Irritaties -> slechte spelling!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hahaatje

Re: Irritaties -> slechte spelling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:33

Quote van pagina 1 van dit topic:

mayniac_val schreef:
Gebrek aan leestkekens, spel fouten, grammatica fouten:vreselijk.

Ik zie 3 spelfouten en een fout leesteken in bovenstaande zin… Lips are sealed

Ik erger mij overigens niet aan schrijf- en of grammaticafouten (zal ze ongetwijfeld zelf ook regelmatig maken) maar als je dan reageert in een topic als dit (of deze...?! hellup!!)...

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:33

hmmm, ik ben dan bijna 22 maar ik kan me het niet goed herinneren of wij die voltooid deelwoorden wel of niet hebben gehad. volgens mij we,l maar waar VeerenAshley het over heeft kan ik me niet meer voor de geest halen hoe wat dat ook alweer is?!! Bloos

Weet wel dat wij erg slecht aardrijkskunde kregen. (ben er nu nog slecht in) dan gingen we met zijn allen om de kaart zitten en dan kreeg iemand een stok en dan moest diegene de plaatsten aanwijzen die anderen opnoemden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:35

Ik merk wel dat iedereen die reageer met dt-tjes op de lagere school wel zijn van na de hervorming in 1985, toen de basisschool en kleuterschool samen kwamen en de groepen kwamen, ipv de klassen.

Als mijn vriend dadelijk thuis is zal ik eens vragen of hij op de lagere school dt's kreeg Lachen

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:39

nee, wij kregen pas het kofschip en fokschaap in de eerste klas. Weet ik wel 100 % zeker.
Maar wij kregen ook geen toesten end. op het rapport stonden alleen + of +- etjes.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:42

Ben het met wel met VeerenAshley eens dat er meer aan gedaan moet worden om het niveau van de scholen wat meer op één niveau te krijgen. Veel kinderen krijgen er anders last van wanneer ze naar de middelbare school gaan en ze achter liggen op hun klasgenoten.

minkie schreef:
Weet wel dat wij erg slecht aardrijkskunde kregen. (ben er nu nog slecht in) dan gingen we met zijn allen om de kaart zitten en dan kreeg iemand een stok en dan moest diegene de plaatsten aanwijzen die anderen opnoemden.

Bij ons gingen we, als bijvoorbeeld engeland aan de orde kwam, thee drinken. *LOL* Erg lekker maar aan het eind van de les wisten we nog niet waar het lag..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:44

Ik kan me ook rot ergeren aan grove fouten. De d/t foutjes maak ik zelf ook nog wel (geen zin om bij elk woord te bedenken wat het ook alweer moet zijn en ik doe het op gevoel blijkbaar erg vaak fout) en ook fouten in allerlei uitzonderingen vind ik niet storend. Nederlands is nou eenmaal een moeilijke taal en lang niet iedereen kan alle regels onthouden en toepassen.
Maar ik begrijp waar de TS op doelt, het is gewoon soms om te huilen! Met name fouten in zij/zei vind ik mateloos irritant. Dit is toch echt basale kennis. Zo ook woorden als ligt/licht, dit zijn 2 totaal verschillende woorden!
Ik denk dat msn/hyves en dat soort dingen flink aan deze fouten bijdragen. Deze fouten zie je dan ook voornamelijk bij de leeftijdsgroep die hier veel mee doet. Op een of andere manier weten ze msn en het dagelijks leven niet meer uit elkaar te houden? Ik vraag me af hoe deze personen ooit een sollicitatiebrief o.i.d moeten schrijven!

Wat ik ook erg opvallend vind komt ook in dit topic weer naar voren: het belang van (redelijk) foutloos ABN wordt totaal niet meer gezien. Als je iemand op een fout wijst is het gelijk: ach boeiend, je snapt wat ik bedoel toch? Misschien dit keer wel, maar als iedereen zo gaat redeneren ga je op den duur miscommunicatie krijgen. Regels zijn er (over het algemeen) om het begrijpelijk te houden. Mooi voorbeeld: het gebruik van als en dan. In een vergelijking gebruik je altijd DAN en veel mensen gebruiken als. Mn vriend deed dit ook altijd, hij zag het nut ook niet van verschil in deze woorden. Totdat hij een grappig filmpje van van kooten en de bie zag, waarin als en dan continu worden omgedraaid. Nou, je kan er echt geen touw meer aan vast knopen wat er gezegd word!

Nog 1 ding: ik zie hier mensen die reageren met opmerkingen als "laat mensen toch in hun waarde" en soortgelijke zinnen. Daarna komt vaak de opmerking dat ze gewoon de topics niet moet lezen als het haar stoort. Eh een gevalletje van de pot verwijt de ketel?

