Nieuw forum, voor gehandicapten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tijgertje86

Re: Nieuw forum, voor gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:33

'aangepast paardrijden voor mensen met een beperking' Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 17:34

Aangepast rijden klinkt mooi ja!
Of rijden met een beperking.

En mensen met reuma zouden er ook kunnen posten ja, want op rijtechnisch hoort dat toch eigenlijk niet echt...

Ja tijgertje! helemaal geweldig!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:35

Ik had die topics eerder niet zien staan, dus mijn excuses om niet goed te kijken.

Die meerwaarde zie ik zeker wel, maar aan de andere kant kan het ook net het tegenovergestelde betekenen. Op vele vragen zouden bokkers zonder enige beperking ook kunnen antwoorden door creatief te denken. Als die topics dan in zo'n hoekje staan, zullen ze misschien denken dat het niet de bedoeling is dat zij daar gaan reageren. En dan houd je misschien nog maar een klein groepje over dat zal reageren.

Of je moet het in een hele brede context zien en heel erg veel zien als een beperking. En dan is de grens misschien ook weer heel dun.

Nogmaals, ik ben echt niet tegen, maar dit moet erg goed overdacht worden. Zomaar 'ja!' roepen en mezelf toevoegen in een lijstje doe ik niet, want dat vind ik nogal bedenkelijk en het geeft imo geen goed beeld van de doelgroep waar dit subforum voor zou kunnen zijn.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:36

liezzie schreef:
Citaat:
Lijst van medestanders:
1. Miss_Malfoy
2. StableEnable
3. Liezzie
4. Marigold
5. Wendy
6. Prada_07
7. Shadow0
8. Maartje1990
9. Leentje1
10. Vlindie
11. Dewii
12. Mooney
13. Bellatrix
14. NieneWiep
15. x_Anne_x
16. katia_harry
17. NCPG
18. Evelli
19. Tijgertje86
20. Ineke2
21. Suleilitha
22. Licorne
23. Squit
24. Succubi
25. curly2day
26. manou
27. Betty-Stell
28. Cloverdale
29. Kangaroo_syl
30. Loizy

Heel goed, maar is Jeugd reuma ook een handicap?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:37

Miss_Malfoy schreef:
Het zou voor mij niet naar het nieuwe forum verplaats moeten worden. Maar het nieuwe forum zou mensen met een beperking en mensen die daar ervaring mee hebben makkelijker en sneller bij elkaar kunnen brengen.

Precies!! Dan weet je op den duur dat je vraag gelezen wordt door mensen die dezelfde problemen tegenkomen. Ik begrijp werkelijk de ontmoediging niet. Het gaat toch zowieso eerst om een proefperiode? Dan zal het nut, of juist niet vanzelf blijken.
Ik ben door dit topic al een aantal vragen tegengekomen die ik anders gemist had terwijl ze juist gaan over dingen die mij interesseren en waarin ik een ander misschien kan helpen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:38

ik vind dat jeugd reuma ook onder aangepast rijden valt, net als doof/blins/ms/dystrofie/epilepsie en alle andere beperkende factoren

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 17:38

Tieneke schreef:
Ik had die topics eerder niet zien staan, dus mijn excuses om niet goed te kijken.

Ik had ze ook nog niet zien staan hoor. Knipoog

Het gaat inderdaad een hoop denkwerk vergen, maar het hoeft ook niet alla minuut. Ik heb er tijd zat voor, en StableEnable helpt ook geweldig.

Loizy: Het is in principe een beperking. Dus dat zou er ook bij kunnen ja! Bedankt voor je stem, nu hebben we er 30! Maar meer kan altijd natuurlijk!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:39

Niet alleen voor ruiters met een beperking, maar het 'subforum' is natuurlijk ook voor vrijwilligers en instructie. Knipoog Ik ben zelf vrijwilliger en invalinstructrice, zelf zou ik (naast de bekende websites en magazine Klein Hoefblad) graag kennis uit willen wisselen via een 'directere manier' als Bokt. Naast kennisuitwisseling, moeten er ook ervaringen gedeeld kunnen worden.

En ja, waar moet je de grens leggen? Hoever mag je gaan met 'creatief denken'?
Ik denk dat de 'echte' mensen een dergelijk subforum zeker gebruiken, beperkt of betrokken.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:40

ik volg even mee!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 17:42

Tijgertje86 schreef:
Niet alleen voor ruiters met een beperking, maar het 'subforum' is natuurlijk ook voor vrijwilligers en instructie. Knipoog Ik ben zelf vrijwilliger en invalinstructrice, zelf zou ik (naast de bekende websites en magazine Klein Hoefblad) graag kennis uit willen wisselen via een 'directere manier' als Bokt. Naast kennisuitwisseling, moeten er ook ervaringen gedeeld kunnen worden.

Inderdaad, op deze manier zou bokt een bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van paardrijden voor gehandicapten in nederland.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:43

[quote="Tieneke"]Ik had die topics eerder niet zien staan, dus mijn excuses om niet goed te kijken.

