[Dienstmededeling] Nieuw systeem voor UN/OW/Ban

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [Dienstmededeling] Nieuw systeem voor UN/OW/Ban

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:55

Jacksel: je hebt gelijk, dat was idd niet mogelijk.
Jammer dat de Bokt-chat het niet doet, anders zou je een speciale 'kamer' aan kunnen maken en ze daar in zetten samen met Sterre.

En dan de 'deur' dichtdoen en ze er niet eerder uit laten voor alles is opgelost. Haha!
Klinkt mooi, maar erg hypothetisch Clown

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:11

Ban van 3 maanden vind ik niet te lang. Ik bedoel je weet zelf goed als je ergens de fout in gaat. Permanente ban ook gewoon permanent laten, om het zover te laten komen moet je toch behoorlijk stom bezig zijn! De straffen is in mijn ogen niets fout mee, alleen de manier waarop soms bestraft wordt!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:16

Ik neem aan dat de ban van 3 maanden gewoon een "naam ban" is, dat je dus alleen niet kan inloggen op de naam die is geband.
En dus geen IP-ban, alleen als het een peramente ban is.

Waarom eigenlijk niet meteen een ip-ban?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:32

MoonChloe: je hebt een grote kans ook per ongeluk verkeerde mensen te bannen bij een IP-ban. Voor de mensen die de ban gewoon accepteren is dat ook niet nodig.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:33

Alane schreef:
ik doelde dus op moddies....

Weet ik, maar iedereen leest dingen anders. Moddies dus ook Lachen

Citaat:
Dat bedoel ik dus met nadenken en concluderen voor een ander.

Snap ik, maar wat ik niet snap is dat je dat in het verhaal van Joost ook gooit op denken voor anderen. Terwijl dat er helemaal niets mee te maken heeft. En waar het woord mongool vandaan komt al helemaaaaaal niet.

Duidelijk was dat het een niet zo vriendelijke opmerking was, die leidde tot een over en weer van niet zo vriendelijke opmerkingen Haha!

Dat heeft niets mee concluderen en nadenken voor bokkers te maken, dat is gewoon begrijpend lezen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:42

shadow0 schreef:
MoonChloe: je hebt een grote kans ook per ongeluk verkeerde mensen te bannen bij een IP-ban. Voor de mensen die de ban gewoon accepteren is dat ook niet nodig.

Juist, daar dacht ik dus ook aan. Het is gewoon iets lastigs; ban.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 16:17

Het lijkt mij niet zozeer het "strafsysteem" dat aangepast dient te worden, maar de duidelijkheid en consequentheid waarmee er straffen uitgedeeld worden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:42

horselover23 schreef:
Het lijkt mij niet zozeer het "strafsysteem" dat aangepast dient te worden, maar de duidelijkheid en consequentheid waarmee er straffen uitgedeeld worden.

En dát is dus niet zo makkelijk gezegd als gedaan. Niet omdat wij niet duidelijk en consequent zouden willen zijn, maar omdat er altijd situaties zijn die niet strak vallen onder regels. Of multi-interpretabel zijn. Nederland heeft een wetboek zo dik dat niemand het geheel uit het hoofd kan leren; er zijn legio boeken geschreven met toelichtingen over hoe je die teksten moet interpreteren en dan nog zijn er databanken vol jurisprudentie met uitspraken die die wetten en regels weer verder interpreteren.

Bokt is natuurlijk niet vergelijkbaar met het Nederlandse rechtssysteem, maar in de praktijk kom je wel een aantal dezelfde dingen tegen. Bijvoorbeeld: wanneer is iets smaad en wanneer niet? Het oordeel daarover hangt af van de mate waarin je bekend bent met die specifieke zaak. En van de informatie die je hebt.

Dat is maar één vorbeeld, ik kan er legio noemen. Dat is waarom OW's niet door één persoon worden gegeven, maar er altijd een discussie over is. Niet ideaal, dat ben ik met de mensen die kritiek hebben eens, maar op dit moment het beste wat we konden bedenken. Dat is o.a. de reden achter de oproep om mee te denken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:50

@Anya, ik weet dat het niet gemakkelijk is, maar het probleem wat veel mensen hebben ligt toch bij de onduidelijkheid omtrent de uitvoering/interpertatie van de regels, dan om de hoogte van de straffen.

