Shadow0 schreef:Maar dat is gewoon beleefd. Anders wordt het als je zegt "jezus, kun je niet lezen ofzo!" En ook die reacties komen voor.
Maar goed, nog veel liever zou ik hier een hogerhand-aanpak zien, waar er helemaal geen mogelijkheid is tot reactie maar dat die dingen bijzonder snel op slot gaan, met de vriendelijke doch niet-te-bediscussieren constatering dat er van je verwacht wordt dat je eerst zelf de moeite doet om een antwoord op je vraag te zoeken.
Die aanpak heb ik op WD-V een tijd gehanteerd. Kreeg je ook een hoopp gezeik over dat er zoveel slotjes kwamen
en dat "je toch bets wta mocht vragen".
Citaat:
Alleen... dat is ten eerste iets dat je bij moet houden en dat houdt nooit op. Ten tweede geldt dit uiteraard ook voor mensen die al langer lid zijn, en ook voor mensen die op pagina 43 nog binnenvallen zonder verder gelezen te hebben dan de titel.
Maar zo'n laatste topic kun je dus niet met goed fatsoen op slot zetten.
Citaat:
Ten derde doet dat niets af aan het feit dat je niet iemand af hoeft te snauwen. Je kunt iemand ook heel beleefd en duidelijk wijzen op de verwachtingen.
Daar ben ik het idd mee eens.
Citaat:
Wat dat betreft kun je beter heel vriendelijk scherpe en strenge grenzen trekken, dan soepel zijn totdat je zelf zo geirriteerd bent dat je niet meer rustig kunt reageren maar boos of geirriteerd wordt. Dat moet je voor zijn.
Op zich waar, maar jij weet ook dat dit dus een onuitroeibaar probleem is, en als ik al 10 van die topics ben tegen gekomen, is bij de 11e mijn geduld op.
Citaat:
Citaat:
Uiteindelijk is dit geen kleuterschool waar we als juffen iedereen moeten opvoeden.
In alle eerlijkheid: blijkbaar wel.
Helaas wel, maar IMO moet we dat niet nastreven. Als dat hier verwacht gaat worden, ben ik iig weg. Ik ben niet voor niets gestopt met de lerarenopleiding
Citaat:
Er zijn een paar opties volgens mij:
- er wordt weinig structureels gedaan waardoor de situatie steeds terugkeert, mensen zich ergeren, uit irritatie reageren op een manier die niet mag, hiervoor een ow krijgen, die ze niet terecht vinden, waar vervolgens protest en discussie uit voortkomt en na een maand of 2 gaat het hele riedeltje weer opnieuw
- je kunt ophouden met je ergeren (door je ergernis los te laten of de storende topics te negeren, of afstand te nemen van het hele (sub)forum)
- je kunt het hele forum op slot gooien
- en je kunt je best doen om mensen zo snel mogelijk op te voeden naar positieve forumgebruikers, zodat je er zo min mogelijk last van hebt.
en in de praktijk treden 1 en 2 dus vooral op, en ik zie bij mezelf dus vooral optie 2. Ik kom niet meer op de inhoudelijke fora, ik beperk me tot het sgw hoekje.
Citaat:
Gezien de gang van zaken geloof ik dat 1 en 2 niet haalbaar zijn, optie 3 is niet echt wenselijk, dan hou je mogelijkheid 4 over...
1 en 2 zijn wel haalbaar maar niet wenselijk.
Citaat:
Dus ja. Wil je daadwerkelijk proberen om de situatie om te buigen, dan ontkom je er niet aan om de forumgebruikers op te voeden. De nieuwe in wat gewenst gedrag is hier op Bokt, de oude wat wel en niet kan in reactie op onwenselijke situaties.
Misschien. Maar wat mij betreft mag dat op een "als je niet lezen wil, moet je maar voelen" manier. En dan komt er weer geklaag dat er teveel OWs gegeven worden
Citaat:
Maar persoonlijk vond ik het makkelijker om de 537ste avatar/avetor/plaatjebijjenaam-vraag te relativeren dan de haat en roddel en laster die soms ontstond als mensen het niet met elkaar eens waren. (Soms waren dat modbeslissingen, andere keren ging het om persoonlijke vetes. En dat was niet eens op mij persoonlijk gericht, maar ik heb toch een aantal dingen langs zien komen waar ik nog een naar gevoel van in mijn maag krijg.) En dat waren toch veelal volwassenen met een aardige staat van dienst, die toch niet in staat zijn om op een volwassen manier een streep te zetten onder de zaken, maar de problemen in stand blijven houden omdat 'de ander' eerst moet ophouden. (En dat was precies wat die ander ook zei, en dus verandert er niets.)
Dat laatste herken ik zeker, en ik heb ook regelmatig verbijsterd gestaan over het kleuterschool gehalte van de discussies. En ik heb er geen antwoord op. Negeren werkt niet, aanpakken werkt niet, contactverbod werkt niet.
Shadow, ik ben ervan overtuigd dat er zeer regelmatig erg op het kantje wordt gespeeld in de hoop dat de ander er overheen gaat. Dergelijk gedrag zie je IRL en dus ook op bokt. Er niet tussen gaan staan is leuk, en zeggen dat ze moeten oprotten uit een topic ook, maar daarmee verplaats je gewoon het probleem. Zo lang beide partijen niet bereid zijn om de vete buiten bokt te houden, zal bokt (en dat is mods en gebruikers) ermee lastig gevallen worden. En aangezien het zich meestal niet tot 2 mensen beperkt maar een hele kliek meedoet, is het een eindeloze ellende.