Imago van bokt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Re: Imago van bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:14

Dat zeg ik ook niet. :) Maar natural bestond toen wel al. Zonder naam. Alleen nu is het commercieel met naam. En gaat net zo veel goed als fout als vroeger. Alleen lijkt het nu bijna een magisch iets. En doe je het niet ben je een paardenboeman. :+

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:16

agja, boeiend. overal is het wel wat. ik vind bokt wel een goede afspiegeling van de paardenwereld. want echt op iedere pensionstal of paardenevenement lopen van die beterweters en van die verwende paardenmeiden. maar ook zat leuke mensen, gelukkig maar. ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:19

DDW1190 schreef:
ik ken zat mensen die maar een pony hebben en als ze dan op een ander paard rijden totaal niks kunnen.. rij dan toch liever in de B ofzo

Ik heb inderdaad maar een pony.
Maar daarnaast heb ik ook een engels volbloed paard.
Laatsgenoemde was mijn eerste eigen paard, die pony kwam er later bij.
Paardje lief heeft me heel wat geleerd en heb heel wat zand weg mogen happen.

Ik vind jou uitspraak nogal denigrerend overkomen, net alsof mensen die toevallig op een poown rijden minder goed zouden rijden als iemand die op een écht paard rijdt.

Ik stap nog steeds op heel veel verschillende paarden zonder veel vrees en het gekke is dat het dan meestal gewoon hartstikke goed gaat.
Maar even zo vrolijk cross ik met mijn 46 jaar effe daarna met mijn poown lekker door het bos of rijd er een endurance wedstrijd mee.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:20

(heb lang niet het hele topic doorgelezen)

Maar ik heb er in het echte leven ook al genoeg die allemaal beter weten wat ik met mijn pony moet doen. Sta nu anderhalf jaar op pensionstallen en toen ik nog op de manege stond was het (LET OP: Vanuit de PENSIONKLANTEN, met de manegeklanten nooit problemen gehad, was er ook 1 en heb van die mensen nooit opmerkingen gehad wat ik anders moest doen of wat er niet goed was) vele malen erger. Iedereen had zijn woordje klaar, want ik weet natuurlijk helemaal niets zelf, kan niet voor mezelf denken. Op mijn vorige pensionstal gebeurde het voor een deel achter mijn rug om :D En mijn pensionhouder deed vrolijk mee hoor :) (Terwijl ik hier maar geen uitingen zal doen over wat ik van de paarden van hem/zijn vader/zijn vrindin vindt.)
Kreeg hier ook al 'goedbedoeld' advies, nou niet dus, dat advies komt standaard van mensen die denken dat ze zelf alles beter weten. Lopen er hier gelukkig wel heel veel rond die wel weten waar ze het over hebben en mijn ervaring is dat die mensen altijd wijselijk hun mond houden tot je komt vragen om advies :)

Ook ik leer iedere dag nog bij, zit immers nog maar bijna 9 jaar in de paarden. Maar mensen die hun mening altijd constant moeten uitroepen en overal hun stempel op moeten drukken luister in tegenwoordig niet zo veel meer naar..

Dus nee, vind dit niet echt een 'boktimago' meer een paardenwereldimago :+

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:24

Ik zeg niet dat iemand die geen z rijd geen verstand ervan heeft. Iemand die alleen maar paarden zadel mak maakt bijvoorbeeld heeft ook bakken ervaring. En juist deze mensen zitten niet op bokt, die zitten de hele dag op paard.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:24

Ben het helemaal met je eens( met de vraag: IMAGO VAN BOKT) . Mensen met paarden en geen paardenmensen.
De meesten zijn hobbyruiters met vaak een verzorg paard/pony. Hoe minder ze er vanaf weten, hoe hoger ze van de toren blazen.
Er zijn echt maar een klein aantal Bokkers, die daadwerkelijk écht iets van paarden weten. Deze worden, als ze de helpende hand toe steken, genadeloos de grond in gehakt. Heeeeel erg jammer. Vaak is het het daarom niet eens waard, om op een topic te reageren. Je weet van te voren al, dat je de wind van voren gaat krijgen. Dus ja, het Penny gehalte is eigenlijk wel erg hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:32

