Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:54

Arizona schreef:
Karin schreef:
Daar heb nou absoluut geen problemen mee. Vlamingen zijn hier wat mij betreft welkom met hun eigen woorden, daar vind ik niets doms aan.

Zolang het geen MSN-taal is kletsen ze maar een eind weg met hun Vlaamse woorden hoor. :)

Helemaal mee eens. Vlaamse woorden zijn echte woorden die meestal hun oorsprong vinden in het Frans (botten) of oudhollands.
MSN-taal is pure taalverkrachting.

Mee eens, je moet af en toe even zoeken wat iets betekent, maar het is toch geweldig dat de Vlamingen liever in een kleedje lopen? :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:54

jasminetje schreef:
moonfish13 schreef:
Natuurlijk zijn belgen welkom op bokt, ik zie namelijk zat belgen die wel 'normaal' typen.
Vandaar dat het mij opvalt.
Zijn woorden als botten etc. geen dialectwoorden bij jullie?
Lijkt me toch wel zéér sterk dat dit standaard woorden zijn in de belgische taal? :?

Nee hoor, bij ons zeggen ze overal botten, je hebt natuurlijk wel uitzonderingen die laarzen zeggen, maar 90% van de mensen die ik ken zeggen botten. 't Kan misschien wel een dialectwoord zijn, maar dan is het wel een dialectwoord dat ze bijna overal gebruiken dan ;)

Maar wat voor woord gebruiken jullie dan voor de 'echte' botten? (die in je lichaam)

Maar bokt is een Nederlands forum waar het grootste gedeelte van de users Nederlands is, dus ik vind dat hier ABN getypt moet worden. Ik kom uit het noorden van NL en ik kan echt weinig opmaken uit het Vlaams. Topic op LZP ging over een kleedje, ik heb me serieus afgevraagd waarom iemand een BH onder een vloerkleed zou leggen. :+

Gulpje

Re: Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:56

Haha Plien!

Botten zijn laarzen?? Weet wat geleerd :)

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:57

Zie dit topic net! Kan me er ook wel aan ergeren maar ik geloof dat ik zelf ook lang niet foutloos ben....

Ik ga trouwens een paard kopen..... kost erg duur...

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:02

Ik lees topics met veel spelfouten niet meer :oo en al zeker niet als er niet aan interpunctie gedaan wordt...

Overigens zag ik laatst een sollicitatiebrief met een curiculum vitea van een kunstenaar naar een school toe...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:07

Dani62 schreef:
Ik erger me ook een beetje aan het feit dat de meesten in dit topic zich irriteren aan ... ;)

:D ja dat probeer ik al de hele tijd uit te leggen.
bij ons noemen ze dat: op alle slakken zout leggen :+

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:08

Plien91 schreef:
jasminetje schreef:
Maar wat voor woord gebruiken jullie dan voor de 'echte' botten? (die in je lichaam)

Maar bokt is een Nederlands forum waar het grootste gedeelte van de users Nederlands is, dus ik vind dat hier ABN getypt moet worden. Ik kom uit het noorden van NL en ik kan echt weinig opmaken uit het Vlaams. Topic op LZP ging over een kleedje, ik heb me serieus afgevraagd waarom iemand een BH onder een vloerkleed zou leggen. :+

Voor ons is dat ABN, we kunnen toch moeilijk een taal gaan typen die we zelf niet verstaan? ;)
Enkele voorbeelden:
Tegen gelijk (bv. ik heb gelijk naar de DA gebeld) zeggen wij Belgen direct.
Tegen een jurkje zeggen wij een kleedje.
Tegen laarzen zeggen wij botten.
Zo zijn er nog veel voorbeelden, maar ik kan er niet direct bedenken.
Ik wil maar zeggen dat we zelf toch geen taal kunnen gaan typen die we niet verstaan?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:09

Dat is dialect :)

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:12

vrouwke schreef:
Dani62 schreef:
Ik erger me ook een beetje aan het feit dat de meesten in dit topic zich irriteren aan ... ;)

:D ja dat probeer ik al de hele tijd uit te leggen.
bij ons noemen ze dat: op alle slakken zout leggen :+

Ik denk dat je dit een beetje verkeerd begrijpt? :o
Volgens mij bedoelt Dani62 dat zij zich ergert aan het veel voorkomende verkeerde gebruik van 'irriteren aan'. Je 'ergert' je namelijk aan iets, en iets is irritant. :Y)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:24

jasminetje schreef:
Plien91 schreef:
[

Nee hoor, vandale.nl zegt dit over kleedje:
kleed het; o 1 kleden afgewerkt stuk geweven stof om iets te bedekken
2 kleren bovenkleed, gewaad van mannen: priesterkleed
3 kleden (Belg) japon, jurk: trouwkleed
Er staat (Belg) achter wat betekend dat het in België gebruikt wordt en dus geen Standaardnederlands is maar een dialect. Net zoals ik het hier niet heb over stevels en scheuveln.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:24

jasminetje schreef:
Plien91 schreef:
[

Er staat (Belg) achter wat betekend dat het in België gebruikt wordt en dus geen Standaardnederlands is maar een dialect. Net zoals ik het hier niet heb over stevels en scheuveln.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:39

jasminetje schreef:
Plien91 schreef:

Vandale is dan ook een Nederlands woordenboek ;)
België heeft inderdaad een iets andere taal als Nederland, maar het gaat er mij gewoon om dat sommigen zich daaraan ergeren, wij Belgen doen toch ook moeite om Nederlandse woorden te vertalen, dan kunnen jullie (ik heb het nu niet direct tegen jou hoor :))) je toch ook een beetje aanpassen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:50

Als je woorden standaard gebruikt is het normaal dat ze in je typegedrag terugkomen. Gelukkig kom ik nooit onbegrip tegen, er is soms wat taalverwarring maar dat is van beide kanten.
En vaak is het nog leuk dat je van elkaar kan leren.

