Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veirl

Re: Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:51

Tussen neus en lippen door wil ik even zeggen dat het wel opvalt dat telkens meer mensen slechter zijn in talen, zeker in Nederlands.

In mijn klas zitten er iets van 3 mensen die de regels van de werkwoorden begrijpen, taalkundig ontleden gaat nog wel, maar redekundig ontleden is gewoon een groot raadsel voor ze.
Tegenwoordig kan iedereen rekenen & wiskunde & natuurkunde en dat soort dingen, maar de taal gaat gigantisch achteruit.

Ben ik dan de enige die al vanaf groep 6 góede taallessen heeft gehad? Waarom schijnt de taal niet meer zo belangrijk te zijn?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:19

fallenangel3 schreef:
Fitzroy schreef:
Ik denk zeker niet dat het met inzicht te maken heeft. Iedereen kan toch 't kofschip onthouden?
Dat is toch niet zo moeilijk.
Je kunt ook het werkwoord fietsen of lopen nemen als voorbeeld, als je dat vervoegt hoor je vanzelf of er een t achter een vervoeging moet.

Maar Yvonne, ik begrijp dat jij PABO doet? Is het dan niet heel lastig om kinderen iets te leren wat je zelf met moeite onder de knie krijgt?

Lang leve de methodes Knipoog Ik doe ik de pabo en heb gelukkig niet al te veel moeite met spelling of rekenen, maar er zijn genoeg studenten die dat wel hebben. Sommige vallen af, anderen knokken ervoor om toch goed les te kunnen geven. Ik zie trouwens liever een goede leerkracht voor de klas staan die af en toe een spellingsblunder maakt, dan dat er eentje staat die absoluut geen les kan geven. Daarnaast zijn er meer groepen op school dan alleen de bovenbouwgroepen.

Inderdaad, en zoals ik eerder al zei: Ik ken de spellingsregels als geen ander uit mijn hoofd. Bovendien doe ik geen PABO (al willen mijn collega's graag dat ik het ooit nog wel eens ga doen), maar heb ik SPW nivo 4 afgerond na mijn Havo en werk ik dus als pedagogisch werker met kinderen met een handicap in het reguliere basisonderwijs.
Het komt er in het kort op neer dat ik deze kinderen begeleid op sociaal emotioneel gebied en dat ik in samenwerking met de leerkrachten, ambulante begeleiders en intern begeleiders bekijk welke leerstof bij het kind op welke manier aangeboden moet worden om het beste uit de kinderen te halen, doe ik observaties en een stukje RT.

Ik sta dus niet voor de klas, maar moet wel veel verslagen, observaties, notulen, handelingsplannen e.d. schrijven.
Ook voor de spellings RT (dyslectische leelrlingen) heb ik natuurlijk kennis van de spellingsregels nodig.

Wat een eerdere opmerking betreft van shadow dat iedereen het Kofschip kent en dat spelling dus geen (of in mindere mate) inzicht vereist (of is het dan toch verreist?? Haha! ):
Mensen zonder spellingsproblemen hoeven niet bij elk woord een spellings regel uit het hoofd te halen om te kijken hoe ze het des betreffende woord moeten schrijven; het gaat automatisch op een gegeven moment.
Bij mensen met spellings problemen (disorthografie) is dit niet het geval. Sommige regels integreren wel en worden geautomatiseerd.
Andere regels niet, en die regels zullen op elk woord waar die regel mogelijk op van toepassing kan zijn moeten worden gecontroleerd.
Dat kost heel veel moeite en tijd.
Soms meen je te weten dat het goed is, maar is dit toch niet zo!
Heel frustrerend, als andere mensen zich er dan ook nog een keer aan gaan ergeren.
Het is voor jezelf al irritant genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:50

Yvonnelind schreef:
vereist (of is het dan toch verreist?? Haha! ):

Vereist, anders reist iemand ver en dan hoort er een spatie tussen Knipoog

Is het zo erg dat "men" verwacht dat iedereen de basisregels van de Nederlandse grammatica kent en toepast? Het wordt er bij iedereen minstens zes jaar ingehamerd en bijles is tegenwoordig overal beschikbaar. (Dat er in het middelbaar onderwijs tegenwoordig blijkbaar niet meer op het juiste gebruik van het Nederlands gelet hoeft te worden vind ik persoonlijk een kwalijke zaak, maar ik ben geen Minister van Onderwijs.)
Ja, ik weet òòk dat er mensen moeite hebben met spellen en grammatica maar taalfouten als 'is' in plaats van 'eens' zijn mijns inziens volledig onnodig.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:43

En deze dan?