nobility schreef:
Een van de dingen waar ik me super aan irriteer is dat de meeste bokkers niet in de echte paardenwereld rond lopen. Rijden l1 en gaan een Z ruiter gigantisch zitten afkraken, een klein voorbeeldje. Man o man grootste gedeelte hier heeft nog nooit op een echt paard gezeten. Eentje die echt vies vuil te keer kan gaan met temprament. Die dus zo nu en dan opvoeding nodig heeft, en moet dat met sporen? nou en.Moet dat met een slof? nou en. Iemand met verstand en een hart voor paarden weet hoe je zoiets gebruikt en het paard zal er beter van worden. Maar nee, een paard moet lekker bit boom ijzer stal loos in zn dikke wintervacht natuurlijk bekapt sterrenkijkend het bos rond hobbelen. Zo horen wij paarden te houden. Wanneer zien deze mensen eens in dat er ook echte sport paarden bestaan, met de wil en het temperament om keihard te werken. Die echt over die oxer van 1.10 willen gaan. Dat deze paarden opleven wanneer ze in een grote hal met aplaudiserende mensen lopen. En nee dit is geen penny mening, dit is wat ik in de 16 jaar dat ik nu rij heb ERVAREN. Verder heb ik er niks op tegen hoor, bitloos boomloos enz.Ieder zijn eigen. Welzijn van het paard moet altijd voorop staan.

Jawel hoor, dat zeg je wel ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:35

Ik denk dat de mensen die zadelmak maken wel in de paardenweeld rondlopen, ook al zijn ze geen Z.
En die bedoeld Nobility ook. Zoals ik ze ook bedoel. Maar er zijn een hoop mensjes die B rijden (of lager) en nooit verder komen, daarnaast nooit zadelmak maken omdat ze dat niet kunnen, geen enkel ander paard kunnen trainen dat deze verder komt. Maar ze hebben wel commentaar op een Z ruiter, want die heeft een stang in hangen, of sporen aan. :)

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:36

Johanna59 schreef:
Ben het helemaal met je eens( met de vraag: IMAGO VAN BOKT) . Mensen met paarden en geen paardenmensen.
De meesten zijn hobbyruiters met vaak een verzorg paard/pony. Hoe minder ze er vanaf weten, hoe hoger ze van de toren blazen.
Er zijn echt maar een klein aantal Bokkers, die daadwerkelijk écht iets van paarden weten. Deze worden, als ze de helpende hand toe steken, genadeloos de grond in gehakt. Heeeeel erg jammer. Vaak is het het daarom niet eens waard, om op een topic te reageren. Je weet van te voren al, dat je de wind van voren gaat krijgen. Dus ja, het Penny gehalte is eigenlijk wel erg hoog.

Thanks. Zoiets bedoelde ik ook uit leggen. Maar goed, ik ga weer verder op de meelees modus. Ik ben slecht in het op schrijven van mn mening.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:39

Heb dat bonte geval van mij ook zelf ingereden en als ik dan kijk naar het resultaat, ach, dan moet ik toch eerlijk bekennen dat ik het niet echt verkeerd gedaan heb :o zonder hulp van wie dan ook maar puur op eigen inzicht en gevoel.
Met tussenpozen erbij genomen loop ik met zijn 46 jaar zo'n 25 jaar tussen de peerden rond en ik moet nog steeds héél veel leren.
Ik kan best een leuk stukkie rijden, maar zal daar nooit mee te koop lopen.
Als iemand er iets over vraagt, geef ik altijd als antwoord dat ik een recreant ben.
Is wel eens leuk als er dan nieuwe mensen op stal komen en effe bij de bak komen staan ;)
Mijn motto is, doe maar lekker gewoon dan doe je al gek zat :+

Ik hou graag de sfeer op stal leuk en dan laat ik sommige maar een eind weg kletsen als het ze een goed gevoel geef.
Juist dan hoor je nog al eens van die leuke dingen waarvan je moet oppassen dat je niet in de lach schiet.

Tja...dan is bokt toch wel een afspiegeling van irl ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:42

Ik bemoei me er op een pensionstal niet mee. Ieder zijn ding. Of het zou wel erg de spuigaten uit moeten lopen, maar dat valt in de praktijk vaak wel mee. Als ze me vragen wil ik graag proberen te helpen. Als je alles in de gaten moet houden op stal, ben je veel te druk met andere bezig. :)
Hier op een forum vind ik dat dan wel weer anders.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:43

