Is het ban-systeem wel objectief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:40

Prrrr schreef:
Ariebombarie schreef:

Zie je mij er nou serieus in zitten Hil :')

Heel eerlijk: ik zou wegens weinig genuanceerde reacties in het verleden tegen stemmen. Gelukkig stem ik niet.
Maar misschien is een soort Assisenhof meer jouw ding :)

ten eerste, jij bent Prrr en niet Hil....

ten tweede, mensen kunnen serieus veranderen :o

Billy

Re: Is het ban-systeem wel objectief?

Maar die post van Prrrr zegt al wel genoeg.....

Ariebombarie

slimmerik schreef:
Ariebombarie schreef:
Zie je mij er nou serieus in zitten Hil :')

Ik durfde toen jij je aanbood nog net de _O- smiley niet te gebruiken :D
Nee, de BC moet natuurlijk ook van onberispelijk gedrag zijn..... :j

*gaat solliciteren voor volgende ronde* :D

:')

Anoniem

Menino schreef:
maar als er 20 pagina's positieve ervaringen zijn, zegt dat toch ook wat? Want die topic van 'heeft iemand negatieve ervaringen met..' Daar zie ik eigenlijk nooit veel reacties op. Dus als het 20 positieve reacties zijn tov 1 negatieve, kan je je beter gaan afvragen of er mss niet iets mis is gegaan, of dat iemand gewoon iets vergeten is. Dan vind ik een BOT een errug zware straf namelijk,

Als iemand gewoon iets vergeten is, dan heeft ie dat in de voorafgaande maanden voordat de BOT gekomen is, dat gewoon kunnen uitleggen.

80-90 % van de bemiddelzaken wordt naar tevredenheid opgelost, dus zonder BOT, het gros is idd, even een 'woops, vergeten' zaak. Dan nog een handjevol met een situatie, en daar worden de meeste ook wel van opgelost. En dan heb je een aantal mensen waar je gewoon geen contact mee krijgt, of waar het echt niet mee lukt om op te lossen.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:41

Billy schreef:

totaal met je eens :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:42

Menino schreef:
maar als er 20 pagina's positieve ervaringen zijn, zegt dat toch ook wat? Want die topic van 'heeft iemand negatieve ervaringen met..' Daar zie ik eigenlijk nooit veel reacties op. Dus als het 20 positieve reacties zijn tov 1 negatieve, kan je je beter gaan afvragen of er mss niet iets mis is gegaan, of dat iemand gewoon iets vergeten is. Dan vind ik een BOT een errug zware straf namelijk,

Ook op de topics zonder reacties komen bij de moderators reacties binnen - er wordt namelijk verzocht om een PBtje te sturen als je o.a. meer informatie hebt. Die reacties kunnen jullie niet zien, maar zijn er dus zeker wel.

Nogmaals: aan een BOT is een enorm proces vooraf gegaan, een BOT valt echt niet zomaar uit de lucht. Het allergrootste deel van de bemiddelzaken loopt na aansturen prima af (spullen alsnog in huis, of geld/artikel terug). Verkijk je daarnaast niet op het aantal zaken die goed verlopen: veruit het grootste deel van de transacties via Bokt verloopt gewoon goed.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:43

Ik denk dat het beleid op bokt zich wat beter aan z'n eigen regeltjes moet houden.
Geef je iemand een BOT, goed dan doe je dat maar geef dan iemand anders dan ook precies diezelfde berisping (als het geval 90% hetzelfde is).
Zo heb ik 'n geval gehad van 'n boktvriendinnetje die opeens, van de een op de andere dag (echt waar), geband is omdat ze 'n topic geopend had wat eigenlijk niet meer mocht. Ja sorry, kan gebeuren zal het niet meer doen. Maar geef dan 'n week?
Ik ben toen eens in de ban lijst gaan rondzoeken... wát een zooitje. De een heeft A gedaan krijgt 'n week.. de ander heeft A gedaan krijgt 3 maanden. (Ja en ik lette op het aantal voorafgaande OW's ;) ) Ik vind het dus al niet kunnen dat iemand zonder ooit een OW te hebben gehad gelijk permanent geband kan worden.

