Paarden quotient?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:18

Een nieuw verhaaltje van mij:

Wie wilt dit nou niet? Een prachtig dressuur/springen/western/longeer paard te hebben wat goed zou presteren op de wedstrijd van het komende weekend.
Het zou toch helemaal geweldig zijn als je dan als eerste zou eindigen met je nieuwe aanwinst?

Daarom is het belangrijk dat je tijdens iedere training deze gehele week, tijdens ieder rondje, de aanleuning blijft controleren. Vergeet ook niet dat de achterhand actief moet mee werken. De voorhand hoord mooi in balans te zijn, en in evenwicht.
Stap daarom ook altijd goed in, waar je ook mee bezig gaat.
Ga pas de overgang naar draf maken, als je kunt voelen dat je paard goed warm gereden is in stap, voor je in draf over gaat.
Neem goede wendingen mee, en vergeet niet de aanleuning te blijven verbeteren als het wat minder gaat.
Probeer als je er aan toe bent, ook te gaan wijken, of om de travers te rijden. Dit is goede gymnastiek voor jou en je paard!
Maak voltes mooi rond, niet als een ei, en blijf mooi in de stelling rijden. Hier scoor je namelijk punten mee bij iedere wedstrijd.

Ga pas over in galop als je paard goed naar je been luisterd en goed reageerd op jou. Probeer ook overgangen te rijden van draf naar galop, van galop naar stap of halthouden. Dit is een moeilijke oefening maar maakt de spieren in de achter benen sterker. En het is leuke afwisseling!

Stel je bent zo ver, dan kan je ook een sprong wagen over de hindernis die in de bak staat. Balkjes draven is ook een goede grondoefening! Of tijdens het longeren, hier verbeter je je paard ook mee. Of je nou dressuur rijd of recreatief.

Als je paard echt goed aanvoelt, probeer dan ook eens voor de hindernis een passage mee te pakken, dit is ook weer goed voor het schakelen! Hier word een paard actief van. Spring pas de hindernis als het paard weer goed voorwaarts is.

Vergeet ook niet na een goede training een goede coolingdown mee te pakken. Dit voorkomt spierpijn of blessures.
Poets of borstel je paard even na, doe zijn prachtige halster om, als je het hoofdstel uit hebt gedaan. Spoel het bit even goed af, voor je het ophangt in je zadelkast. Ooh en vergeet ook niet je zadelmaker te bellen omdat je zadel toe is aan een controle!
Zadel je paard af, hang je chabrak even apart om goed te laten drogen.
Stap nog even tien minuten met je paard buiten uit, voor je het lieve dier in de weide zet.

Mest zijn stal ook uit, want dit hoord ook bij de verzorging van het paard.

Als je eenmaal thuis bent, ren je naar de computer, deze start je op, en als een gek ga je naar het forum bokt!
Vertel iedere bokker, iedere moderator of mods, en de mids en beheerder en nieuwsredactie dat jij op de startpagina van bokt moet staan omdat jij het nieuwe aanstormende talent bent waar iedereen het over heeft! Vertel hoe goed je training ging.
En vergeet de afstamming niet bij te vermelden, zodat mensen op Wiki kunnen nakijken, over welk paard jij het hebt.

Vergeet ook de regels niet, als je een nieuw topic plaatst!

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:18

dan heb je er nu meer PQ op bokt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:19

Lijstjes krijg je volgens mij geen punten voor op Bokt.

01San

Re: Paarden quotient?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:23

Mooi verhaal Engel

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:23

Yamcha schreef:
Lijstjes krijg je volgens mij geen punten voor op Bokt.

