'Sorry, ik heb dyslexie!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: 'Sorry, ik heb dyslexie!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:09

heb 6 jaar bijna alleen maar engels gesproken
heb nog dat ik het engelse woord in gedachte heb
en niet op het nederlandse kom

en dan haast geen engels kunnen schrijven
ivm dislexi en de
i ie e a ea ae y , is echt niet uit te komen
en dan ga e op jacht naar een ander nederlands woord

erg begrijpelijk dus

cassidy het was me bij jou eerlijk gezegd haast niet opgevallen

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:16

Maar ik denk dat het best handig is als mensen met dyslexie het even in hun onderschift zetten.
Dan wordt er denk ik wel meer begrip vertoond door de mensen van buitenaf die het niet weten....
Maar ik denk dat je altijd de mensen zult houden die misbruik van de situatie maken en dat bokt daar vrij weinig aan kan doen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:18

Volgens mij schrijf ik redelijk normaal Nederlands zie daarom ook niet in waarom ik in mijn onderschrift moet zetten dat ik dyslexie heb. Dat ik de boel 6 keer moet verbeteren hoeft niet iedereen te weten.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:29

Ok maar jij schrijft dus wel redelijk Nederlands. Ik doelde ook meer op de mensen die er regelmatig commentaar op krijgen en vinden dat er niet genoeg begrip vanuit buitenaf getoond wordt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:34

Voor mijn gevoel zijn heel veel van die klagende mensen juist degene over wie dit topic begonnen is.
Ze schijven meer msn-taal en klagen dan als daar iets over wordt gezegd dat ze zo zielig zijn omdat ze dyslexie hebben.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:46

Ik had van de week ook weer eens een paar woorden verkeerd gedaan met d, t, dt.
Een bokker vond het blijkbaar nodig om mijn tekst te quoten en de d, t en dt te verbeteren in dikgedrukte letters.
Hoe vervelend is dat?
Moet ik dan reageren met 'sorry, ik heb wat last van dyslexie'.

Net als wat Katja zegt, ik schrijf vrij netjes, dus ik zie niet in waarom ik dit in mijn onderschrift moet zetten.
Heb je er veel last van, dan zou ik zeggen, ja dat kan wel helpen.
Maar om dat nu te moeten doen om mee te kunnen doen op bokt, omdat je anders constant gezeur krijgt, dat vind ik dan weer een beetje flauw.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:59

Mischien een idee dat de bokkers die zoveel 'last' hebben van spel/grammatica en andere schrijffouten, dit in hun onderschrift zetten, dat verklaard dan hun vaak minder aardige opmerkingen in topics....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:00

wat hebben schrijft fouten nu weer met minder aardige opmerkingen te maken ??

ik ben een nitwit met woorden maar , al zeg ik het zelf , best wel aardig Bloos Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:02

Nee, dat vertik ik Alane.
Waarom zou ik mezelf niet kunnen zijn?
Laat mij lekker mijn kleine foutjes maken en bemoei je verder lekker met je eigen zaken (dit laatste is niet op jou gericht hoor, maar gewoon hoe ik er over denk, om mee te kunnen doen aan bokt en andere dingen)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:04

Volgens mij snap je mijn reactie niet helemaal goed... ipv dat mensen met dyslectie, dit in hun onderschrift zetten... kunnen beter de mensen die het vervelend vinden in hun onderschrift zetten dat ze zich storen aanschrijf en andere fouten, en zonder rekeing te houden met de gevoelens van de schrijver, dit ook vermelden in een topic, zie de reactie van Holly...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:05

OK dan!
had dat idd anders begrepen

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:22

Oh zo, nee dan begreep ik je inderdaad niet goed nee.

Ik stoor me eraan dat er altijd wat te commentaren valt op een ander. Dyslexie of iets geheel anders, commentaar moet er blijkbaar toch geleverd worden.

Ik met mijn kleine typ foutjes vind het niet nodig om in mijn onderschrift mezelf te moeten verklaren. Dat voelt alsof je met grote letters op je voorhoofd moet zetten, kijk ik ben abnormaal.
Wel kan het geen kwaad om, als je er echt veel last van hebt, dat in je onderschrift te parkeren.
Het moeten doen, vind ik niet nodig, je moet niet verplicht worden tot iets.

