censuur uitbreiden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:20

LF_xx_D schreef:
Ik vind dit een respectloze reactie. Als jij God zou zijn en jij de wereld gemaakt hebt, en jij alles bestuurd op de wereld, en een groot deel van mensen luisteren niet naar je, en ze vloeken (en vragen dus aan jou of ze dood mogen gaan), zou jij dat als God zijnde leuk vinden? Ik denk het niet!
Bovendien denken veel mensen er niet bij na dat ze bij hun vloek eigenlijk vragen of ze 'verdomd' mogen worden, wat nog het raarste is.
Edit: jij gelooft natuurlijk niet dat God de mensen en de wereld dan heeft gemaakt, maar voor anderen die dit wel geloven is jou reactie echt niet te begrijpen (dat God vloeken niet erg zou vinden).
Vandaar mijn reactie ;)

Ik kan me goed voorstellen dat de TS zich ergert aan vloeken, maar het voorbeeld wat ze eerst noemde vind ik nog wel gaan (... mina enzo).
Dit soort dingen zijn toch moeilijk te filteren, en ik weet dat de ergste vloek enzo al wel gefilterd is.
Alleen dan moeten mensen bijvoorbeeld niet het woord maar dan met een sterretje gaan plaatsen. :)

Het komt trouwens over alsof het raar is dat mensen vloeken vervelend vinden, maar het was/is ook bij de wet verboden én er zijn genoeg mensen die wel net taalgebruik kunnen gebruiken zonder te moeten vloeken enz. ;)

Ik vind er niks respectloos aan, 't gewoon hoe zij er tegenaan kijkt.

Vloeken is niet bij wet verboden, hooguit in een paar christelijke gemeentes opgenomen in APV...

Punt is gewoon dat TS valt over woorden omdat zij toevallig gelovig is.
Het zou toch te gek zijn voor iedere geloofsovertuiging woorden te censureren.
Persoonlijk vind ik het al raar dat GVD gecensureerd wordt, moet ik toch weten of ik dat wil gebruiken of niet?
Ik geloof niet en vind dat er al zoveel rekening wordt gehouden met mensen die dat wel doen (bijv geen verkiezingen op zondag, geen kampioenschappen op zondag etc etc), laat me in mn taalgebruik dan graag VRIJ.
Ik zou me kunnen storen aan andere scheldwoorden (doe ik niet, want ik erger me niet zo snel), maar dan is het hek toch van de dam?

Nies_

Re: censuur uitbreiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:33

Als je heel de dag moet uitkijken dat je anderen niet irriteert kun je beter de rest van je leven ergens op zolder doorbengen. :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:28

LF_xx_D schreef:
randalinpony schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet zoveel van het soort gelovigen dat zo nodig voor hun geloof op moet komen. Als mensen vinden dat vloeken om welke reden dan ook niet kan, dan vloeken ze niet heh.

Maar geen opgeheven vingertjes naar mij of anderen graag, waarschijnlijk doen diezelfde gelovigen ook wel het een en ander wat ik niet vind kunnen of waaraan ik mij stoor.
Zolang dat binnen het wettelijke valt, zal ik er ook mee moeten leren leven.

Bovendien heb ik altijd het idee dat vooral een bepaald star en onverdraagzaam soort gelovigen zich aan zulke dingen storen.
Ik geloof (uhuh) niet eens dat God of een god zelf zich aan zulke dingen zou storen, want in dat geval zou het toch wel een kinderachtig, kleinzielig godje zijn en met zo een wens ik toch al geen rekening te houden.

Dan maar het vagevuur. :Y)

Ik vind dit een respectloze reactie. Als jij God zou zijn en jij de wereld gemaakt hebt, en jij alles bestuurd op de wereld, en een groot deel van mensen luisteren niet naar je, en ze vloeken (en vragen dus aan jou of ze dood mogen gaan), zou jij dat als God zijnde leuk vinden? Ik denk het niet!
Bovendien denken veel mensen er niet bij na dat ze bij hun vloek eigenlijk vragen of ze 'verdomd' mogen worden, wat nog het raarste is.
Edit: jij gelooft natuurlijk niet dat God de mensen en de wereld dan heeft gemaakt, maar voor anderen die dit wel geloven is jou reactie echt niet te begrijpen (dat God vloeken niet erg zou vinden).
Vandaar mijn reactie ;)

Ik kan me goed voorstellen dat de TS zich ergert aan vloeken, maar het voorbeeld wat ze eerst noemde vind ik nog wel gaan (... mina enzo).
Dit soort dingen zijn toch moeilijk te filteren, en ik weet dat de ergste vloek enzo al wel gefilterd is.
Alleen dan moeten mensen bijvoorbeeld niet het woord maar dan met een sterretje gaan plaatsen. :)

Het komt trouwens over alsof het raar is dat mensen vloeken vervelend vinden, maar het was/is ook bij de wet verboden én er zijn genoeg mensen die wel net taalgebruik kunnen gebruiken zonder te moeten vloeken enz. ;)