Wel als je het onder elkaar op schrijft, achter elkaar niet nee

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:24

Prachtig he San?
Hoe gaat het met jouw wijken, schouderbinnenwaarts appulyeren en het achterwaarts? :D

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:26

Ik ben niet zo goed in verhalen maar vertel even wat ik vanmorgen heb gedaan :P

Ik ben vanmorgen sportief op de fiets naar m'n paard gegaan.
Eenmaal aangekomen ging ik hem in de paddock zetten en heb ik als eerst stal gemest.
Daarna ging ik even longeren en kon hij naar zijn vriendje in de wei.
Vanavond hem weer binnen zetten in stal en nu zit ik op bokt.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:27

@ engel: wijken, schouderbinnenwaarts en appulyeren doen we nog niet, achterwaarts gaat best hoor hihi

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:28

en de pirouette dan? :D Die voeren jullie weleens uit toch?

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:30

Ja op zijn westerns :+

En hoe is met jou en Athos
Laatst bijgewerkt door 01San op 01-04-12 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:43

Dat vind ik echt sielugh :(

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:48

wat?

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:55

[FZ] Nog 1 maand tot 1 april..[/size][/quote]

Wederom is er een klacht binnengekomen bij het bokt beheer, dit keer hebben diverse mensen op bokt misbruik gemaakt van het feit dat er veel mensen zijn die onnodige links in diverse topics plaatsen. De volgende links worden veelvuldig ten onrechte in diverse topics geplaats:
[MA] beware of the penny ........
[HK] beware of the penny deel 2
http://www.bokt.nl/wiki/Hoofdpagina
http://www.bokt.nl
[WZ] Wikizaken)
[FZ] Nog 1 maand tot 1 april..
[YRT] Young rider talk

Sommige bokkers snappen er geen ene *** meer van en hebben daarom de klacht gemaakt richting het beheer. Het beheer heeft deze echter doorverwezen naar het medium wat de klachten in behandeling neemt. Omdat de mids op dat moment niet online waren, vanwege een onderlinge wedstrijd zijn er nu 3 mensen uit het moderator team aangewezen om deze taak op hun schouders te nemen. 2 van de 3 mods hebben hier geen problemen mee, maar de derde had deze dag eigenlijk een afspraak staan met de zadelmaker om alles eens goed te controleren. En aangezien deze mod met haar paard dressuur rijdt en met haar pony veel doet springen en zich wil bekwamen in de western zou de zadelmaker wel even werk hebben. Om een heel lang verhaal toch wat in te korten, de mod had bedacht om het hoofd van de nieuwsredactie in te schakelen, helaas ook deze had geen tijd vandaag. Dit omdat er een nieuw artikel in de wiki toegevoegd moet worden over het schrijven van een nieuwsbericht. En het hoofd van de nieuwsredactie was vandaag toch wel echt van plan om de knopjes te gaan bevestigen op haar paard. Want de piaffe, passage en piroutte gaan nu helemaal naar wens, maar het appuyement heeft nog geen knopje gekregen. De mod dacht verder en verder en besloot om dan maar gewoon wat simpeler te werk te gaan en schrijft een open bericht op forumzaken over de gang van zaken. Hierin word stap voor stap uitgelegd wat er van de persoon word verwacht. Zo reageren er vele mensen en kan de mod alsnog naar de afspraak met de zadelmaker. De zadelmaker wist echter te vertellen dat het springzadel geheel niet goed ligt en verwacht van de mod dat er even word gereden. Graag wil hij even kijken hoe het zadel reageert op een simpel sprongetje, daarvoor worden de cavaletti uit de kast getrokken. Met het opzadelen blijkt de mod ook nog eens de springschoenen te zijn vergeten en besluit om die reden maar even met peesbeschermers te rijden.

Samen betreden ze de bak waar de verschillende oefeningen worden gedaan, want voor er ook maar een sprongetje gemaakt kan worden, is het van belang dat het paard wel goed voorwaarts neerwaarts word gereden. Er dient volledige ontspanning te zijn voor de harmonie tussen ruiter en paard, want de basis is alles. Wanneer ook de aanleuning is wat deze wezen moet, wordt er voorgereden voor de zadelmaker, deze moet werkelijk met takt aan de mod gaan brengen dat ze terug naar de basis moeten en stelt voor voorlopig voornamelijk te gaan longeren. Ook grondwerk is een goede oefening, om een wat sterkere achterhand te krijgen word een basis-oefening voorgesteld waarbij het paard op commando achterwaats kan . Op deze manier zal deze de voorhand minder gaan belasten, tegen de tijd dat dit alles is geoefend en eigen is geworden zullen de zadels zijn aangepast op de rug van het paard en zullen er geen nieuwe problemen meer ontstaan.

