Doneeracties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:51

MyWishMax schreef:
Polar schreef:
Maar om even een post te quoten, moet dat dan in deze bewoording?
Kan dat niet op een neutrale(re) manier?
Kan er niet iets meer rekening worden gehouden met het feit dat er aan de andere kant ook iemand met gevoel zit?

Ik heb het over geen specifieke topic. Juist over toekomstige. En daar kan dan ook een gfm zijn voor iets waar geen gevoel bij komt hoor. Want als je ze toestaat voor schrijnende verdrietige gevallen moet je ze ook toestaan voor gevallen die gewoon iets willen maar niet kunnen.
Verder snap ik niet wat er mis is met mijn bewoordingen. Want er zullen dan gewoon bedeltopics komen die alleen gestart worden zodat ze later om geld kunnen vragen.
Of val je over reclame? Dat is ook geen fout woord toch?
Ik zie niet in waar ik kwetsend ben, juist omdat ik geen bestaande topics bespreek maar over het algemeen en de toekomst.

Ik bespreek geen topics juist. Dat vind ik niet oké, van beide kanten niet.
Ik snap dat je maar een deel van mijn bericht quote, omdat je volgens mij anders in de problemen kwam met het aantal quotes in één bericht, maar mijn reactie ging dus over het stuk dat je hebt weg gelaten. :)
Niet om jouw woorden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:56

Zo heb ik niet gedoneerd aan mijn zus die hadden een rolstoel bus nodig maar tweedehands super leuke te vinden kosten 8000/10000 euro. Nee er moest een spik splinternieuwe komen van 50000!!! Sorry maar dat vind ik echt not done en daar vind ik wat van. Goed is goed toch

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 16:27

Als je je ergert zegt het vaak iets over jezelf, een allergie is iets wat je zelf misschien ook wel wilt maar niet durft.

Als iemand de boel oplicht en bedelt snap ik je ergernis.
Maar heel vaak zijn doneer acties een krachtig middel van de community om iemand te kunnen helpen.

StalNollie

Re: Doneeracties

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 16:31

Of heb ik gewoon geleerd te werken voor iets wat ik wil! De maatschappij is ook wel heel gemakkelijk geworden ze willen iets kunnen het niet betalen ooh dan starten we toch een actie op..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 16:32

anjali schreef:
Er wordt soms (niet specifiek op Bokt) ook om geld gevraagd voor hele dure medische behandelingen voor mensen, die in Nederland niet door de verzekering vergoed worden.Waarvoor men dan naar het buitenland wil.

Want een luxe als een paard kopen vind jij vergelijkbaar met een levensreddende of -verlengende medische behandeling? Bijzonder.
En onjuist, vaak worden nieuwe behandelingen helemaal niet uitgevoerd in Nederland ipv alleen niet vergoed. Omdat de artsen nog niet voor zijn opgeleid. Als je doodziek bent ga je niet voor de leut naar het buitenland als het in NL ook kan ookal moet het uit eigen zak betaald worden

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 16:36

Ik zou het persoonlijk eigenlijk beter vinden als het ook niet toegestaan zou zijn om funding links in onderschriften te plaatsen. Gebruik de bestaande crowdfunding platforms maar, maar niet via Bokt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:01

Freya6 schreef:
Als je je ergert zegt het vaak iets over jezelf, een allergie is iets wat je zelf misschien ook wel wilt maar niet durft.

Maar heel vaak zijn doneer acties een krachtig middel van de community om iemand te kunnen helpen.

Heel erg mee eens.

En oneens met verbieden van een doneer actie in een link onder je naam. Dan haal je die community onderuit die ik wel beleef met een groep mensen op Bokt.

In het geval van de nieuwe bus zou ik wel gedoneerd hebben maar het zelfde bedrag als dat de actie was voor een tweede hands bus.

