"Rijtechnisch commentaar" op HAW

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: "Rijtechnisch commentaar" op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:01

Oscar schreef:
Ik denk dat je daar zeker een punt hebt, Iris (geldt trouwens ook voor Bettine Knipoog) Ja
Napraten zou inderdaad een gevolg kunnen zijn van het 'moeten' plaatsen van rijtechnisch commentaar, maar als je dan niet goed weet wat je moet schrijven (bijv. omdat je nog niet genoeg kennis hebt) dan zou het kunnen resulteren in napraten zodat je post in elk geval aan de regels voldoet.
't Is in elk geval iets wat we ook zeker mee gaan nemen, bedankt voor je input! Lachen

Misschien valt er iets te maken dat er een 'eens' en 'oneens' knopje ingebouwd kan worden, zodat alle me too reacties niet allemaal in een aparte post gedaan hoeven te worden.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:13

Lovely, bedoel je een soort 'stemsysteem' waar je zonder verdere onderbouwing van je mening toch iets van je kunt laten horen? Lachen
Geen idee of het technisch mogelijk is, maar 't is in elk geval het meenemen waard. Thanks! Lachen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 00:19

Oscar schreef:
Cloverdale, dit is 1 van de dingen waar wij ook al over aan het nadenken zijn Ja
Er is al een tijd een behoorlijk gat tussen ITP en HAW. ITP is voor de funfoto's, HAW is voor de serieuze werkfoto's (in combinatie met rijtechnisch commentaar).

Ik denk dat het ook moeilijk is om daar een duidelijke scheiding in aan te brengen. Wat zijn serieuze werkfoto's?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:21

Dat lijkt me inderdaad ook moeilijk onder te verdelen.
Vind dat 'knopje' wat Lovely noemt geen gek idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:21

Oscar schreef:
Lovely, bedoel je een soort 'stemsysteem' waar je zonder verdere onderbouwing van je mening toch iets van je kunt laten horen? Lachen
Geen idee of het technisch mogelijk is, maar 't is in elk geval het meenemen waard. Thanks! Lachen

Dat bedoel ik inderdaad. Dan kun je bijvoorbeeld als TS zien dat er 35 mensen ook vinden dat het een heel mooi paard is.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:33

Duidelijk Lovely, bedankt voor je uitleg Lachen
Dat zou dan eigenlijk net zoiets zijn als het huidige systeem met polls, alleen dan met reactiemogelijkheid op geplaatste reacties i.p.v. op de poll van de topicstarter Lachen

Karin, het begrip 'serieuze werkfoto's' is inderdaad voor meerdere uitleg vatbaar Knipoog
Naar mijn idee moeten de foto's van een dusdanige kwaliteit dat ze goed te beoordelen zijn (zowel qua fotokwaliteit als qua momentopnames). Natuurlijk is het ook van belang dat een combinatie daadwerkelijk 'aan het werk' is. De foto's moeten in elk geval geschikt zijn om rijtechnisch commentaar op te geven.
Voor het totaalplaatje vind ik het ook van belang dat de topicstarter meer informatie geeft over waar hij/zij mee bezig is (bijv. aan welke oefeningen er gewerkt wordt, het niveau van de combinatie, tegen welke problemen een combinatie aanloopt etc.) en waar hij/zij graag meer tips of uitleg over wil krijgen.
Dus een stukje duidelijkheid op het gebied van de getoonde foto's, maar ook qua achtergrondinformatie.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:40

Persoonlijk vind ik dat hier erg moeilijk wordt gedaan. HAW is voor rijtechnisch commentaar, ja. Maar waarom mag er niet gewoon worden gezegt of iets er goed uit ziet? Iedereen wil op bokt dat er minder gezeurt wordt en minder gezanik om van alles en nog niets. Tegelijkertijd worden zgn. 'nutteloze' posts wel verwijderd omdat er schijnbaar toch weer kritiek oid in moet worden gezet.
Wat maakt het nou uit al krijg je een topic met van mijn part 25 pagina's vol met "Leuk Paard, gefeliciteerd! Ziet er goed uit, ga zo door! ". Zo iemand heeft zojuist een nieuw paard gekocht, die is daar trots op en blij mee. Dan is er toch niets leuker als een hoop complimentjes?