Hij zegde: "Deze zaken zijn zeker en vast niet goed"

Is dit fout?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:39

Dat dacht ik toch wel, ook in België.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 23:59

Shadow0 schreef:

Hahahahaha, jammer Shadow....het is 100% goed Haha!
Ook in Belgie Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 07:37

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 07:38

Wat ik een hele stomme fout vind is als iemand 'gerolen' zegt ipv 'geruild'...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 07:39

Bas232 schreef:
Shadow0 schreef:

Hahahahaha, jammer Shadow....het is 100% goed Haha!
Ook in Belgie Clown

Dit is goed? Het klinkt voor geen meter... Tong uitsteken

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:01

ik ben echt voor vast en zeker, en niet voor zeker en vast. Waarom verouderde taal gebruiken? Haha!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:23

Ik heb zelf weinig problemen met spelling (al sluipt er heus wel eens een typefoutje tussendoor Knipoog ) Ik zie over het algemeen de fouten van anderen wel, als iemand -dt schrijft waar dat niet moet of juist een -d of -t zet waar -dt moet, valt me dat gelijk op. Maar ik stoor me er niet aan. Mijn vriend is namelijk behoorlijk dyslectisch, dus ik weet hoe moeilijk het voor sommige mensen is. Hij is absoluut niet dom, maar als je een mail van hem leest, komt dat niet intelligent over, omdat er vreselijk veel fouten in zitten. Vandaar dat ik altijd eerst zijn mail verbeter, voor hij hem verstuurt. Het is jammer, dat veel dyslectische mensen als dom beschouwd worden, want dat is zeker niet zo!!

Waar ik me dan weer wél aan erger, zijn idd dingen als 'me' paard ipv 'mijn' paard. Dat heeft imo niks met dyslectie te maken, maar met het vreselijk slechte taalgebruik van de jeugd van tegenwoordig.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:31

Mexx schreef:
Waar ik me dan weer wél aan erger, zijn idd dingen als 'me' paard ipv 'mijn' paard. Dat heeft imo niks met dyslectie te maken, maar met het vreselijk slechte taalgebruik van de jeugd van tegenwoordig.

Ja, die fout zie je heel veel hier op bokt. Ik lig er niet wakker van maar vraag wel af of al die mensen niet beter weten, ik vind het niet erg intelligent overkomen...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:59

Tja, de fouten.
Zoals hier al eerder gemeld is, spreek iemand er op aan, en ze hebben ineens masaal een taalstoornis. Nu zullen er echt wel mensen zijn die dat hebben, maar ik gok dat het gros van de mensen die op bokt claimt dyslexie te hebben, het echt niet heeft.

Idd dingen als mijn - me
hun - zij
Zo wie zo Clown
is - eens
Om het over de breezer- en msntaal al niet eens te hebben. Nee, ik krijg nou niet bepaald het idee dat het niveau van de taal onder de Nederlanders omhoog gaat.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:29

MissJ schreef:
Zo wie zo Clown

Ik heb volgens mij nog nooit iets vaker fout zien geschreven dan dat woord, echt op alle mogelijke manieren!! Voor iedereen die het niet weet het is: 'sowieso' Gemakkelijk op internet even op te zoeken Knipoog

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:07

_Denise_ schreef:
Blackje schreef:
Jewel!
Ik wedstrijd,
jij wedstrijdt,
wij wedstrijden..

kan makkelijk toch Clown

Okee, daar heb je een punt Knipoog Maar ik bedoelde dat mensen dit schrijven in de zin van 'Ik heb gisteren een wedstrijd gereden' en om het dan met dt te schrijven vind ik toch wel heel erg.. Nagelbijten / Gniffelen

Was een grapje Clown

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:43

Maar zoals gister bij de Achmea Kennisquiz... Iemand moest het woord vreugd typen, maar type vreugt.
Sorry, ik vind dat je zoiets gewoon niet kunt goed rekenen met zo'n quiz.