In mijn eigen geval ben ik al 2x gedagbant.
Een keer was echt terecht ;) hoor je mij ook niet over klagen. De andere keer... was zo'n verzameltopic van 300+ en ergens op pagina 43 stond 'n waarschuwing dat er iets niet meer gedaan moest worden. Ik had 't topic maar even door moeten lezen...
Dan kijk ik dus 2 pagina's terug in het topic kom ik mijn geval nog 3x tegen. Ik 3 pb-s gestuurd of zij ook een ban/ow hadden gekregen. Nee hoor... niets gehoord. Ik pb gestuurd van joh, heb je dat gezien? Krijg ik terug; nee we kunnen moeilijk het hele topic doorspitten.
JA wat verwacht je van mij dan?

Ja dan maak je mij wel de pis lauw hoor. IK moet wel 300 pagina's doorlezen, en voor MODS is dat dan te veel werk? Dat vind ik dan ook wel 'n beetje 2 maten meten.

Uiteraard komen hier van de mod uit alleen correcte berichtjes. Niet meer dan logisch, jullie staan achter het werk wat jullie doen.

en nu moet ik heel veel gaan bijlezen :')

*typo
Laatst bijgewerkt door Nagini op 28-08-09 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:44

Billy schreef:
Daarbij denk ik, als jij je aangevallen voelt over je integriteit, dat je toch wel een deel van de klachten zou moeten herkennen. Ze komen nl niet zomaar uit de lucht vallen.

Ik ken een aantal klachten, ik ken de tegenwerpingen ook. En met verschillende mensen ben ik via pb-wisselingen ook verder gekomen over wat er aan de hand is en waarom er op bepaalde manieren gereageerd wordt.
Een heleboel ideeën en gedachten komen voort uit veronderstellingen: de mods zijn een kliek (grappig, ik ken van de mods niemand persoonlijk, en heb ook met geen enkele mod bijzondere banden), de mods vinden allemaal hetzelfde, de mods reageren altijd op dezelfde manier, de een wordt zwaarder gestraft in een ruzie dan de ander, noem het maar. In bijna honderd procent van alle gevallen is te reconstrueren waarom iemand ergens iets van vindt, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

Desalniettemin: je hebt er geen moeite mee om iedereen over een kam te scheren, terwijl het team naar beste eer en geweten zijn werk doet. Heel eerlijk: het irriteert me mateloos. Ik sta open voor discussie, maar met een dergelijke mededeling vooraf gooi je de deur naar die discussie dicht. Het maakt niet uit wat er gezegd wordt: je gelooft het toch niet, want je mening staat al vast. En die mening heeft niets te maken met mijn functioneren. Klopt, wat mij betreft, volstrekt niet. En vind ik vervelend naar mezelf. Maar ik ben inmiddels heel wat gewend qua ongefundeerde verwijten.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:45

Kijk Nagini, jij vermoedt precies wat ik dus ook vermoed en onder andere daarom dit topic heb geopend.

Ik sta achter het systeem van waarschuwingen en bans, op voorwaarde dat die correct worden uitgedeeld en dat iedereen gelijk behandeld wordt.

En als je dan toch een onderscheid wilt maken, doe het dan op een redelijk en objectief criterium en aub niet volgens willekeur!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:46

Prrrr schreef:
sporter schreef:
Dat is heel goed van jou :) Maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet. Maar dat betekend dus wel dat het geen objectief systeem is. Dan zal je namelijk een groep mods moeten hebben die helemaal niks met bokt van doen heeft.

Je kan je uberhaubt afvragen of het wel mogenlijk is een volkomen objectief ban systeem te maken.

Bokt is een forum dat in de lucht wordt gehouden door vrijwilligers. Ik denk dat we binnen de mogelijkheden het objectiefst haalbare systeem hebben: een beslissing wordt door meerdere mods, die niet persoonlijk betrokken zijn bij de bewuste bokker of het topic waarin gereageerd is, volgens vaste regels genomen. Is iemand het daar niet mee eens, dan is er een bezwaarcommissie.

Wat kan je binnen de gegeven mogelijkheden aan dat systeem verbeteren?

