Schijtziek van Penny-pb's.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Schijtziek van Penny-pb's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:40

Welshcobfan schreef:
Ik heb mijn pony nog nooit zo ongelukkig gezien als in een kudde en in de kou en regen in de wei 24/7. Maar gelukkig beseffen er altijd wel mensen dat niet elk paar gelijk is en dat er ook mafkezen tussen staan die niet helemaal beseffen dat ze een paard zijn Ach gut

Er zijn zeker uitzonderingen, dat weet ik, maar het gros van de paarden boeit het echt niet wat voor weer het is buiten. Knipoog
De mijne zeker niet, maar ik ken de topics nog wel met 'sielugggg, je paard in de winter buiten, zijn ze niet meer voor gemaakt', enzovoort. Yeah, right. Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:41

klopt, maar jij luistert. Vele trekken al een conclusie aan het begin van je verhaal. Dat is vaak het probleem Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:43

Er word hier nu wel heel veel begrip getoond, maar toen ik zei dat mijn paard niet de wei op kon, omdat hij zichzelf beet, was wel de wereld te klein hoor Clown Want ELK paard kon buiten staan, dat is immers zijn natuur.

Dat de oorzaak van het zelf buiten de schuld is van de mens, dat is helemaal waar, maar als een ander mens hem tegen zichzelf wil beschermen, vind ik dat imo een betere zaak, dan hem zijn gang te laten gaan!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:45

24-7 binnen is het ene uiterste, 24-7 buiten is het andere uiterste..... daar zit iets tussenin.
@ Welshcobfan: je geeft je pony de keuze.... de mogelijkheid is er, en je vind zelf ook dat ie sowieso een fors aantal uren naar buiten moet. Ik heb het nu over de mensen die een pensionstalling willen met alle vormen van luxe, en accepteren dat weidegang of vrije uitloop in een paddock (meer dan 1 uurtje) daar niet bij horen.
Die paarden hebben geen keuze, die paarden hebben niet eens de mogelijkheid...
Wanneer je het dier willens en wetens de mogelijkheid ontzegt doordat je in een bepaald gebied wil wonen, of aan luxe hecht, heb je aan mij geen grote vriend....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:46

Ik vind discussieren met Kiwiko en Nadya ook no problem, maar kan me nog best eens druk maken om dingen hoor, of fel uithalen. (Dat zijn normaliter anderen Haha! )
Maar het is wel leuk om inderdaad te horen dat mensen je goed kunnen hebben en je toch om je duidelijkheid en eerlijkheid waarderen! Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:49

Ik ben het er ook mee eens dat je ook echt moet kijken wat voor het paard het beste is, niet wat jou het beste uitkomt (nu komt mij het in de winter wel prima uit hoor dat hij een binnenpaard is Haha!). Ik kan eerlijk zeggen: ik heb het tenminste geprobeerd! Lachen en heb nu de guldenmiddenweg gevonden.
Een anti-bijtkap werkte voor mijn pony trouwens perfect toen hij zijn tumor de hele tijd openbeet! (al moest het halster wel extra strak, want hij was best handig Nagelbijten / Gniffelen).
Maar ik zal nooit iemand een pb sturen van: goh, je bent nu schandalig bezig.
Dat zit niet in mij Lachen

Weet je wat ik het mooiste vind? als mensen kunnen zeggen: ik ben het totaal niet met je eens, maar ik respecteer je mening.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:52

BCS schreef:
Er word hier nu wel heel veel begrip getoond, maar toen ik zei dat mijn paard niet de wei op kon, omdat hij zichzelf beet, was wel de wereld te klein hoor Clown Want ELK paard kon buiten staan, dat is immers zijn natuur.

Dat de oorzaak van het zelf buiten de schuld is van de mens, dat is helemaal waar, maar als een ander mens hem tegen zichzelf wil beschermen, vind ik dat imo een betere zaak, dan hem zijn gang te laten gaan!

Tja, dat ligt er maar aan.... wanneer je in discussie gaat komen er namelijk mondjesmaat ook andere aapjes uit de mouw gepiept. Iemand begint bijv. door te zeggen dat het paard niet met anderen overweg kan, dat het gras te rijk is, of dat ze zichzelf blesseren of dat er bijvoorbeeld geen stalling met weidegang te vinden is. Wanneer je helpt door suggesties aan te dragen of mee te zoeken, blijkt dat niet alleen bovenstaande argumenten de doorslag hebben gegeven, maar dat de binnenbak en kantine toch ook wel erg belangrijk waren.... en dan glijdt het alweer een hele andere kant op. De motieven zijn soms zuiver, maar heel vaak ook helemaal niet.... aan de mensen heb ik dan een hele kluif Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:52

En dat komt maar heel weinig voor hoor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:53

Wat ik zo fijn vind aan Nadya die toch een diehard Nher is Lachen is dat zij begrijpt dat er soms situaties zijn waar je een eind hout bij pakt, en ze kan ook begrijpen dat sommige paarden dus niet op het land komen of slechts maar deels op het land komen.