Aan de andere kant, idd Alane, laat elkaar lekker met rust. Ga toch heen met je ego. Als je jezelf dan zoveel beter vind dan een ander, zet dan dan in je onderschrift. Eens kijken hoeveel negatieve reacties dat opleverd.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:48

daar kan ik zo nijdig om worden. Dat andere bokkers het nodig vinden om je op je spelling te wijzen. Helemaal als het om d, t gaat. Hallo, dit is een paardenforum, geen lerarenopleiding. Altijd dat eeuwig gezeik erover. Iedereen maakt fouten, nou en. We zijn mensen, mensen maken fouten, dat mag, dat moet kunnen. Gezemel altijd.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:47

Ik moet zeggen dat ik het wel erg triest zou vinden als iemand dyslectisch zegt te zijn, terwijl ze dat niet is, om haar spelfouten goed te praten. Als je níet dyslectisch bent, vind ik dat je toch écht even je berichten moet checken op spelfouten. Ik maak zelf ook wel eens een typfout door te snel typen of gewoonweg perongeluk het verkeerde knopje indrukken, maar controleer dus ook áltijd even mijn berichtje. ( En zelfs dan lees ik nog wel eens over een foutje heen, ook geen ramp. )

Maar voor de mensen die dyslexie hebben.. Dat is natuurlijk niet leuk, en al helemaal niet als je er steeds op verbeterd word, vind ik ook niet nodig om te doen, maar waar ik ook niet tegen kan is het wanneer je een bericht vol fouten neerzet, je niet de moeite neemt in ieder geval een póging te wagen ze te verbeteren. Ik krijg de indruk ( en no offense, het is puur wat ik denk ) dat sommige dyslectische mensen wel érg makkelijk zeggen: "Ik heb dyslexie!"

Dat ze zich er een soort achter verschuilen, en ondertussen niet hun best doen om iets te verbeteren. Maargoed, dat is zoals ik al zei een indruk die ik krijg, hoeft helemaal niet waar te zijn. Lachen

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:00

Ik ben het wel er wel mee eens hoor Faux, dat je je best moet doen om zo foutloos mogelijk te schrijven.
Daarmee bedoel ik dat iedereen vroeger, toen men leerde lezen en schrijven, is aangeleerd om dit netjes te doen.
Dat dat vol met fouten zit omdat je daar niets aan kunt doen, moet dan niets uitmaken.

Je moet dus niet aan komen zetten met zinnen als, ma zij zij da ik da ma gewoon moes doen.(voorbeeld uiteraard)
Dat heeft weinig met dyslexie te maken, dat is gewoon luiheid.
Nu zit ik in de werving en selectie en op deze manier worden op de website de aanmeldformulieren in gevuld, maar ook brieven en mails van mensen die willen reageren op een vacature, zien er zo uit (echt waar bijna dagelijks)
Maak mij maar eens wijs dat al deze mensen, last hebben van dyslexie.
Ik snap dus absoluut waar de gedachten vandaan komt om dit topic eens te openen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:04

Ik denk dat mensen die dyslexie hebben het echt niet duidelijk laten merken, ik heb het zelf ook maar ik heb alle spellingsregels in mijn hoofd en schrijf zelf steeds beter. Ik heb er bewust voor gekozen om mijn spelling te verbeteren en dat gaat steeds beter.
Zoals holly al zegt zijn 'ma zij zij da ik da ma gewoon moes doen' is gewoon luiheid. Bovendien heeft het ook niks met dyslextie te maken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:29

Faux schreef:
Ik krijg de indruk ( en no offense, het is puur wat ik denk ) dat sommige dyslectische mensen wel érg makkelijk zeggen: "Ik heb dyslexie!"

Dat ze zich er een soort achter verschuilen, en ondertussen niet hun best doen om iets te verbeteren. Maargoed, dat is zoals ik al zei een indruk die ik krijg, hoeft helemaal niet waar te zijn. Lachen

is het altijd gemak zucht en verschuilen... of meer van *zucht* ik heb zo mijn best gedaan....
Als ik uitga van mijn dochter, heeft de schrijfonkunde pas 6 maand een naam... eerst voelde ze zich dom, werd uitgemaakt voor lui enz enz.. en nu is het iets waar ze niets aan kan doen en waar ze mee moet leren omgaan..
Niet iedereen heeft zoveel ervaring en weten achter zich dat hij/zij 'handiger' wordt in het schrijven...
Mijn dochter leest het ook over, en verbeterd het, als ze de fouten al ziet.... vertaal dat naar bokt, in een traag lopend topic.. dan kan ze nadien niets verbeteren... en enkel verontschuldigen met "dyslectie"
En dat vind ik triest... dat een schrijver in een topic zich moet verontschuldigen voor het feit dat hij/zij mens is en fouten maakt.. dat er mensen zijn die vallen, wat zeg ik, neerstorten over schrijffouten en menen dat ze anderen daarop moeten attenderen in het openbaar.....