In mijn ogen kun je binnen dat systeem weinig veranderen. En ik vind het ook zeker zo slecht nog niet. Maar het is niet helemaal objectief en ik denk ook niet dat dat haalbaar is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:46

Nagini schreef:
Ik ben toen eens in de ban lijst gaan rondzoeken... wát een zooitje. De een heeft A gedaan krijgt 'n week.. de ander heeft A gedaan krijgt 3 maanden. (Ja en ik lette op het aantal voorafgaande OW's ;) )

Hoe kun jij op de voorafgaande OWs letten wanneer die niet in de banlijst komen te staan als ze zonder directe gevolgen zijn?
Ook in het profiel is dat niet duidelijk af te lezen, dus dat vind ik eerlijk gezegd een beetje vaag :)

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:47

en wat dacht je van de regel: not guilty until proven :Y)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:48

Als je qua straffen iedereen op dezelfde manier behandelt in een zaak, dan meet je op dat vlak misschien met dezelfde maat, maar... door niet naar de geschiedenis van elke persoon apart te kijken, krijgt de één dan misschien een even zware straf als een ander, terwijl die ander al talloze keren over de schreef ging. En dat is gewoon niet eerlijk. Het kan niet èn èn zijn, soms moet je dan kiezen. En in beide situaties krijg je toch te horen dat een groep het er niet mee eens is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:48

Billy schreef:

Wat zegt die post? Die zegt dat ik als BC-er graag iemand zie die zich genuanceerd uit kan drukken, en dat ook bewezen heeft. Net zoals ik op die plek graag iemand zie die in staat is een probleem op zijn merites te schatten, zonder zich af te laten leiden door de persoon. Persoonlijke mening. En de mededeling dat ze van mij niks te vrezen heeft, omdat ik niet stem. Als Ariebombarie daadwerkelijk veranderd is in haar manier van schrijven, en dat geloof ik best, dan zal daar op het moment dat ze zou solliciteren zeker naar gekeken worden. Bij mods kijken we wat dat betreft geen jaren terug, ik kan me voorstellen dat dat bij de BC ook niet doen. (AB in de BC is overigens wel een goede slogan...)

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:49

Tieneke: daarom zei ik net, als je een onderscheid maakt is dat goed, als dit berust op een redelijk & objectief criterium. Maar ik denk dat sommige bokkers gewoon de indruk krijgen dat er geen criterium is & dat er veeleer willekeur speelt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:49

Prrrr schreef:
Tja - voor de BC is ook gewoon geworven, hoor. Via een topic. Iedereen kon zich opgeven. Daar zit geen kliek-gedachte achter.

Mag ik iedereen die zonder verdere onderbouwing aan mijn integriteit twijfelt hartelijk danken? Is echt een hele fijne feedback op de tijd die ik steek in het functioneren van Bokt.

Misschien af en toe eens nadenken voor je iets schrijft? Dat zou in 80% van alle gevallen waarschijnlijk ook de bans voorkomen.

Ik twijfel niet aan je integriteit hoor Y;(

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:50

Prrrr schreef:
Billy schreef:

Wat zegt die post? Die zegt dat ik als BC-er graag iemand zie die zich genuanceerd uit kan drukken, en dat ook bewezen heeft. Net zoals ik op die plek graag iemand zie die in staat is een probleem op zijn merites te schatten, zonder zich af te laten leiden door de persoon. Persoonlijke mening. En de mededeling dat ze van mij niks te vrezen heeft, omdat ik niet stem. Als Ariebombarie daadwerkelijk veranderd is in haar manier van schrijven, en dat geloof ik best, dan zal daar op het moment dat ze zou solliciteren zeker naar gekeken worden. Bij mods kijken we wat dat betreft geen jaren terug, ik kan me voorstellen dat dat bij de BC ook niet doen. (AB in de BC is overigens wel een goede slogan...)

nee, nu spreek je jezelf tegen :o
daarnet zeg je nog dat je zonder naar mijn posten van de laatste tijd gelezen te hebben, gelijk tegen zou stemmen ;)

Ariebombarie

sporter schreef:
Prrrr schreef:
Tja - voor de BC is ook gewoon geworven, hoor. Via een topic. Iedereen kon zich opgeven. Daar zit geen kliek-gedachte achter.

Mag ik iedereen die zonder verdere onderbouwing aan mijn integriteit twijfelt hartelijk danken? Is echt een hele fijne feedback op de tijd die ik steek in het functioneren van Bokt.