Door de onduidelijkheid/ gebrek aan helderheid, kan de schijn komen van voortrekkerij en allerlei andere complottheoriën.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 18:14

horselover23 schreef:
@Anya, ik weet dat het niet gemakkelijk is, maar het probleem wat veel mensen hebben ligt toch bij de onduidelijkheid omtrent de
uitvoering/interpertatie
van de regels, dan om de hoogte van de straffen.

Door de onduidelijkheid/ gebrek aan helderheid, kan de schijn komen van voortrekkerij en allerlei andere complottheoriën.

Daar zijn we ons best van bewust. Maar in een aantal gevallen kun je dat alleen weerleggen door weer vertrouwelijke info naar buiten te brengen.

Bijvoorbeeld als een gek die geilt op rijlaarzen vrouwen op bokt aanspreekt om laarzen te krijgen: dan is het in enen duidelijk. Die persoon kun je een ban geven.

Maar als bijvoorbeeld meerdere jonge bokkers aangeven lastig te worden gevallen door iemand en je geeft die persoon een waarschuwing, moet je dat dan open meedelen? En wat doe je met de melding dat die persoon aangeeft geen kwaad in de zin te hebben? Hoeveel bewijs moet je eerst verzamelen? En hoe 'hard' moet dat bewijs zijn. Grijp je in of wacht je tot er wat gebeurt om je daarna héél erg schuldig te voelen. Of misschien is er sprake van overtrokken reacties en is er wel eigenlijk niets aan de hand? Als je dan uiteindelijk een zo goed mogelijk overwogen besluit neemt als team dan kun je natuurlijk met naam en toenaam aan heel bokt communiceren wat er aan de hand is, wie er geklaagd heeft, wat de argumenten zijn. Maar dat is niet in alle gevallen gewenst. Dan kiest het team er dus voor de redenen per PB/mail door te geven. En dan kan ik me weer voorstellen dat je niet zelf uitgebreid gaat toelichten waarom je een waarschuwing of ban krijgt.

Het wil niet zeggen dat we geen fouten maken, of soms te stevig en soms niet stevig genoeg waarschuwen. Het wil zeggen dat het soms niet zo simpel is.

Verder geven mensen echt lang niet altijd door dat ze een waarschuwing hebben gehad. Sommigen ontkennen een waarschuwing zelfs glashard, terwijl wij ze wel zien staan. Dat geeft zeker ook het gevoel van partijdigheid.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:00

Romkabouter schreef:
Alane schreef:
ik doelde dus op moddies....

Weet ik, maar iedereen leest dingen anders. Moddies dus ook Lachen

Juist en waarom dan niet diegene die iets geplaatst heeft wat onduidelijk is/lijkt daarop aanspreken? en om uitleg vragen?

Romkabouter schreef:
Alane schreef:
Dat bedoel ik dus met nadenken en concluderen voor een ander.

Snap ik, maar wat ik niet snap is dat je dat in het verhaal van Joost ook gooit op denken voor anderen. Terwijl dat er helemaal niets mee te maken heeft. En waar het woord mongool vandaan komt al helemaaaaaal niet.

Omdat daar gelijk al tekst en uitleg bij stond
Citaat:
In dit topic vind ik dat Johanna13 mensen (en familieleden van mensen) met een downsyndroom erg kwetst en verder ook van mening is dat CGJ12 dat heeft.

Waarom dan niet iemand de kans geven zijn/haar fout te herstellen???
En hoe weet jij nu dat dat woord kwetsend is voor mensen met het downsyndroom of hun familieleden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 01:10

Helaas zijn dingen tussen mensen gewoon niet zo eenvoudig. De ene keer kan een bepaalde opmerking een volkomen goedbedoelde en goed opgevatte grap zijn, de andere keer is het een hele vervelende pesterij. En als je de persoon die de opmerking maakt zal vragen, zal die dan toegeven dat het bedoeld was om te kwetsen?
Je kunt niet een set regels opstellen die altijd duidelijk en eenduidig zijn, waar nooit twijfel over bestaat. Daarom zijn onze wetboeken ook zo lang...
Zelfs de simpelste regels hebben duizenden randgevallen. Neem alleen al 'niet discrimineren'. Mag een opmerking dat dressuurruiters meestal homo zouden zijn? Mag de term homodekje voor een roze dekje? Mag je stellen dat mannen anders rijden dan vrouwen? Mag je stellen dat mannen beter rijden dan vrouwen? Ik heb daar zelf wel ideeen over, maar ik kan alle kanten zien, voor en tegen.