`
Ten eerste: ik vloek nauwelijks in het dagelijks leven. Dat is verder ook niet het onderwerp van deze discussie.
Het gaat erom hoe ver je moet gaan in dit soort dingen, voor sommigen is jeetje al hel en verdoemenis, terwijl degene die het gebruikt vaak niet eens weet waar dat vandaan komt.
Je kan je ook willen ergeren. :Y)

Ten tweede: je vult nu allerlei dingen in voor God, maar als er een scheppende entiteit in het spel is (wat ik niet uitsluit want wat weet jij van mijn levensovertuiging?), hoe weet je dan dat hij de hele dag bezig is om de wereld te 'besturen' en hoe weet je wat hij wel of niet prettig vind?
Als we geschapen zijn, dan toch met al onze goede en slechte kanten, dus misschien houdt God wel van een beetje spanning en sensatie, dat kan jij niet weten en ik ook niet.
Als ik ergens de pest aan heb, is het wel de menselijke invulling van iets dat veel te groots en te allesomvattend is voor ons mensen, om ook maar te beginnen met het te begrijpen, en de daaruitvolgende onuitroeibare behoefte om andersdenkenden leefregels op te willen leggen.

Mijn reactie is dus hoogstens onrespectvol tegenover godsdienstige mensen die de behoefte voelen zich aangesproken te voelen (want de vloek is meestal niet eens direct aan hen gericht), niet tegenover God of hoe je die schepper(s) dan ook wil noemen. Volgens mij mogen christenen niet eens mensen veroordelen van hun Boek (je kan christenen wel verwijten slechte lezers te zijn. ;) )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:26

LF_xx_D schreef:
Vandaar mijn reactie ;)

En voor mij is het niet te begrijpen dat mensen, enkel omdat ze geloven, iemand anders zijn recht van vrije meningsuiting denken te mogen afpakken :(:) Voor mij bestaat God niet, er is geen enkel bewijs dat hij bestaat. Dat een ander er in wil geloven. Prima, da's vrijheid van geloof en keuze, maar IK heb die vrijheid ook! ;)

Citaat:

Waarom zouden ze in hemelsnaam? Kan je er niet tegen lees het dan niet.

Citaat:

Die wet zou ik wel eens willen zien. Bron?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:42

Het klopt wel dat godslastering tot voor kort in Nl nog verboden was bij wet. Was toen nog een heel drama om dat eruit te krijgen met twee christelijke partijen in het kabinet. weet ook niet of het nu was gelukt om het eruit te krijgen. Maar deze wet werd al zo lang niet meer daad werkelijk gevolg de laatste keer dat iemand ervoor is aangeklaagd was in de jaren 60 en volgens mij heeft deze man toen vrijspraak gekregen.

EDIT: Er is in 2001 ook nog een zaak geweest trouwens maar ook deze is verloren door de gelovige. ik gellof dat een deel van de wet in Nl is geschrapt maar het staat er dus nog wel in. In de Uk is het ook pas in 2008 uit de wet gehaald.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 18:06

Even een berichtje van mij als TS. Het is niet zo dat ik niet meer wilde reageren, alleen geeft mijn account om de meest vreemde redenen geen nieuwe posts meer door, zelfs niet in mijn eigen berichten. Ik dacht dat het topic een beetje stil lag...

Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf uitmaken of hij of zij vloekt, of andere woorden gebruikt. De vergelijking tussen een vloekwoord en een scheldwoord vind ik niet opgaan, een scheldwoord is niet Godslasterlijk.
Ik vind het wel kinderachtig om in een topic als dit, waarbij ik meld dat ik me stoor aan dat soort taal, juist expres gevloekt wordt. Dat vind ik not done. Er wordt ook genoemd dat het met de Nederlandse taal al zo slecht gesteld is, helemaal mee eens. De verloedering neemt de overhand.
Dit is een openbaar forum, iedereen mag zijn eigen mening hebben, en die ook uiten. Daar heb ik ook totaal geen problemen mee. Maar moet het geven van je mening dan gepaard gaan met vloeken? Ik vind van niet. Dat is mijn mening, en die uit ik hier. Wat ik dan wel storend vind is dat er heel hard wordt geroepen dat mijn mening bekrompen is. Dat is in mijn ogen hetzelfde als dat ik iemand uitmaak voor sukkel o.i.d. . Dat doe je ook niet in het openbaar tegen een vreemde die je niet kent. Een beetje respect voor de ander is niet verkeerd...

Citaat:
Punt is gewoon dat TS valt over woorden omdat zij toevallig gelovig is.

