enige toelichting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A0000

Re: enige toelichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:15

KiWiKo schreef:
maar Billy, MP is besloten........ en er gaan bij bokkers onderling ook hele nare peebees over en weer over andere bokkers en dat is ook besloten. En Peebees wordt je niet voor op je vingers getikt......

iedereen zegt wel eens onaangename dingen over iemand, de mods doen dat op modpraat, en bokkers via Peebee....... kantoorpersoneel via de interne mail en bekende Nederlanders via de Prive Haha! Haha!

MP is besloten in zoverre dat alleen moddies er kunnen komen. Ik moet zeggen dat er moddies zijn die dingen van mij weten waarvan ik het niet op prijs zou stellen dat álle moddies het weten. Ik heb ze (of in dit geval haar, het is maar een iemand) dingen via msn verteld die ik heel graag tussen ons hou en als ik een ban verdien, heb ik graag dat ik die gewoon krijg ipv dat er via haar gekeken wordt hoe mijn persoonlijke situatie er voor staat. Liever 3 maanden niet op bokt en mijn geheim mijn geheim, dan 1 maand niet op bokt maar met alle moddies die alle ins en outs van mijn privéleven (wat ik ook nog heb naast bokt) weten (niet dat dat schokkend genoeg is om een ban met 2 maanden te verkorten, maar het gaat om het principe Clown). Nu durf ik met zekerheid te zeggen dat de mod in kwestie de dingen die ik haar verteld heb voor zich houdt, maar mocht dat om de een of andere reden ooit niet mogelijk zijn, zou ik het wel zo prettig vinden als die dingen dan tenminste via pb besproken worden en niet open en bloot op MP.. Het zou toch belachelijk zijn als je een bevriende mod niks meer in vertrouwen kan vertellen omdat het eventueel via bokt bij je terug kan komen?

Voor hatemail of whatever over bokkers vind ik dat hetzelfde geldt. Wij doen dat via PB, dus waarom de modjes dan niet? Net zo goed als dat ik dingen die hooguit voor 2 of 3 mensen bestemd zijn via PB of msn meld kunnen zij dat toch ook doen? Moeten álle moddies perse weten wat iemand denkt over de sexuele geaardheid van een user of kan dat ook onder 4 ogen (of 4 handen Haha!) besproken worden? Lijkt me wel toch? Kan me niet voorstellen dat het zó relevant is voor alle moddies dat het perse op MP moet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:19

Oke, jij hebt een punt, het had idd beter via pb gekunt, maar wij weten niet wat de teksten ervoor waren, hoe het hele verhaal op MP tot stand is gekomen.

Maar idd heb je eent punt dat bepaalde zaken bij bepaalde mensen moet kunnen blijven. Hopende dat je weet wie je in vertrouwen neemt, want irl ben je ook vaak het haasje als je dingen zegt die later tegen je gebruikt kunnen gaan worden. Ook de reden dat ik Nimmer iemand 100% vertrouw en daarom nimmer dingen vertel die ik niet op straat wil hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:29

Rommie: ik neem aan dat als de moddies dat ook weten (dat jij het liever niet besproken wilt hebben) dat ze hier ook zeker rekening mee houden. Soms realiseert men zich gewoon niet dat bepaalde dingen erg vertrouwelijk zijn. (Want wat iemand graag voor zichzelf houdt, kan per persoon heel erg verschillen.)
Het is erg moeilijk in te schatten, want er zijn ook mensen die wel graag hebben dat iets verteld wordt - maar het liever niet zelf vertellen. Dit is bijvoorbeeld wel eens het geval bij mensen die ernstig ziek zijn: dit kun je niet geheim houden, maar veel mensen voeren zo'n gesprek waarin ze het uitleggen liever niet steeds opnieuw. In dat geval is het handig als iemand anders dit vertelt, dan kan de rest er rekening mee houden zonder dat het steeds weer een gespreksonderwerp hoeft te zijn.

Kortom: hierover onstaan ook wel eens misverstanden, terwijl dat te goeder trouw gebeurt, en niet om opzettelijk iemands privacy te schenden. Vertrouwelijke informatie hoeft niet gedeeld te worden - mocht het echt nodig zijn dan volstaat een algemene opmerking dat er meer speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:38

Shadow, wie voelt niet aan wat privacy is, vertrouwelijk is? Als je die kunde niet hebt, ben je als moddie niet geschikt, en in het daagelijks leven helemaal niet vriendwaardig. Geen moddie moet nu weten wat niet besproken dient te worden, die informatie is in vertrouwen verteld en dan ben je op dat moment geen moddie maar vertrouweling/vriendin en dan staat alles buiten kijf. Als dat wel besproken wordt met een ander is het roddel. Rest alleen die persoon, het aan een ander te vertellen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:04

russel schreef:
Shadow, wie voelt niet aan wat privacy is, vertrouwelijk is?

Ik denk dat iedereen daar wel eens de fout mee ingaat.

