Ban mensen met tenenkrommende taal- en spelfouten...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Re: Ban mensen met tenenkrommende taal- en spelfouten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:24

Iris82 schreef:
Tja, tis makkelijk om te zeggen: druk maar op de TEM knop maar wat vinden mods dan van bepaalde spel-taal fouten...? Wanneer is het TEM waardig?

Goede vraag Lachen
Als iemand bewust in MSN/Breezer-taal post, dan is dat zeker aanspreekwaardig.
Ook als iemand er duidelijk met de pet naar gooit en onleesbare berichten plaatst, dan spreken we iemand daar op aan. Je kunt meestal wel zien of iemand gewoon laks is, of dat iemand echt een probleem heeft met spellen. Als we twijfelen dan spreken we iemand er gewoon op aan, en we leggen dan ook even op een nette manier uit hoe het wel (ongeveer Knipoog) hoort.

Op schrijffouten spreken we eigenlijk nooit iemand aan, tenzij een post echt onleesbaar wordt en we het idee hebben dat het laksigheid is. Als iemand een d/t-foutje maakt dan is dat voor ons geen reden om aktie te ondernemen. Je kunt nu eenmaal niet van iedereen verwachten dat hij/zij een 100% foutloze post kan plaatsen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:14

@ Oscar, uiteraard kan je niet verwachten dat iedereen 100% foutloos post, maar er zijn nou eenmaal mensen die het helemaal niets uitmaakt of er nou wel hoofdletters/punten staan of niet. Gewoon even snel posten en klaar.
Op HK moet dat kunnen, maar niet bij LZP e.d.

Overigens probeer ik gebruikers er ook zelf op aan te spreken, in het topic of per pb.. maar 9 van de 10 keer krijg je een scheldpb terug als dank Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:39

Waar kun je je druk om maken zeg. Om hier al een ban voor te geven wel érg overdreven. Zoiezo om er op te temmen al. Je kunt de desbetreffende persoon toch ook gewoon vragen of die wat meer op zijn/haar taal- en spelfouten wil letten? Ik denk dat sommige het nog niet eens doorhebben. Oók diegene die gewoon veel msn taal gebruiken. Daar heb ik in het begin ook heel erg op moeten letten omdat ik gewoon automatisch al msn taal typte. Als je diegene die dat gebruiken er nu gewoon op wijst dan letten dan help je hun ook om er gewoon meer op te letten daar hoef je niet meteen een ban voor te krijgen Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:40

Maartje1990 schreef:
Waar kun je je druk om maken zeg. Om hier al een ban voor te geven wel érg overdreven. Zoiezo om er op te temmen al. Je kunt de desbetreffende persoon toch ook gewoon vragen of die wat meer op zijn/haar taal- en spelfouten wil letten? Ik denk dat sommige het nog niet eens doorhebben. Oók diegene die gewoon veel msn taal gebruiken. Daar heb ik in het begin ook heel erg op moeten letten omdat ik gewoon automatisch al msn taal typte. Als je diegene die dat gebruiken er nu gewoon op wijst dan letten dan help je hun ook om er gewoon meer op te letten daar hoef je niet meteen een ban voor te krijgen Knipoog

Zoals je in mijn vorige reactie kan lezen denkt jammer genoeg niet iedereen er zo over Lachen .

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:48

Ik meld me ook maar eens hier, sommige bokkers moeten echt op Nederlandse les.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:54

ik vind het nogal ver gaan om iemand erom te bannen, maar een OW vind ik wel terecht. En dan heb ik het niet over d/t foutjes, maar om lappen tekst waar leestekens, hoofdletters en dergelijke ontbreken.

Ik lees zulke posts trouwens eigenlijk niet, en neem die mensen ook echt niet serieus. Dyslexie is een ander verhaal maar ook dan kan je best leestekens gebruiken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:02

kjoetie schreef:
ik vind het nogal ver gaan om iemand erom te bannen, maar een OW vind ik wel terecht. En dan heb ik het niet over d/t foutjes, maar om lappen tekst waar leestekens, hoofdletters en dergelijke ontbreken.

Als je het topic aandachtig had gelezen vallen de bokkers ook niet over een enkel typ foutje
of een d\t gevalletje, maar om TS die geen moeite nemen hun berichten even door te
lezen voor ze hem plaatsen, en dan niet een keertje, nee herhaaldelijk.

Kijk eens bijvoorbeeld naar dit lid Lachen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:08

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:09

Evelli schreef:

Meiske van 13....kan ik niet boos op worden. (om de spelfouten dus) Haha!

@chiqa: jouw voorbeeld is volgens mij duidelijk een SA, of iig een volwassene die de boel wil stangen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:16

slimmerik schreef:
Evelli schreef:

Meiske van 13....kan ik niet boos op worden. (om de spelfouten dus) Haha!

@chiqa: jouw voorbeeld is volgens mij duidelijk een SA, of iig een volwassene die de boel wil stangen Haha!

