Eerlijkheid wordt niet gewaardeerd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gwen

Re: Eerlijkheid wordt niet gewaardeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:04

Superwoman, de leeftijden zijn al voor een groot deel gescheiden, zoals al eerder verteld is Lachen . Het is echter internet, dus het is heel erg makkelijk te omzeilen en niet te controleren. Daarbij zijn het voornamelijk de volwassen Bokkers die het onderling aan de stok hebben. En dan gaat het om mensen die hier al langer zitten versus mensen die nieuw zijn, of juist om mensen die elkaar hier al lang kennen en juist daardoor met elkaar in de clinch komen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:05

runningkawa schreef:
Het zou wel wat zijn als ze het weggklikken binnen een minuut dat ze de melding krijgen
"dit kunt u onmogelijk binnen 1 minuut gelezen hebben " Tong uitsteken

Zoiets heb ik wel eens eerst gehad Ja .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:07

Maar mensen die er al lang zitten met elkaar in de clinch gaan, waarom meteen alles op slot en sancties uitdelen?
Laat die mensen toch?
Een hulk opmerking dat het wat minder kan, dat men elkaars posten eens moet lezen of ontopic verder gaan vind ik goed, maar niet veel meer.
Wat ik eerder zei, het is i-net maar er vallen geen doden als het eens wat feller gaat Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:08

Gwen schreef:
runningkawa schreef:
Het zou wel wat zijn als ze het weggklikken binnen een minuut dat ze de melding krijgen
"dit kunt u onmogelijk binnen 1 minuut gelezen hebben " Tong uitsteken

Zoiets heb ik wel eens eerst gehad Ja .

Haha, grappig Haha!
Nooit gezien, maar las je toen ook braaf verder?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:10

Gwen schreef:
Superwoman, de leeftijden zijn al voor een groot deel gescheiden, zoals al eerder verteld is Lachen . Het is echter internet, dus het is heel erg makkelijk te omzeilen en niet te controleren. Daarbij zijn het voornamelijk de volwassen Bokkers die het onderling aan de stok hebben. En dan gaat het om mensen die hier al langer zitten versus mensen die nieuw zijn, of juist om mensen die elkaar hier al lang kennen en juist daardoor met elkaar in de clinch komen.

Dat heb ik idd gelezen.
Dat het te omzeilen is, wil nog niet zeggen dat het niet werkt.
Er mogen minder watjes gebruikt worden naar mijn idee. Dat jongeren er toch op komen=voor eigen risico.
verder heeft rk aardig al zegd wat ik wou zeggen Knipoog
gaat zo snel hier

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:13

runningkawa schreef:
[Haha, grappig Haha!
Nooit gezien, maar las je toen ook braaf verder?

Volgens mij was dat bij één of ander prutprogrammaatje dat ik wilde downloaden en de voorwaarden stonden er in een onbegrijpelijke technische taal, dus nee, niet gelezen Clown .

Bij fora lees ik zoiets echter wel altijd, maar ik schijn een uitzondering te zijn Clown .

Overigens heb ik ook niet altijd zo'n moeite met betrekking tot die felheid, maar daar zijn we binnen het mid/modteam met elkaar over aan het praten Lachen . Het is namelijk niet iets wat je zomaar even aanpast. Er zullen toch grenzen moeten zijn op een bepaalde manier, en het is nog niet zo eenvoudig om te bepalen waar die liggen Lachen .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:19

Lielle schreef:
Beleefd blijven hoort altijd, maar eerlijk gezegd is een antwoord als "dat kun je opzoeken in de FAQ/wiki/reglementen" wat mij betreft beleefd en duidelijk genoeg. Je neemt al meer moeite dan TS gedaan heeft en verwijst hem/haar naar de juiste plek voor de info. dat sooret dingen hoeven IMO echt niet mooi omschreven en verpakt te worden.

Maar dat is gewoon beleefd. Anders wordt het als je zegt "jezus, kun je niet lezen ofzo!" En ook die reacties komen voor.

