van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:04

Daisies schreef:
Liever spellingsfouten dan neerbuigen dekadent taalkgebruik

Een spelfout kan iedereen overkomen, daar zit geen opzet bij en stoort niet. Maar bewust sgreifuh alzov juh nooid onderweiz hepd geheeft, help ook niet echt om teksten beter leesbaar te maken. Zeker niet als je als enige reden opgeeft dat je op bokt zit en niet op school..

Edit om quote er alsnog in te plakken.
Laatst bijgewerkt door MoriMann op 26-01-10 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:05

Als ik een post zie die zo is haak ik al af, heb gewoon geen behoefte aan zulke teksten, daarvoor zit ik niet op Bokt..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:21

Rana schreef:
ja dat is het he? Als je maar genoeg moeilijk woorden in een post ramt, waar uiteindelijk geen touw aan vast te knopen is, en niemand een jota van snapt, weet je iig zeker dat je het laatste woord hebt...... ik haak tegen woordig ook af bij discussies waar ik normaal midden in wil zitten omdat ik het zo intressant vind. (ik noem even: Hollandse-school topic, schouderbinnenwaarts topic enz)

Daarom vind ik het ook een sterke vorm van discriminatie.

Jij hebt misschien fantastisch goede ideeën over schouderbinnenwaarts, maar je kan ze niet plaatsen omdat je geen jota begrijpt van wat je gesprekspartner zegt. Als je zo typt op een openbaar forum, zeg je eigenlijk automatisch "ik wil alleen discussiëren met mensen die hoog opgeleid zijn en/of een zeer groot gevoel voor taal hebben". Mensen die over het onderwerp heel wijze dingen kunnen zeggen, maar gewoon geen overdreven taalgebruik kennen, worden automatisch uitgesloten uit de discussies. En naar mijn weten is de bedoeling van een openbaar forum toch dat zoveel mogelijk mensen iets aan de posts hebben. Alsof alleen mensen die zulke posten kunnen/willen lezen gevoel hebben voor paardrijden.

Hetzelfde geldt trouwens ook voor overdreven typfouten of zinnen zonder interpuncties. Voor veel mensen kan het ook moeilijk zijn om zinnen te lezen, als er nergens een punt of een komma staat. Het enige verschil is dat sommige echt niets kunnen doen aan hun schrijffouten, maar als je het gewend bent om zo hoogdravend te praten, je gemakkelijk kan overschakelen op jip-en janneke taal.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:26

Daisies schreef:
Ze kunnen moeilijk tegen iemand zeggen dat ze niet zulk taalgebruik mogen handhaven..

Ik denk wel dat ze het kunnen sturen :) Of contact opnemen met die mensen en uitleggen waarom het niet gepast en vooral onhandig is.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:33

Ik heb niet het hele forum gelezen maar ik vind u opzich niet erg.

Echter de posts van degenen die een ander aanspreken met u, geachte, etc vind ik vaak neerbuigend en vol gebakken lucht. Als deze posters maadoen aan een discussie, lees ik niet eens meer verder.

Kan bokt onderling niet afspreken elkaar met je aan te spreken? :)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:39

Misschien een generatiekloof? Het valt me op dat dit wollige, ouderwets aandoende taalgebruik eigenlijk alleen gebruikt wordt door oude(re) mannen die wanhopig proberen de (in hun ogen domme) meute van hun gelijk te overtuigen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:47

Remy schreef:
Misschien een generatiekloof? Het valt me op dat dit wollige, ouderwets aandoende taalgebruik eigenlijk alleen gebruikt wordt door oude(re) mannen die wanhopig proberen de (in hun ogen domme) meute van hun gelijk te overtuigen.

Mwoh, ken toch echt genoeg oude(re) mannen die ook 'normaal' Nederlands kunnen... het heeft imo ook iets te maken met willen. :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 23:27

amanda2 schreef:
Ik heb niet het hele forum gelezen maar ik vind u opzich niet erg.

Echter de posts van degenen die een ander aanspreken met u, geachte, etc vind ik vaak neerbuigend en vol gebakken lucht. Als deze posters maadoen aan een discussie, lees ik niet eens meer verder.

Kan bokt onderling niet afspreken elkaar met je aan te spreken? :)

Volgens mij is dat sowieso een ongeschreven regel op fora... tutoyeren.
Maar het staat natuurlijk nooit echt zwart op wit :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:48

Idd, ik spreek mensen hier ook met je aan, behalve als ze mij eerst gaan be-U-en ;) Dan U ik gewoon terug, er zijn hier zoveel mensen die ouder zijn dan ik, en officieel dus niet door mij getutoyeerd zouden mogen worrden...