En je komt nog kleinere dingetjes tegen. Bij hoeveel keer p0ny in plaats van pony is het MSN-taal?
Het zou heel mooi zijn als al die dingen duidelijk zouden zijn. Maar dat zijn ze niet. Hoe precies je de regels ook maakt, je krijgt en houdt grensgevallen. En over die grensgevallen valt altijd te twisten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 01:42

maar nu lijkt alles 1 groot grensgeval.
De nederlandse wetboeken zijn inderdaad groot en lang enz.
Ook die van de wegenverkeerswet... Als je de regels consquent toepast zijn er geen randgevallen en uitzonderingen op regels etc..
Juist die uitzonderingen zorgen voor ellelange regels en subregels en artikelen enz.

Ik ben voor meer openheid. Er hoeft niet te staan van Oscar zei dit en Anya reageerde zo...

Het MT reageerd als eenheid. Ik ben van mening dat ieder verhaal 2 kanten heeft. Dat het MT niet voor anderen moet gaan denken of concluderen of wat dan ook.
En gewoon in het topic zetten: deze opmerking heeft de gebruiker een UN opgeleverd
Deze opmerking heeft de gebruiker een OW opgeleverd.

Dit was de 3e OW in 2 maand deze gebruiker heeft een ban van 2 weken.
Zeer simpel zeer gemakkelijk. En niet iedereen die door rood rijdt krijgt een bekeuring...

Met die MSN taal, vaak zijn het nieuwelingen en die weten het niet, dan wordt het verteld en is het klaar en stoppen ze er mee.

en dan verder zo'n bonus/malus regeling en een tredensysteem als bij de autoverzekering.
5 x UN = 1 OW. 100 "brave" post = - 1 UN. 2 OW = ban van 1 week. Volgende OW binnen 100 post = ban van 1 week.
En niet binnen zoveel maand of week, ga je je ergens anders vermaken dan tikt de klok door maar er wordt niet gepost.
En niets geen verschillende "vergrijpen" dus verschillende UN, alles telt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 02:19

Ik weet even geen Nederlandse variant maar er bestaat in het Engels de volgende multi-inpterpretabele zin:

Time flies like a banana

dit kan dus betekenen:

tijd vliegt als een banaan
tijdvliegen houden van bananen
tijdvliegen lijken op bananen

En ieder leest er zo zijn/haar eigen ding in. Dat maakt dat je soms bij de ogenschijnlijk simpelste dingen nog steeds enorme discussies kunt verwachten. Heel veel -met name- geschreven woord is multi-interpretabel. Afhankelijk van degene die het leest, de kennis, voorgeschiedenis, normen en waarden van de lezer.

Hij is er oorspronkelijk trouwens als: fruit flies like banana

En nog een aardige:

Hanging on the wall in my office is a birthday card my mother sent me. I keep it there because it makes me laugh and reminds me to think about ambiguity.

It depicts a porcupine, a goose, and a giraffe barreling down the road in a convertible with the top down. The porcupine is driving. They're approaching an overpass lower than the top of the giraffe's head. The goose yells "Duck!" to warn the giraffe, but the giraffe understands "duck" to mean "a relatively small waterfowl with a flat bill and webbed feet." So instead of ducking, the giraffe says excitedly, "Where?"

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:45

Ja en?
Wat is er dan op tegen om de schrijver te vragen wat hij/zij bedoeld?
Vaak worden er dingen verondersteld die lang gelden eens gebeurd zijn en zou het geschreven daar betrekking op hebben.

Ook vaak menen sommigen te moeten beslissen wanneer iets kwetsen is en wanneer niet. En diegene die gekwetst zou zijn met die woorden wordt niet gevraagd. Wat vaak juist weer kwetsender is, iemand die meent het te moeten opnemen voor jou.

Het zijn de regels op bokt die multi-interpretabele worden toegepast....

