Nieuw systeem voor EA - wat zijn jullie wensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Re: Nieuw systeem voor EA - wat zijn jullie wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:35

Ellende schreef:
Maar: waarom kiezen er op dit moment zoveel mensen ervoor om geen vraagprijs bij hun paard te zetten (per pb), en kunnen we mensen dat verplichten als ze het liever niet aan de grote klok willen hangen? Lachen

Nee maar dat hoeft ook niet, als je gewoon een indicatie laat invullen zoals ik in mijn post zette. Als jij 25.000 euro voor je karrepaard wilt vragen, dan kan dat, maar dan staat dat in het vakje >8000 oid. Dus nog lang niet specifiek, maar alle mensen die een paardje voor 4000 euro zoeken hoeven dan dus geen pb meer te sturen. Termen als 'hogere prijsklasse' zijn daarvoor te vaag, daar verstaat iedereen wat anders onder. Desnoods idd een extra vinkje maken voor n.o.t.k of n.v.t voor degene die het echt niet willen.

Zoeken op specifieke plaats hoeft ook helemaal niet, maar als je al eens op provincie zou kunnen zoeken zou dat al heel erg schelen Lachen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:40

ik vind het verplicht invullen van een mailadres, woonplaats en adres/tel nr ook wel fijn. Niet zichtbaar voor ons, maar wel door het beheer ofzo. Misschien is er dan een nog kleinere kans op fraude.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:45

En wel zo prettig voor de verkoper Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:51

Toch ben ik er geen voorstander van dat alle mods, ondertussen zo'n 30 stuks mijn adres kunnen zien. Zeker omdat het toch regelmatig wisselt
Alleen Bart en Ellende vind ik wat anders Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:57

@RK: daar heb je een goed punt, maar misschien dat het zo versleuteld kan worden net als de PB's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:00

Ik heb niet helemaal door wat er aan pb's versleuteld word, maar dat kan aan mij liggen Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:06

PB's zijn onleesbaar voor het beheer mits er zeer dringende redenen voor openheid zijn. Dat zou met het adres van koper/verkoper ook misschien kunnen ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:09

Zover ik in mijn geheugen kan graven zijn ze niet ontzichtbaar of versleuteld, maar wordt er gewoon zoveel ge-pb't dat het een hele klus is de juiste pb eruit te vissen Lachen
Maar daar kan Bart of Ellende vast beter op antwoorden Lachen

Dus hou dat dan met verkoop dingen zou gaan? Lachen

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:12

Het is redelijk wat werk om de PBs naar boven te toveren maar ze zijn idd niet versleuteld. Versleutelen zou ook weinig zin hebben aangezien jullie ze dan ook niet meer kunnen lezen Haha!

Op zich is een goed feedback systeem ook al een redelijke waarborg. Iemand die een behoorlijke rating opgebouwd heeft zal die niet zo snel willen verspelen door artikelen niet (of heel laat, of slecht) op te sturen.

Natuurlijk is dat allemaal geen garantie en je hebt er ook weinig aan bij mensen die niet zo vaak iets op de site doen. Wat wel zou kunnen is dat mensen vrijwillig het adres in kunnen vullen waarna er in hun profiel (of naast hun naam) komt te staan dat hun adres bekend is bij Bokt. Op die manier laat je mensen de keus hoewel dit weer weinig oplost voor verkopers.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:38

Als ik verplicht naam adres woonplaats zou moeten invullen ook al is het enit zichtbaar zou ik afhaken om dingen te plaatsen of om te bieden.

Zowiezo een optie openhouden dat je ook anders dan met bieden kunt kopen. Anders krijg je alleen dingen die vlak voor sluitingstijd met centen omhoog gaan.

Zoals het nu is met alleen meer splitsing in categorien, paarden, ponys, zadels en hoofdstelen, dekens en bandages dekjes ed of zoiets. Is wel redelijk overzichtelijk, geeft mensen de vrijheid om iets als bieden of vaste prijs aan te bieden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:49

BartVB schreef:
Wat wel zou kunnen is dat mensen vrijwillig het adres in kunnen vullen waarna er in hun profiel (of naast hun naam) komt te staan dat hun adres bekend is bij Bokt. Op die manier laat je mensen de keus hoewel dit weer weinig oplost voor verkopers.
Dat lijkt me ook een goede oplossing. Maar voor wie is het adres dan wel zichtbaar ???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:52

karuna schreef:
Zowiezo een optie openhouden dat je ook anders dan met bieden kunt kopen. Anders krijg je alleen dingen die vlak voor sluitingstijd met centen omhoog gaan.
Dat is de 'direkt kopen' optie bij Ebay.

Overigens kun je aan biedingen een minimaal bedrag hangen dat iets omhoog gaat, en dit weer afhankelijk van de ingestelde beginprijs.
<1 euro is 10 cent
1-5 euro is 25 cent
5-25 euro is 50 cent
25-100 euro is 1 euro

etc. (als voorbeeld)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:53

Ik zou bij de verkoop van spullen graag zien dat het iets meer onderverdeeld werd, zodat je niet alle topics hoeft te openen als je bijvoorbeeld beenbescherming zoekt.
Dus een aparte plaatsen voor dekens, dekjes, tuig, bescherming, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:25

Daar lijkt me een gewone zoekfuntie eigenlijk meer voor op de plek Lachen
Als je dan hoofdstel intikt krijg je dat ook Lachen

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:47

Maar dan moet je typen en de meeste mensen zijn lui Lachen En redelijk wat mensen die dingen net wat anders schrijven, synoniemen, alleen vertrouwen op zoeken heeft redelijk wat nadelen.

