Kleurengenetica subforum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: Kleurengenetica subforum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:46

Veel tegens zijn er toch niet te bedenken? Lachen Is in korte tijd al veel belangstelling voor en zal zo door andere bokkers vast ook ontdekt worden als interessant onderwerp Ja

(neon jij als kleurtjesfokker hoort eigenlijk ook op de lijst vind ik Knipoog )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:19

Als mod houd ik me afzijdig van die lijst. Knipoog
En het zijn er in ieder geval meer dan 30.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:39

Even een vraagje... Ik zie dat heel veel van de voorbeeldtopics (ongeveer de helft) topics zijn op RPA of een subforum daarvan. Stel dat dit subforum er komt, wilt dat dan sowieso zeggen dat die topics op de subfora daar dan wegmoeten?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:50

Tieneke wat een technische vragen stel jij Lachen

Maar wel een goede vraag, gaat het zo dat de topics die daar nu staan er blijven staan en dat er naar gelinkt wordt in het linkentopic zoals in de regels beschreven wordt? En dat nieuwe topics aangemaakt worden in het nieuwe subforum?
Of gaan topics die over kleur gaan verhuisd worden met link naar hun nieuwe plek zodat bokkers die ook meteen weten te vinden? (gratis reclame Knipoog )

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:52

Volgens mij wel Ja
Edit: dat ze daar weg moeten. Verhuizen dus.
Geloof dat het bij VvdD wel zo ging. Lachen

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:53

Wel meteen een manier om het bestaan ervan bij meer mensen bekend te krijgen Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:59

Anderzijds: bij vragen over exterieur en dergelijke mag je zelf kiezen waar je het topic neerplant.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 17:53

Tieneke schreef:
Anderzijds: bij vragen over exterieur en dergelijke mag je zelf kiezen waar je het topic neerplant.

Hoe bedoel je dat?

En fijn dat het al besproken wordt, we zullen het dan vanzelf wel horen. (meer aanmeldingen zijn natuurlijk nooit erg Knipoog )

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:54

Dat als je bijvoorbeeld een exterieurbeoordeling wilt van je Arabisch Volbloed, dat je dan mag kiezen of je dat bij AV of bij EHK wilt zetten.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:57

Ik weet uit ervaring dat als je dat over een haflinger bij EHK zet, het dan binnen no time bij Haflingers staat. Dus tja, tot hoe ver mag je dat zelf weten? Clown

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 18:04

Beetje raar eigenlijk, maar oke. Je hebt daar toch een subforum voor en dan moet je met je haf het in rassenpraat zetten.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:06

Citaat:
* Moet paard-gerelateerd zijn. Ja
* Medestanders:
1. mystica
2. stef
3. Lotjeje
4. Unfaithfull
5. 3Hearts
6. Slotty
7. Zamora
8. Mariettek
9. Kehdra
10. YWC
11. Ktink
12. Natasja91
13. moonfish13
14. Nicole288
15. Potverdikkie
16. Sjaad
17. x_Marr
18 _zwikkie_
19. _Margot_
20. Desiree_1993
21. Pretletter17
22. Teuntje111
23. pluklief
24. Destiny02
25. kaotictjinta
26. kaatje89
27. savath
28. _Laura
29. ShamalArabs
30. ziggy_janet
31. Avelienvd
32. momo_lover
33. Jacky2
34. Jennyk
35. daphne__
36. truselientje
37. _Marlijn
38. Peterina
39. Jaan81
40. zasread
41. absque_dubio

* Duidelijke motivatie.
We willen graag een kleurengenetica subforum omdat veel mensen dit een interessant onderwerp vinden en er meer over willen weten, maar je met google etc eigenlijk alleen maar steeds dezelfde info vind, of je moet begraven in verschrikkelijk moeilijke boeken, die ook nog eens moeilijk te vinden zijn.
Daarnaast komen er de laatste tijd steeds meer topics met de vraag wat voor kleur een bepaald paard heeft, hoe je aan een bepaalde kleur komt, wat het verschil is tussen .... en ..... etc. Een central topic of subforum zou ideaal zijn, des te meer omdat er preciezere informatie gegeven kan worden dan wat er in Wiki staat, EN omdat er dan ook beter gereageert kan worden met juiste genetisch en wetenschappelijk informatie door verschillende mensen die er iets vanaf weten ipv andere die het uit hun school boek over biologie halen.