Ik zie graag de mogelijkheid van die sterke gemeenschapszin terug op Bokt. En ik doneer ook niet op alles maar dat hoeft ook niet.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:14

jiehaaa schreef:
Ik zou het persoonlijk eigenlijk beter vinden als het ook niet toegestaan zou zijn om funding links in onderschriften te plaatsen. Gebruik de bestaande crowdfunding platforms maar, maar niet via Bokt.

Eens!

Sonyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:27

Helemaal mee eens! *\o/*
jiehaaa schreef:

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:32

Hier kan ik het ook alleen maar mee eens zijn. Eveneens met enquetes die worden gehouden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:36

Ik ben het er ook wel mee eens. Er zijn speciale sites voor inzamelacties. Bokt hoeft daar niet voor gebruikt te worden.

En over dat rare argument dat als je er tegen bent, zou je het stiekem zelf ook willen; ik weet niet welke psychologie van de koude grond dit is, maar het slaat echt nergens op. Weer een stevig veroordelen van mensen die kritisch op dit soort acties zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:39

Ook mee eens. Daar zijn andere sites voor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:45

Maar gaan we dan kaarten acties ook verbieden?
Leuke kaart met postzegel is ook al snel 5 euro.
Oke niet vrij te besteden voor ts maar kan dus net zo duur zijn als doneren.
Dan heb je misschien ook wel Groepsdruk.

En idd de enquêtes. 9 van de 10 keer geplaats door nieuwe Bokkers.
Ook die hebben daar voordeel aan kun je ook zeggen gebruik daar maar andere sites voor dan bokt.

Maar die vraag heb ik eens gesteld en dat moest prima kunnen op bokt.

En in een ander topic waar om donaties gevraagt word valt geen negatief woord?
Gaat het dan om de persoon?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:50

Die enquêtes vind ik ook storend. Geen idee welke doneeracties er nog meer lopen, ik heb niets tegen personen die niet irl ken, ik vind alleen acties voor luxe dingen niet ok. En kaartjes zijn toch van een heel ander kaliber, dat heeft niets met geld te maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:01

DuoPenotti schreef:
Maar gaan we dan kaarten acties ook verbieden?
Leuke kaart met postzegel is ook al snel 5 euro.
Oke niet vrij te besteden voor ts maar kan dus net zo duur zijn als doneren.
Dan heb je misschien ook wel Groepsdruk.

En idd de enquêtes. 9 van de 10 keer geplaats door nieuwe Bokkers.
Ook die hebben daar voordeel aan kun je ook zeggen gebruik daar maar andere sites voor dan bokt.

Maar die vraag heb ik eens gesteld en dat moest prima kunnen op bokt.

En in een ander topic waar om donaties gevraagt word valt geen negatief woord?
Gaat het dan om de persoon?

"Alles laten we verbieden zodat het een grote droge zooi wordt waarin de community zin ontbreekt".

Ik ben echt geschokt. Bokt wordt er niet leuker op voor mij. En dit gaat notabene om een paardendoel. Als dat ook al niet mag op Bokt begrijp ik Bokt niet meer. Het voelt totaal niet ok . En vraag me ook af of het persoonlijk is.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:04

Ik zou het zelf heel jammer vinden als er geen doneeracties meer in onderschriften mogen. Je mag er niks over posten dus dat filter is er al maar ik zou het zonde vinden als je zo helemaal niet meer ziet wie wel een extra centje voor het een of ander kan gebruiken. Er zijn mensen en verhalen die op bokt voorbij komen waar ik een warm hart aan toedraag en graag een financiële bijdrage gun, zo zonde als dat dan wegvalt omdat je het niet meer terloops in een onderschrift ziet.