Maar goed, nog veel liever zou ik hier een hogerhand-aanpak zien, waar er helemaal geen mogelijkheid is tot reactie maar dat die dingen bijzonder snel op slot gaan, met de vriendelijke doch niet-te-bediscussieren constatering dat er van je verwacht wordt dat je eerst zelf de moeite doet om een antwoord op je vraag te zoeken.

Alleen... dat is ten eerste iets dat je bij moet houden en dat houdt nooit op. Ten tweede geldt dit uiteraard ook voor mensen die al langer lid zijn, en ook voor mensen die op pagina 43 nog binnenvallen zonder verder gelezen te hebben dan de titel.
Ten derde doet dat niets af aan het feit dat je niet iemand af hoeft te snauwen. Je kunt iemand ook heel beleefd en duidelijk wijzen op de verwachtingen.

Wat dat betreft kun je beter heel vriendelijk scherpe en strenge grenzen trekken, dan soepel zijn totdat je zelf zo geirriteerd bent dat je niet meer rustig kunt reageren maar boos of geirriteerd wordt. Dat moet je voor zijn.

Citaat:
Uiteindelijk is dit geen kleuterschool waar we als juffen iedereen moeten opvoeden.
In alle eerlijkheid: blijkbaar wel.

Er zijn een paar opties volgens mij:
- er wordt weinig structureels gedaan waardoor de situatie steeds terugkeert, mensen zich ergeren, uit irritatie reageren op een manier die niet mag, hiervoor een ow krijgen, die ze niet terecht vinden, waar vervolgens protest en discussie uit voortkomt en na een maand of 2 gaat het hele riedeltje weer opnieuw
- je kunt ophouden met je ergeren (door je ergernis los te laten of de storende topics te negeren, of afstand te nemen van het hele (sub)forum)
- je kunt het hele forum op slot gooien
- en je kunt je best doen om mensen zo snel mogelijk op te voeden naar positieve forumgebruikers, zodat je er zo min mogelijk last van hebt.

Gezien de gang van zaken geloof ik dat 1 en 2 niet haalbaar zijn, optie 3 is niet echt wenselijk, dan hou je mogelijkheid 4 over...

Dus ja. Wil je daadwerkelijk proberen om de situatie om te buigen, dan ontkom je er niet aan om de forumgebruikers op te voeden. De nieuwe in wat gewenst gedrag is hier op Bokt, de oude wat wel en niet kan in reactie op onwenselijke situaties.

Maar persoonlijk vond ik het makkelijker om de 537ste avatar/avetor/plaatjebijjenaam-vraag te relativeren dan de haat en roddel en laster die soms ontstond als mensen het niet met elkaar eens waren. (Soms waren dat modbeslissingen, andere keren ging het om persoonlijke vetes. En dat was niet eens op mij persoonlijk gericht, maar ik heb toch een aantal dingen langs zien komen waar ik nog een naar gevoel van in mijn maag krijg.) En dat waren toch veelal volwassenen met een aardige staat van dienst, die toch niet in staat zijn om op een volwassen manier een streep te zetten onder de zaken, maar de problemen in stand blijven houden omdat 'de ander' eerst moet ophouden. (En dat was precies wat die ander ook zei, en dus verandert er niets.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:19

Fijn dat dat besproken wordt Ja

Ik ben het zeker met je eens dat vastleggen waar de grens is, zeker niet eenvoudig is.
Zelfs erg moeilijk Ja

Persoonlijk zou ik dan al een verschil maken in de paardentopics, waar ook jongeren hun vragen stellen.
En dan bijv LZP, NM, dat zijn toch vaak de echte discussie topics op volwassen vlak.
Laat de mensen daar maar wat.
Natuurlijk hoef je niet te schelden met, hey trut, maar zeggen, zo ben jij echt zo blond dat je dat niet snapt, niet meteen als persoonlijk aanval betitelen Lachen

Open anders eens een topic over hoe mensen dat willen zien
En dan een link er naar toe die langs het logo staat
Anders vind niemand het Lachen Ofja dat zelfde groepje van altijd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:23

Maar als je het dan hebt over personen die bekend staan om hun persoonlijke vete, denk je dat het helpt daar tussen in te gaan staan als mod?
Dat is nu enkele jaren geprobeerd, maar is dat nu na die jaren succesvol gebleken?
Wel een hoop werk met veel topics, maar de steken blijven imo.
En alleen maar om de ander een ow aan te kunnen smeren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:30

runningkawa schreef:
Maar als je het dan hebt over personen die bekend staan om hun persoonlijke vete, denk je dat het helpt daar tussen in te gaan staan als mod?

