaan wordt en ook meer mensen weten dat bokker X een triest sneue persoon zonder leven is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:02

kyraliam schreef:
stef, dat is dan misschien ook jouw probleem, je meet met 2 maten...

Ok, het topic ging over ongefundeerde kritiek.... Goed voorbeeld...

Verklaar je nader....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:04

karuna schreef:
Fijn dat in ieder geval 1 persoon hem niet warrig vond :+ zelf vond ik van wel maar fijn.

Ik hoef ook niet zo nodig te weten waarom al is het in het geval van oplichting bij EEA wel nuttig om te weten. Maar kennelijk is er wel behoefte aan om het te weten. Wat ik als je systematisch gepest en geprovoceert wordt het wel fijn is om te weten dat er in ieder geval iets aan gedaan wordt en ook meer mensen weten dat bokker X een triest sneue persoon zonder leven is.

Dat het niet openbaar gezet wordt kan ik inkomen, maar ook via pb krijg je helaas 0 respons hierop. Is toch iets wat via pb prima besproken kan worden?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:07

Ik weet niet of er op dit moment en mod mee leest,maar ik zou graag een eerlijk antwoord hebben op de volgende vraag.
maken jullie ook onderscheid tussen verschillende gebruikers.en modereren jullie ook buiten bokt...ik krijg namelijk het idee dat ....zonder namen te noemen...sommige gebruikers meer kunnen zeggen dan anderen.
verder is het opvallend hoe veel poetsplaats bezoekers een waarschuwing krigen sinds het valom drama.
antwoord mag ook via pb hoor

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:07

Waarom moeten mensen die een forum beheren wel respectvol handelen en mensen die er gebruik van maken niet?
En weet je het was geen kritiek, het lijkt wel alsof er bij een heleboel mensen er in gebakken zitten dat mods er zijn om je dwars te zitten, je monddood te maken en je te verwijderen.
Dus nogmaals waarom mag je als gebruiker wel op iemand schelden en ongezouten je mening en kritiek spuien en mag een mod op haar/zijn manier niet een keer fel reageren?

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:08

Sorry dit was op reactie van Stef!

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:09

Dat er met twee maten wordt gemeten, is alleen maar goed. De mod heeft de macht en de gebruiker niet. Je mag dus van een mod net dat beetje extra verwachten.
Ik zit zelf in het onderwijs. Het moment dat ik mijn studenten ga uitschelden omdat ik hun gedrag niet meer kan verdragen, wordt het tijd om iets anders te gaan doen.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:10

Jasper schreef:
Dat er met twee maten wordt gemeten, is alleen maar goed. De mod heeft de macht en de gebruiker niet. Je mag dus van een mod net dat beetje extra verwachten.
Ik zit zelf in het onderwijs. Het moment dat ik mijn studenten ga uitschelden omdat ik hun gedrag niet meer kan verdragen, wordt het tijd om iets anders te gaan doen.

Goh wat had ik in mijn tijd graag gehad dat mijn leraren er ook zo over dachten!!! :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:10

Ik zeg nergens dat je dit als user mag, maar t gebeurt wel. Echter nog maals, als mod zit je in functie.
Als ik voorheen hetzelfde reageerde zoals een klant naar mij reageerde, was ik direct mijn baan kwijt, zo simpel zie ik het.
Bij mij zit er overigens helemaal niet ingebakken dat mods er zitten om door jou genoemde redenen. Ik heb zelden aanvaringen met mods, ik heb zelfs met een paar mods prima contact.
Echter zie ik wel dingen fout gaan op bokt, en daar probeer ik in mee te denken, en dat is dan weer mijn goed recht.

Goed voorbeeld ook Jasper :j

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:14

Ok maar Jasper zegt net dat een mod de "macht" heeft en dat dat goed is, mijn bazin is ook mijnleidinggevende en tevens heeft ze dan op een bepaalde manier ook de macht.
Ik geloof dat als ik haar respectloos zou behandelen ze me ook een OW zou geven, en bij de derde vlieg je er dan ook uit.....
Stef: Ik zei ook niet dat het bij jou er in gebakken zit, probeerde mijn voorgaande post te onderbouwen!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:14

papagroom schreef:
Ik weet niet of er op dit moment en mod mee leest,maar ik zou graag een eerlijk antwoord hebben op de volgende vraag.
maken jullie ook onderscheid tussen verschillende gebruikers.en modereren jullie ook buiten bokt...ik krijg namelijk het idee dat ....zonder namen te noemen...sommige gebruikers meer kunnen zeggen dan anderen.
verder is het opvallend hoe veel poetsplaats bezoekers een waarschuwing krigen sinds het valom drama.
antwoord mag ook via pb hoor

Soortgelijke vraag had ik ook al gesteld maar daar is (nog) geen antwoord op gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:16

kyraliam schreef:
Ok maar Jasper zegt net dat een mod de "macht" heeft en dat dat goed is, mijn bazin is ook mijnleidinggevende en tevens heeft ze dan op een bepaalde manier ook de macht.
Ik geloof dat als ik haar respectloos zou behandelen ze me ook een OW zou geven, en bij de derde vlieg je er dan ook uit.....
Stef: Ik zei ook niet dat het bij jou er in gebakken zit, probeerde mijn voorgaande post te onderbouwen!

Maar wat zou je er, in die metafoor, van vinden als er een regel is op je werk dat je niet mag roken...
Jij steekt een sigaretje op, en je baas ontslaat je.
Je collega steekt ook een sigaretje op, en je ziet dat die niet ontslagen is...

Je werkgever vind dat het niet nodig is om daar uitleg over te geven. Ook niet aan jou in een privé gesprek.
Hoe voel je je dan?
Machteloos, onbegrepen en oneerlijk behandeld. Toch?

Want dat is wat ik nu veel zie gebeuren hier op bokt ;)