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 18:29

arnjojo schreef:
Ik vind dat je van een vlieg een olifant maakt. Tuurlijk is het niet netjes dat mensen msn taal schrijven. Maar als het je irriteert lees je het toch niet? Hoe lang heb je over je eigen stuk gedaan? Tong uitsteken
Laat iedereen in zijn waarde. Mensen die het op die manier willen schrijven laat die mensen en lees het anders niet!!

Sorry hoor, maar denk je echt dat ik een topic open als ik twee keer een topic tegen kom dat niet leesbaar is Clown
Ik lees het ook niet, maar ik vind het irritant. Mijn mening en daar heb je een forum voor. Wat heeft de tijd waarin ik mijn stuk schrijf voor een belang bij dit onderwerp?

Ik vind dat je me een beetje persoonlijk aanvalt, terwijl ik alleen naar iemands mening vraag. Iets subtieler kan ook.

Natuurlijk zijn er mensen die het niet interesseert. Ik moet zeggen dat ik er ook echt niet wakker van lig, maar het begon mij steeds vaker op te vallen. Ik dacht toen; laat ik eens peilen wat mensen op bokt er van vinden.

Zwerte schreef:
Ik kan me ook rot ergeren aan grove fouten. De d/t foutjes maak ik zelf ook nog wel (geen zin om bij elk woord te bedenken wat het ook alweer moet zijn en ik doe het op gevoel blijkbaar erg vaak fout) en ook fouten in allerlei uitzonderingen vind ik niet storend. Nederlands is nou eenmaal een moeilijke taal en lang niet iedereen kan alle regels onthouden en toepassen.
Maar ik begrijp waar de TS op doelt, het is gewoon soms om te huilen! Met name fouten in zij/zei vind ik mateloos irritant. Dit is toch echt basale kennis. Zo ook woorden als ligt/licht, dit zijn 2 totaal verschillende woorden!
Ik denk dat msn/hyves en dat soort dingen flink aan deze fouten bijdragen. Deze fouten zie je dan ook voornamelijk bij de leeftijdsgroep die hier veel mee doet. Op een of andere manier weten ze msn en het dagelijks leven niet meer uit elkaar te houden? Ik vraag me af hoe deze personen ooit een sollicitatiebrief o.i.d moeten schrijven!

Wat ik ook erg opvallend vind komt ook in dit topic weer naar voren: het belang van (redelijk) foutloos ABN wordt totaal niet meer gezien. Als je iemand op een fout wijst is het gelijk: ach boeiend, je snapt wat ik bedoel toch? Misschien dit keer wel, maar als iedereen zo gaat redeneren ga je op den duur miscommunicatie krijgen. Regels zijn er (over het algemeen) om het begrijpelijk te houden. Mooi voorbeeld: het gebruik van als en dan. In een vergelijking gebruik je altijd DAN en veel mensen gebruiken als. Mn vriend deed dit ook altijd, hij zag het nut ook niet van verschil in deze woorden. Totdat hij een grappig filmpje van van kooten en de bie zag, waarin als en dan continu worden omgedraaid. Nou, je kan er echt geen touw meer aan vast knopen wat er gezegd word!

Nog 1 ding: ik zie hier mensen die reageren met opmerkingen als "laat mensen toch in hun waarde" en soortgelijke zinnen. Daarna komt vaak de opmerking dat ze gewoon de topics niet moet lezen als het haar stoort. Eh een gevalletje van de pot verwijt de ketel?

Precies.
Laatst bijgewerkt door RZDLover op 04-08-08 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:34

RZDLover @ [FZ] Irritaties -> slechte spelling!
nou..hier was je toch zelf ook niet zo subtiel hoor Lachen

Ook ik gaf daar alleen maar mijn mening....
Wat arnjojo dus ook doet.... mag iemand dan niet zeggen dat ze het overdreven vinden als er zoveel topics over geopend worden? Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:37

RZDLover schreef:
arnjojo schreef:
Ik vind dat je van een vlieg een olifant maakt. Tuurlijk is het niet netjes dat mensen msn taal schrijven. Maar als het je irriteert lees je het toch niet? Hoe lang heb je over je eigen stuk gedaan? Tong uitsteken
Laat iedereen in zijn waarde. Mensen die het op die manier willen schrijven laat die mensen en lees het anders niet!!

Sorry hoor, maar denk je echt dat ik een topic open als ik twee keer een topic tegen kom dat niet leesbaar is Clown
Ik lees het ook niet, maar ik vind het irritant. Mijn mening en daar heb je een forum voor. Wat heeft de tijd waarin ik mijn stuk schrijf voor een belang bij dit onderwerp?

Ik vind dat je me een beetje persoonlijk aanvalt, terwijl ik alleen naar iemands mening vraag. Iets subtieler kan ook.

Natuurlijk zijn er mensen die het niet interesseert. Ik moet zeggen dat ik er ook echt niet wakker van lig, maar het begon mij steeds vaker op te vallen. Ik dacht toen; laat ik eens peilen wat mensen op bokt er van vinden.

