Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:secricible schreef:Ik vraag me af of het altijd zo makkelijk is. Je voorbeelden zijn beide voorbeelden waarin je mag verwachten dat iemand met een redelijke algemene ontwikkeling weet dat het bullshit is. Maar er zijn ook voorbeelden waarbij dat wellicht niet zo is.
Maar we hoeven niet alles sluitend op te lossen. Het gaat er niet om dat de Bokt-mods de ultieme waarheidsrechter wordt, maar dat dingen die buitensporig onredelijk zijn (corona is onzin, pizzagate, dat soort gedoe) te stoppen.
En dan gaat het ook echt niet om dingen die eventueel misschien wel redelijk zouden kunnen zijn: de accounts die dat posten hebben niet af en toe een twijfelachtige link tenmidden van een boel redelijke posts... dat gaat echt om accounts die heel erg stelselmatig behoorlijk extremistische onzin plaatsen. Zonder voorbehoud, zonder redelijkheid.
Gini schreef:Zeker als je inhoudelijk gaat modereren wordt het gevaarlijk als je losjes in de pols gaat modereren. De uitspraak 'Mondmaskers werken niet' zou dan in het begin van het topic wanneer de discussie nog kalm is wel mogen en 15 pagina's later wanneer de discussie totaal op de spits zit en iedereen roept maar wat en mensen rammen massaal op die tem-knop, dan zou diezelfde uitspraak wel een modactie moeten opleveren? Van dat soort populistisch modereren houd ik niet.
Cer schreef:Meestal hou ik me verre van topics over hoe bokt gemoddereerd wordt.. (ik vind heel veel dingen best prima geregeld namelijk) maar ik wil inderdaad aangeven dat censuur niet wenselijk moet zijn, en dat het aan niemand is om iemand anders waarheid te bepalen..
Daarnaast vind ik dat er soms wel een beetje denigrerend gedaan wordt over het denkvermogen van de meerderheid van de bokkers (mensen herkennen het niet als 'onwaar'... really... ) en die paar personen die precies hier op bokt het bericht zouden oppakken en daardoor een gevaar (hoe dan) voor zichzelf gaan zijn, die komen dat ergens anders ook tegen..
Je mag in dit land nog steeds heel veel gelukkig.. bokt is een open forum en het zou niet zo moeten zijn dat steeds dezelfde kleine groep regels gaat bepalen voor de rest van de gebruikers omdat die kleine groep vind dat iets op een bepaalde manier moet..
IMANDRA schreef:We kunnen een lijn trekken wbt reacties die niet kunnen dus waarom zou dat hier ook niet mogelijk zijn?
secricible schreef:Maar los van wat je er van vindt, het topic is nu omhoog gekomen door een topic op het corona-forum en bijbehorende berichten in het algemene corona-topic. Daar werd door meerderen (die niet in dit topic komen overigens) verbaasd gereageerd of dit wel zou moeten mogen op bokt. Ik heb daarop de link naar dit topic geplaatst om aan te geven wat het beleid van bokt hierop is. Blijkbaar is die verbazing er dus nog wel over de huidige keuze in beleid.
Cer schreef:Omdat het lastig is wat waarheid is... Dat er wetenschappelijk bewijs is dat de aarde rond is, wil dat dan dus zeggen dat we hier een flath earth uitspraak gaan verbieden?
Wat moet dan niet mogen en wie bepaald wat fake news is..?
Want wat voor uitspraken zijn het dan wel? Concreet?
Gini schreef:Jij hebt het niet over dit soort uitspraken. Shadow0 geeft al een deels andere mening aan.
Zo een duidelijke lijn is er echt niet. Voor jezelf misschien wel, omdat jij ook een voorkeur hebt voor bepaalde onderwerpen. In het ene topic ben je actiever en gepassioneerder dan het andere, dat heeft iedereen. Maar een modteam is hier niet om op persoonlijke voorkeur te modden, die moeten een forumbreed beleid uitstippelen. Je kan niet zeggen: we gaan hierop modereren maar enkel op een geselecteerd aantal thema's en welke thema's dat dan zijn *schouderophaling*.
enzino schreef:IMANDRA schreef:We kunnen een lijn trekken wbt reacties die niet kunnen dus waarom zou dat hier ook niet mogelijk zijn?
Als het zo makkelijk is waarom kom je dan wederom met een verzoek voor meer censuur zonder het ook maar concreet te maken? Je hebt er blijkbaar over nagedacht, post dan gewoon de precieze regel die je zo graag wilt zien en leg uit hoe dit objectief beoordeeld kan worden. Dat maakt de discussie een stuk makkelijker. Nu blijft alles zo onduidelijk met een "objectieve waarheid" en "onderwerpen waar er een direct gevaar is".