Weet ik niet, helpt het om er niet tussenin te gaan staan? Feit blijft dat er heel veel meer dingen van invloed zijn op de sfeer en het niveau van de topics, en dat dat voor een groot deel niet op rekening komt van puberale nieuwkomers. En dat het dus ook geen oplossing gaat zijn om puberale nieuwkomers strenger aan te pakken.

Citaat:
En alleen maar om de ander een ow aan te kunnen smeren.
Is dat niet een wat negatieve instelling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:32

Dat mensen met vetes dat elkaar proberen aan te smeren negatief is?
Ja zeker, maar denk wel dat het zo regelmatig bedoeld word.

Geen idee hoe dat werkt shadow om er niet tussen te gaan staan, dat is geloof ik nog nooit geprobeerd Lachen
Ik denk wel dat andere gebruikers ook snel zeggen, kappen, we willen gewoon in dit HK topic zitten, aktten jullie maar elders
Of denk ik nu te positief? Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:37

Shadow0 schreef:
Maar dat is gewoon beleefd. Anders wordt het als je zegt "jezus, kun je niet lezen ofzo!" En ook die reacties komen voor.

Maar goed, nog veel liever zou ik hier een hogerhand-aanpak zien, waar er helemaal geen mogelijkheid is tot reactie maar dat die dingen bijzonder snel op slot gaan, met de vriendelijke doch niet-te-bediscussieren constatering dat er van je verwacht wordt dat je eerst zelf de moeite doet om een antwoord op je vraag te zoeken.

Die aanpak heb ik op WD-V een tijd gehanteerd. Kreeg je ook een hoopp gezeik over dat er zoveel slotjes kwamen Knipoog en dat "je toch bets wta mocht vragen".

Citaat:
Alleen... dat is ten eerste iets dat je bij moet houden en dat houdt nooit op. Ten tweede geldt dit uiteraard ook voor mensen die al langer lid zijn, en ook voor mensen die op pagina 43 nog binnenvallen zonder verder gelezen te hebben dan de titel.

Maar zo'n laatste topic kun je dus niet met goed fatsoen op slot zetten.

Citaat:
Ten derde doet dat niets af aan het feit dat je niet iemand af hoeft te snauwen. Je kunt iemand ook heel beleefd en duidelijk wijzen op de verwachtingen.

Daar ben ik het idd mee eens.

Citaat:
Wat dat betreft kun je beter heel vriendelijk scherpe en strenge grenzen trekken, dan soepel zijn totdat je zelf zo geirriteerd bent dat je niet meer rustig kunt reageren maar boos of geirriteerd wordt. Dat moet je voor zijn.

Op zich waar, maar jij weet ook dat dit dus een onuitroeibaar probleem is, en als ik al 10 van die topics ben tegen gekomen, is bij de 11e mijn geduld op.

Citaat:
Citaat:
Uiteindelijk is dit geen kleuterschool waar we als juffen iedereen moeten opvoeden.
In alle eerlijkheid: blijkbaar wel.