Wederom: de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.... bedoel ik dus o.a. arnjojo mee, als het je ERGERT lees je het toch niet? Als je die redenering dan ook even voor jezelf aanhoud, anders is het zo hypocriet. Ik vind dat iedereen het mag zeggen als je je ergens aan ergert, ook aan het feit dat dit het zoveelste topic is (wat ik nog wel mee vind vallen maar dat terzijde) Oja, het is van een mug een olifant maken... Tong uitsteken
Ik vind het een leuk topic, de "taalverloedering" valt me al langer op, je bent niet de enige hoor RZDlover! (of is het enigste? Tong uitsteken )

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 18:38

runningkawa schreef:

Wat arnjojo dus ook doet.... mag iemand dan niet zeggen dat ze het overdreven vinden als er zoveel topics over geopend worden? Lachen

Tuurlijk mag jij dat zeggen. Ik zie het on-subtiele er niet zo van Clown
Misschien kwam het bot over bij deze mijn excuses en was het inderdaad niet zo op zijn plaats.
Het leek voor mij alleen alsof ik niet begrepen werd en mijn vraag was wat jullie meningen zijn t.o.v slechte spelling in topics (met name openingsposts). Als daar dan op wordt geantwoord met, dat het irriteert dat hier al het zoveelste topic over geopend wordt, zie ik het verband niet zo met mijn vraag in de openingspost. Lachen

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:41

Hahaatje schreef:
Quote van pagina 1 van dit topic:

mayniac_val schreef:
Gebrek aan leestkekens, spel fouten, grammatica fouten:vreselijk.

Ik zie 3 spelfouten en een fout leesteken in bovenstaande zin… Lips are sealed

Ik erger mij overigens niet aan schrijf- en of grammaticafouten (zal ze ongetwijfeld zelf ook regelmatig maken) maar als je dan reageert in een topic als dit (of deze...?! hellup!!)...

ja en daar erger ik me weer (niet) aan.
Ik maak ook fouten, maar dan gaan klagen over weet ik veel wie en zelf ook fouten maken.

pff hou op laat gaan. niet iedereen is zo slim en schrijft of typt in dit geval zonder fouten.

en anders wat eerder gezegd werd x en klaaaaaaaaaaar.

niet zo ergeren aan dingen maakt de dag een stuk vrolijker

en ehm iedereen mag zijn mening uiten en dat respecteer ik ook, dit was de mijne
haha

prettige dag nog allemaal
Laatst bijgewerkt door verania op 04-08-08 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:45

RZDLover schreef:
runningkawa schreef:

Tuurlijk mag jij dat zeggen. Ik zie het on-subtiele er niet zo van Clown
Misschien kwam het bot over bij deze mijn excuses en was het inderdaad niet zo op zijn plaats.
Het leek voor mij alleen alsof ik niet begrepen werd en mijn vraag was wat jullie meningen zijn t.o.v slechte spelling in topics (met name openingsposts). Als daar dan op wordt geantwoord met, dat het irriteert dat hier al het zoveelste topic over geopend wordt, zie ik het verband niet zo met mijn vraag in de openingspost. Lachen

Excuses zijn ook weer niet nodig hoor, zo erg was het nu ook weer niet Lachen
Maar toch bedankt Lachen

Ik had je vraag wel begrepen, maar wilde wel laten weten dat er veel topics over zijn en niet iedereen die niet goed is in Nederlands dat ook doet omdat hij lui is of zoiets.
En dat kon je ook lezen als je die andere topics eens opgezocht had Lachen
Dat wordt namelijk ook gezegd als topic 1001 voorbij komt over ...verzin ff wat..aan de teugel lopen Haha!

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:52

ik vind het ook irritant. dan lees je een heel verhaal waar wel meer dan 10 spel fouten in zitten.
dan kan je de tekst soms helemaal niet meer volgen,

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:55

xannemijn schreef:
ik vind het ook irritant. dan lees je een heel verhaal waar wel meer dan 10 spel fouten in zitten.

bij sommige mensen is het met 1 woord al erg moeilijk

wil wel wat voorbeelde plaatsen hier van verschillende mensen

haha ik lach me rot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:56

klinkt ook niet neerbuigend hoor " haha lach me rot" nee hoor helemaal niet, hoe kom je daar nu bij

Misschien kunnen ander zich wel "rot lachen" om hoe jij rekent, of zingt..of misschien wel op je paard zit...
Alleen dat is niet netjes om er iemand voor uit te lachen die wel zijn best doet....