Waarom zou je dit wegnemen door een of ander stemsysteem waar je iets als "Leuk" of "Niet Leuk" kunt stemmen. Het zal er ongetwijfeld anders uit zien, maar zoiets stel ik me er dan bij voor. Leuk, we vervangen een paar pagina's vol met persoonlijke, leuke, steunende, feliciterende woorden/boodschappen door een onpersoonlijke Poll waarbij er 2 keuze mogelijkheden zijn.

Sorry, maar als we het dan over 'nutteloos' hebben. Dan is dát in mijn ogen pas écht nutteloos. Wat maakt zoiets nou uit? Je doet er niemand zeer mee, niemand heeft er last van, maar één iemand kan er heeeel erg blij van worden.

Ik vind het goed dat er over een andere opzet van HAW nagedacht wordt, begrijp me niet verkeerd. Er kunnen gewoon een hoop dingen verbeterd worden waardoor het voor zowel de TS als de lezer een stuk prettiger wordt, misschien krijg je dan ook wat minder misverstanden en 'rellen' her en der. Maar ik vind dit echt te ver gaan. Ik vind dat iedereen gewoon zijn mening moet kunnen geven, zoals hij/zij dit zelf wil omschrijven, niet d.m.v. een gestandariseerde poll met beperkte keuzemogelijkheden.. Zélfs als deze mening enkel een 'Gefeliciteerd' en 'Leuke Combinatie' inhoud.

Pfoe, wat ben ik nog helder, zo op de late avond Vork

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:51

DresslOver, volgens mij heb je het laatste deel van deze discussie niet meegekregen Knipoog
Er is helemaal nog niets besloten over het vervangen van reacties door 'knopjes', er wordt hier gewoon op een goede manier meegedacht over hoe het anders en beter zou kunnen. Iedereen mag hier z'n mening geven, dat geldt voor jou, maar dat geldt ook voor anderen. Waarom een idee meteen afdoen als "nutteloos"?

Zoals al gezegd is het mij (en dan spreek ik ook maar even namens de andere HAW-mods) ook wel duidelijk dat het op dit moment niet is zoals het zijn moet. Veel bokkers zijn ontevreden over de manier waarop het nu op HAW gaat, vandaar ook deze discussie. Op dit moment zijn we in dit topic al aan het brainstormen over wat de gewenste veranderingen zijn. Achter de schermen zijn we daar al even mee bezig, en dit topic is daar een prima aanvulling op.

[edit] Ik lees nu je edit pas Knipoog [/edit]

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:57

Bettine schreef:
Ik zie echt het probleem niet in waarom dit soort posts op HAW verwijderd moeten worden....
Met dit soort acties roep je alleen maar gezeur en gemierenn**k op van mensen die graag een positieve reactie willen geven, maar zich nu verplicht gaan voelen toch een punt van commentaar te noemen omdat anders de post verwijderd wordt door een overactieve mod....

Dit is iets wat ik hierboven ook al probeerde te vertellen, alleen Bettine omschrijft het net wat beter. Ik denk ook echt dat je alleen dat gezeur en gezanik krijgt, júist hetgeen waar iedereen de laatste tijd zijn buik zo vreselijk van vol heeft. Hou het nu leuk, en bij leuk, horen ook succeswensen en felicitaties zo nu en dan.

Er zijn óók topics waarbij er kwijlende pennymeisjes voorbij komen gefietst die het hele topic vol kladderen met reacties als "Jeuj wat een gave fjord" "Oeh, ik zou willen dat ik jouw was" "Wat een mooie manen!" "Ohhhh wat een leuk dieeeeer!!" "Wat kan die strekken voor een fjord! Bloos! " en dáár wordt dan niet op in gegaan.. Bovendien vind ik zoiets dan storender als felicitaties en gelukwensen.