Ikzelf vind het ook vervelend om (zoals ts ook zegt) steeds moeilijker taalgbruik tegen te komen. Ikzelf mag dan ook VWO-niveau hebben, maar dat gedt zeker niet voor iedereen hier. Een spellings of typefout maakt ook niets uit, dat moet kunnen op fora, toch?
Denk dat we het er wel over eens zijn dat leestekens en een beetje je best doen qua spelling echt wel 'moet' hier, maar overdrijven ook niet... Blijft een lastig onderwerp, want hoe zou het dan wél moeten?

Ik voel me er soms ongemakkelijk bij om maar steeds 'groetjes' te schrijven, vooral als ik het niet tegen leeftijdsgenoten heb. Is mvg (uitgeshreven uiteraard) dan zo vervelend om te lezen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:50

Safiera: ik sluit meestal een bericht niet af, tenzij ik zelf een topic met een vraag plaats.

Begin me momenteel ook te ergeren aan bepaalde discussies waarbij topruiters met Dhr. en Mevr. worden aangemerkt.
Zeg dan gewoon de voornaam.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:54

c_alsemgeest schreef:
sporadische vrije uurtjes/ hersenspinsel/ pontificaal / tutoyeren /etiquette / neandertaler

:')
Maar laten we zeggen dat ik het verder wel met je gedachte achter de tekst eens ben :Y)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 16:10

__Lotte schreef:
c_alsemgeest schreef:
sporadische vrije uurtjes/ hersenspinsel/ pontificaal / tutoyeren /etiquette / neandertaler

Maar laten we zeggen dat ik het verder wel met je gedachte achter de tekst eens ben :Y)

Hahaha ja als je ze zo achter elkaar plakt sta ik ook stijf van de tekstuele hoogstandjes :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:30

'Tekstuele hoogstandjes'

:') _O-

Zie je hoe onbewust het eigenlijk gaat :Y)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:02

Jullie willen toch niet beweren dat dergelijke termen gelijk staan aan de opzettelijke hooghartigheid in de posts/topics waar de TS op doelt? :)

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:33

Uums schreef:
Jullie willen toch niet beweren dat dergelijke termen gelijk staan aan de opzettelijke hooghartigheid in de posts/topics waar de TS op doelt? :)

Gaat het gepaard met onnuttig lange leegtes, dan ja.
Minachting heeft vele gezichten, zie de voorbeelden:

De machtige haan kraait op de hoogste toppen van werelds mestvaalt.

In de Duitse grammatica vindt bovenstaande tekst een romantisch tintje.

Ik dacht dat ik viel voor je grote tieten, maar ooh wat ben je blond.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:38

Heu?
Ben ik nou te blond om het nog te snappen?

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:47

amanda2 schreef:
Heu?
Ben ik nou te blond om het nog te snappen?

Of grote..........

:+

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:03

Hoe weet jij dat? :D
Laatst bijgewerkt door amanda2 op 31-01-10 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:07

Iets heel anders: Vinden de "oudere" (uiteraard is iedereen zo jong als hij zicht voelt :+ ) bokkers het vervelend om niet met u te worden aangesproken?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:10

Dat kan ik mij niet voorstellen.
Het zit hem er ook niet in de leeftijd of het al dan niet hebben van respect, imo, maar om het opkloppen van je posts.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:24

djoni schreef:
Iets heel anders: Vinden de "oudere" (uiteraard is iedereen zo jong als hij zicht voelt :+ ) bokkers het vervelend om niet met u te worden aangesproken?

Vraag ik me dus ook af! En of die aan het einde van een pb graag 'groetjes' lezen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:25

Ik neem aan dat die personen het wel wat gewend zijn, ze begeven zich immers ook op het moderne digitale papier ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:51

Ja, misschien is dat zo. Iemand zélf hier ervaring mee?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:53

ach komop dit is de digitale kantine van de plaatselijke manege........

hier spreek je elkaar met je aan......... en mag je zo onhebbelijk zijn als je in het dagelijks leven bent

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:27

Maar ook in de kantine zitten altijd figuren die interessanter willen voorkomen, dan ze eigenlijk zijn....

Ik ben benieuwd wat de personen, die zich dit taalgebruik aanmeten, er eigenlijk zelf van vinden.
Het verbaast me dat ze zich nog niet in deze discussie hebben gemengd, om in hoogdravend nederlands te verkondigen dat wij allemaal maar domme sukkels zijn, omdat wij ze niet (willen) begrijpen.
Als ze nu echt zo intelligent zijn, (en dat is niet alleen IQ maar ook EQ), laten ze hier ook van zich horen en tonen ze wat begrip voor de gemiddelde nederlander.

Dus bij deze een uitnodiging aan een ieder die zich aangesproken voelt!

(Ik excuseer me alvast voor mijn niet perfecte nederlands. Maar hoewel ik wel degelijk een goed IQ heb en wel opgeleid ben, heb ik geen zin om op een forum constant op mijn taalgebruik te letten. bovendien ben ik een beta)