Ik vind het wel heel koud hoe sommigen hier in staan. Je bent nooit verplicht iets te geven uiteraard, ik geef ook niet altijd iets want soms kan ik het zelf even niet missen of voel ik er gewoon niets bij. Ik weet dat het idd een beetje psychologie uit de koude grond is maar ik kom er maar niet aan voorbij dat er soms ook gewoon een bepaalde mentaliteit van misgunnen achter zit. En dan dus niet perse omdat iemand dat zelf ook zou willen/durven maar gewoon de (imo) oer-Hollandse mentaliteit dat een ander niks gegund word en al helemaal niet als iemand het dan beter voor elkaar heeft/had/lijkt te hebben dan jezelf. En ook zeker niet als iemand niet populair is of niet lekker in een bepaald hokje of groepje valt.

Ja, het is je goed recht om daar wel anders over te denken, nee niet iedereen voelt zich er zo bij, en nee de tekst ‘je gunt het diegene gewoon niet’ moet niet een standaard antwoord zijn op mensen die met kritiek komen. Het is altijd goed om kritisch te blijven nadenken bij dit soort situaties en vragen te stellen. Alleen soms kun je dingen beter voor je houden of in privé vragen ipv ergens ongefilterd openbaar neer te plempen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:05

Nee Pien, van mij is het totaal niet persoonlijk. En ik heb - buiten bokt om - ook regelmatig gedoneerd voor mensen die financieel moeilijk zaten :). Maar voor niet noodzakelijke zaken voelt het voor mij gewoon niet ok.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:09

Een paard is toch pure luxe? Juist paardenmensen zouden beter moeten weten dan een ander een paard cadeau doen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:09

Van mij mogen de enquêtes en doneeracties blijven. Ik stoor me er niet aan. Ik vind het alleen wel bijzonder als er geld gevraagd wordt voor een paard of pony. Het is wat mij betreft begrijpelijk als er een stalbrand is geweest waarbij veel mensen alles kwijt zijn maar anders snap ik het niet.

Er zijn ook mooie doneeracties. Het zou jammer zijn als die niet meer zouden mogen. Of en hoeveel je geeft bepaal je nog altijd helemaal zelf.

De koude grond psychologie die hier voorbij komt slaat trouwens nergens op. Dat is jaloezie en ik geloof niet dat dat van toepassing is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:12

Memories schreef:
Ik zou het zelf heel jammer vinden als er geen doneeracties meer in onderschriften mogen. Je mag er niks over posten dus dat filter is er al

Dat filter is er nooit geweest, dat is nou net het probleem voor sommigen, dat topics tot doneertopics worden waarin het niet meer echt over het onderwerp gaat. Dus als dat vanaf nu wel echt gehandhaafd wordt vind ik dat erg fijn.

En de regel dat je het wel in je OS mag zetten: echt helemaal dikke prima. Dat (ver)stoort het topic niet dus doe dat lekker en laat mensen daar doneren, helemaal goed, maar heb het er in het topic verder niet over.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 18:14

Nou nou...je zit een dagje niet op Bokt en je topic ontploft...

_San87_ schreef:
Waarom wordt het openen van een topic en je iets afvragen altijd automatisch vertaald naar 'je ergens druk om maken'? Ik denk niet dat Oji ook maar een seconde wakker ligt van dergelijke topics, maar gewoon benieuwd is naar beleid.

Dank je San, ik lig er idd niet wakker van maar erger me op het moment dat ik er mee geconfronteerd wordt. Zodra ik Bokt dichtklap is het totaal niet iets dat me bezig houdt.

Pien, ik heb het allemaal heel algemeen gehouden en ja ik heb een sterke en afkeurende mening over het promoten van doneeracties op Bokt (en wordt daarin dus bijgestaan door het beleid) maar ik wordt nergens persoonlijk. Jammer dat jij het wel zo persoonlijk maakt en zelfs probeert te insinueren dat ik mensen van oplichting beschuldig. Je gaat je boekje volledig te buiten en ik heb daar maar 1 woord voor...BAH. En verder maak ik er geen woorden aan vuil.