@Oscar: Ik heb het laatste deel wel mee gekregen en weet ook dat er nog niets besloten is, desalniettemin vind ik het véél te onpersoonlijk worden. Het is niet zozeer mijn bedoeling om een idee af te doen als 'nutteloos', maargoed, mijn standpunt is denk ik wel duidelijk, dat hoef ik niet te herhalen. Daarnaast zijn felicitaties en complimenten in mijn ogen ook niet nutteloos, hoewel ze hier wel volledig onterecht op die manier worden afgedaan. Deze kunnen nl. juist héél erg nuttig zijn.

Nogmaals, ik vind het echt goed dat er over een andere opzet wordt na gedacht, maar zoiets vind ik te ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 01:06

Van mij hoeven de complimentjes en leuke reacties ook niet weg, maar het wordt door de mods wel soort van verboden door de regel dat er commentaar gegeven moet worden op RT-vlak. Daar heb ik dan weer moeite mee en zoek dus naar een manier om tóch die complimentjes in uitgeklede en verdekte vorm te kunnen blijven geven Haha!. Dus Dresslover, ik denk dat je de bedoeling verkeerd geinterpreteerd hebt Lachen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 01:11

Maar de Mods zeggen dat er mensen zijn die zich 'storen' aan alle complimentjes. Scheve mond
Ben er alleen nog steeds niet achter wat voor mensen daar last van zouden hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 01:15

Het lijntje tussen irritatie en tolerantie is maar heel erg dun hoor en niets zo veranderlijk als de gemiddelde bokker Haha!.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 01:20

Jeetje daar zakt mij de broek ook van af. Dus zelfs bokt is aan het solliciteren voor een paarse krokodil. Jammer..

En een stemsysteem? Dan krijgen we straks een idols onder de paarden. Vervolgens gezeur van minder bedeelden. Vervolgens weer extra regels.

Ik zou zeggen halveer de regels (halveert ook het werk Pling ) en verwijder alleen reacties die daadwerkelijk storen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 08:18

Lenn, maar dan krijg je weer, wanneer stoort het? Dat is voor iedereen wisselend namelijk.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:58

Als het aanstootgevend is. En als je daar als mod geen oordeel over uit durft te spreken kun je het vanzelf merken aan de reacties die het al dan niet teweeg brengt.

Een reactie met louter positieve dingen is dus níet aanstootgevend, en zal ook nooit gequote worden van "wat zeg jij nou". Mensen die daarop temmen doen dat waarschijnlijk omdat dat vaak in één zin geuit wordt en dus onder het one-liner taboe valt.

Misschien moet dat taboe daarom gehalveerd worden naar een minimaal-drie-woorden taboe, zodat een reactie met alleen 'mooi paardje' legitiem verwijderd kan worden, maar een kort bericht met complimenten niet.

HAW zou in principe inderdaad bedoeld moeten zijn om adviezen te geven, maar als je daar niet capabel genoeg voor bent of als er simpelweg niets op aan te merken valt kan een richtlijn toch geen gebod worden?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:09

Ik had het niet beter kunnen zeggen!
Er ís imo niet altijd commentaar te geven, natuurlijk kunnen dingen altijd beter, maar vaak worden deze verbeterpuntjes al door de TS gegeven, wordt men dan min of meer gedwongen toch punten van kritiek te uiten omdat het anders geen volwaardig bericht is volgens de mods, krijg je weer het bekende: "let op ....., maar dat weet je zelf ook al" "Tja, alle commentaar is al gegeven." IMO vind ik het ook niet overal gepast om commentaar op te geven, als ik een Topic zie van een in mijn ogen fijne ruiter, met een fijn paard wat een fijn totaalbeeld geeft vind ik niet dat het aan mij is daar commentaar op te geven, hoewel ik deze misschien wél graag zou willen complimenteren. Ik vind dat dit dan ook gewoon moet kunnen.