Zij kan begrijpen dat situaties soms heel anders zijn en dat je dan weinig keuze hebt

neemt niet weg dat zij absoluut tegen "geweld" is en dat is uiteraard ook helemaal goed, ik ben ook tegen geweld Lachen Lachen en zeker als het tegen mij gebruikt wordt.

Ik kan daar weinig aan veranderen, als ik een paard binnenkreeg dan kostte dat de eigenaren veel geld........ en hun bepalen de tijdslimiet, niet ik Lachen

Mijn enigste eigenste staat 24/7 op het land nu, wordt natuurlijk bekapt..... en de hele santekraam erom heen....

maar in de sport wordt dat lastig, en aangezien er toch mensen blijven die een maat teveel paard kopen om hun sportprestaties omhoog te krikken, zullen mijn collega's en ik helaas paarden binnen blijven krijgen die we eerst moeten afbreken voor we ze weer kunnen opbouwen.....

en dat is niet leuk, verre van zelfs

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:54

Maar ik zou ook aan mijzelf gaan twijfelen als ik van verschillende mensen pb's zou krijgen van 'joh dit gaat niet goed zo.' als het maar wel met een mening is, dan alleen maar 'zielig'

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:55

Citaat:
Weet je wat ik het mooiste vind? als mensen kunnen zeggen: ik ben het totaal niet met je eens, maar ik respecteer je mening.

Tja, wanneer iemand iets doet dat volkomen tegen de aard van het paard indruist, waar het dier diep ongelukkig of zelfs geblesseerd door raakt kan ik niet zeggen dat ik de mening van diegene respecteer.... dat zou niet eerlijk zijn.
Ik kan alleen zeggen dat ik het er niet mee eens ben, en dat ik noodgedwongen de mening van die ander zal moeten accepteren... maar dat is iets anders dan respecteren. Respect verdien je door je acties, dat krijg je niet cadeau...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:55

Ninx schreef:
Tja, dat ligt er maar aan.... wanneer je in discussie gaat komen er namelijk mondjesmaat ook andere aapjes uit de mouw gepiept. Iemand begint bijv. door te zeggen dat het paard niet met anderen overweg kan, dat het gras te rijk is, of dat ze zichzelf blesseren of dat er bijvoorbeeld geen stalling met weidegang te vinden is. Wanneer je helpt door suggesties aan te dragen of mee te zoeken, blijkt dat niet alleen bovenstaande argumenten de doorslag hebben gegeven, maar dat de binnenbak en kantine toch ook wel erg belangrijk waren.... en dan glijdt het alweer een hele andere kant op. De motieven zijn soms zuiver, maar heel vaak ook helemaal niet.... aan de mensen heb ik dan een hele kluif Haha!

Ja, maar dat word er dan meestal weer aangenomen, zonder daadwerkelijk te vragen, het HOE en WAAROM?
Ze denken altijd maar dat het een goed excuus is, om te verschuilend dat je paard niet de hele dag buiten staat. Dat is niet altijd zo, en dat word vaak al geroepen, voordat er iemand echt daadwerkelijk zich verdiept heeft in het verhaal. En ik denk dat het daar voornamelijk steeds fout gaat!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:58

Sja, er blijven altijd mensen die er heilig in geloven dat een paard maar in de kudde moet lopen 24/7 het hele jaar door omdat het zo hoort. Zonder naar het paard te kijken of die happy is.
Maar dat valt bij mij ook onder onkunde Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:58

Ninx schreef:
[
blijkt dat niet alleen bovenstaande argumenten de doorslag hebben gegeven, maar dat de binnenbak en kantine toch ook wel erg belangrijk waren.... en dan glijdt het alweer een hele andere kant op. De motieven zijn soms zuiver, maar heel vaak ook helemaal niet.... aan de mensen heb ik dan een hele kluif Haha!

