"hee"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

-marije-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:11

Laat ik na al een tijdje meelezen mijn mening ook maar eens geven:

Ik ben het met beide eens. Het stoort mij af en toe ook mateloos dat mede bokkers berichten vol spelfouten, msn taal en andere vreemde tekens gebruiken. Ik stoor me niet echt aan het woord 'hee' bij een beginpost. Voor mij komt dat eerder over als een spontane vrolijke groet. Ik vind het dus onterecht als iemand niet serieus word genomen als hij begint met 'hee' maar als iemand post met alleen maar spelfouten en msn taal neem ik diegene ook niet echt serieus. Tuurlijk een spelfout of een hoofdletter vergeten heeft iedereen! Maar een beetje netjes posten is vind ik belangrijk en zegt al veel over mijn mening van de post.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:12

Nu kunnen we dit topic wel om gaan gooien in : Dislectie zou geen excus moeten zijn om maar een beetje aan te modderen met taal. En dat gebeurt eigenlijk best vaak... te vaak.

Het leest gewoon niet prettig. Dergelijke taal zonder hoofdletters, komma's e.d. (en ik heb het echt niet over een spelfoutje hier of daar) Je wordt er gewoon minder serieus om genomen. Dergelijke teksten worden nl. eerder door kleuter geschreven dan door iemand die gewoon fastoenlijk ABN heeft geleerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:13

_danieke_ schreef:
omdat er mischien ook mensen zijn die moeite hebben met fatsoenlijk schrijven ? daarwel eens aan gedahct.

Wel aan gedacht :j Ik heb er zelfs heel vaak aan gedacht, en vaak over gediscussieerd. Maar tot nu toe hebben de meesten me niet kunnen overtuigen dat het echt niet kan - en komt het op mij over dat ze gewoon niet de moeite in hun berichten willen steken. (En dat heb je zelf ook aangegeven door te zeggen dat je er 'schijt aan hebt'.)
Prima. Dan steek ik er ook geen moeite in, heel simpel.

En het maakt mij niet zo heel veel uit of je iets in je onderschrift zet of niet. Het gaat mij erom dat je uitstraalt rekening te willen houden met de lezers. Er zijn mensen met flinke taalproblemen die dat wel doen, en (veel) mensen die het niet doen, of ze nu wel of niet dyslexie hebben. Een paar foutjes vind ik geen probleem, onverzorgdheid wel. En een tamelijk defensieve toon en grof taalgebruik helpen in elk geval niet wat mij betreft.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:14

Sammie schreef:
Nu kunnen we dit topic wel om gaan gooien in : Dislectie zou geen excus moeten zijn om maar een beetje aan te modderen met taal. En dat gebeurt eigenlijk best vaak... te vaak.

Het leest gewoon niet prettig. Dergelijke taal zonder hoofdletters, komma's e.d. (en ik heb het echt niet over een spelfoutje hier of daar) Je wordt er gewoon minder serieus om genomen. Dergelijke teksten worden nl. eerder door kleuter geschreven dan door iemand die gewoon fastoenlijk ABN heeft geleerd.

nee ik kan er lekker wat aan doen, komop zeg.. ik ga gewoon mijn bericht geen half uur na kijken en zoeken ( en dan nog heb ik fouten ) omdat een paar miepen het respectloos vinden... nee dankjee

Saskiaatje

Re: "hee"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:15

Elke zin met een hoofdletter beginnen lijkt me geen grote moeite?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:17

_danieke_ schreef:
omdat een paar miepen het respectloos vinden... nee dankjee

En dat terwijl medegebruikers 'miepen' noemen toch niet door dyslectie verklaard kan worden :) En toch niet al te respectvol is, toch?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:17

Jij geeft aan dat je er schijt aan hebt :+ Nu.. ik ga mijn tijd en energie er dan niet in steken.. En getuige andere reacties in dit topic vele met mij..

Het gaat niet om een paar foutjes, die maak ik zelf ook en niemand schrijft constant goed ABN.