Er wordt zoveel gepraat over de Mods die veel werk hebben, en bokt is een groot forum en zonder regels en de mods om de regels te handhaven zou het een janboel worden. Maar op sommige punten gaan jullie naar mijn mening te ver qua regels. Wat maakt het uit al zijn sommige dingen niet gereglementeerd? Je doet niemand kwaad met een compliment, er zal niemand zijn die daarbij op z'n achterste benen gaat staan en hierom gaat rellen. En er is inderdaad niets zo veranderlijk als de gemiddelde bokker, helemaal mee eens. Maar ik vind dit te ver gaan, en zeker een stemsysteem is in mijn ogen niet toereikend. Wat worden dan de opties: Mijn gelukwensen, Geen gelukwensen, Mooi paard, geen mooi paard? Ik bedoel waar zijn we dan helemaal mee bezig?! Iedereen moet toch gewoon zijn/haar mening kunnen geven zonder hierbij een beperkte keuzemogelijkheid te hebben.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:14

KarinvdM schreef:
Oscar schreef:
Cloverdale, dit is 1 van de dingen waar wij ook al over aan het nadenken zijn Ja
Er is al een tijd een behoorlijk gat tussen ITP en HAW. ITP is voor de funfoto's, HAW is voor de serieuze werkfoto's (in combinatie met rijtechnisch commentaar).

Ik denk dat het ook moeilijk is om daar een duidelijke scheiding in aan te brengen. Wat zijn serieuze werkfoto's?

foto's waar je comentaar op wil krijgen en waar ook comentaar op gegeven kan worden.

dat een pony bijvoorbeeld kan zitten of fleemen kunnen hele leuke foto's zijn, maar om er comentaar op te geven? sja ik weet niet hoor, ik zou daar geen comentaar op kunnen geven. Als een pony netjes aan de longé loopt kun je hele leuke plaatje krijgen. maar comentaar? sja misschien als je het tuig verkeerd gebruikt ofzo maar ik zou verder niet zo snel een comentaar puntje kunnen verzinnen.

Verder heb je mensen die gewoon hun paard willen showen en eigelijk niet op comentaar zitten te wachten.. kunnen best serieuze werkfoto's zijn hoor maar die hoeven gewoon geen rijtechnische comentaar. Ook zijn er mensen die wel graag de tips van andere bokkers willen hebben.
Je moet dan alleen wel voorop stellen denk ik:
waarom wil ik deze foto's laten zien?
- ik wil de mening/comentaar van anderen
- ik wil mijn nieuwe setje laten zien/nieuwe pony/ander manege paard(etc.) maar ook graag weten of anderen aanmerking hebben op mijn rijtechniek

- ik wil slechts mijn nieuwe setje laten zien maar heb geen behoefte aan comentaar
- ik wil mijn nieuwe/leuke/grappige paard aan het werk laten zien gewoon omdat ik het leuke/goede/grappige foto's vind.

Het hangt er dan vanaf wat de TS wil met haar foto's.
Ik denk dat iemand zoiets voor zichzelf wel kan beslissen.

verder heb je dan nog de posters en ook voor hun is er dan keuze:
- ik kan rijtechnische tips geven en dus post ik op het forum waar dit gevraagt word.
- napraten kun je waarschijnlijk niet helemaal voorkomen maar je zou met onderscheid tussen deze 2 dingen wel nadrukkelijk kunnen aangeven dat wanneer een punt genoemd is het niet nodig is het een 2e, 3e of nog meerdere malen te vertellen.

- ik kan/wil geen rijtechnische tips geven en dus kijk ik gewoon welk paard/setje oid ik leuk vind en ik geef een complimentje.

slechts voorbeeldjes maar ik hoop dat je begrijpt dat ik met 'serieuze werkfoto's' geen beperking stel tot niveau/lessen oid maar gewoon het 'serieuze' aan de TS zelf over laat =) .