* Regels en richtlijnen (ook wel charter genoemd).

In dit subforum gelden natuurlijk de algemene boktregels.

Verder:
Topics met vragen over de kleur van je paard
- Maximaal 2 foto's (meer in link)
- Geen oneliners
- Duidelijke uitleg in de reacties, of wellich wedervragen. Van TS een duidelijke uitleg bij de foto's.
- geboorte kleur
- kleur ouders
- ras

Topics met vragen over de erfelijkheid van bepaalde kleuren, wellicht hengstenkeuzes etc.
- Duidelijke vragen, met een duidelijke titel
- Geen oneliners
- geboorte kleur
- kleur ouders
- ras

- 1 foto-verzameltopic voor bijzondere kleuren. 2 foto's per dag per gebruiker, uitsluitend reacties op de foto's, geen off-topic reacties toegestaan, bij 100 pagina's sluiten.
- 1 klets-topic, bij 500 pagina's sluiten.
- 1 link-verzameltopic naar diverse kleurengenetica-sites en sites waar je haarmonsters naar kan sturen, zoals Animal Genetics etc
- Alleen links toegestaan met beknopte beschrijving, geen reacties.
- 1 link-topic naar topics op andere plaatsen op Bokt, bijvoorbeeld als je een paardje met een bijzondere kleur te koop hebt, of bij ITP/HAW hebt staan, alleen linken toegestaan met beknopte beschrijving, geen reacties.

* Voorbeeldtopics die in dit subforum thuis zouden horen:
[TI] Wat is dit nu weer?? (kleurtjesvraag)
[TI] Kleur in de tinkerfokkerij: erfelijkheid enzo
[TI] bruin of zwart.
[TI] Kleurenkenners? Is hij vos of roan ?
[TI] Driekleur?
[F-AM] smokey black, waar aan te herkennen?
[F-AM] Wie weet wat de kleur van mijn paard is?
[F-AM] grijsxwit = vosbont?
[F-AM] Donkere rand om de ogen? Welk kleur krijgt veulen?
[F-AM] Welke kleur heeft dit veulen?
[F-AM] Is dit een speciale kleur ?
[HA] HELPIE:P Wat Voor kleur hebben haflingers nou?
[F-AM] is blauwschimmel een definitieve kleur ?
[F-AM] wat voor kleur is dat toch!?
[F-AM] Kan dit?
[RPA] palomino veulen fokken wat voor hengst op mijn merrie?
[RPA] Alg.Topic: Welke Kleur heeft mijn Paard (alle rassen)?
[NF] Bonte new forester hengsten?

Heb een zinnetje die uit 1 van mijn reacties is gequouted even aangepast, want er stond nog in "zoals ik hierboven heb beschreven"

Als Charter (gepikt van de Charter van [TI] en lichtjes aangepast Bloos ) :

Citaat:
Moderators
onbekend

Waarom dit subforum?

Het subforum [KG] Kleurengenetica is in het leven geroepen om al die diverse topics over de kleur van onze paarden die her en der verspreid stonden op Bokt.nl bij elkaar te verzamelen en het zo overzichtelijker te maken voor onszelf.

Omdat vragen over de kleuren van paarden en de genetische achtergrond hiervan op [FA], [FB], [EHK] en de diverse rassenfora als [TI] nogal snel "verzuipen" en vaak niet de gewenste, heldere antwoorden opleveren, is besloten dat dit soort specifieke vragen op [KG] kunnen worden gesteld. Hier zitten ook meer mensen die bekend zijn met kleurengenetica en is er dus meer kans op een antwoord.

Veel mensen vinden dit een interessant onderwerp en willen er meer over weten. Daarnaast komen er de laatste tijd steeds meer topics met de vraag wat voor kleur een bepaald paard heeft, hoe je aan een bepaalde kleur komt. Wat het verschil is tussen kleuren, die uiterlijk veel op elkaar lijken, maar genetisch gezien zeer verschillend zijn.
Een specifiek subforum over Kleurengenetica leidt ertoe dat er preciezere en ook interactieve informatie gegeven kan worden en omdat er dan ook beter gereageerd kan worden met juiste genetisch en wetenschappelijk informatie door verschillende mensen, die er goede kennis van hebben .