....Hallooohooo, meisje van 13 "dus" kun je dat niet kwalijk nemen? Standaard "vn" typen in plaats van "van" lijkt me nou een mooi staaltje MSN-taal of "het jezelf gemakkelijk maken". "trg" in plaats van "terug"? Ook gewoon luiheid.

Paar posts lager: "ik weet ni ma men ouders wille het vn thuis uit mebrenge.." Opnieuw gewoon luiheid/vorm van msn-taal.

Weer 3 posts lager wordt 'ie helemaal mooi: ze is er inmiddels op gewezen, schrijft één zin van die post nagenoeg foutloos en de overige vier gaat ze zo verder hoe ze bezig was.

Weer paar later: "tis echt moeilijk om hier gwn te typen omdat ik op msn toch trg gwn nie op mn spelling let."

Hoezo, luiheid?

Edit: overigens doet ze op de laatste pagina best goed haar best leesbaar te typen, dus misschien houdt ze dat wel vol in de rest van haar Bokt-carrière... Knipoog

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:21

Ik vind inderdaat dat er een ban voor moet komen. Maar dan wel voor 1 week.
Ik vind wel dat mensen met dyslexie een uitzondering moeten krijgen!

Bij mij vermoede ze dat ik dyslexie heb. Ik krijg hier ook onderzoeken voor!

groetjes nathalie

Nouks @ Ik ben het helemaal met jou eens. Iedereen kan gewoon ABN! Ik vind inderdaat dat iedereen even de moeite kan nemen om het door te lezen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:22

dit meisje van 13 kan heel goed nederlands typen, dat laat ze ook zien in het topic
en ze geeft zelf al aan dat ze het zo ook op msn doet end aarom gewend is
dat heeft niets met 13 zijn te maken

trouwens als je 13 bent zit je al op de middelbare en heb je gewoon nederlands, dus dat excuses vind ik niet echt van toepassing

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:34

@nouks en Evelli: Sorry, ik had alleen openingspost gelezen en haar profiel Bloos

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:27

Weet je wat vervelend is Lachen Als je als bokker een bokker aanspreekt krijg je vervelende reactie terug. Niet van: oke, ik doe er wat mee. Nee.. of een vage reactie in het topic (en gewoon niets van aantrekken) of je krijgt nog een kanon aan scheldpb's van de betreffende bokker + vriendinnetjes.

Dat is het jammere.. er zit geen regel aan vast, en als je bokkers erop wijst dat het vervelend is hoe ze typen ben jij de gebeten hond.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:44

natje93 schreef:
Ik vind inderdaat dat er een ban voor moet komen. Maar dan wel voor 1 week.
Ik vind wel dat mensen met dyslexie een uitzondering moeten krijgen!

Hoe zou je dat precies ingevuld willen zien? Knipoog
Een mod-spreekuur waarbij iedereen met dyslexie zich kan melden en waarbij wij dan aan de hand van de bevindingen van een arts gaan beoordelen of iemand wel of niet in staat moet worden geacht om acceptabele berichten te typen? Knipoog
Je idee zal vast heel goed bedoeld zijn, maar ik voorzie wat technische probleempjes *LOL*

Elaine schreef:
Weet je wat vervelend is Lachen Als je als bokker een bokker aanspreekt krijg je vervelende reactie terug. Niet van: oke, ik doe er wat mee. Nee.. of een vage reactie in het topic (en gewoon niets van aantrekken) of je krijgt nog een kanon aan scheldpb's van de betreffende bokker + vriendinnetjes.

Dat is het jammere.. er zit geen regel aan vast, en als je bokkers erop wijst dat het vervelend is hoe ze typen ben jij de gebeten hond.

Da's inderdaad niet jofel. Je spreekt iemand netjes aan, en vervolgens krijg je de wind van voren. Als het in een topic gebeurt dan mag je daar altijd op temmen, want we zijn er natuurlijk ook niet van gediend als iemand een grote waffel krijgt op goedbedoeld commentaar Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:36

@ Oscar: Ik had het toevallig zeer recentelijk nog en als het goed is is er een collega-mod bezig met nader onderzoek Knipoog In dit geval was het zelfs nog dubbelop.. en in het topic de wind van voren en een dag later een fikse pb erachteraan. Heb netjes teruggestuurd dat ik het erg jammer vind dat er zo'n reactie kom!

Daarom heb ik dus al eerder gepleit voor taalmods. Blijkbaar als er bokkers zijn met een ander kleurtje en een andere naam dan 'standaard zwarte bokker' luisteren mensen er wel naar. Dergelijke 'taalmods' hoeven op zich niet veel functies te hebben, misschien slechts de mogelijkheid om een mod-opmerking te plaatsen.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:47

Ik zou de huidige groene mods er in ieder geval niet mee willen bezwaren, dat zou voor de mods nachtwerk worden als ze ook nog in díé categorie politieagent zouden moeten spelen.
Een taalmod zou een optie kunnen zijn, maar is dat, als je ernaar gaat kijken, wel de oplossing? Een paar vliegende keepers die tussen alle posts door mensen op de vingers tikt. Toch te gek voor woorden? Je mag best van een internetgebruiker verwachten dat 'ie Nederlands typt, net zoals je in een gesprek mag verwachten dat 'ie Nederlands spreekt.