Waar ik me wel eens over kan verbazen is dat als je argumenten aandraagt, was ooit in een discussie natuurlijk bekappen , ik zei ik heb gehoord van een goede kennis, die wil graag begeleiding in het bekappen het dan ineens is, je mag geen berichten uit de tweede hand plaatsen. (ik had het dan ineens van horen zeggen) maar wat wel mag is dan een niet onderbouwde website, gemaakt door een computerprogrammeur, een kok etc. als bron noemen, immers het staat op internet dus het is een betrouwbare bron?
Zelf had ik ook moeite om een expert te vinden die kan begeleiden met NB ( inmiddels wel gevonden) maar ook dit neemt niet weg dat het de enige weg is.
Wat TS aanhaalt, een veulen om de twee weken bekappen is natuurlijk ook hilarisch, ook daar werd verwezen naar een niet onderbouwde bron. Het is verstandig om niet alles wat op het internet geschreven wordt als waarheid aan te nemen. Iedereen kan tegenwoordig een website maken en iedereen denkt een expert te zijn. Bekijk daarom of beweringen door professioneel wetenschappelijk onderzoek gesteund worden. Een uitspraak moet dus vergezeld gaan met een vermelding van de bron: het wetenschappelijke artikel waarin het bewijs geleverd wordt dat de bewering juist is. Als websites beweringen doen en daar geen bronvermelding bij geven, kan je er maar het beste vanuit gaan dat dit een mening van de auteurs betreft waarvoor geen bewijs is. Anders hadden de auteurs immers dit bewijs wel gepresenteerd.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:12

Ik vind het soms moeilijk om te lezen over stukken die niet over paarden gaan. Zoals het abortus topic, pvv/wilders topic, politieke topic, hoofdoekjes topic.
Sommigen proberen zo hun eigen mening door te drukken zonder zich te verdiepen in de mening/beweegredenen van een ander. Hier heb zoveel moeite mee.

Wat EstherHegt zegt kan ik ook wel in meegaan. Eigen ervaringen worden overigens ook vaak als feit gepredikt. Helaas zullen we weinig kunnen veranderen aan die zelfingenomen types.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:18

dat zeg ik ....... referentiekaderverschil :)

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:34

ik denk ook dat het imago deels terecht is, natuurlijk zitten er echt wel profs op de site, en mensen die heel goed weten waar ze over praten... Maar wat altijd overheerst zijn either way de meelopers of mensen die geen idee hebben waar ze het over hebben. En hun mening blijft vaak juist hangen omdat het zo volkomen belachelijk is... Groepsgedrag kan je ook een reden noemen...
Ik (en waarschijnlijk wel meerderen) zit op bokt om bij te leren, om tips te vragen en zelf ook het een en ander te vertellen over wat ik weet... maar je hebt altijd weer groepen die het imago krom trekken... En een slecht imago hou je makkelijker als een goed imago, en probeer het maar eens te veranderen ;)

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:43

Bizzybijtje schreef:
nobility schreef:
Een van de dingen waar ik me super aan irriteer is dat de meeste bokkers niet in de echte paardenwereld rond lopen. Rijden l1 en gaan een Z ruiter gigantisch zitten afkraken, een klein voorbeeldje. Man o man grootste gedeelte hier heeft nog nooit op een echt paard gezeten. Eentje die echt vies vuil te keer kan gaan met temprament. Die dus zo nu en dan opvoeding nodig heeft, en moet dat met sporen? nou en.Moet dat met een slof? nou en. Iemand met verstand en een hart voor paarden weet hoe je zoiets gebruikt en het paard zal er beter van worden. Maar nee, een paard moet lekker bit boom ijzer stal loos in zn dikke wintervacht natuurlijk bekapt sterrenkijkend het bos rond hobbelen. Zo horen wij paarden te houden. Wanneer zien deze mensen eens in dat er ook echte sport paarden bestaan, met de wil en het temperament om keihard te werken. Die echt over die oxer van 1.10 willen gaan. Dat deze paarden opleven wanneer ze in een grote hal met aplaudiserende mensen lopen. En nee dit is geen penny mening, dit is wat ik in de 16 jaar dat ik nu rij heb ERVAREN. Verder heb ik er niks op tegen hoor, bitloos boomloos enz.Ieder zijn eigen. Welzijn van het paard moet altijd voorop staan.

Jawel hoor, dat zeg je wel ;)

Best wel wel inderdaad want nou plaats je bitlozen-boomlozen etc etc in dat hokje terwijl het net zo goed een z-ruiter kan zij of mij part een manegeruiter, het is dus niet terecht wat je zegt. Want dat is ook zoiets als alle italianen met een snor zijn bevooroordeeld (geniaal onderschrift btw). Nou rijd ik toevallig ook bit en boomloos en staat mn paard overdag op de wei (zonder ijzers jawel) en ja ik heb wel eens commentaar op iemand, of het een z-ruiter is of een bosridder. Maar wat je dan niet moet vergeten is dat ik gerust even een zweepje pak als mijn paard loopt te vervelen, ik mensen waar ik mee rijd help en aanraad om soms juist met een bepaald iets te rijden en ga zo maar door. Het is zo subjectief allemaal, en daarom niet eerlijk om een groep er de schuld van te geven. Ik ben het er trouwens ook met je eens dat er inderdaad paarden waarbij het gewoon in het bloed zit om wedstrijden te lopen, in de ring te verschijnen en te presteren... die moet je niet op een wei zetten want daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt. Daarom is het juist zo belangrijk om goed naar je paard te luisteren, en inderdaad: dierenwelzijn eerst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:57

Hoe prettig om eens een genuanceerde mening te lezen! Hulde!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:00

Ach het gaat vooral om het respecteren van anderen, en dat is verdomd moeilijk in ons ego tijdperk.