Tenslotte wil ik op bovenstaande citaat nog even reageren. Ik vind het apart dat er maar meteen wordt aangenomen dat ik gelovig ben, omdat ik dit topic geopend heb. Dan zal ik jullie uit de droom helpen, ik ben van huis uit NIET gelovig. Ben niet kerkelijk opgevoed, ben wel getrouwd met een Christen, en we zijn in de kerk getrouwd, en hebben onze kinderen laten dopen.
Ik vind het gebruik van vloekwoorden niet goed, ik gebruik ze zelf ook niet. Niet voor mijzelf, maar ook niet voor mijn kinderen. Ik wil niet dat ze zulke woorden gaan gebruiken. Een goed voorbeeld doet goed volgen, daarbij komt dat mijn man ook niet happy zou zijn als ik in huis zou vloeken. Helaas komen mijn kinderen toch met vloekwoorden thuis, die horen ze dan op school. Niet iedereen denkt er hetzelfde over, en op een openbare basisschool al helemaal niet. Als mijn kinderen een verkeerd woord gebruiken, krijgen ze van mij te horen dat dat de laatste keer was dat ik zo'n woord uit hun mond hoorde, en zal ze dan ook uitleggen waarom.

Ik vind het wel fijn om te merken dat mijn topic toch al een poosje staat, en dat er nog steeds gereageerd wordt. Dat betekent in mijn ogen dat ik toch niet iets heel raars aan heb gehaald. Ik ga de laatste paar pagina's nog even bijlezen vanavond, en wellicht op sommigen nog even reageren!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:38

Het punt is hier een beetje, lijkt mij: hoe ver moet je dan gaan? Waar trek je de grens?
Want als je Jezus zou censureren, dan zou mijn naam ook gecensureerd moeten worden. Ik heet Isa, dit betekent Jezus in het Arabisch. :+

Ik snap dat je je eraan ergert TS, maar ik denk niet dat hier een oplossing voor is. Ik erger me bijvoorbeeld KAPOT aan mensen die niet in ABN typen, zodat posts nauwelijks te lezen zijn. Ik lees eroverheen, want veel meer kan je niet doen.

Om trouwens even terug te komen op Jezus Mina: is dit wel een vloek? Dit betekent letterlijk 'Mijn Jezus', je haalt Jezus dus aan, vraagt als het ware om hulp. Is het dan ook een vloek?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:07

Grappig, Isa. Dat wist ik niet.

In Latijns-Amerika is Jesus een heel normale naam.
Ik heb wel eens een deurwaarder aan de deur gehad trouwens in een ver verleden ivm de studiefinanciering (was misgelopen), die man heette God.

Stond ik toch wel even raar te kijken. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:10

randalinpony schreef:

Ik heb wel eens een deurwaarder aan de deur gehad trouwens in een ver verleden ivm de studiefinanciering (was misgelopen), die man heette God.

schoot je niet heel hard in de lach toen die zich voorstelde? :o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:20

Ayasha schreef:
randalinpony schreef:

schoot je niet heel hard in de lach toen die zich voorstelde? :o

Ik denk dat ik wel hard zou lachen. Wat een arrogante voorouders moet hij gehad hebben :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:12

Nou, nee, van een deurwaarder voor de deur schrik ik me net zo kapot als wanneer God himself voor de deurzou staan. :+

Hij werkt trouwens nog steeds, net even gegoogled.

Voor wie de dringende behoefte voelt met God te bellen: :D
http://www.allebedrijvenonline.nl/ir/de ... -j-h-l.htm

De naam God is trouwens heel oud, en is germaans voor god of goed.
Godfried, godelief zijn bijv ook namen met god erin. Dat zon naam dan op een of andere manier als familienaam is aangenomen hoeft dus niets met arrogantie te maken hebben. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:36

heb even globaal doorgelezen. Ik scheld ook wel eens met appelflap en Jezus. Al probeer ik wel zo min mogelijk te schelden, maar ík zeg dit liever dan Kanker of paasei.

Ik hoor ook heel vaak mensen zeggen: ´Joden´ dit, zus en zo. Maar ik negeer die handel gewoon. Ik snap dat het tegenwoordig ' hip ' is om politie en ajaxieten (als ik het goed heb) joden te noemen. Ik ben zelf geen jood, maar famillie van mij wel (échte famillie, niet aangetrouwd)

Ik ben een keer aangesproken op dat ik mijn poes een mongooltje noemde (ik zei 'Puk loopt nu echt als een mongooltje' , ze is namelijk geopereerd en loopt nogal appart, vergelijk het met een dronke kater) en die persoon vroeg dus of ik het wou verwijderen omdat het haar kwetste ofzo omdat ik niet zou snappen dat dat kwetsend is. Ten eerste, mongool is officiele benaming voor de bewoners van Mongolie, niet van mensen met het down syndroom. Ten tweede, ik heb een meervoudig gehandicapt broertje, en ik ga ook niet zeggen tegen iedereen op bokt die het woordje `gestoord, gehandicapt of dom´ in een verkeerde trant gebruikt een pb sturen met dat het kwetsend is :+ het is leven en laten leven, ik besteed geen aandacht aan dat soort dingen, word je alleen maar ongelukkiger van in mijn ogen.

Dus ik zeg, gewoon overheen proberen te lezen. :j