Verder zie ik weinig nieuwe argumenten die nog niet in de eerste 45 pagina's voorbij kwamen. Gaan we de hele discussie nu weer herhalen hier trouwens?
pmarena schreef:Nou, ik zou zeggen dat je bij overduidelijk foute uitspraken zoals "Corona bestaat helemaal niet en het is totaal niet nodig om voorzichtig te doen" gerust een disclaimer mag zetten. Als je een harde grens wilt geven.
Maarja inderdaad, wat is dan het volgende.... dit soort dingen is / lijkt altijd prima, tot het een keer gaat over een onderwerp waar je zèlf die afwijkende mening over hebt. Dus kijk uit waar je om vraagt denk ik dan altijd maar....
rien10 schreef:secricible schreef:Maar los van wat je er van vindt, het topic is nu omhoog gekomen door een topic op het corona-forum en bijbehorende berichten in het algemene corona-topic. Daar werd door meerderen (die niet in dit topic komen overigens) verbaasd gereageerd of dit wel zou moeten mogen op bokt. Ik heb daarop de link naar dit topic geplaatst om aan te geven wat het beleid van bokt hierop is. Blijkbaar is die verbazing er dus nog wel over de huidige keuze in beleid.
Ik lees het hier dus wel (heb in het betreffende topic ook gereageerd).
Maar dit is al zo vaak besproken, het haalt niets uit. "We" komen er niet uit.
Negeren is het beste, dan komt het topic niet meer omhoog. En de persoon in kwestie op de foei lijst zetten, dan lees je de onzin niet meer.
secricible schreef:Maar los van wat je er van vindt, het topic is nu omhoog gekomen door een topic op het corona-forum en bijbehorende berichten in het algemene corona-topic. Daar werd door meerderen (die niet in dit topic komen overigens) verbaasd gereageerd of dit wel zou moeten mogen op bokt. Ik heb daarop de link naar dit topic geplaatst om aan te geven wat het beleid van bokt hierop is. Blijkbaar is die verbazing er dus nog wel over de huidige keuze in beleid.
IMANDRA schreef:(want laten we wel wezen, Corona ontkennen terwijl er toch best wat mensen flink langdurig ziek van zijn geworden of zelfs aan zijn gestoven is vrij beledigend).
Citaat:Waarom neem jij aanstoot aan zo'n disclaimer? Welke rechten tast het aan? En bij een duidelijke grens qua hoe ver je mag gaan & welke onderwerpen, waar ik ook voor beargumenteer, waar ligt het probleem?
Volgens mij omdat discriminatie op een hoger vlak verboden is? En recruiten voor IS is ook op hoger vlak verboden..Citaat:Als jij volledig voor vrijheid van meningsuiting bent, waarom mag ik dan mijn persoonlijke (negatieve) mening niet over jou uiten, mag ik niet discrimineren (is immers ook een mening), mag ik geen filmpjes van IS-recruitment posten? Waar ligt voor jou díé grens? Censuur op bokt is er immers al.
mysa schreef:Ivm corona kan dat gaan om het oproepen tot gevaarlijk gedrag (afstand houden is onzinl, laster of smaad richting instanties of individuen. (het virus is de wereld in gebracht door de overheid, Bill Gates, George Soros, doorhalen wat niet van toepassing is).
IMANDRA schreef:pmarena schreef:Nou, ik zou zeggen dat je bij overduidelijk foute uitspraken zoals "Corona bestaat helemaal niet en het is totaal niet nodig om voorzichtig te doen" gerust een disclaimer mag zetten. Als je een harde grens wilt geven.
Maarja inderdaad, wat is dan het volgende.... dit soort dingen is / lijkt altijd prima, tot het een keer gaat over een onderwerp waar je zèlf die afwijkende mening over hebt. Dus kijk uit waar je om vraagt denk ik dan altijd maar....
Precies. Die harde grens is echt prima te trekken.
Wat is dan het volgende? Niks. Je kan die grens laten staan en het voor nu alleen bij Corona doen. Dan is het imo aan het beheer om te kijken of ze het verder willen trekken, maar zeker in de huidige tijd is Corona het meest relevant en andere zaken minder. Dus als het alleen bij Corona zou zijn, dan zij dat zo.
IMANDRA schreef:Als ik ooit een afwijkende mening plaats die gevaarlijk kan zijn voor anderen en die compleet indruist tegen wat betrouwbare instanties uiten, dan mag daar prima een disclaimer bij. Ik behoud mijn vrijheid van meningsuiting (want ik mag het posten) maar anderen zien mijn bericht wel in de juiste context en er wordt voor twijfelaars gelinked naar een betrouwbare bron/betrouwbare informatie.
Gini schreef:Nu, ik heb wel graag dat regels van tevoren zo duidelijk mogelijk zijn.
Citaat:Op voorbaat al een regel invoeren die zo vaag is dat je eigenlijk niet echt goed weet wat je moet doen om je aan die regel te houden, dat is ook niet eerlijk. Dat wilt niet zeggen dat er geen plek is voor maatwerk, maar in se moet je van tevoren weten voordat je Bokt gebruikt wat mag en wat niet mag.