Kim en ik zijn wat paarden betreft 2 complete tegenpolen denk ik zo. Ja ik ben bit, boom, ijzer,stal en dekenloos. Das mijn keuze om mijn pony's (gut hoe kun je zo'n heerlijk woord zo denigrerend mogelijk zeggen) te laten bevriezen in de kou.
Ik zal ook nooit zeggen dat ik een sterruiter ben, wat Kim doet op al die knollen stappen, dat doe ik haar echt niet na hoor!
Maar we hebben WEL de zelfde mentaliteit als het om paarden gaat. Geen gelul, maar altijd eerlijk blijven.
En ja, misschien denkt half bokt dat ik geen greintje verstand heb van paarden, goh lekker boeiend. Bokt is ontspanning, mijn paarden zijn ontspanning, stressen doe ik wel op mijn werk. 8-)

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:03

onder de profs heeft bokt zeker geen goede naam, komt vooral denk ik doordat er meer over liefde, eten, afvallen en films gesproken wordt, dan serieus over paardenzaken.
Verder als je een iets andere mening hebt dan de meesten dan gaat je kop eraf, helemaal als je je paard niet behandelt met fluwelen handschoenen. Respect en acceptatie voor mensen die dingen anders doen, is ver te zoeken hier. Daarom reageer ik ook niet meer in sommige topics.
Laatst bijgewerkt door Michael1104 op 06-04-10 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:03

@ Caira: Kim en jij zijn idd tegenpolen, en ik kan het met allebei gruwelijk oneens zijn, en ook heel erg eens zijn, maar ik kan met allebei prima discussiëren.
Jullie kunnen nuanceren en beseffen dat veel dingen neit zwart of wit zijn. En het is altijd prettig er vanuit te gaan dat je discussiepartner best eens gelijk kan hebben :)

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:04

Caira schreef:
Ach het gaat vooral om het respecteren van anderen, en dat is verdomd moeilijk in ons ego tijdperk.

Kim en ik zijn wat paarden betreft 2 complete tegenpolen denk ik zo. Ja ik ben bit, boom, ijzer,stal en dekenloos. Das mijn keuze om mijn pony's (gut hoe kun je zo'n heerlijk woord zo denigrerend mogelijk zeggen) te laten bevriezen in de kou.
Ik zal ook nooit zeggen dat ik een sterruiter ben, wat Kim doet op al die knollen stappen, dat doe ik haar echt niet na hoor!
Maar we hebben WEL de zelfde mentaliteit als het om paarden gaat. Geen gelul, maar altijd eerlijk blijven.
En ja, misschien denkt half bokt dat ik geen greintje verstand heb van paarden, goh lekker boeiend. Bokt is ontspanning, mijn paarden zijn ontspanning, stressen doe ik wel op mijn werk. 8-)

Amen +:)+ ik vind jou opmerkingen anders vaak wel geniaal en klopt, waarom zouden tegenpolen dit niet gelijk kunnen hebben, uiteindelijk gaat het in de basis toch om het paard, en dat hebben we allemaal gelijk.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:06

Ik houd me vaak verre van discussies op bokt. Simpelweg omdat ik anders iedere dag wel ruzie kan maken en ook een OW kan hebben :P

Er zitten op bokt gewoonweg teveel mensen met paarden en te weinig paardenmensen. Jammer, maar niet te voorkomen. Toen bokt nog een boktje was plaatste ik nog weleens een foto of wat, maar dat doe ik al lang niet meer, geen zin in. Ten eerste omdat ik er eigenlijk geen zin in heb om foto's van mezelf te plaatsen :P en ten tweede omdat ik er niet op zit te wachten om commentaar te krijgen van pubers die net aan twintig manegelessen hebben gehad.