Het is juist het MT die werkt volgens het motto eens en dief altijd een dief en zien incidenten niet als op zichzelfstaande incidenten.

Berichten worden weggehaald zodat bokkers onderling er niet op kunnen terug vallen... hoeft ook niet doen de moddies wel.

dat (engelse) teksten multi-interpretabele lijkt me geen excuse of vrijbriefje om maar vrij teksten van bokkers te interpreteren en niet de schrijver te vragen hoe hij of zij dat bedoelde...

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:56

Hier zit ook een stuk waarheid in, als je een post tegen komt vraag dan eerst eens wat er mee bedoelt wordt .
Ook kom je wel tegen dat het niet de persoon zelf is die moeite heeft met een reactie maar een ander, moet je daar dan op reageren? Zelf vind ik van niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:51

Tuurlijk Alane, dat gebeurt ook wel. Maar ik heb het hier niet alleen over multi-interpretabele regels, omschrijvingen in OW's o.i.d. Maar ook in multi-interpretabele teksten tussen bokkers onderling. Zo ontstaan o.a. vetes. Omdat men zich onvoldoende bewust is wat er opgeschreven wordt en hoe een ander dat weer kan lezen.

Dus inderdaad, de moderators moeten nog meer uit best doen eenduidig de communiceren, maar ook bokkers onderling. Communicatie op een forum (geschreven woord) is gewoon ingewikkeld. Bijvoorbeeld omdat je er nooit een gezichtsuitdrukking bij ziet. Die smileys helpen wel wat, maar zijn soms ook multi-interpretabel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:09

Wat bokkers ondeling schrijven naar elkaar toe kunnen ze ook elkaar uitleggen... zo gauw daar een mod tussen gaat zitten roeren met veronderstellingen en dingen die in het verleden dan wel of niet gebeurd zijn of in de toekomst zouden kunnen geboren komt er al een hoop minder leed op bokt...
Lezen wat er staat en niet denken iets te lezen of te vermoeden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:22

In een happy perfecte wereld zou je daar geen mods voor nodig moeten hebben. Dat ben ik met je eens. Maar net als in de echte wereld, waar mensen met grote regelmaat niet in staat blijken hun meningsverschillen en interpretatie-verschillen op te lossen heb je op bokt wel degelijk moderators nodig. Dat kun jij natuurlijk anders zien, maar daar scheiden onze wegen qua mening dus Knipoog

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 16:55

BartVB schreef:
Die UNs die te zwaar op worden gepakt leveren vooral veel onbegrip/frustratie/irritatie op en dat is niet bepaald nodig. Als we een UN sturen dan willen we een gebruiker ergens op wijzen en willen we dat de rest van de mods weet dat een gebruiker daar op aangesproken is. Het is niet de bedoeling dat de gebruiker dan enorm gaat lopen schelden of stennis gaat lopen schoppen omdat hij/zij onterecht een UN heeft gekregen Scheve mond Het is maar een opmerking van een mod met de vraag of je je gedrag iets aan zou willen passen. Een UN is niet bepaald een rel waard IMO Lachen Maar vooral het onbegrip en de irritatie zijn redenen om het UN verhaal aan te passen.

Dat hangt er helemaal vanaf Bart. Want als je voor 1 x iets een UN krijgt, dan voel je je toch knap banketstaaf. Zeker als het dan ook nog eens gaat naar iemand die jou op een bepaalde manier afschilderd (diermishandeling) en daar door de mod zelf niet op gewezen wordt.

Dus ik zou zeggen, laat het ook de andere kant eens uitwerken. Zodat de mods het ook snappen zeg maar Knipoog

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:35

Wat wordt er nu moeilijk gedaan over hoe lastig het wel niet is om consequent te zijn?

Simpel: regel is 3 OWs is een ban of zoiets dergelijks. Nounou, wát moeilijk om die regel vast te houden?! Je moet er hoogstens voor kunnen tellen.

