Bokt-taalverloedering... spellingsbrigade??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:07

nou ik wil nog wel eens 14+19 intypen want ik ben niet zo wonder in hoofdrekenen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:21

k´snapput Haha! Haha! Haha! Dat soort dingetjes wil ik nog wel eens neerzetten, mijn dees en tees zijn vreselijk. Maar in de regel, het ligt ook wel een beetje aan het type topic en mn gespreksgenoten, houd ik het zoveel mogelijk bij normaal Nederlands. Als het echt te erg is dan zeg ik er wel wat van

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:35

Het is inderdaad af en toe slecht gesteld met de ''Bokt-taal''..
Topics met MSN- en BrEeZaH-taal lees ik niet eens meer, evenals topics zonder komma's en punten en dergelijke.
Typfouten heb ik geen probleem mee, die maak ik zelf ook wel eens, maar af en toe...
Ik ben dus ook wel voor een spellingsmod.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:54

Valt mij ook op dat een aantal bokkers waarschijnlijk een wiskunde trauma hebben opgelopen.
Zij weten het verschil met een o en 0 niet meer Rolleyes
P0ny, sch00l, of nog erger: scho0l...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:05

Laura schreef:
Lielle: waarom zou je je er aan ergeren? Zolang je gewoon ABN tikt heb je nergens last van lijkt me.

misverstandje Haha! Ik wil ook spelmoddie worden, omdat ik me groen en geel erger aan MSN, taalfouten en dergelijke Knipoog

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:08

Alhoewel ik zeker geen talenwonder ben verbaas ik me soms echt over de spelfouten die er gemaakt worden. Zoals bijvoorbeeld 'mE paard stIJgert', 'hoefsmiT' tsk tsk tsk.
En laatst besloot iemand z'n pessoa in de kast te laten en maar met een pAssoa te gaan longeren, maar da's nog wel grappig.

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:08

ik wil ook wel spelmoddie worden hoor dus als jullie nog iemand nodig hebben (dat zal wel niet maar oke)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:09

Kayla"]
He leuk het periodiek terugkomende topic Haha! . Ik heb nog steeds dezelfde mening als in voorgaande topics en die komt aardig overeen met die van Laura .
Ik mis Lielle nog in dit topic Tong uitsteken .

Een hele hoop regels zijn trouwens ook in die andere topics te vinden en extra uitleg is te verkrijgen per pb Clown .
[/quote]
twee pagina's eerder Knipoog
[quote="Lielle schreef:
nog een wannabe spellingsmoddie. Ik erger me er groen en geel aan.

ik heb een andere avatar sinds kort Haha!

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:23

Wat dan te zeggen over al die doorgewinterde bokkers, die het niet voor elkaar krijgen om sommige woorden te spellen. Waren het geen woordjes uit de bordrij op de lagere school? Nieuwsgierig (maar dan met sch), interview (met een u) en steigeren (met ij)? Ik heb zelfs mensen het hier horen hebben over fotograven en fotograveren. Burggraven ken ik wel maar die andere? Haha! Zelf ga ik altijd de fout in met d's en t's maar als ik hetn niet weet dan verander je toch gewoon de vorm van de zin , dan gaat het wel goed.
Hoe vaak je mensen, ook in het gesproken woord, niet hoort zeggen dat iets van hun eigen is, ipv van hEnzelf. "Van wie is dat paard? Dies van mun eigen! Of hun hebben zusofzo.
Wanneer gaat de overheid trouwens de Z, de C en de SCH afgeschaffen? Iedereen spreekt toch die letters(combinaties) uit als een harde S.

Edit: op verzoek Lielel
Laatst bijgewerkt door Caritas op 16-06-04 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:26

Ik probeer altijd in ABN te typen, spelling is ook wel mijn sterke kant. Als ik fouten maak komt het doordat ik enk dat ik kan blinddtypen (wat dus niet zo is Knipoog )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:27

Roos schreef:
Hoe vaak je mensen, ook in het gesproken woord, niet hoort zeggen dat iets van hun eigen is, ipv van hunzelf.

hEnzelf

maar ben het verder volledig met je eens Haha!

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:37

Wat ik persoonlijk ook erg irritant vind is het niet gebruiken van hoofdletters aan het begin van een bericht.
Je begint gewoon een zin hoor, dus daar hoort ook een hoofdletter aan de voorkant bij!

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:41

Feetje schreef:
...het niet gebruiken van hoofdletters aan het begin van een bericht....