Wat dat betreft ben ik meer voor de strenge aanpak. Als iemand een keer een OW heeft gehad, reken maar dat 'ie daarna beter Nederlands schrijft dan de koningin. Lachen

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:09

Oscar @ ja, Oke daar geef ik je wel gelijk in. Daar kun je inderdaat niet op controleren. Jij hebt gewonnen Clown

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:47

Sander_ schreef:
Ik zou de huidige groene mods er in ieder geval niet mee willen bezwaren, dat zou voor de mods nachtwerk worden als ze ook nog in díé categorie politieagent zouden moeten spelen.
Een taalmod zou een optie kunnen zijn, maar is dat, als je ernaar gaat kijken, wel de oplossing? Een paar vliegende keepers die tussen alle posts door mensen op de vingers tikt. Toch te gek voor woorden? Je mag best van een internetgebruiker verwachten dat 'ie Nederlands typt, net zoals je in een gesprek mag verwachten dat 'ie Nederlands spreekt.

Wat dat betreft ben ik meer voor de strenge aanpak. Als iemand een keer een OW heeft gehad, reken maar dat 'ie daarna beter Nederlands schrijft dan de koningin. Lachen

Uiteraard mag je verwachten dat mensen in je omgeving Nederlands praten, maar je moet wel rekenen dat je hier op Bokt zit met mensen uit allerlei 'levenscategorien.' Niet dat ik met nou beter voel dan een ander, maar ik ben opgevoed met ouders die goed Nederlands spreken en mij ook hebben aangeleerd dat zo te doen.
Ik kan me voorstellen dat, als jij uit een gezin komt waar dit anders gaat, je dit op een andere manier geleerd hebt.

Op zich hoeven 'taalmods' er geen dagtaak aan te hebben. Een waarschuwing her en der.. na een waarschuwing is inderdaad een OW een optie.
Maar om gelijk met OW's te strooien.. vind ik erg hard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 00:02

Wat draven sommige door, politieagentje, eem keuringsarts instellen om te kijken
of je leidt aan dyslectie, waar het om gaat zijn gewoon de voorbeelden van mensen die
alle toesten door elkaar halen en geen enkele moeite nemen hier ook maar een blik op te werpen.
Laten we wel in het hier en nu blijven.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:45

Als er taalmods komen, bied ik me aan Haha!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:20

Cootjuh schreef:

Er zijn al meerdere bokkers (waaronder moi) die zich hebben aangeboden als eventuele taalmod. Tot op heden is dit nog niet als handig gezien door het beheerder/modteam van bokt.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:37

Ah, ok Lachen Toch houd ik me aanbevolen Haha!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 01:33

Elaine schreef:
Cootjuh schreef:

Er zijn al meerdere bokkers (waaronder moi) die zich hebben aangeboden als eventuele taalmod. Tot op heden is dit nog niet als handig gezien door het beheerder/modteam van bokt.

Op zich zouden taalmoderators wel handig kunnen zijn.
Een van de voordelen is dat het van mods wel geaccepteerd wordt (zou moeten worden) wanneer zij iemand aanspreken op fouten of overtredingen.
Daarnaast kan een mod posts wijzigen zonder dat per se een OW gegeven hoeft te worden. Een taalmod zou bijvoorbeeld streng op kunnen treden tegen overduidelijk bewust gebruik van msn-taal, en de posts van een (verondersteld) dyslectische Bokker kunnen wijzigen zonder dat deze hierop "aangevallen" wordt.

Een mogelijk nadeel van het verbeteren van (soms heel komische) spelfouten is dat het taalbloopertopic dan veel minder snel zal lopen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:07

oomens schreef:
Op zich zouden taalmoderators wel handig kunnen zijn.
Een van de voordelen is dat het van mods wel geaccepteerd wordt (zou moeten worden) wanneer zij iemand aanspreken op fouten of overtredingen.
Daarnaast kan een mod posts wijzigen zonder dat per se een OW gegeven hoeft te worden. Een taalmod zou bijvoorbeeld streng op kunnen treden tegen overduidelijk bewust gebruik van msn-taal, en de posts van een (verondersteld) dyslectische Bokker kunnen wijzigen zonder dat deze hierop "aangevallen" wordt.

Een mogelijk nadeel van het verbeteren van (soms heel komische) spelfouten is dat het taalbloopertopic dan veel minder snel zal lopen.

Dat is inderdaad precies het punt. Van mods nemen mensen sneller iets aan!

En ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet heel erg druk ga maken om het taalbloobertopic Lachen . Overigens gaat het niet om een spel/typefoutje her en der, maar om onduidelijke lappen tekst.