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:53

Hmm, het is wel bijna zeker dat het slecht gaat met Nldse taal, want heb ook al paar foutjes gezien in ondertitelingen EN tekst op televisie en in de krant!

Erg!!!!!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:26

Klopt Pinootje, het valt mij ook heel erg op. (Nu heb ik dat al gauw, als mensen aan het praten zijn, dan verbeter ik ze vaak in mijn gedachten ook Bloos ).
Het probleem is gewoon dat het niet meer streng wordt gecontroleerd, zoals - wat ik al zei - bij de Achmea Kennisquiz.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:36

Machie schreef:
ik ben echt voor vast en zeker, en niet voor zeker en vast. Waarom verouderde taal gebruiken? Haha!

Sorry het is geen verouderd taalgebruik.

In Nederland gebruiken ze vast en zeker, maar in Belgie zeker en vast.
Helaas, het Nederlands in Belgie is vaak net even anders.

Om een mooi voorbeeld te geven van anders gebruik van dingen:

Voormiddag is ochtend, zowel in Belgie als NL, echter in Belgie tot ongeveer 11 uur en NL 12 uur.
Middag is in Belgie ongeveer 11-13 uur, in NL 12-16 uur.
Namiddag is in Belgie 13-17 uur, daarna begint de avond, in NL ongeveer 16-18 uur.

Of bv lopen, in NL wandelen....in Belgie rennen...
Patat, NL Friet en in Belgie Aardappel

Ik bedoel maar, Nederlands is niet overal hetzelfde.
En dan heb ik het helemaal nog niet over het anders gebruik van zo'n en zulke, want zulke wordt in Belgie vrijwel altijd vervangen door zo'n.
Hier kun je bv "zo'n dingen kopen", echter heb ik daar wel mijn twijfels over, maar vrijwel heel Belgie gebruikt dat in plaats van zulke.

Is dat oud taalgebruik? Nee hoor...het geeft enkel aan dat Nederlands niet overal gelijk is.
Ook is vaak de zinsbouw anders, maar daarom nog niet fout.
Echter, spelling is iets anders, dat zou iedereen gewoon redelijk goed moeten kunnen, dagt ik so Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:47

Maar 'zegde' is verouderd / weinig gebruikt. Ook in België Haha!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:48

VeirL schreef:
Maar zoals gister bij de Achmea Kennisquiz... Iemand moest het woord vreugd typen, maar type vreugt.
Sorry, ik vind dat je zoiets gewoon niet kunt goed rekenen met zo'n quiz.

Zij had nog gewonnen ook.. Nagelbijten / Gniffelen

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:10

Mexx schreef:
Ik heb volgens mij nog nooit iets vaker fout zien geschreven dan dat woord, echt op alle mogelijke manieren!! Voor iedereen die het niet weet het is: 'sowieso' Gemakkelijk op internet even op te zoeken Knipoog

Dat bedoel ik ja. Haha!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:47

MissJ schreef:
Mexx schreef:

Dat bedoel ik ja. Haha!

Dat is inderdaad een woord wat ik nooit bij iemand goed geschreven zie.
zowiezo, zo ie zo, zo en zo...... ik zie ze allemaal langskomen... ook hier op bokt Haha!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:11

Goof schreef:
Dat is inderdaad een woord wat ik nooit bij iemand goed geschreven zie.
zowiezo, zo ie zo, zo en zo...... ik zie ze allemaal langskomen... ook hier op bokt Haha!

Ook hier op bokt? Vooral hier op bokt. Haha!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:20

Ik heb eens een so van iemand moeten na kijken, een soort van opstel. Toen stond er: 'zowiesow'. Oeps? Scheve mond