Ik ben niet kundig genoeg om te kunnen oordelen of iemand zich terecht of onterecht verschuilt achter een handicap... en velen hier op bokt zijn dat evenmin..
Vrag je af warom je op bokt topics leest: om de mischien aanwezige schrijffouten of om de inhoud?

buffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:57

Ben ook dyslectisch, daarom check ik mijn mail soms 3 keer op spel fouten.
Wel balen ,maarja. Vooral d en t op het einde van een werkwoord daar val ik vaak over,hhhhmmmmmmmmmmmmmmmmmmm niet leuk dus. Door dat msn taal wordt mijn spelling niet beter maar gaat het achtuit, niet dat ik zoveel msn maar best wat sms-jes stuur en dat gaat ook vaak in rare tekens enzo.

Sylviaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:50

Opzich kunnen mensen met dyslectie er ook niks aan doen, maar het is wel irritant.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:24

Alane schreef:
is het altijd gemak zucht en verschuilen... of meer van *zucht* ik heb zo mijn best gedaan....
Als ik uitga van mijn dochter, heeft de schrijfonkunde pas 6 maand een naam... eerst voelde ze zich dom, werd uitgemaakt voor lui enz enz.. en nu is het iets waar ze niets aan kan doen en waar ze mee moet leren omgaan..
Niet iedereen heeft zoveel ervaring en weten achter zich dat hij/zij 'handiger' wordt in het schrijven...
Mijn dochter leest het ook over, en verbeterd het, als ze de fouten al ziet.... vertaal dat naar bokt, in een traag lopend topic.. dan kan ze nadien niets verbeteren... en enkel verontschuldigen met "dyslectie"
En dat vind ik triest... dat een schrijver in een topic zich moet verontschuldigen voor het feit dat hij/zij mens is en fouten maakt.. dat er mensen zijn die vallen, wat zeg ik, neerstorten over schrijffouten en menen dat ze anderen daarop moeten attenderen in het openbaar.....

Ik ben niet kundig genoeg om te kunnen oordelen of iemand zich terecht of onterecht verschuilt achter een handicap... en velen hier op bokt zijn dat evenmin..
Vrag je af warom je op bokt topics leest: om de mischien aanwezige schrijffouten of om de inhoud?

De stukjes die ik dik gedrukt heb, daar moeten mensen maar eens goed over nadenken

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:28

jep ik heb het ook, maar ik maak mijn tekst eerst in word, zodat ik de fouten eruit kan halen, knip en plak en hoppa, zinnen lopen zoms niet helemaal maar vaak wel zonder fouten. en even extra lezen doet ook wonderen

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:38

ik heb dyslexie EN ik spreek op school altijd engels. Ik heb GEEN hulp met mijn Nederlandse spelling. Ik word dus steeds slechter omdat ik het nederlands gewoon niet genoeg schrijf. Op bokt is eigenlijk de enige plaats.....

Ik heb het dan ook in mijn onderschrift staan. Ik snap dat mensen zich er aan iriteren, ik vind het ook vervelent....
maar het gebrek aan begrip is soms ZO vervelend...Dan wil ik echt gaan slaan. Maar als ik tijd heb dag ga ik echt wel 2 keer over mijn text, en klick ik niet gelijk plaatsen....

waarom begrijpen zo weinig mensen hoe lastig het is.... Huilen

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:01

Oslo_girl ik snap je helemaal. Ach gut
Ik heb ook dyslextie.

Toen ik net op bokt zat werd ik al meteen door een winki schrijfster aangevallen.
Over het feit dat ik moets leren typen en dat die fouten die ik maakten geen dyslextie fouten waren, ze vertelde ook dat haar dochter ook dyslextisch was en nooit dit soort fouten maakte. Tja maar niet elke dyslex is het zelfde.
Nou heb ik jammer genoeg ook geen Word om in te controleren.( zat niet bij deze computer bij kopen).
Heb echt veel geprobeert om te downloaden enz. Kreeg het allen niet voor elkaar.
Mijn vader is toen op internet gaan kijken hoe duur een Word paket is, nou daar schrik je wel van hoor!

Dus ik typ heel langzaam en lees mijn bericht wel zekker 3 keer door.

Ik vind het sneu dat veel mensen zeggen dyslex te zijn terwijl ze dat gewoon niet zijn Boos! Is lekker makkelijk om te zeggen dat je dyslex bent.
Daardoor is de kans groter dat echte dyslexten niet worden geloofd. Huilen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:06

kan je wel gmail toesturen , dat is gratis
helpt alleen mee een aantal fouten er uit te halen
want de vervangende woorden die je krijgt zijn bedroevend
is iig iets ..pb maar als je interesse hebt

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 13:09

Nogmaals ik wil er niemand mee afkraken met dit topic.
Voor de mensen die veel moeite doen met dyslextie en hun spelfouten controleren: Afgod
Van vele mensen in dit topic wíst ik nog niet eens is dat ze dyslextie hebben, maar omdat ze alles zo goed controleren! Toppie|! OK dan!