Helaas wel, maar IMO moet we dat niet nastreven. Als dat hier verwacht gaat worden, ben ik iig weg. Ik ben niet voor niets gestopt met de lerarenopleiding Knipoog

Citaat:
Er zijn een paar opties volgens mij:
- er wordt weinig structureels gedaan waardoor de situatie steeds terugkeert, mensen zich ergeren, uit irritatie reageren op een manier die niet mag, hiervoor een ow krijgen, die ze niet terecht vinden, waar vervolgens protest en discussie uit voortkomt en na een maand of 2 gaat het hele riedeltje weer opnieuw
- je kunt ophouden met je ergeren (door je ergernis los te laten of de storende topics te negeren, of afstand te nemen van het hele (sub)forum)
- je kunt het hele forum op slot gooien
- en je kunt je best doen om mensen zo snel mogelijk op te voeden naar positieve forumgebruikers, zodat je er zo min mogelijk last van hebt.

en in de praktijk treden 1 en 2 dus vooral op, en ik zie bij mezelf dus vooral optie 2. Ik kom niet meer op de inhoudelijke fora, ik beperk me tot het sgw hoekje.

Citaat:
Gezien de gang van zaken geloof ik dat 1 en 2 niet haalbaar zijn, optie 3 is niet echt wenselijk, dan hou je mogelijkheid 4 over...

1 en 2 zijn wel haalbaar maar niet wenselijk.

Citaat:
Dus ja. Wil je daadwerkelijk proberen om de situatie om te buigen, dan ontkom je er niet aan om de forumgebruikers op te voeden. De nieuwe in wat gewenst gedrag is hier op Bokt, de oude wat wel en niet kan in reactie op onwenselijke situaties.

Misschien. Maar wat mij betreft mag dat op een "als je niet lezen wil, moet je maar voelen" manier. En dan komt er weer geklaag dat er teveel OWs gegeven worden Knipoog

Citaat:
Maar persoonlijk vond ik het makkelijker om de 537ste avatar/avetor/plaatjebijjenaam-vraag te relativeren dan de haat en roddel en laster die soms ontstond als mensen het niet met elkaar eens waren. (Soms waren dat modbeslissingen, andere keren ging het om persoonlijke vetes. En dat was niet eens op mij persoonlijk gericht, maar ik heb toch een aantal dingen langs zien komen waar ik nog een naar gevoel van in mijn maag krijg.) En dat waren toch veelal volwassenen met een aardige staat van dienst, die toch niet in staat zijn om op een volwassen manier een streep te zetten onder de zaken, maar de problemen in stand blijven houden omdat 'de ander' eerst moet ophouden. (En dat was precies wat die ander ook zei, en dus verandert er niets.)

Dat laatste herken ik zeker, en ik heb ook regelmatig verbijsterd gestaan over het kleuterschool gehalte van de discussies. En ik heb er geen antwoord op. Negeren werkt niet, aanpakken werkt niet, contactverbod werkt niet.

Shadow, ik ben ervan overtuigd dat er zeer regelmatig erg op het kantje wordt gespeeld in de hoop dat de ander er overheen gaat. Dergelijk gedrag zie je IRL en dus ook op bokt. Er niet tussen gaan staan is leuk, en zeggen dat ze moeten oprotten uit een topic ook, maar daarmee verplaats je gewoon het probleem. Zo lang beide partijen niet bereid zijn om de vete buiten bokt te houden, zal bokt (en dat is mods en gebruikers) ermee lastig gevallen worden. En aangezien het zich meestal niet tot 2 mensen beperkt maar een hele kliek meedoet, is het een eindeloze ellende.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:33

Vind dit (als buitenstaander) een typisch Bokt-topic.
56 Pagina's vol goede bedoelingen, uitweidingen, inweidingen,
veel grote woorden, voorbeelden, persoonlijke discussies,
en aan het eind van de rit geen enkel resultaat.

Als je echt iets wil veranderen/verbeteren aan Bokt,
maak dan een lijstje met concrete, praktische voorstellen.

Probeer het over zo'n lijstje eens te worden,
en leg het voor aan de mensen die beslissingen nemen.

En kan dat niet, hou er dan in godsnaam mee op.

Rob

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:35

Zoals je uit deze discussie zou kunnen lezen is er al geen overeenstemming over wat het probleem is, laat staan een idee over concrete practische oplossingen. Maar bedankt voor je tip Haha!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:52

Nou ja, op zich begrijp ik zijn punt wel Clown .