Als het daar dan maar bij bleef. In de rest van het bericht mankeert er ook vaak nog het een en ander aan de hoofdletters (het ontbreken daarvan dan).

Wat typt zo'n laptop ***, even tussen twee haakjes. Boos!

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:45

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ook ik erger me aan MSN-taal. D's en T's blijven moeilijk maar daar lees je in de meeste gevallen wel overheen.

Een woord dat trouwens ook door veel mensen fout geschreven wordt is:
'sowieso'. Dat is toch echt met 2 s-en i.p.v. een z.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:51

sorry mensen, ik ben degene die nooit (bijna nooit) hoofdletters typt Bloos
maar ik typ wel ABN, en gebruik normale leestekens verder, geen overmatige smilies, en maak niet express fouten, al is mn ij/ei en ou/au niet zo goed Scheve mond

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:07

@ Mooncloe: ik bedoelde inderdaad de simpelste sommetjes intikken op je rekenmachine.

Maar het punt was eigenlijk dat ze nu meer hun rekenmachine leren gebruiken, in plaats van inzicht ontwikkelen. (En ja dit zijn ook uitzonderingen zoals er vast nog steeds mensen zijn die alles uit hun hoofd kunnen).

Ik heb net maar vast meteen de daad bij het woord gevoegd en een nieuwe boktster die in een van mijn topics had gereageerd in MSN-stijl, een vriendelijk pb-tje gestuurd. Knipoog

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:42

er is een verschil tussen gewoon nederlandse fouten maken, en chronisch breezer/msn taal....

Maar jullie hebben wel gelijk... meestal als ik van nieuwe gebruikers zie dat hun taal niet toepasselijk is, stuur ik een pb'tje met een vriendelijke mededeling dat hier normaal abn getypt word. En dat ze eventjes de regels moeten doorlezen.

Alleen betrap ik mezelf er ook op... het is zo vermoeiend om te typen... in ieder geval, wanneer iedereen je ook begrijpt als je gewoon iig typt... of inderdaad terwijl mensen idd ook snappen... tsja... Schijnheilig

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 00:27

Hier is idd al zo vaak een discussie over geweest Haha! .

Taalfouten tot daar aan toe, dat kan iedereen gebeuren en hoeft niet expres te gebeuren, maar komma's en hoofdletters ed weglaten gebeurt wel met opzet, die kun je niet vergeten, die zet je er neer of die laat je weg.
Net als de ENTER knop niet gebruiken (of in plaats daarvaan 3 puntjes en een spatie, 1 punt, enter en nieuwe zin met hoofdletter lijkt mij makkelijker) of af en toe een witregeltje ertussen.

Maar wat mijn inziens veel kwalijker is, is MSN en Breezertaal (hoe komen ze btw aan die naam? en wat is het verschil nou tussen die 2?), af en toe een woordje erdoor vind ik niet erg, doe ik soms zelf ook wel (zoals ff ipv even, maar dat is bijna ook het enigste woord) maar hele lappen tekst in die taal?
Dat is niet nodig, vaak moet je nog meer moeite doen om het in die taal te typen dan in gewoon ABN.

Een spellingsmoddie vind ik wel een goed idee, eentje die berichten kan aanpassen of verwijderen of op slot zetten, zelfde rechten als een gewone mod dus, maar dat die zich dan speciaal met de spelling ed gaat bezighouden.
Ook waarschuwingen geven bij MSN/Breezertaal, en als er niks veranderd na een paar waarschuwingen, een tijdelijke ban.
(En als ze er weer op willen, een hele lap tekst in msn/breezertaal laten vertalen in ABN voordat ze er weer op mogen Schijnheilig )

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 00:38

Ik vind het goed als er mensen komen voor de spelling.
Alleen hoe zit het dan met de mensen die dyslectisch (schrijf je dat zo) zijn ? Die mensen doen hardstikke hun best om hier iets neer te zetten.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 00:43

Ik denk dat er dan vooral naar MSN/Breezertaal gekeken moet worden, dat dat aangepakt moet worden.

Door een spellingsfoutje is de tekst meestal nog wel begrijpbaar, met die vreemde typtalen is dat wat moeilijker (en soms niet te doen).