Een hoofdletter is aan het begin van een woord... Dat heeft niks met dislectie te maken.... Dislectie wordt mij betreft iets te veel gebruikt als een excusses... (en dan durf ik het echt wel zo danig te stellen dat je juist als je dislectie hebt je juist éxtra goed je teksten na moet kijken/lezen en niet denken... ach... maakt het uit...)

Maar nogmaals... daar ging dit topic niet om.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-10-09 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

-marije-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:18

Het gaat mij niet eens om de spelfouten, daar kan ik wel overheen lezen. Maar soms is de manier van schrijven en woordengebruik gewoon onfatsoenlijk. Als andere niet de moeite doen om netjes een bericht te posten. intresseert mij hun post ook niet.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:18

Shadow0 schreef:
_danieke_ schreef:
omdat er mischien ook mensen zijn die moeite hebben met fatsoenlijk schrijven ? daarwel eens aan gedahct.

Wel aan gedacht :j Ik heb er zelfs heel vaak aan gedacht, en vaak over gediscussieerd. Maar tot nu toe hebben de meesten me niet kunnen overtuigen dat het echt niet kan - en komt het op mij over dat ze gewoon niet de moeite in hun berichten willen steken. (En dat heb je zelf ook aangegeven door te zeggen dat je er 'schijt aan hebt'.)
Prima. Dan steek ik er ook geen moeite in, heel simpel.

En het maakt mij niet zo heel veel uit of je iets in je onderschrift zet of niet. Het gaat mij erom dat je uitstraalt rekening te willen houden met de lezers. Er zijn mensen met flinke taalproblemen die dat wel doen, en (veel) mensen die het niet doen, of ze nu wel of niet dyslexie hebben. Een paar foutjes vind ik geen probleem, onverzorgdheid wel. En een tamelijk defensieve toon en grof taalgebruik helpen in elk geval niet wat mij betreft.

tja als je het hebt, weet je pas hoe moeilijk het is.. en hoe vervelend het is als andere mensen zeggen, dat je er dan gewoon geen moeite voor doet..

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:20

Shadow0 schreef:
_danieke_ schreef:
omdat een paar miepen het respectloos vinden... nee dankjee

En dat terwijl medegebruikers 'miepen' noemen toch niet door dyslectie verklaard kan worden :) En toch niet al te respectvol is, toch?

Klopt maar heel respectvol is het zowieso al niet meer hier..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:22

_danieke_ schreef:
dat je er dan gewoon geen moeite voor doet..

Volgens mij heb je dat zelf toegegeven op de vorige pagina
_danieke_ schreef:
tja ik geef toe, ik begin mijn topic met hey, heb veel spelfouten en hoofdletters gebruik ik zelden.. het zit er gewoon niet in bij mij en ik heb er ook te veel schijt aan om het te gaan veranderen.

Als hier nu had gestaan. Ik probeer er op te letten, maar het lukt niet altijd.. komt al heel anders over dan ik heb er teveel schijt aan.

maar nogmaals.. dit wordt offtopic zo. Het ging om heey en hey in een topic/ OP.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-10-09 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:25

Sammie schreef:
_danieke_ schreef:
dat je er dan gewoon geen moeite voor doet..

Volgens mij heb je dat zelf toegegeven op de vorige pagina
_danieke_ schreef:
tja ik geef toe, ik begin mijn topic met hey, heb veel spelfouten en hoofdletters gebruik ik zelden.. het zit er gewoon niet in bij mij en ik heb er ook te veel schijt aan om het te gaan veranderen.

Als hier nu had gestaan. Ik probeer er op te letten, maar het lukt niet altijd.. komt al heel anders over dan ik heb er teveel schijt aan.

maar nogmaal.. dit wordt offtopic zo. Het ging om heey en hey in een topic/ OP.

omdat het gewoon te veel tijd in beslag neemt je :j en als er dan een discussie is zoals nu.. en ik een half uur later aan kom kakken met mn bericht doe ik dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:25

Ach Danieke en de rest natuurlijk :), zolang dr niets over in de huisregels staat, dat aanspreken met Hey of Hee verboden is od onbeschoft, je je zin moet beginnen met een hoofdletter en je tekst verplicht door een spellinsgcontrole moet halen, zal het allemaal wel loslopen.