Algemene regels en richtlijnen

Omdat het subforum een deel uitmaakt van bokt.nl, gelden hier ook de regels die gelden op bokt. ( Zie voor de regels: help en regels )
Enkele voorbeelden:
* Fotoverzameltopics zijn niet toegestaan, er is 1 fotoverzameltopic, plaats daar je foto's.
* Foto-topics dienen gewoon geplaatst te worden op ITP/HAW.
* Een openingspost mag toegelicht worden aan de hand van 2 foto's, in de rest van het topic dienen de foto's als link geplaatst te worden.
* Slowchatten is niet toegestaan. Daar is de HK voor.

Verder moeten de forumgebruikers op een aantal punten gaan letten:

Let voor je een topic start goed op, of dezelfde vraag of hetzelfde onderwerp niet al eerder langsgekomen is. Dit voorkomt storende herhalingen in de topiclijst.

Slowchatten in de topics is niet de bedoeling. Hiervoor is het speciale kletstopic, waar zoveel gepraat mag worden als men maar wilt.

Fototopics worden gewoon geplaatst in de daarvoor bedoelde fora HAW en ITP. Zoals hierboven wordt vermeld, mogen ter illustratie van een topic mogen wel foto’s geplaatst worden, met een maximaal aantal van twee per topicstart. Overige foto’s mogen wel als link geplaatst worden. Het is niet de bedoeling om na de topicstart nieuwe berichten te posten met extra foto’s. .

Als je problemen tegenkomt in het subforum, meldt dit dan bij één van de moderators.

Is dit wat?

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 18:16

Prima Ja

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:23

Kleurenvragen mogen al niet op de rassensubs staan, maar horen op FA. Tenzij het echt rasgelateerd is, maar dit komt zeer zelden voor. De topics op TI hadden, met uitzondering van eentje, eigenlijk dus ook verplaatst moeten worden. Knipoog
Dat topic op NF is een slecht voorbeeld, daar wordt enkel de vraag gesteld of er bonte New Foresthengsten zijn, en het antwoord is nee omdat dit niet mag volgens het stamboek. In het topic wordt nergens over genetica gesproken. Knipoog (Rest van de topics heb ik zo nog even niet bekeken, maar dat laatste topic heb ik zelf in gereageerd, ik heb namelijk zelf een goedgekeurde bonte hengst en dit is de bonte dekhengst met het hoogste percentage New Forest bloed in Nederland, vandaar dat die me bijgebleven was Knipoog ).

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:33

Lijkt mij ook een leuk subforum Ja

Ik ben zeer benieuwd wat dan de voor en tegens zijn in de ogen van de moderators, zodat wij weten waar we voor moeten pleiten (betere argumenten aandragen) Vork

Wordt er zoveel door de vingers gezien op TI of gewoonweg minder effectief gemodereerd?

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 21:53

Teuntje111 schreef:
Citaat:
* Moet paard-gerelateerd zijn. Ja
* Medestanders:
1. mystica
2. stef
3. Lotjeje
4. Unfaithfull
5. 3Hearts
6. Slotty
7. Zamora
8. Mariettek
9. Kehdra
10. YWC
11. Ktink
12. Natasja91
13. moonfish13
14. Nicole288
15. Potverdikkie
16. Sjaad
17. x_Marr
18 _zwikkie_
19. _Margot_
20. Desiree_1993
21. Pretletter17
22. Teuntje111
23. pluklief
24. Destiny02
25. kaotictjinta
26. kaatje89
27. savath
28. _Laura
29. ShamalArabs
30. ziggy_janet
31. Avelienvd
32. momo_lover
33. Jacky2
34. Jennyk
35. daphne__
36. truselientje
37. _Marlijn
38. Peterina
39. Jaan81
40. zasread
41. absque_dubio
42. snowdon

