Aanvraag Kleurengenetica sub forum

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Aanvraag Kleurengenetica sub forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:24

was ook mijn reden om het niet in een aparte post te zetten maar in mijn al geplaatste post erbij te prakken ;)

maar ja, het blijft gewoon jammer dat een, in mijn ogen heel fascinerend onderwerp nu door versnippering ea niet de aandacht kan krijgen die het verdient, maar ook dat die info niet , of niet makkelijk gevonden word door geinterreseerden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:38

Vind het heel erg jammer. Net het feit dat er achter de schermen blijkbaar ook stevig over gepraat werd, had mij toch zoiets doen denken van: geef het een kans. Heeft het dan achteraf niks toevoegend, is dat subforum net zo snel weer te verwijderen.
Dit is nu eens een echt informatief paardenonderwerp, in tegenstelling tot de reeks minder informatieve subs of subs die zelfs niks met paarden te maken hebben. Gemiste kans.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:46

ontzettend jammer :n

ik ben nog steeds van mening dat kleurenvragen niet per definitie onder fokkerij vallen. als ik debenaming van de kleur van mn paard wil weten, zegt dit toch niks over fokkerij :n zo kun je van 'fokkerij' wel een dumpplaats maken van alles wat net geen plek heeft, want uiteindelijk heeft alles met fokkerij te maken als je het zo bekijkt.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 09:01

Sonja_vR schreef:
het gedeelte van het niet storm lopen kan ik voor mezelf ook wel verklaren, er worden gewoon minder topics geopend omdat het juist wel zo versnipperd is en het centrale topic over de calculator en de uitslagen daarvan, te groot en onoverzichtelijk zijn . en daarnaast, ik wil geen geneuzel van en over een calculator, ik wil info van mensen die weten waar ze het over hebben , die topics dus ook nog wel eens mis lopen, omdat het juist wel versnipperd staat .
voor mij een reden om een kleurenvraag maar gewoon te laten zitten en niet te plaatsen, ik gok dat ik niet de enige ben .

Je bent inderdaad niet de enige, zo kijk ik er ook tegen aan. Of ik PB mensen waarvan ik weet dat ze over meer kennis dan ikzelf beschikken.

Ik vind het een waardeloos besluit en ik kan me ook absoluut niet in de aangedragen argumenten vinden. Ik kan zo 5 subfora aanwijzen die volkomen nutteloos zijn en niet aan de door eline genoemde 'eisen' voldoen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 09:41

Het is een gemiste kans voor bokt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:10

stef schreef:
4... Laatst stond er een vraag over een specifieke fjordenkleur (héél interessant aangezien dat anders werkt dan het normale dun zeg maar) bij de sub fjorden

Verder over de vele subs.. Even wat onderzoek gedaan.
[TEN] Trec en Endurance
4 topics die vandaag actief zijn geweest, het 5e topic het laatst op de 26ste
[DRS] Draf- en Rensport
1 topic wat vandaag actief is geweest, 2e topic het laatst op de 26ste
[SGW] SGW en Eventing
2 topics vandaag actief geweest, 5 gister, en dan gaan we naar de 29ste
[WN-FA] Western Fokkerij
1 topic vandaag actief geweest, 3 op de eerste, en daarna gaan we naar de 25ste
[RPA] Rassenpraat Algemeen
kan niet zeggen dat dit nu zo verschrikkelijk storm loopt..
[GP] Gangenpaarden
Hier hetzelfde verhaal.

WOW!
Dus eigenlijk versnipperdheid over:

- F-AM
- WP-FA
- Medisch

als de drie hoofdfora,

- Daarnaast de 6 bovenstaande

- Én de rassenfora voor kleurenvragen die rasspecifiek zijn???

Eline, kun je wellicht uitleggen wat je bedoelt met "onvoldoende versnipperd"?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:25

Ze vind dat het onderwerp niet op genoeg fora besproken wordt.
Dus we moeten gewoon op verschillende fora topics hier over maken, haha.
Maarr, als er ergens een topic gestart wordt over een kleur. Het gaat om een western gereden KWPN paard, waar verplaatst je deze dan naar????

Ik vind "onvoldoende versnipperd" één van de slechtste argumenten die je kan bedenken. :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:51

Nouks, dat is een voorbeeld van subs die niet zo hard lopen, niet een voorbeeld van waar kleurentopics allemaal verspreid staan.
Quir, op F-AM. WN-FA is voor de specifieke westernrassenfokkerij, quarter horses, paints en APQH. Fokkerijvragen over een western gereden fjord horen daar net zo min thuis.