Kennelijk snappen mensen mijn ergernis niet, nou die wil ik best uitleggen hoor.
1. ik vroeg mij af wat de regels waren, aangezien ik aandacht vragen voor een doneeractie in een topic inconsequent zou vinden met beleid om voor andere zaken, zoals bv een paard dat je te koop weet staan, vind gaan. En ja, de verkapte aandacht voor veulens vragen en vervolgens by the way...hij is te koop, vind ik in dat opzicht net zo ergelijk. Daarom vroeg ik wat de regels hierover zijn en zoals ik heb aangegeven kan ik mij volledig vinden in het beleid zoals dat door de mod is aangegeven en sluit dat aan bij mijn gevoel. Er wordt dus alleen niet altijd op gemodereerd (of gezien).
2. Zoals ook door anderen aangegeven, de sfeer in het topic verandert. Iemand mag geen tegengeluid laten horen want dan wordt je afgefakkeld als onsympathiek omdat je een andere klank laat horen (wat dus ook hier gebeurt als je een volledig onpersoonlijk en niet op de man gespeelde mening geeft...het ligt kennelijk gevoelig).
3. Je gaat gewoon of topic op het moment dat je een topic waarin een situatie over een dier omzet naar een doneeractie.

Maar goed de meest zwaarwegende reden voor mijn irritatie is toch wel:
4. Ik heb een heel sterk gevoel voor eigen verantwoordelijkheid. Ik vind op het moment dat je paarden neemt, of wat voor dier dan ook, dat degene die de keuze maakt om dieren te nemen, daarmee ook de keuze maakt volledig verantwoordelijk te zijn voor die dieren. Ik vind dat mensen er bij aanschaf over na moeten denken, hoeveel dieren zij financieel kunnen dragen en op datzelfde moment van aanschaf er ook over na moeten denken hoe zij om gaan met financiële tegenvallers, want die kans zit er gewoon heel reëel in dat je een enorme financiële tegenvaller krijgt met dieren. Het is eerder regel dan uitzondering, dat weten we allemaal. Ik heb mij hier in het verleden al vaker in topics over uitgelaten, in topics waar ineens een doneeractie opduikt na medische ellende of verlies, maar ook bv in topics dat mensen de kosten van hun paard deels willen "terugverdienen" via betalende bijrijders omdat ze het dier eigenlijk niet zelf kunnen bekostigen. Ik heb over dit soort zaken nooit mijn mening onder stoelen of banken gestoken, dat ik vind dat je zelf als eigenaar de financiële lasten van je dieren moet kunnen dragen en er anders niet aan moet beginnen.

Dan wordt er ook nog ergens gesuggereerd van "ik hoop dat die mensen nooit iets naars overkomt" alsof je de mening over je doneeracties onder de aandacht brengen op Bokt komt uit een situatie dat je nog nooit iets naars is overkomen. Het tegenovergestelde is eerder waar. Ik denk dat ik de afgelopen 4 jaar voor mijn 2 paarden en 2 katten ca 30k aan revalidatie en niet verzekerde DA kosten heb gehad (mijn 2 katten en mijn inmiddels gepensioeneerde merrie zitten niet in de verzekering). Nou heb ik best een prima baan, en best een prima inkomen, maar echt geen top inkomen en ook maar 1 inkomen waar ik ook van in mijn eigen levensonderhoud moet voorzien. Ik heb die kosten allemaal zelf gedragen, en ja daar heb ik heel veel dingen die ik ook graag doe, voor moeten laten. Met liefde, want ik heb voor die dieren gekozen en ze brengen mij enorm veel vreugde (en op zijn tijd ook enorm veel verdriet als het niet goed met ze gaat). Ik sta dus echt voor die eigen verantwoordelijkheid voor je dieren, het zijn wat mij betreft geen holle frasen omdat ik nog nooit tegenslag heb gehad. En ja ik vind het dus gewoon bedelen om geld wat je in mijn ogen gewoon zelf zou moeten regelen of accepteren dat sommige dingen nou eenmaal "not meant to be" zijn omdat je het geld er niet voor hebt. Bedelen hoort niet op Bokt thuis. Hoe je het ook wendt of keert...het feit dat je in staat bent om een paard/meerdere paarden te houden betekent in mijn ogen al dat je je als persoon in een ongelooflijk bevoorrechte positie bevindt. Een positie waar in mijn ogen anderen vragen om financiële bijdragen voor jouw hobby niet aan de orde zou moeten zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:30