Het is maar wat je dom noemt. :)

Me kom ik ook vaak tegen, in het begin dacht ik dat het dialect was. Omdat we hier ook soms zeggen "das ne fiets".
Ik vind me wel best raar staan.

Maar goed zinsbouw is zelf mijn grootste stroef niet sinds ik daar een deffect in heb. :P Dus wie ben ik om te oordelen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:52

Maar nu de hamvraag; is het Belgisch/Vlaams een officiële taal » nee, het is een gestandaardiseerd dialect. De Vandale is inderdaad een Nederlands woordenboek, maar waar ook Belgisch-Nederlandse woorden in staan (Belgicisme). Gebruiken jullie in België ook een ander woordenboek dan? Ben ik even benieuwd naar :D

(Had hier onlangs een casus over, doe Logopedie en volgend jaar hopelijk taalwetenschappen dus vandaar dat ik hier zo graag op in ga :D)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:59

ik snap uberhaupt niet waar bokt zich druk over maakt, msn en dat soort taal oke, maar spellings fouten? hebben jullie niks beters te doen?

edit: Wat voor dialect je ook praat, we komen er toch samen wel uit? Zoveel verschil is dat niet, en als je het niet weet dan vraag je het toch gewoon :D we leven in een vrij land, en dan nog niet te spreken over de buitenlanders die hier al jaren wonen die nog geen woord nederlands spreken!
Laatst bijgewerkt door Urko op 31-03-09 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:59

Ik vind vlaams dom klinken ja.
Geen idee waarom, maar zo voel ik dat.
Dan heb ik het trouwens niet over de taal zelf, maar over de woorden als botten, kleedje etc.
Net als een onverklaarbare hekel aan mensen die bijvoorbeeld lopen te wiebelen met tenen en dergelijke. }:0
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 31-03-09 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:02

Urko schreef:
ik snap uberhaupt niet waar bokt zich druk over maakt, msn en dat soort taal oke, maar spellings fouten? hebben jullie niks beters te doen?

Het is maar net hoe serieus je genomen wilt worden.

Mensen die berichten vol spelfouten posten kan ik niet serieus nemen. Sterker nog, ik sla zulke berichten over. En dan heb ik het over slordigheid of desinteresse ('je snapt toch wat er staat?'), niet over (aangetoonde) dyslexie.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:06

@karin. Ik geef je helemaal gelijk. Maar dan nog vind ik weer een "waar maken we ons in godsnaam druk over topic" er zijn ergere dingen in de wereld (en op bokt...)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:09

Als je zo redeneert kun je je helemaal nergens meer druk over maken, want er is altijd wel iets wat erger is. :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:10

@jasmintje: helemaal gelijk in, die woorden uit het dialect zijn gewoon grappig en je kunt het zien als een verrijking van je woordenschat :D En ik heb dan inderdaad over woorden zoals laarzen, jurk enz. Niet over een complete taal, want als ik hier echt brabants ga typen kan meer dan de helft van bokt het niet meer lezen, laten we maar niet beginnen over de Friese taal...!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:12

Urko schreef:
@jasmintje: helemaal gelijk in, die woorden uit het dialect zijn gewoon grappig en je kunt het zien als een verrijking van je woordenschat :D En ik heb dan inderdaad over woorden zoals laarzen, jurk enz. Niet over een complete taal, want als ik hier echt brabants ga typen kan meer dan de helft van bokt het niet meer lezen, laten we maar niet beginnen over de Friese taal...!

*trekt stevels aan en gaat de ree op voor de woordenschatuitbreiding :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:13

@karin: voor elk probleem is een oplossing en om te beginnen is een probleem zo opgelost door er geen probleem van te maken ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:16

Tja. Ik ben dan misschien een van die mensen die correcte spelling wél belangrijk vindt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:19

Ik kan me ook absoluut niet druk maken over Vlaams, het gaat dan namelijk over andere woorden benamingen en niet over slechte spelling of foutief woordgebruik. Dat kun je niet vergelijken met MSN-taal. Ik denk ook niet dat je zozeer over dialect kunt spreken, want als je in Belgie het woord botten gebruikt, weet iedereen waar je het over hebt. Ik gebruik in mijn spreektaal ook veel "allez" etc.

Nog een: in Belgie zegt men vaak "dat is straf", in Nederland zeggen we "dat is ook wat".

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:24

Ik ben ook actief op Engelstalige fora. Moet ik daar dan ook maar wegblijven omdat ik misschien niet het uitgebreide vocabulaire van een native speaker heb en soms mijn zinnen (per ongeluk/uit onwetendheid) wat krom formuleer? }>

En dan laten we even Engelse MSN-taal buiten beschouwing, dat is net zo'n ramp als de Nederlandse variant.

Als mensen met de beste bedoelingen posten en je kunt zien dat ze zorg hebben besteed aan hun teksten, dan heb ik echt geen moeite met hier en daar een fout. Als de insteek echter is 'wat zeur je nou, je snapt toch wat er staat', dan hoeft de poster niet op mijn sympathie te rekenen.