Een binnenbak is voor mij een must, zeker als ik paarden in training heb......... die kan ik echt niet een paar dagen stil zetten omdat de baan niet begaanbaar is Lachen Lachen
dus de boer op de hoek valt af Lachen Lachen

nou stond ik op een stal met 2 binnenbanen, 3 buitenbanen, stapmolen, kantine, solaria, spuitplaatsen en je noemt het maar op maar ook MET LAND Lachen

kostte maar 420 euries pm per paard Lachen EN moest er nog een half uur voor in de tuut zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:00

Welke stal is dat dan? Ik betaal namelijk ook 420 Clown Maar mijn paard staat elke dag (als uitzondering omdat het medisch is) een halve dag buiten. De rest eigenlijk niet, die mogen maar 1 uur per dag.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:01

KiWiKo, ik begin volgende week aan een 3-jarige dominante merrie, die door een vriendelijk gezinnetje gekocht is, die (helaas) niet echt verstand hebben van het houden van paarden, laat staan er eentje africhten. Die mensen willen het graag op de ''natuurlijke'' manier doen, maar halen de verkeerde dingen uit de boekjes of beter gezegd, ze snappen het gewoon niet, doen maar wat, met als gevolg dat de merrie over ze heen walst, rent, vliegt en er veilig op rijden nog een hele lange weg is (vermoed ik). Er moet straks een 12-jarige op de merrie kunnen rijden. Knipoog

Ik durf te verwedden dat ik vooral de mensen moet gaan begeleiden. Die merrie gaat het vrij snel snappen (paarden leren sneller dan mensen, is mijn ervaring), mits de mensen maar willen leren en oefenen. Zo zie ik het...... Wordt nog een hele kluif, vrees ik, maar ik hou wel van een uitdaging en ben al blij dat die mensen NH willen leren en zo enthousiast zijn. Knipoog
Waar een wil is, is een weg.........

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:02

@ Kiwiko: ondanks het feit dat ik zelf geweld schuw.... heb ik ook al eens gezegd dat het kaliber paarden dat jij binnenkrijgt wel even iets anders is dan het type paarden waar ik in de regel mee omga. Het is makkelijk kletsen achter je compu over 'vragen' i.p.v. 'afdwingen'. Maar als er in jouw geval een levensgevaarlijk stuk paard van 800 kilo binnen komt waar de eigenaar al het mogelijke aan heeft verkloot, moet je mij daar ook niet op af sturen vermoedt ik... Jouw 'steviger' aanpak zal op momenten dan vereist zijn, en ik heb in al je posts al wel gezien dat het je aan ervaring niet ontbreekt.
Daarom is het ook zo allejezus belangrijk dat mensen over wat zelfkennis beschikken en niet een paard kopen dat ze nooit aan zullen kunnen.... oogt best leuk zo'n bloed-typje, maar hoeveel mensen kunnen daar nu echt goed mee werken?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 09-06-08 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:02

maar het gaat hier erg offtopic, ik kan me niet voorstellen dat er dagelijks pm's gestuurd worden, vol met scheldwoorden..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:04

Welshcobfan schreef:
Sja, er blijven altijd mensen die er heilig in geloven dat een paard maar in de kudde moet lopen 24/7 het hele jaar door omdat het zo hoort. Zonder naar het paard te kijken of die happy is.
Maar dat valt bij mij ook onder onkunde Tong uitsteken

Daar heb je helemaal gelijk in..... De NH trend kent ook zijn dramatische uitwassen, en onkundigheid vind je overal vrees ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:05

Als je op bokt zit en je krijgt dagelijks PB met scheldwoorden, hou je snel op met bokken, lijkt me.
Ik zou er in elk geval niet op zitten te wachten. Ik bok, omdat ik het gezellig vind, mensen leer kennen, dingen kan delen, wat kan leren en omdat ik soms best van drammen hou. Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:06

Nadya schreef:
Als je op bokt zit en je krijgt dagelijks PB met scheldwoorden, hou je snel op met bokken, lijkt me.
Ik zou er in elk geval niet op zitten te wachten. Ik bok, omdat ik het gezellig vindt, mensen leer kennen, dingen kan delen en omdat ik soms best van drammen hou. Haha!

Houdt jij van drammen? Dat is me nooit opgevallen Knipoog
Zelf ben ik daar ook geen ster in Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:07

Ninx schreef:
Houdt jij van drammen? Dat is me nooit opgevallen Knipoog
Zelf ben ik daar ook geen ster in Knipoog

Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:08

Nadya schreef:
Ik zou er in elk geval niet op zitten te wachten. Ik bok, omdat ik het gezellig vind, mensen leer kennen, dingen kan delen, wat kan leren en omdat ik soms best van drammen hou. Haha!

Lijkt mij ook, maar ik denk dat het imo dan niks meer te maken heeft met het daadwerkelijke onderwerp..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:11

Wat bedoel je, BCS? Ik volg je even niet, geloof ik.....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:11

....
BCS schreef:
Nadya schreef:

Lijkt mij ook, maar ik denk dat het imo dan niks meer te maken heeft met het daadwerkelijke onderwerp..

Als je dagelijks Scheld PB's verstuurd wordt het ook tijd om te stoppen met Bokt