Troika schreef:Bij een valse knik voelt het alsof je paard uit 2 delen bestaat. Achter slingert er een beetje achteraan en aan de voorkant gebeurt van alles. Zonder echt contact neemt je paard een bepaalde houding aan die er in eerste instantie goed uit lijkt te zien maar niet goed voelt. Hals buigt idd op de verkeerde plaats. Het paard lijkt in een soort van oprichting te lopen zonder dat de achterhand er goed bij is en zonder dat de rug goed wordt gebruikt.reinandje schreef:ik volg dit ook even iemand nog tips om te zorgen dat het paard niet in zijn eigen houding blijft lopen?
Mijn paard deed het ook toen ik hem net had. We hebben rigoreus de teugels helemaal los gegooid, geen enkel contact meer gemaakt en zijn hem gaan rijden alleen op het been en zit. Dit hebben we echt maanden volgehouden. Hij wist niet wat hem overkwam, ineens moest ie op z'n eigen benen lopen, eerst liep ie helemaal met het hoofd omhoog en struikelde veel. Langzamerhand kwam hij naar beneden en ging krachtiger lopen en uiteindelijk begon ie z'n rug ook af en toe (en steeds vaker) te gebruiken. Vanuit voorwaarts neerwaarts heb ik hem heel langzaam opgepakt en nu gaat het steeds beter met af en toe een terugvalletje. Het was een leerzaam proces want ik had het nog nooit meegemaakt, het was ook een hardnekkig probleem want zodra mijn paard een beetje gespannen is probeert hij nog steeds in zijn 'eigen veilige' houding te kruipen.
ik herken dit verhaal!
ik heb nu een 4 bijna 5 jarige merrie, Die in mekaar getrokken is, en niet op der eigen benen kunnen lopen nu, 4 maanden later alles op de zit een been hulpen, Gaat het stukken beter!!
Zo nu en dan pakken we met goede ontspanning de voorkant er bij, en puur uit ontspanning en een klein beetje stuuring richting het aan de teugel. Wat ik altijd heb geleerd is dat ONTSPANNING echt het belangrijkste. Dwing je paard nooit in een houding.. daardoor kan je paard zoveel spier en gewricht problemen krijgen.... Dat wil je je paard toch niet aan doen voor een mooi plaatje??
is eigenlijk niet helemaal de richting van het topic.. Maar moest het er ff uitgooieee..[/quote]
ben het helemaal met je eens:)
die valse knik zou er helemaal niet zijn als sommige mensen hun paarden gewoon in hun natuurlijke houding lieten lopen, inplaats van met onweten heid gewoon maar wat aan de teugels gaan trekken.( bedoel ik niemand persoonlijks mee, is gewoon een voorbeeld;) )