* Duidelijke motivatie.
We willen graag een kleurengenetica subforum omdat veel mensen dit een interessant onderwerp vinden en er meer over willen weten, maar je met google etc eigenlijk alleen maar steeds dezelfde info vind, of je moet begraven in verschrikkelijk moeilijke boeken, die ook nog eens moeilijk te vinden zijn.
Daarnaast komen er de laatste tijd steeds meer topics met de vraag wat voor kleur een bepaald paard heeft, hoe je aan een bepaalde kleur komt, wat het verschil is tussen .... en ..... etc. Een central topic of subforum zou ideaal zijn, des te meer omdat er preciezere informatie gegeven kan worden dan wat er in Wiki staat, EN omdat er dan ook beter gereageert kan worden met juiste genetisch en wetenschappelijk informatie door verschillende mensen die er iets vanaf weten ipv andere die het uit hun school boek over biologie halen.

* Regels en richtlijnen (ook wel charter genoemd).

In dit subforum gelden natuurlijk de algemene boktregels.

Verder:
Topics met vragen over de kleur van je paard
- Maximaal 2 foto's (meer in link)
- Geen oneliners
- Duidelijke uitleg in de reacties, of wellich wedervragen. Van TS een duidelijke uitleg bij de foto's.
- geboorte kleur
- kleur ouders
- ras

Topics met vragen over de erfelijkheid van bepaalde kleuren, wellicht hengstenkeuzes etc.
- Duidelijke vragen, met een duidelijke titel
- Geen oneliners
- geboorte kleur
- kleur ouders
- ras

- 1 foto-verzameltopic voor bijzondere kleuren. 2 foto's per dag per gebruiker, uitsluitend reacties op de foto's, geen off-topic reacties toegestaan, bij 100 pagina's sluiten.
- 1 klets-topic, bij 500 pagina's sluiten.
- 1 link-verzameltopic naar diverse kleurengenetica-sites en sites waar je haarmonsters naar kan sturen, zoals Animal Genetics etc
- Alleen links toegestaan met beknopte beschrijving, geen reacties.
- 1 link-topic naar topics op andere plaatsen op Bokt, bijvoorbeeld als je een paardje met een bijzondere kleur te koop hebt, of bij ITP/HAW hebt staan, alleen linken toegestaan met beknopte beschrijving, geen reacties.

* Voorbeeldtopics die in dit subforum thuis zouden horen:
[TI] Wat is dit nu weer?? (kleurtjesvraag)
[TI] Kleur in de tinkerfokkerij: erfelijkheid enzo
[TI] bruin of zwart.
[TI] Kleurenkenners? Is hij vos of roan ?
[TI] Driekleur?
[F-AM] smokey black, waar aan te herkennen?
[F-AM] Wie weet wat de kleur van mijn paard is?
[F-AM] grijsxwit = vosbont?
[F-AM] Donkere rand om de ogen? Welk kleur krijgt veulen?
[F-AM] Welke kleur heeft dit veulen?
[F-AM] Is dit een speciale kleur ?
[HA] HELPIE:P Wat Voor kleur hebben haflingers nou?
[F-AM] is blauwschimmel een definitieve kleur ?
[F-AM] wat voor kleur is dat toch!?
[F-AM] Kan dit?
[RPA] palomino veulen fokken wat voor hengst op mijn merrie?
[RPA] Alg.Topic: Welke Kleur heeft mijn Paard (alle rassen)?

Heb een zinnetje die uit 1 van mijn reacties is gequouted even aangepast, want er stond nog in "zoals ik hierboven heb beschreven"

Als Charter (gepikt van de Charter van [TI] en lichtjes aangepast Bloos ) :

Citaat:
Moderators
onbekend

Waarom dit subforum?

Het subforum [KG] Kleurengenetica is in het leven geroepen om al die diverse topics over de kleur van onze paarden die her en der verspreid stonden op Bokt.nl bij elkaar te verzamelen en het zo overzichtelijker te maken voor onszelf.

Omdat vragen over de kleuren van paarden en de genetische achtergrond hiervan op [FA], [FB], [EHK] en de diverse rassenfora als [TI] nogal snel "verzuipen" en vaak niet de gewenste, heldere antwoorden opleveren, is besloten dat dit soort specifieke vragen op [KG] kunnen worden gesteld. Hier zitten ook meer mensen die bekend zijn met kleurengenetica en is er dus meer kans op een antwoord.