Brainless schreef:
Enquêtes mogen gewoon?
Advertenties ook, maar op Boktmarkt.
En ja linkjes naar zowel advertenties, enquêtes, doneersites en andere links buiten bokt zijn gewoon toegestaan in je onderschrift.

Bovenstaande.
Ik denk het mijne van individuele doneeracties, maar het is van deze tijd.
Het is mooi om anderen te helpen als ze in de problemen zitten. De middelen en mogelijkheden zijn oneerlijk verdeeld onder mensen.
Ik geef aan bepaalde goede doelen, vanuit het besef dat ik meer dan 'genoeg' heb, solidariteit en de hoop dat de wereld er een beetje mooier van wordt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:36

senna21 schreef:
Brainless schreef:
Enquêtes mogen gewoon?
Advertenties ook, maar op Boktmarkt.
En ja linkjes naar zowel advertenties, enquêtes, doneersites en andere links buiten bokt zijn gewoon toegestaan in je onderschrift.

Bovenstaande.
Ik denk het mijne van individuele doneeracties, maar het is van deze tijd.
Het is mooi om anderen te helpen als ze in de problemen zitten. De middelen en mogelijkheden zijn oneerlijk verdeeld onder mensen.
Ik geef aan bepaalde goede doelen, vanuit het besef dat ik meer dan 'genoeg' heb, solidariteit en de hoop dat de wereld er een beetje mooier van wordt.

Maar enquêtes worden door nieuwe gebruikers nieuwe topics voor geopend.
Dus niet in een onderschrift.

Precies dat is het, mensen vooruit helpen.
De ene stuurt een kaartje, de ander doneert wat, de ander deelt weer een link op zijn facebook vanuit bokt.
Niemand is verplicht iets te doen.
Ook niet als het in een topic staat.
Mag er wat van gezegd worden, ja zoals dat in elk ander topic gebeurt.
Gaat dat op een nare manier komt daar een tegenopmerking over....anders is het prima

Dus het verbieden in een al lopend topic, nee die snap ik niet.

Anders zou zijn een nieuw topic openen en al helemaal door een nieuw lid.
Dan word bokt er echt voor gebruikt met dat doel

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:27

Memories schreef:
Ik zou het zelf heel jammer vinden als er geen doneeracties meer in onderschriften mogen. Je mag er niks over posten dus dat filter is er al maar ik zou het zonde vinden als je zo helemaal niet meer ziet wie wel een extra centje voor het een of ander kan gebruiken. Er zijn mensen en verhalen die op bokt voorbij komen waar ik een warm hart aan toedraag en graag een financiële bijdrage gun, zo zonde als dat dan wegvalt omdat je het niet meer terloops in een onderschrift ziet.

Eens. Daarnaast zijn er ook mensen met codes/linkjes voor services waar die bokker een vergoeding voor krijgt wanneer die code/link wordt gebruikt. Is dat dan ook iets om te verbieden? Want daar word ook iets mee verdiend, net als bokkers die reclame voor hun diensten in de paarden

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:29

vikawiek schreef:
Memories schreef:

Eens. Daarnaast zijn er ook mensen met codes/linkjes voor services waar die bokker een vergoeding voor krijgt wanneer die code/link wordt gebruikt. Is dat dan ook iets om te verbieden? Want daar word ook iets mee verdiend, net als bokkers die reclame voor hun diensten in de paarden

Ik heb hier geen problemen mee zolang je transparant en eerlijk bent. :)

Idem dito voor doneerscties. Schrijf op wat het verhaal is en wat je met het geld gaat doen.