:D

Gnehehehe volgens mij zijn ze er allemaal :P

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:57

chill

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:58

Ik wilde vroeger een paard, maar dat mocht niet. Toen kocht ik maar een hele kleine pony. Eigenlijk pastte het niet, maar ik wilde zo graag rijden! Toen ging ik dressuur doen met die pony, ik kon meelopen als ik in het zadel zat. Ik heb nog wel een zadelmaker laten kijken, maar die kon daar niets aan veranderen, het lag er aan dat de pony te klein was volgens hem. Echt belachelijk! Kon ik er wat aan doen dat mijn voeten de grond raakte, ik mocht geen paard! Ik had al geprobeerd om haar paardenbrokken, biks en muesli te voeren, maar daar wordt ze niet groter van! Iemand gaf me de tip om lavendel in de stal te hangen, maar dat hielp ook niet!
In stap ging het nog wel, dan kunnen mijn voeten het prima bijhouden, maar in draf en galop gaat het te snel. Wijken gaat al helemaal niet, dan komen mijn voeten tussen haar benen in de knoop!
Ik vroeg me af of jullie nog wat rijtechnische tips hebben, ik heb al grondwerk geprobeerd, maar dat hielp niets, dan geeft ze alleen maar een bok! Daar werd ze niet groter van…. Ik zou met haar zo graag naar de OS willen gaan voor een wedstrijd en daar piaffe en passage willen doen en een pirouette! Sommige mensen zeggen dat ik moet stoppen met rijden en alleen nog maar moet longeren, maar daar is helemaal niets aan! De aanleuning is in orde, volgens mij instructrive moest ze dan lekker voorwaarts worden, maar dat doet ze niet! En ik trek nog wel zo hard om haar te laten negeven! Dat lukt ook.
Verder vroeg ik me ook af hoe ik de achterhand onder de voorhand kan krijgen?! Dat doet ze namelijk niet, maar het lijkt me ook wel lastig want dan gaan ze toch zitten?

Ik heb ook al geprobeerd met haar te springen trouwens, maar mijn voeten bleven achter de caveletti hangen natuurlijk.
Moet een paard trouwens peesbeschermers en springschoenen om hebben als ik ga springen? Want die heb ik niet. Kogelbeschermers wel, dus die kan ik wel om doen! Aan de voorbenen toch?

Verder wil ik nog even zeggen dat ik het heel erg leuk vind op bokt. De Moderator is soms heel streng, dat vind ik stom. Maar de nieuwsredactie, mids en het beheer zijn heel lief. In de wiki staat heel veel informatie!

en ik kan het weten!!! Kijk maar naar mijn PQ!!! Dat zegt dat ik heel veel verstand heb van paarden!!!

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:00

weten we nu al waarvoor de PQ dient?

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:02

Lees of even de afgelopen pagina's, of check het BBB even.

PedroDroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:03

Zo.. Vertel eens.. Waarvoor dient de PQ eigenlijk ?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:03

forumzaken

PedroDroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:07

Begrijp ik het nou goed dat we hier over paarden moeten schrijven ?
Nou dat kan ik wel. :)
Nee even zonder dollen. Ik wilde even mijn gedachten laten gaan over paarden.

Vroeger woonde ik naast het weiland waar een ponyclub zat.
Best mooi hoor. Elke week was het er super gezellig. Leuke mensen en een hoop gezelligheid.
Zo af en toe hadden ze er ook een toernooi. Dat was echt gaaf.
Daar ga ik de volgende keer eens over schrijven.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:07

Wil iemand f.otografie eens voor mij proberen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:10

fotografie

EDIT: doet niets

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:11

Parcours

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:11

parcours

01San