Veel mensen vinden dit een interessant onderwerp en willen er meer over weten. Daarnaast komen er de laatste tijd steeds meer topics met de vraag wat voor kleur een bepaald paard heeft, hoe je aan een bepaalde kleur komt. Wat het verschil is tussen kleuren, die uiterlijk veel op elkaar lijken, maar genetisch gezien zeer verschillend zijn.
Een specifiek subforum over Kleurengenetica leidt ertoe dat er preciezere en ook interactieve informatie gegeven kan worden en omdat er dan ook beter gereageerd kan worden met juiste genetisch en wetenschappelijk informatie door verschillende mensen, die er goede kennis van hebben .

Algemene regels en richtlijnen

Omdat het subforum een deel uitmaakt van bokt.nl, gelden hier ook de regels die gelden op bokt. ( Zie voor de regels: help en regels )
Enkele voorbeelden:
* Fotoverzameltopics zijn niet toegestaan, er is 1 fotoverzameltopic, plaats daar je foto's.
* Foto-topics dienen gewoon geplaatst te worden op ITP/HAW.
* Een openingspost mag toegelicht worden aan de hand van 2 foto's, in de rest van het topic dienen de foto's als link geplaatst te worden.
* Slowchatten is niet toegestaan. Daar is de HK voor.

Verder moeten de forumgebruikers op een aantal punten gaan letten:

Let voor je een topic start goed op, of dezelfde vraag of hetzelfde onderwerp niet al eerder langsgekomen is. Dit voorkomt storende herhalingen in de topiclijst.

Slowchatten in de topics is niet de bedoeling. Hiervoor is het speciale kletstopic, waar zoveel gepraat mag worden als men maar wilt.

Fototopics worden gewoon geplaatst in de daarvoor bedoelde fora HAW en ITP. Zoals hierboven wordt vermeld, mogen ter illustratie van een topic mogen wel foto’s geplaatst worden, met een maximaal aantal van twee per topicstart. Overige foto’s mogen wel als link geplaatst worden. Het is niet de bedoeling om na de topicstart nieuwe berichten te posten met extra foto’s. .

Als je problemen tegenkomt in het subforum, meldt dit dan bij één van de moderators.

Is dit wat?

Even bijgewerkt Knipoog

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:55

ik denk dat als een topic echt over de genetica en over de kleur gaat dat het dan op KG moet, en niet bij haflingers/fjorden enz... Als je nou vraagt: is dit een normale kleur voor mijn haf? Dan wel, maar als je wil weten: Hoe komt mijn haf aan deze kleur?! Dan moet hij wel naar KG. Lijkt mij, aangezien je dan dieper ingaat op de genetica, van de ouders ed om een oplossing te gaan zoeken.

Je moet gewoon goed op de essentie's letten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:02

iik ben er ook voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:04

een centraal topic bij FA: welke kleur is mijn paard?
Kan dat niet, dan vang je al een heleboel topics
Laatst is er bij Rassenpraat ook weer een goed lopend topic op slot gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:43

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:11

[***] schreef:
een centraal topic bij FA: welke kleur is mijn paard?
Kan dat niet, dan vang je al een heleboel topics
Laatst is er bij Rassenpraat ook weer een goed lopend topic op slot gezet.

Maar dan kun je alleen posten als je een vraag hebt over een eigen paard. Een subforum kan heel leerzaam zijn ook in meer algemene zin, verschillende rassen met speciale kleuren en wat als je die kruist, hoe fok je een bepaalde kleur, waar moet je niet mee fokken om iets uit te sluiten, OWLS, een plek om info op te zoeken en waar je ook erover door kunt vragen. Maar vooral: hoe werkt die vererving nu, het blijft lastig om dat uit een statisch rijtje mogelijkheden te leren en er zijn bokkers die het heel goed uit kunnen leggen. Zo kan er dus ook een topic bij waarin gewoon gepraat kan worden en meer uiteenlopende vragen beantwoord kunnen worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:37

centraal topic is besproken en afgekeurd door het mod team (is mij gemeld door een mod)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:38

Wat is de reden daarvoor?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:39

ik wil ook wel graag de reden weten ...

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 16:44

ik eigenlijk ook wel, maar zijn ze nog voor een subforum aant discuseren? (?)