Edit: in de charters van de fokkerij fora staat overigens duidelijk dat deze topics daar horen. Express verkeerd plaatsen heeft dus geen zin, topics worden toch verplaatst naar de fokkerij-fora want ze hebben nu eenmaal een duidelijke plaats. Het gaat er om of ze versnipperd zijn op bokt omdat er geen duidelijke plaats voor is, en dat antwoord is nee.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:55

Wat is er nu anders aan een Quater Horse en Paint. Het zijn en blijven gewoon paarden. Voor een veulen is er net zo goed een hengst en een merrie nodig en ook het dekken gebeurt niet anders.

Dan vind ik dat er net zo goed een forum moet komen voor de dressuur fokkerij en de spring fokkerij (en wat dacht je van een Fjorden fokkerij en Haflinger fokkerij en bla bla gedeelte?), dat is ook een heel apart onderdeel van de fokkerij. Nee, dat wordt als het zelfde beschouwd en western, nee dat is iets heeeeeeeeeeeeeeeel anders. Onzin.

Edit op jouw edit: Een kleur is een kleur en moet in één forum komen. Niet een onderscheid maken tussen "western kleuren" en andere paarden kleuren. Die zijn er nagenoeg niet, ja de ene kleur komt bij het ene ras meer voor dan het andere. Alleen zou dan elk ras een apart gedeelte moeten krijgen voor de kleuren. Zoals bij bijvoorbeeld Fjorden, deze kleuren komen vrijwel alleen bij Fjorden voor. Toch wordt deze verplaats naar Fokkerij algemeen.

Er klopt helemaal niks van al deze argumenten. Nu wordt er gezegd dat een western paard iets heel anders is dan welk ander paard dan. Terwijl zij ook gewoon 4 benen, een hoofd en een staart hebben. Het dekken en fokken op een geheel dezelfde manier gebeurt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 15:05

Maar goed, als ik. ik noem maar even wat, een vraag heb over mijn frame overo paint (qua kleur) en ik plaats die op RPA, waar wordt ie dan heen verplaatst? FA of WN-FA? En waarom?
En als ik een vraag heb over mijn frame overo miniature, en ik plaats die op RPA, waar wordt die dan heen verplaats? FA of WN-FA? En Waarom?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:10

Quir, je gaat nu een discussie voeren waarom WN een apart fokkerij gedeelte heeft, en die discussie is hier totaal niet op zijn plaats.
Kan wel een antwoord geven wat een reden is, er zijn erfelijke factoren die alleen bij deze rassen voorkomen en daar moet op hele andere dingen gelet worden bij het fokken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 15:16

Dat is dus onzin neon.... De erfelijke factoren als LWO komt bijv ook bij minipaarden voor, en daarbij komen er steeds meer bonte paarden die LWO dragen maar geen zuiver paint zijn

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:26

stef schreef:
Dat is dus onzin neon.... De erfelijke factoren als LWO komt bijv ook bij minipaarden voor, en daarbij komen er steeds meer bonte paarden die LWO dragen maar geen zuiver paint zijn

Dat wilde ik ook gaan zeggen, maar dacht laat mijn mond maar eens houden. Ze lijken niet echt besef te hebben (en de vraag is of ze het gaan krijgen) dat de argumenten die genoemd worden gewoon onzin zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:56

En een vraag over medische kleurgerelateerde problemen? Ik moet nog zien dat jullie een dergelijk topic verplaatsen naar FA als ik dat topic bij Medisch zou plaatsen... Terwijl het topic volgens bovenstaande groene uitspraken bij FA zou horen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:18

Quir schreef:
Wat is er nu anders aan een Quater Horse en Paint. Het zijn en blijven gewoon paarden. Voor een veulen is er net zo goed een hengst en een merrie nodig en ook het dekken gebeurt niet anders.
...
.

inderdaad! en wat er in mijn ogen met name anders is dan bij de gewone rijpaarden is de kleur en de bijkomende risico's (LWO).
wat dat betreft verschillen de mini's (ook LWO, en 100 andere kleuren) niet van de westerntypes. kortom: splits het kleur gedeelte van het fokkerij gedeelte!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:30

Als we niet uitgaan van wat er theoretisch allemaal mogelijk is, maar wat de praktijk op dit moment is, dan worden bijna alle topics over KG op F-AM geplaatst, worden er een paar op WN-FA geopend en worden er een paar van andere subfora naar F-AM geplaatst.