Citaat:Zeker als je inhoudelijk gaat modereren wordt het gevaarlijk als je losjes in de pols gaat modereren. De uitspraak 'Mondmaskers werken niet' zou dan in het begin van het topic wanneer de discussie nog kalm is wel mogen en 15 pagina's later wanneer de discussie totaal op de spits zit en iedereen roept maar wat en mensen rammen massaal op die tem-knop, dan zou diezelfde uitspraak wel een modactie moeten opleveren?
Citaat:Van dat soort populistisch modereren houd ik niet.
Citaat:Inhoudelijk modereren is echt niet zo simpel als men hier doet voorkomen.
CharleyT schreef:Wat mij op valt: vanaf pagina 1 tot en met nu is het aantal unieke bezoekers/reageerders best wel beperkt.
Zeker als je het afzet tegen het aantal dagelijkse bezoekers op Bokt. De discussie wordt niet echt Bokt breed gevoerd, het is een redelijk overzichtelijk groepje, die van pagina 1 tot nu de discussie voert.
Kunnen we dat beperkte groepje Bokkers zien als een realistische vertegenwoordiging van alle Bokkers?
Cer schreef:mysa schreef:Ivm corona kan dat gaan om het oproepen tot gevaarlijk gedrag (afstand houden is onzinl, laster of smaad richting instanties of individuen. (het virus is de wereld in gebracht door de overheid, Bill Gates, George Soros, doorhalen wat niet van toepassing is).
Ik ben dan echt wel een beetje nieuwschierig hoeveel van de x-aantal bokt gebruikers (hoeveel zijn dat er?) door een post op bokt daadwerkelijk gevaarlijk gedrag gaan vertonen zoals.. euh.. zonder mondmasker een winkel in lopen en naast iemand gaan staan (waarbij het daadwerkelijk risico daarvan niet eens bekend is).. maar echt..
Ik denk dat een aantal mensen zich persoonlijk hebben gestoord aan een bepaalde post over Corona (in dit geval) die te belachelijk was voor woorden en er nu dingen bij gaan halen (mensen worden gemisinformeerd, gaan gevaarlijk gedrag vertonen etc) om eigenlijk een HEEL klein aantal posts verwijderd of gemodereerd te worden, terwijl het grootste deel van de gebruikers niet op die post reageert of deze misschien uberhaupt maar leest..
Wat zegt dat dan over wie er precies beinvloed wordt (en op welke manier) door zo'n paar regeltjes tekst?
pmarena schreef:Ik vind het wel mooi hoe je in de eerste zin zegt dat het volgende Niks is. Want je kan die grens laten staan.
En vervolgens direct door naar uitspraken als "voor nu alleen bij Corona" en "of ze het verder willen trekken" dus toch meteen al vooruit kijken om het tòch lekker uit te breiden
pmarena schreef:Maar dat is nu juist de grap bij zo'n glijdende schaal die in kan treden. Op het moment dat jij zo'n afwijkende mening hebt dan vind jij dat op dat moment helemaal geen gevaarlijke mening, maar denk jij er juist anders over en vind je de informatie die door die zogezegd betrouwbare instanties naar buiten wordt gebracht, juist gevaarlijk.
En er zijn ook daadwerkelijk situaties denkbaar waarin het zo kan zijn dat "die betrouwbare instantie" helemaal niet de wijsheid in pacht heeft / niet goed up-to-date is met de informatie / er andere belangen mee spelen die bepalen welke informatiestroom aangehangen wordt en niet correcte of zelfs gevaarlijke informatie verspreid.
Dan kom je wederom uit op de vraag wie gaat bepalen welke informatie betrouwbaar is.
Ik zou een disclaimer prima vinden bij zeg maar berichten / oproepen die het verspreiden van Corona veroorzaken. Ik vind het op Twitter ook prettig als er van die berichten staan onder dat gevaarlijke geneuzel van Trump.
Maar een ieder heeft daarin zijn eigen grenzen en het is aan Bokt zelf wat ze hier mee willen.
enzino schreef:Behalve natuurlijk als straks Wilders of Baudet PM zou worden, of als de regering iets roept waar jij het niet mee eens bent.
Shadow0 schreef:Anderen gaan gewoon stilletjes weg. Openen geen topics meer, plaatsen geen foto's, lezen niet meer mee.
Citaat:.. en een heel klein aantal leest wel mee, is er gevoelig voor, raakt verstrikt in de steeds verdere radicalisatie, en is op zeker moment niet meer te bereiken voor welke vorm van redelijkheid dan ook.
Citaat:(Heb je bijvoorbeeld het verslag gezien van een verpleegkundige die mensen verpleegt die overlijden aan corona, maar waar de mensen zo geindoctrineerd zijn geraakt dat ze alleen maar blijven roepen dat corona niet bestaat, boos worden op de verpleegkundige, en geen afscheid nemen van hun familie omdat ze niet geloven in corona? Hartverscheurend.)