Valse Knik (+foto)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

33Bonita33

Re: Valse Knik (+foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:15

Troika schreef:
Bij een valse knik voelt het alsof je paard uit 2 delen bestaat. Achter slingert er een beetje achteraan en aan de voorkant gebeurt van alles. Zonder echt contact neemt je paard een bepaalde houding aan die er in eerste instantie goed uit lijkt te zien maar niet goed voelt. Hals buigt idd op de verkeerde plaats. Het paard lijkt in een soort van oprichting te lopen zonder dat de achterhand er goed bij is en zonder dat de rug goed wordt gebruikt.

reinandje schreef:
ik volg dit ook even iemand nog tips om te zorgen dat het paard niet in zijn eigen houding blijft lopen?

Mijn paard deed het ook toen ik hem net had. We hebben rigoreus de teugels helemaal los gegooid, geen enkel contact meer gemaakt en zijn hem gaan rijden alleen op het been en zit. Dit hebben we echt maanden volgehouden. Hij wist niet wat hem overkwam, ineens moest ie op z'n eigen benen lopen, eerst liep ie helemaal met het hoofd omhoog en struikelde veel. Langzamerhand kwam hij naar beneden en ging krachtiger lopen en uiteindelijk begon ie z'n rug ook af en toe (en steeds vaker) te gebruiken. Vanuit voorwaarts neerwaarts heb ik hem heel langzaam opgepakt en nu gaat het steeds beter met af en toe een terugvalletje Knipoog. Het was een leerzaam proces want ik had het nog nooit meegemaakt, het was ook een hardnekkig probleem want zodra mijn paard een beetje gespannen is probeert hij nog steeds in zijn 'eigen veilige' houding te kruipen.

ik herken dit verhaal!
ik heb nu een 4 bijna 5 jarige merrie, Die in mekaar getrokken is, en niet op der eigen benen kunnen lopen nu, 4 maanden later alles op de zit een been hulpen, Gaat het stukken beter!!
Zo nu en dan pakken we met goede ontspanning de voorkant er bij, en puur uit ontspanning en een klein beetje stuuring richting het aan de teugel. Wat ik altijd heb geleerd is dat ONTSPANNING echt het belangrijkste. Dwing je paard nooit in een houding.. daardoor kan je paard zoveel spier en gewricht problemen krijgen.... Dat wil je je paard toch niet aan doen voor een mooi plaatje??

is eigenlijk niet helemaal de richting van het topic.. Maar moest het er ff uitgooieee..[/quote]

ben het helemaal met je eens:)
die valse knik zou er helemaal niet zijn als sommige mensen hun paarden gewoon in hun natuurlijke houding lieten lopen, inplaats van met onweten heid gewoon maar wat aan de teugels gaan trekken.( bedoel ik niemand persoonlijks mee, is gewoon een voorbeeld;) )

Dreaa_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:27

Bij een valse knik voelt het alsof je paard uit 2 delen bestaat. Achter slingert er een beetje achteraan en aan de voorkant gebeurt van alles. Zonder echt contact neemt je paard een bepaalde houding aan die er in eerste instantie goed uit lijkt te zien maar niet goed voelt. Hals buigt idd op de verkeerde plaats. Het paard lijkt in een soort van oprichting te lopen zonder dat de achterhand er goed bij is en zonder dat de rug goed wordt gebruikt.

ik volg dit ook even iemand nog tips om te zorgen dat het paard niet in zijn eigen houding blijft lopen?

Mijn paard deed het ook toen ik hem net had. We hebben rigoreus de teugels helemaal los gegooid, geen enkel contact meer gemaakt en zijn hem gaan rijden alleen op het been en zit. Dit hebben we echt maanden volgehouden. Hij wist niet wat hem overkwam, ineens moest ie op z'n eigen benen lopen, eerst liep ie helemaal met het hoofd omhoog en struikelde veel. Langzamerhand kwam hij naar beneden en ging krachtiger lopen en uiteindelijk begon ie z'n rug ook af en toe (en steeds vaker) te gebruiken. Vanuit voorwaarts neerwaarts heb ik hem heel langzaam opgepakt en nu gaat het steeds beter met af en toe een terugvalletje Knipoog. Het was een leerzaam proces want ik had het nog nooit meegemaakt, het was ook een hardnekkig probleem want zodra mijn paard een beetje gespannen is probeert hij nog steeds in zijn 'eigen veilige' houding te kruipen.[/quote]

ik herken dit verhaal!
ik heb nu een 4 bijna 5 jarige merrie, Die in mekaar getrokken is, en niet op der eigen benen kunnen lopen nu, 4 maanden later alles op de zit een been hulpen, Gaat het stukken beter!!
Zo nu en dan pakken we met goede ontspanning de voorkant er bij, en puur uit ontspanning en een klein beetje stuuring richting het aan de teugel. Wat ik altijd heb geleerd is dat ONTSPANNING echt het belangrijkste. Dwing je paard nooit in een houding.. daardoor kan je paard zoveel spier en gewricht problemen krijgen.... Dat wil je je paard toch niet aan doen voor een mooi plaatje??