___
anderzijds kun je haw en itp ook geworden laten en gewoon mensen hun complimentjes laten geven.
ik denk dat er geen enkele beslissing is waar iedereen 100% blij van word.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:27

Maar daar heb je weer zoiets, kijk ik vind het best dat als ik een HAW topic plaats er enkele of meerdere kritiek puntjes komen met zo mogelijk een tip (wat vaak uitblijft, want kritiek kan iedereen leveren, tips over hoe het beter kan zijn schaars) Máár zit ik daar op te wachten? Je mag best zeggen wat er aan scheelt, maar voor tips en echte kritiek heb je instructie! Ik zit niet te wachten op commentaar van een gemiddelde bokker die meent de sterren van de hemel te rijden. Natuurlijk lopen er duizenden bokkers rond vele malen beter als ik, en ze mogen best zeggen wat er nog aan scheelt, maar uiteindelijk heb je voor tips en commentaar je instructie, niet de bokkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:30

Ik denk dat het vaak zo werkt;

Geef je rt commentaar bij iemand die dat ook aanneemt, dan wordt dat geen 10.000 keer herhaalt. En dan krijg je vaak de positieve berichten van, voor de rest ziet het er goed uit, fijne combi enz
Ook als je weet dat die persoon gewoon fijn les haalt en er aan werkt zijn de berichten vaak positief.

Het wordt pas herhaalt als er duidelijk wat mis is, maar de ts maar blijft zeggen dat het super geweldig is wat ze doet, maar geen of slechte les haalt.
Dan gaat de sfeer pas naar beneden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:40

Daar heb je een heel sterk punt runningkawa. Het is inderdaad zo dat het verloop van het topic voor denk ik 80% door de manier van opstellen van de TS bepaald wordt.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:58

Dat zou zomaar kunnen, maar volgens mij was de insteek van dit topic dat mensen helemaal niet zitten te wachten op de regel dat het verplicht is om rijtechnisch commentaar te geven bij HAW..........
Dat dan steeds hetzelfde 'rijtechnisch' commentaar herhaald wordt is alleen een extra argument om die hele regel maar achterwege te laten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:36

De insteek van het topic was in eerste instantie helemaal anders, maar vanuit het modteam vragen we hoe het dan anders moet. Lachen Dit ook omdat we bezig zijn om HAW te veranderen, en jullie input is hard nodig daarvoor, wat jullie wensen zijn. Aangezien de TS ook invloed heeft op het verloop van een topic zou het niet juist zijn om alleen te kijken naar wat er veranderd kan worden aan de reacties, en de regels voor reageren, maar ook die voor de topicstarter.

Ik maak nu even een voorbeeld, er gaat nu iemand een topic openen die een zadel op een jaarling gooit en ermee zonder cap op gaat springen. Topic staat op het forum waar geen rijtechnisch commentaar mag. Wat doe je dan als je zo'n topic onder ogen krijgt? Commentaar mag niet.
Dus ik denk dat er voor de TSers ook regels moeten zijn. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:41

Neonlight, daar zit natuurlijk wel wat in. Maar waarom moet men zich met die cap bemoeien, het gaat toch geen bokker iets aan of ik (of jij) wel of niet met cap rijd?

Maar even los daarvan vind ik het in het algemeen niet zo handig dat commentaar wel van je verwacht wordt als je een reactie wilt plaatsen. Maar stel nou dat je (zoals ik) helemaal geen commentaar wilt geven, dan mag je dus ook geen reactie plaatsen omdat je zonder commentaar niks toevoegt?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:46

Nagelbijten / Gniffelen Grappig dat jij alleen die cap uit mijn voorbeeld pikt. Clown
Het gaat geen bokker wat aan of je met die cap rijdt, inderdaad, net zoals het geen bokker aangaat dat je op een jaarling gaat springen. Maar we zijn allemaal dierenvrienden die het beste met de dieren voorhebben, en ik denk dat niemand het zal kunnen verdragen om daar niets van te zeggen. Dus, er moet een grens zijn, er moeten regels zijn, wat wel, wat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:51

Rijden op een jaarling is dierenmishandeling en dus etisch niet verantwoord. Rijden met een cap is ieders eigen zaak, lijkt mij.