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:24

Beetje jammer weer dat er een goed lopend topic was....en nu geen 2e aangemaakt mag worden omdat er teveel moderatorwerk aan zit Verward

Vind dat weer ten koste gaan van 1 van de weinige echt gezellige dingen van bokt
Weet wel dat er vast 1 vaste mod aangewezen kan worden voor speciaal dat topic,desnoods stel ik mij vrijwilig Haha! Tong uitsteken

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:31

Er zijn al tig van deze topics geweest. Bart onze gastheer, pikt af en toe een voorstel uit.... maar voor de rest zijn de ideeën gewoon onuitvoerbaar .... simpel zat...

Kun je je eigen er niet bij neerleggen ....tja..... Afbeelding Een feit is dat iig 99 % van de bokkers zich prima vermaken op bokt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:35

Bart?
Ik heb geloof ik al vaker gezegt dat die zich niet zoveel met die dingen bezig houd
Is toch meer de techneut van bokt Ja

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:36

Oh ja hij bemoeit zich er wel degelijk mee.... heb daar verschillende keren voorbeelden van gezien...

*gaat quotes zoeken*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:37

Hij bemoeit zich wel, want als er technisch iets veranderd moet worden is hij dat
Maar vaak is er door de mods al overlegd hoe en wat Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:42

Toch neemt hij de uiteindelijke beslissing...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:43

Van een voorstel, of een OW?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:44

Veranderingen in het OW beleid en zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:46

Daar denk ik anders over Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:50

BartVB schreef:
Meer dan een jaar geleden is het OW- (Officiële Waarschuwing) en banbeleid aangepast aan de hand van de ervaringen gedurende de afgelopen jaren. In het oude systeem had een OW een erg grote impact waardoor deze maar zelden kon worden uitgedeeld, wat er weer toe leidde dat de OW's uiteindelijk alleen gebruikt werden voor de behoorlijk zware vergrijpen. Zeker als iemand al 2 OW's had staan en een derde dus 'exit' betekende. Dit is aangepast naar 'lichtere' OW's die sneller tot straffen leiden, maar, initieel, wel lichtere sancties.

Dit is onlangs geëvalueerd en bevalt in de praktijk goed, op een paar punten na. Punt één is dat OW's al na drie maanden vervallen, wat een redelijke termijn is als je maximaal drie OW's kunt krijgen, maar wat minder goed werkt met het nieuwe OW-systeem. De voor de hand liggende oplossing is dan ook het verlengen van de termijn waarna een OW vervalt. Dit was drie maanden en wordt nu zes maanden.

Een ander probleem dat al speelt sinds het begin van Bokt zijn de bans en dan vooral de permanente ban. Permanent is erg lang en mensen en inzichten veranderen. Dit is tot nu toe opgelost door te gedogen dat permanent gebande mensen na een forse tijd een nieuw account aanmaken waar ze ook laten zien dat ze inderdaad veranderd zijn sinds de ban. Dit is nogal een schemerige regeling die regelmatig tot flinke discussies leidt, zowel binnen als buiten het moderatorteam.

Om dit op te lossen heet de permanente ban vanaf nu 'ban voor onbepaalde tijd'. Iemand die het voor elkaar krijgt een dergelijke ban te krijgen wensen we minstens een jaar lang niet meer op Bokt te zien. Hierna kan de gebruiker een bericht sturen naar de bemiddelaars waarin men aangeeft dat men door heeft wat er de vorige keer mis ging en dat men oprecht wil proberen het deze keer anders aan te pakken. Als het de bemiddelaars samen met het moderatorteam vervolgens besluiten dat deze gebruiker inderdaad terug mag komen, dan heeft deze nog vier OW's staan. Als de gebruiker dus binnen 6 maanden een OW krijgt dan wordt deze weer voor 3 maanden gebanned.

Overigens behouden we het recht om permanente bans uit te delen, bijvoorbeeld aan relaccounts, schaduwaccounts of aan mensen die terug zijn na een 'ban voor onbepaalde tijd' maar toch weer vervallen in het oude gedrag.

Op zich dus maar twee kleine wijzigingen wat een goed teken is; het nieuwe beleid bevalt tot nu toe prima Lachen