Ik denk niet dat het de bedoeling is om jou forum gedrag aan te passen aan een handje vol leden, als ze jou en mijn reactie niet waarderen noem ik dat weer uiterst onbeschoft en arrogant.
Je kan je goed bedoelde adviezen ook voor een ander bewaren die mss jou niet zal negeren omdat je ze per abuis met 'hey' aan heb gesproken.

-marije- schreef:
Voor mij komt dat eerder over als een spontane vrolijke groet. Ik vind het dus onterecht als iemand niet serieus word genomen als hij begint met 'hee' maar als iemand post met alleen maar spelfouten en msn taal neem ik diegene ook niet echt serieus.

Helemaal mee eens!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:28

Chiqa schreef:
Ach Danieke en de rest natuurlijk :), zolang dr niets over in de huisregels staat, dat aanspreken met Hey of Hee verboden is od onbeschoft, je je zin moet beginnen met een hoofdletter en je tekst verplicht door een spellinsgcontrole moet halen, zal het allemaal wel loslopen.

Ik denk niet dat het de bedoeling is om jou forum gedrag aan te passen aan een handje vol leden, als ze jou en mijn reactie niet waarderen noem ik dat weer uiterst onbeschoft en arrogant.
Je kan je goed bedoelde adviezen ook voor een ander bewaren die mss jou niet zal negeren omdat je ze per abuis met 'hey' aan heb gesproken.

-marije- schreef:
Voor mij komt dat eerder over als een spontane vrolijke groet. Ik vind het dus onterecht als iemand niet serieus word genomen als hij begint met 'hee' maar als iemand post met alleen maar spelfouten en msn taal neem ik diegene ook niet echt serieus.

Helemaal mee eens!

amen _/-\o_

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:51

Moderatoropmerking:
De TS start een topic over omgangsvormen (of in ieder geval één vorm daarvan) hier op FZ. Daar is dit forum voor bedoeld en dus mag ze hier een topic over openen. Je kan het met haar eens zijn of je kan het met haar oneens zijn, maar daar kan je gewoon inhoudelijk over discussieëren. Opzoeken dat ze die uitdrukking zelf ook wel eens in de HK gebruikt en haar daar mee confronteren, voegt niks toe aan de discussie, onderbouwt niet je eigen argumenten waarom je het niet met haar eens bent en trekt de discussie alleen maar in het persoonlijke. Het voegt dus niks toe.

Op dit moment wordt er ook weer lekker op de persoon gespeeld en het voegt weer niks toe. Het enige wat er gebeurt is dat de discussie grimmiger wordt en niet meer over het onderwerp, maar over personen gaat. Treffend is dan ook dat er op een gegeven moment gezegd wordt "er wordt toch al op de persoon gespeeld, dus doe ik het ook maar". Maar door er in mee te gaan, versterk je het alleen maar. Wil je respect krijgen, dan zal je het eerst zelf moeten geven. Dat gold eerder in het topic, door de TS in plaats van het onderwerp te bespreken en dat geldt nu weer door het over personen en niet over omgangsvormen op een forum te hebben.

Het onderwerp van dit topic is ondertussen wat breder geworden dan de vraag van TS, maar de manier waarop je schrijft is een heel belangrijk deel van de omgangsvorm op een forum, waar je alleen maar geschreven taal tot je beschikking hebt. Het lijkt mij alleen maar goed dat we elkaar in een topic als dit, scherp op houden hoe andere mensen je teksten en manier van schrijven ervaren. Maar doe dat dan door het over de inhoud en niet over personen te hebben.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:17

en in aanvulling daarop, dit staat er in ieder geval wel in Bokt regels:

http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Regels#Taalgebruik

Citaat:
Taalgebruik
De voertaal op Bokt is Algemeen Beschaafd Nederlands, het Nederlands dus wat je op school geleerd hebt. MSN-taal 'Boeiuh, ff w88!, picca's!!!' en !**!bReEzAh!**! evenals dialect is voor een groot gedeelte van de gebruikers niet te lezen en mag dus niet worden gebruikt. Ook 'slecht' Nederlands wordt niet op prijs gesteld. Spelfouten en het ontbreken van hoofdletters en leestekens maken je tekst moeilijk leesbaar. Verdeel lange lappen tekst onder in alinea's en gebruik witregels (lege regels tussendoor) om je tekst duidelijker te maken. Gebruik de 'voorbeeld' functie en kijk je tekst nog even na op spelfouten voordat je het op het forum zet. Als je van jezelf weet dat je moeite hebt met spelling kan je altijd de spellingscontrole van een tekstbewerkingsprogramma gebruiken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:30

Ik heb dislectie en dat is geen reden om niet in normale zinnen te kunnen typen.

Natuurlijk maak ik genoeg spelfouten. Maar zolang het leesbaar is maak ik me daar echt niet druk om. En als iemand anders dat wel doet dan is dat niet mijn probleem.

Wat betreft het hey hee ik begin mijn pb ook vaak met hey ik vind dat een spontanere opening als hoi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:02

Lielle schreef:
gewoon zonder aanhef, dat is toch nergens voor nodig? Het is geen bericht aan iemand persoonlijk, maar een algemeen verhaal.
Dat was ooit trouwens een boktregel, geen aanhef en groetjes, maar die kan ik niet meer vinden.

voorbeeldje:
[MW] ervaring met osteopathie?

Als ik persoonlijk iets onbeschoft vind overkomen, is het wel een vraag stellen aan mede-Bokkers en daarbij beginnen met "ik". Ik vind een aanhef in openingsposts absoluut geen overbodige luxe. Komt toch net wat vriendelijker over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:03

Karl; zie jij (en je collega's) nu werkelijk het verschil niet tussen "op de man spelen" of "iemand zwartmaken" en zeggen "dat doe je zelf ook" (wat Chiqa mijns inziens in dit topic probeert te zeggen)?

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:31

Geachte Topicstarter,

Naar aanleiding van het lezen van de openingpost, plaats ik hierbij mijn reactie. Het zou toch wat zijn als iedereen hier formeel met elkaar om moet gaan. Dit forum gebruiken veel mensen voor de lol, voor hun vrijetijd. Daar zou je niet eerst een cursus Schriftelijke Communicatie voor moeten volgen. Maar ik zie dat het topic al lang niet meer over het 'hee' en 'hey' gaat, dus ik zal het hier verder maar bij laten.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd!

Met vriendelijke groet,

dutchy_

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:50

dutchy_ schreef:
Geachte Topicstarter,

Naar aanleiding van het lezen van de openingpost, plaats ik hierbij mijn reactie. Het zou toch wat zijn als iedereen hier formeel met elkaar om moet gaan. Dit forum gebruiken veel mensen voor de lol, voor hun vrijetijd. Daar zou je niet eerst een cursus Schriftelijke Communicatie voor moeten volgen. Maar ik zie dat het topic al lang niet meer over het 'hee' en 'hey' gaat, dus ik zal het hier verder maar bij laten.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd!

Met vriendelijke groet,

dutchy_

_O-

vbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:52

uhm hoe wil je dan aangesproken worden? mejuffrouw?

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:59

ik schrijf bij mijn eerste bericht naar een bokker altijd hallo.
bij de 2e misschien ook maar bij de 3e zeg ik altijd heei, heej, hai etc.
xx

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 01:01

Sammie schreef:
Het gaat niet om een paar foutjes, die maak ik zelf ook en niemand schrijft constant goed ABN.

Dat kan helemaal niemand, Sammie. Want ABN kun je alleen spreken. Geschreven ABN heet Standaardnederlands ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:43

Je begrijpt wat ik bedoel?