Misschien af en toe eens nadenken voor je iets schrijft? Dat zou in 80% van alle gevallen waarschijnlijk ook de bans voorkomen.

Ik twijfel niet aan je integriteit hoor Y;(

jij wil in de BC ofzo? :=

Nagini

Cayenne schreef:
Nagini schreef:
Ik ben toen eens in de ban lijst gaan rondzoeken... wát een zooitje. De een heeft A gedaan krijgt 'n week.. de ander heeft A gedaan krijgt 3 maanden. (Ja en ik lette op het aantal voorafgaande OW's ;) )

Hoe kun jij op de voorafgaande OWs letten wanneer die niet in de banlijst komen te staan als ze zonder directe gevolgen zijn?
Ook in het profiel is dat niet duidelijk af te lezen, dus dat vind ik eerlijk gezegd een beetje vaag :)

Er staat in de banlijst toch echt al 1tjes 2tjes 3tjes van het aantal waarsschuwingen of bans die vooraf zijn gegaan ;)
Of ik moet nu heel achterlijk zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Is het ban-systeem wel objectief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:52

Oh zo :D Ik dacht dat die stonden voor het aantal OWs die op dat moment gegeven zijn :o?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:53

laverite schreef:
Tieneke: daarom zei ik net, als je een onderscheid maakt is dat goed, als dit berust op een redelijk & objectief criterium. Maar ik denk dat sommige bokkers gewoon de indruk krijgen dat er geen criterium is & dat er veeleer willekeur speelt.

Dan is het misschien handig om wat meer duidelijkheid te scheppen? Want ik denk dat dit wel een punt is. Mensen denken dat er maar met OW's worden rondgestrooit en als je dan gaat vergelijken (of je dat nu wel of niet goed doet) zie je dat er allerlei andere gevallen anders zijn behandeld waardoor je dus verkeerde conclusies gaat krijgen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:53

Prrrr schreef:
Albert schreef:
Volgens mij geef ik toch een paar punten waar verbeteringen te realiseren zijn:
Eerst de regels dichttimmeren naar de Nederlandse wetgeving.
Een derde onafhankelijke partij in het leven roepen; vergelijk het maar met het trias politica systeem.
"De onderscheiding van de staatsfuncties in de wetgevende macht, uitvoerende macht en rechterlijke macht.
Het zou handig en professioneel zijn hier mensen voor te vinden die daarin enigszins onderlegd zijn.
Het excuus dat het maar een forum is gaat niet meer op; er zijn veel mensen op Bokt die er (veel)geld mee verdienen. Dat vereist een goed systeem dat snel hoor en wederhoor kan toepassen. Een Bokt-rechter.

Maar wie ga je, als onafhankelijke derde partij, onbezoldigd zo gek krijgen dat hij dat doet?
Misschien zie je overigens de parallellen met het bestuursrechtsysteem (beslissing - bezwaar). Ik ben met je eens dat je dan de stap bestuursrechter mist, maar die mis je ook in het bestuursrecht, wegens onvoldoende belang.

Welke regels zou je naar de wetgeving dicht willen timmeren?

Dat is al probleem 1 daar ga je niet aan komen omdat je dan mensen moet hebben die niks met bokt te maken hebben. En die mensen gaan dat niet voor niks doen en bokt is een gratis form.

Regels kwa zomaar foto's en films plaatsen van mensen die duidelijk herkenbaar in beeld zijn en geen toestemming hebben gegeven voor deze foto's of films.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:54

Voordat iemand denkt dat me de grond te heet onder de voeten wordt, ik heb straks les, dus moet nu rennen :D
Ik lees straks wel bij.
HAve fun allemaal :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:54

sporter schreef:
Regels kwa zomaar foto's en films plaatsen van mensen die duidelijk herkenbaar in beeld zijn en geen toestemming hebben gegeven voor deze foto's of films.

Die zijn er al... dat is nl niet toegestaan.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:55

Cayenne schreef:
Oh zo :D Ik dacht dat die stonden voor het aantal OWs die op dat moment gegeven zijn :o?

Schrijf ik dat niet ook :') want nu ben ik zelf in de war... of bedoel je de OW's die gegeven zijn voor dat betreffende geval?
Want ik denk namelijk dat het de geschiedenis van die bokker is.

*edit; wederom typo... }:0