Dat klinkt super arrogant, maar zo zie ik het wel. Ik zeg niet dat ik niets (meer) kan leren, maar iemand die mij gaat zeggen dat ik zwaar bagger rijd, en je kijkt dan in het profiel en je ziet dat je te maken hebt met iemand die zelf met horten en stoten een manegepeerd rond kan laten hobbelen, dan zakt mij de rijbroek op de knietjes. Zit ik niet op te wachten ;) Ken je grens, denk ik dan. Ik ga ook niet tegen Edward Gal zeggen dat hij slecht is :P
Het "beste stuurlui staan aan wal-gehalte" is hier zo hoog.....
Plus altijd dat ik-geloof-je-niet-houding.... hangt me ook de keel soms uit.
Zeg je dat je Z gereden hebt, moet je het kunnen "bewijzen" door je startcoupon in te scannen en te pb-en (echt gebeurd!)
Toen ik aangaf, een Lichte Tour paard en GP paard tot mijn beschikking te hebben om te rijden, werd dit enkel weggelachen en gezegd dat ik van de fantasie-pillen had gesnoept. Anderen EISTEN dat ik de afstamming van de paarden zou noemen, want dan kon er gecheckt worden of ik wel de waarheid sprak..... werkelijk....... }:0

Soms krijg ik dan een beetje een "flikker maar een end op" gevoel van bokt.

Maar ik heb dat wel een beetje achter me gelaten, zeg gewoon niet al te veel meer, geniet van wat ik meemaak in de paarden en denk er het mijne van ;)
Geef soms nog weleens advies en als mensen iets vragen, geef ik antwoord. Voor de rest is het voor mij meer een medium om contacten te onderhouden met een aantal leuke mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:08

@ Jizzie: Nee, dat is het probleem nu net: we hebben NIET allemaal gelijk.

Als de meerderheid roept dat een slof per definitie een marteltuig is, heeft de meerderheid gewoon geen gelijk. Jammer dan. Die mensen zouden er dan goed aan doen om zich te laten informeren, maar dat blijft helaas vaak achterwege, maar diezelfde mensen blazen wel ontzettend hoog van de toren.
Uitspraken dat iedereen gelijk heeft omdat het in de basis om het paard gaat zijn heel politiek correct, maar helaas ook grote onzin.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:09

Barmat schreef:
Ik houd me vaak verre van discussies op bokt. Simpelweg omdat ik anders iedere dag wel ruzie kan maken en ook een OW kan hebben :P

Er zitten op bokt gewoonweg teveel mensen met paarden en te weinig paardenmensen. Jammer, maar niet te voorkomen. Toen bokt nog een boktje was plaatste ik nog weleens een foto of wat, maar dat doe ik al lang niet meer, geen zin in. Ten eerste omdat ik er eigenlijk geen zin in heb om foto's van mezelf te plaatsen :P en ten tweede omdat ik er niet op zit te wachten om commentaar te krijgen van pubers die net aan twintig manegelessen hebben gehad.

Dat klinkt super arrogant, maar zo zie ik het wel. Ik zeg niet dat ik niets (meer) kan leren, maar iemand die mij gaat zeggen dat ik zwaar bagger rijd, en je kijkt dan in het profiel en je ziet dat je te maken hebt met iemand die zelf met horten en stoten een manegepeerd rond kan laten hobbelen, dan zakt mij de rijbroek op de knietjes. Zit ik niet op te wachten ;) Ken je grens, denk ik dan. Ik ga ook niet tegen Edward Gal zeggen dat hij slecht is :P
Het "beste stuurlui staan aan wal-gehalte" is hier zo hoog.....
Plus altijd dat ik-geloof-je-niet-houding.... hangt me ook de keel soms uit.
Zeg je dat je Z gereden hebt, moet je het kunnen "bewijzen" door je startcoupon in te scannen en te pb-en (echt gebeurd!)
Toen ik aangaf, een Lichte Tour paard en GP paard tot mijn beschikking te hebben om te rijden, werd dit enkel weggelachen en gezegd dat ik van de fantasie-pillen had gesnoept. Anderen EISTEN dat ik de afstamming van de paarden zou noemen, want dan kon er gecheckt worden of ik wel de waarheid sprak..... werkelijk....... }:0

Soms krijg ik dan een beetje een "flikker maar een end op" gevoel van bokt.

Maar ik heb dat wel een beetje achter me gelaten, zeg gewoon niet al te veel meer, geniet van wat ik meemaak in de paarden en denk er het mijne van ;)
Geef soms nog weleens advies en als mensen iets vragen, geef ik antwoord. Voor de rest is het voor mij meer een medium om contacten te onderhouden met een aantal leuke mensen.

En dat lijkt me heel verstandig (dat laatste ;) ) Ik ben het met veel stukken uit jou tekst heel erg met je eens, geweldige bijdrage!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:10

Een imago heb je op elk forum.
Er zitten ook een hoop mensen op Bokt waar je veel van kunt leren en die hele goede adviezen geven.