Die meerwaarde zie ik zeker wel, maar aan de andere kant kan het ook net het tegenovergestelde betekenen. Op vele vragen zouden bokkers zonder enige beperking ook kunnen antwoorden door creatief te denken. Als die topics dan in zo'n hoekje staan, zullen ze misschien denken dat het niet de bedoeling is dat zij daar gaan reageren. En dan houd je misschien nog maar een klein groepje over dat zal reageren.
quote]

Natuurlijk moet er juist geen drempel zijn om te reageren. Maar het zijn vaak toch heel specifieke problemen/vragen waar je tegenaanloopt en niet altijd van weet dat een ander het al heeft kunnen oplossen. Zit je steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Er zijn heel veel mensen in het land die vrijwilligerswerk doen als begeleider van ruiters met een beperking. ik kan me voorstellen dat ook zij heel veel nuttige ervaringen kunnen uitwisselen.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:43

@ Miss_Malfoy: Amen! Ja

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:45

Citaat:
Lijst van medestanders:
1. Miss_Malfoy
2. StableEnable
3. Liezzie
4. Marigold
5. Wendy
6. Prada_07
7. Shadow0
8. Maartje1990
9. Leentje1
10. Vlindie
11. Dewii
12. Mooney
13. Bellatrix
14. NieneWiep
15. x_Anne_x
16. katia_harry
17. NCPG
18. Evelli
19. Tijgertje86
20. Ineke2
21. Suleilitha
22. Licorne
23. Squit
24. Succubi
25. curly2day
26. manou
27. Betty-Stell
28. Cloverdale
29. Kangaroo_syl
30. Loizy
31. Jara
[/quote]

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:49

Evelli schreef:
ik vind dat jeugd reuma ook onder aangepast rijden valt, net als doof/blins/ms/dystrofie/epilepsie en alle andere beperkende factoren

Maar ik rij niet anders..?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:50

Loizy schreef:
Evelli schreef:

de specifieke vragen over dingen die je tegenkomt, kan je dan in het sub forum plaatsen.
bijvoorbeeld, als je reuma hebt kan het zijn dat je een vraag hebt over verende beugels, ik noem maar iets.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:52

Loizy schreef:
Evelli schreef:

Maar rijden kan voor jou wel andere gevolgen hebben. Reuma kost vaak heel veel energie die je op andere dingen moet besparen om toch te kunnen rijden. Het rijden kan jou ook wel pijn opleveren. Misschien is dit voor anderen herkenbaar en hebben zij tips hierover.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:54

Oke Knipoog dankje

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:24

Naast de ervaringen en vragen van de ruiters, kan het ook een uitwisselingsplek zijn voor instructeurs! Er kunnen ook vragen over bijvoorbeeld instructeursopleidingen gevraagt worden, en ervaringen van instructeurs uitgewisseld worden. Ik heb bijvoorbeeld op een stage op een manege voor gehandicapten een spasties meisje laten rijden met een jachtteugel, hadden ze daar nog nooit van gehoord, maar het meisje kon hier veel fijner mee rijden dan met de eenhandsteugel, zat rustiger en dat was voor het paard ook weer fijn natuurlijk. Dus lijkt mij ook een goede plek om ervaringen van instructeurs uit te wisselen!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:28

Ik en StableEnable zijn bezig geweest met een opening en de regels. Dit is wat we tot nu toe hebben:

[ar] Aangepast rijden voor mensen met een beperking.
Omschrijving: Een forum met ruimte voor alle vragen die met paardrijden met een beperking te maken hebben.

Moderator

Backup

Motivatie en toelichting op het forum

Welkom op aangepast rijden voor mensen met een beperking.

Handicap en paardrijden is bedoeld voor iedereen die vragen heeft op het gebied van paardrijden met een beperking, het uitwisselen van ervaringen en het delen van de vaak vindingrijk gemaakte aanpassingen aan harnachement e.d. Naast de ervaringen en vragen van de ruiters, kan het ook een uitwisselingsplek zijn voor instructeurs! Er kunnen ook vragen over bijvoorbeeld instructeursopleidingen gesteld worden, en ervaringen van instructeurs uitgewisseld worden.

Vaste regels en richtlijnen

De regels omtrent de topics.
Een topic moet te maken hebben met paardrijden en een beperking. Dus niet: Ik heb problemen met de linkergalop.
Maar: Ik heb een verlamd been en heb daardoor problemen met de galop.

Verder gelden op AR de regels die voor heel Bokt gelden.

Veel plezier op AR !

FAQ-overzicht

Het moet nog uitgebreider hoor! Maar mischien hebben jullie nog ideeën? Vooral de regels moeten duidelijker.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:41

De afkorting AR is al in gebruik voor Aangespannen rijden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:41

AGP misschien?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:50

AGP lijkt me goed!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:59

Ik wil mezelf graag aanmelden als (sub)Moderator van dit forum.
Ik help zelf 's zomers op een manege waar geestelijk en lichamelijk gehandicapten kinderen komen rijden. Vind het geweldig om te zien dat kinderen die zware spasme hebben door de beweging van een paard meer onspannen raken en minder spastisch bewegen. Ik heb ooit met tranen in mijn ogen gestaan omdat er een meisje was die zware spasme had en in een half uurtje geheel ontspannen op het paard zat en zelf het paard heerlijk aan het aaien was met 1 handje. Dat straalde zo veel liefde en plezier uit dat ik echt ontroerd raakte.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:05

Submoderators zijn er niet meer Knipoog Natuurlijk kan je evt wel gewoon alles in de gaten houden en temmen waar het kan. Dan kan je het stiekem toch een beetje spelen Haha!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:12

Ik zat te twijfelen daarom de haakjes