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:58

Nee inderdaad

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:00

runningkawa schreef:
klinkt ook niet neerbuigend hoor " haha lach me rot" nee hoor helemaal niet, hoe kom je daar nu bij

Misschien kunnen ander zich wel "rot lachen" om hoe jij rekent, of zingt..of misschien wel op je paard zit...
Alleen dat is niet netjes om er iemand voor uit te lachen die wel zijn best doet....

zo bedoel ik het helemaal niet
schrijf zelf ook net dat ik ook fouten maak.

ik lach me rot als mensen dan neerzetten dat ze zich ergeren en dat je dan even bij de berichten gaat kijken die ze zelf plaatsen, en dan blijkt het soms dat ze me het plaatsen van 1 woord al moeite hebben haha
Raarheeidd !.

dit was het woord
misschien weet die persoon zelf wel wie ik ermee bedoel
erg grappig dat was het wel

ik ben wel de laatste persoon die iemand uitlacht om te kwetsen, heb ik hier nooit gedaan en zal ik nooit doen ook.

gr
Laatst bijgewerkt door verania op 04-08-08 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:01

verania schreef:
xannemijn schreef:

haha ik lach me rot

En jij bent dan 1 van die mensen ofzo? Ik zie namelijk een spelfout.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:04

Ik erger me er niet aan, maar het valt af en toe wel op, die slechte spelling. Dan heb ik het uiteraard niet over dees en tees (dat verhaal van die potten en ketels, ik ben van voor '85 maar bak er evengoed niets van) of over moeilijke, dwz makkelijk verkeerd te schrijven woorden. Ook is het heel menselijk om eens een typ- of spelfout door de vingers te zien, vind ik ook niet erg (ik zou niet durven *kijkt voor de zekerheid bericht nog eens na* Haha! ).

Als een topic of een berichtje vol zit met 'zei deet dit toen me pard lach', tja, dan sla ik even over omdat het me na drie zinnen toch wel gaat duizelen. Wat me dan wel verbaast is dat het niet eens altijd echt jonge meiden zijn die zo schrijven. Ik had het lef niet moeten hebben om op mijn 14de nog zulke ernstige fouten te maken, mijn vader zou zich, als taalliefhebber, doodschamen (deed ie toch al omdat ik standaard overal dees zette waar tees moesten staan).

Het taalgebruik is trouwens niet alleen op Bokt soms schrikbarend, ook op andere plekken op internet zie ik soms berichtjes staan waar ik mijn ogen bij uitkijk (en en passant een veel beter gevoel van krijg over mijn eigen taalvaardigheid). Het lijkt me wat dat aangaat een meer algemenere trend, waarvan me het niets zou verbazen als MSN etc. daar iets mee te maken heeft.

Ik krijg bijna medelijden met mensen die sollicitatiebrieven moeten lezen, daar zal ook wel het één en ander aan tenenkrommend taalmisbruik voorkomen...

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:04

Citaat:
En jij bent dan 1 van die mensen ofzo? Ik zie namelijk een spelfout

idd ik ben er daar ook 1tje van hihi,

nou voor de laatste keer ik maak ook fouten erg veel ook,
maar val verder niemand daarover aan,
heb er nog geen last van gehad en vind alles best leesbaar
nogmaals ik wil niemand aanvallen
wil hier alleen mee zeggen dat echt iedereen fouten maakt dus laat dat ergeren achterwege

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:05

verania schreef:
xannemijn schreef:

haha ik lach me rot

1 woord is al genoeg ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:06

Met je verheldering snap ik je bericht wel. Sorry!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:07

verania schreef:
Citaat:
En jij bent dan 1 van die mensen ofzo? Ik zie namelijk een spelfout

idd ik ben er daar ook 1tje van hihi,

nou voor de laatste keer ik maak ook fouten erg veel ook,
maar val verder niemand daarover aan,
heb er nog geen last van gehad en vind alles best leesbaar
nogmaals ik wil niemand aanvallen
wil hier alleen mee zeggen dat echt iedereen fouten maakt dus laat dat ergeren achterwege(N)

oliebol hier weer een fout

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:11

Nee hoor oliebol Haha! achterwege is zonder n
Ach het blijft moeilijk. En zulke kleine foutjes zullen de meeste zich vast niet aan ergeren.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:11

runningkawa schreef:
Met je verheldering snap ik je bericht wel. Sorry!

okey, als je de mijne bedoelt dan.

maar goed vind het altijd wel jammer dat mensen zich zo snel al kunnen ergeren aan dingen,
iedereen is anders maakt mij ook niet uit,
maar het ergeren begint bij een verkeerd woord, een pleerol die niet goed hangt, een dop van de tandpasta,
vind het zo zonde van de tijd om me aan dingen te ergeren.

laten we hier een sport van maken
wie vind bij wie een fout met schrijven/typen,
lijkt me best grappig en zo komen er een hoop mensen achter dat het eigenlijk niet zo erg is allemaal.

zal ik beginnen met zoeken whaha

en dan niet mezelf hoor die is hier al aan de beurt geweest