Voorbeeldje: iemand op stal doet een deel van de zware taken niet (zadels opruimen, gang aanvagen, wat er maar gebeuren moet), en iemand anders begint te mopperen: "die is ook lui, denkt zeker dat wij dat wel opknappen". Dat is een situatie waarin ik makkelijk zou zeggen: "nee, zo ligt het niet, ze heeft een spierziekte (oid) waardoor ze dat niet kan doen, het is geen luiheid". Maar lang niet iedereen wil dat dus bekend hebben. Mijn opmerking zou geheel te goeder trouw zijn, maar toch als het doorgeven van vertrouwelijke info kunnen worden opgevat.

Terwijl anderen het juist heel vervelend zouden vinden als je het *niet* zegt, en ze de hele tijd onbegrip ontmoeten waar ze zich weer tegen moeten verweren.

Wel ben ik het met je eens dat je in dat soort dingen erg voorzichtig moet zijn, en als iemand uitdrukkelijk vraagt om er niets over te zeggen zal ik dat ook nooit doen.

Citaat:
Als dat wel besproken wordt met een ander is het roddel. Rest alleen die persoon, het aan een ander te vertellen.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens: roddelen vind ik het vooral als het verteld wordt uit sensatiezucht. Als het gebeurt uit de beste bedoelingen, dan is het toch weer anders - zelfs al kun je er dan nog steeds verkeerd aan doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:08

naaaah wat ik daarnet gelezen heb was gewoon roddelen Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:10

Ik vind het gewoon 'niet handig' om stoom af te blazen in een besloten forum. Elke mod weet (zou horen te weten?) dat er ofwel door hackers ofwel door een softwarebug ofwel door een instellingsfout soms mensen op besloten fora komen die daar niet horen.
Zorg dan dat daar geen gevoelige of persoonlijke info te vinden is, bespreek dat op een veilige manier.
BBZ is in het verleden te lezen geweest door een Bokker, instellingsfoutje in het permissie-systeem, en als de betreffende Bokker dit niet zelf gemeld had had ze daar nu misschien nog steeds mee kunnen lezen. Dit had toen een wijze les geweest kunnen zijn, maar blijkbaar is er niets van geleerd.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:12

En laatst is er een poosje geweest dat Modpraat open was als je uitgelogd was. Had ik dat geweten Haha! Haha!
Maar heel eerlijk gezegd gaat er vaker wat mis met de privacy van modpraat, en daar kunnen ze maar beter rekening mee gaan houden Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:14

absoluut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:17

Shadow, denk jij dat niemand mag weten dat ze een spierziekte heeft? Maar stel dat iemand zegt, gommes dat paard wordt al maanden gereden door een ander, lekker gemakzuchtig en jij weet dat die persoon 4 maanden in de bak zit of 4 maanden in een inrichting, reageer je toch niet, lijkt mij? Of maak je dan de fout door te zeggen, nee, joh die wil wel maar kan niet, die zit in de bak/inrichting. Tong uitsteken Kwestie van aanvoelen, lijkt mij.

BTW, is het uberhaupt dom om dingen op een open lijn te zetten, zeker als je al weet dat de beveiliging van een programma soms niet al te best is, en dat dat bekend is. Passworden zijn overigens heel simpel van iemands pc te halen hoor, niks mis mee. Als je op een open forum met speciale moderator bevoegdheid kun schrijven, weet je dat er meerderen meelezen. Om dan te denken dat iedereen het met je eens is met wat je schrijft is naif, dat dat niet wordt doorgebriefd, is naif. Om het dan wereldwijd te verspreiden vind ik nog veel dommer. Om met je eigen vuile onderbroek te gaan zwiepen is nog veel dommer. Aan het eind wordt je nl zelf steeds aangekeken met wát mensen schrijven en niet door wíe.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:32

russel schreef:
Shadow, denk jij dat niemand mag weten dat ze een spierziekte heeft?

Ik denk dat dit soort dingen beter open besproken kunnen worden, maar het is niet mijn oordeel dat telt, het gaat erom dat sommige mensen het zelf liever niet hebben. En ik zal die beslissing respecteren - als ik het weet. Maar het kan heel goed dat ik zelf een ander idee daarover heb dan de persoon waar het om gaat.

Citaat:
Maar stel dat iemand zegt, gommes dat paard wordt al maanden gereden door een ander, lekker gemakzuchtig en jij weet dat die persoon 4 maanden in de bak zit of 4 maanden in een inrichting, reageer je toch niet, lijkt mij? Of maak je dan de fout door te zeggen, nee, joh die wil wel maar kan niet, die zit in de bak/inrichting. Tong uitsteken Kwestie van aanvoelen, lijkt mij.

Dat is zo, maar persoonlijk vind ik een inrichting niet anders dan een normaal ziekenhuis, en zie ik *zelf* geen reden om daar geheimzinniger over te doen. Iemand kan een been breken en opgenomen worden in het ziekenhuis, en iemand kan in de war raken en opgenomen worden op een PAAZ-afdeling of inrichting.