Daarnaast wil je voor b.v. een advertentie voor een paard heel andere dingen zien (en vragen als systeem) dan voor b.v. een dekje. Er zijn maar weinig dekjes met een stamboom Clown

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:12

BartVB schreef:
Natuurlijk is dat allemaal geen garantie en je hebt er ook weinig aan bij mensen die niet zo vaak iets op de site doen. Wat wel zou kunnen is dat mensen vrijwillig het adres in kunnen vullen waarna er in hun profiel (of naast hun naam) komt te staan dat hun adres bekend is bij Bokt. Op die manier laat je mensen de keus hoewel dit weer weinig oplost voor verkopers.

Moet het adres wel alleen zichtbaar zijn voor beheerders! Geeft mij, ws onterecht, een veiliger gevoel. Verder moet het natuurlijk niet zo zijn dat alle mods en mids adressen kunnen zien. Ook omdat de mods wel redelijk snel wisselen.

Maar een rating systeem lijkt me ook al goed Haha!

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:11

Het lijkt mij ook erg handig als de provincie/ woonplaats zichtbaar is van de verkoper!
Ben benieuwd Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:16

Handig is het wel, maar veel mensen willen dit niet zichtbaar hebben om privacy redenen.

@Bart: is het mogelijk om een soort van 'zoeker' in te bouwen, waarbij de verkoper wel een postcode ingeeft, maar deze niet zichtbaar is en dat als een geïnteresseerde zijn eigen postcode ingeeft er in een schermpje oid het aantal kilometers verschijnt wat er tussen de 2 postcodes is ??

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:17

Pfoe, veel nuttige dingen gezegd al! Wat ik er zéker in zou willen zien:

*Feedbacksysteem, waar iedereen het volgens mij al over uit is. Net zoiets als bij e-bay: een positieve of negatieve reactie kunnen geven, met één klein regeltje (max. 50 tekens oid) voor: "snelle levering, goede staat" of "Artikelen pas na 3 weken binnen".

*Verplicht formulier invullen, zéker bij paarden en pony's te koop, dan iets van Geslacht, Leeftijd, Niveau, Stokmaat, Vader en prijsindicatie. Dat laatste vind ik écht een must, haha Nagelbijten / Gniffelen Hoeft dus niet de precieze prijs te zijn, maar dan met categorieën ofzo, waarbij >7000 de laatse keuzemogelijkheid is, en de paarden met waarde van 25.000 alsnog hun veiligheid behouden.
Verder denk ik dat áls er paardendieven zijn, die hier gaan zoeken op prijs, en dan de dure paarden vinden, dit óók wel kunnen vinden zonder die prijsindicatie. Niveau en leeftijd kunnen ze ook al behoorlijk goed op selecteren, want het is natuurlijk vrij logisch dat een 9-jarig lichte tour paard best wat waard is Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:20

Feedbacksysteem zou imo wel van 2 kanten mogen komen. Kopers en verkopers en misschien ook nog dat de verkoper zelf commentaar mag geven op het gegeven commentaar van de koper. (zoiets als ebay of marktplaza dus)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:37

Ik wil toch nog even inhaken op het feedbacksysteem.

Als iets ook maar een klein beetje niet gaat zoals men wil, dan is men al negatief.
Bv een mail of PB sturen en door vakantie of ziekte deze niet direct beantwoord krijgen, helpt sommige al in de aanval.
Stel je hebt een ruitersport winkeltje en je leverd niet binnen notime. Dat kan er bv mee te maken hebben dat je leverancier nog niet langs is geweest en jij daardoor je bestelde spullen nog niet hebt kunnen opsturen.
Het duurt dus iets langer dat de koper zijn spulletjes in huis heeft, maar de koper heeft daar niet altijd begrip voor en loopt meteen al te roepen, slechte ruitersportzaak.
Voila, negatieve feedback gekregen.

Ik vind dus een feedbacksysteem enigszins wat riskant in een tijd waarin mensen vrij snel aangebrand zijn.
Wat doe je als je daardoor wat negatiefjes hebt verzameld?
Bokt is groot, erg groot. Veel klanten komen via bokt en door een feedbacksysteem loop je het risico dat je klanten minder worden. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

Edit: Die honderden tevreden klanten zul je dat niet zo hard horen roepen, dan die ene ontevreden klant.
Laatst bijgewerkt door holly op 01-11-07 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:39

Dan een systeem waarin aangegeven kan worden welke gebruikers wat bij die verkoper gekocht hebben (als die gebruikers dat willen), zodat andere kopers contact kunnen zoeken met één van hen?
Of is dat te omslachtig? Clown

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 19:18

@Holly:

ik denk zelf eigenlijk dat dat wel meevalt. Als je in ieder geval kijkt naar ebay, zie je daar veel grote verkopers met 99% of hoger aan positieve feedback. Van een klaagcultuur lijkt daar in ieder geval geen sprake.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:24

Verschil met Ebay is wel dat mensen hier ook nog op een andere manier met elkaar omgaan en je daardoor het risico hebt op een soort van wraakacties.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:26

Standaart invulvelden bij verkoop van paarden. Hierbij denk ik aan de standaart gegevens:
Naam, geboortejaar, geslacht, stokmaat, sportniveau('s), ras, stamboek, predikaten, afkomst, kleur en een veld voor overige opmerkingen. (denk aan gebreken, over het karakter etc.)

En misschien de mogelijk om 1 a 2 foto's te uploaden vanuit je eigen bestanden?

Excuses moi als het al voorgesteld is; had geen zin om het topic volledig door te spitten. Knipoog