In de praktijk staat 95% gewoon op F-AM of wordt daar naartoe verplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:35

Beetje makkelijk... Nu weet ik dus nog niet waar medische kleurgerelateerde problemen horen. ;(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 19:35

Maar waarom dan Karl? Frame overo komt bijv bij KWPNners niet voor, bij Paints wel, dus zou de kennis van deze kleur meer in de western hoek zitten dan in de "regular" hoek...
Zie je wat ik bedoel?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 23:21

Kom weer een topic tegen:
Mary_X @ [YRT] Wat voor paint heb ik?

TS wil dus weten wat voor bontpatroon haar paard is. Als er in 1 oogopslag duidelijk is dat er een afdeling is voor kleurengenetica (zonder dat je allerlei charters moet lezen) had dat topic ongetwijfeld daar gestaan en had het een stuk minder warrig topic geweest :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 22:23

Ik heb zojuist op 3 topics getemt die betrekking hadden op KG
1 stond/staat bij tinkers
1 stond/staat bij fjorden
1 stond/staat bij Gangenpaarden.

Dus "wat nou" geen versnippering?

Karl, misschien heb je het over het hoofd gezien, maar ik zou hier graag nog je antwoord/mening over horen...
stef schreef:
Maar waarom dan Karl? Frame overo komt bijv bij KWPNners niet voor, bij Paints wel, dus zou de kennis van deze kleur meer in de western hoek zitten dan in de "regular" hoek...
Zie je wat ik bedoel?

Hoe zit het trouwens met het bespreken achter de schermen? 1 van bovenstaande tems was gisteren. Ik kreeg een reactie van de mod van dat forum met de vraag wat ik bedoelde met KG... Als het ook achter de schermen zo''n hot Item was, hoe kan het dan dat een mod niet weet wat de tag KG inhoudt? No offence naar de desbetreffende mod trouwens... viel me alleen ontzettend op :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:27

Nou de afkortingen zijn ook niet altijd gemakkelijk hoor. :P
Ben zelf ook mod geweest, maar ken(de) ook echt niet alle afkortingen van fora of andere onderdelen. Vooral wel van de onderdelen waar ik nooit kwam of mijn interesse niet had. Dus dat wil niet altijd wat zeggen, ook al wordt het wel gewoon achter de schermen besproken. :))

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 22:29

Ik ben ook mod geweest quir, en bij een topicje wat verplaatst moet worden etc snap ik dat ook helemaal, en bij mods van een niet paarden sub snap ik het ook, maar een mod van een paardensub (een rassensub rotabene, dus kleurenpotentieel :j) bij een kennelijk ook achter de schermen hot item vind ik toch redelijk opvallend

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:03

stef schreef:
Ik ben ook mod geweest quir, en bij een topicje wat verplaatst moet worden etc snap ik dat ook helemaal, en bij mods van een niet paarden sub snap ik het ook, maar een mod van een paardensub (een rassensub rotabene, dus kleurenpotentieel :j) bij een kennelijk ook achter de schermen hot item vind ik toch redelijk opvallend

Op die fiets, ja dan ben ik het ook met je eens. :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 11:34

Ik denk dat het toch binnen het team beter gecommuniceerd moet worden, want ik krijg wederom een reactie van een mod die geen reden zit tot verplaatsen van een topic wat gaat over het fokken met een bepaalde kleur, wat nu onder een rassensub staat...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:25

stef schreef:
Wellicht is het ook aan ons users om eens te kijken hoe we betreft KG meer leven in de brouwerij kunnen krijgen, alleen tja, aangezien een centraal topic ook niet mag, wordt dat wellicht lastig.

We willen graag het volgende voorstellen:

De calculator staat nu in een apart topic dat op slot staat, reacties horen in het aparte bespreektopic.
De calculator willen we in de openingspost van het bespreektopic zetten, zodat die extra stap er tussenuit is.

Dan kan er als dat op prijs wordt gesteld een centraal KG topic komen, waarin redelijk breed over KG gesproken kan worden.
Voor specifieke vragen over een kleur bijvoorbeeld adhv foto's, kunnen wel gewone losse topics geopend worden.