Inderdaad zou ik in het tweede geval voorzichtiger zijn, maar ook daar gaat het vooral om wat iemand zelf vindt. Het is geen schande om opgenomen te worden, en er zijn ook mensen die daar gewoon open over zijn. (Maar goed, dit gaat nu wat off-topic, ik denk dat mijn punt wel duidelijk is: je kunt het vaak van meerdere kanten bekijken en soms berusten dit soort dingen gewoon op een verschil van inzicht, en is het niet verkeerd bedoeld. Over hoe het in deze situatie is, kan en wil ik niet oordelen.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:59

Wat was het verschil geweest als het per pb besproken was? Het pasword was gekraakt, dus die konden ook gelezen worden.

Het komt er op neer dat iemand op een afgeschermd gebied dingen gezegd heeft die niet openbaar bedoeld waren en dat iemand anders zonder toestemming dat openbaar gemaakt heeft. Wie zit er dan fout?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:00

Degene die het zonder toestemming openbaar heeft gemaakt, en passwords heeft gekraakt.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:10

Beiden imo

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:12

Dat je het niet kunt lezen betekent niet dat het goed is wat er gezegd wordt.
Imo zijn beide partijen fout, zeker gezien de voorbeeldfunctie die een mod zou moeten hebben.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:15

Geloof dat er nu wel alles gezegd is.....we zijn al bij de herhalingen bezig. Bloos Huilen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:16

Idd, ik zie niet in wat er nuttig is aan discussiëren wie er fout is en wie niet. Als het uitgepraat is, waarom dan nog blijven doorgaan? Dit is niet echt bevorderlijk voor de situatie. Iedereen kan hier zeggen wat hij/zij wil, uiteindelijk moeten de betrokkenen zelf weten wat ze nu doen: stoppen of doorgaan. Daar hebben wij niets aan te zeggen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:17

Dat het van allebei de kanten fout is, daar ben ik het wel mee eens, maar wat hebben mensen ermee willen bereiken met paswoorden te kraken VOORDAT ze dit op MP hadden gezien? Of heb ik ergens overheen gelezen? Haha! *gaat nog even topic herlezen*

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:25

[quote="jaantsjeJe weet dat internet te breken is dus je moet oppassen wat je schrijft, je kunt niet klakkeloos alles schrijfen ook al is het besloten.Buiten dat kun je het ook wel netjes houden.
.
[/quote]

Dit heb ik eerder geplaatst en daar sta ik nog steeds achter.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:28

Jippie, half bokt is weer heilig!

Wat een onzin, er wordt over mods gepraat alsof ze The powers that be zijn. Vergeten jullie niet dat ook mods gewone mensen zijn? Die ook eens boos kunnen worden op andere bokkers, maar dit uit oogpunt van hun functie niet openlijk kunnen ventileren. Dan snap ik best dat ze dat op een gesloten forum wel even willen ventileren.
Ikzelf ben juf, heb in de klas een voorbeeldfunctie en praat altijd netjes, maar dat wil niet zeggen dat ik buiten dat klaslokaal nooit vloek!
Wat mij opvalt is dat, hoewel de mods steeds varieren, er onverminderd hard geschopt wordt. Net alsof er een haat bestaat jegens dat groene naampje, is dat niet gewoon een vorm van jaloezie? Ik zat zelf enkele weken geleden erg dicht tegen een ow aan, dit weet ik, en ik had het niet meer dan terecht gevonden als ik hem nog gehad had ook. Want ik ging te ver, zeker. Waarom? Omdat ik op dat moment gewoon pissed was en niet nadacht over de consequenties van mijn post. Achteraf kan ik me wel voor mijn kop slaan, maar het bewijst alleen maar dat iedereen menselijk is en fouten maakt.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:37

Volgens mij vergeet niemand dat mods mensen zijn die ook fouten kunnen maken.
Het gaat mij erom dat je altijd moet uitkijken met wat je schrijft.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:40

Waarom? Als jij niet denkt dat er ooit iemand, waar het niet voor bedoeld is, is die het kan lezen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:42

En dus gaan ze op het MP nu op hun woorden letten en wordt de volgende keer hun MSN gekraakt of hun telefoon afgeluisterd.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:43

Caira schreef:
Waarom? Als jij niet denkt dat er ooit iemand, waar het niet voor bedoeld is, is die het kan lezen?

Dus wie weet wordt volgende keer de email gekraakt, moeten ze daar dan ook al op hun worden gaan letten? Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:45

Karl66 schreef:
Wat was het verschil geweest als het per pb besproken was? Het pasword was gekraakt, dus die konden ook gelezen worden.

Er is ook nog iets als Skype Pling
Bij Skype heb je bovendien het voordeel dat je zelfs de intonatie meegeleverd krijgt en, letterlijk, de boel snel uit kunt praten.