is eigenlijk niet helemaal de richting van het topic.. Maar moest het er ff uitgooieee..[/quote]

ben het helemaal met je eens:)
die valse knik zou er helemaal niet zijn als sommige mensen hun paarden gewoon in hun natuurlijke houding lieten lopen, inplaats van met onweten heid gewoon maar wat aan de teugels gaan trekken.( bedoel ik niemand persoonlijks mee, is gewoon een voorbeeld;) )[/quote]

Ik ben het totaal met je eens.. Haha! Bloos

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:47

mischien is dit een voorbeeld, voor een valse knik?

Afbeelding

Dreaa_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:05

Ik kan het niet heel goed zien, Het paard is wel in de krul getrokken, Er is geen ontspanning te zien.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:53

leonieswenny schreef:

Afbeelding

De halshouding doet er wel aan denken...maar helemaal goed te zien is het niet op deze foto.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:41

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:13

goeie bispax
Uit de eerste link!
Citaat:
opgericht met verkeerde knik (3e halswervel hoogste punt).

Alle andere dingen - achter de teugel en paard in 2 delen komt vaak voor in combinatie met de valse knik, echter hoeft dit niet en zijn het bijkomende problemen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:18

Heb het topic even doorgelezen, maar moet zeggen dat veel mensen twijfelen of ze hun paard in een 'valse knik' hebben lopen. Het is onzin. Ik bedoel, als het hoogste punt van de hals verder achter de oren zit, is dit géén valse knik. Het is vrij normaal dat dit zo is. Mits het niet achter de loodlijn loopt en niet té ver in elkaar getrokken is.

Het is een valse knik wanneer het paard van de hand af blijft en in de krul blijft lopen - waar veel ruiters ook naar toe rijden, omdat ze denken dat wanneer je geen gewicht in je handen hebt, het goed is - en de rug wegdrukt + achter het been loopt! Als je je handen gewoon naar voren kunt steken en het aandrijven weinig zin heeft, heeft het een valse knik. Je kunt er dan vrijwel niets meer mee. Het voorbeeld van Coby en Iceprincess zijn erg goed. Maar bij Coby 'moet' er dan wel een foto bij die laten zien hoe het wel moet. Dat vind ik wel een goed idee.

Veel andere paarden zijn gewoon in de krul getrokken, met de kin op de borst of lopen gewoon correct, maar wat kort. Een paard moet van achter naar voren gereden worden en van daaruit de hals er op gaan zetten. Het neusje mag er dan íets uitkomen zetten. Lachen En ja, je krijgt dan veel gewicht in je handen, dat hoort zo. Je moet gaan opletten wanneer een paard licht in de hand is. Pas als je verder bent in de sport (M/Z niveau) hoort het meer bergopwaarts te gaan lopen en iets lichter in de hand te worden, doordat het achter actief is.

Althans, zo zie ik het. Knipoog Maar alle foto's van deze bokkers zijn gewoon 'correct'. In ieder geval geen valse knik. Je moet niet alleen zo focussen op de hals, ook in de gehele houding van het paard.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:23

leonieswenny schreef:

Afbeelding

Dit is geen valse knik. Het paard zou voor het goede wat langer mogen zijn in de hals. Iets meer ruimte, zodat de pony zich kan ontspannen en lekker door de rug gaat lopen. Tevens is het een beetje een ongelukkig moment, aangezien de pony er een beetje krom op staat op deze foto. Aan de hand van een standfoto kun je geen valse knik concluderen en eigenlijk al helemaal niet zeggen hoe het wel zou moeten. Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:34

Afbeelding
dit vind ik ook wel een mooie vase knik Clown

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:40

Op zich is een valse knik toch best makkelijk te herkennen.
gewoon je teugels helemaal losgooien. Als je paard ten alle tijden toch in de krul blijft lopemn, dan heb je een valse knik. Makkelijk gezegd dan.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:40

sammy1 schreef:
Afbeelding
hier ging ze er ook achter lopen,
ik weet niet of dit wat is.

hebben jullie niks aan deze???

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:45

asjemenou schreef:
Op zich is een valse knik toch best makkelijk te herkennen.
gewoon je teugels helemaal losgooien. Als je paard ten alle tijden toch in de krul blijft lopemn, dan heb je een valse knik. Makkelijk gezegd dan.

Even niet helemaal ontopic he, maar wat ze in duitsland (en belgie?) hebben, dat überstreichen, dat kan dus alleen als je paard een vlase knik heeft?

Citaat:
A second way to "take the pressure out of the horse," Mr. Schumacher said, is to do uberstreichen. This is the release of one or both reins towards the mouth during which the horse maintains the same balance, frame, and carriage as before.

http://www.woodsdressage.com/training_principles.asp

Als jij je hand naar voren doet moet je paard de hand toch volgen?