Slapen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:52

even over de un:
ik denk persoonlijk dat de un niet zwaar word opgenomen, maar dat de reden die er bij staat soms nogal grof is. Vooral bij mods die hun dagje dan niet hebben Lips are sealed

en bij 1 ow al een ban van een aantal dagen? dat vind ik best stom. Dan word je niet eerst gewaarschuwd ofzo gewoon:
sorry jij hebt dat fout gedaan je mag zoveel dagen niet meer op bokt...

ik heb niet alles gelezen dus laat me leven als ik dingen zeg die al 1000 keren zijn gezegd Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:57

Anya schreef:
In een happy perfecte wereld zou je daar geen mods voor nodig moeten hebben. Dat ben ik met je eens. Maar net als in de echte wereld, waar mensen met grote regelmaat niet in staat blijken hun meningsverschillen en interpretatie-verschillen op te lossen heb je op bokt wel degelijk moderators nodig. Dat kun jij natuurlijk anders zien, maar daar scheiden onze wegen qua mening dus Knipoog

A bokt is niet de de "echte" wereld
B In de grote boze mensewereld moet je het wel erg bont maken eer er iemand voorbij komt huppelen om de 2 ruziemakers uit elkaar te halen. En dan nog komen ze bemiddelen.
Gezien en gehoord hoe moeilijk het is om asielzoekers weer weg te krijgen???
Ooit meegemaakt dat in diezelfde gote wereld iemand tijdelijk de ruimte in is geschoten??? of zelfs permanent?

met alle respect maar dit begint te lijken op hoogmoedswaanzin... Als de mods zo graag alles willen bepalen wat er bokt geeschreven en gezegd wordt moeten ze alle users maar bannen en zelf de berichten gaan schrijven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:48

Alane schreef:
A bokt is niet de de "echte" wereld
B In de grote boze mensewereld moet je het wel erg bont maken eer er iemand voorbij komt huppelen om de 2 ruziemakers uit elkaar te halen. En dan nog komen ze bemiddelen.
Gezien en gehoord hoe moeilijk het is om asielzoekers weer weg te krijgen???
Ooit meegemaakt dat in diezelfde gote wereld iemand tijdelijk de ruimte in is geschoten??? of zelfs permanent?

In de "echte" wereld kun je de politie bellen als een ruzie uit de hand loopt, en ja meestal bemiddelen ze of proberen dat iig.
Maakt één van beide of beide partijen het echt te erg, dan wordt/worden de ruziemaker(s) tijdelijk uit de maatschappij gehaald door hem of haar op te sluiten. Tot hiertoe kun je de vergelijking enigszins doortrekken; een UN is een waarschuwing, een OW een boete en een ban is de bak in. Heel simplistisch vergeleken, weet ik ook wel.

Op een forum moet de politie (mod's) afgaan op het geschreven woord waarbij geen mimiek te zien is. Dit is nog moeilijker dan in het "echte" leven waar je die mimiek wèl kunt zien en zodoende misschien een andere conclusie trekt in exact dezelfde situatie.
Zou er bij ieder bericht de juiste mimiek bijgeleverd worden dan zouden sommige beslissingen vast anders zijn, maar helaas, dat is technisch (nog) niet haalbaar. En nee, smiley's voldoen niet, daar kun je wel iets mee verduidelijken maar niet alles.
Tja, dan zit je met een stukje interpretatie van het geschreven woord en sommigen zijn daar iets beter in dan anderen. Juist voor, of tegen daar ben ik nog niet over uit, de wat minder goed interpreterende lezers zijn er moddies, die kunnen ingrijpen als het uit de hand loopt.
Soms is dat in je "voordeel" en soms in je "nadeel" en soms gaat het volledig tegen je rechtsgevoel in, maar zelfs dat is een kwestie van interpretatie van een besluit van iemand anders.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 08:19

pharagirlke schreef:
even over de un:
ik denk persoonlijk dat de un niet zwaar word opgenomen, maar dat de reden die er bij staat soms nogal grof is. Vooral bij mods die hun dagje dan niet hebben Lips are sealed

Nou daar heb ik het dan inderdaad maar niet over. In geval had ik toch mijn ernstige twijfels bij het verstandelijk vermogen van deze persoon.

Vandaar dus ook mijn opmerking: wel twee kanten uit laten werken. Want volgens mij is het voor twee kanten niet altijd duidelijk. Die UN zal me aan mijn r eet roesten maar de manier waarop en vooral de achterliggende reden (volledig open destijds in het topic) was ronduit schandalig.

Overigens ook nooit meer wat van de mod gehoord. Dat zegt dan ook wel weer wat Haha!