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 00:51

Maar als ik het goed begrijp betekend dat de moddies in dit topic verklaren dat ze het niet vervelend vinden dat er 1000x op TEM wordt gedrukt om dit soort fouten te melden (ik hoop dat jullie weten waar jullie aan beginnen)?
Een keer een hoofdletter vergeten, een lettertje te weinig of te veel, een t-je wat er niet thuis hoort, een foutje in de zinbouw, geen probleem.
Maar iedereen kan punten en hoofdletters gebruiken, en zo moeilijk is het niet om je tekst even te laten checken door word.
Alle mensen die zich in dit topic verontschuldigen met als excuus dislectie, het is me nooit opgevallen dat jullie beroerd schrijven.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 07:24

Chrystal-gek"]
Net als de ENTER knop niet gebruiken (of in plaats daarvaan 3 puntjes en een spatie, 1 punt, enter en nieuwe zin met hoofdletter lijkt mij makkelijker) of af en toe een witregeltje ertussen.
[/quote]

Kijkt 1 post naar boven en moet concluderen dat zij dit zelf ook doet Schijnheilig Bloos Schijnheilig. Ik zal er maar eens op gaan letten dan. Ik ben alleen intussen zo gewend om 3 keer op die punt te drukken... zie je doe ik het weer Tong uitsteken, maar goed, weer even ontopic.

[quote="Chrystal-gek schreef:
Maar wat mijn inziens veel kwalijker is, is MSN en Breezertaal (hoe komen ze btw aan die naam? en wat is het verschil nou tussen die 2?),

Msn taal lijkt me voor zich spreken hoe ze aan de naam komen. Breezertaal is anders dan msn taal. Msn taal zijn gewoon afkorten als, w8en, ff, idd, iig, cu, brb, lol, en meer van die (de enige die ik ken moet ik eerlijk bekennen en ook zelf gebruik. Breezertaal is van die taal als. jO MaAtjE, JiJ hEBt wEl eEn LeKKer kOntJe. JIj beNt Mun SchAtjUUh. wat er makkelijk aan typen is weet ik niet, ik kan het niet echt, of ik ben er kei lang mee bezig Verward. Hoe dan ook, hoe ze aan de naam komen? Geen flauw idee, waarschijnlijk door van die 13/14/15 jarige die ook graag alcohol drinken om erbij te horen, vervolgens alleen maar breezer drinken omdat het enige is wat ze lekker vinden en dan ook van die taal gaan gebruiken. Die kinderen worden ook Breezahsletjes genoemd, dus daarom ook breezertaal waarschijnlijk. denk ik.

Ff weer terug naar het onderwerp. Ik vind het eignelijk echt niet erg als er af en toe een woordje tussendoor zit van ff, iig, idd. Als er hele lappen tekst afkortingen zijn vind ik het kwalijker. Net als inderdaad de breezer taal. Of achter elke je een juh maken.. mijn paardjuuuuh, die is zo schattuuuug. Dat vind ik wel erg irritant (pfff op je punten letten is niet makkelijk na al die gewenning Schijnheilig dit is nu al de 6 keer in dit bericht dat ik mezelf verbeter Tong uitsteken ) Ik denk dat het aanstellen van een taal moddie nog niet zo'n gek idee is.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 17-06-04 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 07:26

Dr zit zeker wat in, mijn nederlands is hard achteruit gegaan.. Huilen Schijnheilig
Een spellingscontrole op bokt zou niet gek zijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 07:30

Fonnie schreef:
Een spellingscontrole op bokt zou niet gek zijn.

Ik denk dat daar toch geen gebruik van word gemaakt en maakt, naar mijn idee is er geen enkele bokker die als die snel een berichtje wilt plaatsen zijn spelling gaat controleren. En het doel van die spellings controle is vooral denk ik breezertaal en msn taal tegen gaan. Maar als jeugd al zo gemakzuchtig is dat ze die taal gebruiken ipv moeilijk doen voor normaal ABN denk je dan echt dat ze op die spellingscontrole knop gaan drukken? Ik denk het niet.

Bovendien maakt een spellingscontrole bokt alleen maar trager, denk ik dan.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:35

Shiloh schreef:
Maar als jeugd al zo gemakzuchtig is dat ze die taal gebruiken ipv moeilijk doen voor normaal ABN

Een vraagje, vinden zij dat breezer-taaltje (of hoe dat dan ook heet) echt makkelijker typen?
Ik kan me er weinig bij voorstellen, dat moet toch heel lastig zijn met iedere keer een hoofdletter Rolleyes

Een spellingscontrole zal idd weinig uitmaken.
Mensen die MSN taal enz. gebruiken doen dat toch bewust.
En mensen die wel op hun spelling willen letten, pakken al snel word erbij als ze twijfelen.