Uh jah, even een kort zijstapje.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:48

uberstreichen die je maar een paar passen, niet een hele proef!
Natuurlijk koet je je hand een keer naar voren kunnen doen, maar ala je paard na 10 rondjes dan nog steeds met zijn kin op zijn borst loopt, dan is er iets toch niet helemaal goed.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:49

als je paard een valse knik heeft, betekent dat nog niet per definitie dat hij ook achter de teugel is.
Het kan ook nog zijn dat hij gewoon lekker te stuwen in je hand en super zwaar is en dan ook een valse knik heeft.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:54

asjemenou schreef:
uberstreichen die je maar een paar passen, niet een hele proef!
Natuurlijk koet je je hand een keer naar voren kunnen doen, maar ala je paard na 10 rondjes dan nog steeds met zijn kin op zijn borst loopt, dan is er iets toch niet helemaal goed.

Oke duidelijk Lachen

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:58

heb al 2 keer gevraagd of jullie iets aan die foto van mij hebben,
krijg geen antwoord.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:17

Sammy1: Dat is toch geen valse knik? Dat is gewoon laag en té diep. Hij is weliswaar heel licht in je hand, maar imo niet echt een representatief en duidelijk voorbeeld van een valse knik.

Ik zou er ook niet bepaald trots op zijn als ik hét voorbeeld was voor een valse knik. Nagelbijten / Gniffelen

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:24

Ik zou er ook niet trots op zijn, maar ik zou me er ook niet voor schamen. Er is niemand met een paard dat altijd perfect loopt en er is geen ruiter die altijd perfect rijdt. Ik heb ook wel foto's van mezelf dat ik denk "jezus, dat ziet er echt niet uit" maar dat betekent nog niet dat het over de hele lijn slecht gaat of dat er nooit verbetering in zal komen. Ik heb er nooit moeite mee om ook de slechtere beelden te laten zien, omdat het rijden een weg met je paard ergens naartoe is en iedereen leert elke dag weer dingen bij. Zolang de wil er maar is om te leren van je fouten, is het beslist geen schande als je fouten maakt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:39

ik heb hier een paard staan wat van zichzelf graag in een valse knik loopt..
Afbeelding

Afbeelding

is inmiddels al heel veel verbeterd,maar dit zijn foto's van 3 jaar geleden..

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:25

bij die foto's vind ik het bit en de handhouding van de amazone weer niet kloppen bij een valse knik foto.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:31

nee idd LFJ , ik zie eerder een paard dat in de krul word getrokken.

IK vind nog steeds de fries met de mysterieuze ruiter Tong uitsteken de allerbeste weergave van een valse knik Knipoog

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:44

lovelucky schreef:
lovelucky schreef:

Ik snap nog steeds niet waarom de foto van coby niet gewoon perfect is.
Tis een beetje banketstaaf, maargoed, op bokt mag "Het is een momentopname" door sommigen niet als een excuus gezien worden, dus dan vind ik ook dat als er een hele reeks foto's van coby zijn die er zo uitzien, dat dat dan net zo bruikbaar is.

Edit je kan ook één van die foto's gebruiken en dan bijv. er bij zetten: "Zo hoort het niet"
En dan nog één van coby met "Zo hoort het wel" Dan kan je nog beter laten zien wat een valse knik precies is.
http://www.merriestammen.nl/images/Ferro_2.jpg
http://www.allpepper.it/dressage/olympicferro.jpg (zijn maar twee voorbeeldjes)

Ik snap het even niet meer.. Ben ik nou heel blind of zie ik bijna geen verschil tussen de eerste paar foto's, en de laatste 2? Ik kan bij deze foto's niet zien of het een false knik is, of niet. Ieman die het me duidelijk kan maken?

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:12

crossmonster schreef:
nee idd LFJ , ik zie eerder een paard dat in de krul word getrokken.

Maar ook een paard wat in de krul getrokken wordt kan een valse knik geven.
en dat is wel heel duidelijk te zijn.

Een valse knik is een afbuiging van de verkeerde nekwervels. op welke manier die knik tot stand komt doet voor de knik an sich niet terzake.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:58

bispax schreef:
hier een mooie link en goed uit gelegt over de valse knik en andere houdingen

http://www.hippocampus-nl.com/index.php?content_id=330

http://www.hippocampus-nl.com/s2e.php?content_id=322

onderaan staan nog meer links wat te maken heeft met dit onderwerp Knipoog

Ik heb ook nog een goede link over o.a. een valse knik. Het is allemaal Engelstalig, maar ook zonder tekst zijn de plaatjes duidelijk genoeg denk ik.
De info gaat een paar pagina's lang door, naar mijn idee de moeite waard om even door te klikken.

http://www.sustainabledressage.net/rollkur/how.php