Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_danieke_ schreef:omdat er mischien ook mensen zijn die moeite hebben met fatsoenlijk schrijven ? daarwel eens aan gedahct.
Sammie schreef:Nu kunnen we dit topic wel om gaan gooien in : Dislectie zou geen excus moeten zijn om maar een beetje aan te modderen met taal. En dat gebeurt eigenlijk best vaak... te vaak.
Het leest gewoon niet prettig. Dergelijke taal zonder hoofdletters, komma's e.d. (en ik heb het echt niet over een spelfoutje hier of daar) Je wordt er gewoon minder serieus om genomen. Dergelijke teksten worden nl. eerder door kleuter geschreven dan door iemand die gewoon fastoenlijk ABN heeft geleerd.
Shadow0 schreef:_danieke_ schreef:omdat er mischien ook mensen zijn die moeite hebben met fatsoenlijk schrijven ? daarwel eens aan gedahct.
Wel aan gedachtIk heb er zelfs heel vaak aan gedacht, en vaak over gediscussieerd. Maar tot nu toe hebben de meesten me niet kunnen overtuigen dat het echt niet kan - en komt het op mij over dat ze gewoon niet de moeite in hun berichten willen steken. (En dat heb je zelf ook aangegeven door te zeggen dat je er 'schijt aan hebt'.)
Prima. Dan steek ik er ook geen moeite in, heel simpel.
En het maakt mij niet zo heel veel uit of je iets in je onderschrift zet of niet. Het gaat mij erom dat je uitstraalt rekening te willen houden met de lezers. Er zijn mensen met flinke taalproblemen die dat wel doen, en (veel) mensen die het niet doen, of ze nu wel of niet dyslexie hebben. Een paar foutjes vind ik geen probleem, onverzorgdheid wel. En een tamelijk defensieve toon en grof taalgebruik helpen in elk geval niet wat mij betreft.
_danieke_ schreef:dat je er dan gewoon geen moeite voor doet..
_danieke_ schreef:tja ik geef toe, ik begin mijn topic met hey, heb veel spelfouten en hoofdletters gebruik ik zelden.. het zit er gewoon niet in bij mij en ik heb er ook te veel schijt aan om het te gaan veranderen.
Sammie schreef:_danieke_ schreef:dat je er dan gewoon geen moeite voor doet..
Volgens mij heb je dat zelf toegegeven op de vorige pagina_danieke_ schreef:tja ik geef toe, ik begin mijn topic met hey, heb veel spelfouten en hoofdletters gebruik ik zelden.. het zit er gewoon niet in bij mij en ik heb er ook te veel schijt aan om het te gaan veranderen.
Als hier nu had gestaan. Ik probeer er op te letten, maar het lukt niet altijd.. komt al heel anders over dan ik heb er teveel schijt aan.
maar nogmaal.. dit wordt offtopic zo. Het ging om heey en hey in een topic/ OP.
-marije- schreef:Voor mij komt dat eerder over als een spontane vrolijke groet. Ik vind het dus onterecht als iemand niet serieus word genomen als hij begint met 'hee' maar als iemand post met alleen maar spelfouten en msn taal neem ik diegene ook niet echt serieus.
Chiqa schreef:Ach Danieke en de rest natuurlijk, zolang dr niets over in de huisregels staat, dat aanspreken met Hey of Hee verboden is od onbeschoft, je je zin moet beginnen met een hoofdletter en je tekst verplicht door een spellinsgcontrole moet halen, zal het allemaal wel loslopen.
Ik denk niet dat het de bedoeling is om jou forum gedrag aan te passen aan een handje vol leden, als ze jou en mijn reactie niet waarderen noem ik dat weer uiterst onbeschoft en arrogant.
Je kan je goed bedoelde adviezen ook voor een ander bewaren die mss jou niet zal negeren omdat je ze per abuis met 'hey' aan heb gesproken.-marije- schreef:Voor mij komt dat eerder over als een spontane vrolijke groet. Ik vind het dus onterecht als iemand niet serieus word genomen als hij begint met 'hee' maar als iemand post met alleen maar spelfouten en msn taal neem ik diegene ook niet echt serieus.
Helemaal mee eens!
Citaat:Taalgebruik
De voertaal op Bokt is Algemeen Beschaafd Nederlands, het Nederlands dus wat je op school geleerd hebt. MSN-taal 'Boeiuh, ff w88!, picca's!!!' en !**!bReEzAh!**! evenals dialect is voor een groot gedeelte van de gebruikers niet te lezen en mag dus niet worden gebruikt. Ook 'slecht' Nederlands wordt niet op prijs gesteld. Spelfouten en het ontbreken van hoofdletters en leestekens maken je tekst moeilijk leesbaar. Verdeel lange lappen tekst onder in alinea's en gebruik witregels (lege regels tussendoor) om je tekst duidelijker te maken. Gebruik de 'voorbeeld' functie en kijk je tekst nog even na op spelfouten voordat je het op het forum zet. Als je van jezelf weet dat je moeite hebt met spelling kan je altijd de spellingscontrole van een tekstbewerkingsprogramma gebruiken.
Lielle schreef:gewoon zonder aanhef, dat is toch nergens voor nodig? Het is geen bericht aan iemand persoonlijk, maar een algemeen verhaal.
Dat was ooit trouwens een boktregel, geen aanhef en groetjes, maar die kan ik niet meer vinden.
voorbeeldje:
[MW] ervaring met osteopathie?
dutchy_ schreef:Geachte Topicstarter,
Naar aanleiding van het lezen van de openingpost, plaats ik hierbij mijn reactie. Het zou toch wat zijn als iedereen hier formeel met elkaar om moet gaan. Dit forum gebruiken veel mensen voor de lol, voor hun vrijetijd. Daar zou je niet eerst een cursus Schriftelijke Communicatie voor moeten volgen. Maar ik zie dat het topic al lang niet meer over het 'hee' en 'hey' gaat, dus ik zal het hier verder maar bij laten.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd!
Met vriendelijke groet,
dutchy_